Barcelona ciència i innovació Foment del turisme científic i tecnològic Abril 2022 Barcelona, ciència i innovació Antecedents Antecedents • Barcelona és una ciutat de ciència: • Segons la revista Nature*, és la quarta ciutat de la unió Europea en producción científica. • Barcelona és la regió del Sur dEuropa amb més start-ups. • Barcelona disposa de’un conjut d’universitats i de centres de recerca dels més importants d’Europa i segons el BCU (Barcelona Centre Universitari) un 20% dels estudiants de Barcelona son internacionals (35.000 persones 2019-20). • Barcelona té un gran nombre de fires i congressos internacionals en el sector científic i Tecnológic Font: * “Top 200 cities”, Nature index 2020 Science Cities. Antecedents • En el marc de les polítiques municipals, l’Ajuntament de Barcelona ve treballant en el foment de la ciència i la recerca des de fa anys. En son exemples: –Barcelona Ciència –Mesura de govern Transició cap a Sobirania Tecnológica –Biennal ciutat i ciència –Barcelona Ciutat Digital –Smart City Week –Pla Barcelona Ciència 2020-2023, amb l’objectiu, entre d’altres de: • Impulsar una oferta turística que tingui com a centre temàtic itineraris i visites a les universitats, els centres de recerca i les infraestructures científiques de la ciutat i la seva àrea metropolitana. • Presència de la marca “Barcelona Ciència” a les grans fires i congressos ja existents a la ciutat, per fer present el teixit científic en entorns internacionals. Antecedents Un estudi realitzat a la BBDD de visitants de Turisme de Barcelona ens demostra que hi ha interès en activitats científiques i tecnològiques Objectiu de l’estudi: • Conèixer l’interès pel turisme urbà relacionat amb la ciència i la tecnología. • Identificar el potencial de Barcelona com a destinació de turisme científic i tecnològic. • Definir alguns trets de perfil que caracteritzen els visitants amb interès per la ciència i la tecnologia a l’hora de fer turisme. Font: Resum executiu de l’estudi en forma d’enquesta on line autoadministrada (n=143) Antecedents Interès en activitats científiques i tecnològiques La divulgació científica i/o Els àmbits millor valorats El turisme científic mostra un potencial relacionats amb la ciència són: tecnològica genera interès important… Tecnologia i la innovació, Un 61% dels enquestats troben pel 41,8% dels potencials Museus de ciències, Ciències interessant i molt interessant el Turisme visitants. Naturals, i Medi ambient. Científic i Tecnologic De les possibles motivacions per La nota mitjana de 3,8 sobre 5 amb la escollir una destinació, aquesta que els enquestats valoren la intenció es sitúa en la sisena posició. per visitar Barcelona cercant activitats relacionades amb ciència i tecnologia Font: Resum executiu de l’estudi en forma d’enquesta on line autoadministrada (n=143) Barcelona, ciència i innovació Objectius Objectius 1 2 3 Divulgació de Posar la ciència i Col.laborar amb el Pla l’oferta turística tecnología al abast del 2020-23 de situar a de la ciutat públic i visitant Barcelona com a ciutat que tingui com a de ciència centre temàtic la a nivel nacional i ciència, internacional tecnología i la innovació Cóm ho farem? • Donant a conèixer espais i equipaments d’interès científic i tecnològic a la ciutat de Barcelona. • Impulsant la creació de productes turístics científics i tecnològics (rutes, visites, etc...) programats i/o a mida (sota demanda), així com promoure i comercialitzar els que ja existeixen. • Creació de continguts B2C i B2B. • Comunicant el calendari anual d’esdeveniments i activitats de divulgació vinculats al coneixement i la innovació. • Participant en accions de promoció on i off line. Barcelona, ciència i innovació Estratègia de Comunicació Estrategia Comunicació Comunicació B2B: 1 • Ecosistema científic (sector MICE) • Incorporació de continguts a candidatures, web BCB, captació congressos científics. • Accions tàctiques de captació • Accions de Promoció a mercats Internacionals 2 Comunicació B2C: • Visitant en el centre • Creació de continguts per tipología de visitant a partir dels atractius de la ciutat • Adaptació comunicació al target i per cada fase de comunicació 1 ComunicacióB2B: Incorporacióal relatdel BCB S’han incorporat continguts sobre ciència i Tecnologia als principals suports de promoció del Barcelona Convention Bureau – Web Barcelona Convention Bureau – Presentació Barcelona Convention Bureau – Dossier de candidatures Barcelona Convention Bureau – Vídeo The Place to Meet 1 ComunicacióB2B: Accionsde Promocióa mercats internacionals • Accions de promoció – Candidatures Barcelona Convention Bureau – Accions de promoció al sector turístic profesional i al sector MICE en origen : • Nacional • Europa • Israel • USA 2 Comunicació B2C RELAT • Incorporació del relat a la web visitbarcelona.com/ciencia Llocs d’interès: • Cercador amb 40 llocs d’interès i visites, classificats per disciplines 7 Rutes científiques: • Ruta 22@Barcelona, el districte de la innovació • Ruta Barcelona tecnològica 22@ • Ruta Edificis sostenibles 22@Barcelona • Ruta Vestigis industrials 22@Barcelona • Ruta de la llum (FCRI) • Ruta Einstein (FCRI) • Ruta de les dones científiques de Barcelona (FCRI) Agenda : Barcelona de ciència, tecnologia i innovació 2 Comunicació B2C Estrategia centrada en el client • L’equip de Turisme de Barcelona ha definit el el nou Target de Ciència, en forma de 6 Buyer Persona que il·lustren l’audiència del projecte. • L’objectiu ha estat esbrinar els seus interessos i preocupacions per tal d’adaptar la comunicació i els continguts al seu insight, responent a cadascun amb una proposta de valor feta a mida. • Crear una estratègia de continguts transversal, que per a cada Buyer, els hi ofereixi Rutes i els equipaments. • Proposar nous productes per els perfils definits Connectarem amb els 6 Buyer Persona amb una comunicació personalitzada i amb missatges jerarquitzats Genèric Travel Culturalment Familiar Eco Concious Estudiant - Interés Científic Inquiet Art Techy ciencia i innovació Professional Insight clau de cada Buyer «M'agrada que Barcelona «Quan viatjo em genera «Quan viatjo vull aprendre amb «Quan viatjo vull enfortir el KM0 «Vull viure una Barcelona WOW «Barcelona és una ciutat sempre em sorprén. És una satisfacció posar en pràctica el els meus fills, però sense i descobrir les propostes més amb activitats techies, gamer o puntera en ciència i tecnologia i ciutat que supera les meves que sé i busco aprendre coses gastar-me molts diners generant innovadores, ja sigui artístiques culturals amb amics que pugui té un ric ecosistema! A més, expectatives. noves tant per mi com per experiències que recordem junts o científiques. M'agrada sentir compartir amb els meus disposo de llocs on compartir els explicar-les.» tota la vida» que formo part d'una comunitat. seguidors. Si són immersives i meus coneixements als meus Think global, act local mitjançant puc aplicar el que aprenc, familiars i amics de forma la tecnologia» millor!». divulgativa». Proposta de valor de Turisme de Barcelona T'expliquem la ciutat des de la A Barcelona tens l'oportunitat de Sabies que existeix una Barcelona es preocupa pel futur Endinsa't a la Barcelona més Barcelona, el teu lloc per mirada de la ciència per a poder fer créixer el teu patrimoni Barcelona científica, innovadora i posa tots els avenços cool i techie, i participa en treballar i viure on sempre descobrir una altra Barcelona, intel·lectual. Mou-te còmodament: i tecnològica per aprendre i tecnològics al servei d'una ciutat experiències innovadores trobaràs alguna cosa nova a fer nova i fascinant. nosaltres posem al teu abast tot el compartir la curiositat entre sostenible. sorprenents. i ensenyar a les persones del que vols saber. ciència i vida en família? teu voltant per què entenguin millor la Ciència. Connectarem amb els 6 Buyer Persona amb una comunicació personalitzada i amb missatges jerarquitzats Genèric Travel Culturalment Familiar Eco Concious Estudiant - Interés Científic Inquiet Art Techy ciencia i innovació Professional S’han creat Rutes científiques adaptades a cada perfil 22@ Districte Innovació* Vestigis Vestigis BCN Tecnológica Ruta de la Llum 22@ Districte Industrials Industrials 22@ Innovació Ruta de la Llum Ruta Einstein. Ruta Einstein Edificis Dones Científiques BCN Tecnológica Ruta Einstein. sostenibles Dones Científiques BCN Tecnológica 22@ * App audioguia 22@districte de la innovació, de descàrrega gratuïta per a IOS i Google Play Connectarem amb els 6 Buyer Persona amb una comunicació personalitzada i amb missatges jerarquitzats Genèric Travel Culturalment Familiar Eco Concious Estudiant - Interés Científic Inquiet Art Techy ciencia i innovació Professional Es proposen equipaments científics que millor s’adaptin a cada perfil  Sant Pau Recinte El Born Centre de  Cosmocaixa   Torre Glòries  Disseny HUB  Observatori Fabra Modernista Cultura i Memòria  L’Aquàrium  Media TIC  MOCO Museum  Mobile World Congress  Museu Marítim  Centre de Cultura  Festival SONAR  Font Màgica  Pèrgola fotovoltàica  Parc de Recerca  Casa Batlló Contemporània Fòrum  Festival OFFF  Museu de Ciències  Reial Acadèmia  CaixaForum  Jardí d’Aclimatació Barcelona Biomèdica Naturals  Festival LLum  Supercomputador  Smart City Expo de Medicina  Reial Acadèmia de Farmàcia  Parc del Laberint  22@districte de la  Loop Fair & Festival Jardí Botànic  Festival Llum  BCNCosmocaixa  Zoo de Barcelona innovació Connectarem amb els 6 Buyer Persona amb una comunicació personalitzada i amb missatges jerarquitzats Genèric Travel Culturalment Familiar Eco Concious Estudiant - Interés Científic Inquiet Art Techy ciencia i innovació Professional A FUTUR es proposaran NOUS PRODUCTES BARCELONA CARD CIENTÍFICA VISITES GUIADES PER UNIVERSITATS, CENTRES DE RECERCA I INFRAESTRUCTURES CIENTÍFIQUES DE LA CIUTAT Connectarem amb els 6 Buyer Persona amb una comunicació personalitzada i amb missatges jerarquitzats Genèric Travel Culturalment Familiar Eco Concious Estudiant Científic Inquiet Art Techy Interés ciencia Professional i innovació Genèric Travel Familiar Culturalment Inquiet Eco Concious Art Techy Estudiant Interés ciència i innovació Científic Professional Barcelona, ciència i innovació Campanya Estrategia Comunicació • Estratègia: Promoure Barcelona com a ciutat de ciència i Cost total Projecte TdB: tecnología i la seva oferta: espais, equipaments, activitats, rutes o 170.000€ + iva experiències d'interès científic i tecnològic acostant-nos als visitants dels diferents buyer persona • Àmbit: Local (radi de 110 km de BCN), Nacional, Europa Central i internacional (turistes estrangers que estan a BCN durant el període de campanya) • Target: Travel, famílies, cultural, eco-conscious/Art-Techi, científic i estudiant *impactarem els diferents buyers persona per tal d'aconseguir el màxim engagement i tràfic de qualitat al web VisitBarcelona Campanya  Inversió mitjans: 60.000€ (IVA exclòs) 1ª onada Inversió  Duració de la campanya: 1ª onada : 2 mesos (10 d’abril fins 30 de juny). Local i Nacional. Es 60.000€ treballarà paral·lelament amb l’orgánica. 2ª Onada : Internacional Europa i US (S2’22-S1’23): França, US  Mitjans pagats: Xarxes socials (Instagram i Facebook), Google, Youtube, programàtica i altres mitjans +70M Impressions i visualitzacions  Impactes de la campanya:  Número impressions i visualitzacions: + 70M  Cobertura mensual (reach): 37%  Clics al web: + 300.000 clics (CTR: 0,63%)  Tràfic qualificat al site, engagement i conversió (reserves i venda de productes) 300k Clics al web Resum o Estrategia Customer Centric. o Identificats tipus de visitants de Barcelona amb interés en ciència. o Rutes adaptades cada perfil. o Estrategia SEO de continguts web. o Campanya digital amb missatges personalitzats per tipus de viatger i moment del viatge. o Evaluació de campanya en temps real. Publicidad contenidos digitales: Banner Barcelona, ciència i innovació Aliances Aliances •Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació (realitzat) • Identificació dels centres d’interès turístic-científic, relat Barcelona i la ciencia, rutes científiques (x3) •22@ Network (realitzat) •Validació de la vigència de l’audioguía 22@ districte de la innovació, identificación de nous edificis d’interés al 22@, col·laboració en la creació de rutes entorn el 22@ (x 4) •SciTech Diplohub (en procés) •Acord de col·laboració •TechBarcelona (en procés) • Barcelona Activa-Àrea d’Empresa, Emprenedoria i Innovació • BCU: Barcelona Centre Universitari (en procés) Empreses colaboradores