RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A LA GESTIÓ D’UNA BORSA DE TREBALL DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 27 de desembre de 2021, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent: L’any 2019 havia superat un procés d’oferta pública per a la categoria de tècnica mitjana en educació social, però no havia obtingut plaça, i havia passat a formar part de la borsa de treball per a aquella categoria. El mes d’abril de 2021, l’Ajuntament va enviar un correu electrònic a totes les persones que es trobaven en aquella situació informant que si tenien interès a continuar inscrites en la borsa de treball havien de respondre aquell correu i realitzar una entrevista. Per qüestions personals no va tenir accés al citat correu fins al mes de setembre i, després de contactar amb Recursos Humans, li van informar que ja no formava part de la borsa. Va dirigir un escrit a l’Ajuntament mostrant la seva disconformitat i, com que tres mesos després encara no havia obtingut cap resposta, va enviar un correu electrònic a ajuntamentrespon@bcn.cat. Allà li van informar que traslladaven el seu escrit als responsables de Recursos Humans. En el moment de dirigir-se a la Sindicatura de Greuges continuava sense rebre resposta. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Un cop examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 12 de gener de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de Govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 «Crear unes institucions eficaces, responsables i transparents a tots els nivells». Resposta de l’òrgan afectat En data 6 d’abril de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: El 9 d’abril de 2021, i amb efectes de notificació, es va dirigir un correu electrònic a la interessada i a la resta de persones en la mateixa situació, informant sobre l’inici de l’ampliació de la borsa de treball de la categoria de tècnic/a mitjà/na en Educació Social. El correu indicava com inscriure’s a la convocatòria que s’havia de publicar el 12 d’abril de 2021 a la Seu Electrònica. Informava que, en cas d’estar interessada en formar part de l’ampliació de la borsa, havia d’annexar el currículum. El 19 d’abril de 2021, es va enviar un nou correu electrònic als mateixos destinataris, com a recordatori de la finalització del termini d’inscripció. El 10 de setembre de 2021, la interessada va escriure un correu electrònic a borses@bcn.cat, demanant informació sobre la seva situació a la borsa de treball. Manifestava el següent: «....Vaig aprovar el procés selectiu d’educadores socials. Però he estat treballant fins ara a Ensenyament. Sé que em van enviar un correu per saber si volia continuar a la borsa, però en aquell moment no vaig poder fer res per circumstàncies personals i el vaig veure molt tard. Ara mateix no sé si m’han fet fora de la borsa o continuo....». Es va respondre que les persones no inscrites en el procés d’ampliació de la borsa de treball quedaven fora del procés. L’octubre de 2021 es va lliurar a l’Oficina d’Atenció a les Gerències una instància de la interessada, sense registre, en la qual demanava més informació sobre la seva exclusió de la borsa. Com que la sol·licitud no estava registrada, no es va respondre; s’esperava que arribés pel conducte formal, degudament registrada, la qual cosa no va succeir. Malgrat això, el 21 de març de 2022 es va contestar a la interessada. CONSIDERACIONS Segons l’apartat 4 de l’Acord de condicions de treball dels empleats públics de l’Ajuntament de Barcelona, sobre la constitució i funcionament de les borses de treball, la promotora de la queixa formaria part de la borsa de tècnic/a mitjà/na d’Educació Social en el bloc B. En aquest bloc s’integren les persones que, a la finalització de l’últim procés selectiu mitjançant convocatòria pública de la categoria, hagin aprovat sense obtenir plaça. El 20 de desembre de 2018, l’Ajuntament i els representants dels treballadors van acordar modificar aquest apartat en relació a les persones que formaven part del bloc B. Es va acordar que, en el cas de processos selectius que no incorporessin la superació d’una entrevista per competències (com és el cas objecte d’estudi), la crida per prestar serveis es realitzaria tan sols a aquells candidats o candidates que haguessin superat l’entrevista convocada a aquests efectes. Així, l’informe municipal justifica l’exclusió de la promotora de la queixa pel fet de no inscriure’s a la convocatòria per a la realització de l’entrevista per avaluar les seves 2 competències. La superació de l’entrevista era un requisit indispensable per completar el procés d’integració en la borsa de treball. Així mateix, el Consistori ha facilitat a la Sindicatura de Greuges la documentació que acredita la notificació de la convocatòria d’aquesta prova a la interessada, on constava que la no inscripció comportava l’exclusió de la borsa. La interessada reconeix haver rebut la notificació per correu electrònic, tot i que, quan va poder accedir-hi, el termini havia conclòs. Davant d’aquesta situació, i atesa la complexitat de la creació i gestió de les borses de treball municipal, esdevé pràcticament impossible adaptar la data de realització de les proves en funció de les circumstàncies de les persones aspirants. Altra qüestió que ha estat motiu de queixa és la manca de resposta municipal a l’escrit de la interessada en què demanava aclarir les causes de l’exclusió de la borsa de treball. L’Ajuntament indica que no es va respondre perquè no s’havia presentat a través del registre d’entrada de documents. Malgrat això, després de la intervenció de la Sindicatura de Greuges, s’ha respòs a la interessada. En aquest punt, considerem convenient recordar a l’òrgan municipal que l’obligació de donar resposta a les qüestions que se li plantegin forma part del dret de la ciutadania a una bona administració, d’acord amb l’article 22 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Per tot això, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha de concloure que, més enllà del termini que ha emprat l’Ajuntament per donar resposta a l’escrit de la interessada, no hi ha indicis d’una actuació irregular per part de l’Ajuntament Barcelona. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Un cop considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu ha estat ajustada a dret pel que fa als motius de l’exclusió de la interessada de la borsa de treball. Tanmateix, volem:  Recordar a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu que té l’obligació de respondre els escrits que els dirigeix la ciutadania. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3