RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A LLICÈNCIES I DISCIPLINA ACTIVITAT ECONÒMICA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 7 de maig de 2021, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent: No estava conforme amb l’actuació municipal per controlar uns establiments destinats a l’activitat de forn i despatx de pa que no s’ajustaven a la normativa. En un dels establiments s’havia produït un incendi recentment. Anteriorment, el ciutadà s’havia dirigit a aquesta Sindicatura. Des d’aleshores, havia rebut una atenció correcta dels serveis municipals. Ara bé, el funcionament de l’activitat continuava generant molèsties de soroll, olors i fums, fins el dia en què es va produir l’incendi que va afectar els habitatges més propers per acumulació de fum. Encara patien les olors de cremat del dia en què es va produir l’incendi, el 22 d’abril de 2021, i la presència per tot l’edifici de paneroles i altres tipus d’insectes procedents del local, pendent de netejar i agençar. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sant Martí per conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 12 de maig de 2021, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 21 d’abril de 2022, la Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: Des de l’anterior resolució de la Sindicatura, de data 9 d’octubre de 2018, s’han tramitat els següents expedients de disciplina urbanística i mediambiental als establiments denunciats. 1 a) A l’establiment ‘a’: expedient per molèsties de soroll en habitatge; expedient per molèsties d’olors en habitatge; expedient per molèsties d’olors a l’escala veïnal; expedient per obres sense llicència, i expedient per l’incendi en l’establiment. b) A l’establiment ‘b’: expedient per obres sense llicència i expedient per activitat no ajustada a llicència. En el moment en què es redacta aquest informe, tots els expedients en referència a l’establiment ‘a’ consten arxivats. Alguns per compliment dels requeriments. D’altres perquè, degut a l’incendi, ja no en correspon la tramitació perquè cal dur a terme una reforma integral del local. Encara s’està tramitant l’expedient corresponent a l’activitat no ajustada a llicència de l’establiment de l’establiment ‘b’. Es realitza l’activitat de despatx de pa, tot i que la llicència vigent del local és de restaurant. En data 27 d’abril de 2021, el Servei de Protecció Civil, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS) va emetre un informe de la inspecció realitzada relatiu a l’incendi ocorregut al a l’establiment ‘a’. En data 22 d’abril de 2021, arran d’aquest informe, es van incoar dos procediments en l’expedient per l’incendi en l’establiment ‘a’: un sancionador i un de restitució. Ambdós van derivar de la infracció greu de mal funcionament dels elements de sectorització en un local de risc especial, d’acord amb les normatives específiques. En l’informe, però, s’indica que s’ha cessat l’activitat en el local incendiat. Per tant, ha desaparegut la font del possible conflicte de convivència entre les persones responsables de l’activitat i el veïnat afectat pel seu funcionament. Complementàriament, s’informa que l’Ajuntament de Barcelona compta amb el Servei d’Orientació Jurídica i Mediació. Aquest servei l’ofereixen professionals de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona. Es presta presencialment o telefònicament i de forma gratuïta. Té com a finalitat proporcionar consell jurídic sobre les qüestions plantejades per la ciutadania, així com informar sobre la viabilitat d’acudir als tribunals o de recórrer a la mediació com a via alternativa per a la resolució de conflictes. CONSIDERACIONS L’Ajuntament ha trigat més d’onze mesos a facilitar a la Sindicatura de Greuges de Barcelona la informació que es va sol·licitar per resoldre la queixa. Aquest termini supera amb escreix el que pot considerar-se un temps raonable, d’acord amb els principis d’eficiència i de bona administració amb què han de regir-se els serveis municipals. Així mateix, incompleix el deure de col·laboració establert per l’article 3.7 de la normativa reguladora de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (aprovada per la Comissió de govern en sessió del dia 19 de gener de 2005). D'acord amb aquests fets, es recorda al Districte de Sant Martí l’obligació de col·laborar amb aquesta Sindicatura perquè pugui desenvolupar adequadament 2 la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i alhora vetllar pels drets de la ciutadania. En relació a l’objecte de la queixa, aquesta Sindicatura efectua les següents valoracions: 1. Sobre l’eficàcia dels serveis públics En referència a l’assumpte objecte de la present queixa, volem recordar que correspon al consistori tant la intervenció administrativa, com la prevenció i el control de les activitats comercials i de restauració que s’efectuen a la ciutat. En aquest cas, la Sindicatura ja havia intervingut per les molèsties que patien les persones veïnes de la finca en la qual s’ha produït l’incendi d’un dels locals. Es va recomanar al Districte de Sant Martí que fes un seguiment molt estricte de l’activitat davant dels possibles indicis d’incompliments normatius. L’actuació municipal no ha estat eficaç per garantir el compliment de les normes urbanístiques, ambientals i sectorials d’aplicació a l’establiment incendiat, tot i les reiterades denúncies presentades pel ciutadà per les possibles deficiències que presentava el local i que, finalment, han estat constatades després d’haver-se produït l’incident. Afortunadament, en aquesta ocasió, no s’han hagut que lamentar víctimes mortals, com en altres casos ocorreguts recentment a la ciutat. Però cal una actuació més efectiva per evitar qualsevol situació que pugui comportar un perill per a la ciutadania. No oblidem que l’informe del SPEIS advertia que les deficiències o el mal funcionament dels elements de sectorització en locals de risc especial es considera una infracció greu, d’acord amb l’article 10.e de l’Ordenança municipal de condicions de protecció contra incendis. En aquest sentit, recordem les disposicions de l’article XXIII de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat sobre l’eficàcia dels serveis públics: «Les autoritats locals garanteixen l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats dels usuaris vetllant per evitar qualsevol situació de discriminació o d’abús». Actualment, desconeixem si l’activitat del local incendiat continua tancada, com s’indica en l’informe municipal, rebut el 21 d’abril de 2022. En tot cas, abans de la seva possible reobertura, caldrà assegurar-se que es dona compliment a totes les condicions i es corregeixen les deficiències descrites en l’informe del SPEIS: - Comprovar la potència total instal·lada; - Exigir les mesures necessàries per garantir la compartimentació total de l’establiment envers els altres sectors i edificis, especialment dels conductes del fals sostre i dels conductes d’extracció de fums; - Millorar la seguretat contra incendis a través de l’espai porxat (es recomana la compartimentació de les obertures situades en la part més alta de l’espai porxat, on es poden acumular bosses de fum calent). 3 D’altra banda, en l’informe municipal no es fa cap referència a les molèsties per presència de diferents tipus d’insectes a la finca procedents del local sinistrat i que també denunciava el ciutadà. Caldrà que el consistori verifiqui aquestes fets. 2. Sobre els drets de les persones interessades Durant la tramitació de la present queixa, el ciutadà afectat va aportar còpia d’un escrit de data 17 de maig de 2021, en el què l’Oficina d’Informació i Tràmits de la Guàrdia Urbana li comunicava que no era possible facilitar-li les dades sol·licitades relatives al local sinistrat pel fet de no ser part implicada en els fets dels quals es demanava informació. Recordem que l’interessat en aquest cas és el ciutadà que porta anys denunciant el mal funcionament de l’activitat que produeix molèsties, tant a ell com a altres persones veïnes de la finca. L’article 4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC) considera persones interessades en el procediment administratiu tant les que insten el procediment per obtenir algun benefici, com aquelles que, en general, poden resultar perjudicades. El paràgraf b) de l’apartat 1 d’aquest precepte disposa que també són persones interessades en el procediment administratiu «els que, sense haver iniciat el procediment, tinguin drets que puguin resultar afectats per la decisió que en el mateix s’adopti». Per tant, tot i que el precepte no estableix una definició precisa de la persona interessada, sí que les determina d’acord amb el concepte de legitimació. A efectes de la llei, tenen la consideració de persones interessades per la seva relació amb l’objecte del procediment, i com a tal ho acreditin. D’altra banda, l’article 6 de la Carta de Ciutadania. Carta de Drets i Deures de Barcelona estableix el dret de totes les persones interessades a consultar la documentació, els arxius i els registres municipals, i a obtenir-ne còpies. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Sant Martí no ha estat ajustada a dret ni eficaç per controlar una activitat que presentava deficiències greus en el seu funcionament. Per tot el que s’ha exposat, la Sindicatura emet la següent decisió:  Recomanar al Districte de Sant Martí que exigeixi a les persones responsables del local sinistrat el compliment de les condicions i la correcció de les deficiències descrites en l’informe de l’SPEIS.  Recomanar al Districte de Sant Martí que, si encara no ho ha fet, comprovi l’estat actual del local i les possibles afectacions al veïnat de la finca. 4  Recomanar al Districte de Sant Martí que continuï la tramitació de l’expedient de disciplina incoat a l’establiment ‘b’, per activitat no ajustada a llicència.  Recordar a l’Àrea de Prevenció i Seguretat que té l’obligació de complir amb el deure de facilitar la informació de la seva activitat a totes aquelles persones interessades. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5