Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A EDUCACIÓ ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 17 de maig de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava la seva disconformitat amb l’actuació del Consorci d’Educació de Barcelona per no atorgar els 30 punts per escola de proximitat que preveien per a la preinscripció a secundària del seu fill. Els fets que s’exposen són, breument, els següents: El mes de gener de 2022, la família va rebre una carta de data 20 de gener de 2022 signada pel conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya i l’alcaldessa de Barcelona, on se’ls informava que, del 9 al 21 de març de 2022, tindria lloc la preinscripció als centres educatius a la ciutat de Barcelona. En aquesta carta, se’ls recordava que aquell era un moment important per a les famílies i que havien de fer la preinscripció de forma digitalitzada a la web . Per fer-ho, tenien al seu abast diversos canals informatius i de suport:  Web edubcn.cat: «Trobareu informació de l’oferta de centres de l’àrea geogràfica del vostre domicili.»  Sessions informatives generals i específiques del 14 al 26 de febrer: se’ls va adjuntar el calendari de les sessions de cada districte en què se’ls informaria del procés de preinscripció i s’atendrien possibles dubtes.  Portes obertes digitals i presencials als centres educatius: se’ls informava que podien consultar les dades i s’animava les famílies a consultar els projectes educatius dels centres.  Telèfons d’informació i oficines de suport La sessió informativa del districte de Sants-Montjuic es va produir el 14 de febrer de 2022 a les Cotxeres de Sants. Aquesta família va assistir-hi i, de nou, se’ls va indicar que els centres de proximitat es podien consultar a la pàgina web del Consorci. De les diverses consultes que havien realitzat quan van rebre la carta de data 20 de gener de 2022, així com de la sessió informativa del districte del 14 de febrer de 2022, van comprovar que l’escola els atorgava 30 punts per proximitat i va ser la que van decidir sol·licitar en primera opció. 1 Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia Tanmateix, a la llista amb la puntuació provisional, no els van atorgar els 30 punts previstos. Així doncs, van presentar una reclamació on adjuntaven la consulta de centres, feta en data 27 de gener de 2022, així com posteriors captures de l’historial de cerques a la pàgina edubcn.cat amb el mateix resultat. A la reclamació demanaven quan es va realitzar aquest canvi, sota quin criteri i en quin acord es basava. El Consorci va respondre que, quan es va fer la consulta a la web, les dades de consulta estaven relacionades amb les puntuacions per proximitat del curs anterior (2021-2022) i no les del curs següent. Així s’indicava en el subtítol «Preinscripció als ensenyaments d’educació infantil i primària per al curs 2021-2022». El Consorci també va informar que les dades que determinen els centres que atorguen la màxima prioritat es van actualitzar el 17 de febrer de 2022. Tot i que la família no pot justificar altres consultes, creuen que aquesta data va ser molt posterior. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat cap petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que consta suficient informació en l’expedient per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, un cop examinat el contingut de la queixa, la documentació aportada per la persona interessada i la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la següent decisió. CONSIDERACIONS 1.- Accés a la informació i transparència La queixa presentada per la ciutadana se centra en l’accés a una informació que, a priori, no ha estat clara, veraç i completa, i que ha dificultat la seva participació en el procés d’admissió del seu fill a l’educació secundària. En relació a aquesta qüestió, volem fer les consideracions generals següents sobre la importància de garantir la màxima transparència perquè les famílies tinguin tota la informació necessària per participar de forma efectiva i en condicions d’igualtat en el procés d’admissió de les places escolars. La Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern defineix a l’art. 2 la transparència de la següent forma: 2 Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia «(...) l’acció proactiva de l’Administració de donar a conèixer la informació relativa als seus àmbits d’actuació i les seves obligacions, amb caràcter permanent i actualitzat, de la manera que resulti més comprensible per a les persones i per mitjà dels instruments de difusió que els permetin un accés ampli i fàcil a les dades i els facilitin la participació en els assumptes públics». L’obligació de ser proactius en la publicació d’informació d’interès públic també es recull en el preàmbul i els articles 6.1a, 8.1 i 10.1 d’aquesta Llei. En concret, es materialitza aportant dades veraces i objectives sobre els procediments relacionats amb l’exercici de les seves competències, les normes i les respostes a consultes sobre les mateixes, les decisions i actuacions rellevants, la informació estadística i qualsevol informació d’interès públic que es demani amb freqüència. S’ha de poder accedir a aquesta informació de manera gratuïta, clara i estructurada. També ha d’estar organitzada de manera que sigui fàcilment accessible i comprensible per les persones, i que permeti fer consultes de manera àgil i ràpida, tal com s’estableix en els articles 5.1, 5.3, 6.1c), 6.1d) i 6.1e) de la Llei de transparència. A més de garantir i facilitar la participació efectiva de les famílies, el fet de promoure la transparència en el procés d’admissió permet que les famílies puguin prendre decisions ben fonamentades, justes i de qualitat, i afavorir així la protecció dels drets individuals de les persones participants. També contribueix a una major confiança per part de la ciutadania i un reforç de la credibilitat en els mecanismes d’assignació dels recursos públics . 2.- De l’anàlisi de la informació facilitada a les famílies sobre els centres escolars de proximitat Aquesta Sindicatura constata els esforços fets en els últims anys pel Consorci d’Educació de Barcelona per millorar els recursos informatius a disposició de les famílies per tal que disposin d’informació bàsica i ordenada sobre el procés d’admissió, així com dels centres escolars de la ciutat. Això ha quedat demostrat amb la carta que les famílies van rebre al mes de gener de 2022, on se’ls facilitaven els canals on podien trobar la informació. Així mateix, també es van convocar reunions presencials per districtes per informar les famílies, a banda de la difusió de les dates de les jornades de portes obertes a les escoles. Però també ha quedat constatat que la informació que van rebre per escrit a finals del mes de gener de 2022 especificava que, a la pàgina web del Consorci «Trobareu informació de l’oferta de centres de l’àrea geogràfica del vostre domicili». No hi havia cap advertiment sobre el fet que la informació no estigués actualitzada ni que pogués ser modificada pel curs 2022-2023 o que encara no es pogués consultar la informació definitiva. El 14 de febrer de 2022, durant la reunió del Consorci a les Cotxeres de Sants, es va donar la mateixa informació a les famílies. 3 Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia El dret a una atenció adequada està recollit a l’article 21, apartats 2 i 3 de la Llei catalana 26/2010: Els ciutadans tenen dret a obtenir de les administracions públiques serveis d’atenció, informació i orientació per a l’exercici i la protecció de llurs drets i interessos, en el compliment de llurs deures i obligacions i en la redacció de documents administratius. Més especialment, l’article 6 del Decret 11/2021 de 16 de febrer, de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya recull el dret a la informació de les famílies sobre els centres educatius en el procediment d’admissió de l’alumnat: el seu projecte educatiu, l’oferta d'ensenyaments gratuïts i l'oferta de llocs escolars vacants en cadascun d'aquests ensenyaments, l'adscripció a altres centres, els criteris d'admissió de l'alumnat, la zona educativa a què pertany el centre per a cada ensenyament, etc. Tal com s’ha dit en el punt primer sobre la transparència, la informació ha de ser veraç i completa, i no dur a errors, com la que es va facilitar a les famílies per carta i en les reunions de districtes. Posteriorment, no se’ls va advertir dels canvis en els centres de proximitat pel curs 2022-2023. Aquesta errada en la transmissió de la informació imputable al Consorci no ha de ser suportada per la família que va accedir a la informació pels canals indicats i en el moment en què se’ls va dir que es podia fer. Igualment, cal que el Consorci els doni resposta, com han sol·licitat, de per què aquesta escola no forma part de la seva àrea de proximitat el curs 2022-2023, quan, segons informa la família, d’altres centres més llunyans sí en formen part. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Un cop considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Consorci d’Educació de Barcelona no ha estat adequada ni respon al principi de bona administració. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la següent decisió:  Recomanar al Consorci d’Educació de Barcelona que estimi les queixes presentades per la ciutadana i se’ls atorgui la puntuació màxima de 30 punts per escola de proximitat.  Recomanar al Consorci d’Educació de Barcelona que doni resposta a la família sobre els criteris empleats per modificar les escoles de la seva àrea de proximitat.  Recomanar al Consorci d’Educació de Barcelona que, en posteriors processos d’admissió d’alumnat, les comunicacions amb les famílies continguin informació correcta i/o se’ls adverteixi que aquesta pot ser modificada. 4 Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5