ANUNCI sobre la convocatòria d’ajuts a la rehabilitació per a l’arranjament d’interior d’habitatges de persones en situació de vulnerabilitat a la ciutat de Barcelona per a l’any 2022 (ref. BDNS 635347) La Comissió Permanent del Consorci de l'Habitatge de Barcelona, en sessió celebrada el dia 24 de maig de 2022 ha adoptat, d'acord amb el que preveuen els articles 13.1 q) dels Estatuts del Consorci i 2.1) de les Bases reguladores d’ajuts a la rehabilitació específiques per a la ciutat de Barcelona aprovades per la Junta General del Consorci en sessió de 21 de desembre de 2020, el següent acord: 1. Fer pública la nova convocatòria de l’any 2022 per a la concessió de subvencions adreçades a propietaris d’habitatges d’ús residencial per a l’arranjament d’habitatges de persones en situació de vulnerabilitat, per garantir les condicions d'habitabilitat, seguretat, accessibilitat, higiene i eficiència energètica mínimes, mitjançant la realització de reformes bàsiques, d'aquells habitatges on persones en situació vulnerable han constituït la seva residència habitual i permanent. El detall de les actuacions objecte de les subvencions previstes en aquesta convocatòria es descriuen a l’Annex 3 i tenen l'objectiu de fomentar la rehabilitació del parc existent d'habitatges a Barcelona. Les subvencions previstes en aquesta convocatòria es regeixen per les Bases reguladores aprovades per la Junta General del Consorci de l’Habitatge de Barcelona en data 21 de desembre de 2020 (BOPB de 23 de abril de 2021 i DOGC núm. 8404 de 7 de maig de 2021) i per la normativa general de subvencions i es concedeixen per concurrència no competitiva. Les condicions particulars, les quanties de les subvencions, la documentació i les especificacions tècniques d’aquesta convocatòria són les que consten als Annexos 1 a 5. Les especificacions tècniques (Annex 3) es podran consultar al web www.bcn.cat/consorcihabitatge. 2. 2.1. Únicament es tramitaran en aquesta convocatòria les sol·licituds presentades i no resoltes en el marc de la convocatòria general de 2021, publicada al DOGC núm. 8525, de 10 d’octubre de 2021 i seran tramitades de conformitat amb la mateixa. 2.2. La sol·licitud de pagament de la subvenció concedida es formalitzarà juntament amb la presentació del comunicat d'acabament de les obres. 3. 3.1. Aquesta convocatòria té una dotació pressupostària inicial de 3.719.466,82 euros, amb càrrec a la partida 780.0001 del Consorci de l'Habitatge de Barcelona per a l’any 2022, condicionada a - 1 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 1-38 https://bop.diba.cat A l’efectiva incorporació de romanents d’anys anteriors, i, per tant a la disponibilitat de crèdit a la partida corresponent de l’exercici 2022. 3.2 AUTORITZAR la despesa que es destinarà a aquestes actuacions per un import de 3.719.466,82 euros amb càrrec a l’aplicació 780.0001 del pressupost de l’exercici 2022, condicionada a l’efectiva incorporació de romanents d’anys anteriors, i, per tant a la disponibilitat de crèdit a la partida corresponent de l’exercici 2022. 3.3. L'atorgament de subvencions estarà limitat per les dotacions econòmiques establertes en el pressupost amb aquesta finalitat. No es podran reconèixer subvencions per un import superior a l’establert en la present convocatòria. A aquest efecte, la Comissió Permanent del Consorci de l’Habitatge podrà ampliar les dotacions econòmiques destinades a aquesta convocatòria en funció de les aportacions de les entitats consorciades o d’altres ens o administracions. 4. 4.1. Les propostes de concessió de les subvencions les formula la cap del departament de foment de la rehabilitació de l’Institut Municipal d’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona. 4.2. La resolució dels ajuts correspon al gerent del Consorci de l’Habitatge de Barcelona, d’acord amb el que preveu l’article 40 de les Bases reguladores. La resolució administrativa la dictarà el gerent del Consorci, degudament motivada, i hi haurà de constar el nom del sol·licitant beneficiari de l’ajut, la descripció de les obres executades a l’habitatge on el sol·licitant tingui la residència habitual, i el cost dels arranjaments realitzats. 4.3. Els terminis de resolució es recullen en l’article 40 de les Bases reguladores. Sense perjudici de l’obligació de resoldre, transcorregut el termini de sis mesos des de l'acabament de les obres sense que s’hagi dictat i notificat la resolució expressa, les sol·licituds s’entendran desestimades per silenci administratiu. 4.4. La resolució final es comunicarà mitjançant notificació al sol·licitant de la subvenció d’acord amb el que estableixen la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i els articles 56 i 57 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Contra la resolució del gerent, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant la Comissió Permanent, d’acord amb el que estableixen la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. - 2 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 2-38 https://bop.diba.cat A 4.5. S’entendrà acceptada la concessió de la subvenció si en el termini de deu dies naturals, comptats a partir de la data de notificació fefaent de la resolució favorable a la persona beneficiària, aquesta no manifesta expressament la seva renúncia. 4.6. La notificació dels actes de tramitació i resolutoris d’aquestes subvencions es farà d’acord amb el que preveu l’article 56 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, modificada per la Llei 10/2011, de 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa, i els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 5. Els ajuts previstos en aquesta convocatòria són incompatibles amb qualsevol altre ajut per a la mateixa actuació, llevat el que preveu l’article 7 de les Bases reguladores per als casos d’ajuts socials concedits per altres ens, en què les ajudes seran acumulables. Així mateix, els ajuts també seran compatibles amb els programes d’ajuda regulats per el Reial decret 853/2021, de 5 d’octubre, pel qual es regulen els programes d’ajut en matèria de rehabilitació residencial i habitatge social del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, sempre que no se superi el cost total de les actuacions i sempre que la regulació dels altres ajuts ho admetin, sent aplicable el que disposa l'article 9 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, que estableix que l’ajut concedit en el marc del Mecanisme se sumarà a la proporcionada d'acord a altres programes i instruments de la Unió, precisant que les reformes i els projectes d'inversió podran rebre ajut d'altres programes i instruments de la Unió sempre que aquest ajut no cobreixi el mateix cost, evitant el doble finançament entre programes del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i així com amb altres instruments de la Unió. 6. 6.1. Són causes de revocació de la resolució de concessió de la subvenció l’incompliment per part de les persones beneficiàries de les obligacions establertes en les Bases reguladores, la present convocatòria així com les regulades a l’article 99 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. El procediment de revocació és el que preveu l’article 100 de la llei esmentada. Amb caràcter específic i sens perjudici del que es preveu al paràgraf anterior, el Consorci podrà exigir el reintegrament de l’ajut, prèvia instrucció de l’expedient, sense que origini cap dret per a la persona sol·licitant, en els supòsits següents: a) Per manca de veracitat de les dades o els documents aportats pel sol·licitant. b) Per alteració de les condicions que han determinat la concessió de l’ajut o per incompliment sobrevingut de la legalitat urbanística o paisatgística en el termini de dos anys a partir de la data - 3 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 3-38 https://bop.diba.cat A d’atorgament de l’ajut i imputables a la persona beneficiària i sense que l’Administració les hagués autoritzades. 6.2. Així mateix, procedirà la revocació de les subvencions previstes en aquesta convocatòria destinades a l’arranjament d’habitatges de persones en situació vulnerable, si els habitatges objecte dels ajuts previstos en les presents bases fossin objecte de transmissió onerosa o transmissió inter vius gratuïta durant el termini de deu anys a comptar des de la data de la concessió de l’ajut. En aquests casos s’haurà de retornar l’ajut al Consorci, incrementat amb els interessos meritats, calculats al tipus d’interès legal corresponent, des del seu atorgament. Aquesta causa de reintegrament no aplicarà quan els adquirents dels habitatges reuneixin les condicions següents: (i) Quan l’adquirent i les persones al seu càrrec o amb les quals convisqui tinguin uns ingressos inferiors a dues vegades l’IRSC o tres vegades l’IRSC en el supòsit de ser persones majors de 65 anys. (ii) Quan l’adquirent i les persones al seu càrrec o amb les quals convisqui no siguin propietaris d’un altre habitatge a Catalunya. Els habitatges que compleixin alguna de les següents condicions no computaran als efectes d’aplicar aquesta causa de reintegrament: a. Els habitatges fora d’ordenació urbanística que tinguin sentència ferma d’enderroc. b. Els habitatges declarats en estat ruïnós respecte dels quals s’hagi acordat la demolició. c. Els habitatges que no reuneixen les condicions mínimes d’habitabilitat establertes a la normativa vigent, sempre que les deficiències no siguin corregibles mitjançant solucions constructives que no afectin l’estructura de l’edifici. Caldrà acreditar aquesta situació mitjançant un certificat tècnic, emès per un tècnic competent a l'efecte de fer els informes tècnics esmentats. d. Els habitatges que, en procediment de nul·litat, separació o divorci, o altres situacions anàlogues, s’hagin assignat judicialment com a domicili de l’altre cònjuge o parella. e. Els habitatges que el sol·licitant hagi hagut d’abandonar com a conseqüència de maltractaments, denunciats formalment davant les autoritats competents. f. Els habitatges que es trobin en alguns dels supòsits d’excepció que preveu la regulació de les condicions per accedir als habitatges amb protecció oficial, en el Pla del Dret a l’Habitatge en el moment de formalitzar la sol·licitud d’adhesió al present programa d’ajuts. (iii) Quan les actuacions subvencionades siguin exclusivament de la tipologia “Actuacions d’adaptació funcional”, descrita a l’annex 3 de la convocatòria. - 4 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 4-38 https://bop.diba.cat A Per garantir el compliment d’aquesta obligació, la persona beneficiària de la subvenció o l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona podran instar l’assentament en el Registre de la Propietat de la resolució administrativa d’atorgament de la subvenció, d’acord amb el que disposen l’article 136 de la Llei 18/2007, del dret a l’habitatge, i l’article 31 de la Llei 38/2003, general de subvencions, en el termini de trenta dies hàbils comptat a partir de la notificació de la resolució d’atorgament de l’ajut. Aquest assentament haurà de tenir una vigència fins a la fi del termini de deu anys a comptar des de la data de la concessió de l’ajut. En el cas de transmissió mortis-causa entre cònjuges o unitats de convivència sempre que el supèrstite, els fills menor d’edat o els majors incapacitats, el legitimari, l’usufructuari o l’hereu/va en primer grau acreditin mantenir uns ingressos familiars iguals o inferiors als que donarien dret a accedir a l’ajut, i acompleixin la resta de requisits a dalt esmentats per a la concessió del mateix, l’obligació de retornar l’ajut s’ajornarà fins a la següent transmissió de l’habitatge. Els habitatges per als quals s’hagin concedit els ajuts previstos en aquestes bases no poden rebre nous ajuts pel mateix tipus d’actuació fins que hagin transcorregut deu anys a comptar des de la data en què s’hagi emès el certificat final de les obres protegides. 6.3. Un cop tramitat el procediment legalment establert, l'òrgan concedent ha de revocar totalment o parcialment les subvencions concedides. La persona beneficiària té l'obligació de retornar l'import rebut i de pagar l'interès de demora corresponent, en els supòsits previstos al Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 7. En qualsevol cas i sense perjudici de la revocació de la subvenció i de l'obligació de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida, l'incompliment de les obligacions que es preveuen a les Bases reguladores i a la present convocatòria pot comportar, si escau, l’aplicació del règim sancionador que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. 8. El Consorci de l'Habitatge de Barcelona durà a terme les activitats d'inspecció i control necessàries per garantir el compliment de la finalitat de les subvencions atorgades en coordinació, si escau, amb l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona i altres òrgans competents d'acord amb el que estableix el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya. Les persones beneficiàries han de proporcionar en tot moment la informació que se'ls demani respecte de la subvenció concedida i sotmetre's a les actuacions de comprovació del Consorci de l’Habitatge de Barcelona i d'altres òrgans competents d'acord amb la normativa aplicable. L’incompliment de proporcionar la informació o el resultat de la comprovació podrà comportar la - 5 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 5-38 https://bop.diba.cat A modificació de la resolució, la suspensió del pagament de la subvenció, la seva extinció o la seva revocació, previ informe justificatiu del servei competent. 9. S'ha de donar publicitat a les subvencions concedides amb expressió de la convocatòria, el programa, el crèdit pressupostari al qual s'imputen, les persones beneficiàries, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció, mitjançant la seva exposició al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, https://web.gencat.cat/ca/seu- electronica i al web de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya http://habitatge.gencat.cat, als mitjans electrònics del Consorci de l’Habitatge de Barcelona i al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya quan l’import de la subvenció concedida sigui igual o superior a 3.000 euros anuals. S'ha de donar publicitat, als mitjans electrònics del Consorci de l’Habitatge de Barcelona, així com a la Base de Datos Nacional de Subvenciones, de la informació a què fa referència l'article 15 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. 10. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions següents: a) Comunicar, en el termini màxim d'un mes, al Consorci de l’Habitatge de Barcelona, qualsevol fet sobrevingut que pugui donar lloc a la modificació de les circumstàncies que van determinar la concessió de la subvenció, com és el fet de ser beneficiari, per a la mateixa finalitat, d’altres ajuts atorgats per qualsevol administració pública o entitat privada. Les modificacions d'aquestes condicions poden donar lloc a la revisió de la quantia de la subvenció concedida per part de l'òrgan competent. b) Les persones beneficiàries han de reintegrar, a iniciativa pròpia o a requeriment de l'Administració, les quanties aportades en excés al compte de la persona beneficiària, a partir del mes següent a la data d'extinció del dret a la subvenció, així com també han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament quan es produeixi alguna de les causes de suspensió o d'extinció del pagament de la subvenció o qualsevol altra causa admesa en dret. c) Proporcionar en tot moment la informació que se’ls demani respecte de la subvenció concedida i sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i avaluació del Consorci de l’Habitatge de Barcelona. L’incompliment podrà comportar la suspensió del pagament de la subvenció. d) Comunicar al Consorci de l’Habitatge de Barcelona les situacions irregulars que es puguin presentar en les convocatòries de subvencions o en els processos derivats de les convocatòries. e) No sol·licitar, directament o indirectament, que un càrrec o empleat públic influeixi en l’adjudicació de la subvenció. - 6 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 6-38 https://bop.diba.cat A f) No oferir ni facilitar a càrrecs o empleats públics avantatges personals o materials, ni per a ells mateixos ni per a terceres persones amb la voluntat d’incidir en un procediment d’adjudicació de subvenció. g) Conservar els documents justificatius que han comportat la resolució de concessió de la subvenció. h) Complir les altres obligacions que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions, en les Bases reguladores i en la present convocatòria. 11. En qualsevol cas i sense perjudici de la revocació de la subvenció i de l'obligació de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida, l'incompliment de les obligacions que es preveuen a les Bases reguladores i a la present convocatòria pot comportar, si escau, l’aplicació del règim sancionador que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. 12. Aquestes subvencions resten sotmeses al règim fiscal aplicable a les aportacions dineràries d’acord amb l’article 33.1. de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost de l’IRPF. El compliment dels requisits de vulnerabilitat establerts a la convocatòria pot esdevenir un supòsit d’exempció segons la lletra y) de l’article 7 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’Impost sobre la Renta de les Persones Físiques. 13. Les dades de caràcter personal objecte de tractament només s’utilitzaran per a les finalitats compatibles amb aquelles per a les quals les dades han estat recollides. D’acord amb la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el reglament que la desenvolupa, els interessats tenen els drets d’accés, de rectificació, de cancel·lació i d’oposició en relació amb les seves dades personals. Amb la presentació de la sol·licitud, les persones sol·licitants de la subvenció accepten el tractament de les seves dades per part del Consorci de l’Habitatge de Barcelona de manera expressa. Barcelona, 15 de juny de 2022 Gerard Capó Fuentes Gerent del Consorci de l’Habitatge de Barcelona - 7 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 7-38 https://bop.diba.cat A Annex 1. Quantia de les subvencions Per tots els programes inclosos en aquesta convocatòria, i d’acord amb les Bases reguladores aprovades per la Junta General del Consorci de l’Habitatge de Barcelona el 21 de desembre de 2020, el Consorci emetrà un informe tècnic previ a l’inici de les obres en el qual s’indicaran les actuacions que cal dur a terme per accedir a les subvencions. En qualsevol cas, l’atorgament de les subvencions previstes en la present convocatòria estarà limitat per les dotacions econòmiques pressupostàries aplicables i no es podran reconèixer subvencions per un import superior a l’establert en la present convocatòria. Les actuacions a l’interior d’habitatges corresponents a l’arranjament d’habitatges de persones en situació de vulnerabilitat hauran de tenir per objectiu garantir les condicions d'habitabilitat, seguretat, accessibilitat, higiene i eficiència energètica mínimes, mitjançant la realització de reformes bàsiques d'aquells habitatges on persones en situació vulnerable han constituït la seva residència habitual i permanent. En aquests casos, la subvenció serà del 100% del cost de l’actuació, fins a un màxim de 9.000 € per habitatge (IVA inclòs). - 8 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 8-38 https://bop.diba.cat A Annex 2. Sol·licitant, unitat de conviciència i beneficiaris Sol·licitant, serà la persona que presenti la sol·licitud d'adhesió al programa. Es consideraran membres de la unitat de convivència les persones empadronades a l’habitatge en el qual s’hagin executat les actuacions subvencionables. En cas de discrepància entre la relació de persones empadronades i l'informe socioeconòmic preceptiu, prevaldrà el que s’estableixi a aquest últim. La persona sol·licitant serà beneficiària de la subvenció juntament amb aquelles persones que també constin al títol jurídic que els legitimi a ocupar l’habitatge objecte de l’ajut (propietat, lloguer, cohabitatge, usdefruit...) Les persones beneficiàries d’aquestes subvencions podran ser persones físiques o jurídiques i hauran de complir els requisits següents: En el cas de persones físiques: • La persona sol·licitant haurà de formar part de la unitat de convivència i gaudir d’un títol jurídic que la legitimi a ocupar l’habitatge que es proposa incloure al present programa d’ajuts. • La persona sol·licitant haurà de ser usuària habitual i permanent de l'habitatge objecte de la inclusió en el programa. • La unitat de convivència haurà de disposar d'un informe socioeconòmic que acrediti la seva situació de vulnerabilitat. • La unitat de convivència no disposarà d'ingressos superiors a dues vegades l'IRSC. Tan sols podran disposar d’uns ingressos superiors aquelles unitats de convivència que realitzin exclusivament actuacions de la tipologia “Actuacions d’adaptació funcional”, descrita a l’annex 3 de la convocatòria. Aquesta circumstància no eximeix de l’acreditació de la situació de vulnerabilitat descrita al punt anterior. • Disposar de l'autorització de la propietat per executar les obres necessàries. • No disposar de cap habitatge en propietat a la ciutat de Barcelona, amb l'excepció del que pugui constituir el seu habitatge habitual i permanent. Els habitatges que compleixin alguna de les següents condicions no computaran a l'efecte d’aplicar aquest requisit: a. Els habitatges fora d’ordenació urbanística que tinguin sentència ferma d’enderroc. b. Els habitatges declarats en estat ruïnós respecte dels quals s’hagi acordat la demolició. c. Els habitatges que no reuneixen les condicions mínimes d’habitabilitat establertes a la normativa vigent, sempre que les deficiències no siguin corregibles mitjançant - 9 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 9-38 https://bop.diba.cat A solucions constructives que no afectin l’estructura de l’edifici. Caldrà acreditar aquesta situació mitjançant un certificat tècnic, emès per un tècnic competent a l'efecte de fer els informes tècnics esmentats. d. Els habitatges que, en procediment de nul·litat, separació o divorci, o altres situacions anàlogues, s’hagin assignat judicialment com a domicili de l’altre cònjuge o parella. e. Els habitatges que la persona sol·licitant hagi hagut d’abandonar com a conseqüència de maltractaments, denunciats formalment davant les autoritats competents. f. Els habitatges que es trobin en alguns dels supòsits d’excepció que preveu la regulació de les condicions per accedir als habitatges amb protecció oficial, en el Pla del Dret a l’Habitatge en el moment de formalitzar la sol·licitud d’adhesió al present programa d’ajuts. En el cas de persones jurídiques: • Hauran de ser entitats sense ànim de lucre que formin part de la Xarxa d’habitatges d’inserció social regulat a l’article 23 del Decret 75/2014 del Pla per al dret a l’habitatge. • La unitat de convivència que resideixi a l’habitatge haurà de disposar d'un informe socioeconòmic que acrediti la seva situació de vulnerabilitat. • La unitat de convivència no disposarà d'ingressos superiors a dues vegades l'IRSC. Tan sols podran disposar d’uns ingressos superiors aquelles unitats de convivència que realitzin exclusivament actuacions de la tipologia “Actuacions d’adaptació funcional”, descrita a l’annex 3 de la convocatòria. Aquesta circumstància no eximeix de l’acreditació de la situació de vulnerabilitat descrita al punt anterior. • En el supòsit d’estar l’habitatge buit, l’entitat sense ànim de lucre justificarà mitjançant una declaració responsable que, en el moment de l’ocupació de l’habitatge, es compliran els requisits establerts en els dos punts anteriors. Totes les persones beneficiàries dels ajuts, tant físiques com jurídiques, hauran d’autoritzar l’execució de les obres objecte dels ajuts i complir els requisits d’estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l’Estat, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i amb la Seguretat Social, a excepció dels casos següents: • Defunció de la persona beneficiària. • La persona beneficiària ja no forma part de la unitat de convivència com a conseqüència de maltractaments, denunciats formalment davant les autoritats competents. - 10 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 10-38 https://bop.diba.cat A En cas de defunció de la persona sol·licitant, es podrà realitzar un canvi de persona sol·licitant sempre i quan la nova persona sol·licitant compleixi amb tots els requisits de persona beneficiària i consti al títol jurídic que la legitimi a ocupar l’habitatge objecte de l’ajut (propietat, lloguer, cohabitatge, usdefruit...) Altres requisits: Per tal d’acollir-se a ajuts en actuacions de la tipologia “Actuacions d’adaptació funcional” descrita a l’annex 3, la persona sol·licitant, a més dels requisits anteriors, haurà de complir algun dels requisits següents: • Que tingui reconegut i en vigor un grau de discapacitat igual o superior al 33% en el certificat de discapacitat i amb barem de mobilitat reduïda positiu. • Que tingui reconegut i en vigor un grau de discapacitat igual o superior al 65%. - 11 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 11-38 https://bop.diba.cat A Annex 3. Especificacions tècniques En general, les actuacions previstes en la present convocatòria hauran d’adequar-se a tota la normativa aplicable, les condicions de llicència, comunicat o assabentat municipal, i el que s'estableix a l’informe tècnic previ previst a la present convocatòria i a l’article 38 de les bases reguladores d’ajuts a la rehabilitació específiques per a la ciutat de Barcelona. Les qualitats dels acabats i elements subvencionables seran estandards, no es subvencionaran acabats d’alta qualitat o gamma, que s’allunyin dels estandards de la construcció per a habitatges de protecció oficial. Tota actuació que vulgui acollir-se a les actuacions protegides recollides en la present convocatòria hauran de disposar del projecte bàsic i d’execució o memòria tècnica de les obres subvencionables, redactats pels tècnics competents en edificació, amb els corresponents amidaments i pressupostos desglossats per actuacions. La documentació tècnica haurà de presentar-se degudament signada pel tècnic competent, i visada segons el que indiquen les ordenances i la normativa general aplicable. Tipologies d’actuacions corresponents a l’arranjament d’habitatges de persones en situació de vulnerabilitat. Els arranjaments que es duran a terme a l'interior dels habitatges de persones en situació de vulnerabilitat tindran la finalitat de garantir les condicions d'habitabilitat, seguretat, accessibilitat, higiene i d'eficiència energètica mínimes, mitjançant la realització de reformes bàsiques dels habitatges on persones en situació vulnerable hagin constituït la seva residència habitual i permanent. Aquests arranjaments es classifiquen en les tipologies d'actuació següents: • Arranjaments en banys: conjunt d'intervencions que principalment tenen la finalitat de facilitar les activitats relacionades amb la higiene personal. • Arranjaments en cuines: conjunt d'intervencions que principalment tenen la finalitat de millorar les condicions de seguretat per facilitar les activitats de la vida diària que es duguin a terme a la cuina. • Arranjaments generals: conjunt d'intervencions que principalment tenen la finalitat de realitzar adaptacions a l'entorn general del domicili per millorar-ne les condicions d’habitabilitat, de mobilitat i de seguretat. - 12 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 12-38 https://bop.diba.cat A • Actuacions complementàries de millora energètica dels domicilis per evitar la pobresa energètica: conjunt d'intervencions que puguin complementar els arranjaments citats i que tinguin com a finalitat la millora de l'eficiència energètica dels domicilis. • Actuacions d’adaptació funcional: conjunt d'intervencions que principalment tenen la finalitat de facilitar les activitats de la vida diària de persones amb discapacitat, com la incorporació d’elements domòtics i tecnologia per a l’accessibilitat universal i elements per a la millora de l’accessibilitat comunicativa a l’interior de l’habitatge. - 13 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 13-38 https://bop.diba.cat A Annex 4. Documentació De tota la documentació, caldrà aportar original i fotocòpia, o fotocòpia compulsada. La documentació tècnica haurà de presentar-se degudament signada per un tècnic competent, i visada segons el que indiquen les ordenances i la normativa general aplicable. 1. En la sol·licitud d’inscripció i d’informe tècnic: - Imprès normalitzat de sol·licitud d’inscripció i d’informe tècnic (imprès 1). Acreditació del sol·licitant: - DNI, NIE o NIF de la persona que signa la sol·licitud. - Documentació acreditativa de la representació de l'entitat o persona en nom de la qual actua. Acreditació de la propietat: - Nota simple informativa actualitzada del Registre de la Propietat corresponent a l’habitatge referenciat a la sol·licitud, així com els títols jurídics que acreditin l’ocupació legítima de l’habitatge que es proposa incloure al present programa d’ajuts. - DNI, NIF o NIE de cadascun dels propietaris. - Nomenament, si escau, d’un representant dels propietaris a l'efecte de tramitació de la sol·licitud (imprès normalitzat). Declaració responsable: Declaració responsable, en imprès normalitzat, en la qual consti detallat si el promotor de les obres: a) Es troba al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. b) No es troba en cap de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. c) Ha sol·licitat o rebut altres ajuts per la mateixa actuació, en el qual s'indiqui l’import de l'ajut sol·licitat o, si escau, obtingut. d) Poden deduir-se els tributs que graven el cost d’execució de les obres (IVA). e) Ha demanat permís d’obres. - 14 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 14-38 https://bop.diba.cat A f) En el supòsit d’estar l’habitatge buit, declaració responsable per part de l’entitat sense ànim de lucre que, en el moment de l’ocupació de l’habitatge, es compliran els requisits establerts. Documentació tècnica: a) La sol·licitud de la llicència d’obres, l’obtenció de la llicència, el projecte, així com el pagament de les taxes de la llicència es consultaran d’ofici. El pressupost declarat per calcular l’impost ha de coincidir amb el preu d’execució i els materials de l’empresa que fa les obres. Aquest import tindrà caràcter limitador en el càlcul de les subvencions, d’acord amb els criteris establerts a l’article 8 de les Bases. b) En cas que per la llicència no sigui preceptiu aportar un projecte, o que per l’actuació no sigui preceptiu l’obtenció d’una llicència: - Memòria tècnica, amb la descripció de les obres a realitzar i documentació tècnica annexa complementària i necessària segons el tipus d'actuació per a la qual se sol·liciten els ajuts. En el cas d’actuacions per a l’adequació de les xarxes d’instal·lacions que no requereixin llicència o comunicat d’obres, serà suficient l’aportació del pressupost de l’empresa que s’indica en l’apartat C següent, documentació descriptiva de la instal·lació i croquis descriptiu de les zones comunes afectades pel pas o l'eliminació de les instal·lacions. - Croquis de l’habitatge d'abans i després de la rehabilitació, acotat amb indicació de la superfície útil, en el cas d'actuacions en habitatges. c) Pressupost de l'empresa que fa les obres, degudament desglossat per cada concepte, així com dels honoraris tècnics previstos. Els tècnics designats pel Consorci de l’Habitatge de Barcelona podran valorar l’adequació del pressupost protegible presentat amb les obres a realitzar, d'acord amb el que estableix l’article 31.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, en el cas que aquesta despesa superi les quanties de 40.000 € per a obres i 15.000 € per a serveis, establertes a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor, caldrà acreditar l’aportació de tres ofertes i un escrit del president, el secretari o l'administrador explicatiu del resultat de l’elecció del pressupost acceptat. d) El Consorci de l’Habitatge de Barcelona haurà d’elaborar un informe socioeconòmic que considerarà la situació de vulnerabilitat dels beneficiaris dels ajuts. Aquest informe rebrà la consideració d’informe de preavaluació del compliment de les condicions requerides per adquirir la condició de beneficiari de l’ajut. - 15 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 15-38 https://bop.diba.cat A Per fer aquest informe socioeconòmic i, addicionalment a la informació o documentació que s’ha d’incloure a les sol·licituds d’inscripció al programa, a l'efecte de poder elaborar l’informe socioeconòmic, els sol·licitants hauran de facilitar, previ requeriment, la documentació o informació següent: - El Llibre de Família del sol·licitant de l’ajut. - Acreditació d’ingressos de la unitat familiar del sol·licitant. Aquests ingressos es podran acreditar mitjançant el certificat d’imputacions emès per l’Agència Tributària o la darrera declaració de l’IRPF i de l’Impost sobre el Patrimoni de totes les persones empadronades a l’habitatge. - Tota la informació o documentació que es consideri adient per avaluar la situació de vulnerabilitat dels sol·licitants i beneficiaris de l’ajut. - Documentació relativa a arrendaments: Annex amb els contractes o pactes en què es prorrogui la durada del lloguer, com a mínim, per cinc anys efectius a partir del moment d’atorgament de la subvenció, sense increment de la renda, llevat dels increments derivats de l’IPC. En cas de demanar subvenció per actuacions de la tipologia “Actuacions d’adaptació funcional”: Per acreditar el grau de discapacitat de la persona amb mobilitat reduïda o discapacitat sensorial, en les actuacions de la tipologia “Actuacions d’adaptació funcional”, descrita a l’Annex 3, cal presentar qualsevol d’aquests documents: - Certificat de qualificació de la discapacitat en vigor, que inclogui el grau de mobilitat reduïda positiu (Barem de mobilitat reduïda) o que acrediti la discapacitat visual o auditiva. - Targeta individual acreditativa del grau de discapacitat en vigor, que inclogui el grau de mobilitat reduïda positiu (Barem de mobilitat reduïda) o que acrediti la discapacitat. 2. A l’inici d’obres: a) Comunicat d’inici d’obres: Caldrà aportar el comunicat d’inici d’obres segons model normalitzat. El comunicat d’inici d’obres es presentarà necessàriament amb posterioritat a la recollida de l’informe tècnic. El permís d’obres ha d’estar vigent durant tota l’execució de les obres. El Consorci requerirà al sol·licitant perquè en acabar el termini indicat al permís d’obres n'acrediti l'acabament. En - 16 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 16-38 https://bop.diba.cat A cas que no es doni la resposta oportuna al requeriment, s’entendrà que el sol·licitant desisteix de la seva sol·licitud i es procedirà a arxivar l’expedient, prèvia resolució a l’efecte. En cas que el sol·licitant de la subvenció l’hagi endossada a l’industrial o el constructor responsable de l’obra i aquest l’hagi descomptada de les aportacions a càrrec del sol·licitant, caldrà que aportin el corresponent document d’endós. b) Sol·licitud d’ajuts d’acord amb el model normalitzat. 3. En acabar les obres: a) Comunicat d'acabament d’obres: Caldrà aportar-lo segons model normalitzat i adjuntar original i còpia de totes les factures i els rebuts degudament emesos, que justifiquin la despesa realitzada. La cessió de la subvenció a favor del contractista tindrà els mateixos efectes que un rebut. Les factures i els rebuts que s’entreguin amb el comunicat de final d’obres seran les úniques que es tindran en compte en el càlcul de la subvenció. Com a justificant del pressupost protegit es podran aportar qualsevol dels següents documents, a més de les factures: i. Rebuts ii. Per als supòsits de pagaments diferits que vencin amb posterioritat a la data d'acabament dels terminis de justificació previstos en l’article 43 de les Bases reguladores: 1. Xec bancari, justificant l'acusament de recepció del mateix per part del proveïdor en què l’admeti com a forma de pagament. 2. Pagaré, adjuntant l'acusament de recepció del mateix per part del proveïdor en què l’admeti com a forma de pagament. 3. Lletra de canvi, acceptada. 4. Carta de crèdit irrevocable confirmada o crèdit documentari irrevocable. b) Sol·licitud d’ajuts d’acord amb el model normalitzat, en cas de no haver-la presentat a l’inici de les obres. c) Sol·licitud de pagament de l’ajut, segons model normalitzat. - 17 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 17-38 https://bop.diba.cat A d) Document de domiciliació bancària. Aquest document únicament es podrà aportar juntament amb la sol·licitud de pagament. En cas que s’hagi aportat un document de domiciliació bancària anterior, se sol·licitarà de nou l’aportació d’aquest document. e) Certificat de la Generalitat de Catalunya en el qual consti que està al corrent de tots els pagaments amb l’Agència Tributària de Catalunya. f) Certificat final d’obres emès pel tècnic competent. El Consorci de l’Habitatge de Barcelona podrà demanar qualsevol documentació complementària per ampliar el seu coneixement sobre la documentació presentada. - 18 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 18-38 https://bop.diba.cat A Annex 5. Adreces Oficines d’Habitatge de Barcelona Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella pl. Salvador Seguí, 13 Oficina d’Habitatge de l’Eixample c. Alí Bei, 13-15 Oficina d’Habitatge de Sants-Montjuïc c. Antoni de Capmany, 23 Oficina d’Habitatge de Les Corts c. Remei, 9 Oficina d’Habitatge de Sarrià-Sant Gervasi c. Canet, 24 Oficina d’Habitatge de Gràcia c. Francisco Giner, 14 Oficina d’Habitatge de Horta-Guinardó c. Llobregós, 175 Oficina d’Habitatge de Nou Barris pl. Major de Nou Barris, 1 Oficina d’Habitatge de Sant Andreu c. Joan Torras, 49 Oficina d’Habitatge de Sant Martí Rambla del Poblenou, 154 - 19 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 19-38 https://bop.diba.cat A ANUNCIO sobre la convocatoria de ayudas a la rehabilitación para el arreglo de interior de viviendas de personas en situación de vulnerabilidad en la ciudad de Barcelona para el año 2022 (ref. BDNS 635347) La Comisión Permanente del Consorcio de la Vivienda de Barcelona, en sesión celebrada el día 24 de mayo de 2022 ha adoptado, de acuerdo con lo previsto en los artículos 13.1 q) de los Estatutos del Consorcio y 2.1) de las Bases reguladoras de ayudas a la rehabilitación específicas para la ciudad de Barcelona aprobadas por la Junta General del Consorcio en sesión de 21 de diciembre de 2020, el siguiente acuerdo: 1. Hacer pública la nueva convocatoria del año 2022 para la concesión de subvenciones dirigidas a propietarios de viviendas de uso residencial para el arreglo de viviendas de personas en situación de vulnerabilidad, con el fin de garantizar las condiciones de habitabilidad, seguridad, accesibilidad, higiene y eficiencia energética mínimas, mediante la realización de reformas básicas, de aquellas viviendas donde personas en situación vulnerable han constituido su residencia habitual y permanente. El detalle de las actuaciones objeto de las subvenciones previstas en esta convocatoria se describen en el anexo 3, y su objetivo es fomentar la rehabilitación del parque existente de viviendas en Barcelona. Las subvenciones previstas en esta convocatoria se rigen por las Bases reguladoras aprobadas por la Junta General del Consorcio de la Vivienda de Barcelona en fecha 21 de diciembre de 2020 (BOPB de 23 de abril de 2021 y DOGC n.º 8404, de 7 de mayo de 2021) y por la normativa general de subvenciones, y se conceden por concurrencia no competitiva. Las condiciones particulares, las cuantías de las subvenciones, la documentación y las especificaciones técnicas de esta convocatoria son las que constan en los anexos 1 a 5. Las especificaciones técnicas (anexo 3) se podrán consultar en la web www.bcn.cat/consorcihabitatge. 2. 2.1. Únicamente se tramitarán en esta convocatoria las solicitudes presentadas y no resueltas en el marco de la convocatoria general del 2021, publicada en el DOGC n.º 8525, de 10 de octubre de 2021, y serán tramitadas de conformidad con la misma. 2.2. La solicitud de pago de la subvención concedida se formalizará junto con la presentación del comunicado de finalización de las obras. 3. 3.1. Esta convocatoria tiene una dotación presupuestaria inicial de 3.719.466,82 euros, con cargo en la partida 780.0001 del Consorcio de la Vivienda de Barcelona para el año 2022, condicionada - 1 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 20-38 https://bop.diba.cat A a la efectiva incorporación de remanentes de años anteriores y, por lo tanto, a la disponibilidad de crédito en la partida correspondiente del ejercicio 2022. 3.2. AUTORIZAR el gasto que se destinará a estas actuaciones por un importe de 3.719.466,82 euros con cargo a la aplicación 780.0001 del presupuesto del ejercicio 2022, condicionada a la efectiva incorporación de remanentes de años anteriores y, por lo tanto, a la disponibilidad de crédito en la partida correspondiente del ejercicio 2022. 3.3. El otorgamiento de subvenciones estará limitado por las dotaciones económicas establecidas en el presupuesto con esta finalidad. No se podrán reconocer subvenciones por un importe superior al establecido en la presente convocatoria. A este efecto, la Comisión Permanente del Consorcio de la Vivienda podrá ampliar las dotaciones económicas destinadas a esta convocatoria en función de las aportaciones de las entidades consorciadas o de otros entes o administraciones. 4. 4.1. Las propuestas de concesión de las subvenciones las formula la jefa del Departamento de Fomento de la Rehabilitación del Instituto Municipal de Vivienda y Rehabilitación de Barcelona. 4.2. La resolución de las ayudas corresponde al gerente del Consorcio de la Vivienda de Barcelona, de acuerdo con lo previsto en el artículo 40 de las Bases reguladoras. La resolución administrativa la dictará el gerente del Consorcio, debidamente motivada, y en ella deberá constar el nombre del solicitante beneficiario de la ayuda, la descripción de las obras ejecutadas en la vivienda donde el solicitante tenga la residencia habitual, y el coste de los arreglos realizados. 4.3. Los plazos de resolución se recogen en el artículo 40 de las Bases reguladoras. Sin perjuicio de la obligación de resolver, transcurrido el plazo de seis meses desde la finalización de las obras sin que se haya dictado y notificado la resolución expresa, las solicitudes se entenderán desestimadas por silencio administrativo. 4.4. La resolución final se comunicará mediante notificación al solicitante de la subvención de acuerdo con lo establecido en la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, y los artículos 56 y 57 de la Ley 26/2010, de 3 de agosto, de régimen jurídico y de procedimiento de las administraciones públicas de Cataluña. Contra la resolución del gerente, que no agota la vía administrativa, se podrá interponer recurso de alzada ante la Comisión Permanente, de acuerdo con lo establecido en la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, y la Ley 26/2010, de 3 de agosto, de régimen jurídico y de procedimiento de las administraciones públicas de Cataluña. 4.5. Se entenderá aceptada la concesión de la subvención si en el plazo de diez días naturales, - 2 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 21-38 https://bop.diba.cat A contados a partir de la fecha de notificación fehaciente de la resolución favorable a la persona beneficiaria, esta no manifiesta expresamente su renuncia. 4.6. La notificación de los actos de tramitación y resolutorios de estas subvenciones se hará de acuerdo con lo previsto en el artículo 56 de la Ley 26/2010, del 3 de agosto, de régimen jurídico y de procedimiento de las administraciones públicas de Cataluña, modificada por la Ley 10/2011, de 29 de diciembre, de simplificación y mejora de la regulación normativa, y los artículos 40 y 41 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas. 5. Las ayudas previstas en esta convocatoria son incompatibles con cualquier otra ayuda para la misma actuación, salvo lo previsto en el artículo 7 de las Bases reguladoras para los casos de ayudas sociales concedidas por otros entes, en que las ayudas serán acumulables. Asimismo, las ayudas también serán compatibles con los programas de ayuda regulados por el Real decreto 853/2021, de 5 de octubre, por el que se regulan los programas de ayuda en materia de rehabilitación residencial y vivienda social del Plan de recuperación, transformación y resiliencia, siempre que no se supere el coste total de las actuaciones y siempre que la regulación de las otras ayudas lo admita, siendo aplicable lo que dispone el artículo 9 del Reglamento (UE) 2021/241 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 12 de febrero de 2021, que establece que la ayuda concedida en el marco del Mecanismo se sumará a la proporcionada de acuerdo con otros programas e instrumentos de la Unión, precisando que las reformas y los proyectos de inversión podrán recibir ayuda de otros programas e instrumentos de la Unión siempre que esta ayuda no cubra el mismo coste, evitando la doble financiación entre programas del Mecanismo de Recuperación y Resiliencia, y así como con otros instrumentos de la Unión. 6. 6.1. Son causas de revocación de la resolución de concesión de la subvención el incumplimiento por parte de las personas beneficiarias de las obligaciones establecidas en las Bases reguladoras, la presente convocatoria así como las reguladas en el artículo 99 del Texto refundido de la Ley de finanzas públicas de Cataluña, aprobado por el Decreto legislativo 3/2002, de 24 de diciembre. El procedimiento de revocación es el previsto en el artículo 100 de dicha ley. Con carácter específico y sin perjuicio de lo previsto en el párrafo anterior, el Consorcio podrá exigir el reintegro de la ayuda, previa instrucción del expediente, sin que origine ningún derecho para la persona solicitante, en los siguientes supuestos: a) Por falta de veracidad de los datos o los documentos aportados por el solicitante. b) Por alteración de las condiciones que han determinado la concesión de la ayuda o por incumplimiento sobrevenido de la legalidad urbanística o paisajística en el plazo de dos años a partir de la fecha de otorgamiento de la ayuda e imputables a la persona beneficiaria y sin que la - 3 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 22-38 https://bop.diba.cat A Administración las hubiera autorizado. 6.2. Asimismo, procederá la revocación de las subvenciones previstas en esta convocatoria destinadas al arreglo de viviendas de personas en situación vulnerable, si las viviendas objeto de las ayudas previstas en las presentes bases fueran objeto de transmisión onerosa o transmisión inter vives gratuita durante el plazo de diez años a contar desde la fecha de la concesión de la ayuda. En tales casos se tendrá que devolver la ayuda al Consorcio, incrementada con los intereses devengados, calculados al tipo de interés legal correspondiente, desde su otorgamiento. Esta causa de reintegro no se aplicará cuando los adquirentes de las viviendas reúnan las siguientes condiciones: (i) Cuando el adquirente y las personas a su cargo o con las que conviva tengan unos ingresos inferiores a dos veces el IRSC o tres veces el IRSC en el supuesto de ser personas mayores de 65 años. (ii) Cuando el adquirente y las personas a su cargo o con las que conviva no sean propietarios de otra vivienda en Cataluña. Las viviendas que cumplan alguna de las siguientes condiciones no computarán a los efectos de aplicar esta causa de reintegro: a. Las viviendas fuera de ordenación urbanística que tengan sentencia firme de derribo. b. Las viviendas declaradas en estado ruinoso respecto a las que se haya acordado la demolición. c. Las viviendas que no reúnen las condiciones mínimas de habitabilidad establecidas en la normativa vigente, siempre que las deficiencias no sean corregibles mediante soluciones constructivas que no afecten a la estructura del edificio. Se deberá acreditar esta situación mediante un certificado técnico, emitido por un técnico competente a efectos de elaborar los informes técnicos mencionados. d. Las viviendas que, en procedimiento de nulidad, separación o divorcio, u otras situaciones análogas, se hayan asignado judicialmente como domicilio del otro cónyuge o pareja. e. Las viviendas que el solicitante haya tenido que abandonar como consecuencia de maltratos, denunciados formalmente ante las autoridades competentes. f. Las viviendas que se encuentren en alguno de los supuestos de excepción que prevé la regulación de las condiciones para acceder a las viviendas con protección oficial, en el Plan del derecho a la vivienda en el momento de formalizar la solicitud de adhesión al presente programa de ayudas. (iii) Cuando las actuaciones subvencionadas sean exclusivamente de la tipología “Actuaciones de adaptación funcional”, descrita en el anexo 3 de la convocatoria. Para garantizar el cumplimiento de esta obligación, la persona beneficiaria de la subvención o el Instituto Municipal de la Vivienda y Rehabilitación de Barcelona podrán instar al asentamiento en - 4 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 23-38 https://bop.diba.cat A el Registro de la Propiedad de la resolución administrativa de otorgamiento de la subvención, de acuerdo con lo que disponen el artículo 136 de la Ley 18/2007, del derecho a la vivienda, y el artículo 31 de la Ley 38/2003, general de subvenciones, en el plazo de treinta días hábiles contado a partir de la notificación de la resolución de otorgamiento de la ayuda. Este asentamiento deberá tener una vigencia hasta al fin del plazo de diez años a contar desde la fecha de la concesión de la ayuda. En el caso de transmisión mortis causa entre cónyuges o unidades de convivencia siempre que el supérstite, los hijos menores de edad o los mayores incapacitados, el legitimario, el usufructuario o el heredero en primer grado acrediten mantener unos ingresos familiares iguales o inferiores a los que darían derecho a acceder a la ayuda, y cumplan el resto de los requisitos arriba mencionados para la concesión del mismo, la obligación de devolver la ayuda se aplazará hasta la siguiente transmisión de la vivienda. Las viviendas para las que se hayan concedido las ayudas previstas en estas bases no pueden recibir nuevas ayudas por el mismo tipo de actuación hasta que hayan transcurrido diez años a contar desde la fecha en que se haya emitido el certificado final de las obras protegidas. 6.3. Una vez tramitado el procedimiento legalmente establecido, el órgano concedente deberá revocar de forma total o parcial las subvenciones concedidas. La persona beneficiaria tiene la obligación de devolver el importe recibido y de pagar el interés de demora correspondiente, en los supuestos previstos en el Texto refundido de la Ley de finanzas públicas de Cataluña, aprobado por el Decreto legislativo 3/2002, de 24 de diciembre, y en la Ley 38/2003, de 17 de noviembre, general de subvenciones. 7. En cualquier caso y sin perjuicio de la revocación de la subvención y de la obligación de reintegro total o parcial de la subvención concedida, el incumplimiento de las obligaciones que se prevén en las Bases reguladoras y en la presente convocatoria puede comportar, en su caso, la aplicación del régimen sancionador que prevén la Ley 38/2003, de 17 de noviembre, general de subvenciones, y el Texto refundido de la Ley de finanzas públicas de Cataluña, aprobado por el Decreto legislativo 3/2002, de 24 de diciembre. 8. El Consorcio de la Vivienda de Barcelona llevará a cabo las actividades de inspección y control necesarias para garantizar el cumplimiento de la finalidad de las subvenciones otorgadas en coordinación, si procede, con el Área de Derechos Sociales del Ayuntamiento de Barcelona y otros órganos competentes, de acuerdo con lo que establece el Texto refundido de la Ley de finanzas públicas de Cataluña. Las personas beneficiarias deberán proporcionar en todo momento la información que se les solicite respecto a la subvención concedida y someterse a las actuaciones de comprobación del Consorcio de la Vivienda de Barcelona y de otros órganos competentes de acuerdo con la - 5 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 24-38 https://bop.diba.cat A normativa aplicable. El incumplimiento de proporcionar la información o el resultado de la comprobación podrá comportar la modificación de la resolución, la suspensión del pago de la subvención, su extinción o su revocación, previo informe justificativo del servicio competente. 9. Se tendrá que dar publicidad a las subvenciones concedidas con expresión de la convocatoria, el programa, el crédito presupuestario al que se imputan, las personas beneficiarias, la cantidad concedida y la finalidad o finalidades de la subvención, mediante su exposición en el Tablón electrónico de la Administración de la Generalitat de Catalunya, https://web.gencat.cat/ca/seu- electronica, y en el web de la Agencia de la Vivienda de Cataluña, http://habitatge.gencat.cat, en los medios electrónicos del Consorcio de la Vivienda de Barcelona y en el Diario Oficial de la Generalitat de Catalunya cuando el importe de la subvención concedida sea igual o superior a 3.000 euros anuales. Se tiene que dar publicidad, en los medios electrónicos del Consorcio de la Vivienda de Barcelona, así como en la Base de Datos Nacional de Subvenciones, de la información a la que se refiere el artículo 15 de la Ley 19/2014, de 29 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y bueno gobierno. 10. Las personas beneficiarias deberán cumplir las siguientes obligaciones: a) Comunicar, en el plazo máximo de un mes, al Consorcio de la Vivienda de Barcelona, cualquier hecho sobrevenido que pueda dar lugar a la modificación de las circunstancias que determinaron la concesión de la subvención, como el hecho de ser beneficiario, para la misma finalidad, de otras ayudas otorgadas por cualquier administración pública o entidad privada. Las modificaciones de estas condiciones pueden dar lugar a la revisión de la cuantía de la subvención concedida por el órgano competente. b) Las personas beneficiarias deberán reintegrar, a iniciativa propia o a requerimiento de la Administración, las cuantías aportadas en exceso en la cuenta de la persona beneficiaria, a partir del mes siguiente a la fecha de extinción del derecho a la subvención, y también tendrán que reintegrar las cantidades percibidas indebidamente cuando se produzca alguna de las causas de suspensión o de extinción del pago de la subvención o cualquier otra causa admitida en derecho. c) Proporcionar en todo momento la información que se les solicite respecto a la subvención concedida y someterse a las actuaciones de comprobación, seguimiento y evaluación del Consorcio de la Vivienda de Barcelona. El incumplimiento de esto podrá comportar la suspensión del pago de la subvención. d) Comunicar al Consorcio de la Vivienda de Barcelona las situaciones irregulares que se puedan presentar en las convocatorias de subvenciones o en los procesos derivados de las convocatorias. e) No solicitar, directa o indirectamente, que un cargo o empleado público influya en la - 6 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 25-38 https://bop.diba.cat A adjudicación de la subvención. f) No ofrecer ni facilitar a cargos o empleados públicos ventajas personales o materiales, ni para ellos mismos ni para terceras personas, con la voluntad de incidir en un procedimiento de adjudicación de subvención. g) Conservar los documentos justificativos que han comportado la resolución de concesión de la subvención. h) Cumplir las demás obligaciones que prevé la normativa vigente en materia de subvenciones, en las Bases reguladoras y en la presente convocatoria. 11. En cualquier caso y sin perjuicio de la revocación de la subvención y de la obligación de reintegro total o parcial de la subvención concedida, el incumplimiento de las obligaciones que se prevén en las Bases reguladoras y en la presente convocatoria puede comportar, en su caso, la aplicación del régimen sancionador que prevén la Ley 38/2003, de 17 de noviembre, general de subvenciones, y el Texto refundido de la Ley de finanzas públicas de Cataluña, aprobado por el Decreto legislativo 3/2002, de 24 de diciembre. 12. Estas subvenciones quedan sometidas al régimen fiscal aplicable a las aportaciones dinerarias de acuerdo con el artículo 33.1. de la Ley 35/2006, de 28 de noviembre, del impuesto del IRPF. El cumplimiento de los requisitos de vulnerabilidad establecidos en la convocatoria se puede convertir en un supuesto de exención según la letra y) del artículo 7 de la Ley 35/2006, de 28 de noviembre, del impuesto sobre la renta de las personas físicas. 13. Los datos de carácter personal objeto de tratamiento solo se utilizarán para las finalidades compatibles con aquellas para las que se han recogido los datos. De acuerdo con la Ley 15/1999, de 13 de diciembre, de protección de datos de carácter personal, y el Real decreto 1720/2007, de 21 de diciembre, por el que se aprueba el reglamento que la desarrolla, los interesados tienen derechos de acceso, de rectificación, de cancelación y de oposición en relación con sus datos personales. Con la presentación de la solicitud, las personas solicitantes de la subvención aceptan el tratamiento de sus datos por parte del Consorcio de la Vivienda de Barcelona de forma expresa. Barcelona, 15 de junio de 2022 Gerard Capó Fuentes Gerente del Consorcio de la Vivienda de Barcelona - 7 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 26-38 https://bop.diba.cat A Anexo 1. Cuantía de las subvenciones Para todos los programas incluidos en esta convocatoria, y de acuerdo con las Bases reguladoras aprobadas por la Junta General del Consorcio de la Vivienda de Barcelona el 21 de diciembre de 2020, el Consorcio emitirá un informe técnico previo al inicio de las obras en el que se indicarán las actuaciones que hay que llevar a cabo para acceder a las subvenciones. En cualquier caso, el otorgamiento de las subvenciones previstas en la presente convocatoria estará limitado por las dotaciones económicas presupuestarias aplicables, y no se podrán reconocer subvenciones por un importe superior al establecido en la presente convocatoria. Las actuaciones en el interior de viviendas correspondientes al arreglo de viviendas de personas en situación de vulnerabilidad deberán tener como objetivo garantizar las condiciones de habitabilidad, seguridad, accesibilidad, higiene y eficiencia energética mínimas, mediante la realización de reformas básicas de aquellas viviendas en las que personas en situación vulnerable hayan constituido su residencia habitual y permanente. En estos casos, la subvención será del 100 % del coste de la actuación, hasta un máximo de 9.000 euros por vivienda (IVA incluido). - 8 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 27-38 https://bop.diba.cat A Anexo 2. Solicitante, unidad de convivencia y beneficiarios Solicitante será la persona que presente la solicitud de adhesión al programa. Se considerarán miembros de la unidad de convivencia las personas empadronadas en la vivienda en la que se hayan ejecutado las actuaciones subvencionables. En caso de discrepancia entre la relación de personas empadronadas y el informe socioeconómico preceptivo, prevalecerá lo que se establezca en este último. La persona solicitante será beneficiaria de la subvención junto con aquellas personas que también consten en el título jurídico que las legitime a ocupar la vivienda objeto de la ayuda (propiedad, alquiler, covivienda, usufructo...). Las personas beneficiarias de estas subvenciones podrán ser personas físicas o jurídicas y deberán cumplir los siguientes requisitos: En el caso de personas físicas: • La persona solicitante tendrá que formar parte de la unidad de convivencia y contar con un título jurídico que la legitime a ocupar la vivienda que se propone incluir en el presente programa de ayudas. • La persona solicitante deberá ser usuaria habitual y permanente de la vivienda objeto de la inclusión en el programa. • La unidad de convivencia deberá disponer de un informe socioeconómico que acredite su situación de vulnerabilidad. • La unidad de convivencia no contará con ingresos superiores a dos veces el IRSC. Tan solo podrán tener unos ingresos superiores aquellas unidades de convivencia que realicen exclusivamente actuaciones de la tipología “Actuaciones de adaptación funcional”, descrita en el anexo 3 de la convocatoria. Esta circunstancia no exime de la acreditación de la situación de vulnerabilidad descrita en el punto anterior. • Contar con la autorización de la propiedad para ejecutar las obras necesarias. • No disponer de ninguna vivienda en propiedad en la ciudad de Barcelona, con la excepción de la que pueda constituir su vivienda habitual y permanente. Las viviendas que cumplan alguna de las siguientes condiciones no computarán a efectos de aplicar este requisito: a. Las viviendas fuera de ordenación urbanística que tengan sentencia firme de derribo. b. Las viviendas declaradas en estado ruinoso respecto a las que se haya acordado la demolición. c. Las viviendas que no reúnen las condiciones mínimas de habitabilidad establecidas en la normativa vigente, siempre que las deficiencias no sean corregibles mediante - 9 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 28-38 https://bop.diba.cat A soluciones constructivas que no afecten a la estructura del edificio. Se deberá acreditar esta situación mediante un certificado técnico, emitido por un técnico competente a efectos de elaborar los informes técnicos mencionados. d. Las viviendas que, en procedimiento de nulidad, separación o divorcio, u otras situaciones análogas, se hayan asignado judicialmente como domicilio del otro cónyuge o pareja. e. Las viviendas que la persona solicitante haya tenido que abandonar como consecuencia de maltratos, denunciados formalmente ante las autoridades competentes. f. Las viviendas que se encuentren en alguno de los supuestos de excepción que prevé la regulación de las condiciones para acceder a las viviendas con protección oficial, en el Plan del derecho a la vivienda en el momento de formalizar la solicitud de adhesión al presente programa de ayudas. En el caso de personas jurídicas: • Deberán ser entidades sin ánimo de lucro que formen parte de la red de viviendas de inserción social regulada en el artículo 23 del Decreto 75/2014 del Plan para el derecho a la vivienda. • La unidad de convivencia que resida en la vivienda tendrá que disponer de un informe socioeconómico que acredite su situación de vulnerabilidad. • La unidad de convivencia no contará con ingresos superiores a dos veces el IRSC. Tan solo podrán tener unos ingresos superiores aquellas unidades de convivencia que realicen exclusivamente actuaciones de la tipología “Actuaciones de adaptación funcional”, descrita en el anexo 3 de la convocatoria. Esta circunstancia no exime de la acreditación de la situación de vulnerabilidad descrita en el punto anterior. • En el supuesto de estar la vivienda vacía, la entidad sin ánimo de lucro justificará mediante una declaración responsable que, en el momento de la ocupación de la vivienda, se cumplirán los requisitos establecidos en los dos puntos anteriores. Todas las personas beneficiarias de las ayudas, tanto físicas como jurídicas, tendrán que autorizar la ejecución de las obras objeto de las ayudas y cumplir los requisitos de estar al corriente del cumplimiento de las obligaciones tributarias con el Estado, la Generalitat de Catalunya, el Ayuntamiento de Barcelona y la Seguridad Social, a excepción de los siguientes casos: • Defunción de la persona beneficiaria. - 10 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 29-38 https://bop.diba.cat A • La persona beneficiaria ya no forma parte de la unidad de convivencia como consecuencia de maltratos, denunciados formalmente ante las autoridades competentes. En caso de defunción de la persona solicitante, se podrá realizar un cambio de solicitante siempre y cuando la nueva persona solicitante cumpla con todos los requisitos de persona beneficiaria y conste en el título jurídico que la legitime a ocupar la vivienda objeto de la ayuda (propiedad, alquiler, covivienda, usufructo...). Otros requisitos: Con el fin de acogerse a ayudas en actuaciones de la tipología “Actuaciones de adaptación funcional” descrita en el anexo 3, la persona solicitante, además de los requisitos anteriores, tendrá que cumplir alguno de los requisitos siguientes: • Que tenga reconocido y en vigor un grado de discapacidad igual o superior al 33 % en el certificado de discapacidad y con baremo de movilidad reducida positivo. • Que tenga reconocido y en vigor un grado de discapacidad igual o superior al 65 %. - 11 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 30-38 https://bop.diba.cat A Anexo 3. Especificaciones técnicas En general, las actuaciones previstas en la presente convocatoria deberán adecuarse a toda la normativa aplicable, las condiciones de licencia, comunicado o enterado municipal, y a lo establecido en el informe técnico previo previsto en la presente convocatoria y en el artículo 38 de las Bases reguladoras de ayudas a la rehabilitación específicas para la ciudad de Barcelona. Las cualidades de los acabados y elementos subvencionables serán estándares, no se subvencionarán acabados de alta calidad o gama, que se alejen de los estándares de la construcción para viviendas de protección oficial. Toda actuación que quiera acogerse a las actuaciones protegidas recogidas en la presente convocatoria deberá disponer del proyecto básico y de ejecución o memoria técnica de las obras subvencionables, redactados por los técnicos competentes en edificación, con las correspondientes mediciones y presupuestos desglosados por actuaciones. La documentación técnica tendrá que presentarse debidamente firmada por el técnico competente, y visada según lo que indican las ordenanzas y la normativa general aplicable. Tipologías de actuaciones correspondientes al arreglo de viviendas de personas en situación de vulnerabilidad Los arreglos que se llevarán a cabo en el interior de las viviendas de personas en situación de vulnerabilidad tendrán la finalidad de garantizar las condiciones de habitabilidad, seguridad, accesibilidad, higiene y eficiencia energética mínimas, mediante la realización de reformas básicas de las viviendas en las que personas en situación vulnerable hayan constituido su residencia habitual y permanente. Estos arreglos se clasifican en las siguientes tipologías de actuación: • Arreglos en baños: conjunto de intervenciones que principalmente tienen la finalidad de facilitar las actividades relacionadas con la higiene personal. • Arreglos en cocinas: conjunto de intervenciones que principalmente tienen la finalidad de mejorar las condiciones de seguridad para facilitar las actividades de la vida diaria que se lleven a cabo en la cocina. • Arreglos generales: conjunto de intervenciones que principalmente tienen la finalidad de realizar adaptaciones en el entorno general del domicilio para mejorar las condiciones de habitabilidad, de movilidad y de seguridad. - 12 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 31-38 https://bop.diba.cat A • Actuaciones complementarias de mejora energética de los domicilios para evitar la pobreza energética: conjunto de intervenciones que puedan complementar los arreglos citados y que tengan como finalidad la mejora de la eficiencia energética de los domicilios. • Actuaciones de adaptación funcional: conjunto de intervenciones que principalmente tienen la finalidad de facilitar las actividades de la vida diaria de personas con discapacidad, como la incorporación de elementos domóticos y tecnología para la accesibilidad universal y elementos para la mejora de la accesibilidad comunicativa en el interior de la vivienda. - 13 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 32-38 https://bop.diba.cat A Anexo 4. Documentación De toda la documentación, se deberá aportar original y fotocopia, o fotocopia compulsada. La documentación técnica tendrá que presentarse debidamente firmada por un técnico competente, y visada según lo que indican las ordenanzas y la normativa general aplicable. 1. En la solicitud de inscripción y de informe técnico: - Impreso normalizado de solicitud de inscripción y de informe técnico (impreso 1). Acreditación del solicitante: - DNI, NIE o NIF de la persona que firma la solicitud. - Documentación acreditativa de la representación de la entidad o persona en nombre de la cual actúa. Acreditación de la propiedad: - Nota simple informativa actualizada del Registro de la Propiedad correspondiente a la vivienda referenciada en la solicitud, así como los títulos jurídicos que acrediten la ocupación legítima de la vivienda que se propone incluir en el presente programa de ayudas. - DNI, NIF o NIE de cada uno de los propietarios. - Nombramiento, si procede, de una persona representante de la propiedad a efectos de tramitación de la solicitud (impreso normalizado). Declaración responsable: Declaración responsable, en impreso normalizado, en la que conste detallado si el promotor de las obras: a) Se encuentra al corriente de las obligaciones tributarias y con la Seguridad Social. b) No se encuentra en ninguna de las circunstancias previstas en el artículo 13 de la Ley 38/2003, de 17 de noviembre, general de subvenciones. c) Ha solicitado o recibido otras ayudas para la misma actuación, donde se indique el importe de la ayuda solicitada o, si procede, obtenida. d) Pueden deducirse los tributos que graban el coste de ejecución de las obras (IVA). e) Ha solicitado permiso de obras. - 14 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 33-38 https://bop.diba.cat A f) En el supuesto de estar la vivienda vacía, declaración responsable por parte de la entidad sin ánimo de lucro de que, en el momento de la ocupación de la vivienda, se cumplirán los requisitos establecidos. Documentación técnica: a) La solicitud de la licencia de obras, la obtención de la licencia, el proyecto, así como el pago de las tasas de la licencia se consultarán de oficio. El presupuesto declarado para calcular el impuesto debe coincidir con el precio de ejecución y los materiales de la empresa que realiza las obras. Este importe tendrá carácter limitador en el cálculo de las subvenciones, de acuerdo con los criterios establecidos en el artículo 8 de las Bases. b) En caso de que para la licencia no sea preceptivo aportar un proyecto, o que para la actuación no sea preceptiva la obtención de una licencia: - Memoria técnica, con la descripción de las obras a realizar y documentación técnica anexa complementaria y necesaria según el tipo de actuación para la que se solicitan las ayudas. En el caso de actuaciones para la adecuación de las redes de instalaciones que no requieran licencia o comunicado de obras, será suficiente la aportación del presupuesto de la empresa que se indica en el apartado C siguiente, documentación descriptiva de la instalación y croquis descriptivo de las zonas comunes afectadas por el paso o la eliminación de las instalaciones. - Croquis de la vivienda de antes y después de la rehabilitación, acotado con indicación de la superficie útil, en el caso de actuaciones en viviendas. c) Presupuesto de la empresa que realiza las obras, debidamente desglosado por cada concepto, así como de los honorarios técnicos previstos. Los técnicos designados por el Consorcio de la Vivienda de Barcelona podrán valorar la adecuación del presupuesto protegible presentado con las obras a realizar, de acuerdo con lo establecido en el artículo 31.1 de la Ley 38/2003, general de subvenciones, en caso de que este gasto supere las cuantías de 40.000 euros para obras y 15.000 euros para servicios, establecidas en la Ley 9/2017, de 8 de noviembre, de contratos del sector público, por la que se trasladan al ordenamiento jurídico español las directivas del Parlamento Europeo y del Consejo 2014/23/UE y 2014/24/UE, de 26 de febrero de 2014, para el contrato menor, habrá que acreditar la aportación de tres ofertas y un escrito del presidente, el secretario o el administrador explicativo del resultado de la elección del presupuesto aceptado. d) El Consorcio de la Vivienda de Barcelona deberá elaborar un informe socioeconómico que considerará la situación de vulnerabilidad de los beneficiarios de las ayudas. Este informe - 15 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 34-38 https://bop.diba.cat A recibirá la consideración de informe de preevaluación del cumplimiento de las condiciones requeridas para adquirir la condición de beneficiario de la ayuda. Para realizar este informe socioeconómico y, adicionalmente a la información o documentación que se debe incluir en las solicitudes de inscripción en el programa, a efectos de poder elaborar el informe socioeconómico, los solicitantes tendrán que facilitar, previo requerimiento, la siguiente documentación o información: - El libro de familia del solicitante de la ayuda. - Acreditación de ingresos de la unidad familiar del solicitante. Estos ingresos se podrán acreditar mediante el certificado de imputaciones emitido por la Agencia Tributaria o la última declaración del IRPF y del impuesto sobre el patrimonio de todas las personas empadronadas en la vivienda. - Toda la información o documentación que se considere adecuada para evaluar la situación de vulnerabilidad de los solicitantes y beneficiarios de la ayuda. - Documentación relativa a arrendamientos: Anexo con los contratos o pactos en que se prorrogue la duración del alquiler, como mínimo, por cinco años efectivos a partir del momento del otorgamiento de la subvención, sin incremento de la renta, salvo los incrementos derivados del IPC. En caso de solicitar subvención para actuaciones de la tipología “Actuaciones de adaptación funcional”: Para acreditar el grado de discapacidad de la persona con movilidad reducida o discapacidad sensorial, en las actuaciones de la tipología “Actuaciones de adaptación funcional”, descrita en el anexo 3, se deberá presentar cualquiera de estos documentos: - Certificado de calificación de la discapacidad en vigor, que incluya el grado de movilidad reducida positivo (baremo de movilidad reducida) o que acredite la discapacidad visual o auditiva. - Tarjeta individual acreditativa del grado de discapacidad en vigor, que incluya el grado de movilidad reducida positivo (baremo de movilidad reducida) o que acredite la discapacidad. 2. Al inicio de obras: a) Comunicado de inicio de obras: Se deberá aportar el comunicado de inicio de obras según modelo normalizado. El comunicado de inicio de obras se presentará necesariamente con posterioridad a la recogida - 16 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 35-38 https://bop.diba.cat A del informe técnico. El permiso de obras debe estar vigente durante toda la ejecución de las obras. El Consorcio requerirá al solicitante para que al terminar el plazo indicado en el permiso de obras acredite su finalización. En caso de que no se dé la respuesta oportuna al requerimiento, se entenderá que el solicitante desiste de su solicitud y se procederá a archivar el expediente, previa resolución al efecto. Si el solicitante de la subvención la ha endosado al industrial o constructor responsable de la obra y este la ha descontado de las aportaciones a cargo del solicitante, deberán aportar el correspondiente documento de endoso. b) Solicitud de ayudas de acuerdo con el modelo normalizado. 3. Al terminar las obras: a) Comunicado de finalización de obras: Se deberá aportar según modelo normalizado y adjuntar original y copia de todas las facturas y recibos debidamente emitidos, que justifiquen el gasto realizado. La cesión de la subvención a favor del contratista tendrá los mismos efectos que un recibo. Las facturas y los recibos que se entreguen con el comunicado de final de obras serán las únicas que se tendrán en cuenta en el cálculo de la subvención. Como justificante del presupuesto protegido se podrán aportar cualquiera de los siguientes documentos, además de las facturas: i. Recibos. ii. Para los supuestos de pagos diferidos que venzan con posterioridad a la fecha de finalización de los plazos de justificación previstos en el artículo 43 de las Bases reguladoras: 1. Cheque bancario, justificando el acuse de recibo del mismo por parte del proveedor en el que lo admita como forma de pago. 2. Pagaré, adjuntando el acuse de recibo del mismo por parte del proveedor en el que lo admita como forma de pago. 3. Letra de cambio, aceptada. 4. Carta de crédito irrevocable confirmada o crédito documentario irrevocable. b) Solicitud de ayudas de acuerdo con el modelo normalizado, en caso de no haberla presentado al inicio de las obras. - 17 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 36-38 https://bop.diba.cat A c) Solicitud de pago de la ayuda, según modelo normalizado. d) Documento de domiciliación bancaria. Este documento únicamente se podrá aportar junto con la solicitud de pago. En caso de que se haya aportado un documento de domiciliación bancaria anterior, se solicitará de nuevo la aportación de este documento. e) Certificado de la Generalitat de Catalunya en el que conste que se encuentra al corriente de todos los pagos con la Agencia Tributaria de Cataluña. f) Certificado de final de obras emitido por el técnico competente. El Consorcio de la Vivienda de Barcelona podrá solicitar cualquier documentación complementaria para ampliar su conocimiento sobre la documentación presentada. - 18 - B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 37-38 https://bop.diba.cat A Anexo 5. Direcciones de las oficinas de vivienda de Barcelona Oficina de Vivienda de Ciutat Vella pl. Salvador Seguí, 13 Oficina de Vivienda de L’Eixample c. Alí Bei, 13-15 Oficina de Vivienda de Sants-Montjuïc c. Antoni de Capmany, 23 Oficina de Vivienda de Les Corts c. Remei, 9 Oficina de Vivienda de Sarrià-Sant Gervasi c. Canet, 24 Oficina de Vivienda de Gràcia c. Francisco Giner, 14 Oficina de Vivienda de Horta-Guinardó c. Llobregós, 175 Oficina de Vivienda de Nou Barris pl. Major de Nou Barris, 1 Oficina de Vivienda de Sant Andreu c. Joan Torras, 49 Oficina de Vivienda de Sant Martí Rambla del Poblenou, 154 - 19 - Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-8-2022 CVE 202210115064 Pàg. 38-38 https://bop.diba.cat A