RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (LLICÈNCIES D’ACTIVITATS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 14 de març de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent: Una activitat de restaurant-bar del carrer Caballero generava molèsties. Feia més de tres anys, havia denunciat el soroll, les olors i el greix que desprenia la xemeneia d’extracció de fums de la cuina, les obres sense llicència que s’havien realitzat al local i les activitats musicals que s’hi duien a terme sense autorització. També feia referència a un muntacàrregues que s’utilitzava pel pati interior, sense llicència, i que presentava greus deficiències. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Les Corts per conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 21 de març de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 31 de maig de 2022, la Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa les actuacions dutes a terme arran de les instàncies presentades per la persona afectada, que van consistir en el següent: 1. Sobre les molèsties de sorolls En data 23 de novembre de 2018 es van sol·licitar mesures acústiques diürnes de la sortida de fums, així com el manteniment de la xemeneia instal·lada des de l’any 1982. En data 10 de desembre de 2018 es van realitzar les mesures sonomètriques. Es va comprovar que el soroll de l’activitat, concretament del sistema d’extracció de fums, sobrepassava els límits establerts per l’Ordenança del medi ambient de Barcelona (OMA). 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de Govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6, màxima eficàcia i responsabilitat vers la ciutadania. Per aquest motiu, es va incoar l’expedient de protecció de la legalitat i el 25 de febrer de 2019 es va emetre ordre de cessament de l’activitat. En data 11 de març de 2019, el representant de l’activitat va aportar un estudi acústic amb una sèrie de mesures correctores que s’implantarien per solucionar l’impacte acústic existent. El 3 de maig de 2019 es va notificar l’avaluació favorable d’aquest estudi acústic presentat. No obstant això, el 12 de juliol i 27 de novembre de 2019, es van imposar dues multes coercitives per no haver complert l’ordre de cessament emesa. I el 9 de novembre de 2020 es va dictar ordre de precintament de la instal·lació molesta (cal recordar que l’any 2020 van quedar aturades la majoria d’obres i activitats a la ciutat a causa de la pandèmia). No obstant l’ordre de precintament, aquest no es va produir perquè la titularitat de l’activitat va acreditar la realització de les mesures correctores. Ara bé, posteriorment es va tornar a constatar l’incompliment de l’OMA i, per aquest motiu, el 18 de febrer de 2021 es va precintar la instal·lació d’extracció de fums de la cuina. En data 22 de febrer de 2021, es van aportar noves mesures sonomètriques amb certificat d’una entitat de prevenció de la contaminació acústica (EPCA) sobre l’efectiu compliment de la normativa. En conseqüència, el 23 de febrer de 2021 es va proposar l’arxivament de l’expedient de disciplina mediambiental. 2. Sobre les molèsties ocasionades pel muntacàrregues i el menjador En referència a l’altra denúncia, del 27 de setembre de 2019, es va tramitar l’expedient en el que es va requerir a la titularitat de l’establiment retirar el muntaplats del pati i eliminar el menjador instal·lat a la zona de magatzem. Així mateix, es va donar trasllat de les condicions higièniques que presentava el local a l’Agència de Salut Pública de Barcelona per fer-ne el seguiment. Aquest segon expedient es va arxivar el 12 de juny de 2020, un cop comprovat que s’havia retirat el muntacàrregues del pati i s’havia eliminat el menjador instal·lat sense llicència a la zona de magatzem. 3. Sobre les molèsties ocasionades per les obres En referència a la instància del 17 de gener de 2020, es va obrir l’expedient, que es va arxivar en no poder comprovar les obres d’un element sortint de la cuina que havien estat denunciades. L’últim punt de l’informe municipal indica que, des de l’arxiu d’aquests tres expedients, no han tingut constància de noves queixes o molèsties de l’activitat en qüestió. 2 CONSIDERACIONS Abans de res, aquesta Sindicatura vol manifestar que manca informació en l’informe de resposta. Concretament, hi manca l’explicació relativa al compliment normatiu de la xemeneia i de les obres realitzades en el local, així com l’adequació de l’activitat a la llicència concedida. Aquesta manca d’informació fa difícil discernir si s’ha actuat correctament en el cas concret. Alhora, no s’adiu amb el deure de col·laboració amb la Sindicatura ni amb els principis d’actuació d’una bona administració. En conseqüència, es recorda al Districte de Les Corts l’obligació dels òrgans municipals d’aportar dades, expedients i, en general, tota la documentació necessària perquè pugui dur a terme les seves actuacions de supervisió, d’acord amb el que estableix la base III, apartat 3 del Reglament de funcionament de la Sindicatura de Greuges de Barcelona. El consistori assegurava no tenir coneixement de més queixes sobre el funcionament de l’activitat des que es van arxivar els tres expedients d’inspecció referenciats. Tot i així, quan la Sindicatura va contactar telefònicament la persona afectada el mes de juny de 2022, va comunicar que continuava patint molèsties d’olors i d’acumulació de partícules de greix procedents de la xemeneia d’extracció de fums de l’activitat. Atenent la normativa vigent, procedeix que l’Ajuntament comprovi el correcte funcionament de la xemeneia d’extracció de fums. L’article 26 de la Llei estatal 34/2007, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera atorga a les entitats locals la competència per adoptar les mesures d’inspecció necessàries per garantir el compliment de la llei. El títol 2 de l’OMA regula les condicions que han de complir les fonts emissores de contaminants de l’atmosfera amb la finalitat d’evitar molèsties a la població. El capítol 9 del Títol 2. Protecció de l’atmosfera de l’OMA disposa el manteniment, revisions, controls i inspeccions. Concretament l’article 29 estableix que les instal·lacions de combustió han de mantenir-se en perfecte estat de conservació i funcionament i han de revisar-se i netejar-se com a mínim un cop l’any. D’altra banda, en l’entrevista telefònica mantinguda, la persona afectada també va comunicar que l’activitat a la zona de magatzem no havia cessat definitivament. Tot i que ara el seu ús és més esporàdic i, per tant, menys molest, quan s’hi organitzen sopars les molèsties de soroll són considerables, ja que solen utilitzar-se aparells de música. En aquest punt, la Llei 16/2002, de protecció contra la contaminació acústica, atorga als municipis la inspecció i el control de la contaminació acústica provocada per les activitats urbanes, així com, si s’escau, l’adopció de mesures per garantir el compliment dels límits establerts per normativa. El Títol 4 de l’OMA estableix les normes adreçades a garantir la prevenció i vigilància i, en el seu cas, la correcció i reducció de la contaminació acústica. 3 Així mateix, l’article 31.1 de la Carta de ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona disposa que totes les persones tenen dret a un medi ambient que permeti una bona qualitat de vida a la ciutat i, en particular, que l’hàbitat sigui lliure de contaminació atmosfèrica, acústica i lumínica. L’Ajuntament controlarà tot tipus d’emissions perjudicials per al medi i per a la salut o el benestar de les persones. En conseqüència, la Sindicatura de Greuges de Barcelona considera que cal tornar a inspeccionar el local per descartar possibles incompliments normatius, tant de les instal·lacions i distribució del local, com del funcionament de l’activitat. Si, efectivament, es realitza l’activitat d’organització de sopars en el que abans era la zona de magatzem, correspondrà efectuar mesures sonomètriques per comprovar que es compleixen els límits acústics establerts. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Les Corts no ha estat suficientment eficaç per controlar les instal·lacions i el funcionament d’una activitat molesta. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la següent decisió:  Recomanar al Districte de Les Corts que verifiqui l’adequació normativa de la xemeneia d’extracció de fums.  Recomanar al Districte de Les Corts que revisi les instal·lacions, la distribució del local i el funcionament de l’activitat. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4