Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 03 Mobilitat als espais públics del front litoral 1 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics del front litoral. Metodologia La mobilitat als espais públics del front litoral, s’ha caracteritzat en dos àmbits diferenciats: els espais públics urbans (EPU’s) del front litoral (sense incloure les platges), i les platges per separat, entenent que els usos i la tipologia dels espais són diferents i per tant també ho seran les pautes de mobilitat. Els espais urbans s’han caracteritzat a través de l’ Estudi de freqüentació dels espais públics del front litoral realitzat el 2017 per CINESI juntament amb Count Transport i les platges en base a l’Enquesta de platges del 2016 feta per l’Ajuntament de Barcelona així com l’Estudi de mobilitat de vianants del Front litoral de Barcelona realitzat el 2017 per Urbaning. Els detalls metodològics d’aquests estudis es poden consultar al capítol 4. Morfologia, usos i activitats del litoral. 1 Moll Barcelona  2 Portal de la Pau 3 Moll d’Espanya (Maremàgnum) 15Sant Sebastià 4 Moll de la Fusta 16Sant Miquel 5 Port Vell‐Moll Barceloneta  17Barceloneta 6 Plaça del Mar Espais segons les fonts 18Somorrostro ESPAIS 7 Passeig del Mare Nostrum URBANS 19Nova Icària 8 Plaça de la Rosa dels Vents Urbans ( enquesta CINESI, 2017) PLATGES 20Bogatell  9 Passeig Marítim (Barceloneta) 21Mar Bella 10 Passeig Marítim (Hospital del Mar) Platges (enquesta de platges 22Nova Mar Bella 11 Espai obert Moll de la Marina Ajuntament de BCN, 2016) 23 Llevant 12 P. Marítim del Port Olímpic 24 Llevant Gossos 13 P. Marítim Nova Icària, Bogatell i Mar Bella 25Banys Fòrum 14 P. Marítim Nova Mar Bella i Llevant 2 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 03.1 Mobilitat als espais públics urbans 3 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Afluència dijous 8 juny de 2017 De 8:00 a 23:00 s’han aforat un total de 57.671* vianants i 3.133* ciclistes (5% de bicicletes i un 95% de vianants). Màxim de vianants: Maremàgnum (àmbit 3), aforament de 2.139 en l’hora punta (12:00). Màxim de bicicletes: Passeig Marítim de la Nova Icària i el Bogatell (àmbit 13), aforament de 88 ciclistes (17:00). Mínim de vianants i bicicletes: La Plaça de la Rosa dels Vents (àmbit 8), aforaments màxims de 48 vianants i 9 bicicletes. Aforaments punta per trams *Aquest valor fa referència a la suma de persones aforades, i no al nombre d’usuaris. Donada la metodologia emprada, és possible que una mateixa persona s’hagi comptat en diverses ocasions, en funció de la durada de la seva estada. Per als càlculs de l’afluència total de persones, s’han fet hipòtesi sobre la durada de l’estada i sobre l’estacionalitat, basada en l’afluència a les platges i el nombre de visitants a la ciutat en funció de l’època de l’any. 4 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Afluència dissabte 10 juny de 2017 De 8:00 a 23:00 s’han aforat un total de 110.309* vianants i 3.780* ciclistes (3% de bicicletes i un 97% de vianants). Màxim de vianants: també el Maremàgnum (àmbit 3), amb un aforament de 4.847 persones. Màxim de bicicletes: novament Passeig Marítim de la Nova Icària i del Bogatell (àmbit 13), amb un aforament de 106. Mínim de vianants i bicicletes: WTC (àmbit 1) i Plaça de la Rosa dels Vents (àmbit 8), amb un aforament de 86 vianants i 6 ciclistes i 74 vianants i 28 ciclistes, respectivament). Aforaments punta per trams *Aquest valor fa referència a la suma de persones aforades, i no al nombre d’usuaris. Donada la metodologia emprada, és possible que una mateixa persona s’hagi comptat en diverses ocasions, en funció de la durada de la seva estada. Com que el temps d’estada als espais públics és desconegut, no es valorar el nombre d’usuaris dels espais públics. 5 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Afluència i desplaçaments • Aquests aforaments mostren el nombre de persones que s’han comptabilitzat en els diferents espais al llarg dels dos dies que s’han pres mostres, però no estimen el nombre d’usuaris que han visitat aquests espais. La manca de dades sobre el temps d’estada, juntament al fet que la mostra només s’ha pres durant el mes de juny, fan difícil avaluar amb precisió la demanda anual. • Tot i així, es poden fer hipòtesis sobre el temps d’estada i la temporalitat que permetin obtenir una xifra aproximada del nombre d’usuaris d’aquests espais. Per al temps d’estada, s’han suposat valors lleugerament inferiors que en el cas de les platges (2h per als vianants i 1h per als ciclistes), i en la temporalitat, s’han tingut en compte factors estacionals, especialment la climatologia i la variació de visitants a la ciutat en funció de les pernoctacions. • Amb aquestes hipòtesis, el nombre de visitants anuals als espais públics urbans del front litoral, s’estima en 7M, excloent les platges. En el cas de les platges, aquest valor anual s’estima en 6M* més. Per tant, al conjunt dels espais públics del litoral (urbans i platges), el nombre d’usuaris s’eleva fins els 13M, sent el litoral un dels espais més freqüentats de la ciutat. • S’estima que durant la temporada de platges (maig-setembre) els desplaçaments en un dia mig generats/atrets als espais públics del litoral se situaria entre un mínim de 100.000 el mesos de maig i setembre, uns 135.000 el juny, uns 155.000 l’agost i uns 160.000 de màxima el mes de juliol. Aquests valors podrien arribar a un mínim d’uns 80.000 en un dia laborable del mes de maig i a un màxim de 220.000 un cap de setmana del mes de juliol. • *L’enquesta de platges situa en 4,7M el nombre de visitants durant la temporada de platges que va de maig a setembre però no ofereix valors durant la resta de l’any. S’ha estimat que durant la resta de mesos (octubre-abril), l’afluència a les platges se situa al voltant dels 1,2M. 6 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Distribució horària Vianants • L’afluència als espais públics del Litoral és el doble el cap de setmana que entre setmana (57.671 el dijous i 110.309 el dissabte). • El comportament al llarg del dia varia una mica entre dijous i dissabte. Mentre que dijous l’hora punta de matí s'estén entre les 12.00 i les 14.00, el dissabte és clarament a les 14.00. Per contra, la corba horària de la tarda és pràcticament igual en dijous que en dissabte amb puntes entre les 6 i les 7 de la tarda. • Tot i aquestes diferències, no s’aprecia una gran variació en l’ocupació dels espais públics entre les 12:00 i les 19:00 de la tarda. • Aquest patró de comportament no s’assimila a una mobilitat de tipus personal, ni tampoc a una de laboral, tot seguint un patró propi de comportament associat majoritàriament a l’oci. Bicicletes Comptatges de ciclistes 450 • L’afluència de bicicletes el dijous (3.133) és inferior a la del dissabte (3.780), 400 però la diferència no és tant gran com en el cas dels vianants (83% el dijous 350 respecte el dissabte). 300 250 Dijous • Tant el dijous com el dissabte, s’observen puntes d’ús entre les 11:00-12:00 del 200 Dissabte matí i també a les 17:00 de la tarda, amb una notable baixada al migdia entre la 150 13:00 i les 15:00. 100 50 • Aquest patró de comportament s’assimila molt als patrons de mobilitat personal 0 (més que no pas laboral) identificats en els estudis clàssics de mobilitat dels 8:00 9:00 10:00 11:00 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00 17:00 18:00 19:00 20:00 21:00 22:00 23:00 residents a la ciutat de BCN. 7 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Distribució per àmbits (vianants) Dijous 23.894 4.435 1.522 1.485 4.126 873 2.838 1.121 45 2.014 7.413 4.738 1.203 1.760 318 Dissabte 53.741 • Al Front Litoral, la demanda de vianants es troba molt polaritzada. 17.103 • Per una banda, hi ha espais amb una alta pressió, (a l’entorn de l’arc definit pel Port Vell –Rambla de Mar, Pg. Colom, Joan de Borbó i sobretot 1.707 3.074 1.669 9.833 el Maremàgnum-) versus espais amb una demanda molt baixa com 514 3.892 11.512 2.756 poden ser el Moll de Barcelona o la plaça de la Rosa dels Vents (hotel W). El Maremàgnum destaca per sobre de la resta de punts, ja que ells sol concentra el 40% del total. 786 7.371 2.497 • Al llarg del Pg. Marítim entre les platges de St. Sebastià i de Llevant, la demanda és més homogènia, tot i que també s’exerceix una forta pressió 632 en determinats espais com el pg. Marítim entre les platges de la Barceloneta i Somorrostro (9, 10) i als entorns del Port Olímpic (11 i 12). La proximitat del barri de la Barceloneta al pg. i la mobilitat generada pel Port Olímpic i per la Torre Mapfre i l’Hotel Arts en són els motius. 8 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Distribució per àmbits (bicis) Dijous 188 93 323 687 45 358 187 51 321 563 57 201 Dissabte 59 • El comportament de les bicicletes és radicalment diferent al dels vianants. Així, mentre aquests es concentren a l’àmbit del Port Vell, les 188 408 80 842 dades mostren com les bicicletes tenen tendència a evitar aquest 605 153 espai i a concentrar-se més a l’àmbit de les platges. 26 375 22 731 • Tot i un ús notable del Moll de la Fusta i del pg. Joan de Borbó, és a 117 partir del pg. Marítim de la Barceloneta on es concentren la majoria 206 d’aquests usuaris. La major pressió s’exerceix a l’àmbit 9 (entre les platges de St. Miquel i la Barceloneta), on conviuen un nombre molt 109 elevat de vianants, bicicletes i usuaris de VMP en un carril de servei que ha quedat petit degut a l’alta sol·licitació d’aquest espai. En direcció llevant el volum de bicicletes se segueix mantenint elevat. 9 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Perfil dels usuaris Edat i sexe: • La majoria dels visitants del FL són homes (60%) davant un 40% de dones. • La franja més comuna d’edat és de 25-34 anys (28%) i la segona, de 15-24 (20%-24%). Els usuaris del litoral són majoritàriament joves, aproximadament un 50% tenen menys de 34 anys. Amb qui ha vingut?: • La majoria dels visitants hi van sols o en parella. El dijous el percentatge de persones soles és del 50%, més alt que el dissabte (41%). El dissabte, per contra, el percentatge de parelles (28%) és lleugerament més elevat que el dijous (24%). • Els visitants que hi van en família són entre un 9% i un 13% i els que hi van en grups d’amics són una mica menys del 20%. 10 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Motiu d’accés Motiu d’accés: • Els principals motius per anar a aquests espais són passejar (33%-38%), oci (24%-27%) i per anar a la Usos platja (16%-19%), en total entre un 73% i un 84%. 100% 90% 80% • Només entre un 5% i un 8% utilitzen aquests espais 70% per anar a la feina, mentre que els motius d’esport 60% (bici i córrer) i per fer salut oscil·len entre el 6% el 50% dissabte i el 10% el dijous. 40% 30% 20% 10% 0% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Passejar Oci Platja Feina Altres Esport‐Bici Fers salut Esport‐Correr 11 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Motiu d’ús per àmbits Passeig Feina El motiu de passeig és majoritari en tots els espais públics, amb valors que oscil·len entre el 20% i el 55%. Hi ha però una certa variabilitat en l’àmbit. Els entorns del WTC, el portal de la Pau i el Port Olímpic, així com tota la part final del pg. Joan de Borbó són els que presenten valors més baixos de passeig. Per contra, tant al WTC com al Portal de la Pau i al Port Olímpic, els motius laborals són més elevats que en els altres àmbits, tot i ser en general baixos. Oci Córrer-Bici-Fer salut Tota la part del pg. Marítim entre l’Hotel W i la platja de Llevant té un ús relacionat amb l’esport més elevat que en l’arc que delimita el Port Vell, especialment entre la plaça del Mar i la de la Barceloneta. Pel que fa a l’oci, aquest es troba concentrat en tres punts: el Portal de la Pau i el Maremàgnum, el tram entre la Plaça del Mar i l’hotel W i els entorns del Port Olímpic. La Platja Altres densitat d’establiments comercials en aquests àmbits, especialment al Maremàgnum i al Port Olímpic fan que aquest ús incrementi. En general, per anar a la platja els espais s’utilitzen de manera creixent amb la proximitat al Besòs, de tal manera que en el tram entre aquest punt i el Port Olímpic, aquest ús és força més elevat que en els trams anteriors, fet que reflecteix la poca oferta existent per altres usos en aquests àmbit. 12 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Residència i origen dels visitants Residència: Origen • Només el 50% dels usuaris són veïns de Barcelona. Tot i ser un • Tenint en compte no la residència sinó l’origen dels volum important, aquests espais es situen com un dels principals desplaçaments, el 86% dels visitants provenen de Barcelona. punts d’atracció de la ciutat tant per a visitants estrangers com En aquest cas, només Ciutat Vella aporta el 43% dels visitants. nacionals no residents a la ciutat. • De la mateixa manera que en el cas de la residència, els districtes • Un 18% més són catalans no residents a BCN, mentre que un de Ciutat Vella, l’Eixample, Sant Martí i Sants-Montjuïc 27% són d’origen estranger i un 5% espanyols. aporten en total un 85% dels usuaris. • Dins de Barcelona, els districtes que més visitants aporten són • Aquest fet és degut a què la majoria dels no residents a la ciutat Ciutat Vella, Eixample, Sant Martí i Sants Montjuïc (els més però que pernocten aquí, ho fan a Ciutat Vella i l’Eixample que és pròxims al litoral), en total un 73% davant només del 50% de la on es concentra la major part dels allotjaments turístics. població que representen. 13 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Residència dels visitants per àmbits • Pel que fa als de residència a l’estranger, es denota una major utilització dels espais de l’arc del Port Vell (1-5) i del tram de pg. Marítim entre la plaça del Mar i el Port Olímpic (6, 9-12). Per contra, entre la plaça del Mar i l’hotel W i passat el Port Olímpic en direcció Llevant, la presència de visitants estrangers disminueix considerablement. • Els barcelonins tenen un comportament diferenciat en aquest sentit. El WTC és més usat per aquests usuaris, degut a motius laborals, i es denota un ús creixent dels espais en direcció Besòs entre l’hotel W i la Espanya platja de Llevant. Catalunya • Pel que fa als residents espanyols i catalans que no són de Barcelona, no s’observa cap patró clar de comportament, ja que la distribució per àmbits és molt similar, almenys segons les dades. Estranger Barcelona 14 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Repartiment modal Repartiment modal Repartiment modal (enquesta espais públics 2017) • Els modes no motoritzats (a peu, bici i skate-patinet) són els modes de transport preferits per accedir al litoral, amb aproximadament el 50% dels desplaçaments. El segon mode més utilitzat és el transport públic, en un 38% i per últim el vehicle privat, amb un 11%. • Aquests valors són lleugerament diferents al repartiment modal dels desplaçaments interns a la ciutat de BCN. Els modes NM tenen un pes més baix i augmenta l’ús del TP en detriment del vehicle privat. Aquests valors s’expliquen per l’alta presència de visitants estrangers que pernocten a la ciutat (que es mouen majoritàriament en TP i en modes NM) i s’allotgen en gran mesura a l’Eixample i a Ciutat Vella. Repartiment modal segons tipus de • És destacable també el baix ús del vehicle privat. La majoria de visitants desplaçament estrangers no disposen de vehicle propi i en els desplaçaments motoritzats utilitzen (EMEF 2015, La mobilitat a Barcelona) majoritàriament el TP. • Un 4% dels usuaris que anaven a peu utilitzen la bicicleta per accedir al Litoral. Aquest percentatge és superior a la mitja de la ciutat que se situa en el 2%, fet que converteix la bicicleta en un mode de transport atractiu per accedir al litoral. • Dels usuaris que anaven en bici en el moment de l’enquesta, el 85% van arribar al litoral en aquest mode, mentre que un 7% ho van fer a peu i la resta en altres modes. 15 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Repartiment modal per àmbits Repartiment modal Per àmbits, s’observen diferències en el repartiment modal. En el punt 1 (WTC) per exemple, el TP (47%) i el VP (25%) assoleixen valors superiors degut a què la mobilitat laboral i l’oci són majors en aquest punt respecte la resta i els motius d’oci i passeig són menors. Un altre punt amb un comportament molt diferenciat és el 14 (platges de Llevant i Nova Mar Bella) on, tot i que els modes NM tenen valors molt elevats (52%), la presència del vehicle privat és molt superior (38%) a la del transport públic (10%). L’efecte de l’aparcament gratuït en superfície n’és el principal motiu. Modes NM VP Al punt 4 i als punts 8 i 9 (entre la platja de St. Miquel i la de la Barceloneta), són els indrets on els modes NM tenen un major pes (53%-68%). Aquest fet s’explica per la proximitat dels residents amb el Gòtic i la Barceloneta, per l’atractiu d’aquests punts i en general per la proximitat amb l’origen dels recorreguts. En el cas del VP, destaquen els punts 1, 7, 12 i 14. El punt 1 té una mobilitat laboral important que podria justificar aquest fet. Per la seva banda, l’àmplia oferta d’aparcament entre la platja de la Barceloneta i el Fòrum (i en especial al Port Olímpic i sobretot a les platges de Llevant) fan que l’ús del VP augmenti amb la TP Altres modes proximitat al Besòs. A l’altra banda, a tot l’arc del Port Vell, l’ús del VP és molt baix. El TP, té un comportament irregular al llarg del Litoral. Així, al punt 4 i als punts 7, 8 i 9 així com al 14 l’ús del TP és força més baix. En els primers casos però, aquest fet no és degut a la manca de transport públic sinó a la proximitat amb la ciutat antiga (4 i 9) i al propi motiu del desplaçament que és el passeig i fer esport. En el 14, la manca d’una oferta competitiva de transport públic juntament a l’àmplia oferta d’aparcament sí que en són els principals motius. 16 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Repartiment modal per àmbits • fhgfd Tal i com s’ha vist, la bicicleta és més • En el cas del TP s’observa un ús majoritari • El cotxe és el mode privat més utilitzat en utilitzada en l’accés al Litoral que la resta de de l’autobús entre les platges de St. l’accés al litoral. Destaquen com a punts més desplaçaments que es produeixen a la ciutat. Sebastià i St. Miquel. Aquest fet és degut a la utilizats l’1, el 7 i amb diferència el 14. La Tot i així, les diferències per àmbits són llunyania del metro. Entre la Barceloneta i el mobilitat laboral al WTC, la presència notables. Destaquen especialment els àmbits Somorrostro l’ús de l’autobús i del metro és d’aparcaments a l’hotel W i la plaça del Mar i 8, 10 i 13 amb valors superiors al 10%. La al 50% cadascun. l’aparcament en superfície a Llevant en són llunyania de l’hotel W, la presència d’una els motius. infraestructura àmplia i ben definida al punt • Per contra, en tot l’arc del Port Vell (1-6), 10 i l’atractiu del passeig juntament a una l’ús de l’autobús és molt més baix que el • La moto és en general poc utilitzada (1%) si es menor accessibilitat en TP al 13 en són els metro, tot i ser un servei molt potent en compara amb la resta de la ciutat (5,9%), tot i motius principals. aquest àmbit central. que existeixen certs punts, (8, 7, 9, 10 i 11) on el seu ús és molt notable (3%-7%). La També l’ús d’altres modes com patinets o • A partir del Port Olímpic, l’ús de l’autobús presència de vehicles al carrer al Centre de skates són dignes de menció en aquests és baixa molt i el metro segueix sent Recerca Biomèdica, a l’Hospital del Mar així àmbits, així com al 4 i a l’1. majoritari tot i que en aquest cas l’oferta com als entorns del Port Olímpic és molt d’autobús és molt menor que en el cas del notable. Port Vell. 17 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Repartiment modal. TP • Dins el transport públic, l’accés en autobús només es produeix en el 9% dels desplaçaments (un 22% en metro), lleugerament més baix que a la mitja de la ciutat (11%). Els usuaris d’origen estranger utilitzen en major mesura el metro i a més l’oferta d’autobús és variable al llarg del litoral. • El metro, per contra, assoleix valors més elevats (22%) que la mitja dels residents a la ciutat (14%). Aquest fet s’explica perquè la major afluència de visitants es produeix en els àmbits 1-5 i del 9-12 on el metro té una bona cobertura. A més, el metro és un mode més fàcil d’utilitzar per als visitants que l’autobús. El fet que l’accessibilitat en modes ferroviaris a llevant és més escassa i que l’atractiu d’aquests espais és menor, motiva una menor afluència a aquests espais. • Autobús Les línies d’autobús més utilitzades són la D20, la V15 i la 59. La resta de línies (V27, 45, V11 i 39) tenen valors molt més baixos. En general són les línies més pròximes a Ciutat Vella les més utilitzades, mentre que només la V27 a St. Martí té un cert ús. • Metro En el cas del metro, la L4 i la L3 són les més utilitzades, ja que de fet són les úniques que donen servei al litoral (80% dels desplaçaments en metro). 18 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat als espais públics urbans. Opinió Motiu per accedir en cotxe Motiu per accedir en cotxe • Segons els enquestats, el motiu més important per utilitzar el cotxe és la comoditat (80%), molt per sobre d’altres motius com la no existència d’una alternativa òptima en transport públic (9%-17%). L’aparcament gratuït té poca rellevància (3%-5%) segons els enquestats, tot i que a la vista del repartiment modal assolit sobretot en el cas del punt 14, la relació entre aparcament gratuït i repartiment modal és molt evident. Opinió sobre la facilitat d’accés i delimitació dels espais entre vianants i ciclistes Opinió • La gran majoria dels enquestats es mostren satisfets o molt satisfets (95%) amb l’accessibilitat als espais públics del Front Litoral. • El nivell de satisfacció disminueix en referència a la delimitació dels espais entre ciclistes i vianants. Els molt satisfets baixen al 24%, els molt insatisfets augmenten fins al 7% i els insatisfets al 19%. En general però la valoració és positiva (75% entre satisfets i molt satisfets). 19 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 03.2 Mobilitat a les platges 20 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Nombre d’usuaris • L’ocupació de les platges de Barcelona presenta una clara tendència a l’alça. • Al 2016 van arribar a acollir al voltant de QUATRE MILIONS SET-CENTS MIL visitants, i van superar gairebé en 1 M el nombre d’usuaris en anys anteriors. • A banda d’aquesta tendència a l’alça cal remarcar que l’any 2016 va ser un any excepcionalment bo pel que fa a la climatologia, que és un factor determinant per a l’ús de les platges. • Diàriament visiten durant la temporada de platges (maig-setembre) un mínim de 16.000 persones (maig) i un màxim de 45.000 persones (juliol). • En termes de desplaçaments, s’estima que diàriament, els mesos de maig i setembre les platges poden generar entre 30.000 i 40.000 desplaçaments diaris, mentre que durant els mesos de juny, juliol i agost aquest valor s’eleva fins als 70.000-90.000, amb la màxima situada el mes de juliol. 21 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Distribució per platges Les platges de l’extrem sud són en general les més Ponent ocupades i la demanda va decreixent amb la proximitat al (extrem Sud) Besòs: Llevant • A les platges més pròximes a Ciutat Vella (entre St. (extrem Nord) Sebastià i Somorrostro) s’hi concentren la majoria dels usuaris (56%). • Les de la Nova Icària, Bogatell i Llevant també tenen una alta freqüentació, mentre que les menys transitades són les de la Mar Bella i la Nova Mar Bella. A molta distància de totes elles es troba la zona de banys del Fòrum, on només hi van el 0,4% dels usuaris de platges. Les característiques físiques de l’espai, la seva ubicació i els condicionaments d’accés per la celebració d’esdeveniments a la plaça del Fòrum no ajuden a consolidar els usuaris d’aquest espai. Respecte el 2014 totes les platges (a excepció de la Mar Bella i Nova Mar Bella) augmenten la seva demanda, especialment al sud i a Llevant. • La platja de Sant Miquel és la que té un augment més notable d’usuaris (un 83% respecte el 2014). La platja de Llevant consolida la seva posició com a platja atractiva per als usuaris, un augment ja apreciat entre el 2012 i el 2014 (+79%) i consolidat entre el 2014 i 2016 (+30%). 22 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Ocupació i densitat per platges Matí: 9h-11h Amb caràcter orientatiu, es pot considerar que una densitat òptima d’ús de les platges és de 8 m²/pers i Al matí és la franja del dia on hi ha que 4 m²/pers implica saturació. menys afluència a les platges. S’estimen ocupacions mitjanes per sota del 21% i m2/persona als 12,5 m2 a totes les platges. Pel que fa a les pautes d’ús, s’observa com la gent es concentra únicament a primera línia de mar. Aquesta conducta està directament relacionada amb la baixa ocupació. 23 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Ocupació i densitat per platges Migdia: 13h-14h Amb caràcter orientatiu, la blibliografia científica considera que una densitat òptima d’ús de les platges Al migdia, hi ha una major afluència és de 8 m²/pers i que 4 m²/pers implica saturació. d’usuaris que al matí. Destaca la platja de Sant Miquel, amb una ocupació mitjana del 54% i uns 5 m² per persona, que ja comença a ser un valor que denota una certa incomfortabilitat pels usuaris. Pel que fa a les pautes d’ús, el nivel d’ocupació encara permet que els usuaris segueixin concentrant-se, preferentment, a primera línia de mar, però amb una densitat més elevada. 24 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Ocupació i densitat per platges Migdia: 18h-19h Amb caràcter orientatiu, la bibliografia científica considera que una densitat òptima d’ús de les platges El moment del dia en què hi ha més afluència és de 8 m²/pers i que 4 m²/pers implica saturació. d’usuaris a les platges és, amb diferència, la tarda. En aquesta franja horària torna a destacar la platja de Sant Miquel, amb una ocupació mitjana del 56% i un espai disponible inferior a 5 m² per persona. La manca d’espai també s’estén a les platges de Somorrostro i Barceloneta. A la tarda la gent ja no es concentra a primera línia de mar, sinó que els usuaris es reparteixen al llarg de l’àrea de tota la platja, ocupant també els espais de joc i lleure (vòlei, futbol, etc.). 25 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Origen dels usuaris 65% Barcelona 17% Estranger 14% Resta prov. BCN 4% Resta Espanya La majoria d’usuaris de les platges resideixen a la ciutat de Barcelona (65%). Hi ha un alt percentatge també de residents estrangers (17%) i d’altres municipis de la resta de la província de BCN (14%). Els usuaris d’origen estranger tenen tendència a concentrar-se a les platges de més al sud (entre St. Sebastià i la Mar Bella) i especialment a St. Miquel (30%) i la Barceloneta (20%). Els usuaris de la resta de la província de BCN tenen més tendència a concentrar-se a les platges de Llevant (al voltant del 30% entre la Nova Mar Bella, Llevant i el Fòrum). 26 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Origen dels usuaris. BCN % de Població i % Usuaris platges  Afluència a les platges per districtes 25% 23% 100% 3% 5% 20% 90% 5% 18% 7% 17% 16% 80% 15% 15% 7% 4. Les Corts 70% 7% 5. Sarrià‐St. Gervasi 11% 10% 10% 8. Nou Barris 10% 9% 9% 9% 9% 60% 9. Sant Andreu 8% 7% 7% 6% 7% 7. Horta‐Guinardó 5% 5% 5% 50% 17% 5% 6. Gràcia 3% 40% 3. Sants‐Montjuïc 1. Ciutat Vella 0% 18% 30% 2. Eixample 10. Sant Martí 20% % Població % Usuaris platges 10% 23% 0% En termes relatius a la població del districte: En termes relatius a l’afluència a les platges: • La majoria (65%) dels usuaris de les platges són barcelonins. Els districtes que proporcionalment • Els 4 districtes més pròxims al litoral són els que aporten més usuaris a utilitzen més les platges són: les platges: • Ciutat Vella (+10%) • Sant Martí (23%) • Sant Martí (+9%) • Eixample (18%) 48% població 67% usuaris • Eixample (+1%) • Ciutat Vella (17%) • Gràcia (=) • Sants Montjuïc (9%) Cal tenir en compte, a més, que la majoria de visitants estrangers s’allotgen en els districtes de l’Eixample, Ciutat Vella i St. Martí i que per tant l’origen dels desplaçaments des d’aquests districtes és superior. 27 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges  De manera natural, les platges situades més al sud de la ciutat reben més usuaris dels barris de Sants, Sarrià, l’Eixample, Gràcia i Ciutat Vella (Sant Sebastià-Somorrostro).  La Nova Icària bascula entre els Sant Sebastià Sant Miquel Barceloneta Somorrostro Nova Icària districtes de l’Eixample i Sant Martí.  A partir d’aquesta platja el Districte predominant és Sant Martí, tot i que l’Eixample i Ciutat Vella tenen també un pes important. Sant Andreu, Nou Barris i Horta també prefereixen aquestes platges a les situades més al sud. Bogatell Mar Bella Nova Mar Bella Llevant Fòrum 28 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Repartiment modal Evolució del repartiment modal a les platges 2004-2016. Segons l’evolució del repartiment modal, entre el 2008 i el 2012 Enquesta de platges 2016. l’ús dels diferents modes es va mantenir força estable, sent el TP el mode més utilitzat (37%) seguit dels modes NM (35%) i per últim del VP (30%). En les primeres i últimes edicions de l’enquesta, però, el comportament és diferent. Entre 2004 i 2005 el VP tenia un paper predominant en l’accés a les platges (45%), una situació del tot indesitjable que va anar evolucionant cap a una reducció progressiva fins el 2008 quan es va mantenir en nivells mínims fins el 2012. El 2014 però, es va produir un repunt molt important d’aquest mode que gairebé va assolir la quota modal del transport públic, sense arribar als màxims del 2004. En la darrera edició de l’enquesta però, s’ha tornat a produir un canvi molt significatiu. Els modes NM han arribat gairebé al 40% (10 punts més que en l’anterior edició) tot produint una lleugera baixada en el TP i una disminució important del VP. Aquest fet, però, no és tant degut a un canvi en el comportament modal dels usuaris, sinó més aviat a l’important augment del nombre de visites que es va produir en l’edició anterior, la majoria de les quals es van produir a les platges de St. Sebastià i la Barceloneta, però sobretot a St. Miquel on aquest mode de transport és amb diferència el més utilitzat. 29 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Repartiment modal A les platges: En l’accés a les platges, el TP ha sigut tradicionalment el mode més utilitzat, amb valors entre el 30% i el 39%, a excepció de l’última edició on els modes NM han superat aquesta xifra. Aquesta quota modal és més elevada que en la mitja dels desplaçaments interns de la ciutat (32,5%). Per contra, el VP (26%-30%) assoleix quotes molt superiors a la mitja de la ciutat (15,5%). Si bé és cert que alguns dels desplaçaments tenen l’origen fora de BCN (on l’ús del VP està molt més estès), les dades mostren que el vehicle privat és un mode de A BCN: transport molt atractiu per accedir al litoral. Els modes NM, per últim, no són els més utilitzats en general per accedir a les platges (a excepció d’aquest últim any on les platges més centrals han notat una major afluència). Accedir al litoral requereix doncs de modes (motoritzats o no) que permetin recórrer una certa distància. En l’actualitat, el VP sembla ser encara una alternativa massa atractiva. Caldria doncs, potenciar el TP i la bicicleta en aquests desplaçaments. 30 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Repartiment modal per platges  El repartiment modal de les platges varia segons l’oferta de transport i la seva localització.  Anar a peu és un dels modes més utilitzats per anar a totes les platges.  La bici és poc utilitzada respecte altres modes però molt més que en el repartiment modal dels desplaçaments habituals.  El metro i l’autobús són els modes de transport principals a les platges del sud.  A partir de la Nova Icària, el vehicle privat (cotxe+moto) assoleix un pes molt important i passa a ser el mode principal. 31 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Repartiment modal per àmbits Caminant Bicicleta 70,0 70,0 60,0 60,0 50,0 50,0 40,0 40,0 30,0 30,0 20,0 20,0 10,0 10,0 0,0 0,0 Sant Sebastià Sant Miquel Barceloneta Somorrostro Nova Icària Bogatell Mar Bella Nova Mar Llevant Banys_Fòrum Sant Sebastià Sant Miquel Barceloneta Somorrostro Nova Icària Bogatell Mar Bella Nova Mar Llevant Banys_Fòrum Bella Bella 2016 Bici Bicing En general, anar a peu és un mode molt utilitzat a totes les La bicicleta és un dels modes de transport menys utilitzats en platges, amb un percentatge que sol ser superior al 30%. comparació amb els altres, però el seu ús és molt superior als Existeixen certs punts però (St. Sebastià, Somorrostro i Nova desplaçaments habituals a la ciutat. Així, mentre que la quota Mar Bella) on el pes d’aquest mode és força inferior, modal de la bicicleta assoleix aproximadament el 2% en els especialment en aquest últim (poc més del 10%). En general desplaçaments diaris, en l’accés al litoral arriba de mitja a un 10% però, el pes de la mobilitat a peu és inferior a la mitja de la o fins i tot al 22% a la Zona de Banys del Fòrum. La bici és ciutat. doncs un mode de transport molt atractiu en l’accés al litoral. En el cas de St. Sebastià s’explica per estar allunyada de zones Només s’observen dues platges on els valors són clarament residencials amb una massa crítica important al darrera. En el inferiors: Nova Mar Bella i Llevant. Aquest fet segurament és cas del Somorrostro en certa mesura també per aquesta causa degut majoritàriament a la manca d’ancoratges per a bicicletes en però sobretot per tenir una gran oferta de TP al darrera que fa aquest àmbit, així com a la manca de parades properes de bicing. que aquests modes siguin majoritaris. 32 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Repartiment modal per àmbits Bus i taxi Modes ferroviaris 70,0 70,0 60,0 60,0 50,0 50,0 40,0 40,0 30,0 30,0 20,0 20,0 10,0 10,0 0,0 0,0 Sant Sebastià Sant Miquel Barceloneta Somorrostro Nova Icària Bogatell Mar Bella Nova Mar Llevant Banys_Fòrum Sant Sebastià Sant Miquel Barceloneta Somorrostro Nova Icària Bogatell Mar Bella Nova Mar Llevant Banys_Fòrum Bella Bella Bus Taxi Metro Altres ferroviaris L’autobús i el metro assoleixen quotes modals similars En el cas del metro també es mostra un menor ús d’aquest en pràcticament tots els àmbits. mode a partir del Port Olímpic, molt similar al comportament que té el bus. També hi ha similituds entre la El bus mostra un comportament molt diferenciat abans i Nova Icària i la Mar Bella, però en el cas del metro, a després del Port Olímpic i també a partir de la Nova Mar diferència del bus, a partir d’aquest punt l’ús es manté i Bella. Mentre entre St. Sebastià i Somorrostro el seu ús fins i tot augmenta lleugerament en la platja de Llevant i oscil·la entre un 15% i un 30%, més enllà del Port Olímpic del Fòrum, on les parades de la L4 del metro estan més a aquest ús està sempre per sota del 15%, arribant fins a prop de la primera línia de mar. quotes mínimes del 3% a la Nova Mar Bella, a Llevant i a la Zona de Banys del Fòrum. 33 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Mobilitat a les platges. Repartiment modal per àmbits Vehicle privat De la mateixa manera que passava amb el transport públic, 70,0 les diferències en el repartiment modal apareixen abans i 60,0 després del Port Olímpic. 50,0 40,0 En les platges més centrals, entre St. Sebastià i 30,0 Somorrostro, l’ús del VP és molt minoritari i la quota modal 20,0 se situa en poc més del 10%. 10,0 0,0 Sant Sebastià Sant Miquel Barceloneta Somorrostro Nova Icària Bogatell Mar Bella Nova Mar Llevant Banys_Fòrum A partir de la Nova Icària, el salt en el repartiment modal és Bella Cotxe Moto molt notable, passant del 10% abans del Port Olímpic al 30% just després. L’efecte de l’aparcament en superfície a les platges de Nova Mar Bella i Llevant és inqüestionable. En la primera un 70% dels usuaris hi accedeixen en vehicle privat, mentre que en la segona no arriba al 50%. A destacar també, l’ús de les motos a la platja del Bogatell i de la zona de Banys del Fòrum. 34 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 03.3 Conclusions generals 35 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Conclusions Afluència  El nombre de visitants anuals als espais públics del front litoral s’ha estimat en 13M, dels quals 7M serien exclusius dels espais públics urbans i 6M més correspondrien a les platges. Els mesos de juny, juliol i agost són els que presenten més demanda degut a la forta dependència de la climatologia en l’ús i gaudi dels espais litorals, sumat també a una forta afluència de visitants a la ciutat.  S’estima que el nombre de desplaçaments en un dia mig pot oscil·lar entre els 100.000 del mes de maig i setembre fins a un màxim de 160.000 el mes de juliol. Donat que l’afluència els dies laborables és inferior a la dels caps de setmana, aquests valors es tradueixen en un mínim d’uns 80.000 desplaçaments diaris durant un dia laborable del mes de maig i un màxim de 220.000 un cap de setmana de juliol. Això vol dir que la mobilitat generada i atreta pels espais litorals representa entre un 3% i un 8% de la mobilitat que es produeix durant un dia feiner.  Aquesta enorme demanda fa necessari el tractament i la gestió d’aquest espai com una EGA (Espai de Gran Afluència) definit en la recent Estratègia de mobilitat turística de Barcelona (EMT) de Novembre de 2017. Ocupació dels espais  Els espais públics del litoral tenen un ús molt més polaritzat que les platges. Així, entre el moll de Barcelona i el Port Olímpic s’hi concentren més del 80% dels usuaris i només el Maremagnum sol n’assumeix el 40%. La distribució dels usuaris a les platges és més equitativa tot i que les de ponent (entre St. Sebastià i Somorrostro) registren una major demanda (60%) que a llevant (el 40% entre la Nova Icària i Llevant). Les dades sobre la disponibilitat d’espai a la sorra mostren com les platges més centrals estan arribant a límits molt pròxims al que en la bibliografia científica s’entén ja com a saturació (4m2/persona). La major concentració de visitants a ponent versus una major disponibilitat d’espai a llevant, obren la porta a pensar en estratègies de reequilibri en l’ús del litoral. Residència i origen dels usuaris  Els espais públics del litoral són de gran atractiu tant per al públic local com estranger i metropolità. Així, en el cas de les platges el 65% dels usuaris són barcelonins mentre que en els espais públics urbans (EPU) aquest percentatge baixa fins el 50%. El públic estranger és superior als EPU que a les platges (27% i 17% respectivament) i el metropolità assoleix un percentatge similar (18%) en els dos casos. 36 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Conclusions • En la distribució dins els espais, s’observa com el públic estranger es concentra a la part més central de la ciutat, mentre que el local i sobretot el metropolità tendeix a fer-ho a les platges i els espais públics més allunyats (llevant). Un comportament observat en els dos espais però més marcat en el cas de les platges. Aquest fet s’explica per la residència dels diferents tipus d’usuaris i també per les diferències en matèria d’accessibilitat al litoral (més TP al centre i bona accessibilitat en VP a llevant i aparcament gratuït), que acaba provocant una certa tematització en l’ús dels espais segons el mode de transport. • Els residents als districtes més propers al mar (Sants-Montjuïc, l’Eixample, Ciutat Vella i St. Martí) són els que aporten, amb diferència, més usuaris al litoral. En el cas de les platges ho fan en un 67% dels casos, valor que s’eleva al 73% en el cas dels espais públics urbans, mentre que la població d’aquests districtes no arriba al 50% del total. A les platges, és Sant Martí, qui més usuaris aporta mentre que en el cas dels espais públics és Ciutat Vella. Repartiment modal • El repartiment modal té un comportament diferenciat en el cas dels espais públics urbans i de les platges. • Als EPU’s, els modes NM (a peu i bici) són majoritaris amb un 50% dels desplaçaments, l’ús del TP arriba fins el 38% i el VP només assumeix un 11%. Si es compara amb els desplaçaments interns a la ciutat, els modes NM tenen un pes més baix (-6%), l’ús del TP és 10 punts superior i el VP 5 punts inferior. • Aquests espais doncs presenten un bon comportament modal que s’explica per la concentració de l’afluència als espais centrals, més propers al front edificat i per tant més susceptibles d’arribar-hi a peu, per ser també els millor comunicats en TP, pel motiu en l’ús d’aquests espais (passeig, oci, anar a la platja i fer esport) que afavoreixen el mode a peu i pel fet que molts usuaris siguin estrangers, que no solen disposar de vehicle propi, sent el TP el mode més utilitzat. • A les platges, el repartiment modal és diferent. Els modes NM només assumeixen un 39% dels desplaçaments (més de 17 punts per sota del que es produeix en els desplaçaments interns a la ciutat), el TP arriba fins el 35% (5 punts més) i l’ús del VP s’eleva fins el 26% (11 punts més), podent arribar fins el 50%-70% a llevant. Tot i aquest alt valor, la quota del VP de la passada edició és la més baixa registrada de l’enquesta de platges, sent habituals valors de l’ordre del 30% o superiors, fet que indica l’alt atractiu d’aquest mode per accedir-hi. 37 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Conclusions • Aquest fet s’explica per un major repartiment dels usuaris en els diferents espais (la saturació de determinades platges fa que els usuaris estiguin disposats a anar més lluny), per un origen dels desplaçaments més allunyat que en cas dels EPU’s (que requereixen de modes capaços de recórrer més distàncies), per una proporció elevada de públic de fora de Barcelona (les platges de llevant són molt pròximes a certs territoris metropolitans) i per les diferències en l’accessibilitat segons el mode de transport, que converteixen l’àmbit de llevant en un espai molt atractiu per als usuaris que es desplacen en vehicle privat. Ús dels diferents modes de transport • En general, el mode a peu (29% a les platges i 39% als EPU’s) és baix si es compara amb els desplaçaments interns a la ciutat i presenta diferències entre els espais. En el cas de les platges, la de St. Sebastià (la més llunyana al front edificat), el Somorrostro (molt pròxima al metro) i la Nova Mar Bella són les que utilitzen menys aquest mode. En el cas dels EPU’s, el Port Vell i la Barceloneta són els punts on aquest mode es fa servir més degut a la proximitat amb el centre de la ciutat i el front edificat. • La bicicleta es posiciona com un mode molt atractiu tant per anar a la platja com als espais públics. En el cas de les platges, la quota modal arriba fins el 10%, mentre que als espais urbans només fins el 4% si es tenen en compte els usuaris a peu o fins el 9% si s’inclouen també els que fan esport en bicicleta. En tots dos casos, el percentatge és molt superior que a la mitja de la ciutat (2%). El bicing pren un paper important, ja que gairebé un terç dels desplaçaments en bici es fan en aquest mode. Dins els espais, s’observa com a les platges de llevant l’ús d’aquest mode és molt menor (no hi ha infraestructura segregada, ni bibing ni ancoratges), tot i que per altra banda sí que sembla atractiu en el cas dels EPU’s. Cal doncs tenir molt en compte aquest mode en l’accés al litoral. 38 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Conclusions  En el cas del TP, s’observen diferències molt importants entre els àmbits. En les platges, el Port Olímpic marca un punt d’inflexió molt important en el repartiment modal, de tal manera que entre les platges del Somorrostro i de la Nova Icària hi ha un descens del 33% en l’ús d’aquest mode que es compensa amb un augment molt important del VP. A partir de la Nova Mar Vella es produeix un altre descens molt notable degut majoritàriament a una baixada en l’ús de l’autobús (l’ús del metro es manté) que es compensa amb un augment espectacular del VP que arriba fins el 70%. Als espais públics, la davallada en l’ús del TP es produeix a partir de la Nova Mar Bella (el Port Olímpic no marca tant aquest efecte). També s’observa un major ús del metro (22%) que del bus (9%) als espais públics, mentre que a les platges l’ús es troba repartit a parts iguals (16% per al bus i 16% per al metro). Aquest fet s’explica per una major concentració d’usuaris als espais públics centrals que tenen una millor cobertura de metro que a les platges. Per contra, la majoria de platges tenen el metro lluny i el bus es presenta com un mode competitiu sempre i quan l’oferta d’aparcament no sigui àmplia i gratuïta.  El comportament que s’acaba de mostrar en l’ús del TP té una rèplica en l’ús del VP. A les platges, es produeix un augment del 20% (es passa del 10% al 30%) entre el Somorrostro i la Nova Icària, i un altre encara més brusc entre la Mar Bella i la Nova Mar Bella (+40%) on la quota del VP arriba fins el 70% i el 50% a la de Llevant. Als espais públics, aquest augment es produeix també a la Nova Mar Vella, on es passa d’un 20% en l’ús del VP a la Mar Bella fins a un 40% a partir d’aquest punt. Als entorns del Port Olímpic, però, l’ús del VP en l’accés als espais públics es manté encara elevat.  Cal destacar també que segons les dades, els altres modes de transport tals com el Bus Turístic (0,6% als espais públics, SD a les platges) o el taxi (1%) tenen un ús molt minoritari com a modes d’accés al litoral. 39 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral