Hola hola hola hola hHoolala h hoolala h hoolala h ola hHoolala hola hola COCRPlOuRsATtEers Urbans a Barcelona AGENDA 1. Antecedents dels Clústers Urbans: El 22@Barcelona 2. Situació dels Clústers Urbans a la Ciutat i AMB. 3. Àmbits Emergents a la Ciutat i AMB. 4. La proposta del Barcelona Green Deal. 5. Conclusions 2 1.- Antecedens dels Clústers Urbans El 22@Barcelona 3 Antecedents dels Clústers Urbans a Barcelona: El 22@Barcelona • L’Ajuntament de Barcelona va impulsar una política de Clústers Urbans pel desenvolupament del 22@Barcelona a partir de l’any 2007, complementant el planejament i la gestió urbanística i infrastructural iniciada l’any 2000. • L’objectiu era concentrar agents de la Triple Helix (Universitats, Empreses i Institucions) d’una mateixa cadena de valor i sector en territoris específics de Districte de la Innovació. • Es van impulsant el Cluster TIC, Media, Energia, Salut/Bio i Energia, propiciant la localització d’empreses, institucions, universitats, centre de recerca i centres tecnològics, incubadores i altres infraestructures del coneixement. • Resultat d’aquestes polítiques, el 22@ va atraure i crear empreses de base tecnològica vinculades amb els Clústers, així com d’altres agents de la Triple Helix. • Amb l’objectiu de coordinar als agents d’un mateix clústers es van impulsar governances dels Clusters, donant suport a l’articulació dels agents amb una visió i estratègia compartida. Font: Revista Econòmica de Catalunya – Número 64. Octubre 2011. 4 Antecedents dels Clústers Urbans a Barcelona: Impulsem el 22@ • En la mesura de Govern “Impulsem el 22@” cap a un Poblenou amb un 22@ més productiu, més inclusiu i més sostenible, s'estén la Triple Hèlix, incorporant la ciutadania (societat) i la sostenibilitat (medi ambient). • A tal efecte i per activar el 22@Nord, es plantegen 2 nous eixos de desenvolupament: - Eix Pere IV – Milla creativa: Per a la concentració d’indústries culturals i creatives. - Eix Cristóbal de Moure – El Carrer Verd: Per a la concentració d’Economia Circular. • Amb aquest 2 nous eixos, segueixen la fórmula dels Cluster Urbans, concentrant agents en un mateix territori, i donada la natura dels mateixos, incorporant la ciutadania i la sostenibilitat en l’estratègia d’implantació. Font: Mesura de Govern – Impulsem el 22@ - Ajuntament de Barcelona – Juliol 2020 5 22@Barcelona: Clusters & activities Companies Entrepreneurs Institutions Specific spaces Universities Dissemination Technological spaces centers Residences Incubators Other services Media Cluster Companies MediaPro, Lavinia, Cromosoma… Institutions RNE, Barcelona TV… Specifics spaces Audiovisual Production Centre (PBM) Universities UPF, UB, UOC Technological centers Barcelona Media-EURECAT Incubators Barcelona Activa - Almogàvers Residences Melon District / Ciutadella Dissemination Mediacomplex - Imagina ICT Cluster Companies T-Systems, Indra, Telefónica Institutions Localret, AENOR Specifics spaces Interface building, Media-TIC building Universities UB, UPC Technological centers BDigital Tech Centre - EURECAT Incubators Barcelona Activa - Glòries Residences Melon District Dissemination Cibernarium Media & ICT Campus BARCELONA ACTIVA AGBAR TOWER RBA HQ. IMAGINA BUILDING: Mediapro, CIBM, Yahoo!, TCI,… GREEN AREAS INDRA RNE AUDIOVISUAL PRODUCTION INTERFACE BUILDING: CENTRE IMI, Indra & AENOR T-SYSTEMS HQ. & COMMUNICATION FACULTY BARCELONA DIGITAL (UPF) VILA CASAS MUSEUM OF CONTEMPORARY ART BARCELONA TV SUBSIDIZED HOUSING MEDIA-TIC BUILDING Clean Energy Cluster: Campus Diagonal Besòs Companies Endesa, Alstom Wind Institutions ITER, Fusion for Energy Specifics spaces Campus Offices Universities UPC Technological centers IREC Incubators b_TEC Incubator Residences b_TEC Residence Dissemination Campus services Health Cluster Companies Matachana, Gaes, Sanofi Aventis, Isdin, Telemedicine Institutions CatSalut, Blood Bank, BIOCAT Specifics spaces PRBB Universities UPF, Official Nursing College Research centers IMIM, CRG, CMRB, LEITAT Incubators Barcelona Activa - Almogavers Residences Nido Dissemination Biomedical Research Park Design Cluster Companies G-Star Raw, ADD, Node, Estudi Arola, Morera Design, Bassat Ogilvy Institutions BCD Specifics spaces Palo Alto, PBM, Hub Design Universities BAU-UVic, UPC, IAAC Technological centers KIM BCN Incubators Hub Design Residences Melon District / Ciutadella Dissemination DHUB 22@North – Eix Pere IV – Cultural and Creative Industries La Escocesa Palo Alto 22@North – Eix Cristobal de Moura – Circular & Green Economy Street-Calmed Parc Central 2.- Situació dels Clusters Urbans a la Ciutat i l’AMB Estudi de Clusters organtizats 15 Situació dels Clusters Urbans a la Ciutat i l’AMB: • Amb l’objectiu de conèixer en profunditat la realitat dels Clusters a la Ciutat i la seva àrea metropolitana es va encarregar un “Estudi de Clusterització Urbana: Anàlisi de les Cadenes de Valor i Ubicació d’Agents i Empreses formalment clusteritzats en el Territori de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana”. • Aquest treball ha analitat principals Clústers formalitzats (organitzats) a la ciutat de Barcelona i Àrea Metropolitana, analitzant les seves cadenes de valor i la ubicació de les organitzacions associades. A tal efecte l’estudi es focalitzava en: (1) Identificar els Clústers i organitzacions associades presents en el territori (2) Conèixer les Cadenes de Valor dels Clústers en base a les agendes que tinguin en marxa o definició, (3) Analitzar la seva localització en el Territori de Barcelona i Àrea Metropolitana, identificant el valor que les organitzacions reconeixen en el seu entorn d’ubicació. • Com a resultat de l’Estudi: • S’han analitzat els 32 Clústers organitzats amb presencia a la ciutat • S’ha analitzat les cadenes de valor i projectes estratègics de cada cluster. • S’ha identificat el conjunt d’empreses i la seva localització. 16 Situació dels Clústers Urbans a la Ciutat i l’AMB • Com a conclusió, de les 2.740 empreses que pertanyen a un Cluster a Catalunya, 1.488 empreses estan a Barcelona i la seva àrea Metropolitana (54% del total). Essent 1.021 les que estan a Barcelona (representant el 68% de l’AMB i un 37% del total CAT). • Els Clústers que més pes tenen a Barcelona i l'Arrea Metropolitana son: Biotecnologia I Tecnologies de la Salut, Domòtica, Eficiència Energètica, Disseny, Nàutic, Digital, Productes Infantils, Automoció, Tic – Educació, Audiovisual, Bellesa, Ferroviari, Logistic i Esport. (veure Taula 2.1). • La localització dels Clústers es concentra a l’Eixample i al 22@ (veure Mapa 2.1 i Mapa 2.2) • Els elements que promouen la localització de les cadenes de valor dels Ecosistemes d’Innovació dels Cluster són: Talent/Formació, Emprenedoria, Finançament, Tecnologia i Demanda Sofisticada/Mercat. Font: Clusterització Urbana: Anàlisi de les Cadenes de Valor i ubicació d’Agents i Empreses formalment clusteritzats en el Territori de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana. Barcelona Activa 2021 17 Taula 2.1.- %Empreses dels Clústers i la seva concentració a la Ciutat i l’AMB CLÚSTERS AMB BARCELONA CATALUNYA TOTAL BIOTECNOLOGIAi TECNOLOGIES DE LA SALUT 26,97 73,03 0,00 100,00 DOMÒTICA 27,14 71,43 1,43 100,00 EFICIÈNCIAENERGÈTICA 24,24 67,68 8,08 100,00 DISSENY 10,49 65,73 23,78 100,00 NAUTIC 11,59 57,97 30,43 100,00 DIGITAL 14,04 54,39 31,58 100,00 PRODUCTES INFANTILS 15,94 53,62 30,43 100,00 AUTOMOCIÓ 29,91 48,60 21,50 100,00 TIC - EDUCACIÓ 8,22 43,84 47,95 100,00 AUDIOVISUAL 4,81 43,75 51,44 100,00 BELLESA 22,70 42,94 34,36 100,00 FERROVIARI 19,39 40,82 39,80 100,00 LOGISTIC 10,81 37,84 51,35 100,00 SALUT MENTAL 18,46 36,92 44,62 100,00 MODA - TÈXTIL 10,89 29,70 59,41 100,00 ENERGIA SOLAR 12,75 29,41 57,84 100,00 ÒPTICA I FOTÒNICA 31,43 27,14 41,43 100,00 FOODSERVICE 19,54 26,44 54,02 100,00 HÀBITAT 19,23 25,00 55,77 100,00 IL·LUMINACIÓ 15,15 22,73 62,12 100,00 GOURMET 10,00 22,00 68,00 100,00 PACKAGING 17,71 20,83 61,46 100,00 BIOMASSA 15,38 19,23 65,38 100,00 MOTO 20,27 17,57 62,16 100,00 MATERIALS AVANÇATS 40,38 15,38 44,23 100,00 MAQUINÀRIAAGRÍCOLA 6,90 13,79 79,31 100,00 AIGUA 15,38 13,19 71,43 100,00 MOBLE 18,03 9,84 72,13 100,00 VINS I CAVES 6,06 9,09 84,85 100,00 CÀRNIES 9,76 6,10 84,15 100,00 CURTIDORS 4,88 2,44 92,68 100,00 TOTAL 16,97 37,10 45,93 100,00 Mapa 2.1.- Resultats sobre Geolocalització dels Clústers 19 Mapa 2.2.- Resultats sobre Geolocalització dels Clústers. Concentració. 20 3.- Ambits Emergents a la Ciutat i AMB Estudi d’Àmbits Emergent 21 Àmbits Emergents a la Ciutat i AMB • Amb l’objectiu d’analitzar els Àmbits emergents a la ciutat de a la Ciutat i la seva àrea metropolitana es va encarregar un “Estudi d’identificació de noves realitats econòmiques en àmbits emergents, a partir de les capacitats tecnològiques (noves activitats generades a partir del canvi tecnològic i d'innovacions d'avantguarda) en la Ciutat de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana” • Aquest treball identifica les noves realitats econòmiques en àmbits emergent a la ciutat de Barcelona i Àrea Metropolitana, analitzant les capacitats tecnològiques associades i la ubicació de les organitzacions (empreses, universitats i institucions) vinculades. A tal efecte s’analitza: (1) Conèixer les capacitats tecnològiques d’avantguarda. (2) Conèixer les noves realitats econòmiques en àmbits emergent vinculades en aquestes tecnologies, (3) Analitzar la seva localització en el Territori de Barcelona i Àrea Metropolitana, identificant el valor que les organitzacions reconeixen en el seu entorn d’ubicació. • Com a Conclusions d’aquest estudi: • S’ha fet una classificació de les empreses en 9 grans sectors principals que incorporen un total de 58 àmbits específics (Veure Taules 3.1.i 3.2) • El centre de la ciutat (Eixample) és el punt més intens de les activitats d’àmbits emergents, estenent-se cap a Diagonal Sud i 22@. Veure Mapa 2.1 i 2.2 • El patró és similar tant per empreses emergents com a les consolidades (associades a Clusters). 22 Àmbits Emergents a la Ciutat i AMB: • Els 9 grans sector principals són: BIZTech, DeepTech, Industry, Food, Biohealth, Habitat, Mobilitat, Learning and Leisure i concentren 2303 empreses (Veure Taules 3.2) • Existeix un increment del nombre de sectors diferents a mesura que també increment la densitat (Mapa 3.3). De forma espontània la densificació de les activitats no comporta una especialització o mono-funcionalitat del teixit. • La ubicació de les empreses està fortament lligada a l’existència de sòl productiu disponible. Les activitats se situen allà on poden dins d’un marc estratègic bàsic. • És difícil que moltes empreses es puguin establir a la vora dels centres de recerca de referència en la seva activitat per la manca d’espais disponibles. • Els criteris principals per a l’elecció d’ubicació segons l’estudi són: preu per m2, facilitat d’accés per als empleats de dins i fora de la ciutat (mobilitat), i reputació de l’espai com a factor atractor de talent. Font: “Estudi d’identificació de noves realitats econòmiques en àmbits emergents, a partir de les capacitats tecnològiques (noves activitats generades a partir del canvi tecnològic i d'innovacions d'avantguarda) en la Ciutat de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana” 23 Taula 3.1.- 58 àmbits específics emergents BIZTECH E-COMMERCE HABITAT DOMOTICS BIZTECH FINTECH- INSURTECH BIZTECH HR-TECH HABITAT FURNITURE BIZTECH LEGALTECH HABITAT HABITAT BIZTECH MKG-AD-TECH HABITAT SMART CITIES BIZTECH MOBILE HABITAT WATER BIZTECH PROPTECH BIZTECH SECURITY-CYBERSECURITY FOOD AGROFOOD MOBILITY AEROSPACE DEEPTECH AI FOOD AGROTECH MOBILITY AUTOMOTION DEEPTECH BIGDATA FOOD FOODSERVICES MOBILITY MOBILITY DEEPTECH BLOCKCHAIN FOOD FOODTECH DEEPTECH CLOUD MOBILITY MOTO FOOD GOURMET DEEPTECH ELECTRONICS MOBILITY RAILTECH DEEPTECH IOT DEEPTECH IT BIOHEALTH BIOINFORMATICS DEEPTECH MATERIALS LEARNING EDUTECH BIOHEALTH BIOTECH DEEPTECH PHOTONICS LEARNING KIDS BIOHEALTH HEALTH DEEPTECH QUANTUM DEEPTECH VR - AR- MR BIOHEALTH MEDTECH -DEVICES LEISURE AUDIOVISUAL-MEDIA BIOHEALTH MENTAL HEALTH INDUSTRY 3D LEISURE BEAUTY INDUSTRY DRONES LEISURE FASHION-TEXTILE INDUSTRY ENERGY LEISURE GAMING E-SPORTS INDUSTRY GREENTECH LEISURE SOCIAL NETWORKS INDUSTRY INDUSTRY 4.0 INDUSTRY LOGISTECH LEISURE SPORTS INDUSTRY PACKAGING LEISURE SPORTS-TECH INDUSTRY ROBOTICS LEISURE TOURISTECH-TRAVELTECH-EVENTS 24 Taula 3.2.-Número d’Empreses i rellevància relativa: TOTAL = 2303 EMPRESES 25 Mapa 3.1.-.- Concentració d’Activitats: Barcelona i AMB 26 Mapa 3.2.- Concentració d’Activitats: Barcelona 27 Mapa 3.3.- Densitat Global 28 Mapa 3.4.- Exemple Concentració BIZTech 29 4.- El Barcelona Green Deal Impulsant l’Economia del Coneixement a Barcelona 30 El Barcelona Green Deal • Aquesta política de clusterització de l’economia del Coneixement està sent reforçada en tota la ciutat en el marc del Barcelona Green Deal, per impulsar la ciutat com el nou impuls al 22@, re-economitzar el Centre, la reindustrialització verda i la connectivitat (Mapa 4.1). • El Barcelona Green Deal és l’agenda urbana i econòmica per fer, en els propers deu anys, una ciutat més competitiva, sostenible i equitativa, adaptada a reptes com les transicions ecològica i digital, que s’han vist accelerats per la pandèmia. El nou full de ruta consta de 10 prioritats i 38 mesures, entre les quals s’inclouen transformacions urbanes per revitalitzar o crear noves zones estratègiques d’activitat econòmica. • L’impuls de noves zones focalitzant nova economia del coneixement clusteritzada per àmbits consolidats i emergents, propiciarà, tal com va succeir al 22@, la localització de noves empreses i activitats innovadores en territoris clau com: Centre (Mapa 4.2), 22@Nord (Mapa 4.3), Montjuïc (Mapa 4.4), Besòs (Mapa 4.5) i Zona Franca/La Marina (Mapa 4.6). 31 Mapa 4.1.- Zones d’Impuls Barcelona Green Deal Polígons del Besòs Sants Sagrer a El Centre 22@ Montjuïc Aeroport Zona Franca Port fibra fibra òptica òptica Mapa 4.2.- Barcelona Green Deal - Centre Centre Projectes reAct Tres Xemeneies Correos del Paral·lel Centres de Recerca Mercat del Peix Pier One Moll de Mestral Port Olímpic Hub Economía Blava Nova Bocana Hub Economia Blava Mapa 4.3.- Barcelona Green Deal – 22@Nord 22@ Barcelona Disseny Hub Projectes reAct Barcelona Activa La Escocesa FoodLab MediaTIC BIT Habitat Cibernarium IT Academy Oficina 22@ UPC Diagonal Besòs Ciutadella del Palo Alto Coneixement Incubadora Centres de Recerca indústries Antic Mercat del Peix creatives Port Olímpic Hub Economia Blava Mapa 4.4.- Barcelona Green Deal - Montjuïc Can Batlló Montjuïc Centre de Promoció de l’economia Projectes reAct Fira Montjuïc cooperativa Green Fira Digital Palau d’Esports Sports-Tech Hub Anella Olímpica Incubadora d’empreses del sector de l’esport Tres Xemeneies del Paral·lel Mapa 4.5.- Barcelona Green Deal - Besòs Cibernarium Escola 42 Parc Tecnològic Eix Besòs Barcelona Activa Nou Barris Projectes reAct La Mercedes Polígons Activitat Econòmica Besòs Eix Productiu Estràtègic per a la ciutat productiva Barcelon a Disseny Hub Barcelona La Escocesa Activa FoodLab Polígons Activitat MediaTIC Econòmica Badalona Cibernariu BIT Habitat m IT Academy IREC/PRIMA Tres Correu Oficina Xemeneies Centres de Recerca Tres 22@ del Paral·lel s Antic Mercat del Peix Xemeneie s Sant UPC Adrià de Palo Alto Besòs Port Olímpic ITER Campus Besòs Incubadora Hub Economía Blava indústries creatives Mapa 4.6.- Barcelona Green Deal – Zona Franca i La Marina Fira Gran Via Zona Franca i La Marina Green Fira Digital Projectes reAct MercaBarna MercaBarna Gates Parc de PYMEs Indústria 4.0 i sostenible 5.- Conclusions 38 Conclusions (1/2) • El Talent és la base de l’Economia i la Societat del coneixement. • La Tecnologia és clau per a la empleabilitat ocupacional, competitivitat empresarial i desenvolupament territorial. • La Ciutat com a Territori és la plataforma del Talent pel seu Desenvolupament professional i personal. • Els Agents de la Triple Helix (Govern, Indústria i Universitats) són Claus pel desenvolupament d’Ecosistemes Innovadors en el Territoris. • Els Clústers Urbans són una estratègia efectiva de localització empresarial a les ciutats. • Barcelonava impulsar al 22@ una política de Clústers Urbans com a mecanisme de transformació econòmica del Districte. • 22@Nord afegeix la dimensió social i verda, en els eixos Pere IV i Cristóbal de Moure en el Desenvolupament d’Indústries Creatives i Economia Circular respectivament. • Els Clústers organitzats a Barcelona, es situen espontàniament a l’Eixample i de forma conduïda al 22@Barcelona. 39 Conclusions • Els factors Claus per a la implantació d’una cadena de valor d’un Cluster són: (1) Talent/Formació, (2) Emprenedoria, (3) Finançament, (4) Tecnologia i (5) Demanda Sofisticada/Mercat. • A Barcelona estan sorgint Àmbits Emergents, ubicant-se en localitzacions vinculades a (1) oferta de m2 quadrats disponibles, (2) preu per m2, (3) mobilitat, i (4) reputació de l’espai com a factor atractor de talent. • El Barcelona Green Deal impulsa, tal com va succeir al 22@, noves zones focalitzant nova economia del coneixement clusteritzada per àmbits consolidats i emergents, • El Barcelona Green Deal promou la localització de noves empreses i activitats innovadores en territoris clau com: Centre, 22@Nord, Montjuïc, Besòs i Zona Franca/La Marina. 40