RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A CONTAMINACIÓ ACÚSTICA I ATMOSFÈRICA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 15 de novembre de 2021, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat per la manca d’actuació municipal eficaç per solucionar un problema de molèsties de soroll i de variació de temperatura en el seu habitatge. La promotora de la queixa exposava que tres anys enrere ja havia denunciat les molèsties provocades pel funcionament d’una activitat de despatx de pa amb degustació ubicada als baixos de la seva finca. Prèviament, ho havia tractat directament amb les persones responsables de l’establiment, però no havia aconseguit solucionar-ho. La causa de les molèsties eren un motor extractor, la instal·lació de l’aire condicionat, així com el funcionament de la pròpia activitat, que comença cada dia a les 5 de la matinada. També exposava les molèsties d’increment i disminució de temperatura, en funció de la temporada, provocades pel tub del ventilador extractor de l’establiment, així com l’acumulació de partícules de pa que es produïa al seu pis a causa d’aquest sistema de ventilació. Actuacions fetes Un cop admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Es va examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, i es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sants-Montjuïc per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 25 de novembre de 2021, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per estudiar la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 22 de febrer de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa que, un cop comprovades les molèsties de soroll, es va incoar un expedient per a l’adequació de l’activitat. Durant la tramitació de l’expedient, la titularitat de l’establiment va presentar un projecte de tractament acústic per poder solucionar les molèsties, el qual es va 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de Govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6, eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania. informar favorablement. Posteriorment, la titularitat de l’establiment va aportar la declaració responsable d’executar les obres abans del 31 de desembre de 2021. En el moment de fer aquest informe, està en tràmit de resolució el recurs d’alçada presentat per la titularitat de l’establiment contra l’ordre de cessament de l’activitat. Al·legaven que no se’ls havia facilitat a temps la còpia de l’informe acústic sol·licitat per poder valorar el condicionament de l’establiment. El Districte proposa estimar parcialment les al·legacions i indica que, atès que encara no consta que s’hagin resolt les deficiències, caldrà continuar el procediment des del moment anterior a l’adopció de la resolució recorreguda. CONSIDERACIONS De la informació facilitada es desprèn que encara resten per esmenar les deficiències acústiques que presentaven les instal·lacions de l’establiment destinat a l’activitat de despatx de pa amb terminal de cocció i degustació que el consistori va constatar en l’informe emès el 25 de gener de 2021. Recordem que la persona afectada va presentar la primera denúncia en data 3 de setembre de 2018, però que ja portava un temps patint les molèsties de soroll i que prèviament havia intentat solucionar el problema directament amb la direcció del negoci. És obvi que les molèsties descrites impedeixen el descans diari a la persona afectada, ja que l’activitat comença cada dia a les 5 del matí i, segons manifestava en l’entrevista mantinguda amb aquesta Sindicatura, això estava afectant greument la seva salut. Així es posa de manifest també pel nombre d’escrits de reclamació presentats per la interessada (fins a set en tres anys). En aquest sentit, cal recordar que aquest soroll no desitjat i nociu pot arribar a pertorbar la qualitat de vida de la persona afectada, més encara quan el soroll envaeix el seu espai més íntim i privat, el domicili. Diferents sentències del Tribunal Europeu de Drets Humans fan referència a l’efecte perniciós de la contaminació acústica sobre els drets fonamentals a la inviolabilitat del domicili, a la protecció de la salut, a un medi ambient adequat i a un habitatge digne. Sobre les altres molèsties també denunciades de contaminació atmosfèrica, variació de la temperatura i presència de partícules de pa en el pis de la persona afectada, en l’informe del districte no se’n fa cap referència. Per aquest motiu, es tornarà a demanar informació sobre aquest punt. Sobre la tramitació administrativa, es conclou que l’actuació municipal no ha estat gens àgil ni eficaç, ja que es va trigar més d’un any en realitzar la visita prèvia al pis de la denunciant, en data 18 de novembre de 2019, i un any més en realitzar les mesures sonomètriques de comprovació dels nivells acústics, en data 18 de desembre de 2020. En total, han transcorregut més de dos anys des de la primera denúncia, de data 3 de setembre de 2018. 2 Aquesta institució considera del tot inacceptable aquest termini de temps per comprovar unes molèsties de soroll, la qual cosa no es correspon amb els principis d’actuació d’una bona administració. En aquest sentit, cal esmentar els principis recollits a l’article 5.2 de la Carta de ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona, que estableix que totes les persones tenen dret a que els procediments es tramitin de manera àgil, d’acord amb els criteris d’eficàcia, eficiència i servei a la ciutadania, i que acabin amb una resolució expressa i motivada en els terminis previstos legalment. Així mateix, també s’observa una dilació excessiva en la tramitació del recurs presentat per la part implicada. No obstant això, aquesta Sindicatura considera que les al·legacions presentades no són apropiades: el fet de no disposar a temps de l’informe acústic realitzat pels serveis municipals no és impediment perquè les persones causants de les molèsties duguin a terme el condicionament de l’establiment per solucionar el problema. En qualsevol cas, i davant la continuïtat de les molèsties, el Districte hauria d’haver actuat amb major diligència per garantir els drets de la ciutadana. En aquest sentit, el consistori disposa de mecanismes suficients per fer cessar activitats manifestament molestes, si la titularitat no efectua l’adequació necessària de l’establiment per resoldre-les. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Un cop considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Sants- Montjuïc no ha estat ajustada a dret ni eficaç per garantir els drets de la persona afectada per les molèsties que genera l’activitat de despatx de pa amb terminal de cocció i degustació. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la següent decisió:  Advertir al Districte de Sants-Montjuïc que impulsi, sense més dilació, la tramitació de l’expedient d’adequació de l’activitat que molesta.  Recomanar al Districte de Sants-Montjuïc que comprovi totes les molèsties denunciades per la persona afectada, també sobre contaminació atmosfèrica. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i , s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3