Junta Arbitral de Consum Exp. 0263/22 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la reclamada li va fer una oferta que inicialment va acceptar però que en constatar que no li era beneficiosa finalment va rebutjar sense arribar a signar cap contracte. Exposa que la reclamada li va modificar la tarifa i que després de moltes reclamacions va sol·licitar la portabilitat on tampoc va ser ben informada de la data en la que finalitzava la penalització per permanència. Sol·licita no haver de pagar cap penalització per aquest concepte i una compensació econòmica. La part reclamada considera correcta la seva facturació indicant que hi havia una permanència de 12 mesos i que aquesta finalitzava el mes de i formula reconvenció. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan Arbitral es planteja partint dels següents: FETS I AL·LEGACIONS La part reclamant, en escrit de data , manifesta que una comercial de la reclamada li va oferir una promoció de fibra, fixe i mòbil per 40€ més un router nou, oferta que va acceptar telefònicament però que havia de signar mitjançant una comunicació posterior. Exposa que, mentre esperava, va rebre un correu electrònic amb el resum de la promoció i va constatar que els 40€ eren només per la fibra i que això ja no li interessava i així ho va manifestar quan la reclamada va tornar a contactar amb ella. La reclamant al·lega que va començar a rebre missatges dient-li que s’havia donat d’alta quan ella no va acceptar ni va signar cap contracte i després de múltiples reclamacions que no varen ser ateses i amb factures mensuals molt superiors a les que venia pagant amb anterioritat, va sol·licitar el canvi d’operadora. Afegeix la reclamant que, quan s’havia de tramitar la portabilitat el , la reclamada la va trucar per informar-la que fins a aquest dia tenia penalització per compromís de permanència i que havia de posposar-la per no pagar. La reclamant va retardar la permanència tres dies i quan va tornar a trucar a la reclamada per notificar la baixa li varen dir que la permanència la tenia fins al i que li cobrarien la penalització corresponent. Junta Arbitral de Consum Sol·licita no haver de pagar cap tipus de penalització i rebre una compensació econòmica per l’actuació negligent de la reclamada. La part reclamada, en escrits de data , al·lega que la reclamant tenia un contracte amb un descompte de 33€ durant 12 mesos amb una permanència de 12 mesos també fins el . Exposa que han realitzat dos abonaments de 28,60€ i 51,70€ en concepte de diferència de quota aplicada a les factures des en relació a la informació facilitada al moment de la contractació. Informa la reclamada que el es va fer la portabilitat i que a la factura de s’aplica un càrrec pel descompte de fidelització i formula reconvenció per la factura de data emissió per import de 135,19€, ja descomptat l’abonament esmentat. La part reclamant, en data manifesta la seva disconformitat amb les al·legacions de la reclamada i demana que s’aportin les gravacions de les converses que va tenir amb els operadors de la reclamada. En escrit de data , la reclamada al·lega que han realitzat un abonament de 28,59€ i un altre de 120,01€, aquest últim per anul·lar el càrrec de permanència de la factura de i que el deute de la reclamant queda reduït a 15,19€. La part reclamant, en escrit de data , accepta les últimes al·legacions de la reclamada i acredita haver realitzat el pagament dels 15,19€. La reclamada, contradient les seves pròpies al·legacions anteriors, en escrits de data tot i manifestar haver rebut aquest pagament de la reclamant, formulen nova reconvenció per import de 120,01€ i informen d’un abonament de 119,80€ realitzat al compte bancari de la reclamant. AUDIÈNCIA Es va designar l’àrbitre i es va notificar a les parts el caràcter no presencial de l’audiència, que es va fixar per al dia , havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que fins a l’inici de l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, així com la concreció de les seves respectives pretensions. Junta Arbitral de Consum Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president, fa referència als punts essencials de la controvèrsia, i dona per finalitzada la vista. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, emet els següents: FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. Les normes jurídiques han d’interpretar-se segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en que han de ser aplicades, atenent fonamentalment a l’esperit i finalitat d’aquelles. III. Els drets s'hauran d'exercir amb conformitat a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d'informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d'estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l'aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. IV. Els usuaris dels serveis de telecomunicacions veuen protegits els seus drets mitjançant la Carta de Drets aprovada pel Reial Decret 899/2009, de 22 de maig. Les normes sectorials específiques, especialment les que tenen relació directa amb productes o serveis d’ús o consum bàsic i necessari, d’ús comú i generalitzat, (serveis de subministrament d’aigua, gas, electricitat, i comunicacions, correus, telèfons i altres serveis de telecomunicacions); cal que siguin interpretades i integrades de conformitat a la legislació general de defensa dels consumidors i usuaris, i avenir-se als principis que s’hi contenen, tant els d’àmbit general estatal, com a la normativa autonòmica; complementarietat d’aquets àmbits normatius, que doten de majors garanties als usuaris i consumidors en els processos d’altes, baixes i canvis d’operador, recollint els punts bàsics que han de figurar en els contractes, en garantia de la informació que han de rebre els usuaris, tant en els processos d’alta, com en les contraprestacions que han de rebre a canvi. V. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves Junta Arbitral de Consum al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part processal haurà de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals, és evident que la reclamada no va aplicar correctament la quota que corresponia a la part reclamant després de no acceptar l’oferta, atès que no va arribar a confirmar la contractació ni a realitzar la signatura, tràmit que quedava pendent tal i com li va informar la comercial de la reclamada. Així, la pròpia reclamada en els seus escrits d’al·legacions manifesta haver realitzat diferents abonaments a la reclamant en concepte de diferència de quota aplicada a les factures des d’abril a en relació a la informació facilitada al moment de la contractació. Tenint en compte que la part reclamant va comunicar la no correcta aplicació de la tarifa des de l’inici, en reiterades ocasions, sense que la reclamada resolgués la controvèrsia, s’acredita una evident manca de qualitat en el servei de facturació i d’atenció al client. Per altra banda, la part reclamada, en escrit de data , al·lega que han realitzat un abonament de 28,59€ i un altre de 120,01€, aquest últim per anul·lar el càrrec de permanència de la factura de i que el deute de la reclamant quedava reduït a 15,19€. En aquest sentit, la part reclamant acredita haver realitzat el pagament d’aquest import a la reclamada. Amb tot, l’incompliment de la reclamada en la prestació del servei amb els nivells de qualitat que s’exigeixen, tant en el preu la quota aplicada a les factures com per l’atenció rebuda, faculta a la part reclamant a resoldre el contracte sense cap tipus de penalització, tal i com estableix l’article 1.124 del Codi Civil i en el mateix sentit el Codi Civil de Catalunya. Per tot l’exposat, aquest òrgan arbitral entén que, en virtut de la Carta de Drets dels usuaris dels serveis de comunicacions, no procedeix aplicar cap penalització en concepte de compromís de permanència, ni per cap altre concepte, al resoldre el contracte per incompliment de la reclamada. Per tant, la part reclamada ha d’anul·lar el càrrec per l’esmentada penalització de la factura de data emissió d’import 163,79. Junta Arbitral de Consum Respecte a la sol·licitud d’una compensació econòmica que efectua la reclamant en el seu escrit inicial, aquesta no concreta l’import ni consten acreditats danys i perjudicis concrets per poder ser objecte de valoració, per tant, es desestima aquesta petició de la reclamant. VI. Per altra banda, la facultat de la part reclamada per formular reconvenció davant la part reclamant, per la qual se sol·licita que es dicti laude (títol executiu) en què es reconegui que la part reclamant deu una quantitat dinerària determinada, líquida, vençuda i exigible, requereix de la part reclamada que aporti un principi de prova de l’existència del deute, que, sense excloure documents unilateralment creats pel creditor, es tracti de documents mercantils o firmats pel deutor- article 812 de la LEC. Aquest òrgan arbitral considera que es la reclamada qui ha d’acreditar la qualitat de la facturació realitzada i donar explicació detallada del concepte al que correspon l’import per al que formula reconvenció. En aquest cas, donant per reproduït el contingut del fonament anterior, s’ha de desestimar la reconvenció. L’Òrgan Arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, i de les al·legacions presentades que consten a les actuacions, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent: RESOLUCIO ARBITRAL ESTIMAR en part la reclamació, en el sentit que la part reclamada anul·larà el càrrec per la penalització descompte amb permanència de la factura de data emissió d’import 163,79€, quedant així totes les factures completament pagades amb l’ingrés de 15,19€ realitzat per la part reclamant i acreditat en el present procediment arbitral. L’operador reclamat notificarà a la part reclamant que es troba al corrent dels pagaments que se’n derivin de la present reclamació i la donarà de baixa dels fitxers d’incompliment d’obligacions dineràries, en el cas que la part reclamant hi estigués incorporada i la seva incorporació fos derivada d’aquesta reclamació. DESESTIMAR la reconvenció formulada.