Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A HABITATGE PÚBLIC ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 11 de maig de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava que, d’ençà que ha entrat a viure en un habitatge públic, ha tingut problemes amb l’extractor de fums. A pesar dels avisos fets per telèfon i, en data 30 de maig de 2022, també per escrit, els problemes no s’han resolt. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que consta en l’expedient suficient informació per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, examinat el contingut de la queixa, tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, i estudiada la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la següent decisió. CONSIDERACIONS L’article 21 de la Llei d’arrendaments urbans recull l’obligació de les persones arrendadores de realitzar totes les reparacions que siguin necessàries per conservar l’habitatge en les condicions d’habitabilitat per servir a l’ús convingut. L’Ajuntament de Barcelona és el propietari de l’habitatge en què resideix la ciutadana i l’Institut de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) n’és el gestor i el responsable de prendre les accions oportunes en cas que hi hagi un problema. Per tant, l’IMHAB ha de reparar al més aviat possible les incidències detectar, per complir amb les obligacions que tot propietari té vers els seus inquilins. 1 La ciutadana va entrar a viure al domicili en data 15 de febrer de 2022 i l’extractor no funcionava. Al cap de 15 dies, els servei tècnic va reparar-lo, però al dia següent ja no funcionava. Des d’aleshores, no ha tornat a funcionar correctament i la ciutadana està a l’espera que el vinguin arreglar des de fa tres mesos aproximadament. Aquests habitatges són el resultat d’una política social específica de l’Ajuntament de Barcelona per a determinats col·lectius en situació de vulnerabilitat i és obligació de l’Ajuntament mantenir-los en condicions d’habitabilitat i salubritat per garantir el dret a un habitatge digne. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’IMHAB no ha respost al principi d’una bona administració i no ha gestionat el problema amb una diligència raonable. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la següent decisió:  Recomanar a l’IMHAB que agilitzi les actuacions necessàries per reparar l’extractor de fums de l’habitatge de la ciutadana. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i, del seu contingut, s’informarà la persona interessada. 2