Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A LES MOLÈSTIES QUE GENERA L’ÚS DE LA VORERA DEL SEU CARRER COM A ZONA DE CÀRREGA I DESCÀRREGA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 21 d’octubre de 2021, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava el següent: Viu en uns baixos que donen directament al carrer. Arran de la reurbanització i peatonalització del carrer Sant Joan de Malta, els vehicles estacionen a la vorera situada davant del seu domicili. Acompanya la seva queixa amb fotografies que il·lustren l’explicació. Els vehicles estacionen en aquesta ubicació per subministrar material, sobretot a un negoci proper. L’aparcament indegut a la vorera es produeix a diferents hores del dia (a partir de les cinc del matí i, en ocasions, també per la nit), i provoca moltes molèsties i sorolls. Atès que seu habitatge està a peu de carrer, aquest fet l’afecta de manera especial, ja que li perjudica el descans i li genera problemes de salut. Aquests problemes es produeixen des de la pacificació del carrer Sant Joan de Malta, que va comportar la supressió de la zona de càrrega i descàrrega ubicada en aquell carrer. Aquest espai era utilitzat per camions i furgonetes i donava servei al repartiment de mercaderies d’aquell entorn. Tant ella com el president de la comunitat veïnal van demanar per escrit als serveis municipals del Districte de Sant Martí la col·locació de pilones a fi d’evitar l’estacionament de vehicles a la vorera. El Districte els va informar que aquesta solució només s’adopta de manera excepcional, ja que produeix dificultats a les persones amb capacitat visual reduïda. La promotora de la queixa va manifestar que havia denunciat els fets a la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) en diverses ocasions i havia presentat fotografies com a prova. Mai havia rebut cap resposta efectiva. Adjunta diferents comunicacions rebudes en les quals s’indica que, per exemple, malgrat ser coneixedora del problema, la GUB no disposa de recursos per ubicar un element estàtic en el lloc dels fets, o bé que, en el moment de presentar-s’hi, no s’han detectat molèsties. En concret, la ciutadana aporta resposta de la comunicació rebuda, en la qual s’informa que la GUB farà seguiment del cas, atès que és l’organisme competent pel que fa a les infraccions que es cometen en horari nocturn. 1 Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sant Martí i a l’Àrea de Prevenció i Seguretat per rebre informació sobre les intervencions realitzades. En data 12 de novembre de 2021, es va sol·licitar a aquests organismes la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats 1. Informe del Districte de Sant Martí El 7 de desembre de 2021, la Sindicatura va rebre la informació sol·licitada al Districte de Sant Martí. Sobre els criteris que regeixen per a la instal·lació de pilones a la via pública, s’explica que l’any 2018 es va arribar a un acord amb el col·lectiu de persones amb diversitat funcional per tal de no col·locar pilones a les voreres. Aquest acord estava motivat per les molèsties que aquests elements estàtics causaven a les persones vianants, especialment aquelles amb capacitat visual reduïda. Ara bé, es pot comprovar que a l’entorn d’aquest carrer i a la zona pacificada, hi ha vies delimitades amb pilones. Segons l’informe del Districte, per evitar les molèsties al veïnat es recomana fer ús de les zones de Distribució de Mercaderies (DUM), conegudes també com a «zones de càrrega i descàrrega». En aquest sentit, les DUM disponibles a la zona són les següents: - Carrer Monturiol, a l’alçada del número 13, amb 25 metres de llargària. - Carrer Concili de Trento, a l’alçada del número 22, amb 25 metres de llargària. - Plaça de Joan de Casanellas, amb 25 metres de llargària. En relació a l’àrea DUM de Sant Joan de Malta, el Districte manifesta que va ser substituïda per una nova zona de càrrega i descàrrega situada a la Plaça de Joan Casanellas, a menys de 50 metres de distància, i amb les mateixes dimensions. Aquesta substitució no va requerir estudi de mobilitat. Finalment, el Districte facilitava un plànol on figurava la ubicació de la queixa, assenyalat en color groc. Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia En aquest plànol també hi figuraven les àrees DUM preexistents (carrer Monturiol 13 i carrer Concili de Trento 22), assenyalades en color blau, i la DUM de nova creació, assenyalada en color verd, situada a la Plaça de Joan de Casanellas. Aquesta DUM substituïa la que es va eliminar, situada al carrer Sant Joan de Malta i assenyalada en color vermell. Es facilita un plànol on es veuen les DUM existents i la DUM que es va eliminar. 2. Informe de l’Àrea de Prevenció i Seguretat En dates 2 i 9 de desembre de 2021, la Sindicatura va rebre la informació sol·licitada a l’Àrea de Prevenció i Seguretat. L’escrit exposava que, des del 19 de maig de 2020 fins al 21 d’octubre de 2021, es van rebre 19 trucades en relació amb l’estacionament i l’ús de la vorera a l’inici del carrer Monturiol, en concret:  L’Oficina d’Atenció a la Demanda (OAD) va gestionar-ne quatre.  Patrulles comissionades al lloc van gestionar-ne nou, amb el resultat d’una denúncia i vuit vehicles que s’havien absentat.  Sis van ser peticions directes a Barcelona Serveis Municipals (B:SM), sense que es produís cap denúncia ni ingrés. En l’informe s’indicava també que, arran de la comunicació que va fer la promotora de la queixa el 6 d’octubre de 2021 sobre el possible estacionament indegut de vehicles al seu carrer, un altre organisme es va fer càrrec de la seva gestió: Barcelona de Serveis 3 Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia Municipals (B:SM). Tot i això s’informava que s’efectuaria un seguiment per comprovar les infraccions i actuar en conseqüència. D’altra banda comunicaven que el control de les diverses infraccions en horari nocturn és competència de la GUB. Per la seva banda, l’Àrea de Prevenció i Seguretat va adjuntar una queixa de la ciutadana i la seva resposta per part de l’Equip de Policia de Barri (EPB) de la GUB. S’hi indicava que s’havien dirigit en diferents ocasions i horaris al carrer Monturiol i no havien pogut comprovar les molèsties que indicava la ciutadana. També es comunicava a la interessada que els recursos disponibles són insuficients i no es poden mantenir dispositius estàtics durant un temps prolongat en el mateix lloc. Així mateix li recomanaven que, quan veiés que s’estacionava a la vorera, es posés en contacte amb la GUB perquè acudeixi una patrulla. Finalment, l’Àrea de Seguretat i Prevenció indicava que el carrer Monturiol, des de Gran Via fins al carrer Concili de Trento, és un punt de vigilància prioritari per part de les patrulles de la GUB del districte de Sant Martí Tenen indicacions de corregir sempre les infraccions que s’hi detectin. Així doncs, s’informa a aquesta Sindicatura que, en aquest tram del carrer, des de l’octubre de 2020 fins a l’1 de desembre de 2021 s’han tramitat un total de 23 denúncies per iniciativa de les patrulles. CONSIDERACIONS 1. De la resposta donada per part del Districte de Sant Martí El Districte de Sant Martí indicava que l’alternativa plantejada és la utilització de les DUM dels carrers Monturiol, Concili de Trento i Plaça de Joan de Casanellas. Tanmateix, aquestes alternatives sembla que no siguin suficients. Encara es continua estacionant a la vorera del carrer Monturiol, davant de l’habitatge de la ciutadana, tal com posen de manifest les imatges que ha facilitat. Estacionar a la vorera està prohibit, tal com estableix l’article 29, apartat 10 de l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles, de 27 de novembre de 1998 (OCVV) En relació a la càrrega i descàrrega de mercaderies, l’article 26.4 de l’OCVV assenyala el següent: Els vehicles que realitzin operacions de càrrega i descàrrega no poden ocupar 1 totalment ni parcial les voreres , andanes, passeigs o zones senyalitzades amb franges blanques al paviment, guals, ni qualsevol altre indret on, amb caràcter general, estigui prohibida la parada. 1 La negreta és nostra. Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia Per evitar aquests estacionaments, es demanava la instal·lació de pivots a la vorera, però el Districte assenyalava que, per un acord signat el 2018 amb el col·lectiu amb diversitat funcional, s’havia decidit no instal·lar-ne més. Ara bé, en el mateix carrer Monturiol, a l’alçada del números 16 i 30, es pot comprovar que hi ha arbres o senyals de trànsit, elements que podrien constituir una solució alternativa als pivots i que evitarien l’estacionament indegut dels vehicles. Cal remarcar que també hi ha pilones en altres carrers de l’entorn. 2. De la resposta donada per part de l’Àrea de Prevenció i Seguretat L’informe aportat per aquesta institució assenyala que s’havien rebut 19 demandes d’intervenció en relació amb l’estacionament en qüestió i que s’havien presentat 23 denúncies per iniciativa de les patrulles fins a l’1 de desembre de 2021. És a dir, un total de 42 suposades infraccions per estacionament a la vorera de l’inici del carrer Monturiol. Es constata, per tant, que hi ha un volum important d’infraccions en aquesta ubicació de la ciutat, fet que podria provocar molèsties al veïnat de la zona. Els dispositius estàtics no es poden mantenir durant un temps prolongat. La promotora de la queixa assenyalava que és a partir de les cinc el matí i en ocasions per la nit, quan més es produeixen aquests estacionaments. Per tant, seria adient que tant la GUB, sobretot en horari nocturn, com B:SM fessin controls i inspeccions en la zona per mitigar el problema. De la diferent informació continguda en el present expedient i amb motiu de les respostes rebudes per part dels serveis municipals, en especial de l’Àrea de Prevenció, es desprèn que fa temps (com a mínim, des de l’any 2020) que la promotora de la queixa es dirigeix a l’Ajuntament per demanar resposta a les molèsties que li produeix l’estacionament indegut de vehicles a la vorera. Aquests fets es recolzen també en les mateixes comunicacions, informacions i comunicacions que l’Ajuntament ha enviat a la interessada i a la Sindicatura. Malgrat això, encara no s’ha obtingut cap resposta efectiva ni suficient sobre l’estacionament indegut a les voreres, fet que la promotora de la queixa ha posat de manifest quan s’ha dirigit en diverses ocasions a la Sindicatura. Per aquest motiu cal cercar de manera imminent una solució efectiva a la problemàtica exposada per garantir el dret al descans i a la tranquil·litat. Així, l’article 31.2 de la Carta de Drets i Deures de la Ciutat de Barcelona estableix que totes les persones tenen dret a gaudir de la tranquil·litat dins la ciutat, sense perjudici de l’activitat 5 Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia cultural, comercial, industrial i del transport necessària per a la vida econòmica i social. D’acord amb les disposicions de l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, les actuacions del Districte de Sant Martí i de l’Àrea de Prevenció i Seguretat no han estat eficaces, ja que no s’ha resolt el problema de l’estacionament a la vorera del carrer Monturiol. En conseqüència, aquesta Sindicatura emet la següent decisió:  Recomanar al Districte de Sant Martí l’estudi d’alternatives per impedir l’estacionament a la vorera del carrer Monturiol i la instal·lació de senyals de trànsit, arbres o qualsevol altra mesura que estimi adient.  Recomanar al Districte de Sant Martí l’estudi de la viabilitat de reubicar les zones DUM als llocs on els comerços tinguin més activitat o, fins i tot, la possibilitat de crear noves àrees DUM per minimitzar les molèsties de sorolls al veïnat al veïnat, ponderant les afectacions que puguin produir a l’entorn.  Recomanar a l’Àrea de Prevenció i Seguretat la possibilitat d’establir controls preventius i enviar dispositius a les hores en què, segons indica el veïnat, es produeixen més molèsties. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut.