RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A RECONEIXEMENT DE SERVEIS PRESTATS AL CONSORCI D’EDUCACIÓ DE BARCELONA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 24 de febrer de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava que havia demanat al Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) una sol·licitud de reconeixement de triennis i no havia obtingut cap resposta. Segons explicava, després de gairebé tres anys de reclamacions, el CEB va acceptar el reconeixement de triennis que demanava, però no havia contemplat el període comprés entre els anys 2015 i 2016. El 21 de juny de 2021, havia sol·licitat telemàticament el reconeixement de serveis prestats durant aquell període i, en el moment de dirigir-se a la Sindicatura de Greuges de Barcelona, encara no havia obtingut resposta. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Regidoria d’Educació per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 2 de març de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 11 de març de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa que la interessada és funcionària interina de l’Ajuntament de Barcelona, adscrita al CEB, i presta els seus serveis a l’Escola d’Art La Industrial. La Regidoria d’Educació assenyala el següent: La interessada va sol·licitar el reconeixement de serveis prestats en altres administracions, d’acord amb la resolució del Director de Recursos Corporatius del CEB, de 25 de novembre de 2020. El mes d’abril de 2021 es va fer efectiu el reconeixement dels triennis i se li van abonar els endarreriments des del mes de novembre de 2020. El 5 de novembre de 2021 van 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de Govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6, màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania. enviar a la interessada una còpia de la resolució de reconeixement, el certificat i l’annex del còmput de serveis. Finalment, indiquen que, en el moment d’informar a la Sindicatura, la treballadora té una antiguitat reconeguda de 15 anys, 11 mesos i 15 dies, en què s’inclou el temps que reclamava la interessada. CONSIDERACIONS La Sindicatura de Greuges de Barcelona ja va intervenir sobre aquest mateix assumpte el mes de març de 2021. En aquell moment, el CEB va informar a aquesta Institució que s’havia resolt a favor de la interessada i se li havia abonat l’import resultant del deute. No es va facilitar més informació addicional sobre els terminis de resolució i de notificació a la interessada. Ara, el CEB ha traslladat a la Sindicatura que es va resoldre sobre el reconeixement de triennis reclamats el 30 de novembre de 2020. Tot i això, la resolució no es va notificar a la treballadora fins a un any després, el 5 de novembre de 2021, després de la intervenció de la Sindicatura de Greuges. També, el CEB manifesta que es van abonar els imports deguts el mes d’abril de 2021, és a dir, sis mesos abans de notificar a la interessada la resolució que detallava els períodes de serveis prestats reconeguts. Cal assenyalar que, malgrat que es va satisfer el deute, la nòmina no detallava els conceptes als quals corresponia l’import. Per tant, la treballadora desconeixia si s’havia inclòs l’antiguitat corresponent als anys 2015 i 2016. Això va motivar una nova comunicació de la interessada al CEB, que va quedar sense resposta. En aquest punt, es fa del tot necessari reiterar l’obligació que té l’administració de resoldre amb celeritat i de notificar ràpidament a les persones interessades. Enn el cas que les normes reguladores dels procediments no fixin un termini màxim, com és el cas d’aquesta queixa, aquest serà de tres mesos (art. 21.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques). L’incompliment d’aquest termini suposa una vulneració del dret a una bona administració recollit a l’article 22 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic de les administracions públiques que Catalunya, que inclou el dret a obtenir una resolució ràpida i notificada dins del termini legalment establert. A més, cal tenir en compte que, en aquest cas, la persona interessada manté una relació de serveis amb l’administració. En el marc d’aquesta relació especial, és necessari mantenir una comunicació fluïda que faciliti l’exercici dels drets i els deures de les persones treballadores. En el cas que ens ocupa, la fluïdesa de comunicació no s’ha donat, i ha deixat a la interessada en una situació d’incertesa sobre l’abast del reconeixement del dret que reclamava. Pel que fa als deutes de l’administració amb el personal municipal, convé recordar que el termini de prescripció de dèbits de l’Administració local (en aquest cas, els imports corresponents als triennis no satisfets) és de quatre anys, segons s’estableix a l’article 2 25.1.a) de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària. Per tant, davant la reclamació econòmica de persones treballadores, cal una actuació àgil. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Consorci d’Educació de Barcelona no ha estat eficaç pel que fa al deure de donar una resposta àgil a la reclamació de la treballadora municipal. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la següent decisió:  Recomanar al Consorci d’Educació de Barcelona que millori els canals de comunicació amb les persones treballadores i s’asseguri que es dona resposta dins del termini establert a les reclamacions i peticions promogudes pel personal. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i, del seu contingut, s’informarà la persona interessada. 3