Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A RECAPTACIÓ I GESTIÓ TRIBUTÀRIA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 14 de setembre de 2020, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava la seva disconformitat per la gestió d’una devolució d’ingressos referent a l’impost de vehicles de tracció mecànica (IVTM) corresponent a l’exercici del 2019. Manifestava que, per resolució de 3 de juliol de 2019, li va ser reconeguda la devolució sol·licitada i que no havia rebut cap més informació ni notificació respecte d'això. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Institut Municipal d’Hisenda per tal de conèixer les intervencions que es van fer en relació amb la queixa presentada. En data 1 d’octubre de 2020 es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats L’informe de resposta es va elaborar en data 30 d’octubre de 2020 i, per raons alienes a la voluntat de l’òrgan requerit, no ha arribat a aquesta Sindicatura fins el 22 de febrer de 2022. Exposen que el dia 3 de juliol de 2019 es va aprovar la devolució sol·licitada per l’interessat referent a l’impost sobre vehicles de tracció mecànica corresponent a l’exercici 2019. Aquesta decisió es va fonamentar en el fet que el dia 4 de març de 2019 es va sol·licitar la baixa del vehicle. La devolució de l’import es va fer efectiva mitjançant transferència al compte bancari del ciutadà en data 19 de setembre de 2019. Un cop feta la transferència bancària, es va enviar a l’interessat la notificació de la devolució, amb el detall d’aquesta, de la qual ens adjunten còpia. 1 CONSIDERACIONS La norma d’aplicació estableix que, reconegut el dret a la devolució, es procedirà de manera immediata a la seva execució (article 20 del Reglament general de desenvolupament de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, en matèria de revisió en via administrativa, aprovat pel Reial decret 520/2005). En aquest cas, l’abonament es va fer efectiu dos mesos i mig després de reconèixer el dret a la devolució. Aquesta Sindicatura considera que el termini de temps transcorregut entre el reconeixement del dret i la devolució efectiva dels ingressos és adequat al que preveu la normativa aplicable. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Institut Municipal d’Hisenda ha estat ajustada a dret i eficaç. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i, del seu contingut, s’informarà la persona interessada.