RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (NETEJA I GESTIÓ DE RESIDUS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 8 de juliol de 2020, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava la seva disconformitat per la resposta rebuda a una reclamació presentada en data 3 de juliol de 2020. La reclamació feia referència a la retirada d’uns contenidors de recollida selectiva que estaven ubicats a la Via Augusta, davant del núm. 68, que li comportaven haver-se de desplaçar més de 220 metres per poder fer el reciclatge dels residus. En la resposta facilitada únicament s’indica que la desaparició d’aquests contenidors és deguda a la realització d’un carril bici. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica per tal de conèixer les intervencions fetes en relació amb la queixa presentada. El dia 16 de juliol de 2020, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats Aquesta Sindicatura encara no ha rebut la informació sol·licitada en referència als criteris establerts per al trasllat o retirada dels contenidors per la implantació dels nous carrils bici, ni en referència a les gestions dutes a terme per respondre la reclamació. Únicament se’ns va informar, el juliol del 2020, que la Regidoria de Mobilitat assumiria aquesta queixa. Tanmateix, després de fer diverses reclamacions de resposta a l’Ajuntament, el mes de març del 2022, se’ns va comunicar que la resposta l’emetria el Districte de Gràcia. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16,6, "Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania". Ara com ara, la Sindicatura de Greuges no ha rebut la informació sol·licitada al consistori. CONSIDERACIONS 1. Manca de col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona Han transcorregut més de dos anys i l’Ajuntament no ha facilitat a la Sindicatura de Greuges de Barcelona la informació que es va sol·licitar per resoldre la queixa. Aquesta manca de resposta incompleix el deure de col·laboració establert per l’article 3.7 de la normativa reguladora de la institució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (aprovada per la Comissió de Govern en sessió del 19 de gener de 2005). D'acord amb aquests fets, es recorda tant a la Regidoria de Mobilitat com al Districte de Gràcia l’obligació de col·laborar amb aquesta Sindicatura per tal que pugui desenvolupar adequadament la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i alhora vetllar pels drets de la ciutadania. 2. Principi de coordinació administrativa Entenem que correspon a la Regidoria de Mobilitat informar sobre els criteris que s’utilitzen quan s’ha de modificar l’emplaçament dels contenidors d’escombraries i d’altres tipus de mobiliari urbà per la implantació de nous carrils bici a la ciutat. En tot cas, és el Districte de Gràcia qui ha de respondre únicament sobre la motivació de la resposta facilitada al ciutadà. És convenient remarcar que el principi de coordinació administrativa s’ha d’aplicar també entre els diferents òrgans o departaments en què s’organitza el consistori, per tal de facilitar la relació entre la ciutadania i l’Ajuntament, fixant mitjans i sistemes de relació que facin possible la informació recíproca i l'homogeneïtat tècnica, a fi d’evitar actuacions divergents i reduir disfuncions entre els òrgans de l’administració pública per aconseguir una unitat d’actuació. 3. Necessitat de motivar les decisions discrecionals Sobre el fons de la qüestió, volem posar de manifest que determinar on ubicar els contenidors d’escombraries constitueix una decisió que s’emmarca en el que es coneix com a potestat de decisió discrecional de les administracions públiques. Aquesta capacitat implica que, quan hi ha diferents solucions tècniques, totes possibles i legítimes, l’Administració pública té dret a optar per una d'aquestes. La decisió que adopti, però, ha d’estar motivada com la millor possible en aplicació dels principis de bona administració i equitat, per tal de no incórrer en arbitrarietat. 2 En el cas que estem tractant, aquesta institució no disposa malauradament d’elements per poder valorar en quina mesura la decisió adoptada ha estat prou motivada, d’acord amb els principis esmentats més amunt. Per poder-ho fer, hauria estat necessari rebre la informació que, de manera reiterada, la Sindicatura de Greuges ha sol·licitat a l’Ajuntament de Barcelona. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació tant de la Regidoria de Mobilitat com del Districte de Gràcia no ha estat ajustada a dret ni eficaç i això ha comportat que no es respectessin els interessos legítims de la persona interessada. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recordar a la Regidoria de Mobilitat i al Districte de Gràcia l'obligació de col·laborar amb la Sindicatura de Greuges de Barcelona aportant la informació que se li sol·liciti per a l’estudi de les queixes. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3