RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (PREVENCIÓ I SEGURETAT) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 23 de març de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  El dia 8 de març, quan circulava amb la seva motocicleta, va coincidir amb una patrulla de la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) que tallava la circulació del trànsit a la Gran Via de les Corts Catalanes.  Va mostrar malestar a un agent de la GUB, i aquest va respondre de manera provocadora, dient: “Què et passa a tu?”, i a continuació li va ordenar que s’aturés. L’agent va mostrar un to prepotent, arrogant i maleducat.  Es va negar a atendre el to imperatiu, i l’agent el va denunciar per no obeir els senyals instal·lats per tallar el trànsit i per no obeir un agent públic, cosa que considerava que era un abús de l’autoritat. Reconeixia que els agents de la GUB tenen una tasca important en matèria de convivència, però que això no justificava un tracte poc respectuós amb la ciutadania. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Àrea de Prevenció i Seguretat per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. 1 El dia 30 de març de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 3 de maig de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: La patrulla que va intervenir estava formada per dos agents que prestaven servei de vigilància i regulació del trànsit, per obres d’obertura del túnel de Glòries. Els agents van comprovar com un ciutadà circulava amb la seva motocicleta i feia cas omís dels senyals de prohibició de circulació de trànsit. A continuació, va accelerar i va girar a la zona contrària on es trobava l’agent. L’altre component de la patrulla va aturar el conductor de la motocicleta. L’actitud d’aquesta persona va ser, en tot moment, altiva i provocadora envers els agents de la GUB, i per aquest motiu es va sol·licitar la presència d’una altra dotació policial. Van observar que el ciutadà desprenia olor d’alcohol, i li van fer la prova d’impregnació alcohòlica, amb un resultat lleugerament per sota del límit màxim permès. L’agent va fer les dues denúncies per les infraccions comeses. No es té constància que l’agent denunciant tingui altres queixes relacionades amb l’actitud envers la ciutadania. El ciutadà reconeix que va cometre la infracció, i va dir que l’agent de la GUB li va fer recriminacions que el van alterar emocionalment. Reconeix, també, que va prendre un parell de cerveses, i que a petició dels agents de la GUB va fer la prova d’alcoholèmia, amb un resultat de 0,20 mg/l en aire expirat. No s’ha pogut comprovar cap actuació irregular dels policies que van intervenir i, per aquest motiu, la UDAI arxiva la informació reservada. 2 CONSIDERACIONS Al ciutadà se l’havia denunciat per una infracció de trànsit i per desobeir les ordres dels agents policials. El motiu de la seva queixa era el tracte que havia rebut per part d’un dels agents que va intervenir. De les actuacions que van dur a terme els responsables de la UDAI a fi d’esbrinar les circumstàncies de com es van produir els fets, s’aporta nova informació que havia estat omesa pel ciutadà. La investigació interna conclou que no es pot provar el tracte denunciat pel ciutadà, després de demanar la seva versió i la de l’agent implicat. Tot i això, cal tenir en compte que, quan els agents són denunciats, les seves declaracions tenen el mateix valor que la de la resta de les parts implicades en els esdeveniments, tot i que siguin agents de l’autoritat. Per tant, no tenen la presumpció de veracitat, que sí que opera en altres àmbits, com el sancionador. Per això, hi ha la possibilitat que els agents narrin els esdeveniments amb la càrrega de subjectivitat pròpia de qui pot ser part perjudicada, ja que, si es constata la versió del ciutadà, això podria tenir conseqüències disciplinàries sobre l’agent. La Sindicatura de Greuges, amb motiu d’expedients anteriors, ha posat de manifest la dificultat que comporta el tractament d’aquest tipus de queixes quan no es disposa d’elements que facin prova dels fets denunciats per la ciutadania. Per tant, es considera necessari recordar als agents policials l’obligació que tenen de donar en tot moment un tracte correcte i atent als ciutadans i les ciutadanes, als quals han de procurar auxiliar i protegir sempre que les circumstàncies ho aconsellin, i facilitar-los informació completa i tan àmplia com sigui possible sobre les causes i la finalitat de les seves intervencions. Aquesta obligació està recollida a l’article 10.2 b) de la Llei 16/1991, de les policies locals, que considera com a falta lleu la incorrecció de tracte envers la ciutadania. Igualment, es considera oportú reiterar la necessitat d’incrementar el nombre de càmeres en l’uniforme dels agents. Ara per ara es disposa de 160 dispositius i se n’ha licitat la compra de 50 més. Tot i això, resulta insuficient si es té en compte el nombre d’agents que formen el cos. Aquests dispositius evitarien situacions com la que ha estat objecte d’aquesta queixa, ja que, en bona mesura, podrien aportar elements probatoris respecte a situacions controvertides. 3 DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, no es pot provar que l’actuació de l’Àrea de Prevenció i Seguretat no hagi estat ajustada a dret, pel que fa al tracte que l’agent policial va dispensar al ciutadà. Això no obstant, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar a l’Àrea de Prevenció i Seguretat que continuï incrementant el nombre de dispositius de gravació personal, a fi de dimensionar-los a la realitat de la plantilla policial, per tal que puguin constituir elements probatoris de les circumstàncies de la seva actuació.  Recordar a l’Àrea de Prevenció i Seguretat que els agents policials tenen l’obligació de donar, en tot moment, un tracte correcte i atent a la ciutadania. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4