Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Planejament urbanístic vigent a l'àmbit litoral Juliol de 2018 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Continguts 01. Planejament urbanístic dins del domini públic maritimoterrestre (DPMT) 01.1. Marc jurídic 01.2. Zona maritimoterrestre (ZMT) 01.3. Zona de servei portuària de ports de l’Estat (segons l’art. 56 del TRLPEMM 2011) 01.4. Zona de servei portuària de ports de la Generalitat (Llei 5/1998, de 17 d’abril de ports de Catalunya) 01.5. La delimitació dels Espais i Usos Portuaris del Port de Barcelona (DEUP, Orden FOM/1684/2016) 01.5.1. Modificació de la delimitació de la zona de servei 01.5.2. Delimitació d’espais d’aigua necessaris per a l’ampliació del port 01.5.3. Usos dels espais portuaris 2 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Continguts 02. Planejament urbanístic general. El Pla General Metropolità (PGM) 02.1. El PGM a l’àmbit Ciutat 02.1.1. Claus urbanístiques principals 02.1.2. El Pla especial urbanístic d’allotjaments turístics 02.2. El PGM a l’àmbit Port 02.2.1. Claus urbanístiques principals 02.2.2. Sòls d’espais verds, equipaments i serveis 02.2.3. Sòls edificables 03. Incoherències entre planejament vigent i realitat física al litoral 04. Alguns àmbits de planejament derivat destacats 04.1. Àmbits de ciutat 04.2. Àmbits portuaris 3 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01 Planejament urbanístic dins del domini públic maritimoterrestre (DPMT) 4 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat El domini públic maritimoterrestre  Què és? • A partir de l’art. 132 de la Constitució, la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes defineix i desenvolupa els bens que integren la DPMT, en els articles 3, 4 i 5:  La ribera del mar i les ries  El mar territorial i les aigües interiors  Altres elements com: els recursos naturals de la zona econòmica i la plataforma continental, els terrenys guanyats al mar, els penya-segats, els illots, els ports i instal·lacions portuàries estatals.  El domini públic maritimoterrestre (DPMT) estableix el límit que el separa de la propietat privada, garantint l'ús públic del mar, de la seva ribera i de la resta del DPMT.  Com es delimita i qui en té competència? • Mitjançant el procediment administratiu de l’atermenament on s'identifiquen els terrenys que reuneixen les característiques, físiques o jurídiques, descrites a la Llei de Costes. La competència la té el Ministeri per a la Transició Ecològica. 5 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat El domini públic maritimoterrestre FONT: Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya 6 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat El domini públic maritimoterrestre  El DPMT està conformat per: Zona maritimoterrestre (ZMT) + Zona de servei dels ports de titularitat estatal * Les zones de servei dels ports de la Generalitat de Catalunya estan incloses dins de la ZMT Zona maritimoterrestre (ZMT) Zona de servei dels ports de titularitat estatal Zona de servei dels ports de la Generalitat 7 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat El domini públic maritimoterrestre  A l’àmbit de la ZAL del Port de Barcelona es produeix un solapament entre la zona maritimoterrestre i la zona de servi dels ports Zona maritimoterrestre (ZMT) Zona de servei dels ports de titularitat estatal 8 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat El domini públic maritimoterrestre  Hi ha discrepàncies sobre la delimitació de la ZMT a la llera desviada del Llobregat entre la Generalitat i el Ministeri. Segons la Generalitat: Segons el Ministeri: http://sig.gencat.cat/visors/costes.html http://sig.mapama.es/dpmt/visor.html 9 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.1 Marc jurídic 10 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Legislació TR Llei Ports de l'Estat i de la Delimitación de espacios y Marina Mercant, 2/2011 usos portuarios (àmbit estatal) (àmbit local) REGULA DELIMITA • La planificació i • La zona de servei dels PGM Constitució Espanyola Llei 22/1988, de 28 de juliol, funcionament dels ports de ports de titularitat estatal l'Estat (àmbit local) de costes (àmbit estatal) • Defineix el marc normatiu i ESTABLEIX regula l'administració de la • Els usos dels espais ORDENA DEFINEIX DETERMINA Marina Mercant portuaris • urbanísticament el territori • Quines són les • Quins són els béns de REQUEREIX metropolità REQUEREIX competències Domini públic marítim- • Definir la zona de servei • La qualificació de exclusives de l'Estat terrestre estatal dels ports de titularitat sistema portuari QUALIFICA estatal i usos portuaris • Qualifica al port com • Per la seva complexitat, els sistema general portuari i Ports es regulen amb la fixa uns paràmetres seva legislació específica Llei 5/1998, de 17 d’abril de Pla de delimitació de la zona de servei portuària màxims, d'edificabilitat ports de Catalunya (àmbit (0,7) i ocupació per autonòmic) (àmbit local) parcel·la (70%) DELIMITA REGULA • La zona de servei dels • La planificació i ports funcionament dels ports de la Generalitat DETALLA • Les superfícies REQUEREIX destinades als diferents • Delimitar el perímetre de la usos i activitats respectiva zona de servei REQUEREIX portuària i han d'incloure els usos i les activitats pròpies i • La qualificació de complementàries sistema portuari Consideració urbanística 11 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Legislació  La delimitació de la Zona de servei portuària varia segons la titularitat del port: • Si és estatal es fa a través de la Delimitació d’espais i usos portuaris (DEUP) (segons Reial decret legislatiu 2/2011, de 5 de setembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de ports de l’Estat i de la marina mercant) • Si la titularitat és de la Generalitat de Catalunya es fa a través d’un Pla de delimitació de la zona de servei portuària (segons la Llei 5/1998, de 17 d’abril de ports de Catalunya)  Qui hi té competència? Port estatal Ports de la Generalitat • establir els usos portuaris • establir els usos portuaris Autoritat portuària • redacció del plans espacials per desenvolupar un • redacció del plans espacials per desenvolupar un sistema portuari sistema portuari • establir els usos portuaris Govern • només urbanístiques • redacció del plans espacials per desenvolupar un municipal sistema portuari • altres competències urbanístiques 12 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.2 Zona maritimoterrestre (ZMT) 13 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Zona maritimoterrestre (ZMT)  La ZMT la integren els següents espais: 1) La franja de terreny que poden aconseguir les ones del mar en els forts temporals coneguts. Per aquesta raó, la ZMT pot arribar a zones situades a una cota bastant superior al màxim nivell de la marea. 2) Tots els aiguamolls costaners, com estuaris, aiguamolls, albuferes, marjals, llacunes interiors, saladars, terrenys baixos situats per sota del nivell del mar susceptibles de ser inundats per l'aigua del mar, o en els que emanin les seves aigües per filtració. 3) La ZMT s'estén també al llarg de les marges dels rius fins on es faci sensible l'efecte de la marea.  Aquesta zona és sempre domini públic maritimoterrestre. FONT: Document. SOSTENIBILIDAD: DOMINIO PÚBLICO MARÍTIMO TERRESTRE Ministeri d’Agricultura y Pesca, Alimentació y Medi ambient del Govern Espanyol 14 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Domini públic maritimoterrestre  Actualment hi ha un procés de desafectació de terrenys del DPM en tot el front marítim de la ciutat de Barcelona.  Escau al Ministeri de Transició Ecològica declarar aquests sòls terrenys innecessaris i al Ministeri d’Hisenda desafectar-los i transmetre la seva propietat a una altra administració si escau. Visor del domini públic maritimoterrestre (http://sig.mapama.es/dpmt/visor.html) 15 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.3 Zona de servei portuària de ports de l’Estat (segons l’art. 56 del TRLPEMM 2011) 16 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de l’Estat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA Què és? Segons el Reial decret legislatiu 2/2011, de 5 de setembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de ports de l’Estat i de la marina mercant, la zona de servei està conformada per: Espais de terra + espais d’aigua, necessaris per al desenvolupament dels usos del portuaris Espais de reserva que garanteixin la possibilitat de desenvolupament de l’activitat portuària Espais vinculats a la interacció port-ciutat Com es delimita i qui en té competència? Aquest conjunt d’espais es defineix mitjançant un document específic, proposat per cada Autoritat Portuària i aprovat pel Ministeri de Foment: Delimitación de los Espacios y usos Portuarios (DEUP) Els dos objectius principals de la DEUP vigent al Port de Barcelona (del 2015) són la delimitació de la zona de servei del port (amb la corresponent afectació de sòls incorporats i la desafectació de sòls exclosos) i l’ordenació portuari mitjançant l’assignació justificada d’usos als diferents àmbits del port (des del punt de vista de l’explotació, no des del punt de vista urbanístic) 17 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de l’Estat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  segons l’art. 56 del TRLPEMM 2011, els ports estatals: Article 56. Articulació urbanística dels ports 1. Per articular la coordinació necessària entre les administracions amb competència concurrent sobre l’espai portuari, els plans generals i altres instruments generals d’ordenació urbanística han de qualificar la zona de servei dels ports estatals, així com el domini públic portuari afecte al servei de senyalització marítima, com a sistema general portuari i no poden incloure determinacions que suposin una interferència o pertorbació en l’exercici de les competències d’explotació portuària i de senyalització marítima, i es requereix l’informe previ vinculant de Ports de l’Estat, previ dictamen de la Comissió de Fars, en els casos en què pugui resultar afectat el servei de senyalització marítima per actuacions fora dels espais abans esmentats, quan en les seves proximitats hi hagi alguna instal·lació d’ajudes a la navegació marítima. 2. Aquest sistema general portuari es desenvolupa a través d’un pla especial o instrument equivalent, que s’instrumenta de la forma següent: a) L’autoritat portuària formula el pla especial. Amb caràcter previ a la formulació del pla especial o instrument equivalent que ordeni la zona de servei d’un port, aquesta s’ha d’haver delimitat mitjançant l’aprovació de la delimitació dels espais i usos portuaris en el port esmentat, i no es poden estendre les determinacions d’aquell pla més enllà de la zona de servei així delimitada. b) La seva tramitació i aprovació la realitza, d’acord amb el que preveu la legislació urbanística i d’ordenació del territori, l’Administració competent en matèria d’urbanisme. c) Conclosa la tramitació, i amb caràcter previ a l’aprovació definitiva del pla especial, l’Administració competent en matèria d’urbanisme, en un termini de quinze dies, a comptar de l’aprovació provisional, n’ha de traslladar el contingut a l’autoritat portuària perquè aquesta, en el termini d’un mes, es pronunciï sobre els aspectes que siguin de competència seva. 18 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de l’Estat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA Una vegada l’autoritat portuària hagi rebut el contingut del pla especial, l’ha de remetre a Ports de l’Estat a fi que formuli les observacions i suggeriments que consideri convenients. En cas que el trasllat no es faci o que l’autoritat portuària es pronunciï de forma negativa sobre la proposta de l’Administració competent en matèria urbanística, aquesta no pot aprovar definitivament el pla especial, i s’han d’efectuar les consultes necessàries amb l’autoritat portuària, a fi d’arribar a un acord exprés sobre el contingut del pla especial. Si el desacord persisteix, durant un període de sis mesos, comptats a partir del pronunciament negatiu de l’autoritat portuària, correspon al Consell de Ministres emetre’n informe amb caràcter vinculant, prèvia emissió de l’informe esmentat de Ports de l’Estat. L’aprovació definitiva dels plans especials a què fa referència aquest apartat s’ha de notificar a l’autoritat portuària amb els requisits que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 3. El pla especial ha d’incloure entre les seves determinacions les mesures i previsions necessàries per garantir una explotació eficient de l’espai portuari, el seu desenvolupament i la seva connexió amb els sistemes generals de transport terrestre. 19 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de l’Estat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  Zona de servei portuària. Port de Barcelona 20 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de l’Estat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  Segons l’article 56. Articulació urbanística de los ports (segons l’art. 56 del TRLPEMM 2011), els planejaments generals i demés instruments d’ordenació urbanística hauran de qualificar la zona de servei dels ports estatals, com sistema general portuari.  Aquest sistema general es desenvoluparà a través d’un pla especial o instrument equivalent, formulat per l’Autoritat Portuària i haurà de trobar-se delimitat mitjançant per l’aprovació de la DEUP  En el cas del Port de Barcelona, s’han redactat de plans especials en l’àmbit del Port Vell i de la Nova Bocana, la zona de la ZAL i l’Ampliació del Sector 8. Estan recollits en la DEUP del 2015. 21 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de l’Estat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  Plans especials recollits a la DEUP 2015 22 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.4 Zona de servei portuària de ports de la Generalitat (Llei 5/1998, de 17 d’abril de ports de Catalunya) 23 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de la Generalitat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  segons l’art. 36 de la Llei 5/1998, de 17 d’abril de ports de Catalunya Article 36. Planificació urbanística general Els instruments de planejament general del municipi han de qualificar la zona de servei dels ports, les dàrsenes i les instal·lacions marítimes existents objecte d'aquesta Llei com a sistema general portuari. A més, han de contenir les determinacions bàsiques relatives a accessibilitat, connectivitat, edificabilitat, volumetria, usos i altres que es considerin d'interès general, en el marc de les competències urbanístiques, a l'efecte de garantir la coherència amb el model territorial i amb l'estructura general i orgànica del pla en el qual s'integri la zona portuària. Article 37. Plans especials 1. El sistema general portuari s'ha de desenvolupar mitjançant un pla especial, que poden redactar, amb acord previ, l'Administració portuària o la corporació municipal. Se n'ha de fer la tramitació i l'aprovació d'acord amb el que disposa la legislació urbanística. 2. Aprovat inicialment el pla, s'ha de trametre a l'Administració de l'Estat perquè pugui informar en matèria de la seva competència en la forma i amb els efectes determinats per la legislació de costes. Així mateix, s'ha de sol·licitar l'informe dels departaments de la Generalitat competents en matèria de medi ambient i de pesca. 3. En el supòsit que el pla hagi estat formulat per la corporació municipal, abans d'aprovar-lo definitivament s'ha de trametre a l'Administració portuària, que disposa d'un termini de dos mesos per a emetre informe, de caràcter preceptiu i vinculant pel que fa a les matèries d'àmbit portuari. 4. Si el pla ha estat formulat per l'Administració portuària, abans d'aprovar-lo definitivament s'ha de trametre a les corporacions locals afectades perquè en el mateix termini informin preceptivament. 5. L'acord d'aprovació definitiva del pla especial s'ha de notificar al municipi afectat i, si escau, al promotor o al concessionari i s'ha de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. 6. El pla especial ha d'incloure, com a determinacions, les mesures i les previsions necessàries per a garantir el funcionament eficaç de la zona de servei portuària, el seu desenvolupament futur, la seva connexió amb la xarxa de transports terrestres i la cobertura adequada de la demanda de serveis portuaris i mediambientals. 24 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de la Generalitat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  Zona de servei portuària. Port Olímpic 25 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de la Generalitat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  Zona de servei portuària. Port del Fòrum 26 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de la Generalitat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  Segons l’article 29.Delimitació (segons la Llei 5/1998, de 17 d’abril de ports de Catalunya) els projectes de construcció dels ports, les dàrsenes i les instal·lacions marítimes han de contenir la delimitació concreta del perímetre de la respectiva zona de servei portuària i han d'incloure els usos i les activitats pròpies i complementàries.  Aquest sistema portuari també es desenvoluparà a través d’una pla especial, però a diferència dels ports estatals el poden redactar, amb acord previ, tan l'administració portuària com la corporació municipal.  Cal tenir en compte també, que actualment hi ha en tràmit el Projecte de Llei de ports i de transport en aigües marítimes i continentals. Aquesta nova llei derogarà a la seva entrada en vigor, la Llei 5/1998, i per tant canviarà la tramitació.  Segons la nova llei, la delimitació de la zona portuària, l’ordenació i la qualificació urbanística es farà a través d’un únic document, un Pla director urbanístic portuari. El pla director tindrá naturalesa urbanística i també de pla portuari al mateix temps. 27 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de la Generalitat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA  Segons el Projecte de Llei de ports i de transport en aigües marítimes i continentals Article 11. L’ordenació portuària dins la zona de servei 1. Correspon a l’Administració portuària, en l’exercici de les seves potestat d’administració i policia de l’espai portuari, distribuir els àmbits següents: a) Els serveis, activitats i instal·lacions sobre la superfície d’aigua. b) Els serveis, activitats i instal·lacions sobre la superfície de terra que no tinguin component edificatori. c) Les obres d’infraestructura que no signifiquin una modificació substancial d’aquesta. 2. La distribució dels àmbits portuaris a què es refereix l’apartat 1 s’ha de reflectir documentalment d’acord amb el que s’estableixi per reglament. 3. Així mateix, s’han d’establir per reglament les condicions de dimensionament i la resta de paràmetres de la dotació d’aparcaments prevista en l’ordenació urbanística de la zona de servei. Aquest dimensionament s’ha de realitzar tenint en compte la mobilitat generada i llur contribució a la sostenibilitat econòmica de l’explotació portuària. 4. La superfície màxima permesa pels usos previstos a la zona de servei s’ha de determinar reglamentàriament. Article 12. La coordinació amb el planejament urbanístic Els instruments de planejament urbanístic general i derivat aprovats inicialment que afectin la zona litoral de Catalunya han de ser informats per l’Administració portuària pel que fa als aspectes de la seva competència, sens perjudici de la resta d’informes exigibles. El règim jurídic aplicable a aquests informes és el que regula la legislació urbanística per a les administracions sectorials que han d’informar sobre els instruments de planejament 28 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Ports de la Generalitat ZONA DE SERVEI PORTUÀRIA Article 13. El Pla director urbanístic portuari 1. L’ordenació urbanística de la zona de servei es fa mitjançant la figura del Pla director urbanístic portuari. 2. El Pla director urbanístic portuari ha de: a) Delimitar amb precisió la zona de servei, la qual pot tenir caràcter discontinu. b) Qualificar la zona de servei portuària com a sistema general portuari. c) Establir les determinacions bàsiques relatives a l’accessibilitat exterior i interior, i a l’edificabilitat i volumetria i els seus usos, de forma coherent amb el model territorial i l’estructura general i orgànica del municipi. 3. El Pla director urbanístic portuari té naturalesa urbanística i també de pla portuari. En allò que no regula expressament aquesta llei, li és d’aplicació el regim jurídic i les determinacions dels plans directors urbanístics, de conformitat amb la normativa vigent en matèria d’urbanisme de Catalunya. 4. El Pla director urbanístic portuari es formula, tramita i aprova d’acord amb el que estableix la legislació urbanística. En la tramitació del Pla s’ha de sotmetre a informe de l’Administració General de l’Estat en els termes previstos en la legislació en matèria de costes i al tràmit d’avaluació ambiental propi dels plans directors urbanístics, d’acord amb el que estableix la legislació sectorial aplicable. 5. El Pla director urbanístic portuari ha de contenir a més de la documentació prevista en la legislació urbanística els documents següents: a) Els estudis tècnics justificatius, si escauen. b) La memòria, econòmica i social que inclogui un apartat sobre l’impacte de gènere de les actuacions. c) Aquell en què es determini l’ordenació detallada del sòl, amb una especial menció dels usos admissibles en la zona de servei amb el nivell de detall propi d’un pla urbanístic derivat i també la concreció de les característiques de les obres d’urbanització. d) Aquell en el qual constin les comunicacions terrestres necessàries per tal d’assegurar l’accés adequat a la infraestructura i la connectivitat amb la resta del territori. e) L’estudi d’avaluació de la mobilitat generada, d’acord amb la seva normativa reguladora. 29 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.5 La Delimitació d’Espais i Usos Portuaris del Port de Barcelona (DEUP, Orden FOM/1684/2016) 30 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat La DEUP de 2015  Objectius específics 1. Incorporar els espais de terra necessaris per permetre l'execució dels accessos terrestres al Port, el desenvolupament complert de la TIPdB i que tanqui l'anell ferroviari que ha d'interconnectar les diferents terminals ferroviàries de càrrega/descàrrega 2. Constatar les ampliacions d’infraestructures i instal·lacions que s’han produït des del ’aprovació del PUEP i formalitzar la seva incorporació a l’espai de terra del port. 3. Modificacions menors d’espais concrets de terra que deixen de formar part de la zona de servei del Port de Barcelona. 4. Ajustar el límit sud-est del Port logístic (2ª fase o Zal-Prat) en relació al Port Comercial. 5. Adaptar els usos establerts en el PUEP als de l’art. 72.1 del TRLPEMM 6. Superar la discordança menor entre el PUEP i el planejament de la Nova Bocana, sobre una peça amb una superfície de 7.500m², que pot afectar negativament al desenvolupament de projectes en aquesta zona, ja que el PUEP caracteritza aquest zona com Port Comercial i en canvi el PE permet l’ús d’equipament (ús d’interacció port-ciutat). 31 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat La DEUP de 2015  Objectius específics 7. Destinar la totalitat de la llera del riu Llobregat a port comercial per permetre així el futur desenvolupament de la TIPdB i el tancament ferroviari. 8. Delimitar l’espai d’aigua que ha d’integrar la zona de servei 9. Identificar els espais necessari per a que els organismes de les administracions públiques puguin exercir competències de vigilància, seguretat pública, inspecció, control d’entrades i sortides de persones i mercaderies. 32 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.5.1 Modificació de la delimitació de la zona de servei 33 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Modificació de la delimitació de la zona de servei DEUP  La DEUP modifica l’àmbit del port: • Incorporant nous sòls i per tant afectant-los com a sòl de domini públic, • i desafectant o excloent sòls (que deixen de ser domini públic) Antiga delimitació Nova delimitació 34 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Incorporació d’espais de terra a la zona de servei del port DEUP La DEUP modifica l’àmbit del port, incorporant nous sòls i per tant afectant-los com a sòl de domini públic. Aquesta nous sòls incorporats es troben al llarg de la antiga (I8.7) i la nova llera (I8.8) del riu Llobregat, i les vies d’ample mixt que travessa la Zona Franca (I8.4) 35 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Incorporació d’espais de terra a la zona de servei del port DEUP 36 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Desafectació o exclusió d’espais de terra DEUP  Què significa deixar de formar part de la zona de servei dels ports de titularitat estatal? • La desafectació - parcel·les que són patrimoni públic • L’exclusió - parcel·les que mai no han estat expropiades  En el cas de la desafectació, comporta: • Transmissió patrimonial per part del Ministeri • Aflorament d’edificabilitat i amb les corresponents cessions d’estàndards?  La DEUP desafecta o exclou (parcel·les mai expropiades): • 2 àmbits en el port ciutadà. Es desafecten o exclouen edificis d’habitatges (I8.1 i I8.2) • 3 àmbits en el port comercial on s’exclouen: la rotonda en la cruïlla del carrer C i A (I8.3), part d’una parcel.la al sector M (I8.5) i la superfície ocupada per les cotxeres del metro de TMB (I8.6) 37 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Desafectació o exclusió d’espais de terra DEUP I8.1 I8.2 I8.3 I8.5 I8.6 38 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Desafectació o exclusió d’espais de terra DEUP I8.1 39 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Desafectació o exclusió d’espais de terra DEUP II88..22 40 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Desafectació o exclusió d’espais de terra DEUP I8.3 I8I8.5.1 I8.6 41 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.5.2 Delimitació d’espais d’aigua necessaris per a l’ampliació del port 42 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Delimitació d’espais d’aigua necessaris per a l’ampliació del port DEUP Article 58. Ampliació o modificació de ports (TRLPEMM) 1. La realització d’obres noves d’infraestructura i l’ampliació dels ports estatals existents exigeix la redacció i aprovació del corresponent projecte i estudis complementaris per part de l’autoritat portuària competent o, si s’escau, per part de Ports de l’Estat. Els projectes esmentats s’han de sotmetre al procediment d’avaluació d’impacte ambiental quan això sigui exigible en aplicació de la legislació específica. L’Administració competent en matèria de pesca ha d’emetre informe previ a l’aprovació d’obres noves o de modificació de les existents, quan aquestes suposin la construcció de nous dics o esculleres fora de la zona interior de les aigües del port. Per a l’execució d’aquestes noves obres d’infraestructura portuària o d’ampliació sobre espais d’aigua dels ports existents no és necessari que les obres estiguin previstes en la delimitació d’espais i usos portuaris, ni en el pla especial, sempre que es duguin a terme dins de la zona de servei del port de què es tracti, estiguin incloses en el pla d’empresa corresponent i, quan escaigui, en el pla director d’infraestructures. En aquests casos, s’ha de donar audiència a l’autoritat autonòmica competent en matèria d’ordenació del territori.  La DEUP delimita els espais d’ampliació sobre espais d’aigua necessaris pel desenvolupament del usos portuaris. Proposa mantenir els espais establerts pel PEUP, encara que amb un lleuger ajust de superfície a la zona nord 43 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Delimitació d’espais d’aigua necessaris per a l’ampliació del port DEUP 44 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01.5.3 Usos dels espais portuaris 45 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP  Adaptació del usos previstos en el PUEP a una nova denominació: PUEP DEUP Port comercial (Zona d’activitat portuària general) Ús portuari comercial Puerto comercial (Zona d’activitats portuària complementaries) Ús portuari complementari o auxiliar Port logístic Port ciutat Port ciutat 46 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP Article 72. Usos i activitats permeses en el domini públic portuari del TRLPEMM 1. Al domini públic portuari només es poden portar a terme activitats, instal·lacions i construccions d’acord amb els usos portuaris i de senyalització marítima, de conformitat amb el que estableix aquesta Llei. Amb aquest efecte, tenen la consideració d’usos portuaris els següents: a) Usos comercials, entre els quals figuren els relacionats amb l’intercanvi entre modalitats de transport, els relatius a la realització de serveis portuaris i altres activitats portuàries comercials. b) Usos pesquers. c) Usos nauticoesportius. d) Usos complementaris o auxiliars dels anteriors, inclosos els relatius a activitats logístiques i d’emmagatzematge i els que corresponguin a empreses industrials o comercials la localització de les quals al port estigui justificada per la relació amb el tràfic portuari, pel volum dels tràfics marítims que generen o pels serveis que presten als usuaris del port. Als terrenys que no reuneixin les característiques naturals de béns de domini públic maritimoterrestre que defineix l’article 3 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, i que, per causa de l’evolució de les necessitats operatives dels tràfics portuaris hagin quedat en desús o hagin perdut la funcionalitat o idoneïtat tècnica per a l’activitat portuària, s’hi poden admetre al domini públic portuari espais destinats a usos vinculats a la interacció port-ciutat, com ara equipaments culturals, recreatius, certàmens firals, exposicions i altres activitats comercials no estrictament portuàries, sempre que no es perjudiqui el desenvolupament futur del port i les operacions de tràfic portuari i s’ajustin al que estableix el planejament urbanístic. Les autoritats portuàries no poden participar directament o indirectament en la promoció, explotació o gestió de les instal·lacions i activitats que duguin a terme en aquests espais, llevat de les relatives a equipaments culturals i exposicions en cas que siguin promogudes per alguna administració pública. En cap cas es pot autoritzar la realització de farciments al domini públic portuari que no tinguin com a destí un ús portuari. 47 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP  Per tant, segons l’art. 72 el usos portuaris recollits en la DEUP són: • Usos comercials, entre els que figuren:  els relacionats amb l’intercanvi entre modes de transport  els relatius al desenvolupament de serveis portuari  altres activitats portuàries comercials • Usos pesquers • Usos nàutic – esportius • Usos complementaris o auxiliars als anteriors. Inclosos els relatius a:  activitats logístiques i magatzem  empreses industrials o comercials on la localització al port es justifiqui per la seva relació amb el trànsit portuari 48 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP • Usos vinculats a la interacció port-ciutat, com:  equipaments culturals  recreatius  fires i exposicions  altres activitats comercials no estrictament portuàries i s’ajustin al planejament urbanístic  embarcacions turístiques d’oci  embarcacions de transport de passatgers lligats a la mobilitat marítima a l’interior del port 49 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP  Usos reconeguts en l’àmbit del Port Vell i de la Nova Bocana • Els usos s’han definit d’acord amb l’art.72 del TRLEPMM, que són compatibles amb els usos urbanístics del PE Port Vell i del PE de la Nova Bocana:  Usos nàutics/esportius en els molls - Dàrsena Bocana Nord, Pescadors, Rellotge, Barceloneta, Dipòsit i Espanya.  Celebració de regates i/o esdeveniments esportius o saturació dels molls anteriors, es podran utilitzar puntualment altres molls - Llevant, Espanya, Bosch i Alsina, Drassanes i Barcelona.  Ús pesquer en els molls - Pescadors, Balears i el de Escar.  Reparació d’embarcacions als molls - Llevant, Oriental, Dic flotant, Dic sec, Occidental, Catalunya, Catalunya Est, Marina, Moll Nou, Escar.  Creuers turístics en els molls - Espanya i Barcelona  Terminal de cabotatge ro-pax (ús portuari comercial) en els molls - Drassanes i Barcelona 50 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP 51 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP  Operativa de passatgers 52 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP  Operativa de passatgers en règim de creuer turístic 53 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Usos dels espais portuaris DEUP 54 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02 Planejament urbanístic general El Pla General Metropolità (PGM) 55 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Pla General Metropolità Diferenciem entre àmbit Ciutat i àmbit Port • Àmbit Ciutat: teixits urbans a l’entorn de litoral • Àmbit Port: tot allò dins del límit del DMPT (Port de Barcelona, Zona d’activitats logístiques, Port Vell + Nova Bocana, Port Olímpic i Port Fòrum, i les platges) St Pere, Diagonal i Front La Marina del Sta Caterina i Vila Marítim del Pratenc Zona Franca Prat Vermell Poble Sec El Raval El Gòtic la Ribera Olímpica Poblenou Poblenou Besòs-Maresme Port Fòrum Barceloneta Port Olímpic Port Vell + Nova Bocana Zona d’activitats logístiques Port de Barcelona 56 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.1 El PGM a l’àmbit Ciutat 57 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.1.1 Claus urbanístiques principals 58 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Claus urbanístiques principals PGM – Àmbit Ciutat  Al llarg del front litoral es diferencien clarament diferents zones qualificades amb claus diferents, segons la morfologia del teixit.  Les principals claus de sòl de zona són: • Clau 12. Nucli antic → Comprèn els teixits de nucli urbà antic • Clau 13. En densificació urbana → Comprèn els eixamples intensiu i semi intensiu, urbans, suburbans i d’extensió urbana, amb ús d’habitatge • Clau 18. Subjecte a ordenació volumètrica específica → Comprèn àrees de sòl urbà, urbanitzades o en procés d’urbanització en la qual l’edificació correspon al tipus d’ordenació per volumetria específica, segons Pla Parcial o ordenació d’illa definitivament aprovats o amb concreció de volum específic. • Clau 15. Conservació de l'estructura urbana i edificatòria → Comprèn un conjunt de superfícies urbanitzades i edificades, amb tipus d’ordenació específica com són les edificacions desenvolupades en passatges, les cases en filera amb jardí frontal a la via pública, habitatges ordenats amb parcel·lació gòtica, estreta o tradicional i d’altres • Clau 22. Industrial → Es qualifica de sòl industrial el sòl urbà destinat principalment a la ubicació d’indústries i magatzems • Clau 22@ → Renovació de les àrees industrials de Poble Nou, districte d’activitats 22@ 59 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Claus urbanístiques principals PGM – Àmbit Ciutat Clau 12. Nucli antic Clau 13. En densificació urbana Clau 18. Subjecte a ordenació volumètrica específica Clau 15. Conservació de l'estructura urbana i edificatòria Clau 22. Industrial Clau 22@ El Raval El Gòtic St Pere, Sta La Marina del Prat Caterina i la Ribera Besòs-Maresme Vermell Poble Sec Zona Franca Barceloneta Vila Olímpica Poblenou Diagonal i Front Marítim del Poblenou 60 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.1.2 El Pla Especial urbanístic d’allotjaments turístics 61 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Pla especial urbanístic d’allotjaments turístics PGM – Àmbit Ciutat 62 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.2 Àmbit Port 63 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.2.1 Claus urbanístiques principals 64 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Claus urbanístiques principals PGM – Àmbit Port  Tots els sòls dins d’aquesta zona de servei portuària (tant estatal com de la Generalitat), ja siguin sòls destinats a espais verds, equipaments, serveis tècnics i sòls edificables, han d’estar qualificats com a sistemes portuaris segons l’article 36 de la Llei 5/1998, de 17 d’abril de ports de Catalunya i l’article 56 del TRLPEMM 2011, els ports estatals.  Per tant, són sòls de sistemes i qualificats en el PGM amb la clau 1. Sistema Portuari. D’aquesta clau genèrica en defineixen subclaus (1a, 1b i 1c) Art. 176. Sectors al sistema portuari (PGM) 1. Dins del sistema portuari es distingeixen els sectors del port (1a), de l’entorn portuari (1b), i de la zona marítimo-terrestre (1c).  Cal destacar que els 4 ports de la ciutat de Barcelona estan qualificats amb diferents subclaus: • Port de Barcelona: clau 1a • Port Vell: clau 1a • Port Olímpic: clau 1c • Port Fòrum: clau 1a, 1b, 1c 65 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Claus urbanístiques principals PGM – Àmbit Port 1a. Port • Inclou el sòl comprès dins l’àmbit de competència de la Junta de l’Autoritat Portuària de Barcelona i l’existent entre la línia que delimita la zona marítimo-terrestre i el límit interior del sector del port, sens perjudici de desplaçament de l’esmentada línia, en proporció i longitud iguals que les que resultin dels terrenys que puguin guanyar-se al mar. • Es necessari a més de la concessió o de l’autorització estatal (quan faci al cas), la llicència municipal. • Condicions d’edificació: IEB del 0,70 m²st/m²s i una ocupació màx. sobre parcel·la de les delimitades pel pla especial del 70% • Usos: industrial i de magatzem, i altres directament relacionats amb les funcions del port 66 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Claus urbanístiques principals PGM – Àmbit Port 1b. Entorn portuari • És l’àrea territorial immediata al port. • S’elaborarà conjuntament amb el port, un Pla especial on es previngui, simultàniament, l’ordenació del port i la del seu entorn, i es precisi tant l’organització del port com la localització de les activitats industrials complementàries que tinguin cabuda a l’entorn. Aquest Pla fixarà el règim urbanístic de l’entorn portuari i assegurarà a les indústries que hi són ubicades el correcte accés des del port i des d’altres vies de comunicació. • Es necessari a més de la concessió o de l’autorització estatal (quan faci al cas), la llicència municipal. • Condicions d’edificació: IEB del 0,70 m²st/m²s i una ocupació màx. sobre parcel·la de les delimitades pel pla especial del 70% • Usos: industrial, d’oficines i de comerç immediatament relacionats amb l’activitat portuària 67 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Claus urbanístiques principals PGM – Àmbit Port 1c. Zona maritimoterrestre • Es podrà dividir en subsectors a l’efecte del desenvolupament de l’ordenació, i és el constituït pels terrenys atermenats per tal d’establir la línia exterior de separació d’aquesta zona, fins i tot pels enclavaments que s’hagin respectat com de propietat privada. • Es necessari a més de la concessió o de l’autorització estatal (quan sigui al cas), la llicència municipal. • Usos: No es podran realitzar en aquesta zona obres o instal·lacions per a usos d’habitatge, residencial, d’oficines, sanitari, industrial o cultural. S’admeten els usos recreatius i esportius i els comercials directament relacionats amb el servei o la utilització del mar o de les platges. 68 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Claus urbanístiques principals PGM – Àmbit Port  Tots i que tots els sòls dins de la zona de servei portuària han d’estar qualificats com a sistemes portuaris, encara resta pendent d’adaptar el planejament vigent a la nova delimitació de la DEUP.  Dins de la ZMT gairebé tots el sòls estan qualificats amb la clau 1c, menys part de la plataforma del zoo Marí i algunes zones verdes del front litoral i el sistema hidrogràfic. Clau 1a. Port ZMT Clau 1b. Entorn portuari Zona de servei portuari Clau 1c. Zona maritimoterrestre 69 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.2.2 Sòls d’espais verds, equipaments i serveis 70 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Sòls de sistemes d’espais verds, equipaments i serveis tècnics PGM – Àmbit Port ZONES VERDES EQUIPAMENTS SERVEIS TÈCNICS Clau 6 ZAL i àmbit platges Clau 7 ZAL i àmbit platges Clau 4 Subclau 1a.6 Port Vell Subclau 1a.7 Port Vell Subclau 1b.SA.6 Port Fòrum Subclau 1b.SA.7 Port Fòrum Clau 6c-7c Plataforma Zoo marí ZMT Zona de servei portuari 71 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.2.3 Àmbit port Sòls edificables 72 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Sòls edificables PGM – Àmbit Port  Els sòls edificables dins del PE Port Vell, Port Fòrum, Nova Bocana es qualifiquen amb subclaus dels sistema portuari (Port vell: 1a.31, etc. i Port Fòrum: 1a.SA i 1b.SA)  Els sòls edificables dins de la Zona d’activitats logístiques es qualifiquen com a subclaus del sistema portuari, però sense el distintiu davant del 1a o 1b (ZL, ZL-T i ZGS) ZAL: 1.465.618 m²st Port Vell:285.000m²st Port Fòrum: 30.000m²st En subclaus portuàries Zones edificables Equipaments 73 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 03 Incoherències entre planejament vigent i realitat física al litoral 74 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Incoherències entre planejament vigent i realitat física PGM 1 2 3 1 Vial qualificat de 6b 2 Part de la depuradora està en clau 6b 3 Plataforma zoo marí 75 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Incoherències entre planejament vigent i realitat física PGM 4 3 Terrenys ocupats per la presó de dones, pendent de transformació 1 Camp de futbol La zonificació de qualificat de zona platja no s’adequa verda 1 La zonificació d’equipament no s’adequa 2 Edificació qualificada de 6b 4 Vial qualificat de 6b i 3* 76 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Incoherències entre planejament vigent i realitat física PGM 3 1 2 Zona verda ocupada altres usos 1 La zonificació no s’adequa 2 Qualificació errònia de la zona portuària 3 Vial qualificat de 6b i 1* 77 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 04 Alguns àmbits de planejament derivat destacats 78 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 04.1 Àmbits de Ciutat 79 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats 01. Front del Port Fòrum i Campus universitari Besós 02. Front Litoral i marge dret del riu Besòs (Fòrum, Zoo Marí) 03. Ciutadella – Hospital del Mar 06 08 07 80 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01a. Front del Port Fòrum Descripció Document urbanístic que el regula: Campus • Modificació del Pla general metropolità al sector del front universitari Besós litoral i el marge dret del riu Besòs (2000) Dades: • Desenvolupament 1 àmbit de desenvolupament • Estat transformació Pendent Front del Port Fòrum 30.000 m²st Hoteler i comercial 81 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01a. Front del Port Fòrum Usos 82 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01b. Campus universitari Besós Descripció Document urbanístic que el regula: Campus • MPGM al sector C4 i entorn (2003) universitari Besós • PMU i MPMU de sector C-4 (Taulat-Ronda). Campus Interuniversitari del Besòs (2007) Dades: Front del Port Fòrum • Desenvolupament 1 àmbit • Estat transformació Parcialment • Usos 80.106m²st Campus universitari Activitats terciàries 83 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01b. Campus universitari Besós Zonificació 84 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01b. Campus universitari Besós Usos • Usos permesos Equipaments amb ús docent Activitat econòmica relacionada amb l’activitat universitària 85 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 02. Front Litoral i marge dret del riu Besòs (Fòrum, Zoo Marí) Descripció Document urbanístic que el regula: • PE del sector A1 de la MPGM en el sector del Front Litoral i marge dret del riu Besòs (Fòrum, Zoo Marí) Dades: • Desenvolupament 2 àmbit de transformació • Estat transformació Pendent Zoo Marí Zona de platges 86 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 02. Front Litoral i marge dret del riu Besòs (Fòrum, Zoo Marí) Zonificació 87 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 03. Ciutadella – Hospital del Mar Descripció Document urbanístic que el regula: Pompeu Fabra • MPGM per a l'ordenació dels terrenys de l'Estació de Rodalies i l'Avinguda de Circumval·lació (2008) • Modificació del pla especial de l'àrea de Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (2000) • MPERI de la Barceloneta (2015) • PEU Façana al mar de Barcelona sector Passeig Carles I (1985) Dades: Avinguda de Circumval·lació • Desenvolupament 4 àmbits • Estat transformació Pendent • Usos Docent Cultural Barceloneta Passeig Carles I Terciari oficines 88 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 03. Ciutadella – Hospital del Mar Usos i zonificació • Usos permesos Equipaments amb ús cultural (22.000m²st) Terciari oficines (22.809m²st) 89 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 03. Ciutadella – Hospital del Mar Usos i zonificació • Usos permesos Equipaments amb ús docent (28.220m²st) 90 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 03. Ciutadella – Hospital del Mar Usos i zonificació 91 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 04.2 Àmbits portuaris 92 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats 01. Port Vell de Barcelona 02. Nova Bocana del Port de Barcelona 03. Port Olímpic 04. Port Fòrum 05. ZAL (Zona d’activitats logístiques) 01 03 04 02 05 93 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01. Port Vell de Barcelona Descripció Document urbanístic que el regula: • PE del Port Vell de Barcelona Dades: • Desenvolupament 11 àmbits d’actuació • Estat transformació Parcialment 285.000m²st 94 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01. Port Vell de Barcelona Àmbits amb planejament derivat AMBIT PLANETJAMENT DERIVAT COD. FECHA I Moll de Barcelona MPGM ‐ als Ámbits I V i VI del Port Vell el sector est de Can Tunis Nou i l'Ámbit TMB de la Zona Franca B0631  2006 I MPE ‐  del Port Vell en els Ámbits per a la reordenació dels Molls de Barcelona i del Dipósit BA192A 1998 I MED ‐ Modificació ED d'ordenació de l'edificació i les alineacions del Moll de Barcelona B010193 1998 I ED ‐ del Moll de Barcelona, promogut pel Port Autónom de Barcelona BA196 1990 I PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 II Moll de Bosch i Alsin PE ‐integral d'usos de l'edifici del Portal de la Pau B1419  2015 II PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 III Moll d'Espanya MPE ‐ del Port Vell de Barcelona a l'Ámbit del Moll d'Espanya B010433 2001 III ED ‐ per a la modificació de l'ordenació de l'edificació i de les alineacions de l'ED del Moll d'Espanya (Port Vell) B010288A 1999 III ED ‐  del Moll d'Espanya (Port Vell) B010288 1990 III PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 IV Moll del Dipòsit MPE ‐  del Port Vell en els Ámbits per a la reordenació dels Molls de Barcelona i del Dipósit BA192A 1998 IV ED ‐  del front portuari de la Barceloneta: Molls del Dipósit de la Barceloneta i del Rellotge BB014 1990 IV PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 V Moll de la Barcelone MPE Port Vell de Barcelona en els Ámbits V i VI (Molls de Barceloneta i del Rellotge) per a regular el seu front B1306 2013 V MPGM ‐ als Ámbits I V i VI del Port Vell el sector est de Can Tunis Nou i l'Ámbit TMB de la Zona Franca B0631 2006 V ED ‐  del front portuari de la Barceloneta: Molls del Dipósit de la Barceloneta i del Rellotge BB014 1990 V PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 VI Moll del Rellotge MPE Port Vell de Barcelona en els Ámbits V i VI (Molls de Barceloneta i del Rellotge) per a regular el seu front B1306 2013 VI MPGM ‐ als Ámbits I V i VI del Port Vell el sector est de Can Tunis Nou i l'Ámbit TMB de la Zona Franca B0631 2006 VI ED ‐  del front portuari de la Barceloneta: Molls del Dipósit de la Barceloneta i del Rellotge BB014 1990 VI PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 VII Plaça del Mar PE d'ampliació de la piscina municipal Sant Sebastiá B010439 2001 VII ED ‐ de la Plaça del Mar al Port Vell BB015 1991 VII PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 VIII Moll Nou PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 IX Club Natació BarceloPE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 MPE Modificació del Pla especial del Port Vell de Barcelona per ajustar els para metres d'ordenació del Moll dels Pescadors (Ámbit X)  X Moll de Pescadors  promoguda per l'Autoritat Portuaria de Barcelona B1217 2011 X PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 XI Passeig Nacional PE ‐ Plan especial Port Vell BA192 1989 XII NOVA BOCANA MP ‐ Modificació puntual del Pla especial de la nova bocana del Port de Barcelona B1219 2011 XII MPE ‐ de la nova bocana del Port de Barcelona B0839 2006 XII PE ‐ de la nova bocana del Port de Barcelona (Edifici Vela) B010397 2001 95 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 01. Port Vell de Barcelona Zonificació 96 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 02. Nova Bocana del Port de Barcelona Descripció Document urbanístic que el regula: • PE de la nova bocana del Port de Barcelona Dades: • Desenvolupament 1 àmbit d’actuació • Estat transformació Parcialment 101.903 m²st 97 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 02. Nova Bocana del Port de Barcelona Zonificació 98 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 03. Port Olímpic Descripció Document urbanístic que el regula: • PE d'usos del Port Olímpic de Barcelona - (PLA USOS) Dades: • Desenvolupament 1 àmbit d’actuació • Estat transformació Executat. Actualment en revisió 99 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 03. Port Olímpic Usos Cota inferior Cota superior Escullera de Poble NoU 100 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 04. Port Fòrum Descripció Document urbanístic que el regula: • Pla especial a l'àmbit del nou port esportiu (2002) • Modificació del PE en l'àmbit del nou port esportiu (2003) Dades: • Desenvolupament 1 àmbit d’actuació • Estat transformació Executat Edificabilitat 30.000 m²st Usos 101 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 04. Port Fòrum Quadre resum i ordenació proposada 102 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 05. ZAL (Zona d’activitats logístiques) Descripció Document urbanístic que el regula: • PE ampliació Port de Barcelona, zona activitats logísti. ZAL (2001) • Mod. PE ampliació Port de Barcelona, zona activitats logísti. ZAL (2001) Dades: • Desenvolupament 2 àmbits (Barcelona, El Prat) • Estat transformació Executat (només pendent antiga llera) Edificabilitat 1.465.618 m²st Usos - Zona logística - Zona de serveis generals - Zona de serveis de vehicles - Zona d’activitats mixtes - També es defineixen els criteris de tractament de les indústries preexistents i en funcionament dins de la ZAL i es delimiten uns enclavaments. 103 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 05. ZAL (Zona d’activitats logístiques) Industries preexistents. ENCLAVAMENTS - Es defineixen uns enclavaments corresponents a les indústries preexistents, compatibles amb l’ordenació proposada. - Aquests disposen un règim diferent al de la resta de la ZAL, de manera transitòria mentre mantinguin la seva activitat. Un cop cessi l’activitat s’incorporaran a l’activitat logística. - Aquesta transitorietat queda recollida al Pla especial d’ampliació del port de Barcelona Zona d’activitats logístiques (ZAL) (2001) i Modificació puntual del PEZAL (2003) Disposició transitòria. ENCLAVAMENTS • Àrees edificades del Polígon industrial Pratenc, es qualifiquen de sistema general portuari, mantenint la qualificació vigent. • Fins que no cessi l’activitat es regiran per la normativa de PGM, aplicable a les zones industrial referent a les condicions de l’edificació (art. 350.1 d eles NNUU), per poder ampliar i adaptar les instal·lacions a les noves necessitats de les activitats • Edificabilitat neta: 2m²st/m²sòl • La nova activitat logística podrà ser de titularitat privada si en un termini de 4 anys s’inicia l’activitat per part d’un operador logístic, des del cessament de l’activitat industrial. Si no serà d’aplicació el Enclavament sistema d’expropiació 104 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Àmbits destacats Planejament urbanístic derivat 05. ZAL (Zona d’activitats logístiques) Disposicions addicionals Disposicions addicionals Disposició addicional 1 Suspensió de les determinacions establertes pel PE en l’àmbit de la llera fins que es concreti els accessos ferroviaris “1 .‐ Quedarà en suspens l'execució de l'ordenació urbanística establerta pel Pla Especial per a regular la superfície compresa entre Disposició les dues avingudes principals "d'accés i distribució de l'àmbit, excloses aquestes avingudes i excepció feta, així mateix, de les addicional 1 connexions necessàries entre les superfícies situades a ambdós costats de la llera actual del riu Llobregat, d'acord amb el plànol 9A, mentre no es determini per l'organisme competent l'existència i, en el seu cas, situació, disseny i dimensió de la futura estació de formació de trens per a mercaderies, així com l'accés ferroviari al Port de Barcelona que han servit de base al Pla Especial de conformitat amb els estudis i plans vigents en l'actualitat. 2.‐ Aquesta suspensió es mantindrà fins que no s'hagin acabat completament les obres previstes pel desviament del riu Llobregat, o com a mínim hagin transcorregut quatre anys des de l'aprovació definitiva del Pla Especial. Produït el desviament o transcorreguts els quatre anys a que es refereix el paràgraf anterior, serà plenament executable l'ordenació prevista pel Pla Especial per a la superfície compresa entre les dues avingudes principals de l'àmbit. 3.‐ Igualment i en qualsevol cas, serà executable el Pla Especial pel que fa a l'esmentada superfície, si definits per l'organisme competent els aspectes que han determinat la suspensió, aquesta definició no afecta a la regulació prevista pel Pla Especial per a la superfície suspesa d’execució. 4.‐ En el supòsit que, vigent la suspensió, els estudis corresponents determinessin un accés ferroviari al Port de Barcelona o una estació de formació de trens per a mercaderies incompatible amb l'ordenació prevista pel Pla Especial per a la superfície compresa entre les dues avingudes principals de l'àmbit, es tramitarà a aquests efectes una modificació puntual del Pla Especial pel que fa a l'esmentada superfície que haurà de resoldre les diferents qüestions que es plantegin tant pel que fa a la Zona d'Activitats Logístiques com pel què es refereix a la pròpia infraestructura ferroviària.” Resta pendent 105 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral