Secretaria General PLENARI DEL CONSELL MUNICIPAL Sessió ordinària de 28 d’octubre de 2022 ACORDS Aprovació de l’acta de la sessió ordinària de 30 de setembre de 2022 C) Part decisòria / executiva b) Propostes d’acord COMISSIÓ D’ECONOMIA I HISENDA 1. – (01 OOFF2023) APROVAR provisionalment la modificació per a l’exercici del 2023 i successius de les ordenances fiscals següents: Ordenança fiscal general; núm. 1.1. Impost sobre béns immobles; núm. 1.2. Impost sobre vehicles de tracció mecànica; núm. 1.3. Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana; núm. 1,4. Impost sobre activitats econòmiques; núm. 2.1. Impost sobre construccions, instal·lacions i obres; núm. 2.2. Recàrrec a l’impost sobre estades en establiments turístics; núm. 3.1. Taxes per serveis generals; núm. 3.2. Taxes per serveis de prevenció, extinció d’incendis i salvament; núm. 3.3. Taxes per serveis urbanístics; núm. 3.4. Taxes per serveis relatius a sacs i contenidors de runa i altres serveis mediambientals; núm. 3.5. Taxes de clavegueram; núm. 3.6. Taxes de mercats; núm. 3,7. Taxes pels serveis de registre, prevenció i intervenció sanitària relatius a animals de companyia; núm. 3.8. Taxes per prestacions de la Guàrdia Urbana i circulacions especials; núm. 3.9. Taxes per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic local i la prestació d’altres serveis a favor d’explotadors de serveis de telecomunicacions per estendre xarxes de comunicacions electròniques; núm. 3.10. Taxes per la utilització privativa del domini públic municipal i la prestació d’altres serveis; núm. 3.11. Taxes per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic municipal, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments d’interès general; núm. 3.12. Taxes per l’estacionament regulat de vehicles a la via pública; núm. 3.13. Taxes per serveis culturals; núm. 3.14. Taxes per serveis especials d’enllumenat públic; núm. 3.15. Taxes per la utilització privada del funcionament de les fonts ornamentals; núm. 3.16. Taxes per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic municipal, a favor d’empreses explotadores de serveis de telefonia mòbil; núm. 3.17 Taxes per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic local de les instal·lacions de transport d’energia elèctrica, gas, agua, i hidrocarburs; núm. 3.18 Taxa pel servei de recollida de residus municipals generats en els domicilis particulars; 3.19 Taxa pel manteniment dels serveis que presta el servei de protecció civil, prevenció, extinció d’incendis i salvament; núm. 4. Contribucions especials; Categories fiscals de les vies públiques de la ciutat; IMPOSAR les taxes incorporades a l’Ordenança fiscal núm. 3.18 Taxa pel servei de recollida de residus municipals generats en els domicilis particulars, i a l’Ordenança fiscal núm.3.19 Taxa pel 1/7 CP 11/22 manteniment dels serveis que presta el servei de protecció civil, prevenció, extinció d’incendis i salvament; d’acord amb la documentació que consta a l’expedient. SOTMETRE les esmentades ordenances fiscals a informació pública per un termini de trenta dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província, dins dels quals els interessats podran examinar l’expedient i presentar les reclamacions que estimin oportunes; i TENIR PER APROVADA DEFINITIVAMENT la modificació de les ordenances fiscals en el supòsit que no es presentin reclamacions. 2. – (EM2022-10/15) PRIMER.- AUTORITZAR a Barcelona de Serveis Municipals, SA, la constitució de la societat mercantil de capital participada conjuntament per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, AMB Informació i Serveis, SA, i per Barcelona Serveis Municipals, SA, com a instrument de participació conjunta per al desenvolupament de l’activitat que forma part del seu objecte social. SEGON.- ADOPTAR, en exercici de les competències reservades a l’Ajuntament com a soci únic de la Societat Barcelona de Serveis Municipals, SA, els acords següents: 1.- APROVAR inicialment la modificació d’estatuts de Barcelona de Serveis Municipals SA i els estatuts de la societat de nova creació que s’adjunten a l’expedient. 2.- AUTORITZAR a Barcelona de Serveis Municipals, SA, la signatura del Pacte de socis de la societat de responsabilitat limitada. 3.- SOTMETRE a exposició pública pel termini de trenta dies la modificació dels estatuts de Barcelona de Serveis Municipals, SA, i els estatuts de la nova entitat, en el benentès que si no es presenten al·legacions en el termini esmentat es donen per aprovats definitivament. 4.- FACULTAR el Consell d’Administració de Barcelona de Serveis Municipals, SA, per dur a terme tots els tràmits necessaris per a l’execució i l’efectivitat de l’acord. 3. – (DP-2022-28675) ACCEPTAR, a sol·licitud de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB), la posposició en rang registral de les condicions resolutòries establertes per acord del Plenari del Consell Municipal de 25 de febrer de 2022 i a l’acta de 21 d’abril de 2022, de cessió gratuïta de propietat de la finca del carrer Maresme núm. 89-93 (registral 22.708 del Registre de la Propietat núm. 30 de Barcelona), a favor de l’institut esmentat, per tal de destinar els 27 habitatges de la promoció a la venda del dret de superfície a 75 anys; posposició respecte a la garantia hipotecària, que tindrà rang preferent, i que pugui constituir l’IMHAB sobre els habitatges esmentats per tal que els adquirents puguin optar a la seva subrogació. COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA, DRETS DE CIUTADANIA, PARTICIPACIÓ I SEGURETAT I PREVENCIÓ 4. – DESIGNAR la Ima. Sra. Noemí Martín Peña representant de l’Ajuntament de Barcelona al Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona en substitució de la Ima. Sra. María Luz Guilarte Sánchez. 5. – (211/2022) MODIFICAR l’annex 2 (relació de dotacions de llocs de treball) de l’Acord del Consell Plenari de 21 de desembre de 2018 sobre l’aprovació de la relació inicial de llocs de treball, tal com es detalla a l’annex, que consta a l’expedient. PUBLICAR aquest acord i el seu annex a la Gaseta Municipal i al web municipal. 2/7 CP 11/22 6. – (213/2022) MODIFICAR l’annex 3 (categories) de l’Acord del Consell Plenari del 21 de desembre de 2018 sobre l’aprovació de la relació inicial de llocs de treball, tal com es detalla a l’annex, que consta a l’expedient. FACULTAR la gerent del Consorci d’Educació de Barcelona per dur a terme les actuacions necessàries derivades d’aquest acord sobre la creació de la categoria laboral de professorat de grau d’Escola Massana. PUBLICAR aquest acord i el seu annex a la Gaseta Municipal i al web municipal. 7. – (22XF0705, 22XF0706 i 22XF0707) APROVAR els expedients de reconeixement de crèdit 22XF0705, 22XF0706 i 22XF0707 pels imports, conceptes i a favor de les empreses que consten a l’annex, i per les factures que s’hi indiquen, atesa la necessitat de regularitzar les despeses realitzades i no reconegudes en l’exercici corresponent. AUTORITZAR, DISPOSAR i RECONÈIXER les obligacions de les despeses pels imports indicats a l’annex i amb càrrec al pressupost general de l’exercici 2022, i a les aplicacions pressupostàries indicades a l’annex. COMISSIÓ D’ECOLOGIA, URBANISME, INFRAESTRUCTURES I MOBILITAT 8. – (22SD0253) ADOPTAR, en exercici de les competències reservades a l’Ajuntament com a soci únic de la Societat Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA (BIMSA) els acords següents: Primer.- Designar el Sr. Ricard Font i Hereu Director General de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, en substitució del Sr. Ángel Sánchez Rubio, a causa de la jubilació d’aquest, i deixar, en conseqüència, sense efectes totes les facultats i poders en relació amb la companyia que fins ara ha ostentat. Aquest acord tindrà efectes a partir del dia 2 de novembre de 2022, prèvia acceptació del Sr. Ricard Font i Hereu per carta amb la signatura legitimada com a director general de BIMSA. Segon.- Agrair al Sr. Ángel Sánchez Rubio els extraordinaris serveis duts a terme durant el període en què ha estat director general de BIMSA. Tercer.- Facultar indistintament la presidenta i el secretari del Consell d’Administració per comparèixer davant notari i elevar a escriptura pública el nomenament anterior i per complir els tràmits necessaris per a la seva inscripció en el Registre Mercantil i també la correcció d’errors materials en cas necessari. 9. – (20PL16809) DONAR conformitat al Text refós de l’MPGM per regular el sistema d’equipaments d’allotjament dotacional al municipi de Barcelona, d’iniciativa municipal, que recull i integra en un únic text adaptat, el document aprovat provisionalment pel Plenari del Consell Municipal en sessió de 27 de maig de 2020, al qual s’incorporen les prescripcions assenyalades a l’acord de la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona (sessió de 19 de setembre de 2022) d’aprovació definitiva de la modificació de l’MPGM per regular el sistema d’equipaments d’allotjament dotacional al municipi de Barcelona, supeditant-ne la seva publicació al DOGC i executivitat consegüent a la presentació d’un text refós que incorpori les prescripcions imposades; tot això de conformitat amb l’informe de les Direccions de Serveis de Planejament i d’Actuació Urbanística que consta a l’expedient i, a efectes de motivació, s’incorpora a aquest acord; TRAMETRE aquest acord, juntament amb l’expedient, a la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona. 3/7 CP 11/22 Districte de Sant Andreu 10. – (21PL16856) DONAR conformitat amb el Text refós de Pla especial urbanístic i de millora urbana de l’equipament situat al carrer d’Espronceda 320, 322-324 al barri de Navas, al municipi de Barcelona, d'iniciativa municipal, que recull i integra en un únic text adaptat, el document aprovat provisionalment pel Plenari del Consell Municipal en sessió de 28 de gener de 2022, al qual s'incorporen les prescripcions assenyalades a l'acord de la Subcomissió d'Urbanisme del municipi de Barcelona (sessió de 19 de setembre de 2022) d'aprovació definitiva del Pla especial urbanístic i de millora urbana de l’equipament situat al carrer d’Espronceda 320, 322-324 al barri de Navas al municipi de Barcelona, supeditant-ne la publicació al DOGC i consegüent executivitat a la presentació d’un text refós que incorpori les prescripcions imposades; tot això de conformitat amb l’informe de les direccions de Serveis de Planejament i d'Actuació Urbanística que consta a l'expedient i, a efectes de motivació, s'incorpora a aquest acord; TRAMETRE aquest acord, juntament amb l'expedient, a la Subcomissió d'Urbanisme del municipi de Barcelona. c) Proposicions D) Part d’impuls i control a) Proposicions / declaracions de grup Es fa constar que les proposicions / declaracions de grup que es transcriuen a continuació tenen naturalesa d’actes d’impuls polític de l’acció del Govern i no produeixen efectes jurídics com a actes administratius resolutoris. Del Grup Municipal d’Esquerra Republicana: 1. – (M1923/4441) El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona acorda: Primer. Constatar el fracàs de la gestió de la Regidoria de Ciutat Vella. Segon. Donar retorn, en el termini d’un mes, de quines actuacions s’han dut a terme a Ciutat Vella de les aprovades a la proposició del setembre del 2020, a proposta d’Esquerra Republicana. Tercer. Presentar una avaluació de l’estat de compliment de totes les mesures fetes específicament pel Districte de Ciutat Vella, dels acords adquirits, el grau d’execució i l’avaluació de resultats. Del Grup Municipal de Junts per Catalunya: 2. – (M1923/4437) El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona: Constata que la ciutat està bruta i que la gestió de la neteja i recollida de residus de la ciutat està sent un fracàs. Acorda que el Govern Municipal creï una comissió de seguiment de periodicitat mensual formada pels grups municipals i les entitats veïnals i del sector social, econòmic i comercial més representatives de la ciutat per tal de fer seguiment i control de la implementació del nou contracte de neteja, detectar les disfuncions que s’hi produeixen tant per la neteja com per la recollida de residus, i per decidir mesures de millora a fi de revertir la situació de brutícia i degradació de l’espai públic de la ciutat. 4/7 CP 11/22 Del Grup Municipal de Ciutadans: 3. – (M1923/4440) El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona insta el Govern Municipal a presentar, per a la seva aprovació definitiva, un projecte de Pressupost general per a l’exercici 2023 que inclogui un augment significatiu de recursos econòmics i línies d’ajuda destinats a pal·liar els efectes de la inflació i l’augment de tipus d’interès a les famílies més vulnerables i les classes mitjanes, així com als autònoms i les pimes de la ciutat, en ser els agents econòmics més afectats per la situació actual. b) Proposicions amb contingut de declaració institucional Es fa constar que la proposició amb contingut de declaració institucional que es transcriu a continuació té naturalesa d’acte polític en el sentit que no produeix efectes jurídics vinculants i fa referència a assumptes i matèries de no competència estrictament local i a qüestions de transcendència social i ciutadana. Del Grup Municipal Barcelona en Comú: 1. – (M1923/4426) El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona acorda: Primer. Donar suport a la iniciativa legislativa popular (ILP) promoguda pel moviment #RegularizaciónYa per a una regularització extraordinària de les persones migrades a l’Estat espanyol. Segon. Instar el Congrés de Diputats a efectuar un canvi al següent text articulat de la proposició de llei. LLEI PER LA QUAL S’ESTABLEIX UNA REGULARITZACIÓ EXTRAORDINÀRIA PER A PERSONES ESTRANGERES. Article únic: modificació de la disposició transitòria primera de la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social. Es modifica la disposició transitòria primera de la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, amb la redacció següent: “Disposició transitòria primera. Regularització d’estrangers que es trobin a Espanya. El Govern, mitjançant reial decret, ha d’establir, en el termini de 6 mesos, el procediment per a la regularització dels estrangers que estiguin en el territori espanyol abans del dia 1 de novembre de 2021”. Tercer. Reiterar el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els drets i llibertats de les persones migrades i amb la lluita per una ciutat i una societat més justes, obertes i democràtiques. Quart. Traslladar l’acord del Plenari del Consell Municipal al moviment #RegularizaciónYa, al Congrés dels Diputats i al Govern de l’Estat. Del Grup Municipal del Partit dels Socialistes de Catalunya: 2. – (M1923/4445) El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona acorda: 1. Requerir a les entitats bancàries, fons immobiliaris i grans tenidors que cedeixin als ajuntaments o entitats els habitatges buits dels quals disposen, que no hagin llogat o venut en un termini de tres mesos, a comptar des del requeriment de l’Administració. 5/7 CP 11/22 2. Demanar a la Conselleria de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, en la qual s’integra la Secretaria General d’Habitatge i Inclusió Social, que es doti anualment els ajuntaments de recursos econòmics suficients per poder incrementar els ajuts a les persones vulnerables i, especialment, poder ampliar decididament el seu parc d’habitatge social. 3. Instar el Govern espanyol i els grups parlamentaris a encetar una reforma urgent de la normativa processal per tal de garantir i donar cobertura a l’actuació policial per a les desocupacions en el moment en què es tingui constància de la comissió d’aquests delictes. 4. Demanar al Consell General del Poder Judicial la creació de jutjats especials per als delictes d’ocupació a les demarcacions on s’acumulen més casos i la creació de la figura del fiscal especialitzat. 5. Instar el Departament d’Interior de la Generalitat, en coordinació amb la resta de cossos de seguretat, a elaborar amb urgència un Pla especial de seguretat contra les màfies — grups i organitzacions criminals— que trafiquen amb les famílies a través de la usurpació d’immobles. 6. Instar les Corts Generals a impulsar les modificacions legals que siguin necessàries per lluitar contra les ocupacions delictives d’habitatges o immobles, en el sentit de: a. endurir les penes en casos d’ocupació delictiva d’habitatges o immobles, especialment en el cas de màfies; b. millorar la protecció de les persones físiques o jurídiques que siguin propietàries o posseïdores legítimes d’un habitatge o immoble ocupat de manera delictiva; c. accelerar els processos de recuperació de l’habitatge ocupat de manera delictiva, per part dels propietaris, fins a un màxim de 48 hores, i d. habilitar les comunitats de propietaris com a persones jurídiques que puguin denunciar les situacions d’ocupació delictiva i iniciar els processos de recuperació de l’habitatge ocupat, a fi de garantir una millor convivència i evitar activitats molestes, insalubres, nocives, perilloses o il·lícites. 7. Traslladar aquests acords al president del Govern d’Espanya, a la ministra de Justícia, a la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, així com a les Corts Generals i al Parlament de Catalunya. 8. Traslladar aquests acords a les institucions i entitats implicades, Congrés dels Diputats, Parlament de Catalunya, Departament de Territori i Departament de Justícia de la Generalitat, Fiscalia General de l’Estat, Consell General del Poder Judicial, Ministeri de l’Interior del Govern d’Espanya i Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. E) Mocions 1. – (DSSTJ 35/2022) APROVAR la candidatura de la ciutat de Barcelona per esdevenir la seu física de la futura Agència Espanyola de Supervisió d’Intel·ligència Artificial, de conformitat amb el que disposa el Reial decret 209/2022, de 22 de març, pel qual s’estableix el procediment per a la determinació de les seus físiques de les entitats que formen part del sector públic institucional estatal i es crea la Comissió Consultiva per a la determinació de les seus, i segons l’Ordre PCM/946/2022, de 3 d’octubre, i l’Ordre TE/948/2022, de 4 d’octubre; FACULTAR el Sr. Xavier Patón Morales, gerent d’àrea d’Agenda 2030, Transició Digital i Esports, per dur a terme els tràmits necessaris per formalitzar la candidatura. 2. – PRIMER. PRENDRE CONEIXEMENT de la renúncia al càrrec de regidora d’aquest Ajuntament presentada per la Ima. Sra. María Luz Guilarte Sánchez. SEGON. PRENDRE CONEIXEMENT de la renúncia del Sr. Fernando Carrera López, següent candidat de la llista electoral de Barcelona pel Canvi-Ciutadans (BCN Canvi-Cs). TERCER. REMETRE la 6/7 CP 11/22 certificació del present acord a la Junta Electoral Central a l’efecte d’atribuir la vacant esmentada al candidat que correspongui de la llista electoral de Barcelona pel Canvi- Ciutadans (BCN Canvi-Cs). F) Declaració institucional Única. - Les Nacions Unides han triat com a lema del Dia Internacional de les Persones Grans 2022 “La resiliència i les aportacions de les dones grans”. Les dones grans contribueixen significativament a la vida social, econòmica, cultural i política de les seves comunitats, però son doblement invisibilitzades per la intersecció de les discriminacions per raó de gènere i edat. Unim la nostra veu a la del Consell Assessor de la Gent Gran de Barcelona, que se suma a la reivindicació de les Nacions Unides en el reconeixement a les dones grans i en la denúncia de la doble discriminació per gènere i edat que pateixen i les situacions de precarietat econòmica i social que se’n deriven. La visibilitat de les contribucions de les dones grans tant en l’àmbit familiar com en l’àmbit econòmic i social és un tema llargament reivindicat pel Consell, especialment en els moments de crisi, en què aquestes aportacions esdevenen pilars de la vida de la ciutat. Les dones grans tenen cura dels seus iguals, dels seus ascendents i dels seus descendents tant en tasques de cura com en suport econòmic i de conciliació. Les dones grans són també un pilar del teixit comunitari dels barris amb una important tasca de voluntariat i suport mutu. La discriminació per raó d’edat, l’edatisme, és especialment virulent contra les dones grans, amb estigmes negatius contra els seus cossos, la seva salut i els seus coneixements. El Consell Assessor de la Gent Gran reclama: 1. Visibilitat, respecte i reconeixement del paper social i polític de les dones grans; 2. Foment d’imatges positives de les dones grans; 3. Impuls i ampliació de la participació social i política de les dones grans; 4. Recollida i sistematització de dades sempre desagregades per sexe i edat; 5. Dades i estudis específics sobre les contribucions de les dones grans; 6. Cura i atenció per a la salut de les dones grans; 7. Denúncia social i protecció jurídica contra els abusos i maltractaments contra les persones grans i molt especialment contra les dones grans, i 8. Pensions dignes i mesures de protecció del nivell de vida de les persones pensionistes com l’actualització de l’indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC). Fem nostres les peticions del CAGG i traslladem el contingut de la present declaració al Parlament de Catalunya i al Congrés dels Diputats. Per treballar per a la millora de les condicions de vida de la ciutadania i, especialment, de les dones grans. EL SECRETARI GENERAL 7/7 Signat electrònicament per: Jordi Cases Pallarès - (SIG) CP 11/22 Data: 2022,11.02 08:48:30 CET Raó: comunicació Lloc: Barcelona