Secretaria General COMISSIÓ D'ECONOMIA I HISENDA Sessió ordinària de 21 de setembre de 2022 ORDRE DEL DIA I) Aprovació de l’acta de la sessió anterior ordinària de 13 de juliol de 2022 i de l’acta de la Comissió Especial de Comptes de 15 de juliol de 2022. II) Part Informativa a) Despatx d'ofici b) Mesures de govern c) Informes d) Compareixences Govern municipal III) Propostes a dictaminar a) Ratificacions b) Propostes d'acord 1. – (DP-2022-28560) APROVAR inicialment el Plec de clàusules reguladores de la concessió d’ús privatiu del domini públic, respecte la finca del passeig de la Vall d’Hebron núm. 152-160 i del carrer de la Granja Vella núm. 23, a favor del Servei Català de la Salut (CatSalut), per a la construcció de l’edifici que estatjarà les consultes externes de l’Hospital de la Vall d’Hebron per a l’atenció ambulatòria dels pacients, per un termini de 50 anys i amb caràcter gratuït; SOTMETRE’L a informació pública durant el termini de vint dies i, si no s’hi formulen reclamacions o al·legacions, TENIR per elevat automàticament aquest acord d’aprovació inicial a definitiva; ADJUDICAR la concessió directament al Servei Català de la Salut; FORMALITZAR la concessió; i FACULTAR l'Alcaldia per a la realització de totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. Districte de Ciutat Vella 2. – (22XF0443) APROVAR l'expedient 22XF0443 de reconeixement de crèdit per un import de 5.671,09 euros, IVA inclòs, atesa la necessitat de regularitzar les despeses realitzades l'any 2021 i no reconegudes durant l'exercici corresponent, a favor d'INCOOP, SCCL, amb NIF F60137411. AUTORITZAR, DISPOSAR I RECONÈIXER l'obligació de la despesa per un import de 5.671,09 euros, IVA inclòs, amb càrrec al pressupost general de l'exercici 2022 i aplicació pressupostària 0601/22703/15111, a favor d'INCOOP, SCCL, amb NIF F60137411. 1/7 CCM 8/22 Economia IV) Part decisòria / Executiva a) Ratificacions b) Propostes d'acord 3. – (22XP0070) APROVAR inicialment les Bases reguladores del procediment de concurrència pública per a la selecció d’un projecte de pol d’activitat econòmica (innovation hub) en l’àmbit de la indústria 4.0 i l’Economia circular, per a la reactivació de la zona industrial de Sagrera-Besós, a desenvolupar en la nau industrial de titularitat municipal ubicada al carrer Ciutat d’Asunción, 16, de Barcelona, en el marc de l’acció concertada que impulsa l’Ajuntament de Barcelona, i que consten incorporades a l’expedient. ORDENAR la publicació de les Bases aprovades inicialment al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i al Butlletí Oficial de l’Estat. SOTMETRE les Bases a informació pública per un termini de 20 dies hàbils a partir de la seva publicació del Butlletí Oficial de la Província i al Butlletí Oficial de l’Estat , de conformitat amb els articles 124.2 del Decret 79/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels ens locals, i l’art. 178 del Decret 336/1988, de 17 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament del patrimoni dels ens locals. APROVAR definitivament aquestes Bases sempre i quan no s'hagin presentat al·legacions durant el període d'informació pública que facin necessària la seva modificació. ORDENAR la publicació de les bases definitives i CONVOCAR la concurrència pública (concurs) al perfil del contractant un cop aprovades definitivament. En el cas que es presentin al·legacions durant el termini d’informació pública, PUBLICAR en el perfil del contractant les bases definitives que resultin de la incorporació o no de les al·legacions formulades. OBRIR el termini per presentar ofertes que serà de vint dies naturals, a comptar des de l’endemà de la publicació de les bases aprovades definitivament, en el Perfil del Contractant. 4. – (22XP0071) APROVAR inicialment les Bases reguladores del procediment de concurrència pública per a la selecció d’un projecte de pol d’activitat econòmica (innovation hub) en l’àmbit de la innovació urbana (Urban Tech innovation), a desenvolupar en les naus del carrer Àvila, 14-18, de Barcelona, en el marc de l’acció concertada que impulsa l’Ajuntament de Barcelona, i que consten incorporades a l’expedient. ORDENAR la publicació de les Bases aprovades inicialment al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i al Butlletí Oficial de l’Estat. SOTMETRE les Bases a informació pública per un termini de 20 dies hàbils a partir de la seva publicació del Butlletí Oficial de la Província i al Butlletí Oficial de l’Estat , de conformitat amb els articles 124.2 del Decret 79/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels ens locals, i l’art. 178 del Decret 336/1988, de 17 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament del patrimoni dels ens locals. APROVAR definitivament aquestes Bases sempre i quan no s'hagin presentat al·legacions durant el període d'informació pública que facin necessària la seva modificació. ORDENAR la publicació de les bases definitives i CONVOCAR la concurrència pública (concurs) al perfil del contractant un cop aprovades definitivament. En el cas que es presentin al·legacions durant el termini d’informació pública, PUBLICAR en el perfil del contractant les bases definitives que resultin de la incorporació o no de les al·legacions formulades. OBRIR el termini per presentar ofertes que serà de vint dies naturals, a 2/7 CCM 8/22 Economia comptar des de l’endemà de la publicació de les bases aprovades definitivament, en el Perfil del Contractant. 5. – (22XP0072) APROVAR inicialment les Bases reguladores del procediment de concurrència pública per a la selecció d’un projecte de pol d’activitat econòmica (innovation hub) en l’àmbit de les indústries creatives, a desenvolupar en la nau industrial E1 del recinte Palo Alto, ubicada al carrer dels Pellaires, 30-38, de Barcelona, en el marc de l’acció concertada que impulsa l’Ajuntament de Barcelona, i que consten incorporades a l’expedient. ORDENAR la publicació de les Bases aprovades inicialment al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i al Butlletí Oficial de l’Estat. SOTMETRE les Bases a informació pública per un termini de 20 dies hàbils a partir de la seva publicació del Butlletí Oficial de la Província i al Butlletí Oficial de l’Estat, de conformitat amb els articles 124.2 del Decret 79/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels ens locals, i l’art. 178 del Decret 336/1988, de 17 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament del patrimoni dels ens locals. APROVAR definitivament aquestes Bases sempre i quan no s'hagin presentat al·legacions durant el període d'informació pública que facin necessària la seva modificació. ORDENAR la publicació de les bases definitives i CONVOCAR la concurrència pública (concurs) al perfil del contractant un cop aprovades definitivament. En el cas que es presentin al·legacions durant el termini d’informació pública, PUBLICAR en el perfil del contractant les bases definitives que resultin de la incorporació o no de les al·legacions formulades. OBRIR el termini per presentar ofertes que serà de vint dies naturals, a comptar des de l’endemà de la publicació de les bases aprovades definitivament, en el Perfil del Contractant. 6. – (DP-2022-28638) RATIFICAR el decret de la Regidora d’Habitatge i Rehabilitació i Presidenta de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona de data 28 d’abril de 2022, en virtut del qual s’assignen i atorguen els drets de superfície respecte els diferents solars i immobles incorporats al Conveni ESAL, a favor de les entitats (fundacions i cooperatives) i les finalitats (cohabitatge i lloguer) determinades en l’esmentada resolució, de conformitat al pacte segon del punt A) del Text Refós del Conveni Marc (Conveni ESAL) formalitzat el 9 de novembre de 2021 entre l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona, la Federació de Cooperatives d’Habitatge de Catalunya, la Coordinadora de Fundacions d’Habitatge de Catalunya, l’Associació Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya (Sectorial d’Habitatge Cooperatiu), i l’Associació de Gestors de Polítiques Socials d’Habitatge de Catalunya (GHS), aprovat per acord del Plenari de 29 d’octubre de 2021. c) Proposicions V) Part d'impuls i control a) Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal Esquerra Republicana: 7. – (M1923/4277) La Comissió d’Economia i Hisenda acorda: Que el Govern municipal 3/7 CCM 8/22 Economia elabori un estudi que estimi a) l’impacte que ha tingut el PEUAT en l’augment dels preus dels hotels de Barcelona i b) l’impacte d’aquest augment de preus sobre 1) els salaris dels treballadors del sector; 2) els beneficis empresarials; i 3) els impostos recaptats per les diferents administracions públiques. Que els resultats d’aquest estudi siguin coneguts per aquest ple abans del final de febrer de 2023. Del Grup Municipal Junts per Catalunya: 8. – (M1923/4285) La Comissió d'Economia i Hisenda acorda: Que el Govern municipal realitzi una nova campanya de Bonus Consum on es revisi el procediment i s’estableixin uns criteris clars sobre el bescanvi dels vals de compra, de manera que es tingui un control sobre els recursos i s’eviti l’acumulació de bonus bescanviats per consumidor i per establiment a fi de garantir que el programa tingui implantació a tots els barris i beneficiï a tot el conjunt de la ciutat per igual. Sol·licitem que aquesta nova campanya de vals es realitzi fora de les èpoques de major consum com és el Nadal i es dugui a terme en els mesos de menor consum on és més necessari reactivar i fomentar l’activitat econòmica. En el marc del desenvolupament de la nova campanya els Bons Consum demanem també que s’estudiï la reactivació del Market Place. Del Grup Municipal Ciutadans: 9. – (M1923/4303) La Comissió d'Economia i Hisenda insta el Govern Municipal a presentar, en un termini màxim de dos mesos, un pla de contingència per a l'ocupació que tingui en compte les previsions actuals sobre l'evolució de l'economia i de l'ocupació al nostre país els propers mesos.Aquest pla haurà d'estar dotat amb un pressupost extraordinari suficient per finançar les mesures necessàries, aprofitant també la recepció de fons europeus destinats a aquest fi; i haurà d'incloure, com a mínim, l'ampliació de les subvencions a autònoms i les empreses per a la contractació indefinida, l'ampliació d'ajuts als autònoms per al sosteniment de la seva activitat i la intensificació dels programes d'orientació i ocupació de Barcelona Activa, amb especial atenció a aquells adreçats als col·lectius amb una dificultat afegida a l'hora de trobar una feina (joves, dones, majors de 50 anys, etc.) i als districtes amb més incidència de la desocupació. Que el pla de contingència inclogui l'avaluació dels programes d'ocupació mitjançant indicadors no únicament quantitatius sinó, especialment, qualitatius quant a la qualitat i estabilitat de l'ocupació creada. Del Grup Municipal Partit Popular: 10. – (M1923/4295) La Comissió d’Economia i Hisenda acorda: Rebaixar els impostos i les taxes municipals en les ordenances fiscals per a l’any 2023, i instar a les administracions estatal i autonòmica a reduir els impostos dels seus àmbits competencials amb caràcter urgent, per tal de compensar la caiguda de la renda disponible de les famílies així com la pujada de costos a les petites i mitjanes empreses, a causa de l’escalada de la inflació. 4/7 CCM 8/22 Economia Del Grup Municipal Valents: 11. – (M1923/4249) La Comissió d'Economia i Hisenda acorda presentar a la Comissió d'Economia d’octubre, un informe detallat de totes les despeses de subministraments, reformes, manteniment i assessorament jurídic, en els quals l'Ajuntament ha incorregut en relació a les propietats ocupades il·legalment a la ciutat de Barcelona durant la present legislatura. b) Proposicions amb contingut de Declaració institucional c) Precs Del Grup Municipal Esquerra Republicana: 12. – (M1923/4276) Que el Govern municipal es comprometi, en el termini de dues setmanes, a convocar una reunió amb els grups municipals i principals associacions de comerciants per tal de fer balanç de la implantació dels nous horaris comercials de la ciutat de Barcelona, tenint en compte: indicadors d’evolució del consum, generació d’ocupació i condicions laborals; i analitzar conjuntament les dades disponibles en aquest sentit. Del Grup Municipal Junts per Catalunya: 13. – (M1923/4282) Que en el marc del protocol subscrit entre l’Ajuntament de Barcelona, Correos i el Consorci de la Zona Franca: El Govern municipal exigeixi a Correos el compliment del mateix i procedeixi a la cessió a l’Ajuntament de Barcelona de la seu de Ciutat Vella per a poder desenvolupar l’espai d’economia digital previst, insti de forma immediata al consorci de la Zona Franca per que executi la seva reforma i posi en funcionament l’espai d’economia digital previst per part de l’Ajuntament. Informi dels motius pels quals a data d’avui no s’ha donat compliment al protocol subscrit i informi de com es desplegarà l’espai de promoció de l’economia digital en cas de no efectuar- se definitivament la cessió de l’edifici. 14. – (M1923/4284) Que el govern municipal constitueixi una taula de treball amb els agents turístics, comercials, hotelers i culturals representatius de la ciutat per tal de treballar en l’elaboració d’un paquet turístic que permeti a Barcelona posicionar-se com un destí turístic de qualitat i sostenible per a propera temporada nadalenca. Del Grup Municipal Partit Popular: 15. – (M1923/4297) Que el Govern municipal ens informi sobre les mesures urgents de suport a les famílies, els autònoms i les petites i mitjanes empreses per fer front a la crisi econòmica i social a Barcelona en els propers mesos. De Regidora no adscrita: 16. – (M1923/4247) Subvencionar l’import de l’impost de bens immobles (IBI) a aquells propietaris que hagin denunciat una ocupació il·legal de qualsevol pis, local o solar 5/7 CCM 8/22 Economia mentre aquesta propietat continuï ocupada. d) Preguntes Del Grup Municipal Esquerra Republicana: 17. – (M1923/4278) En quina situació es troba la regulació de la venda de mercaderies i prestació de serveis de manera no sedentària al municipi de Barcelona, i quan té previst el Govern municipal elaborar una proposta d’ordenança per a regular aquesta activitat, tal i com contempla la Llei de comerç, serveis i fires? Del Grup Municipal Ciutadans: 18. – (M1923/4302) Ha establert o té previst establir el Govern Municipal una línia específica d'ajudes, que ampliï l'existent actualment, als ciutadans que pateixen una situació de pobresa energètica a l'àmbit del programa MES Barcelona? 19. – (M1923/4304) Té previst el Govern Municipal proposar una reducció d’impostos i taxes en el projecte d’ordenances fiscals per a 2023 amb l’objectiu de contribuir a pal·liar els efectes de la inflació en els ciutadans, autònoms i empreses? Del Grup Municipal Partit Popular: 20. – (M1923/4292) Quina és la despesa municipal en ajuts a la digitalització per als autònoms i petites i mitjanes empreses a Barcelona, especificant el nombre de beneficiaris, la branca econòmica a què pertanyen i l’import mitjà de l’ajut atorgat, en cadascun dels anys 2019, 2020, 2021 i previst pel 2022? e) Seguiment Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal Junts per Catalunya: 21. – (M1923/4287) Que s’informi de l’estat d’execució del Prec acceptat a la Comissió d'Economia i Hisenda, el 13 de juliol de 2022 amb el següent contingut: (M1923/4119) Que el govern municipal, abans d’acabar el mes de juliol, convoqui una reunió amb tots els grups municipals per Informar de les possibles desviacions que s’estan produint en els contractes d’obres, subministraments i serveis, així com en les concessions. Informar de quina afectació econòmica pot tenir en el capítol de liquidació d’interessos del deute municipal el més que probable escenari d’increment del tipus d’interès pels propers mesos i segurament per l’any 2023. Informar de quins ajustos pressupostaris s’hauran de realitzar enguany, i quina afectació tindrà de cara a l’elaboració, debat i aprovació del pressupost municipal per l’exercici 2023. Informar de quines conseqüències pot tenir aquest escenari d’increment de preus i, per tant, d’increment de cost dels serveis, de cara a les ordenances fiscals per l’any 2023, molt especialment en les taxes. (M1923/4119) Que el govern municipal, abans d’acabar el mes de juliol, convoqui una reunió amb tots els grups municipals per: 1. Informar de les possibles desviacions que s’estan produint en els contractes d’obres, subministraments i serveis, 6/7 CCM 8/22 Economia així com en les concessions. Informar de quina afectació econòmica pot tenir en el capítol de liquidació d’interessos del deute municipal el més que probable escenari d’increment del tipus d’interès pels propers mesos i segurament per l’any 2023. Informar de quins ajustos pressupostaris s’hauran de realitzar enguany, i quina afectació tindrà de cara a l’elaboració, debat i aprovació del pressupost municipal per l’exercici 2023. Informar de quines conseqüències pot tenir aquest escenari d’increment de preus i, per tant, d’increment de cost dels serveis, de cara a les ordenances fiscals per l’any 2023, molt especialment en les taxes. VI) Mocions VII) Declaracions Institucionals 7/7 CCM 8/22 Economia