Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat La gestió municipal de les concessions, llicencies i permisos Juliol de 2018 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Continguts 01. Complexitat de gestió de la zona marítimo-terrestre 02. Figures jurídiques reguladores de l'ús i ocupació 02.1. Concessions 02.2. Cessions d’ús 02.3. Llicencies d’ocupació temporal 02.4. Convenis i acords 02.5. Permisos 03. Procediment per sol·licitar els principals tipus de permisos i actuacions al litoral 04. Diagnosi 2 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 01 Complexitat de gestió de la zona marítimo-terrestre 3 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Complexitat de gestió de la Zona Marítimo Terrestre La Llei de Costes estableix que pel fet de trobar-se dins el domini públic, qualsevol ocupació, construcció, ús o activitat que es vulgui fer del domini públic marítimo-terrestre està subjecte a autorització, permís o concessió i ha de meritar el cànon corresponent a favor de l'Administració General de l'Estat. Tanmateix i d’acord amb l’establert a l’Estatut d’Autonomia de Catalunya aprovat el 2006, i el Reial Decret 1404/2007, de 29 d’Octubre, sobre el traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat a la Generalitat de Catalunya en matèria d’ordenació i gestió del litoral, la gestió dels títols d’ocupació i ús del domini públic marítim terrestre, especialment l’atorgament d’autoritzacions i concessions, recau sobre la Generalitat de Catalunya. Finalment, la Carta Municipal de Barcelona atribueix les competències d’òrgan gestor de les concessions a l’Ajuntament de Barcelona. 4 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02 Figures jurídiques reguladores de l’ús i ocupació 5 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Figures jurídiques reguladores de l’ús i l’ocupació La gestió de la Zona Marítimo-Terrestre (ZMT) es realitza per via d’una sèrie de formes jurídiques. A través de les mateixes, es regulen els models d’ocupació, construcció, ús i activitats que dins del domini públic marítimo- terrestre. Aquestes formes són: - Concessions: Cessió de l’exercici de dret o activitat de titularitat pública. El manteniment d’aquesta titularitat justifica poders de vigilància i direcció de l’administració sobre el particular concessionari. Té un caràcter constitutiu. Es tracta de concessions que atorga l’Estat mitjançant concurs públic i que gestiona l’ Ajuntament de Barcelona. - Cessions d’us: Privatiu d’un espai de domini públic municipal o concessionat a favor de l’Ajuntament a un tercer que assumeix aquesta cessió per a establir una activitat al seu risc i ventura. Es tracta, en síntesi, de cessions d’ús de l’Ajuntament de Barcelona a favor de tercers. - Llicències Ocupació temporal d’una part del domini públic per a la instal·lació de serveis de temporada, possessió precària o ús privatiu que no comporti la modificació del domini públic. La gestió de les mateixes corre a càrrec de l’Ajuntament de Barcelona. - Convenis o acords Establerts per l’Ajuntament amb entitats o institucions públiques i privades, nacionals i internacionals dins l'àmbit de les seves funcions. - Permisos: Autoritzacions de realització d’activitats puntuals que per la seva naturalesa no es poden realitzar en qualsevol altre ubicació que no sigui dins el domini públic marítimo- terrestre. Els concedeix l’Ajuntament de Barcelona a través de Parcs i Jardins dins del seu àmbit de competències. 6 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Figures jurídiques reguladores de l’ús i l’ocupació Denominació Número Durada Gestió municipal i operadors que intervenen Concessions 7 10 a 50 anys  Ajuntament de Barcelona (Àrea de Patrimoni)   Cessions d’ús  15 12 a 30 anys  Ajuntament de Barcelona (Àrea de Patrimoni)  Llicencies  40 Temporals  Ajuntament de Barcelona (IMPJ) Convenis i acords 5 Variable  Ajuntament de Barcelona(IMPJ, Secretaria general)  Permisos 142 Variable  Ajuntament de Barcelona (IMPJ, Guardia Urbana, B:SM, ICUB, IBE, Districtes  (hores/dia/temporada)  litorals ) i altres administracions públiques (Capitania Marítima, Port Vell‐ Gerència Urbanística Port Vell, Demarcació de Costes  (Ministeri d’Agricultura  i Pesca, Alimentació i Medi Ambient) i el Servei de Costes (Departament de  Territori i Sostenibilitat  de la Generalitat de Catalunya). 7 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.1. Concessions Tal i com s’ha exposat en el primer apartat i d’acord amb l’establert a la Llei de Costes, qualsevol ocupació, construcció, ús o activitat que es vulgui fer en la Zona Marítimo-Terrestre (ZMT) està subjecte a concessió que ha de meritar amb un cànon a favor de l'Administració General de l'Estat. Tanmateix, la Carta Municipal de Barcelona atribueix les competències d’òrgan gestor de les concessions a l’Ajuntament de Barcelona. Aquelles concessions atorgades a l’Ajuntament de Barcelona són gestionades en última instància per l’àrea de Patrimoni de l’Ajuntament. Les concessions a les platges s’atorguen mitjançant concurs públic a activitats que romanen obertes duran tot l’any, generalment fora de la sorra i emplaçades sobre construccions fixes (per exemple, bars-restaurants dels porxos de la Barceloneta). 8 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Concessions Es llisten tot seguit un resum de les concessions (grans concessions) al litoral de la ciutat: Codi Denominació Atorgant Concessionari Inici Final C-1004 Concessió per a l’ocupació del DPMT per a la construcció d’Instal·lacions olímpiques i Ministeri de Medi Ambient Aj. Barcelona 1989 2019 equipaments C-1006 Concessió per a la construcció i explotació del Port Olímpic Generalitat de Catalunya Aj. Barcelona 1990 2020 C-818 Concessió d’ocupació de bens de DPMT on s’hi ubica la depuradora del Besòs Ministeri de Medi Ambient AMB 1974 2024 C-1138 Concessió d’ocupació de bens de DPMT per a la creació d’una platja artificial i Zona de Ministeri de Medi Ambient Aj. Barcelona 2001 2031 Banys C-1072 Concessió per a la construcció i explotació del Port Esportiu del Fòrum Generalitat de Catalunya Aj. Barcelona 2001 2031 C-1157 Concessió d’enfonsament i fondeig del Parc d’Esculls Ministeri de Medi Ambient Aj. Barcelona 2003 2033 C-1139-B Concessió per a la realització de les obres de la plataforma del Zoo Marí Ministeri de Medi Ambient Aj. Barcelona 2005 2035 C-1133 Captació CSIC - - - - C-1050 Emissari - - - - C-806 Sea line - - - - C-1140 Concessió de Captació aigües refrigeració - - - - C-1149 Concessió del Col·lector interceptor - - - - 9 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.2. Cessions d’ús Dins uns límits estipulats dins les mateixes concessions, es preveu la possibilitat de realitzar cessions parcials o totals d’ús de l’espai a tercers. La tramitació de les cessions d’us al litoral de Barcelona (platges, passeig marítim i ZMT) se centralitzen a través de la Gerència Adjunta de Medi Ambient i Serveis Urbans (Institut Municipal de Parcs i Jardins, concessions i permisos). La tramitació es realitza per un procediment de concurs públic: Esquema-resum del procediment Adequació serveis Elaboració i Presentació Adjudicació i Treballs previs i Nou concurs publicació plecs ofertes contracte inici prestació Finalització contracte Valoració i Expedients Seguiment pròrrogues sancionadors compliment Prestació del (incompliments) condicions servei 10 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Cessions d’ús Es llisten tot seguit un resum de les cessions d’ús al litoral de la ciutat: Figura jurídica Denominació i codi Titular Concessionari Cessió d’us (titular) Durada Cessions d’ús Locals: Ministeri Ajuntament de Gerència Adjunta de Medi Els locals - Centre de la platja Barcelona (Gerència Ambient i Serveis Urbans esportius i (equipament Adjunta de Medi (IMPJ), excepte L’espai de porxos de la municipal) Ambient i Serveis Mar, que està cedit a l’IBE. Barceloneta - A - Espai de Mar (IBE) Urbans, IMPJ), precari - Salvament i excepte L’espai de Socorrisme Mar, que està cedit a La resta, 10 - Guardia Urbana l’IBE. anys - Magatzem prorrogables a 5 més. 11 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.3. Llicències d’ocupació temporal Els serveis de temporada situats a les platges es gestionen a través de llicencies d’ocupació. Aquestes s’atorguen per via directa o mitjançant concurs públic. El pla d’usos, que recull tots els equipaments i serveis indispensables per a un ús lúdic i de confort de les platges, limita i regula la ubicació i distribució de les mateixes. Existeixen, doncs, dos tipus de llicència: - De tramitació directa (terrasses i bars de la ZMT), l’esquema-resum de tramitació de les quals es presenta a continuació: Petició de llicència Tramitació de llicència (50, Desmuntatge (gener de 75 ó 100 m2) cada any) - De tramitació per concurs públic (guinguetes, gandules i para-sols). Es presenta també un resum de l’esquema de tramitació: Adequació i Elaboració i Presentació i publicació plecs valoració Adjudicació de la Muntatge valoració de tècnics i d’ofertes llicència (màxim 4 guinguetes i serveis administratius presentades temporades) serveis Actes d’infracció i Seguiment Prestació del Finalització llicència Pròrrogues si expedients compliment servei s’escau sancionadors condicions i (incompliments) plecs 12 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Llicències d’ocupació temporal 2016 Es llisten seguidament les llicències d’ocupació al litoral de la ciutat: Denominació i codi Número Concedent Ubicació Temporalitat Passeig marítim i espigó: - 13 Passeig marítim de la platja de Sant Miquel Terrasses ZMT 19 IMPJ - 2 Passeig marítim de la platja de la Barceloneta Anual - 2 Passeig marítim de la platja del Somorrostro - 1 Passeig marítim de la platja del Bogatell - 1 Espigó de la platja de la Nova Mar Bella Guinguetes (GU) 16* IMPJ Platges –sorra 4 anys *D’aquestes 16, 13 inclouen el conjunt Guingueta. Gandula i para-sol Gandules (GA) 16* (3 no formen part IMPJ Platges –sorra 4 anys de cap guingueta) Para-sols (PA) 16 IMPJ Platges –sorra 4 anys Gelats 2 IMPJ Passeig Barceloneta i Passeig Nova Icària - Establiment esportiu 3 IMPJ Porxos Barceloneta - Establiment restauració 4 IMPJ Porxos Barceloneta - Centre de formació 1 IMPJ Porxos Barceloneta - Cablesquí 1 IMPJ Zona de banys del Fòrum - Canals abalisament 3 IMPJ Porxos Barceloneta , Sant Sebastià i Mar Bella - Cercat platja d’acces amb 1 IMPJ Platja llevant - gossos 13 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.4. Convenis i acords Els convenis o acords entre l’Ajuntament de Barcelona amb altres entitats o institucions són una altra de les figures jurídiques reguladores de l’activitat al litoral. La tramitació d’aquests convenis es realitza a iniciativa d’alguna de les parts, de l'existència d’una necessitat de col·laboració o de la voluntat de formalitzar una col·laboració existent. Esquema-resum del procediment Necessitat Reunions col·laboració prèvies i Formalització en la gestió de definició del de l’acord o l’espai contingut conveni Fi termini vigència o Pròrrogues extinció de l’acord (en el seu cas) 14 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Convenis i acords del litoral vigents (2017) Actualment existeixen diversos convenis o acords de col·laboració tant a nivell de planificació dels usos, ocupació i serveis, etc., que regulen aspectes molt concrets dels serveis o actuacions al litoral. A continuació es presenten els principals convenis i acords existents: Denominació Objecte del conveni Inici / durada Col·laboració entre el Ministeri de Medi Ambient , la Plantejament conjunt del tractament requerit per al litoral de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona ciutat de Barcelona, amb les peculiaritats que aquest 15 de maig de per a la gestió integrada del litoral de Barcelona en revesteix i en el marc de la legislació aplicable. Aprovació del 2007 desenvolupament de l’article 6.3 de la Llei 1/2006, de Pla de Gestió Integrada del litoral de la ciutat de Barcelona. 13 de març. Conveni entre l’Institut Municipal de Parcs i Jardins i Manteniment, neteja i seguretat de la platja de Sant Sebastià 16 de febrer Gerència Urbanística Port Vell per la gestió de les Sector Ponent i gestió i explotació dels serveis de begudes, de 2010 / 31 platges de ponent de Barcelona gelats i hamaques. Es pacta un nou acord part tal d’unificar la de desembre gestió de les platges. de 2019 Conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i el Consell Manteniment, la gestió i processament del sistema de 15 d’ octubre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) monitoratge de les càmeres propietat de PiJ ala Torre Mapfre, 2015 Aquest conveni és amb l’IM de Parcs i Jardins i l’emissió de diversos informes tècnics (evolució i seguiment Durada 3 anys de la línia de costa, temporals i ocupacions) . (+1 de pos. prorroga) Conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Dotació, subministrament, instal·lació, manteniment, neteja, 14 d’ octubre Metropolitana de Barcelona (AMB) reparació i reposició de diferents elements de mobiliari urbà i 2015 Aquest conveni és amb l’IM de Parcs i Jardins instal·lacions situades en les platges del municipi de Durada 4 anys Barcelona. Conveni de cessió en l’àmbit de la Nova Bocana Cessió gratuïta de la titularitat de dret d’ús del local ubicat al entre l’Ajuntament de Barcelona, l’Autoritat Portuària, Passeig del Mare Nostrum, 19-21 de Barcelona i de quatre 2011 Nova Bocana Barcelona, S.A. i Nova Bocana places d’aparcament en el subsòl de la plaça de la Rosa dels Business, S. A. Vents 15 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 02.5. Permisos al litoral La Llei de Costes preveu la concessió de permisos per a la realització d’actes públics puntuals (de ciutat i territori, festes majors dels districtes, actes organitzats amb entitats de territori i/o activitats culturals i esportives) o actes privats (sessions fotogràfiques, actes esportius, actes privats, actes de dinàmica de grup, celebracions i festes, etc.) a la zona marítimo-terrestre. La tramitació d’aquests permisos al litoral de Barcelona (platges, passeig marítim i ZMT) se centralitza a través de la gerència Adjunta de Medi Ambient i Serveis Urbans (Concessions i Permisos de l’IMPJ). Tanmateix, Gerència Urbanística Port Vell i Capitania Marítima són les entitats que centralitzen els permisos en l’àmbit del Port Vell i la seva zona d'influència i a mar, respectivament. El circuit que segueix la tramitació d’aquests permisos és la següent: Sol·licitud peticionari via Avaluació registre (formulari idoneïtat i Avaluació Reunions organitzadors i oficial de la pàgina disponibilitat de positiva web) l’espai operadors municipals Signatura i Facturació Tramitació de Gestió atorgament del taxes permís si permís documentació permís s’escau d’ocupació (P.Seguretat, Pòlissa,.) Control de l’acte i valoració Introducció de dades a la base de desperfectes dades per gestionar indicadors de la informació tractada 16 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Permisos al litoral Actualment existeixen diversos permisos a llarg del front litoral de la ciutat. A continuació es presenten els principals: Àmbit Entitat que gestiona els permisos Espais objecte d’obtenir un permís d’ocupació temporal Concessions i permisos. - Passeig marítim de Barcelona Ajuntament de Barcelona - Platges - ZMT - Accés Nova Bocana i Plaça Rosa dels Vents - Moll d’Espanya (Voramoll) - Moll de Barcelona (Torre Jaume I i Rambla central) Terra - Moll de Bosch i Alsina (Mirador del Port Vell, Rambla de Mar, Zona central) - Moll de Drassanes (Plaça del Portal de la Pau i Moll de la Barceloneta) Lloguer d’espais del litoral . - Moll del Dipòsit Gerència Urbanística Port Vell - Moll del Rellotge (Pla de Miquel Tarradell) - Moll d’Espanya (Passeig d’Ítaca) - Passeig Mare Nostrum - Plaça del Mar (Platja de Sant Sebastià) - Plaça Pau Vila - Rambla de Mar Mar Capitania Marítima de Barcelona - Làmina d’aigua (en temporada de banys els primers 200m es gestionen directament per l’Ajuntament de Barcelona, exceptuant els canals d’entrada i sortida d’embarcacions). Nota: Aquesta taula resum no contempla els permisos/autoritzacions interadministratius/ves (per exemple els que pot atorgar la Demarcació de Costes de l’Estat o el Servei de Costes de la Generalitat a l’Ajuntament de Barcelona). 17 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Permisos al litoral 2016 Permisos Tipologia de permís Temporada Baixa 160 142 (1 Gen‐6 Maig i 26 140 120 77; 30% Sept‐31 Des) 100 Temporada Mitja 80 60 137; 54% (7‐31 Maig i 12‐25 60 40 26 28 Sept) 42; 16% 20 Temporada Alta (1 0 Juny ‐ 11 Sept) Districites Esportives Sessions o Concerts, filmacions cinema, A platges es van donar un total de 256 permisos, que representa pirotecnia i un 8,6% del total del permisos atorgats a la ciutat (2.983 altres permisos) Localització 80 68 70 60 50 43 39 40 30 21 21 20 12 15 12 10 3 5 1 2 7 5 1 0 18 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Direcció Adjunta de Medi Ambient i Serveis Urbans La gestió i coordinació dels permisos al litoral La taula de la Ponència de coordinació d’esdeveniments de la ciutat gestiona coordinadament l’atorgament de permisos al litoral de la ciutat. Aquesta taula es reuneix cada 15 dies i agrupa als principals operadors municipals que hi intervenen: Districtes, ICUB, IBE, IMPJ, B:SM, Gerència Urbanística Port Vell i altres. Districtes afectats Operadors que tramiten el permís Ciutat Vella i Sant Martí Operadors que sol·liciten el permís o organitzadors ICUB d’esdeveniments a les platges i B:SM el litoral Operadors que intervenen amb Àrea de concessions i llicencies de freqüència en els permisos que Guardia l’Ajuntament de Barcelona (IMPJ) s’atorguen a platges i el litoral Urbana IBE Altres Administracions Publiques Protecció Col·laboració i Civil i comunicació Port Vell (Gerència Urbanística Port Vell), Capitania Marítima, Socorrisme Taula d’esdeveniments Demarcació de Costes (Estat), Servei de Costes (Generalitat) etc. 31 Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 03 Procediment per sol·licitar els principals tipus de permisos i actuacions al litoral 20 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Procediment per solicitar diferents tipus de permisos o actuacions Tipus Sol·licitud o tràmit Entitat competent i procediment a seguir Permisos/ Obtenció del permís per a realitzar una activitat temporal (dins la zona de - IMPJ: entrada de la sol·licitud per registre/presentació a concurs Llicencies domini públic marítimo-terrestre i fora). - Districte: sol·licitud llicencia (si escau) Permisos/ Reorientació de l’activitat d’una instal·lació més o menys permanent dins la - IMPJ o IBE (Espai de Mar i Base Nàutica): entrada de la sol·licitud per Llicencies zona de domini públic marítimo-terrestre (p.e. Base nàutica) registre/ Proposta interna - Districte: comunicació/renovació llicència(si escau)/ comunicació interna. Permisos Obtenció de permís per a realitzar una nova activitat econòmica al mar (p.e. - IMPJ/Port: entrada de la sol·licitud per registre. lloguer de motos aquàtiques, parasailing...) - Districte: sol·licitud llicencia (si escau). Permisos Obtenció de permís per a la organització d’esdeveniments que afecten - IMPJ: entrada de la sol·licitud per registre l’àmbit de platja seca i el mar (p.e. triatló, travessa aigües obertes...) - Capitania Marítima: entrada de la sol·licitud per registre Permisos Obtenció de permís per al transvasament de sorra de la zona humida de - Demarcació de Costes, Ministeri: sol·licitud interadministrativa platges a la zona seca (pot incloure transvasament entre platges) - Servei de Costes, Generalitat sol·licitud interadministrativa Ús - Federació Catalana de Vela (gestor rampa Port Fòrum): sol·licitud instal·lació Posada a l’aigua d’una embarcació a través de les rampes públiques. - Centre Municipal de Vela (gestor rampa Port Olímpic): sol·licitud - Concessionari IBE (gestor rampa Base Nàutica): sol·licitud Actuacions Tancament al públic d’espigons o platges per risc de temporal. - Cicle de l’aigua: activació del Pla d’Emergència (Instrucció en cas d’emergència ambiental a les platges) Actuacions Canvis en la bandera de platja per diferents motius (meduses, - PGIL: el cap del PGIL decideix bandera. La col·locació correspon a sobreeiximents de la xarxa de sanejament, mala mar...) salvament i socorrisme que comunica via web i megafonia. Permisos Obtenció de permís per a establir un nou canal de pas d’embarcacions o - IMPJ (platja seca): entrada sol·licitud per registre una reserva per la disposició de les mateixes a la platja. - Capitania Marítima (làmina aigua): entrada sol·licitud per registre Permisos Reserva d’un àmbit de la platja per a activitats concretes (platja per a - PGIL: valoració de la proposta, aprovació a la comissió PGIL i modificació gossos) en el pla d’usos, si escau 21 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat 04 Diagnosi 22 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat Diagnosi - Complexitat de la gestió i control de les cessions d’ús, llicències i permisos per activitats al litoral. Existeix una tendència a sobreocupar l’espai concessionat i freqüent incompliments del plec per la cerca del benefici i augment del retorn de la inversió (guinguetes, gandules i para-sols). - La congestió de les platges en determinats períodes, l’elevada freqüentació existent i la gran concentració d’usos als àmbits de passeig marítim fan encara més complexa la gestió i coordinació dels permisos i autoritzacions. La tramitació, seguiment i control es un aspecte que caldria reforçar. - L’Ajuntament, tot i que és el concessionari dels espais en la majoria dels casos, no en sol ser el gestor directe de forma que la capacitat de control sobre el correcte funcionament de l’activitat concessionada al litoral es limitat. Per tal de reforçar aquesta capacitat de control caldria donar especial rellevància als plecs tècnics i administratius que surten a concurs (en el cas de les llicències) i obrir-los a nivell intern a les diferents àrees municipals que pugin enriquir els mateixos, així com definir uns criteris molts clars de valoració de les diferents activitats a platges (en el cas dels permisos i autoritzacions) que caldria posar en comú amb tots els agents que donen aquest tipus de permís. - El procediment que ha de seguir un ciutadà o persona interessada per tramitar un permís a les platges no es fàcil de localitzar i seguir. Caldria millorar la comunicació en aquest sentit per tal de vehicular les peticions pel canal mes adient en cada cas. 23 Gerència Municipal Direcció de l’Oficina estratègica de l’àmbit litoral