Districte de les Corts Mesura de govern Criteris per dur a terme activitats a la via pública i activitats extraordinàries amb incidència a la via pública 2022-2024 Juliol del 2022 Districte de les Corts Mesura de govern Índex 1. Introducció ............................................................................................................... 3 2. Justificació ................................................................................................................ 5 3. Objectius ................................................................................................................... 8 4. Metodologia ............................................................................................................. 9 5. Criteris normatius, tècnics i administratius en la concessió de llicències a la via pública .............................................................. 10 5.1. Criteris de valoració generals .............................................................................. 10 5.2. Criteris administratius generals ........................................................................... 13 5.3. Criteris generals segons el tipus d’activitat ......................................................... 13 5.4. Criteris específics per a cadascuna de les activitats ............................................ 16 5.5. Criteris d'Inspecció .............................................................................................. 31 5.6. Circuit de tramitació ............................................................................................ 33 6. Avaluació i seguiment ............................................................................................ 35 7. Calendari ................................................................................................................. 36 8. Referències ............................................................................................................. 38 2 Districte de les Corts Mesura de govern 1. Introducció L’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona estableix que l’atorgament de les llicències d’ocupació dels espais públics és discrecional en atenció a l’harmonització dels usos i les activitats que hi concorren i als altres interessos públics. Els districtes són les administracions encarregades de concedir els permisos a la via pública. Aquestes concessions per a l’ús privatiu dels espais públics són excepcionals i només es concediran en els casos que hi hagi un interès públic en l’ús o activitat que se sol·licita. La present mesura de govern té com a objectiu establir una sèrie de criteris que cal tenir en compte en l’atorgament de les llicències d’ús de la via pública al districte de les Corts, per tal de garantir la màxima transparència, evitar l’arbitrarietat i harmonitzar la convivència de la ciutadania i la dinamització social, cultural i comercial. Els nostres carrers i les nostres places constitueixen un espai públic, que podríem definir com una “Àgora Moderna”, entesa com aquell espai on hi conflueixen activitats de la vida quotidiana, que no estan regulades, com els desplaçaments de vianants, passejos, estades lliures, espais de joc, i activitats regulades, tant amb caràcter de continuïtat, i les regulades per usos comercials, com vetlladors o altres tipus d’activitats puntuals d’interès públic i social executades per entitats o particulars. Sovint, totes aquestes activitats poden saturar o interferir en la convivència ciutadana. Per això, cal fer una ciutat accessible i inclusiva per a tothom, preservar la qualitat del paisatge urbà de la ciutat, la seguretat, la integritat dels béns i drets públics i privats afectats i la qualitat i la sostenibilitat ambiental de les ocupacions concedides. No podem obviar el context actual acabada l’etapa restrictiva de la Covid-19, i davant els efectes que el confinament i la pandèmia han ocasionat a la ciutadania, és fa més necessari que mai incorporar la mirada de cura amb l’objectiu d’harmonitzar aquesta necessitat d’interacció de la població amb els usos regulats habituals. Al districte de les Corts hem desenvolupat accions comunicatives a l’espai públic: ”#No estem sols”, els murals a la Bederrida, la Balsa de la Medusa, o l’espai expositiu de la Colònia Castells, que han generat respostes molt positives que permeten demostrar que les intervencions a l’espai públic, si estan realitzades des de l’harmonització, la ciutadania respon amb cura i dignificant l’espai. Així mateix, per raons del confinament, l’Ajuntament de Barcelona va haver d’adequar espais a la via pública per desenvolupar activitats que habitualment es feien a espais tancats com el projecte Ampliem Escoles, que ha permès fer activitats lectives a l’espai públic, o el Programa Protegim Escoles que ha facilitat que la via pública de zones 3 Districte de les Corts Mesura de govern pròximes als centres escolars quedin incorporades al recinte escolar i canviïn el seu ús al convertir-se en espais d’ús preferent per a escolars. El districte de les Corts es constitueix en una àrea singular de la ciutat que reuneix molts atractius per descobrir, en forma d’espais històrics, panoràmics, mediambientals i arquitectònics. Els barris que componen el districte de les Corts són una de les portes d’entrada de la ciutat, gràcies a la seva situació i amb l’eix de la Diagonal que el vertebra de cap a cap. Els tres barris que configuren el districte són les Corts, Pedralbes i la Maternitat i Sant Ramon. A les Corts hi trobem l’antic nucli urbà i rural, amb epicentre a la plaça de la Concòrdia, que és el punt neuràlgic de diverses ocupacions a la via pública, de caràcter ludicofestiu en la seva majoria. Es troba delimitat per quatre grans vies: avinguda Diagonal, carrer de Numància, Travessera de les Corts i Gran Via de Carles III. L’avinguda Diagonal és un eix econòmic i comercial que es presenta com un punt de referència per a ocupacions de caràcter informatiu i promocional amb grans espais públics i privats d’ús públic. La Maternitat i Sant Ramon, amb el recinte de la Maternitat com a pulmó verd i element distintiu, és una de les zones d’urbanització més recent. És un punt neuràlgic de la ciutat per la ubicació de la Zona Universitària i del Camp Nou, entre d’altres. Respecte a la Zona Universitària, el districte de les Corts ha desenvolupat la mesura de govern “Impuls del Pla director del Campus Sud: coneixement i ciutadania. 2021-2030“ on es detecta la necessitat de compensar aquest ús intens que de dilluns a divendres fa la població flotant universitària, quedant els caps de setmana com un espai sense activitat, i incidint en la necessitat de passar d’un polígon docent a un campus universitari i revertir els nous usos de l’espai públic. Finalment, Pedralbes és un barri més residencial. Amb molt poca activitat comercial que genera una percepció subjectiva d’inseguretat i amb una vida associativa cada vegada més emergent. La Festa Major del barri de la Mercè, les fires comercials i les activitats que tenen lloc al Monestir de Pedralbes, joia del romànic català, són algunes de les propostes que s’hi celebren. 4 Districte de les Corts Mesura de govern 2. Justificació A l’any 2019 es van atorgar al voltant de 1.200 llicències per dur a terme activitats a la via pública al districte de les Corts. Aquest any és l’últim any no afectat per la situació sanitària del COVID i, per tant, es considera representatiu de l’activitat normal a la via pública durant els últims anys. La distribució del tipus d’ocupació a la via pública es presenta en la taula següent: Taula 1. Llicències d’ocupació a la via pública al districte de les Corts, any 2019 DESCRIPCIÓ OCUPACIÓ VIA PÚBLICA NOMBRE (ANY 2019) LLICÈNCIES Reserva d'est. persones mobilitat reduïda 256 Fira de Sant Jordi Roses 256 Terrassa (Terrasses bars/restauració) 140 Altres ocupacions Via Pública exempts 108 Altres ocupacions Via Pública 87 Reserva d'estacionament Obres 77 Llicències Dirrecció Persones i Territori 68 Esdeveniment obert < 1.000 exempt 58 Terrassa espai privat d'ús públic 46 Reserva organismes Oficials (exempts) 22 Venda no sedentària 30 Reserva per establiments sanitaris 16 Reserva de parada per a hotels 13 Casetes venda pirotecnia 8 Gràfic 1. Nombre de llicències expressat en % Mercaderies a les voreres 7 Zona de càrrega i descàrrega 7 Lloc de venda Fira Comercial 7 Fira de Sant Jordi Llibres 5 Venda de gelats 5 Atraccions 5 Venda de castanyes 5 Esdeveniment obert < 1.000 4 Enllumenat de nadal 4 Lloc de venda Fira Tradicional 4 Reserva per locals d'espectacles 3 Esdeveniments amb foc <1.000 exempts 3 Envelats 3 Esdeveniment obert > 1.000<4.000 exempts 1 Xurreries 2 Quiosc de Flors 1 TOTAL 1.251 Font: elaboració pròpia a partir de les dades facilitades pel departament de Llicències i inspeccions del districte de les Corts 5 Districte de les Corts Mesura de govern A pesar de la situació pandèmica durant els anys 2021 i 2022 es van atorgar nombroses llicències a la via pública, marcades per les terrasses extraordinàries en vorera i calçada, i pel foment d’activitats a la via pública envers d’interiors. Així, es van atorgar: - Llicències Ocupació de Via Pública any 2020: 323 - Llicències Ocupació de Via Pública any 2021: 1.017 Cal tenir present que la major part d’esdeveniments extraordinaris, siguin promocionals o informatius, es concentren a l’avinguda Diagonal, al tram entre el carrer de Joan Güell i el carrer d’Entença, perquè es tracta d’una de les zones comercials i econòmiques més importants del districte. Val a dir que, a més, és una via amb gran afluència de vianants, tant en dies feiners com en dies festius. El nucli antic del barri de les Corts concentra la majoria d’actes ludicofestius, i, per tant, és un dels espais amb un ús intensiu elevat tant des del vessant festiu com des del vessant comercial i veïnal i, en conseqüència, és prioritari garantir el benestar de tota la comunitat. En aquest sentit, durant l’any 2019 i fins a l’actualitat s’ha treballat amb tots els usuaris dels espais del nucli antic (comerciants, veïnat, entitats, equipaments, gent gran, infants i els seus referents parentals) per optimitzar i millorar els usos de la plaça de la Concòrdia i els carrers adjacents. Tot plegat ha permès aportar propostes alternatives tant per a les activitats ordinàries com per a les extraordinàries programades fins a aquest moment a la plaça. S’ha contactat amb l’equip de Gestió de Conflictes, s’ha pactat amb les entitats un nombre màxim d’activitats a l’espai de plaça de la Concòrdia i adjacents per tal d’evitar sobrecarregar l’espai. Tot això ha generat un canvi en l’ús dels espais públics, fomentant una mirada compartida que afavoreixi el diàleg i la mediació com a mètode de resolució de conflictes. Pel que fa a les activitats esportives, aquestes tenen un gran pes al districte. A més de les diferents curses establertes, es programen activitats extraordinàries esportives que tenen una gran incidència sobre la via pública, organitzades pel Real Club de Polo, el Reial Club de Tennis, el Futbol Club Barcelona, etc. Aquesta intensitat i afluència, juntament amb la configuració del districte de les Corts, fan que l’espai públic, en alguns emplaçaments concrets, se saturi de manera habitual i que aquesta sigui una de les preocupacions dels govern. El repte ha de ser garantir el benestar veïnal, continuar enfortint les entitats culturals de districte i donar suport al teixit comercial. Això caldrà compaginar-ho amb aquelles activitats que no són estrictament del districte de les Corts i que cal seguir oferint. 6 Districte de les Corts Mesura de govern En aquest context, doncs, es fa necessari l’establiment d’uns criteris clars i transparents per a les activitats que s’hi duen a terme i a les quals es dona suport; criteris que facin possible compatibilitzar els diferents interessos implicats i facilitar la gestió de la tramitació. Alhora, també cal analitzar amb profunditat tot el territori i tenir dades concretes dels diferents usos dels espais públics per poder aportar opcions alternatives a antigues i noves propostes i millorar la preparació d’aquests espais per als usos que es requereixen. 7 Districte de les Corts Mesura de govern 3. Objectius Amb aquesta mesura de govern, es pretén consolidar la gestió acurada de les activitats que tenen lloc a l’espai públic en set grans línies de millora. 1. Fixar uns criteris generals d’obligat compliment que prioritzin, d’una banda, les activitats veïnals i comunitàries respecte d’aquelles merament promocionals o amb interessos econòmics i, de l’altra, les activitats de territori, és a dir, aquelles que són organitzades per entitats socials, veïnals o comercials del districte. 2. Posar a l’abast de tothom els criteris utilitzats per valorar l’autorització d’activitats, per tal de facilitar-ne la tramitació i garantir que tothom tingui les mateixes oportunitats a l’hora de fer ús dels carrers i les places de les Corts i conegui els protocols i els criteris que vehiculen la tramitació i concessió dels permisos. 3. Mapar els usos de la via pública per facilitar la identificació dels espais massificats i els infrautilitzats. 4. Establir el marc d’ús de la via pública com a instrument per ajustar l’equilibri territorial dins del districte de les Corts, promovent zones i espais prioritaris per fer-hi activitats, garantint la convivència de la ciutadania i l’accés de tots els ciutadans a la cultura. 5. Promocionar la proposta de noves activitats per a la dinamització dels nous espais proposats per al reequilibri territorial, així com la transformació de les relacions veïnals mitjançant l’ús de l’espai públic. 6. Dotar els espais ja utilitzats i les noves propostes de les infraestructures fixes que facilitin la preparació i el desenvolupament dels esdeveniments. 7. Fomentar la coresponsabilitat en l’ús adequat de l’espai públic de tos els organitzadors de les activitats, tant d’entitats com d’agents privats. 8 Districte de les Corts Mesura de govern 4. Metodologia Aquesta mesura de govern pretén poder assolir els set objectius plantejats a l’apartat anterior de la següent manera: 1. Els dos primers objectius (establir els criteris generals i posar-los a l’abast de tothom) es desenvoluparan en el present document, amb l’objectiu d’establir uns criteris comuns i fer arribar a totes les parts interessades els criteris normatius, tècnics i administratius utilitzats a l’hora de fer l’atorgament de les llicències a la via pública. 2. Posteriorment es farà un mapatge dels permisos atorgats fins a aquest moment per poder establir quins són els espais més utilitzats i quins els infrautilitzats, a fi de poder plantejar propostes d’espais alternatius. 3. Seguidament es treballarà amb tots els agents implicats en tots els tipus d’activitats i actes a la via pública i que vulguin participar en el procés (associacions de comerciants, entitats de tots els sectors, associacions de veïns i veïnes...) a fi de trobar propostes d’espais alternatius per a noves i antigues activitats i es promocionarà la dinamització d’aquests espais. La voluntat és poder democratitzar els usos dels espais més utilitzats i, alhora, aconseguir disminuir la pressió sobre el veïnat que se’n pugui veure afectat. 4. S’analitzaran tots els espais actualment en ús i les noves propostes per veure si és possible dotar-les d’infraestructures fixes com ara punts de llum, superfícies fixes de tarima, etc. Seguidament la mesura desenvolupa els dos primers objectius plantejats: 1. Fixar uns criteris generals d’obligat compliment que prioritzin, d’una banda, les activitats veïnals i comunitàries respecte d’aquelles merament promocionals o amb interessos econòmics i, de l’altra, les activitats de territori, és a dir, aquelles que són organitzades per entitats socials, veïnals o comercials del districte. 2. Posar a l’abast de tothom els criteris utilitzats per valorar l’autorització d’activitats, per tal de facilitar-ne la tramitació i garantir que tothom tingui les mateixes oportunitats a l’hora de fer ús dels carrers i les places de les Corts i conegui els protocols i els criteris que vehiculen la tramitació i concessió dels permisos. Per a la consecució de la resta d’objectius, se n’ha previst un calendari d’execució per al període 2022-2024. 9 Districte de les Corts Mesura de govern 5. Criteris normatius, tècnics i administratius en la concessió de llicències a la via pública L’ús de la via pública és discrecional; per tant, s’hi poden autoritzar totes aquelles activitats que no estiguin prohibides per les diferents ordenances que regulen la via pública, sempre que es garanteixi la seguretat de les persones, la salubritat i la limitació de l’impacte ambiental. L’Ajuntament de Barcelona i el districte de les Corts posen una especial cura en evitar els comportament incívics i per això desenvolupen diferents campanyes de sensibilització entorn a dos temes transversals: • Consum responsable d’alcohol. • Agressions sexistes. Els organitzadors dels esdeveniments a la via pública haurien de poder acreditar el coneixement d’aquesta normativa i justificar quina cura tindran respecte a les mesures bàsiques que l’Ajuntament i el districte han desenvolupat en referència al consum responsable d’alcohol i les agressions sexistes. Seguidament es relacionen els diferents tipus de criteris que s’utilitzen per autoritzar les activitats i donar-hi suport: 5.1. Criteris de valoració generals En l’autorització del permís i de la possible col·laboració del Districte en la seva realització, es tenen en compte els quatre aspectes següents: 5.1.1. Respecte a l’activitat Es valoren positivament les activitats que presentin els aspectes següents: - Les activitats en les quals hi hagi un interès públic en l’ús o activitat que se sol·licita. - Les activitats sense ànim de lucre. - Les activitats de sensibilització sobre la salut, l’esport, el medi ambient, l’educació, la infància, la cultura i el foment de les festes del calendari festiu tradicional. 10 Districte de les Corts Mesura de govern - Les activitats de promoció i dinamització cultural i esportiva. - Les activitats obertes a la participació lliure i sense cap tipus de restricció prèvia. - Les activitats que fomentin la cohesió del barri i la interrelació entre entitats, fomentant la xarxa comunitària. - Les activitats relacionades amb els aniversaris de les entitats, commemoracions, memorials i homenatges històrics. - Les activitats de caire multicultural. - Les activitats relacionades amb el comerç de proximitat, les que promocionin el turisme responsable i sostenible, o les que fomentin les expressions artístiques com la música, pintura, teatre, poesia/literatura/contes, dansa, circ, etc. 5.1.2. Respecte a l’espai en el qual es demana dur a terme l’activitat - Es valora si l’espai proposat és el més adient per a l’activitat, per les seves dimensions, necessitat de dinamització, l’impacte en l’espai concret i en el veïnat en particular, així com la situació general de l’entorn. - Si no és possible, es proposarà un espai o unes dates alternatives. 5.1.3. Respecte a l’impacte acústic - Es tindrà en compte la capacitat acústica de l’espai sol·licitat i els estudis sonomètrics elaborats, així com les queixes interposades motivades pel soroll a l’espai públic. 5.1.4. Respecte al moment i horaris en què es demana - Es valora si les dates i la durada són possibles i es comprova la possible coincidència amb altres actes, així com l’acumulació d’actes en un mateix espai en poc temps. - L’horari de realització d’activitats al districte de les Corts és el que es defineix a la taula següent. 11 Districte de les Corts Mesura de govern Taula 2. Horari de tancament d’activitats HORARI DE TANCAMENT EN NIT DE CAP HORARI TANCAMENT VACANCES (SET.STA-NADAL-ESTIU D'ANY 1/6 al 15/9) I FESTIVITATS (*) Dilluns, Dimarts, Divendres, Dilluns, Dimarts, Divendres, Dimecres, Dissabte i Dimecres, Dissabte i CLASSIFICACIÓ Dijous, vigílies de Dijous, vigílies de TIPUS DE L'ACTIVITAT ASSIMILACIÓ Diumenge festius Diumenge festius Activitats en espais o BAR ACTES I FESTES 2:30h 3:00h 3:00h 3:30h 4:00h rencites TANCATS que RESTAURANTS garanteixin els nivells ACTES I FESTES BARS MUSICALS 2:30h 3:00h 3:00h 3:30h 4:00h d'acondicionament AMB MÚSICA acústic de l'activitat que ACTES I FESTES DISCOTEQUES 5:00h 6:00h 5:45h 6:45h 7:30h desenvolupen AMB BALL HORARI DE TANCAMENT EN NIT DE CAP HORARI TANCAMENT VACANCES (SET.STA-NADAL-ESTIU D'ANY 1/6 al 15/9) I FESTIVITATS (*) Dilluns, Dimarts, Divendres, Dilluns, Dimarts, Divendres, Dimecres, Dissabte i Dimecres, Dissabte i CLASSIFICACIÓ Dijous, vigílies de Dijous, vigílies de TIPUS CONDICIONANT DE L'ACTIVITAT Diumenge festius Diumenge festius ACTES I FESTES Activitats en espais o OBLIGAT SENSE O AMB LIMITADORS EN 23:00h 24:00h 23:30h 0:30h 2:30h rencites OBERTS, o els MÚSICA ACTES AMB MÚSICA tancats que no garanteixin els nivells d'acondicionament ACTES I FESTES acústic de l'activitat que SENSE O AMB OBLIGAT LIMITADORS EN desenvolupen 24:00h 2:30h MÚSICA ACTES AMB MÚSICA FESTA MAJOR (*) a/ De dijous a dilluns de Setmana Santa b/ De dijous a dimarts de carnestoltes c/ Del 21 de desembre al 6 de gener, llevat de la nit de Cap d’Any d/ De l’1 de juny al 15 de setembre e/ Amb motiu de les festes locals o patronals de cada municipi. Aquestes ampliacions no es podran efectuar en els períodes que fan referència les lletres de la a/ a la d/s ni la nit de Cap d’Any 12 Districte de les Corts Mesura de govern Des de la Gerència Territorial s’està treballant per unificar els horaris a tota la ciutat: Taula 3. Proposta d’unificació dels horaris DE DIUMENGE DISSABTES I TIPUS D’ACTIVITAT A DIJOUS de la DIVENDRES VIGÍLIA DE a/ a la d/S FESTIU FESTA MAJOR 00.00 h 2.00 h 2.00 h FESTES DESTACADES (revetlla de Sant - - 3.00 h Joan i Cap d’Any ACTIVITATS CALENDARI FESTIU 23.00 h 00.00 h 1.00 h 5.2. Criteris administratius generals - L’existència de deutes de naturalesa tributària local de la persona titular de la llicència és incompatible amb l’autorització d’actes a l’espai públic. - L’Ordenança fiscal 3.10 estableix les taxes per a la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic municipal i la prestació d’altres serveis. Les taxes es giraran a la persona titular de la llicència. - L’Ordenança fiscal 3.10 regula els casos que no meriten taxes, segons l’article 3, i defineix les entitats sense ànim de lucre (ESAL). Aquestes entitats hauran d’aportar la documentació necessària per justificar la seva condició d’ESAL. L’article 5 de l’esmentada ordenança fiscal defineix els casos d’exempció. - S’haurà de disposar de la corresponent assegurança que cobreixi el risc de responsabilitat civil, d’acord amb la normativa vigent. 5.3. Criteris generals segons el tipus d’activitat En aquest cas, es poden desglossar aquest criteris generals en tres tipus : 13 Districte de les Corts Mesura de govern 5.3.1. Respecte a les activitats amb servei de bar - Atès que són activitats incloses en els supòsits previstos al Reial decret 109/2010, tot el personal que per la seva activitat laboral estigui en contacte directe amb aliments, ha d’estar format en higiene alimentària. - S’ha de complir el Reial decret 486/1997, de 14 d’abril, que estableix les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball, i els requisits referents a disposar d’armariets, banys, vestuaris i elements higiènics. - Els rentamans han de tenir una aixeta de funcionament no manual, dosificador de sabó, raspall per a les ungles i tovalloles d’un sol ús o eixugamans. - La il·luminació en els obradors i les cuines ha d’estar protegida dels trencaments. - Si hi ha cocció d’aliments, l’alçària de la xemeneia o conducte per a l’evacuació de fums, gasos, bafs i olors s’ha d’ajustar al que disposa el títol 2 de l’Ordenança del medi ambient de Barcelona de 25 de febrer de 2011. La campana d’extracció de fums ha de disposar d’extinció automàtica d’incendis i s’ha de disposar dels extintors necessaris. - Caldrà donar compliment al Reglament (CE) núm. 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell relatiu a la higiene dels productes alimentaris, i resta de normativa aplicable de salut i higiene alimentària. En relació a l’exposició d’aliments sense envasar a la via pública, els menjars han d'estar en vitrines protegides i refrigerades. En cap cas el públic hi pot tenir accés. Només els embotits curats i els formatges secs poden estar a temperatura ambient. - Els aliments ultracongelats destinats al consumidor final han de ser envasats pel fabricant o envasador en envasos previs adequats per protegir-los contra les contaminacions externes, microbianes o d’altres tipus, i contra la dessecació (Directiva comunitària 89/108/CEE de 21 desembre de 1989). - Han de complir el que estableix la Llei 10/91 de la Generalitat, sobre el consum de begudes alcohòliques en menors. Les begudes s’han de servir en gots reutilitzables i cal que fomentin un consum responsable de les begudes alcohòliques. En aquest sentit, el districte de les Corts ha endegat una campanya “Jo controlo” que cal que els organitzadors acreditin que coneixen la normativa. 5.3.2. Respecte a les activitats alimentàries - S’autoritza l’elaboració de menjars populars (paelles, botifarrades, calçotades...) sempre que es compleixin les condicions tècniques exigides en funció de l’espai 14 Districte de les Corts Mesura de govern públic on es vulgui realitzar, que les organitzin entitats sense ànim de lucre i que l’activitat no contingui cap referència promocional d’activitats econòmiques. - En el cas que els productes alimentaris es cuinin a la via pública, caldrà tenir especial cura per qüestions de seguretat en el sistema de combustió utilitzat. La instal·lació ha d’estar al corrent pel que fa a la seva inspecció: s’hi ha d’enganxar un adhesiu que n’acrediti la data i lliurar un certificat de revisió. - En el cas de foc a terra, no es pot fer en llocs on hi hagi arbrat o zones enjardinades. S’ha de garantir una zona de seguretat en relació amb el públic, que no pot ser inferior a 7 metres. Aquesta zona s’ha de delimitar amb tanques. Cal disposar de 25 cm de sorra a terra i que el foc sigui elevat, utilitzant unes graelles. S’ha de disposar de punt d’aigua a prop i extintor. Finalment, cal dur a terme la neteja posterior. 5.3.3. Respecte a les activitats amb foc - El recorregut o espai previst s’ha de modificar i adaptar al mobiliari urbà, vehicles estacionats, contenidors o altres elements que no s’hagin pogut retirar. - En cap cas es pot fer ús del material pirotècnic en llocs on hi hagi risc de causar danys físics o materials. - L’enllumenat públic ha de romandre apagat durant la celebració dels actes, en el cas d’espectacles fixos (sortides, arribades o cremades conjuntes en punts singulars). - L’organitzador ha de comunicar les recomanacions generals del correfoc als veïns i senyalitzar l’espai o recorregut de l’actuació. - Les peticions d’activitats de foc s’han de fer amb un mínim de dos mesos d’antelació, mitjançant instància registrada en què se sol·liciti la llicència municipal. - S’ha de definir i clarificar la documentació que ha d’adjuntar l’entitat organitzadora. - Cal permís per escrit dels tutors legals en cas que hi participin menors d’edat. - S’haurà de disposar de la corresponent assegurança que cobreixi el risc de responsabilitat civil, d’acord amb la normativa vigent. 15 Districte de les Corts Mesura de govern 5.4. Criteris específics per a cadascuna de les activitats Per poder concretar els criteris per a cadascuna de les activitats, s’ha elaborat una classificació en funció de la tipologia d’activitat: Figura 1. Classificació de les ocupacions de la via púbica segons la tipologia d’activitat 5.4.1. Criteris per a ocupacions regulades Aquestes ocupacions estan regulades a l’Ordenança d’ús de les vies i els espais públics de Barcelona, l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles i l’Ordenança de terrasses. En són tres: reserves d’estacionament, zones de càrrega i descàrrega i terrasses cobertes. 5.4.1.1. Reserves d’estacionament (RES, RHO, RMI, ROB, ROF, ROX, RSA) (Ordenança de circulació de vianants i de vehicles) Les reserves d’estacionament estan regulades per l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles. Si és necessari, es demana un informe previ a la Guàrdia Urbana de Districte perquè en valori la idoneïtat. 16 Districte de les Corts Mesura de govern Es concedeixen les reserves següents: - RES: Reserva per a locals d’espectacles Es concedeixen davant d’accessos i sortides d’emergència. S’hi prohibeix l’estacionament per motius de seguretat. - RHO: Reserva de parada per a hotel Prohibició d’estacionament davant l’hotel. Reserva per encotxar i desencotxar. - RMI: Reserva d’estacionament per a persona amb mobilitat reduïda - El titular disposarà de la targeta d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda expedida per l’Administració. - Podran ser de 24 hores, si corresponen al domicili on el titular està empadronat, o bé de 8 hores si corresponen al domicili del seu centre de treball, presentant un certificat de l’empresa. - ROB: Reserva de càrrega i descàrrega per obres Són reserves que es concedeixen o bé per instal·lar el contenidor de runes o per fer les tasques de càrrega i descàrrega. Aquestes reserves es concedeixen només en els casos que estiguin avalades per una llicència d’obres majors o enderroc, o bé per un comunicat d’obres menors, en què es justifiqui un volum considerable de residus. - ROF: Reserva d’estacionament per a organisme oficial Es tracta de reserves d’estacionament per a edificis públics i seus d’organismes oficials. En seran exemptes o no segons l’Ordenança fiscal 3.10. - ROX: Reserva d’estacionament per a organisme oficial exempt Es tracta de reserves d’estacionament per a edificis públics i seus d’organismes oficials. En seran exemptes o no segons l’Ordenança fiscal 3.10. - RSA: Reserva d’estacionament davant d’establiment sanitari Reserva per encotxar i desencotxar. 17 Districte de les Corts Mesura de govern 5.4.1.2. Zones de càrrega i descàrrega (Ordenança de circulació de vianants i de vehicles) Les reserves d’estacionament per a càrrega i descàrrega estan regulades per l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles. Són reserves genèriques de titularitat municipal. No es concedeixen llicències d’aquest tipus a títol particular. Es demana un informe previ a la Guàrdia Urbana de Districte perquè en valori la idoneïtat. 5.4.1.3. Vetlladors Llicències regulades a l’Ordenança de terrasses, per instal·lar vetlladors en espai públic (VET) i vetlladors en espai privat d’ús públic (VEP). Actualment, al districte de les Corts hi ha 321 llicències VET i 16 llicències VEP. Durant els anys 2020 i 2021 de pandèmia es van atorgar 171 terrasses extraordinàries de calçada i vorera, que serà avaluada la seva regularització durant l’any 2022. 5.4.2 Criteris per a ocupacions previstes a l’ordenança, no regulades Aquestes activitats estan previstes, però no estan regulades a l’Ordenança d’ús de les vies i els espais públics de Barcelona. En són cinc: - Fires comercials, tradicionals i la venda no sedentària. - Casetes de venda a la via pública i food trucks (camió de cuina sobre rodes o furgoteca). - Mercaderies a les voreres. - Enllumenat nadalenc. - Atraccions. 5.4.2.1. Fires comercials, fires tradicionals i venda no sedentària Respecte a les activitats comercials al districte de les Corts, es poden diferenciar en quatre grans grups: mostres de comerç, fires comercials, fires tradicionals i venda no sedentària. En totes elles, cal tenir en compte el següent: 18 Districte de les Corts Mesura de govern - L’organitzador ha de respondre del manteniment i compliment de les condicions de seguretat, la higiene i la salubritat dels espais comuns. Les parades han de ser homogènies entre si, tant en la mida com en el seu disseny. - Els paradistes són responsables del compliment de les obligacions fiscals i dels productes que comercialitzi o exposi. - L’organització i els paradistes han de tenir la llicència permanentment a disposició dels agents de l’autoritat i dels serveis municipals i garantir la identificació visual de cada una de les instal·lacions. Han d’obtenir les altres autoritzacions necessàries per a l’exercici de l’activitat. - En el cas de fires, mostres i altres instal·lacions al carrer amb parades, la instal·lació de parades s’ha de fer a partir de les 8.00 hores, i la retirada com a màxim a les 21.00 hores, com a norma general. Mostres de comerç Són activitats de venda al carrer amb la finalitat de donar a conèixer i visualitzar el comerç sedentari i de proximitat del districte de les Corts i facilitar a les associacions de comerciants o eixos comercials poder sortir a determinats espais amb els seus productes per estimular i promocionar el comerç de proximitat. La sol·licitud la fan les associacions de comerciants del territori. Condicions: - Com a mínim un 70% dels comerços participants han de ser associats. S’admet un 30% de comerç d’arreu o artesans. - A les mostres de comerç al carrer es pot autoritzar alguna activitat puntual de música de petit format sempre que es valori favorablement. En el cas que s’utilitzi amplificador, ha de disposar d’un limitador homologat i precintat per Medi Ambient. - Es valora positivament el desenvolupament d’altres activitats de dinamització complementàries a l’activitat principal de comerç al carrer. - Es valora la repercussió que pot tenir en el territori (talls de carrer, participació d’entitats del barri, afectació a veïns, etc.). - S’ha de disposar de l’informe favorable de la Guàrdia Urbana. - Es revisarà el calendari, per veure que no hi hagi altres esdeveniments programats en el mateix espai o bé obres a la via pública. 19 Districte de les Corts Mesura de govern - Es poden organitzar fires de comerç al carrer, tant en els carrers amb comerç consolidat com en els carrers on el comerç no està consolidat i que requereixin dinamització. Actualment al districte de les Corts tenim dues mostres de comerç que tenen més de deu anys d’antiguitat: la Mostra de Comerç de l’Eix Comercial Sants - Les Corts, que organitzen tres mostres de comerç a l’any als carrers Vallespir, Galileu i Joan Güell i la Mostra de comerç del Mirall de Pedralbes, que organitza dues mostres de comerç a l’any, que se celebren a la plaça del Mirall de Pedralbes. A més, durant el període 2018 es van estrenar dues noves mostres de comerç, la Mostra de l’Associació de comerciants 08028, del barri de la Maternitat i Sant Ramon a riera Blanca, i la Mostra d’El Cor de les Corts, que correspon a l’eix comercial de l’entorn del centre comercial L’Illa Diagonal, al carrer de l’Aviació i la plaça de Can Rosés. Fires comercials Es tracta d’una activitat comercial que duen a terme en espais de titularitat pública un conjunt de professionals de la venda no sedentària, mitjançant instal·lacions desmuntables o transportables, dins dels perímetres i en els llocs degudament autoritzats i ordenats per l’Ajuntament, de manera periòdica al llarg de tot l’any i emparada per l’ordenança municipal corresponent. Al districte de les Corts s’hi fan cinc fires periòdiques, d’artesania, brocanters, productes artesans i ecològiques, i totes tenen una antiguitat superior als deu anys. Aquestes fires comercials són les següents: - Espai D’art, fira d’artesania amb dues ubicacions, jardins de Can Bruixa i avinguda Diagonal. - Artesans de la Terra, fira de productes alimentaris artesans a plaça de la Concòrdia. - La Dama d’Or, fira de productes alimentaris artesans als jardins de Can Bruixa. - Els Brocanters del Putxet, fira d’antiguitats a l’avinguda de Josep Tarradellas. - Art Directe, fira de pintors a l’avinguda Diagonal. L’autorització de fires és discrecional. Si se sol·licita una nova fira, el Districte estudiarà la proposta, com ara si, per exemple, l’objectiu és dinamitzar determinats espais del territori. La fira ha de tenir una finalitat que sigui coherent amb el model de comerç de Barcelona. 20 Districte de les Corts Mesura de govern El Districte determina la periodicitat, el volum de les parades, els horaris, entre d’altres, i també és el mateix Districte el que, en cas que les condicions canviïn o la valoració que es faci de la fira no sigui positiva, té la potestat d’anul·lar-la. Igualment, les fires ja existents estan subjectes a revisió si les condicions que van donar lloc a autoritzar-les han canviat. La meritació de taxes en les fires es defineix en funció de l’ordenança fiscal vigent. Fires tradicionals Són fires esporàdiques relacionades amb el calendari festiu i amb motiu de festes i esdeveniments populars i tradicionals que l’Ajuntament vol incentivar o donar-hi suport. Al districte de les Corts hi ha quatre fires tradicionals anuals: La Fira de Sant Jordi a l’avinguda Diagonal, tram entre carrer de Joan Güell i carrer d’Entença. La fira està organitzada pel Districte. En formen part, prioritàriament, comerç de proximitat: floristes, llibreters, forners i altres. Hi participen entitats del barri i altres entitats culturals o de lleure de la ciutat. Hi participen també grans operadors, com ara la FNAC, Abacus, etc. Hi ha un espai comú on s’hi fan activitats i tallers amb la implicació de tots els participants de la fira. La Fira de Sant Jordi a l’avinguda de Sant Ramon Nonat, amb tallers i activitats infantils. Comporta el tall de l’avinguda de Sant Ramon Nonat al pas de vehicles. L’organitza l’Ajuntament de Districte conjuntament amb associacions del barri de la Maternitat i Sant Ramon. Aquesta fira tradicional es fa només en horari de tarda. La Fira de Nadal a l’avinguda. Diagonal, tram entre Joan Güell i carrer de Gandesa. Organitzada per Espai d’Art amb la col·laboració de l’Ajuntament. Hi té cabuda el comerç de proximitat, tallers de sostenibilitat i espais reservats per entitats d’inclusió del districte. La Fira de Nadal a la plaça del Monestir. Organitzada per l’Associació de Veïns de Pedralbes. Hi té cabuda el comerç de proximitat. S’hi fan activitats de música i teatre per a infants. Hi ha també un espai de restauració. 21 Districte de les Corts Mesura de govern Venda no sedentària Atesa l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona, article 39: “L’autorització d’establiments de venda no sedentària té caràcter excepcional. Es poden autoritzar establiments de venda no sedentària consistents en taulells desmuntables, casetes, vehicles o similars amb caràcter puntual coincidint amb la celebració d’una festa o un esdeveniment especial”. Es tracta d’una activitat comercial que duu a terme en espais o vies de titularitat pública un conjunt de professionals de la venda no sedentària, mitjançant instal·lacions desmuntables o transportables, dins dels perímetres i en el llocs degudament autoritzats i ordenats per l’Ajuntament, de manera periòdica i preestablerta al llarg de tot l’any. Actualment hi ha 23 llicències de venda no sedentària al voltant del camp del FC Barcelona. Es tracta de parades la majoria de les quals s’instal·len només en dies de partit. Són parades de venda de productes de marxandatge de futbol. Aquestes llicències es renoven anualment. Els emplaçaments autoritzats són fixos, només podrien ser reubicats per necessitats a la via pública i sempre seguint el criteri del Districte. A més a més, es disposa d’unes concessions de venda no sedentària per a la venda de flors i plantes a l’avinguda de Joan XXIII, al voltant del cementiri de les Corts. Es concedeixen només per Tots Sants i pel primer diumenge de maig, dia de la mare. Aquestes llicències es renoven anualment. Els emplaçaments autoritzats són fixos, només podrien ser reubicats per necessitats a la via pública i sempre seguint el criteri del Districte. 5.4.2.2. Casetes de venda a la via pública i food trucks: castanyes, gelats, pirotècnia, quiosc de flors, quiosc de premsa, i xurreries A la via pública hi ha un conjunt de casetes fixes o semifixes que autoritzen la venda no sedentària a l’espai públic. És el cas de les casetes de venda de castanyes, venda de gelats, venda de pirotècnia, quiosc de flors, quiosc de premsa i xurreries. El Districte de les Corts podria ampliar la ràtio de concessions sempre que ho valori positivament o, fins i tot, promoure nous punts de venda no sedentària en zones determinades. Aquesta oferta d’espais hauria de ser pública, igual que la seva concessió. 22 Districte de les Corts Mesura de govern Casetes de venda de castanyes Al districte de les Corts hi ha tres casetes semifixes per a la venda de castanyes. Les llicències per a venda de castanyes a la via pública es concedeixen a persones físiques. Casetes de venda de gelats Al districte de les Corts hi ha cinc punts de venda de gelats a la via pública. Els emplaçaments són fixos. Les concessions s’autoritzen a un dels operadors de gelats i són ells els qui autoritzen una persona física a explotar la concessió. A la llicència s’hi fa constar. La sol·licitud sempre l’ha de fer un operador de gelats. Casetes de venda de pirotècnia Al districte de les Corts hi ha vuit punts de venda de pirotècnia a la via pública. Els emplaçaments són fixos. Es concedeixen a persones físiques i jurídiques sempre que presentin l’autorització per part de la Delegació del Govern. Cal tenir en compte el següent: Establiment tipus classe A segons l’Ordenança municipal dels establiments de venda d’articles de pirotècnia amb caseta. Ha de complir els requisits del Reglament d’explosius RD 130/2017, i el Reglament d’articles pirotècnics i cartutxeria, aprovat per Reial decret 989/2015. Ha de complir l’article 4.2 de l’Ordenança municipal sobre establiments de venda d’articles de pirotècnia sobre l’obligatorietat d’establir una zona de seguretat mínima de 5 metres de radi, limitada amb tancat metàl·lic, que es muntarà i desmuntarà cada dia. El control intern i d’accés dels clients estarà regulat pel titular de la llicència. 23 Districte de les Corts Mesura de govern Quiosc de flors i quiosc de premsa Es tracta de concessions administratives. Són casetes fixes a la via pública. Al districte de les Corts hi ha un quiosc de flors en funcionament i disset quioscs de premsa en funcionament. Xurreries Actualment hi ha dues xurreries a la via pública al districte de les Corts. Són casetes fixes a la via pública. Els emplaçaments són fixos tot i que el Districte podria reubicar-los per necessitats a la via pública. 5.4.2.3. Mercaderies a les voreres Es pot autoritzar la instal·lació d’expositors mòbils de fruites i hortalisses i de flors i plantes a la projecció de la façana del local. Expositors mòbils de fruites i verdures D’acord amb l’Ordenança d’establiments i centres de comerç alimentari de Barcelona, es pot autoritzar la instal·lació d’expositors mòbils de fruites i hortalisses a les façanes dels establiments sempre que s’ajustin a les característiques següents: - Material: metàl·lic inoxidable amb capa de pintura no contaminant. - Alçària mínima del primer prestatge respecte al sòl: 50 cm. - Mampara de protecció a cada prestatge: 25-30 cm. - Fons màxim: 30-50 cm. - Amplada mínima de vorera: d’1,80 a 2,50 metres. - El fons de l’expositor ha d’estar en funció de l’amplada del carrer per a vianants o la vorera on estigui situat. 24 Districte de les Corts Mesura de govern - I atès l’article 7 del Decret 143/86, de 10 d’abril, sobre desplegament de la Llei d’higiene i control alimentaris, “en tot cas, està expressament prohibit utilitzar la via pública per exposar aliments en condicions que pel lloc d’exposició o per la seva naturalesa i/o presentació puguin sofrir contaminacions o alteracions”. I que “els aliments sense envasar s’exposaran protegits de l’abast del públic amb indicacions prohibitives quan sigui necessari”. Expositors mòbils de flors i plantes Es pot autoritzar la instal·lació de flors i plantes davant de a la projecció de la façana del local. Ha d’ocupar una amplada màxima d’1 metre i s’ha de col·locar sempre a 0,80 metres de la via. Cal deixar lliure d’obstacles una franja mínima d’1,80 metres a tocar de la façana. 5.4.2.4. Enllumenat nadalenc Les sol·licituds d’enllumenat nadalenc dels carres o les places del districte es tramiten amb la supervisió de la Direcció del Servei de Llicències de Barcelona. Els sol·licitants són instal·ladors homologats. El sol·licitant ha de fer arribar aquesta homologació, juntament amb la declaració responsable. Les condicions per instal·lar enllumenat nadalenc al carrer són les següents: - Les instal·lacions han de complir el Reglament electrotècnic de baixa tensió i disposicions annexes. - La “Normativa sobre instal·lacions d’enllumenat nadalenc a les vies públiques de Barcelona” i totes les disposicions tècniques formulades des de la Direcció de Serveis d’Energia i Qualitat Ambiental. - Mai no s’han de col·locar per sobre dels contenidors d’escombraries. Els arcs situats en la vertical dels contenidors d’escombraries s’han de situar a una distància de 2,50 metres d’aquests. - L’instal·lador responsable de cada tram ha de concretar amb la Guàrdia Urbana de Districte les condicions amb les quals pot treballar en els indrets on ha de fer les instal·lacions, i és la Guàrdia Urbana qui ha d’assenyalar les restriccions en horari i les possibles interferències de trànsit. 25 Districte de les Corts Mesura de govern 5.4.2.5. Atraccions Per instal·lar una atracció o un inflable, cal aportar el següent: - Plànol d’emplaçament amb la seva ubicació. Cal assenyalar al plànol les dimensions reals de l’atracció, el conjunt de mobiliari urbà existent en la zona d’ocupació, les distàncies de passos de circulació, les distàncies a la calçada, les distàncies als edificis, l’amplada de vorera, les distàncies al mobiliari urbà (arbres, bancs, escocells, etc.) i les possibles afectacions (fitons, vies, talls de carrer, etc.). - Alta d’autònom a la Seguretat Social i justificant del rebut actualitzat de l’empresa propietària de la instal·lació. - Alta de l’IAE de l’empresa propietària de la instal·lació. - Pòlissa de l’assegurança de responsabilitat civil amb justificant del rebut en curs de l’empresa propietària de la instal·lació. - Identificació de la persona responsable durant el funcionament de l’activitat. - Manual d’instruccions de la instal·lació. - Certificat de la revisió dels mitjans de protecció contra incendis (durada anual). - Certificat anual del tècnic competent en relació amb la instal·lació o atracció. - Certificat de baixa tensió de l’atracció (durada anual). Prèviament a la posada en marxa de l’atracció, el Districte n’ha de fer una inspecció visual in situ. Cal aportar Certificat d’instal·lació de l’atracció i, si escau, el Certificat elèctric de l’atracció. Sense els certificats corresponents no es podrà posar en marxa la instal·lació. 5.4.3. Criteris per a ocupacions excepcionals Entenem com a activitats excepcionals aquelles activitats no reglades i que són discrecionals. Poden ser activitats de caràcter lúdic, festiu, cultural, religiós, reivindicatiu, esportiu, de sensibilització, sempre que es facin sense ànim de lucre i les desenvolupin entitats del districte. Aquestes activitats es consideren d’interès perquè col·laboren a la dinamització dels barris. Estan exemptes de taxes. 26 Districte de les Corts Mesura de govern A més, hi ha activitats excepcionals que són de caràcter publicitari i comercial, i, per tant, no estan exemptes de taxes. Aquestes activitats excepcionals estan classificades segons l’aforament previst, <1.000 persones, entre 1.000-4.000 persones, entre 4.000-20.000 persones i >20.000 persones. Sistema d’autoprotecció És imprescindible per a la realització d’activitats excepcionals a la via pública presentar els documents de seguretat pertinents, d’acord amb el Decret d’Alcaldia pel qual es regula el sistema municipal d’ordenació de l’autoprotecció (SOAP) i el Decret 30/2015, de mesures d’autoprotecció. a) Per a aforaments superiors a 4.000 persones, és d’aplicació la redacció d’un SOAP (sistema organitzatiu d’autoprotecció). És un conjunt d’actuacions que el titular ha de fer per garantir la seguretat, i establir la coordinació en situacions d’emergència. El document de sol·licitud de l’activitat inclou el recull d’aquestes dades. El SOAP està regulat al Decret d’Alcaldia pel qual es regula el sistema municipal d’ordenació de l’autoprotecció, excepte en el casos següents, on és d’aplicació la redacció del PAU (Pla d’autoprotecció), en el cas d’un aforament previst d’entre 10.000 i 20.000 persones quan es donin de manera simultània les condicions següents: - Que es prevegi una densitat de persones de tres persones per metre quadrat o superior. - Que l’acte o activitat es desenvolupi de nit o de matinada, o de nit i de matinada, entenent a aquest efecte que la nit comença a les 22.00 hores. - Que la durada prevista de l’acte o activitat sigui superior a les cinc hores. b) Cal redactar un PAU (pla d’autoprotecció) en el supòsits previstos en el Decret 30/2015, del catàleg d’activitats i centres obligats a adoptar mesures d’autoprotecció i es fixa el contingut d’aquestes mesures. El PAU és un document que preveu les emergències que es poden produir i les mesures de resposta davant de situacions de risc. El document de sol·licitud de l’activitat inclou el recull d’aquestes dades. 27 Districte de les Corts Mesura de govern Activitats amb música amplificada En el cas d’activitats amb música amplificada, cal complir el que disposa l’article 44-7 de l’Ordenança de medi ambient, “Actes i activitats de lleure a l’aire lliure”. Així, cal destacar el següent: - En totes les activitats que disposin de sistemes de música o so amplificats i l’escenari estigui situat a menys de 50 metres d’habitatges, caldrà acompanyar la sol·licitud d’un estudi d’impacte acústic. - Les activitats amb sistemes de música o so amplificats han d’estar dotades d’un equip limitador enregistrador acústic amb control per micròfon, degudament programat. Aquest equip ha d’assegurar que el nivell sonor màxim a les primeres files de la zona de públic (3 metres) no superi els 95 dB(A) (3 minuts). El nivell sonor a les façanes més afectades no pot superar en cap cas els 80 dB(A) (3 minuts), llevat dels casos on els altaveus estan a tocar de la façana, on s’ha de procurar posar l’altaveu tan allunyat com sigui possible de les finestres més afectades. - Quan l’activitat es produeixi a més de 50 metres de la zona habitada més propera, no es podran superar en més de 6 dB (A) el nivell màxim que estableix el mapa de capacitat acústica, avaluat a la façana Lar (30 minuts). Així, qualsevol activitat que disposi de música amplificada ha de complir el següent: - L’elaboració d’un estudi d’impacte acústic en els casos que l’activitat disposi de música o so electroamplificats i que tingui habitatges a menys de 50 metres de l’escenari. - La instal·lació d’un limitador-enregistrador acústic amb control per micròfon en les activitats a l’aire lliure que disposin de sistemes de música o so amplificats. - La realització de mesures sonomètriques i controls per avaluar el compliment de la normativa acústica aplicable. A més, cal tenir en compte les condicions següents en relació amb la reproducció de música amplificada: - S’ha de respectar un període horari de descans entre les 14.30 i les 16.30 hores sense cap mena d’impacte acústic produït per una font sonora. Es considera excepcional el cas de festes celebrades per part de les escoles en aquest horari (per exemple, rues de Carnestoltes). 28 Districte de les Corts Mesura de govern - La música, incloses les proves de so, no podran començar abans de les 11.00 hores del matí. Les curses i activitats d’esports, així com les festes d’identitat cultural o religioses degudament argumentades, constituirien una possible excepció a aquesta limitació per raó del seu horari habitual. - No hi pot haver més de 6 hores seguides de música, proves de so incloses. Si és necessari, cal deixar una hora de descans durant l’activitat. - S’ha d’evitar la música d’ambient com a norma general (exemples: nadales, fires comercials) i sobretot en horari nocturn. Nombre d’activitats excepcionals recreatives a l’any En relació amb les activitats excepcionals, cal destacar l’aplicació de l’annex I.V.b. Reglament d’espectables públics i activitats recreatives (REPAR), que limita en un mateix espai dotze espectacles o activitats recreatives de caràcter extraordinari a l’any. Les activitats que es troben dintre d’aquesta limitació es recullen a l’annex I del REPAR. S’exclouen de l’àmbit d’aplicació del REPAR les activitats comercials i actuacions amb ús de foc i material pirotècnic. 5.4.3.1. Activitats publicitàries El Districte concedirà l’activitat si considera que és d’interès i un cop rebut el vistiplau per part de la Ponència de Coordinació d’Esdeveniments de ciutat. La Ponència de Coordinació d’Esdeveniments de ciutat es reuneix aproximadament cada quinze dies. Està formada per Gerència Municipal, GU Planificació, Ports, Parcs i Jardins, Turisme i Comerç, Paisatge Urbà, Comunicació, Coordinació Tècnica d’Inspecció, IBE, Serveis Publicitaris i una representació de districtes. Aquesta ponència és l’encarregada d’avaluar la viabilitat d’aquestes activitats. Totes les activitats publicitàries han de signar un conveni publicitari amb l’Institut de Paisatge Urbà de Barcelona, condició indispensable per autoritzar l’activitat promocional. El Districte proposa la vorera de la Diagonal davant del centre comercial L’Illa Diagonal per fer-hi aquestes activitats promocionals o publicitàries, atès que l’amplada de la vorera, uns 20 metres aproximadament, facilita que es pugui dur a terme l’acció sense afectació als vianants. És la zona prioritària per fer-hi aquest tipus d’ocupacions. 29 Districte de les Corts Mesura de govern 5.4.3.2. Activitats dinàmiques Entenem per activitats dinàmiques aquelles activitats excepcionals a la via pública i que no són fixes: rues, cercaviles, curses, activitats religioses, etc. És indispensable el vistiplau de la Guàrdia Urbana de Districte per a la seva concessió. Si l’itinerari afecta més d’un districte, és el Districte amb més afectació qui n’ha de tramitar la llicència. Igualment se n’ha d’informar els districtes afectats. Aquests tipus d’actes estan sotmesos a llicència, d’acord amb les condicions de seguretat i prevenció establertes en els protocols d’esdeveniments a la via pública. Les mesures de seguretat que s’han de garantir per a aquestes activitats han de ser les mateixes que les establertes en els protocols per a actes de característiques similars, independentment de quina sigui la seva naturalesa. 5.4.3.3. Activitats esportives En aquest apartat volem descriure totes aquelles ocupacions a la via pública relacionades amb activitats extraordinàries esportives de gran incidència al districte. Hi ha nombrosos esdeveniments esportius d’important importància que se celebren al districte de les Corts. Així, cal destacar els següents: - Trofeu Comte de Godó, al Reial Club de Tennis. El torneig se celebra anualment al mes d’abril. Amb un aforament aproximat de 10.000 persones, suposa un esdeveniment important de la ciutat que implica una àmplia incidència a la via pública. - Concurs de salts internacional al Real Club de Polo. Se celebra durant el setembre-octubre de cada any i té un aforament aproximat de 7.300 persones. Aquests grans esdeveniments esportius impliquen una incidència notable al seu entorn, que comporta talls de carrers, desdoblaments de circulació, reserves d’estacionament, instal·lació de corporis i d’altres. 5.4.3.4. Festa Major del Districte de les Corts Al districte de les Corts la Festa Major s’organitza de manera conjunta al tres barris i tots ells, excepte el barri de la Mercè que ho fa al voltant del 23 de setembre, celebren la festa major durant els dos primers caps de setmana d’octubre. En aquest sentit, el primer cap de setmana se celebren els actes de protocol (el pregó, el toc d’inici, el Correfoc Unitari, el Seguici, el Concert de la Banda Municipal, la Diada Castellera any sí 30 Districte de les Corts Mesura de govern any no...) i el segon cap de setmana es programen activitats a diverses places, totes elles organitzades per entitats, comissions de festes o associacions de veïns. Actualment, aquests espais són els següents: plaça del Mirall de Pedralbes, plaça de Can Rosés, plaça de la Concòrdia, plaça de les Corts, jardins de Magalí, plaça del Sòl de Baix, gran via de Carles III amb avinguda de Madrid, carrer de Benavent i plaça de les Ceràmiques Vicens, avinguda de Sant Ramon Nonat i placeta del Cardenal Reig i plaça de Comas. A més, fins al 2018 també es programaven activitats a la Colònia Castells i a la placeta del Carme, espais que actualment estan pendents de tornar a dinamitzar. Per dur a terme actes de festa major, el procediment de sol·licitud d’ocupació de la via pública es regeix per la mateixa normativa que la resta d’activitats, i es marca com a condició que els formularis han d’estar entrats al registre amb data 30 de juny, perquè es necessiten dos mesos hàbils per tramitar-los i a causa de la gran quantitat de permisos que es registren de cop. Alhora, els horaris per als actes de festa major són extraordinaris i estan marcats a la graella adjuntada anteriorment. En el context de Festa Major i amb l’increment de públic, el districte de les Corts augmenta i amplia les accions adreçades al consum d’alcohol i a la prevenció del sexisme realitzant campanyes més intensives. 5.5. Criteris d’inspecció L’Ajuntament pot dur a terme l’activitat inspectora des del començament del muntatge de l’activitat fins a l’acabament d’aquesta. L’activitat inspectora pot comprovar, en tot cas, l’adequació de les instal·lacions i de la mateixa activitat o els productes de venda a la normativa i als condicionats de la llicència. Cal que l’activitat disposi dels certificats corresponents per poder-la executar. Entre aquests certificats es poden requerir, si escau, els següents: - Certificat tècnic de final d’instal·lacions. - Certificat tècnic de la instal·lació elèctrica. - Certificat tècnic de solidesa, en el cas de l’existència d’estructures (escenaris, tarimes, etc.). - Certificats de la instal·lació de generadors i de les instal·lacions elèctriques provisionals d’acord amb la normativa vigent. 31 Districte de les Corts Mesura de govern - Certificat d’una empresa de control de qualitat que acrediti el grau de resistència al foc d’algun element (plaques, morters, pintures, revestiments, etc.). - En el cas de carpes o estands, cal disposar dels certificats que acreditin que els materials són ignífugs. - Certificats lliurats per les empreses instal·ladores autoritzades referents a les instal·lacions de protecció contra incendis signats pel tècnic o tècnica de l’empresa instal·ladora. 32 Districte de les Corts Mesura de govern 5.6. Circuit de tramitació Terminis per presentar la sol·licitud Cal fer la sol·licitud amb un (1) mes d’antelació, i en casos d’activitats de foc, dos (2) mesos d’antelació. Circuit de tramitació El circuit de tramitació s’inicia un cop rebuda la sol·licitud formal de l’activitat. Es comproven les dades fiscals del sol·licitant i el certificat de deute. Si la persona titular sol·licitant de la llicència té deutes de naturalesa tributària local, això comporta la denegació de la sol·licitud. En casos de llicències de via pública reglades per l’Ordenança, es procedeix a tramitar- les, en cas que no hi hagi cap inconvenient que ho impedeixi. En casos de llicències o ocupacions excepcionals, es fa un passi amb tota la documentació aportada. Aquest passi es fa arribar a la Gerència de Districte, Guàrdia Urbana de Districte i altres departaments de districte: Direcció de Servei a les Persones i al Territori i Departament de Comunicació. La finalitat és que tothom pugui donar-hi el seu vistiplau o bé condicionar-lo. En aquest punt, si cal, es poden demanar informes previs externs a altres direccions, com per exemple Parcs i Jardins, Bombers, o fins i tot altres districtes implicats. Un cop rebuda la informació de totes les direccions, es procedeix a tramitar la llicència. La llicència concedida es fa arribar al titular d’aquesta. A la vegada, es notifica a la Guàrdia Urbana de Districte i al Departament de Comunicació, perquè en tinguin coneixement. En l’esquema següent es representa aquest circuit: 33 Districte de les Corts Mesura de govern Figura 2. Esquema del circuit de tramitació de llicència a la via pública. Tràmits inicials Figura 3. Esquema del circuit de tramitació de llicència a la via pública. Notificació de la llicència concedida 34 Districte de les Corts Mesura de govern 6. Avaluació i seguiment Està previst que aquesta mesura de govern es desenvolupi al llarg dels anys 2022-2024, d’acord amb la planificació i metodologia exposada en el capítol 4 del present document. Per fer l’avaluació i el seguiment d’aquesta mesura de govern es disposarà d’informació tant de l’evolució del procés, que es durà a terme en les comissions de treball que es consideri pertinent crear, com de les mesures associades als diferents objectius i accions que es vagin assolint. Per avaluar el conjunt d’activitats i mesures que es proposi fer, s’elaboraran informes semestrals de manera conjunta entre la Direcció de Serveis Tècnics i la Direcció de Serveis a les Persones. En aquesta avaluació es tindrà en compte les consideracions plantejades per les diferents entitats i agents implicats. Els informes donaran compliment al compromís d’informar, periòdicament, sobre les actuacions i les propostes sorgides, així com sobre el seu estat d’execució, i es retran comptes de la manera següent: Amb caràcter semestral es donarà compte al Consell Sectorial de Transició Ecològica, Urbanisme, Mobilitat, Agenda 2030 i Habitatge, i de manera anual es farà un informe de l’estat de la situació que es presentarà en el Consell Plenari del Districte de les Corts. Les comissions de treball es reuniran periòdicament segons el calendari establert, i en aquestes s’elaborarà el pla de treball amb els objectius principals que cal assolir i es prendran els acords per impulsar les mesures i les actuacions que es plantegin dintre del desenvolupament de la mesura de govern. Serà en aquest moment quan es definirà el pressupost, si cal, per dur a terme aquestes accions en les mesures plantejades. 35 Districte de les Corts Mesura de govern 7. Calendari Per tal de determinar el pla d’acció de la mesura, s’han d’establir les diferents fases que cal dur a terme amb la corresponent planificació plantejada inicialment. En un primer moment, es definiran les comissions de treball pertinents que s’han de formar i els seus components (juny del 2022). D’acord amb els objectius i la metodologia plantejada, es defineixen les següents fases i calendari per desenvolupar aquesta mesura de govern: Taula 4. Resum de les fases del calendari, agents implicats i dates estimades FASE DESCRIPCIÓ DE LES ACTUACIONS QUE CAL AGENTS PORTAR A TERME IMPLICATS CALENDARI 1 Recull de criteris normatius, tècnics i administratius DSSTT i DSiP Presentat en aquesta mesura Mapatge del Districte per a usos a la via pública. 2 Diagnosi de la distribució territorial de les DSSTT i DSiP Juny - desembre activitats a la via pública 2022 Proposta d’equilibri territorial en l’ús de la via Equip de 3 pública, a través d’espais alternatius i promoció govern, de noves d’activitats DSSTT, DSiP i Gener – juny 2023 entitats 4 Estudi i anàlisi per dotar d’infraestructures els Equip de espais de via pública prioritaris govern, Gener - juny 2023 DSSTT, DSiP 5 Implantació de les mesures DSSTT i DSiP setembre 2023 - juliol 2024 6 Avaluació global i continuada de l’aplicació de les Equip de mesures govern, A partir d’octubre DSSTT, DSiP 2024 36 Districte de les Corts Mesura de govern La primera fase està desenvolupada en el present document, que recull en el capítol 5 els criteris normatius, tècnics i administratius que es valoren en l’atorgament de llicències a la via pública. La següent fase 2 correspondrà al mapatge de les llicències atorgades a la via pública en els últims anys a tot el districte de les Corts. S’agruparan les llicències atorgades a la via pública per tipologia, d’acord amb la classificació de l’apartat 5.4. Així, es representarà la distribució en el territori del districte per cada tipologia d’activitat a la via pública. A partir d’aquesta distribució, s’elaborarà una diagnosi analitzant quin són els espais a la via pública més i menys utilitzats. A continuació, es desenvoluparà la fase 3, per formular una proposta d’equilibri territorial en l’ús de la via pública. Es farà un treball amb les entitats i associacions de tots els sectors implicats per elaborar una proposta d’espais alternatius i promoció de noves activitats. Totes aquestes reunions tindran un retorn amb els agents implicats. D’altra banda, aquesta fase també inclourà la valoració de nous punts de venda no sedentària a la via pública, i una proposta per habilitar noves zones d’ocupació per a aquestes activitats. Acabada la fase 3, i un cop definit un acord amb totes les parts implicades per establir espais prioritaris en l’ús a la via pública, s’iniciarà la fase 4, per estudiar la dotació d’infraestructures per a aquests espais. Així, es farà una anàlisi per habilitar aquestes zones amb elements com ara tarimes, connexions de servei elèctriques, adequació de l’enllumenat o substitució de fitons fixos per mòbils, entre d’altres. La fase 5, corresponent a la implantació de les mesures, s’iniciarà de manera posterior a la fase 3, una vegada definits els espais i les activitats de la via pública que es volen promocionar i prioritzar. Aquesta mesura es prolongarà fins al final del desenvolupament de la mesura de govern, i s’anirà avaluant i ajustant, d’acord amb els informes i retorns obtinguts. La fase 6 serà l’avaluació global i final de l’aplicació de les mesures, que serà la conclusió de l’avaluació continuada realitzada durant l’aplicació de totes les mesures definides en aquesta mesura de govern, per obtenir un retorn dels diferents agents implicats. 37 Districte de les Corts Mesura de govern 8. Referències 1- Ordenança de l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona, aprovada en data 27/11/1998 i modificacions posteriors. 2- Ordenança de circulació de vianants i de vehicles, aprovada en data 27/11/1998 i modificacions posteriors. 3- Ordenança del medi ambient de Barcelona, aprovada en data 25/2/2011, i modificacions posteriors. 4- Ordenança de terrasses, aprovada en data 20/12/2013, i modificacions posteriors. 5- Ordenances fiscals i preus públics de 2021 de l’Ajuntament de Barcelona. Ordenança fiscal núm. 3.10 Taxes per a la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic municipal i la prestació d’altres serveis. 6- Ordenança municipal sobre establiments de venda d’articles de pirotècnia, aprovat en data 22/4/1986, i modificacions posteriors. 7- Ordenança d’establiments i centres de comerç alimentari de Barcelona. 8- Decret d’Alcaldia pel qual es regula el sistema municipal d’ordenació de l’autoprotecció (SOAP), en data 7/10/2016. 9- Decret 112/2010, de 31 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives, aprovat en data 31/8/2010 i modificacions posteriors. 10- Decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s’aprova el catàleg d’activitats i centres obligats a adoptar mesures d’autoprotecció i es fixa el contingut d’aquestes mesures. 11- Reial Decret 109/2010, de 5 de febrer, pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria sanitària per a la seva adaptació a la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seva adaptació a la Llei sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici. 12- Reial decret 486/1997, de 14 d’abril, pel qual s’estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball. 38 Districte de les Corts Mesura de govern 13- Directiva 89/108/CEE sobre els aliments ultracongelats destinats a l’alimentació humana. 14- Llei 10/1991, de 10 de maig, de modificació de la Llei 20/1985, de prevenció i assistència en matèria de substàncies que poden generar dependència. 15- Reial Decret 130/2017, de 24 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament d’explosius. 16- Reglament d’articles pirotècnics i cartutxeria, aprovat per Reial decret 989/2015, de 30 d’octubre 17- Reial decret 842/2002, de 2 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament electrotècnic per a baixa tensió i disposicions annexes. 18- Reglament (CE) núm. 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell relatiu a la higiene dels productes alimentaris 39