Junta Arbitral de Consum Exp. 0262/22 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la reclamada li vol canviar la quota d’habitatge tipus considera que no procedeix. Sol·licita es mantingui la quota de servei inicial. La part reclamada exposa que la quota de servei que li correspon al reclamat és del tipus i dona per correcta la regularització i la modificació de la seva pòlissa. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan Arbitral es planteja partint dels següents: FETS I AL·LEGACIONS La part reclamant, en escrit de data manifesta que al mes de va rebre una carta de la reclamada que li comunicava que el passarien de la quota tipus amb l’increment de cost que comporta, i que ell no pot assumir. Exposa que va demanar una revisió a la reclamada atès que no s’havia fet cap modificació sobre els punts d’aigua des de l’inici del contracte i no necessiten més cabal. Afegeix que no tenen cap punt d’aigua ni al garatge ni a la doble cuina i que, a més, disposen d’una cisterna que recull l’aigua de la pluja. Sol·licita que es continuï aplicant la quota anterior d’habitatge tipus La part reclamada, en escrits de data , al·lega que les condicions contractuals originals del subministrament eren d’ús domèstic amb quota de servei corresponent a un habitatge tipus cabal 1m3/h), però que, en data comuniquen al reclamant que, per tal d’ajustar les necessitats hidràuliques del servei metropolità del cicle integral de l’aigua en relació a les característiques actuals del seu habitatge, la tipologia havia de canviar a tipus amb un cabal nominal de 2,50m3/h. i que la seva pòlissa també seria modificada. Informa la reclamada que el reclamant, en data va contactar per manifestar la seva disconformitat amb la modificació i que es va realitzar una inspecció presencial del subministrament, el on verifiquen els punts d’aigua actuals del subministrament i es confirma que la quota de servei que li correspon és del tipus Junta Arbitral de Consum Manifesta la reclamada que la quota del servei es paga en concepte de disponibilitat immediata i l’accés permanent al servei d’aigua i, per tant, no està relacionada amb el consum d’aigua que es faci per part dels receptors i que als habitatges amb més punts d’aigua i que requereixen d’una major disponibilitat d’aigua els correspon una quota de servei més elevada de conformitat amb el Exposa la reclamada que per tot el que s’ha exposat, i per no perpetuar l’error en la facturació de la quota de servei, donen per correcta la regularització de la quota de servei al tipus efectuada al subministrament del reclamant i la modificació de la seva pòlissa. La part reclamant, en escrits de data , manifesta la seva disconformitat amb les al·legacions de la reclamada i exposa que no ha rebut cap informe de la reclamada amb el resultat de la inspecció on es justifiqui el canvi de quota i, considera, que no li correspon la quota del tipus , sol·licitant, a banda de l’aplicació de la quota inicial, que es dugui a terme una altra inspecció presencial acompanyada d’un informe detallant els punts de subministrament observats que justifiquin la quota assignada. AUDIÈNCIA Es va designar l’àrbitre i es va notificar a les parts el caràcter no presencial de l’audiència, que es va fixar per al dia , havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que fins a l’inici de l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, així com la concreció de les seves respectives pretensions. Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president, fa referència als punts essencials de la controvèrsia, i dona per finalitzada la vista. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, emet els següents: FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. Junta Arbitral de Consum II. Les normes jurídiques han d’interpretar-se segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en que han de ser aplicades, atenent fonamentalment a l’esperit i finalitat d’aquelles, i que cal ponderar l’equitat en l’aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. Els drets s'hauran d'exercir amb conformitat a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d'informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d'estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l'aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. IV. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part processal haurà de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals, la part reclamant, en recolzament de les seves al·legacions, aporta fotografies per acreditar que no disposa dels punts d’aigua que corresponen a una quota d’habitatge tipus , manifesta disposar d’un sistema per recollir l’aigua de pluja en una cisterna i exposa no necessitar un augment de cabal de l’aigua. Per altra banda, la part reclamada envia la comunicació de data al reclamant sense haver realitzat la comprovació al domicili per verificar els punts d’aigua reals i sense que la part reclamant hagués sol·licitat una ampliació del cabal. Posteriorment, s’aporta a l’expedient un document detall del treball d’inspecció del subministrament, efectuat per la reclamada en data , incomplert, que considerem no és suficient per acreditar el canvi de tipologia d’habitatge, i més, quan aquesta modificació implica un cost considerable per al reclamant. De fet, el butlletí de la instal·lació interior del subministrament d’aigua que consta a l’expedient estipula una tipologia d’habitatge del tipus Junta Arbitral de Consum Així, tenint en compte les circumstàncies relatades en els expositius anteriors i, en equitat, procedeix estimar la reclamació, en el sentit que la reclamada ha de mantenir el subministrament amb el tipus d’habitatge i el cabal contractat inicialment d’1m3/h, rectificant les factures que s’hagin emès amb la tipologia i retornant les quantitats que s’hagin cobrat en excés al reclamant. L’Òrgan Arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, i de les al·legacions presentades que consten a les actuacions, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent: RESOLUCIO ARBITRAL ESTIMAR la reclamació, en el sentit que la part reclamada ha de mantenir el subministrament amb el tipus d’habitatge i el cabal contractat inicialment d’1m3/h, rectificant les factures que s’hagin emès amb la tipologia i retornant les quantitats que s’hagin cobrat en excés al reclamant.