GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 Altres anuncis – Medi Ambient ANUNCI Exp: 21SD023 de 8 de setembre, d'aprovació definitiva del Decret d'Alcaldia per l'establiment de la modalitat de recollida específica Porta a Porta a la Zona de Sant Andreu de Palomar. L'alcaldessa, en data 8 de setembre de 2022, ha adoptat la següent resolució: Primer. Resoldre les al·legacions formulades durant el període d'informació pública de l'aprovació inicial de la modificació del Decret de l'Alcaldia de 6 de maig de 2013 pel qual s'aprova la zonificació, dates i hores dels sistemes de recollida de residus municipals i la freqüència i horaris de recollida singular de residus voluminosos, d'acord amb l'informe de resposta d'al·legacions de la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus que obra a l'expedient a efectes de motivació. Segon. Aprovar-lo definitivament d'acord amb el text articulat que consta a l'expedient. Tercer. Deixar sense efecte els plànols COR9 Sant Andreu (Zona amb recollida comercial d'orgànica i rebuig) i CPC13 Sant Andreu (Zones amb recollida comercial de paper i cartró. Dies de recollida: Dilluns, dimecres i divendres. Horari de sortida del paper i cartró de 21:00 a 22:00 h) del Decret de l'Alcaldia de 6 de maig de 2013 esmentat al paràgraf anterior, els quals resten substituïts pels plànols que s'adjunten com annex al present decret. Quart. Publicar el present acord així com el text íntegre del decret en el Butlletí Oficial de la Província, en la Gaseta Municipal i en el web de l'Ajuntament. Cinquè. Notificar aquest acord als interessats amb trasllat del text del decret i de l'informe resposta d'al·legacions. Contra aquest acord que és definitiu en via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent al d'aquesta publicació. No obstant, es pot interposar qualsevol altre recurs que es consideri convenient. Barcelona, 13 de setembre de 2022. La secretaria delegada P.D 16.12.2021, Sara de Roa López. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 ANNEX MODALITAT DE RECOLLIDA ESPECÍFICA A LA ZONA DE SANT ANDREU DE PALOMAR D) Modalitat de recollida específica a la Zona de Sant Andreu del Palomar (zona MRE Sant Andreu) Al Districte de Sant Andreu s'estableix una zona amb modalitat de recollida específica grafiada als plànols adjunts, identificats com zona MRE Sant Andreu, Sector 1. i MRE Sant Andreu Sector 2. El nou model de recollida de residus Sant Andreu de Palomar consisteix en recollir porta a porta. la fracció dels reciclables, la fracció del paper i el cartró i la fracció de rebuig, mentre que la recollida de la fracció de vidre es manté en contenidor a la via pública amb boca reduïda i la fracció orgànica amb un sistema combinat de bústies comunitàries i contenidors a la via pública amb sistemes de control d'accés mitjançant identificació. 1. Lliurament de residus domèstics El lliurament de les fraccions de residus domèstics seleccionades en origen s'haurà de fer de la manera següent: • Fracció de rebuig: o El lliurament de la fracció de rebuig es farà de manera individualitzada per a cada habitatge amb una bossa gris semitransparent de 30 litres homologada amb tag RFID que identifica l'habitatge. Les bosses es subministraran de manera gratuïta a l'Oficina del Porta a Porta de Sant Andreu de Palomar. o El lliurament de la fracció de rebuig es farà al llindar del portal de l'edifici del generador domèstic o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. o El lliurament de la fracció de rebuig es farà el dia de recollida corresponent de 20h a 22h. • Fracció de reciclables, és a dir, residus de metall, de plàstic o brics siguin envasos o no: o El lliurament de la fracció de reciclables es farà de manera individualitzada per a cada habitatge amb una bossa groga semitransparent de 60 litres. Durant els primers 6 mesos de la implantació del porta a porta aquestes bosses hauran de ser homologades amb tag RFID que identifica l'habitatge i es subministraran de manera gratuïta. Després dels 6 mesos des de la implantació del porta a porta els reciclables s'hauran d'aportar amb qualsevol bossa groga semitransparent, sense necessitat de ser l'homologada ni tenir identificador. o El lliurament de la fracció de reciclables es farà al llindar del portal de l'edifici del generador domèstic o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 o El lliurament de la fracció de reciclables es farà els dies de recollida corresponents de 20h a 22h. • Fracció de paper i cartró: o El lliurament de la fracció de paper i cartró es farà de manera individualitzada per a cada habitatge dins una caixa de cartró o una bossa de paper o, en el cas del cartró, plegat i lligat, el dia de recollida corresponent de 20h a 22h. o El lliurament de la fracció de paper i cartró es farà al llindar del portal de l'edifici del generador domèstic o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. o El lliurament de la fracció de paper i cartró es farà el dia de recollida corresponent de 20h a 22h. o En el cas de finques plurifamiliars cada comunitat decidirà si el lliurament de la fracció domèstica de paper i cartró que genera el farà en un bujol comunitari blau amb tag RFID que identifica la comunitat o bé si el lliurament el farà de manera individualitzada per a cada habitatge. Les comunitats tindran l'opció de canviar el sistema de lliurament de paper i cartró a través de l'Oficina del Porta a Porta de Sant Andreu, de lliurament comunitari a individualitzat o de lliurament individualitzat a comunitari. En el cas d'optar pel lliurament comunitari, la comunitat desarà dins de la finca el bujol comunitari durant el dia, el traurà el dia de recollida corresponent de 20h a 22h al llindar del portal de l'edifici o a la vorera alliberant la línia de façana, i un cop buidat el tornarà a entrar a dins de la finca abans de les 10h del matí següent. Dins la finca la comunitat haurà de situar el bujol comunitari a la seva zona habilitada per a la recollida selectiva de residus, en cas de tenir- ne. Si no es disposa d'aquesta zona habilitada, la comunitat podrà ubicar els seus bujols comunitaris a zones comunes de la finca ocupant un espai inferior a 5 m2. Si la instal·lació de bujols comunitaris suposa un risc pels ocupants en cas d'incendi, propiciant la propagació d'incendi i/o impedint la correcta evacuació de les persones, la comunitat haurà d'optar pel sistema de lliurament individualitzat. Els bujols comunitaris es subministraran de manera gratuïta. • Fracció orgànica: o El lliurament de la fracció orgànica es farà de manera comunitària per a cada finca amb una bossa compostable i a la bústia corresponent a la comunitat, que estarà situada a la via pública i que disposa d'un sistema electrònic de control d'accés i obertura mitjançant clauer RFID, en el cas dels habitatges situats a finques de 20 habitatges o més. o El lliurament de la fracció orgànica es farà amb una bossa compostablei als contenidors per a fracció orgànica que estaran situats a la via pública i que disposen de sistema electrònic de control d'accés i obertura mitjançant clauer RFID, en el cas dels habitatges situats a finques de menys de 20 habitatges 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 o Els generadors domèstics podran accedir a la bústia corresponent o als contenidors de fracció orgànica els 7 dies de la setmana. • Fracció de vidre: o El lliurament de la fracció de vidre es farà a granel als contenidors per a vidre amb boca reduïda a via pública, els 7 dies de la setmana. 2. Lliurament de residus comercials El lliurament de les fraccions de residus comercials seleccionades en origen s'haurà de fer de la manera següent: • Fracció de rebuig: o El lliurament de la fracció de rebuig es farà de manera individualitzada per a cada establiment amb bossa gris semitransparent de 30 litres o 60 litres amb tag RFID que identifica l'activitat o bé amb bujol de 120 litres, 240 litres, 360 litres o 1100 litres gris amb tag RFID que identifica l'activitat, segons les característiques de cada activitat econòmica. El material de lliurament es subministrarà de manera gratuïta. o El lliurament de la fracció de rebuig es farà al llindar del portal o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. o El lliurament de la fracció de rebuig es farà els dies de recollida corresponents de 20h a 22h. • Fracció de reciclables: o El lliurament de la fracció de reciclables es farà de manera individualitzada per a cada establiment amb bossa groga semitransparent de 60 litres o 120 litres amb tag RFID que identifica l'activitat o bé amb bujol de 120 litres, 240 litres, 360 litres o 1100 litres groc amb tag RFID que identifica l'activitat, segons les característiques de cada activitat econòmica. El material de lliurament es subministrarà de manera gratuïta. o El lliurament de la fracció de reciclables es farà al llindar del portal o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. o El lliurament de la fracció de reciclables es farà els dies de recollida corresponents de 20h a 22h. • Fracció orgànica: o El lliurament de la fracció orgànica es farà de manera individualitzada per a cada establiment amb bujol de 20 litres, 40 litres, 120 litres o 240 litres marró amb tag RFID que identifica l'activitat, segons les característiques de cada activitat econòmica. El material de lliurament es subministrarà de manera gratuïta. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 o El lliurament de la fracció orgànica es farà al llindar del portal o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. o El lliurament de la fracció orgànica es farà els dies de recollida corresponents de 20h a 22h. • Fracció de paper: o El lliurament de la fracció de paper es farà de manera individualitzada per a cada establiment amb bujol de 40 litres, 120 litres, 240 litres, 360 litres o 1100 litres blau amb tag RFID que identifica l'activitat, segons les característiques de cada activitat econòmica. El material de lliurament es subministrarà de manera gratuïta. o El lliurament de la fracció de paper es farà al llindar del portal o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. o El lliurament de la fracció de paper es farà el dia de recollida corresponent de 20h a 22h. • Fracció de cartró: o El lliurament de la fracció de cartró es farà de manera individualitzada per a cada establiment a granel, plegat i lligat. o El lliurament de la fracció de cartró es farà al llindar del portal o, si no hi hagués prou espai, a la vorera alliberant la línia de façana. o El lliurament de la fracció de cartró es farà el dia de recollida corresponent de 20h a 22h. • Fracció de vidre: o El lliurament de la fracció de vidre es farà granel als contenidors per a vidre amb boca reduïda a via pública, els 7 dies de la setmana. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 c) El calendari i freqüències del servei segons les fraccions a recollir Es divideix l'àmbit en dos sectors de recollida, el Sector 1 (Sector Nord) i el Sector 2 (Sector Sud), amb diferents calendaris de recollida dels residus recollits porta a porta. La recollida serà nocturna a partir de les 22.00h. La recollida domèstica tindrà el següent calendari per les fraccions recollides porta a porta: Sector 1 - Sector Nord DL DM DC DJ DV DS DG ● ● ● ● Sector 2 – Sector Sud DL DM DC DJ DV DS DG ● ● ● ● ● Recollida domèstica porta a porta del paper i cartró ● Recollida domèstica porta a porta dels reciclables ● Recollida domèstica porta a porta del rebuig 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 La recollida comercial per a les activitats assimilables a domèstic tindrà el següent calendari: Sector 1 – Sector Nord DL DM DC DJ DV DS DG ● ● ● ● ● ● ● Sector 2 – Sector Sud DL DM DC DJ DV DS DG ● ● ● ● ● ● ● ● Recollida comercial porta a porta del paper i cartró ● Recollida comercial porta a porta dels reciclables ● Recollida comercial porta a porta del rebuig ● Recollida comercial porta a porta de la fracció orgànica La recollida comercial per les activitats que necessiten una major freqüència de recollida segons fracció d'acord amb la seva generació tindrà el següent calendari, comú per als dos sectors: DL DM DC DJ DV DS DG ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● Recollida comercial porta a porta del paper i cartró ● Recollida comercial porta a porta dels reciclables ● Recollida comercial porta a porta del rebuig ● Recollida comercial porta a porta de la fracció orgànica ● Recollida comercial porta a porta de la fracció de residus d’higiene íntima d) Lliurament de residus d'higiene íntima domèstics El lliurament de residus d'higiene íntima domèstics, com bolquers, compreses i tampons, es farà mitjançant l'aportació domèstica de la fracció rebuig o, de forma complementària, també els generadors domèstics d'aquests residus els podran lliurar mitjançant bústies amb sistema de control d'accés a la via pública amb sol·licitud de permís. La sol·licitud de permís d'aquest servei complementari es farà a través de l'Oficina del Porta a Porta de Sant Andreu de Palomar. El permís permetrà l'accés els 7 dies de la setmana a una sola bústia. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 e) Lliurament d'emergència de residus domèstics El lliurament de residus domèstics es farà mitjançant el lliurament de residus domèstics descrits anteriorment o, de forma complementària en casos d'emergència, mitjançant un vehicle compartimentat per a les fraccions de rebuig, reciclables, paper i cartró i orgànica, que se situarà a la plaça de les Palmeres amb el següent horari de servei:  Dilluns, dimecres i divendres: de 7.30 a 10.30 hores  Dimarts, dijous i dissabte: de 17 a 20 hores f) Lliurament de residus domèstics a domicili per a persones amb mobilitat reduïda El lliurament de residus domèstics es farà mitjançant el lliurament de residus domèstics descrits anteriorment o, de forma complementària en casos de generadors domèstics amb mobilitat reduïda, mitjançant un servei a domicili per lliurar seus residus domèstics. La sol·licitud d'aquest servei complementari es farà a través de l'Oficina del Porta a Porta de Sant Andreu de Palomar. g) Oficina d'atenció ciutadana L'atenció ciutadana del porta a porta de Sant Andreu de Palomar es durà a terme a l'Oficina del Porta a Porta de Sant Andreu de Palomar. Aquesta atenció serà presencial, telefònica, per correu electrònic i per WhatsApp. L'horari, el telèfon i el correu electrònic d'atenció d'aquesta oficina estarà disponible al web https://ajuntament.barcelona.cat/neteja-i-residus/ca/recollida-domestica/sistemes-recollida- 5-fraccions/porta-porta/porta-porta-sant-andreu-de-palomar h) Reserva d'espai per al lliurament de residus domèstics Per a les fraccions domèstiques porta a porta, és a dir, pels reciclables, paper i cartró i rebuig, en cas de finques que no disposin de suficient espai al llindar del portal o a la vorera s'habilitarà i senyalitzarà en calçada al cordó de serveis un espai per lliurar les bosses de manera que aquestes permetin el pas i l'accessibilitat en voreres estretes. i) Servei de seguiment d'incidències El servei de seguiment tindrà com a objectiu millorar i reduir totes les incidències associades al porta a porta, ja siguin bosses abandonades al carrer, petites incidències concretes i adaptació del sistema en casos especials. Per tant, l'objectiu d'aquest servei serà resoldre totes les incidències detectades i acompanyar els veïns i veïnes amb el màxim d'informació possible per tal de garantir la participació correcta en el servei. Aquest servei de seguiment consistirà en marcar amb un adhesiu els residus que no es treuen correctament, ja sigui per estar els residus barrejats, haver-se aportat en un dia incorrecte segons el calendari de recollida, haver-se tret amb un material d'aportació incorrecte o haver- se abandonat fora de la franja horària d'aportació, per tal d'informar de la incidència i de l'acció correctora de manera visible. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 No s'obrirà el contingut de les bosses per revisar la separació correcta de residus, sinó que es revisarà visualment de forma externa per la facilitat de detectar els lliuraments incorrectes de residus. j) Servei de recollida de bosses abandonades El servei de recollida de bosses abandonades funcionarà en dies alterns en els dos sectors de recollida porta a porta, per tal que el servei de seguiment d'incidències pugui detectar les males praxis i d'aquesta manera poder esmenar errors en l'aportació de residus, millorar el sistema i conscienciar la ciutadania de la importància de realitzar una correcta separació dels residus. Per tant les bosses romandran un període de temps sense recollir no superior a 48 hores. k) Servei d'atenció exclusiva i personalitzada als comerços S'habilitarà un servei d'atenció exclusiva i personalitzada als comerços, que serà un servei específic i exclusiu d'atenció a les activitats econòmiques que pertanyen a la zona del porta a porta de Sant Andreu. Aquesta personalització i individualització en el tracte tindrà com a objectiu arribar a solucions específiques a mida de cada situació i comerç. Es posarà a disposició dels comerços de l'àmbit del porta a porta de Sant Andreu un telèfon d'atenció específic, que estarà disponible al web https://ajuntament.barcelona.cat/neteja-i- residus/ca/recollida-domestica/sistemes-recollida-5-fraccions/porta-porta/porta-porta-sant- andreu-de-palomar l) Servei d'app ciutadana S'habilitarà un servei d'informació mitjançant l'aplicació ciutadana web-app del porta a porta, que serà d'ús opcional. Els veïns i veïnes de la zona del porta a porta que siguin usuaris del servei en cas d'incidències rebran la comunicació corresponent també a través d'aquesta web-app ciutadana. La web-app ciutadana serà un sistema més d'informació al ciutadà de caràcter voluntari amb l'objectiu de promoure la coresponsabilitat i la transparència de la recollida dels residus porta a porta. La web-app ciutadana proporcionarà informació sobre el model de recollida dels residus al barri, indicarà el calendari de recollida de residus corresponent, permetrà contactar de manera directa amb l'oficina d'atenció al porta a porta, donarà informació sobre els punts verds, permetrà la identificació per a l'ús del servei d'emergència i permetrà l'accés a les dades de participació del propi habitatge i/o comerç al porta a porta, entre d'altres. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de setembre del 2022 CSV: b4cd-51c6-6890-ec16 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007