Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DEL SÍNDIC DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA ACTUACIONS MUNICIPALS PER GARANTIR LA CONVIVÈNCIA A L’ESPAI PÚBLIC Descripció dels fets objecte de la queixa En data 26 d’agost de 2021, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava la seva preocupació per la ineficàcia de l’actuació policial i de les accions comunicatives per posar fi a les conductes incíviques a l’espai públic al barri de Sants. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona Administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinats el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sants-Montjuïc per tal de conèixer el tractament i les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 1 de setembre de 2021 es va sol·licitar a l’organisme corresponent la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 20 d’octubre de 2021, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa que el Districte de Sants-Montjuïc està fortament compromès en el foment del civisme i la bona convivència, i hi dedica molts esforços, tant proactius com reactius. Indiquen que tenen diverses taules de coordinació que fan una feina transversal i contínua per millorar la col·laboració entre els diferents serveis que intervenen, a fi que la convivència sigui la millor possible i que els actes incívics es puguin reconduir i reduir. També informen que l’equip de convivència del Districte treballa de dilluns a diumenge en franges de matí, tarda i nit. Fan, d’una banda, treball de prospecció sobre les diferents zones del Districte, incidint especialment en aquelles que presenten un major nombre de queixes o on es preveu que tindran lloc situacions poc desitjables; i, d’altra banda, fan intervencions de limitació de conductes, d’orientació, d’informació, d’assessorament a la ciutadania, de recull de demandes, i de treball comunitari amb altres serveis, el veïnat, etc. 1 Expliquen que, durant l’estiu, es va reforçar l’equip de la Guàrdia Urbana en horari de 22 hores a 2 hores de la matinada per limitar o dissuadir el mal ús a les zones del Districte on hi ha una major afluència de públic en aquesta franja horària. Indiquen que disposen també d’un equip de policia de barri que fa un treball d’atenció a les demandes de la ciutadania i que sovint detecta i informa de situacions on cal la intervenció d’altres serveis. Segons diuen, també intervé el Servei d’Atenció Social al Sensellarisme a l’Espai Públic (SASSEP), que atén les persones sense llar o les que viuen en assentaments o locals ocupats per tal d’ajudar-les i acompanyar-les per poder millorar la seva situació de vulnerabilitat. Finalment, assenyalen que, a l’estiu passat, també es va comptar amb el suport de sis professionals de la campanya del soroll per tal de reduir l’impacte acústic que fan les persones que utilitzen l’espai públic com a espai d’estada a partir de les 22 hores. Conclouen que, des del Districte, se segueix treballant de forma intensa per vetllar pel bon ús dels espais públics i contribuir a millorar el marc de convivència necessari perquè tota la ciutadania en pugui gaudir. CONSIDERACIONS El ciutadà es refereix a una problemàtica de manca de civisme a l’espai públic al barri de Sants sense especificar els punts concrets on es produeixen aquestes situacions. La resposta que el Districte ha facilitat a la Sindicatura també és genèrica, s’informa sobre les mesures i els recursos que s’apliquen a fi de solucionar la problemàtica de convivència als carrers i les places del Districte. És convenient reflexionar sobre la situació d’excepcionalitat derivada de la pandèmia de la COVID-19, que ha comportat restriccions i el tancament de locals d’oci nocturn, motiu pel qual s’han traslladat a l’espai públic activitats de socialització i esbarjo. Ara bé, al marge del context de pandèmia, malauradament també es donen comportaments espontanis de persones que generen molèsties al veïnat com a conseqüència de l’ús poc responsable i poc respectuós de l’espai públic. Precisament, l’Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic, aprovada per acord del Consell Plenari de 23 de desembre de 2005, té com a objectiu principal preservar l’espai públic com a lloc de convivència i civisme, on totes les persones puguin desenvolupar en llibertat les seves activitats amb ple respecte a la dignitat i als drets de la ciutadania. La Sindicatura de Greuges valora favorablement les diferents mesures i accions comunicades pels i les responsables municipals per fer compatible la convivència i l’ús Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicabarcelona.cat David Bondia Garcia de l’espai públic, i considera convenient que es continuï en aquesta línia i que es reforcin les actuacions si fos necessari. Així mateix, considerem de gran valor la col·laboració ciutadana en la denúncia de totes les situacions d’incivisme que detectin, a fi de facilitar al consistori la tasca d’intervenció per incidir en les conductes molestes i millorar la convivència ciutadana. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula aquesta institució, aquesta Sindicatura té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Sants-Montjuïc és adequada pel que fa al tractament i intervenció de les conductes incíviques a l’espai públic. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut s’informarà la persona interessada. Barcelona, març de 2022 3