RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (GESTIÓ I RECAPTACIÓ) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 28 de març de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava que, des de l’any 2015, tenia reconeguda l’exempció de l’impost de vehicles de tracció mecànica (IVTM), prevista per a persones amb discapacitat. No obstant això, li va ser embargat del seu compte l’import corresponent a l’exercici fiscal 2021. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Institut Municipal d’Hisenda per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 7 d’abril de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 12 de maig de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa la raó per la qual l’any 2021 no es va aplicar aquesta exempció fiscal. CONSIDERACIONS 1. Exempció de l’IVTM per discapacitat L’Institut Municipal d’Hisenda (IMH) informa que, durant l’exercici 2015, el ciutadà no va gaudir de l’exempció de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM), atès que el grau de discapacitat reconegut tenia efectes des del 21 de juliol de 2015. Per 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de Govern sobre l’Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6, “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. tant, el primer dia de l’any natural (que és quan es merita l’impost) no tenia la condició de persona amb discapacitat. D’altra banda, no consta que hagués formulat cap sol·licitud per a aquell exercici. De fet, la quota relativa a aquest període (2015) consta com a pagada pel contribuent dins el termini voluntari. El ciutadà gaudeix de l’exempció de l’IVTM des de l’any 2016, a partir de la sol·licitud d’exempció que va formular el dia 29 de febrer de 2016. Hi al·legava el que preveu la Llei reguladora de les hisendes locals respecte dels vehicles matriculats a nom de persones amb discapacitat. La seva sol·licitud la va resoldre favorablement el gerent de l’IMH en data 2 de maig de 2016, i se li va atorgar l’exempció de l’impost amb efectes a partir de l’1 de gener de 2016 fins al 31 de desembre de 2016. D’acord amb les dades de l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials (ICASS), el reconeixement del grau de discapacitat del ciutadà tenia caràcter provisional: fins al 10 de novembre de 2016. En la resolució s’indicava que, atès aquest caràcter provisional, per tal de continuar gaudint de l’exempció en exercicis posteriors, hauria de presentar nova acreditació del grau de discapacitat. El ciutadà en data 12 de setembre de 2017, va formular una nova sol·licitud d’exempció de l’IVTM, que també es va resoldre favorablement per resolució del gerent de l’IMH de data 10 de novembre de 2017, i va recuperar l’exempció que se li havia atorgat en el primer expedient. Tanmateix el seu reconeixement tenia efectes fins a l’exercici 2020 inclòs, després de comprovar-se que la renovació del grau de discapacitat tenia també, en aquesta ocasió, caràcter provisional: fins al 3 d’octubre de 2020. Per aquest motiu, i com la vegada anterior, si el ciutadà volia continuar gaudint del benefici fiscal per a l’exercici 2021, havia de formular una nova sol·licitud d’exempció dins els terminis previstos a l’article 99 de l’Ordenança fiscal general, degut al venciment del reconeixement del grau de discapacitat el 3 d’octubre de 2020, la qual cosa també s’indicava a la resolució. El ciutadà va sol·licitar novament l’exempció el 15 de novembre de 2021. Per aquesta raó, el gerent de l’IMH, en data 14 de març de 2022, va resoldre reconèixer l’exempció de l’impost amb efectes d’1 de gener de 2022, atès que respecte a l’exercici 2021, la sol·licitud tenia caràcter extemporani (la sol·licitud s’ha de fer abans que acabi el període voluntari de pagament). Quan se sol·licita fora d'aquest termini, té efectes per a l'any següent. Per tant, exhaurit el termini per al pagament del deute en període voluntari, es va iniciar la via executiva per al cobrament de la quota de l’impost de l’any 2021. Davant la manca de pagament, es va procedir a l’embargament de comptes per l’import pendent de satisfer. 2 2. Naturalesa dels beneficis fiscals de caràcter pregat És convenient posar en relleu que, amb caràcter general, una vegada concedit un benefici fiscal de caràcter pregat (que ha de ser sol·licitat per qui vulgui gaudir de l’exempció), no és necessari reiterar la sol·licitud perquè s’apliqui en exercicis futurs, llevat que es modifiquin les circumstàncies que n’han justificat la concessió o bé en els casos en què hi ha una modificació de la normativa aplicable que altera la justificació del seu reconeixement. En el cas que ens ocupa, es va donar la circumstància que el reconeixement del grau de discapacitat atorgat al ciutadà va tenir caràcter provisional dues vegades, fet que l’obligava a haver de reiterar la seva sol·licitud d’exempció si considerava que continuava tenint dret a gaudir-ne. En tot cas, en el darrer expedient s’ha atorgat al ciutadà l’exempció de l’impost per a l’exercici 2022 i següents. Per aquest motiu, aquesta concessió es mantindrà amb caràcter indefinit, sense que resulti necessari formular una nova petició, sinó que únicament haurà de comunicar les possibles variacions o modificacions que siguin rellevants de les condicions o requisits exigibles per aplicar-la. El principi de bona administració i l’eficàcia dels serveis públics es recullen a l’article 41 de la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea, als articles 9.3 i 103 de la Constitució espanyola, i a l’article 3 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic administratiu comú. Aquests drets impliquen disposar d'una administració que presti el màxim nombre de serveis amb els millors estàndards de qualitat, respectant els drets i interessos legítims de la ciutadania, i que sigui capaç de resoldre els problemes de manera àgil i eficaç. Així mateix, la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, aprovada l’any 2000, esmenta en l’article XXIII, amb referència a l’eficàcia dels serveis públics com a indicatiu d’una bona administració, que les autoritats locals han de garantir l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats de les persones usuàries. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Institut Municipal d’Hisenda ha estat ajustada a dret i eficaç. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3