RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES DE BARCELONA QUEIXA PRESENTADA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (ATENCIÓ A LA CIUTADANIA) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 9 de setembre de 2021, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent: No estava conforme amb la manca de resposta a la instància presentada el 28 d’abril de 2021 al Districte de Les Corts. Sol·licitava informació sobre el criteri d’aplicació de la condició tercera de l’article 80 de les Ordenances Metropolitanes d’Edificació, Secció, 3ª Oficines, en relació amb el que disposa el Codi Tècnic d’Edificació (CTE). En el moment de presentar la queixa, manifestava no haver rebut resposta a la seva petició. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de les Corts per conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 17 de setembre de 2021, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 10 de març de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa la tramitació donada a la petició formulada pel ciutadà. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de Govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6, «màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania». CONSIDERACIONS La petició formulada pel ciutadà va ser traslladada a la Direcció del Servei de llicències, òrgan depenent de l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat. La Direcció informa que la resposta a la instància presentada el 28 d’abril de 2021 es va enviar a l’adreça electrònica facilitada pel promotor de la queixa. Se l’informava del següent: La normativa referent a alçades lliures de l’edificació, fa referència a mínims admissibles, i cal assolir sempre els paràmetres previstos en tots els instruments, entenent que, en assolir el més exigent, s’estan assolint tots. Pel que fa a oficines, l’article 80 de les OME del PGM estableix una alçada mínima de 2,50 m, admetent 2,10 m en banys i zones d’ocupació nul·la o esporàdica. Alhora el CTE DB SUA estableix que en zones de circulació s’admet una alçada mínima de 2,10 m si són d’ús restringit, i de 2,20 m en la resta de casos. Per tant, caldrà que les oficines de nova implantació tinguin unes alçades de: - 2,50 m en zones d’ocupació habitual - 2,10 m en serveis higiènics, zones sense ocupació o ocupació esporàdica i zones de circulació d’us restringit - 2,20 m en zones de circulació d’ús general La resposta consta notificada el dimecres 26 de maig de 2021 a les 15:09 h. La Direcció explica que es va considerar que la resposta per correu electrònic era la més àgil i raonable, atesa la situació sanitària del moment a conseqüència de la Covid-19. A més, el propi interessat facilitava l’adreça de correu electrònic. Per tant, s’entenia que acceptava aquest mitjà de comunicació. Per altra banda, la Direcció informa que, la darrera setmana de novembre de 2021, el ciutadà va formular una queixa a través del sistema Iris per reclamar la resposta a la seva instància. Se li va respondre que se li havia fet arribar el 26 de maig de 2021 a l’adreça electrònica facilitada. Convé recordar que la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició, assenyala en l’article 3 que les peticions poden versar sobre qualsevol assumpte o matèria comprès en l’àmbit de competències de l’administració destinatària, sense que sigui rellevant el fet que afectin exclusivament la persona peticionària o siguin d’interès col·lectiu o general. El dret de petició té rang de dret fonamental, d’acord amb l’article 29 de la Constitució Espanyola i està reconegut per l’article 29 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya. L’article 11.1 de la Llei orgànica 4/2001 estableix que una vegada admesa a tràmit una petició, l’autoritat o òrgan competent han de respondre i notificar la contestació de manera expressa i fonamentada en el termini màxim de tres mesos des de la data de la seva presentació. 2 En el cas objecte de supervisió, la petició es va formular el 28 d’abril de 2021 i la resposta es va comunicar en el termini d’un mes. Per tant, cal concloure que no hi ha cap indici d’actuació municipal irregular que pugui infringir els drets del ciutadà. El ciutadà no ha qüestionat que li responguessin per correu electrònic. Tanmateix, la Sindicatura vol posar en valor l’ús dels mitjans electrònics entre la ciutadania i l’administració. L’ús d’aquests canals contribueix a millorar l’eficàcia i eficiència públiques, així com la relació amb la ciutadania. Constitueix, per tant, una manifestació del principi de bona administració. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha estat ajustada a dret i eficaç. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3