RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (LLICÈNCIES DE VIA PÚBLICA) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 26 de novembre de 2020, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava la seva disconformitat pel retard en la tramitació d’una sol·licitud d’autorització provisional de terrassa. La sol·licitud es va efectuar d’acord amb el Decret d’alcaldia de 21 de maig de 2020, pel qual s’establien mesures en matèria de la reobertura de les terrasses i l’ampliació de l’espai públic per destinar-lo a aquesta activitat. La primera sol·licitud, presentada el dia 3 de juny de 2020, es va denegar perquè la vorera no té l’amplada suficient. En la segona sol·licitud, presentada en data 27 de juliol de 2020, es demanava instal·lar la terrassa al davant del bar, on hi ha l’estacionament per a vehicles, sense impedir la circulació rodada. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 2 de desembre de 2020, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. 1 Resposta dels òrgans afectats El dia 17 de novembre de 2021, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent: En data 9 de juliol de 2020, es va notificar la resolució de la primera sol·licitud atenent les condicions establertes al Decret d’alcaldia de 21 de maig de 2020. La segona sol·licitud presentada no es va admetre a tràmit atès que no es poden fer més sol·licituds per a un mateix local que ja s’ha resolt. Posteriorment, en el marc del Decret d’alcaldia de 10 de desembre de 2020, es va presentar una nova sol·licitud que des del districte corresponent es va resoldre amb una nova denegació. CONSIDERACIONS El Decret d’alcaldia de 21 de maig de 2020 va establir les mesures relatives a la reobertura de les terrasses, en ocasió de la flexibilització de les restriccions establertes amb la declaració de l’estat d’alarma. En concret, es van posar en marxa mesures especials per reobrir les terrasses dels establiments de restauració i similars mitjançant l’ampliació provisional de l’espai lliure d’ús públic ocupat per les terrasses preexistents, així com l’autorització de noves terrasses. L’article 3 d’aquest decret d’alcaldia establia els criteris d’ubicació de les ampliacions o de les noves autoritzacions de terrasses, les quals s’havien de desenvolupar prioritàriament als espais de calçada confrontants a la vorera, cordons d’aparcament o carrils de circulació, amb el compliment de les condicions que s’hi assenyalaven. La possibilitat d’ampliar provisionalment l’ocupació de l’espai públic per terrasses es va perllongar en virtut de la disposició final única del Decret d’alcaldia de 10 de desembre de 2020, pel qual es va modificar el Decret d’alcaldia de 21 de maig de 2020, i actualment, amb la modificació de l’Ordenança de terrasses, aprovada el 23 de desembre de 2021, que preveu incorporar totes les mesures que es considerin positives per a la col·lectivitat més enllà de la situació de pandèmia viscuda. Ara bé, tot i la flexibilització en les autoritzacions excepcionals i provisionals a les terrasses, les activitats desenvolupades a la via pública no poden limitar el dret de la ciutadania als usos generals. Així ho estableix l’article 2 de l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona, que regula tant els usos com les 2 activitats que es duen a terme a les vies i els espais destinats a l’ús públic de titularitat municipal. Correspon al consistori garantir els diversos usos que conflueixen als espais públics. De fet, aquest ja va ser el motiu invocat per denegar la primera autorització d’ocupació de l’espai públic sol·licitada: “Les dimensions i característiques de la via pública a l’entorn del local no permeten la seva ocupació excepcional per a la instal·lació d’una terrassa.” DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, no s’observen indicis d’actuació municipal irregular que puguin conculcar els drets de la ciutadania. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3