GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 Convenis – Conveni CONVENI de col·laboració entre l'Ajuntament de Barcelona i la Federació de Cooperatives d'Habitatge de Catalunya (FCHC) per la realització del projecte "Creixement i Consolidació de l'Habitatge Cooperatiu en cessió d'ús". INTERVENEN: D'una part Álvaro Porro Gonzalez, Comissionat d'Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària de l' Ajuntament de Barcelona, expressament facultat per acord de la Comissió de Govern de data 27.07.2022 i assistit en aquest acte per Mª Eugènia Riera Paino, Secretària Delegada, en exercici de funcions d'assessorament i fe pública. De l'altra part, Jordi Gálvez Fornieles, en qualitat de President de la FEDERACIÓ DE COOPERATIVES D'HABITATGE DE CATALUNYA, amb seu al carrer C/Premià 15, 1ª planta de Barcelona i CIF G08860116 MANIFESTEN: Primer. La Federació de Cooperatives d'Habitatge de Catalunya és d'acord amb la Llei de Cooperatives catalana l'entitat representativa del sector i li correspon articular-lo i defensar- ne els seus interessos, la promoció i l'organització de serveis d'assessorament, auditoria i assistència tècnica i jurídica, i també de qualsevol altre servei que sigui convenient per als interessos de les cooperatives associades i dels socis que les integren. Segon. La Federació de Cooperatives d'Habitatge de Catalunya, (en endavant FCHC) registra en data 9 juny de 2022 sol·licitud de subvenció per a la realització del Projecte "CREIXEMENT I CONSOLIDACIÓ DE L'HABITATGE COOPERATIU EN CESSIÓ D'ÚS" amb la finalitat de promoure l'habitatge cooperatiu en cessió d'ús a la ciutat i enfortir-ne la qualitat i viabilitat dels projectes per col·laborar a donar resposta a l'emergència de l'habitatge a Barcelona. Tercer. L'Ajuntament de Barcelona, d'acord amb l'article 58.3 de la Llei 22/1998 que aprova la Carta Municipal de Barcelona, pot promoure tota classe d'activitats i prestar tots els serveis públics que afectin l'interès general dels ciutadans i les ciutadanes així com portar a terme activitats complementàries a les d'altres Administracions Públiques. Quart. En aquest marc, l'Ajuntament de Barcelona considera d'interès per a la ciutat donar suport i col·laborar en el Projecte "Impuls i creixement de l'habitatge cooperatiu en cessió d'ús" per raó d'interès públic motivat per: • El Pla pel dret de l'habitatge 2016-2025 estableix entre les mesures de promoció i innovació en la creació d'habitatge assequible, el foment de projectes de cohabitatge a la ciutat, i l'impuls de l'habitatge cooperatiu i de cessió d'ús. Fins a la data, l'Ajuntament de Barcelona ha realitzat dos concursos de cessió de superfície de béns patrimonials de cooperatives per a projectes de Cohabitatge. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 • Una de les dificultats detectades pel sector cooperatiu i compartida per l'Ajuntament de Barcelona, és la necessitat d'enfortir la qualitat dels projectes cooperatius; disposar de recursos; formació, assessorament als projectes, promoure models i instruments financers que millorin l'accés al finançament dels projectes. El projecte que ens ocupa té com a objectiu justament el de construir models i recursos i reforçar el servei d'assessorament als projectes de cohabitatge, i en aquest sentit està alineat amb les polítiques públiques d'Habitatge i de l'Estratègia ESSBCN2030. • El projecte contribueix al desenvolupament del sector d'habitatge en cessió d'ús com a sector econòmic i la conseqüent dinamització econòmica al seu entorn. El cooperativisme d'habitatge genera pràctiques innovadores amb un important impacte social en els barris, en àmbits com la incorporació de persones amb especial vulnerabilitat, la sostenibilitat i l'eficiència energètica, la generació de mercat social, l'aparició de grups de consum cooperatiu associats al projectes d'habitatge, la intercooperació i l'enfortiment de l'economia solidària, la interacció social i comunitària y el compromís amb la lluita pel dret a l'habitatge. Cinquè. L'Ajuntament de Barcelona té regulada la utilització de convenis administratius com a mitjà per articular la cooperació amb institucions i entitats a través de la "Normativa reguladora dels expedients d'autorització de l'atorgament de convenis administratius amb altres administracions públiques i institucions", aprovada per Decret d'Alcaldia de data 27 d'abril de 2011 i del Decret d'Alcaldia regulador del registre de convenis de data 28 de desembre del 2015 (BOPB de 5 de gener de 2016). En virtut del què s'ha exposat, ambdues parts, reconeixent-se recíprocament capacitat legal necessària per a obligar-se en representació de les respectives entitats, acorden subscriure el present conveni de col·laboració que es regirà pels següents PACTES: Primer. OBJECTE L'objecte d'aquest conveni és establir i regular la col·laboració i foment, mitjançant l'atorgament de subvenció, de l'Ajuntament de Barcelona a la FCHC per al desenvolupament del Projecte "CREIXEMENT I CONSOLIDACIÓ DE L'HABITATGE COOPERATIU EN CESSIÓ D'ÚS" dirigit a desenvolupar iniciatives i recursos per facilitar el creixement i la consolidació dels projectes d'habitatge cooperatiu en cessió d'ús, a partir de l'enfortiment i posicionament de la FCHC com a entitat impulsora de mesures de foment del cooperativisme d'habitatge en cessió d'ús; la creació d'instruments i eines de suport i l'assessorament als projectes cooperatius. Les actuacions a desenvolupar en el projecte són: • Impulsar i fer créixer l'habitatge cooperatiu en cessió d'ús mitjançant la implementació i el seguiment d'un marc favorable en aspectes legals, finançament i ajuts. - Fer propostes d'incidència política a nivell local, català i estatal per a l'enfortiment de l'habitatge cooperatiu en cessió d'ús a nivell legal. - Fons de garanties: crear materials de comunicació i difusió incloent espai web. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 - Trobades d'interlocució política amb administracions públiques i agents claus per l'impuls de les mesures per a l'assequibilitat del model. Focus en temes fiscals, IRPF, exempcions i bonificacions • Millorar les capacitats de projectes en marxa i facilitar la creació de projectes nous mitjançant serveis de suport, assessorament i formació, recursos i eines, assessorament d'administracions local. - Generació de materials i eines de difusió digitals, audiovisuals, etc. del model en cessió d'ús, cooperatives i projectes i el seu impacte, quan s'escau en col·laboració amb altres entitats. - Estudi i seguiment de l'evolució dels projectes d'habitatge cooperatiu en cessió d'ús, en col·laboració amb l'eina Llargavista. - Actualitzar i reforçar els serveis de suport, assessorament i formació. - Crear un repositori en línia i actualitzat dels ajuts, les bonificacions i els plans de promoció i rehabilitació d'habitatge a tots els nivells a disposició de les entitats federades. - Incorporar recursos i eines i actualitzar continguts de la pàgina web. • Innovació, impacte social i creació d'un model cooperatiu divers i transformador: Implementació de projectes cooperatius per a col·lectius concrets en el marc del model (gent gran, persones amb discapacitat...), anàlisi i debats estratègics, FCHC com a entitat de referència. - Aprofundir en la gestió de projectes de cohabitatge de gent gran en el marc del model. - Aprofundir en la gestió de projectes de cohabitatge de persones amb discapacitat en el marc del model. - Accions de promoció o divulgació de diferent tipus de projectes o pràctiques innovadores. - Elaborar propostes estratègiques que fomenten el creixement i la replicabilitat del model. C2.3 En atenció a aquest objecte, al present conveni no li és d'aplicació la regulació de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic, en virtut de l'exclusió prevista en el seu article 6. Segon. REGULACIÓ JURÍDICA El present conveni està regulat per les seves clàusules, per la Llei 22/1998 que aprova la Carta Municipal de Barcelona, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic (els articles 47 a 53 com a legislació bàsica), per la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de Règim Jurídic i de Procediment de les Administracions Públiques de Catalunya, per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, pel Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, que aprova el Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya, aprovat per Decret Legislatiu 2/2003, per la Normativa Reguladora dels Expedients d'Autorització de l'Atorgament de Convenis Administratius aprovat per Decret d'Alcaldia de 27 d'abril de 2011, per la Normativa General Reguladora de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona aprovada pel Consell Municipal en data 17 de desembre de 2010, per la Llei 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 38/2003 General de Subvencions, pel Reglament aprovat pel Reial Decret 887/2006, pel Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals (ROAS) i per la resta de normativa legal vigent aplicable. En cas, que encara així, es plantegi algun dubte o llacuna s'acudirà als principis rectors de la Llei de Contractes del Sector Públic. Tercer. COMPROMISOS I APORTACIONS DE LA FEDERACIÓ DE COOPERATIVES D'HABITATGE DE CATALUNYA (FCHC) - Desenvolupar el Projecte "CREIXEMENT I CONSOLIDACIÓ DE L'HABITATGE COOPERATIU EN CESSIÓ D'ÚS", en els termes del document presentat i que integra l'expedient. - Introduir, en tot moment, la perspectiva de gènere sense reproduir els estereotips i rols sexistes en la contractació de serveis i persones així com en l'exercici de les seves activitats. - Fer ús d'un llenguatge no sexista i inclusiu en tota la documentació, publicació i materials necessaris i vetllar perquè el material publicitari no incideixi en estereotips de gènere degradants i/o nocius per la salut. - Incorporar en el desenvolupament del Projecte, tant en els continguts com en la metodologia, elements que vetllin per a la igualtat d'oportunitats i de resultats entre homes i dones i la no discriminació de gènere. - Facilitar a l'Ajuntament de Barcelona tota la informació que requereixi del Projecte així com de les seves activitats. - Participar en aquells projectes, comissions, trobades i grups de treball que, en matèria relacionada amb l'objecte del present conveni, li sol·liciti l'Ajuntament de Barcelona. - Fer difusió de les actuacions que porta a terme l'Ajuntament de Barcelona i fer-lo partícip en aquells actes públics d'especial rellevància en matèries relacionades amb l'objecte del conveni. - Fer constar en tot aquell material divulgatiu, publicitat gràfica i visual que s'elabori per les accions recollides en aquest conveni la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona i el logotip municipal, d'acord amb la normativa municipal d'imatge corporativa, que haurà de lliurar juntament amb la justificació dels fons rebuts. Quart. COMPROMISOS I APORTACIONS DE L'AJUNTAMENT DE BARCELONA L'Ajuntament de Barcelona aportarà a FCHC la quantitat de 60.000 € en concepte de subvenció directa per donar suport i recolzar el Projecte objecte del present conveni. La partida econòmica del Pressupost que autoritzen la despesa és 0700 48903 43351; dels anys 2022 i 2023 per import de 30.000 € i 30.000 € respectivament. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 El detall per anualitat és el següent: Anualitat Import projecte Import subvenció 2022 60.000 € 30.000 € 2023 60.000 € 30.000 € 2022-2023 120.000 € 60.000 € L'import total de la subvenció per la quantitat de 60.000 € equival a un percentatge del 50 % de l'import total del Projecte per valor de 120.000 €. L'import de la subvenció s'abonarà com a lliurament de fons amb caràcter previ a la justificació, com a pagament a compte o anticipat, per a dur a terme les actuacions inherents al Projecte. L'entitat resta exonerada de la constitució de garantia respecte al pagament anticipat d'acord amb el que preveu l'article 42 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, per raó de tractar-se de una Federació. El Projecte subvencionat integra totes les accions i actuacions previstes en el Pressupost presentat i, per tant, la subvenció atorgada haurà de destinar-se únicament a cobrir totes les despeses del mateix. La quantia de la subvenció atorgada, en concurrència amb la d'altres entitats que donin suport mitjançant subvencions al Projecte, no podrà ser en cap cas d'un import superior al cost total del mateix. Cinquè. JUSTIFICACIÓ Per tal de justificar que s'ha realitzat l'activitat que fonamenta la subvenció, la beneficiària haurà de presentar per cada exercici pressupostari un compte justificatiu que constarà de Memòria d'actuació i Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, d'acord amb allò previst a l'article 10.3 de la Normativa General reguladora de les Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona. Per la justificació de cada anualitat s'acompanyarà a més un d'informe d'auditoria. L'informe d'auditoria se sotmetrà, en tots els casos, a l'Ordre EHA 1434/2007 que aprova la Norma d'actuació dels auditors/es de comptes en la revisió de comptes justificatius de subvencions. L'auditoria ha de ser realitzada per un/a auditor/a de comptes amb inscripció vigent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes (ROAC) depenent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes i adscrit al Ministeri corresponent de l'Administració de l'Estat. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 La presentació de l'auditoria com a forma justificativa de la despesa no eximeix a la beneficiària del manteniment del suport documental d'acord amb els terminis establerts per la llei. L'Ajuntament de Barcelona podrà sol·licitar la documentació suport de l'auditoria d'acord amb el que s'estableix a la Normativa esmentada i, a més, té la facultat de comprovar en qualsevol moment i pels mitjans que estimi oportuns, la realització efectiva de totes les accions i actuacions del Projecte així com l'execució del pressupost i el destí de les quantitats atorgades en relació a la seva finalitat i, per aquesta raó, l'Ajuntament tindrà en tot moment accés lliure a la comptabilitat de la beneficiària i aquesta haurà d'aportar tota la documentació que li sigui requerida. El termini de presentació de les justificacions anuals és d'un màxim de tres mesos a comptar des de la data de finalització de l'any natural. La despesa dels serveis d'auditoria derivada de la revisió del compte justificatiu serà considerada despesa subvencionable, fins a un màxim de 1.500 €. Caldrà, en tot cas, donar compliment a l'article 10 de la Normativa general reguladora de les subvencions municipals en relació a la forma i estructura de la justificació. La justificació es refereix a les despeses relatives a la globalitat del Projecte. En general, quan per a l'execució de les accions subvencionades la entitat hagi de recórrer a la contractació, s'haurà d'adjudicar el contracte a l'oferta econòmica que presenti la millor relació entre qualitat i preu, en compliment dels principis de transparència, igualtat de tracte als possibles contractistes i procurant que no existeixi conflicte d'interessos i, concretament, en relació al procediment contractual, la entitat haurà de donar compliment a allò que estableix l'article 11.2 de la NGRS en relació a l'article 31.3 de la Llei General de Subvencions. S'acceptaran justificants de despeses realitzades per a l'execució del Projecte encara que siguin anteriors a l'atorgament de la subvenció, des del dia 1 de gener de 2022 i sempre dintre de l'exercici pressupostari corresponent. En el cas de tiquets, no podran superar el 10% de l'import atorgat i amb el límit de 3.000 euros per cada exercici. Sisè. SEGUIMENT Amb la finalitat de fer seguiment dels acords, analitzar el desenvolupament de la relació de col·laboració, decidir, si s'escau, sobre les noves iniciatives a impulsar, resoldre les incidències que puguin produir-se i realitzar les funcions de control previstes en l'article 10.6 de la Normativa general reguladora de les Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona, les parts constituiran una Comissió de Seguiment i decidiran els representants de cada part. La Comissió de Seguiment estarà integrada per les persones següents: Per part de l'Ajuntament de Barcelona: 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 El Comissionat d'Economia Comissionat d'Economia Social, Desenvolupament local i Política Alimentària, que la presidirà. 1 representant de la Regidoria d'Habitatge i Rehabilitació. 1 representant de la Direcció de Serveis d'Economia Cooperativa, Social i Solidària i Política Alimentària. Per part de la beneficiària: 2 representants designats per la FCHC. Es reunirà amb la periodicitat que decideixin les parts i s'aixecarà acta de cadascuna de les seves reunions, que s'acompanyarà a la justificació de la subvenció. Amb independència de la constitució de la Comissió de Seguiment, la beneficiària presentarà regularment a l'Ajuntament de Barcelona els informes de seguiment suficients per poder valorar el desenvolupament de cada una de les accions, que hauran d'incloure, si és el cas, dades de participació i valoració de les accions. En el cas que les noves iniciatives comportessin una alteració dels termes de la subvenció atorgada, aquesta caldria que fos aprovada, oportunament i formal, per part de l'òrgan competent. En qualsevol cas, l'Ajuntament tindrà les potestats de control previstes en l'article 10 de la Normativa General Reguladora de les Subvencions municipals. Setè. VIGÈNCIA Aquest conveni tindrà vigència des de la data de la seva signatura fins el dia 31 de desembre de 2023 i abastarà en el seu àmbit tota la col·laboració entre les parts des de l'inici del Projecte, a efectes de despeses imputables en els termes indicats al pacte cinquè. Vuitè. TRACTAMENT DE LES DADES DE CARÀCTER PERSONAL Ambdues parts es comprometen al compliment de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals i normativa de desenvolupament així com al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades. Si es preveu que el compliment del conveni pot comportar en algun moment un tractament de dades de caràcter personal incloses en un fitxer de titularitat municipal, la beneficiària es compromet a fer aquell tractament d'acord amb les instruccions específiques de l'Ajuntament i s'obliga a no aplicar-les ni utilitzar- les amb una finalitat diferent de la prevista en el propi conveni, ni comunicar-les a altres persones, ni tan sols per conservar-les. Una vegada complerta l'activitat, les dades de caràcter personal que hagin estat tractades per compte de l'Ajuntament hauran de ser destruïdes o retornades a aquest, d'acord amb les instruccions de les persones tècniques municipals. En cas d'incompliment d'aquestes obligacions, la beneficiària en serà responsable, d'acord amb el que preveu la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 Les parts s'obliguen a respectar la confidencialitat de les dades de caràcter personal i dels coneixements professionals o industrials que estiguin relacionats amb l'objecte del conveni, excepte en els supòsits derivats per aplicació de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern i del compliment per part de l'Ajuntament o de la beneficiària del deure de facilitar informació als organismes públics de control i fiscalització previstes per la legislació i d'acord amb la corresponent normativa aplicable. Novè. ADDENDES Qualsevol modificació que alteri les obligacions establertes en aquest conveni s'haurà de fer amb el consentiment d'ambdues parts i per escrit, mitjançant el corresponent annex o addenda de modificació. L'aprovació de les modificacions haurà de seguir el mateix procediment seguit per a l'aprovació del conveni. Desè. CAUSES D'EXTINCIÓ I EFECTES DE L'INCOMPLIMENT Aquest conveni s'extingirà si es produeix alguna de les causes següents: - Compliment del seu objectiu, si aquest fet es produeix amb anterioritat a la data en que finalitza la seva vigència. - Transcurs del termini de vigència. - Acord unànime de les parts signants. - Resolució judicial que en declari la nul·litat. - Incompliment de la normativa reguladora de les subvencions. - Qualsevol altra causa prevista a la normativa. En cas d'incompliment per alguna de les parts de les obligacions i els compromisos assumits, l'altra part podrà requerir perquè els compleixi en un termini determinat, que no podrà superar la data de vigència del conveni. Si transcorregut el termini atorgat persistís l'incompliment, s'entendrà resolt el conveni amb la notificació d'aquestes circumstàncies a l'altra part i es podrà requerir a la part incomplidora el pagament d'indemnitzacions per danys i perjudicis causats, d'acord amb allò que preveu l'article 51.2.c) de la Llei 40/2015. La beneficiària coneix i accepta que la no realització de les activitats objecte d'aquest conveni dins del seu termini de vigència o la modificació no autoritzada del mateix, l'obliguen al reintegrament de les subvencions rebudes més els corresponents interessos, independentment de les sancions que corresponguin d'acord amb allò previst a l'article 13è. de la Normativa Reguladora de les Subvencions Municipals, l'article 36 de la Llei 38/2003, General de Subvencions i l'article 21 i següents del seu Reglament. L'extinció del conveni comportarà les conseqüències que per a cada cas concret prevegi la normativa vigent d'aplicació. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 7 de setembre del 2022 CSV: ab42-e25b-76b1-50d1 Onzè. LLEI DE TRANSPARÈNCIA. INFORMACIÓ DE PUBLICACIÓ L'Ajuntament de Barcelona informa a la beneficiària, que es dona per informada, que, en compliment d'allò establert a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, les dades relatives al present conveni seran publicades en el web municipal. La beneficiària es compromet a donar compliment a la declaració de transparència prevista en l'article 15.2 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern relativa a les retribucions de llurs òrgans de direcció o administració en els termes de la informació facilitada amb anterioritat a l'aprovació de l'atorgament de la subvenció. Dotzè. JURISDICCIÓ COMPETENT L'Ajuntament de Barcelona tindrà la facultat de resoldre les diferències que puguin sorgir en l'execució i la interpretació d'aquest conveni, amb caràcter previ a la seva submissió, si s'escau, a la via judicial. En el seu cas, les qüestions litigioses que puguin sorgir de la interpretació, compliment i efectes del present conveni hauran de tractar de solucionar-se en el si de la Comissió de Seguiment i, en cas contrari, seran competents els Tribunals de la Jurisdicció contenciosa administrativa de la ciutat de Barcelona. I, en prova de conformitat, les parts signen el present document, al lloc i data de la seva formalització. Segueixen les signatures de les persones intervinents, la darrera de les quals és de data 5 d'agost de 2022. Álvaro Porro Gonzalez, comissionat d'Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària de l'Ajuntament de Barcelona. Jordi Gálvez Fornieles, president de la Federació de Cooperatives d'Habitatge de Catalunya. Mª Eugènia Riera Paino, secretària delegada de la Gerència de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Barcelona. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007