DDiisretrciccitóe ddee SSearnvte Mis aar tlíe s Persones i al Territori DDiisretrciccitóe ddee SSearnvte Mis aar tlíe s Persones i al Territori CC.. AAnnddrraaddee,, 99 0088001188 BBaarrcceelloonnaa 99334 4 00227 7 000 000 ddssppiitt@@bbccnn..ccaatt bbaarrcceelloonnaa..ccaatt//ssaannttmmaarrttii Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí Assumpte Acta del plenari Lloc Seu del Districte de Sant Martí (pl. Valentí Almirall, 1 - sala d’actes) Amb participació telemàtica. Data i hora 1 de juny de 2022, a les 18 h Persones assistents David Escudé, regidor del Districte Alberto Cordobés Rodríguez, vicepresident del CEMD Jordi Rallo Casanovas, conseller del GM ERC-AM M. Eugenia Angulo López consellera del GM CS Maria Arenillas Picañol consellera del GM JxC Sílvia Casorrán Martos consellera del GM BeC-E Rubén Castillo Jaén, Consorci d’Educació de Barcelona Rosa Solé, EAP Sant Martí Cristina Cadevall, EBM Diagonal Mar Jordi Binefa Martínez, col·legi Jesuïtes El Clot Miquel Tarazona Belenguer, institut Joan d’Àustria Sergi Martínez Ramos, escola Joan Roca Guipúscoa Anna Solanas Santacana, EBM El Petit Príncep Antonio José Benito Pellicer, centre escolar San Francisco Amador Pisabarro, Plataforma Defensa de l’Educació Pública del Poblenou Antoni Perez Poch, UPC Francisco Javier Onrubia Goñi, UB Enric Reverter Valls, escola Catalònia F. Xavier Iñiguez Porras, CFA El Clot Miriam Alonso Vivas, La Llacuna del Poblenou Montserrat Ruiz Reina, institut Infanta Isabel Quim Mbengue Miquel, institut Joan d’Àustria Altres persones assistents Assoc. de Veïnat Barri de la Pau Virginia Aira, directora DSPiT de Sant Martí Carolina Villaverde, Guàrdia Urbana Francisco Javier Sánchez Belmonte, escola l’Arenal de Llevant Laura Majó, escola l’Arenal de Llevant Excusen l’assistència Aran Clemente Nadal Carme Alegre Canudas Gómez Sofia Olaya Gómez Veronica Garcia Parra Convidats i convidades Jordi Galbas Roma, Arxiu Històric del Poblenou Acta del Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí pàg: 1 Júlia Galbas Martín, Arxiu Històric del Poblenou Manel Antolín, Arxiu Històric del Poblenou Ordre del dia 1. Aprovació de l'acta de la sessió anterior del plenari del CEMD, si s'escau. 2. Informació del procés de preinscripció escolar (curs 2022-2023). 3. Presentació dels projectes definitius Protegim 2022. 4. Informacions diverses: -Projecte "Menjadors escolars més sans i sostenibles". -Presentació del projecte educatiu de l'Arxiu Històric del Poblenou. -Obres RAM (reforma, ampliacions i millores) planificades per l'estiu. 5.- Torn obert de paraules. L’Alberto Cordobés, obre la sessió i dona pas a tractar els punts previstos a l’Ordre del dia. 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior del plenari del CEMD L’acta de la sessió ordinària anterior s’aprova sense presentar-se cap esmena. El conseller explica que hi ha un canvi en l’ordre dels temes en tant que la persona que presenta els projectes definitius del projecte Protegim les Escoles ha de marxar. 3. Presentació dels projectes definitius Protegim 2022 La Silvia Casorrán, consellera de Mobilitat i Accessibilitat del Districte de Sant Marti i adjunta a la direcció de l’arquitecta en cap, manifesta que està al Consell Escolar com a tècnica de l’Ajuntament, com a veu de l’equip del Protegim les Escoles. L’objectiu del programa es que els 585 centres educatius de Barcelona estiguin pacificats al 2030, en un entorn segur, agradable, lliure de contaminació i de soroll possible. Aquest programa neix en aquest mandat però ve d’altres programes anteriors com Camins Escolars, Ecoxambrans, Pla de barris, Escoles Refugis climàtic i escoles mes sostenibles. Presenta els objectius generals del Protegim les Escoles: millorar la qualitat ambiental dels entorns escolars (soroll i aire que respirem), el confort de l’espai públic i millorar la seguretat viaria així com incrementar la visualització dels centres escolars, la implicació de les comunitats educatives i veïnals en la configuració i ús dels nous espais. S’estan prioritzant les escoles de 0 a 12 anys (bressol, infantil i primària), s’estan executant de forma definitiva les accions provisionals que es varen fer durant la pandèmia, les escoles que la Guàrdia Urbana ha detectat com a escoles complicades en quant a seguretat viaria, escoles que ja tenen comunitats educatives actives treballant en diferents programes, escoles demanades pels Districtes i escoles amb una alta contaminació ambiental. L’objectiu durant aquest mandat es arribar a 200 centres educatius: 120 amb els Protegim les Escoles i 80 amb altres programes. És un programa que s’impulsa des de la Gerència de l’Arquitecte en Cap però hi participa tot l’Ajuntament i s’intenta que sigui un projecte participatiu per part de les comunitats educatives amb un qüestionari inicial i diverses sessions de valoració. Les actuacions es fonamenten en la pacificació del trànsit, millorar l’habitabilitat com a espai d’estada, visualització de l’entorn, i implicació de les comunitats educatives i veïnals. Acta del Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí pàg: 2 S’han fet actuacions a l’escola Grèvol, que va ser la primera arran d’un accident al 2019, l’escola Antoni Balmanya, l’escola Antoni Brusi, l’institut Moisès Broggi, l’escola Prim, el centre educatiu Sant Gabriel, i a l’escola Dovella amb la pacificació del c. Muntanya. Es mostren exemples de les actuacions fetes. Aquest any els projectes es faran a les escoles de l’eix Perú-Paraguai en què es concentren 8 centres educatius. A l’abril del 2021 varen començar les redaccions dels projectes, que s’han tancat ara i falten executar les actuacions a partir del novembre del 2022. L’escola Provençals, l’EBM El bressol del Poblenou i l’escola Poblenou amb espais de vorera amples, s’ha plantejat millorar l’habitabilitat de l’espai. A l’escola Catalònia el que es proposa és pacificar el carrer Fluvià. A l’EBM Dolors Canals i a l’escola Brasil, amb voreres estretes i aparcaments, es planteja eliminar places d’aparcaments i crear un espai d’estada. A l’escola Concha Espina es fa un espai d’estada eliminant les places d’aparcament de l’entorn mes immediat. Explica que s’ha canviat l’espai de circulació i es limita la velocitat a 30 km/h. S’està treballant en un projecte integral des del carrer Llacuna fins a Rambla Prim i es preveu que el c. Perú tingui un carril bus i un carril cotxe d’únic sentit Besòs i un carril bici de doble sentit, que ajudarà molt a pacificar l’eix. S’estan recollint les peticions de les escoles pels projectes de l’any vinent, sent una d’elles l’escola L’Arenal de Llevant. La Sílvia exposa que amb mobilitat s’ha pactat la senyalització del carril bus al c. Bac de Roda entre el c. Taulat i el c. Ramon Turró, la senyalització del carril 30 i la senyalització amb les catifes. S’està estudiant poder moure la parada d’autobús per evitar que quan pari un d’articulat tapi el pas de vianants. També s’estudiaran la resta de peticions fetes. La Silvia informa que les escoles que tinguin peticions d’actuacions, les facin arribar al conseller. La directora de l’escola bressol Diagonal Mar manifesta que el 2019 l’AFA va fer una petició, amb l’institut Barri Besòs i l’escola Montseny. La Silvia respon que ho revisaran i en cas que no ho trobin els avisarà. El conseller informa que a part del programa del Protegim les Escoles hi ha altres actuacions. L’escola L’Arenal del Llevant pregunta quines són les dates previstes per les actuacions que no són del c. Perú i la Sílvia informa que en el seu cas, s’ha de fer un mini projecte i que des de mobilitat no han pogut donar un calendari i que en quant tinguin dades concretes de calendari els contactarà. El conseller informa que el programa del Protegim té un procés llarg. L’Arenal de Llevant per la seva part informa que demanaran el calendari formalment. Es demana tenir la presentació feta al CEMD i el conseller informa que es penjarà amb les actes. 2. Informacions del procés de preinscripció escolar (curs 2022-2023). El Rubèn Castillo, coordinador territorial del Districte de Sant Martí i representant del CEB al CEMD, fa la presentació de les dades de preinscripció del districte. Explica en quin punt estan les preinscripcions perquè encara no han sortit les assignacions definitives. Actualment s’han assignat la majoria de les sol·licituds i estan en el període d’ampliació per a totes aquelles famílies que no han aconseguit plaça en alguna de les seves peticions. El dia 10 de juny es publicarà el lloc assignat. Les dades que es presenten son de les preinscripcions, d’oferta i demanda del Districte. Acta del Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí pàg: 3 Primer fa una breu panoràmica de ciutat de Barcelona indicant que hi ha una pèrdua d’infants i que del total d’infants que hauria de començar P3 l’any vinent, el 91% ha fet la preinscripció. Les places que s’oferten són aproximadament les mateixes que al curs anterior però com que el padró té un descens, la demanda també el té. Al Districte de Sant Martí hi ha 5 zones educatives de primària: Destaca que a la zona 25 hi ha hagut una demanda superior a l’oferta de places públiques, que significa un increment d’un 6% o 8% en la demanda de pública en relació als cursos anteriors, sent aquesta una tendència que es pot veure en alguns barris de Barcelona. Per tant hi ha un desajust entre la oferta i la demanda. La resta de zones de centres públics hi ha oferta suficient per la demanda que han tingut. Indica que aquestes dades son en base a la primera opció que es posa a la preinscripció. En els centres concertats l’oferta supera la demanda tret de la zona 28. El decret d’admissió aprovat al febrer del 2021 estableix uns òrgans de participació (comissió de participació i unes taules de planificació) que vetllen perquè l’oferta inicial s’ajusti a l’oferta final. En aquest cas, s’ha aplicat alguns dels mecanismes per ajustar l’oferta final: ampliació de ràtio. Des del departament d’Educació es va indicar que totes les escoles de Catalunya havien d’iniciar la oferta de P3 amb 20 places. A les taules de planificació, a les zones on hi ha mes tensió, mes demanda de pública es fa fer un increment de ràtio per tal d’assegurar que hi hagi prou oferta pública per la demanda. Les mesures especifiques no s’han fet públiques encara. Presenta l’evolució de la demanda de primer de l’ESO de la ciutat. No hi ha canvis significatius en el nombre d’alumnat, però trobem un repunt de demanda de centres públics per 1r d’ESO. Al districte hi ha 4 zones de secundaria: En vermell s’han marcat les dues zones amb més tensió en els centres públics, on no hi ha prou oferta per a la demanda. Informa que els centres de primària públics tenen centres adscrits i el consorci garanteix que tots aquells infants que optin a centres públics adscrits Acta del Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí pàg: 4 tindran plaça, sempre i quan a les seves peticions estiguin els dos o tres centres adscrits que tenen les escoles assignats. El següent quadre identifica que en aquestes dues zones en que faltarien places, hi ha moltes sol·licituds que són de centres no adscrits: Com a exemple indica que hi ha una part de l’Eixample que volen optar a centres públics del Camp de l’Arpa del Clot o la Vila Olímpica del Poblenou, però com que no són centres adscrits, no tenen prioritat. En cas que hi haguessin places podrien optar-hi. També s’ha detectat en aquestes zones més tensionades que hi ha famílies que fan la primària a la concertada i després proven de fer la secundaria en escola pública. Si hi haguessin vacants ho podrien fer, però no és el cas. En aquest cas no ha calgut fer servir cap mecanisme per ajustar ràtio en tant que les places ofertades eren suficients per garantir que tots els alumnes de les escoles públiques del Districte hagin pogut optar a alguns dels centres públics de secundaria adscrits. S’obre el torn de paraules: - El Sr. Pisabarro pregunta si tot el que ha posat un centre adscrit entraria i per tant si alguna persona no entra, és perquè ha posat un centre no adscrit. El Rubèn indica com a exemple, que si una escola de primària té 3 centres adscrits, per tal de garantir la plaça pública ha de posar els tres centres. Si només hi posa un, pot ser que no obtingui plaça en el centre seleccionat i vagi a la fase d’ofici, que és la fase en què som actualment. En aquesta fase s’ofereix les places que queden lliures tant a la pública com a la concertada perquè pugui triar. - La Míriam, representant de l’escola La Llacuna del Poblenou, manifesta que ha fet els càlculs de les places l’any vinent a la seva zona i indica que hi ha una mancança de places per instituts. El Rubèn informa que es va fer una reunió amb la plataforma Defensa de l’Educació Pública del Poblenou perquè hi ha famílies inquietes del que passarà els propers anys al districte, i manifesta que es varen fer els càlculs i les places estan garantides. El Rubèn li demana que parli amb la Plataforma. - L’Antonio José Benito del centre escolar San Francisco pregunta si han de posar les tres adscripcions al principi perquè les famílies comentaven que sinó posaven un centre adscrit de primera opció ja perdien les opcions, llavors ells no oferien places ordinàries. El Rubèn confirma que és així perquè si posen de primera opció un centre concertat o una escola pública no adscrita, estaria trencant l’adscripció. - D’altra banda, l’Antonio José demana aclarir com es fa la distribució de l’alumnat perquè tenen alumnes que han triat la seva escola i els han derivat a una altra, i al contrari. El Rubèn indica que no porta aquest tema sinó que ho fa “escolarització”, que és una altra àrea dintre del Consorci. L’Antonio José li demana que ho traslladi a “escolarització”, que el temps de resposta dels correus electrònics no sigui una Acta del Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí pàg: 5 setmana o deu dies. - La directora de l’EBM Diagonal Mar demana que es presentin les dades de les escoles bressol en tant que sap que ja existeixen dades de les primeres opcions. El conseller demana disculpes perquè són dades que ha de demanar a l’IMEB i aquest any no les té. Indica que les passarem amb l’acta. - El representant de Formació professional demana que quan hagin dades de preinscripció, les compartim amb els membres del Consell Escolar. El Rubèn manifesta que no les té però les pot demanar. 4. Informacions diverses: presentació del projecte educatiu de l'Arxiu Històric del Poblenou. El conseller Cordobés presenta el projecte de l’Arxiu Històric i els dona la paraula agraint al CEMD i al conseller la oportunitat d’exposar el projecte que té una vesant educativa. Explica que al Poblenou hi ha una pintora, la Neus Martin Royo, que ha fet 140 quadres que reflecteixen 85 punts del barri, amb un recull de 30 anys del que ha sigut el Poblenou industrial durant aquest temps. L’exposició “La memòria pictòrica del Poblenou” es farà en quatre localitzacions: a la Torre de les Aigües i al MUHBA, des del 10 de setembre al 8 de gener, i al Palo Alto i al centre cívic Can Felipa, des del 10 de setembre al 28 de setembre. Les escoles podran visitar l’exposició atès que està oberta a tot el públic de Barcelona. En l’àmbit més pedagògic una experta va fer el projecte pedagògic amb els objectius d’explorar l’entorn proper, interpretar la transformació social i urbanística del barri, conèixer el procés creatiu de l’artista i valorar l’art com a font documental. Les propostes educatives per nivells educatius són: per a educació infantil proposa els colors del barri; per als primers cursos de primària proposa pintant el meu barri i perspectives del barri seguint els quadres de l’exposició; per a secundària proposen la transformació del barri; i per a batxillerat l’estudi de l’artista en què es faran visites a l’estudi de la pintora ubicat a la segona planta de la Torre de les aigües. La Júlia Galvas de l’Arxiu Històric del Poblenou afegeix que les imatges que s’han mostrat són quadres de l’exposició, tot i que semblin fotografies, i que la intenció de portar aquesta exposició a les escoles és poder mostrar un projecte artístic però també històric. Indica que fa un parell de setmanes que es varen reunir amb els/les caps d’estudis d’educació primària del Districte per donar a conèixer el projecte. Per últim el Sr. Galvas explica que, tot i que és una exposició temporal, les escoles podran disposar del material en tant que el deixaran penjat al núvol per que el tinguin al seu abast per quan el necessitin. 4. Informacions diverses: projecte “Menjadors escolars més sans i sostenibles”. És un projecte que mitjançant recursos de formació i col·laboració amb les escoles, ajuda que els menjadors escolars ofereixin uns menús de proximitat amb menys carn que fa que sigui més sostenible. Aquest projecte es va iniciar amb la capitalitat de l’alimentació sostenible. El projecte es fa cada any, però la convocatòria per aquest curs ja està tancada en tant que, a diferència de l'any anterior, enguany ha sortit en la candidatura unificada de programes Acta del Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí pàg: 6 que va tancar el 23 de maig. El conseller indica però, que si alguna escola està interessada, pot contactar amb ell per si hi hagués alguna plaça lliure. 4. Informacions diverses: obres RAM (reforma, ampliacions i millores) planificades per l'estiu. El conseller informa que no tenim el llistat definitiu de les obres que es faran però hi ha un de provisional de data febrer 2022 en tant que el definitiu es tancarà les properes setmanes. Les obres RAM que es faran al districte, entenent que poden haver-hi canvis, són: - A l'escola Auditori es farà l'adequació del solar. - A l'escola La Flor de Maig es farà l'obra del nou gimnàs. - Pel que fa a la pintura, hi ha dues escoles del barri de Provençals de Poblenou, però no les pot anunciar encara perquè no és segur que surtin. - Per pressupostos participatius, a l'escola La Pau es farà la nova cuina i el menjador, i la transformació del pati de La Farigola del Clot. 5. Torn obert de paraules Ningú no demana la paraula ni telemàtica presencialment. A les 19.40 h, el conseller d’Educació dona per finalitzada la sessió ordinària agraint l’assistència. Eva Sánchez Secretaria accidental del Consell Escolar de Sant Martí Barcelona, 1 de juny del 2022 Acta del Consell Escolar Municipal del Districte de Sant Martí pàg: 7