Direcció de Serveis a les Persones i al Territori Districte de Sant Martí C. Andrade, 9 08018 Barcelona 93 402 70 00 dspit@bcn.cat barcelona.cat/santmarti Consell de Barri del Poblenou Assumpte Resum d’acords Lloc Casal de Barri Poblenou (rbla. Poblenou, 49) Data i hora Dimecres 14 de desembre, de 18 h a 20.45 h Sessió emesa per streaming: youtu.be/T4et8NS3S8A Persones assistents David Escudé Rodríguez, regidor del Districte Sílvia Casorrán Martos, consellera del barri del Poblenou Xavier Bañón Fàbregas, conseller tècnic Inmaculada Bajo de la Fuente, consellera Lourdes Arrando i Bellés, consellera Fernando Gómez Carvajal, conseller Fernando Alcalde Pérez, conseller Josep Garcia Puga, gerent del Districte Joan Aldana Mato, secretari i tècnic de barri Entitats i equipaments Salvem la Repla Comissió de Gossos del Poblenou Associació Cultural i Social Bac de Roda Associació Esportiva Skateboard del Poblenou Consell Escolar de l’escola Vila Olímpica Comissió entorn escolar ACR Carrers de Poblenou Casal de Barri del Poblenou Fed. Coordinadora d’Entitats del Poblenou Ciutadania a títol individual: 30 persones Ordre del dia 1. Obres al barri: carrer Taulat, carrer Marià Aguiló i nova central de Districlima al carrer Carmen Amaya. 2. Procés participatiu d’espais de jocs accessibles. 3. Gestió d'espais i equipaments: espai polivalent de l'escola La Mar Bella, situació del pati interior de l'institut Joncar, Caseta Taronja i futurs equipaments al barri. 4. Senyals de memòria històrica a l'hort del Cànem. 5. Nadal al Poblenou. 6. Temes de l'anterior sessió del Consell de Barri. 7. Torn obert de paraules. Els documents presentats durant la sessió es poden consultar clicant el següent enllaç: ajuntament.barcelona.cat/santmarti/ca/lajuntament/participacio/consell-de-barri Punt 2. Procés participatiu d’espais de jocs accessibles. La consellera dóna la paraula a Pol Font, d’Ecologia Urbana per explicar el projecte de Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg: 1 Superàrea jugable del Poblenou, un àrea de grans dimensions amb elements de joc que no es poden trobar a altres llocs de la ciutat i en espais que conviden a fer-hi estades prolongades (parcs, equipaments, etc.). L’àrea del parc del Poblenou s’ha anomenat La Platgeta del Poblenou, amb 800 m2 de paisatge amb forma de dunes i el conjunt de gronxadors més gran de la ciutat., consolidant una duna existent que ja fan servir els infants en els seus jocs. Pol Font en fa una explicació de les característiques. Punt 1. Obres al barri: carrer Taulat, carrer Marià Aguiló i nova central de Districlima al carrer Carmen Amaya. Respecte a les obres del carrer Taulat (que ja s’havien explicat en altres sessions del Consell), se n’explica bàsicament el calendari. Intervenen Maite Gámez i Berta Barrio, de BIMSA, que expliquen que ja hi ha un projecte gairebé finalitzat i properament se’n podrà fer l’exposició pública. L’obra inclou el tram que va des del carrer Bilbao fins el carrer Llacuna, però es farà en 2 fases, la primera de les quals serà des de Llacuna fins a la rambla Poblenou. L’obra incorpora la recollida pneumàtica durant tot l’àmbit afectat, així com una millora en el clavegueram de la zona, que es farà amb sifó, que evita el retorn d’animals i olors. A la zona entre c. Marià Aguiló i c. Bilbao es farà claveguera nova. La nova estructura urbana serà de plataforma única amb l’objectiu de donar prioritat al vianant en relació als vehicles, pacificant el trànsit i permetent el pas exclusivament de vehicles i serveis. També es farà un canvi de sentits de circulació, ja que actualment és una via molt utilitzada per travessar el Poblenou. Per pacificar el carrer es vol derivar el trànsit pel lateral de la ronda Litoral, mentre que al carrer Taulat es canviarà el sentit en el tram de Llacuna a rambla Poblenou, on es derivarà el trànsit cap a la lateral de la ronda o pujant per la rambla. La durada de la primera fase de les obres és de 8 mesos i la de la segona fase 17 mesos. Es preveu licitar-la al mes de gener de 2023 i que les obres puguin començar al juliol la primera fase. Pregunta: Ana, veïna del barri i membre de les AFAs de les escoles La Mar Bella i del Xalet, fa servir molt aquest carrer i veu molt necessària aquesta reforma, i pregunta perquè s’ha decidit començar pel tram menys utilitzat i si es mantindrà el trànsit des del carrer Bilbao mentre es fa la primera fase. Maite Gámez informa que hi ha molta diferència de pressupost de les dues fases. La primera fase és d’uns 2 milions d’euros i la segona gairebé 4 milions. Encara que el Districte també és partidari de començar pel tram de Bilbao, la disponibilitat pressupostària fa que s’hagi de començar pel tram de pressupost més baix. Quant al trànsit, és cert que continuaran entrant per Bilbao, però com que hauran de girar en acabar a la rambla, es dissuadirà al vehicle d’utilitzar aquest carrer, malgrat és possible que els primers dies hi hagi una mica de complicació al trànsit. Sílvia Casorrán amplia la informació dient que actualment, a l’entrada del carrer Bilbao ja hi ha un senyal de prohibició de circulació excepte veïns i serveis i caldrà reforçar-la amb senyalització de tall per obres. L’Irma Soldevilla, de Serveis d’Energia i Qualitat Ambiental, explica les obres de la central de la nova central de Districlima del carrer Carmen Amaya, anomenada Central Bogatell. Es tracta d’una central de climatització urbana que gestiona Districlima amb les 2 centrals existents, una al Fòrum i una altra al carrer Tànger. La demanda creixent i la situació d’emergència climàtica fa que sigui necessària una nova central. Aquestes centrals tenen calderes i refredadores que donen servei a uns 130 edificis de la zona (hotels, oficines, centre docents, equipaments públics i habitatges). Aquesta xarxa redueix les emissions de CO2 a l’atmosfera equivalents a més de 40.000 vehicles al dia. La nova central, totalment soterrada i integrada en el paisatge, estarà al parc del Poblenou davant del cementiri i a Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg: 2 prop d’unes pistes de voleibol. Es preveu iniciar les obres al primer trimestre de 2023 amb una durada d’uns 16 mesos, mirant que les afectacions de les obres siguin les menors possibles. Es fa una pregunta sobre la contaminació de l’aigua de mar, ja que la central recull i aboca aigua per la refrigeració, així com a l’atmosfera i Irma Soldevilla informa que només es fa servir per refredar, i després se li fa un tractament amb clor i se’n controla la qualitat tal com marca l’Agència Catalana de l’Aigua. No es fa combustió i, per tant, no hi ha emissions. Quant a les obres del carrer Marià Aguiló, el gerent del Districte explica que les obres són de 170 metres del carrer, que és molt estret i requeria maquinària específica. S’ha assegurat que la setmana vinent hauran finalitzat. Les obres es van aturar durant la Festa Major del Poblenou i s’havia proposat tornar-ho a aturar pel Nadal, però no s’ha pogut fer perquè les obres han de finalitzar durant el 2022. Pregunta: Manel Pascual, de l’ACS Bac de Roda agraeix que es demanin disculpes per les afectacions d’aquestes obres, però que no s’ha fet cap informació ni a comerços ni al veïnat i que de vegades no es compleixen els terminis d’execució i si això implica compensacions pels perjudicis. També ha hagut problemes de neteja en aquest tram de carrer. El gerent comenta que ahir es va fer una carta informativa als comerços del carrer per part dels responsables de l’obra, ja que és una activitat de ciutat i segurament demà s’enviarà als veïns i les veïnes. També comenta que el contracte ja inclou clàusules en cas d’incompliments no justificats. En el cas del carrer Marià Aguiló s’ha vetllat per minimitzar al màxim les afectacions, cosa que ha generat algunes dificultats. Pregunta: una veïna demana per la qualitat de l’obra, ja que el paviment és deficitari i que aquests imprevistos s’haurien d’haver contemplat a priori. El gerent comenta que ha informat de la raó dels endarreriments i que és possible que s’hagués pogut planificar millor. Quant al paviment, finalment quedarà com estava o millor. Punt 3. Gestió d'espais i equipaments: espai polivalent de l'escola La Mar Bella, situació del pati interior de l'institut Joncar, Caseta Taronja i futurs equipaments al barri. El gerent comenta que la sala polivalent és un acord relacionat amb les obres d’ampliació de l’escola La Mar Bella, en què s’establia que se li donaria un ús escolar durant el matí i a la tarda per les activitats extraescolars, i més tard es faria un ús obert al moviment veïnal del barri per aprofitar aquest espai el màxim possible. Se n’ha parlat amb el Consorci d’Educació i en altres àmbits i es vol donar un ús raonable. Durant el primer any aquesta gestió es fa des del Districte per veure les possibles utilitzacions i problemes. Finalment s’ha establert que la gestió la faci el Centre Cívic Can Felipa com una sala del centre, atenent les peticions i fent programació trimestral. Es fan activitats de teatre, esport, dansa i campionats de basquet escolar de 18.30 a 21 h. Es planteja com fer-ho en horari de cap de setmana o nocturn. Hi ha una comissió de seguiment entre Districte, escola i Consorci a la qual s’incorporarà l’AV Poblenou i la Coordinadora d’Entitats de Poblenou. Qui vulgui fer ús de la sala ha de demanar-ho mitjançant el web de Can Felipa. Pregunta: el Sr. Manel Pascual comenta la possibilitat que en aquesta comissió també hi sigui la Taula d’Equipaments, ja que va participar en el procés participatiu. El gerent comenta que la Taula d’Equipaments parla dels equipaments necessaris, mentre que aquesta comissió es dedica a la gestió d’una sala i els diferents horaris, però si el R esum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg: 3 membre de l’Associació de Veïns o de la Coordinadora d’Entitats acorden que el seu representant sigui també membre de la Taula d’Equipaments, no hi ha problema. Respecte a la gestió dels espais comuns dels equipaments que hi ha a Can Saladrigas, l’institut Joncar, el Centre d’Imatgeria Festiva i la Biblioteca Poblenou - Manuel Arranz en el seu moment es va generar un petit conflicte i es va parlar que hi ha d’haver un consens en els horaris d’ús entre tots plegats. Des de districte facilitem que aquests espais es facin servir de la millor manera possible amb una sèrie d’acords per a l’ús compartit. Pregunta: la Sra. Mercè Ayora, de la Coordinadora d’Entitats de Poblenou, comenta que no es pot parlar de conflicte perquè sempre hi ha hagut cordialitat entre els equipaments esmentats. El que cal saber és qui s’encarrega de la neteja, del manteniment, etc, ja que no queda clar si és un espai docent, de Parcs i Jardins o del districte. El gerent comenta que no està massa ben resolt el tema del manteniment i la neteja, però que s’està treballant per solucionar-ho en la mesura del possible. Pregunta: el Sr. Josep M. Altisent, de l’AFA de l’institut, comenta que van passar un escrit sobre una sèrie de mancances, i que com que l’espai està tancat, hi ha mancances en la reparació de la tanca, de la poda dels arbres, la neteja dels escocells, etc. En canvi, quan es fa una actuació contra plagues, es fa a la resta de la plaça però no en aquest espai. Demanen que es doni resposta a aquestes peticions. El gerent informa que els responsables són l’Ajuntament, la Generalitat i el Consorci d’Educació, i que l’espai està considerat com a verd urbà i, per tant, hauria de poder accedir Parcs i Jardins. Però el tancament dificulta l’accés dels serveis, i ara s’ha d’estudiar un sistema de control i millora del manteniment. Pel que fa a la Caseta Taronja, la consellera Sílvia Casorran informa que no hi ha novetats. Pregunta: el Sr. Manel Pascual comenta que hi havia un compromís de fer un procés participatiu i l’edifici acabarà caient, però s’ha d’establir què fer en aquest edifici. El regidor del Districte informa que el compromís a que es va arribar era el de no enderrocar l’edifici, que està integrat dins d’un parc, sense saber la distribució interior. Es va fer una visita amb veïnat i es va veure que la distribució fa que no sigui apta per cap de les opcions que es proposaven, ja que no és accessible (no es pot posar ascensor). De fet, cap entitat ha presentat cap projecte d’ús de l’espai. Punt 4. Senyals de memòria històrica a l'hort del Cànem. La consellera de Memòria Democràtica i Patrimoni, Sandra Enrique, explica un projecte de memòria històrica a l’antic hort de La Vanguardia, al c. Llacuna, 35, un espai que estava sense ús i un col·lectiu del barri en va treure profit com a hort urbà. Uns anys després es va haver d’urbanitzar l’espai i es van fer unes sessions participatives per dissenyar el futur hort i dedicar un apartat a la memòria de l’espai, que havia tingut molts usos (fabril, centre penitenciari, etc.). S’ha treballat amb el col·lectiu de l’horta, l’Arxiu Històric del Poblenou i personal tècnic del Districte. Properament es posaran 2 monòlits en forma de llibre amb la cronologia històrica de l’espai, al costat de l’hort i permetent el pas dels vianants. Pregunta: una persona usuària de l’hort comenta que encara no els han donat les claus. La consellera Sílvia Casorrán comenta que no té la informació sobre la cessió de l’hort i que es farà consulta a Mans al Verd sobre la data prevista del lliurament de claus. Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg: 4 Punt 5. Nadal al Poblenou. Jaume Llinàs, de la Coordinadora d’Entitats de Poblenou, informa que s’ha fet un llibret amb totes les activitats que es fan durant el Nadal, així com les relacionades amb la Marató de TV3, tallers que fan els comerços, el Campament Reial, la Cavalcada de Reis, etc. També han col·laborat diversos comerços de l’Eix Comercial Poblenou i comenta que es pot recollir al Casal de Barri del Poblenou, als comerços, etc. Mercè Ayora, també de la Coordinadora d’Entitats, aprofita per informar que l’entitat ha rebut la Medalla d’Honor de la Ciutat per la celebració del 150 aniversari de la Festa Major, i volen compartir-ho amb tot el veïnat. Punt 7. Torn obert de paraules. Pregunta: Sonia Fabra comenta que representa a un grup de veïnes i veïns afectats per una convivència conflictiva, molèsties i amenaces a l'entorn del carrer Amistat i Guillem de Llúria, i que vol agrair el suport per part de les administracions des que es va detectar la problemàtica i que s’ha notat en la presència policial, la neteja, etc. Però la problemàtica continua. Sembla que el propietari de l’edifici del carrer Amistat ha posat una demanda de recuperació de la possessió, però potser des de l’Ajuntament es podria tenir més informació al respecte. També manifesta que s’ha cremat un comptador, algun contenidor i un possible cas d’assetjament urbanístic. El regidor comenta que el propietari també està preocupat per l’ocupació i que havia posat una demanda, però no es disposa de molta informació al respecte. El gerent comenta que fa uns dies han rebut informació sobre el cas de Guillem de Llúria i que està en estudi als serveis jurídics. No són temes senzills, i quan les persones propietàries són privades s’allarguen una mica més. El compromís del districte és fer i avançar tot el que sigui possible. Pregunta: el senyor Joel Espinoza manifesta que viu a la plaça Isabel Vilà i que el veïnat té una problemàtica amb l’Institut Municipal de l’Habitatge, propietari de l’edifici, per la calefacció de l’edifici. Demanen un seguiment del seu cas. El regidor li comenta que, com que es tracta d’una cas particular, l’atendrà quan finalitzi el Consell de Barri. Pregunta: La senyora Maria Echaniz comenta que hi ha estacionament de bicicletes plens de bicicletes abandonades. Guàrdia Urbana ha fet una actuació de retirada d’algunes d’elles, però les més amagades encara hi són, com per exemple a la plaça de la Unió. El regidor comenta que els agents de la Guàrdia Urbana en prenen nota. Pregunta: La senyora Blanca Rios comenta que el carrer Tortellà és molt petit i de vianants i que no hi ha cap senyalització i els vehicles circulen a gran velocitat i fins i tot passen en direcció contrària. A l’anterior consell es va dir que es posarien senyalitzacions, però no s’ha fet. La gent gran, els infants i les persones amb visió reduïda corren un risc. El regidor comenta que el districte l’havia reclamat a Mobilitat però ho tornarà a fer ell directament i dona les dades de contacte de la Regidoria per mantenir-la informada. Pregunta: la Sra. Maria Echaniz comenta que l’empedrat del carrer Amistat està en mal estat i hi ha peces aixecades i que passen camions cada vegada que reposen alguna peça per una zona de pas d’infants de dues escoles bressol i l’escola La Mar Bella. Proposa fer asfaltat. El regidor comenta que el dia 19 de desembre comencen les obres i que el que s’està posant a diferents ubicacions del districte un tipus de paviment que se suposa que ha de suportar el pes de vehicles grans, però pren nota del cas perquè ara no té resposta a la consulta. Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg: 5 Pregunta: la Sra. Tania Martinovic, del Consell de l’escola Vila Olímpica, demana si hi ha novetats sobre els problemes d’inseguretat vial davant d’aquest centre escolar i de l’escola bressol La Mar Xica, on s’han produït 3 accidents amb lesions. Ja ha passat un any des que van fer la consulta en un altre Consell de Barri i no els consta cap projecte ni actuació. El regidor comenta que es treballa per la pacificació de totes les escoles del districte a mesura que hi ha pressupost i es treballa per fer-ho al proper mandat. La consellera Silvia Casorrán comenta que una possible solució seria pacificar el carrer Carmen Amaya i fer un carril bici. Guàrdia Urbana pren nota per fer les actuacions pertinents. Pregunta: Una veïna comenta que l’asfalt de la pl. Julio González està en molt mal estat, cauen els arbres i no es reposen. El gerent pren nota i comenta que s’intenta fer el màxim de manteniment a tot el districte, i tornarà a reclamar que s’intervingui en aquesta plaça. Pregunta: La Sra. Ruth Escutia, de l’ACR Carrers de Poblenou, vol aprofitar aquesta sessió per demanar quan se’ls atendrà per tractar que els esdeveniments culturals estan a punt de desaparèixer perquè se senten maltractats pel districte, s’hi posen entrebancs i es treballa amb molta improvisació. S’ha presentat una instància amb 1.677 signatures demanant que se’ls expliqui quines dificultats té el districte per donar-los suport. L’entitat ara no té espais per treballar i se’ls ha cedit un espai per magatzem on han patit robatoris de material. El regidor demana que s’ajusti a la realitat de les coses, perquè la crítica és necessària, però ha de ser creïble. No és cert que es treballa improvisadament ni que s’hagi volgut impedir que es realitzin esdeveniments durant la festa major per causa del soroll, ni que el districte retiri el suport a la Festa Major. Li recorda que la Festa Major del Poblenou té un pressupost similar a la de la resta de festes majors del districte, i que se’ls ha explicat la problemàtica que hi ha a tota la ciutat en relació a les queixes de veïnat pel soroll que generen els concerts i que també se’ls ha d’atendre. Les propostes fetes eren de canviar ubicacions o horaris de concerts perquè alguna queixa ja ha arribat al Síndic de Greuges, i els organitzadors no ho van acceptar. Des del Districte s’ha mantingut la mateixa subvenció, malgrat que s’han reduït els carrers on es fan actes, i aquesta hauria de ser la preocupació de l’entitat. S’ofereix a reunir-se amb ells. La Sra. Escutia diu que s’han rebut només una desena de denúncies i el regidor respon que ha d’actuar encara que només n’hi hagués una. Punt 6. Temes de l'anterior Consell de Barri. El Sr. Josep Vicente, de la Comissió de Gossos de Poblenou, que treballa per la convivència entre els propietaris de gossos i els que no en tenen, però també demanen unes millores en les àrees d’esbarjo de gossos del barri. Es van reunir amb la resta de vocalies i amb Espai Gos i han fet un manifest indicant que hi ha uns 180.000 gossos censats a la ciutat, malgrat els entrebancs per censar-los, ja que s’ha de fer de manera presencial. No estan d’acord en la manera d’implantar les Zones d’Ús Compartit (ZUC) ni amb la llei de protecció dels animals. Demanen un manteniment i neteja correctes de les àrees de gossos i tenir accés a tots els parcs, l’ampliació de l’àmbit de la platja de gossos i que estigui funcionant tot l’any. El gerent comenta que l’Ajuntament és una administració complexa i no tenim coneixement de tots els temes i sobre aquest tema vam passar la proposta a Benestar Animal, que va respondre que algunes de les millores intentarien incorporar-les per a futures actuacions, segons la disponibilitat pressupostària. El Sr. Manel Pascual recorda que en un consell de barri es va presentar la nova contracta de Neteja i segueixen pendents d’una reunió de la comissió de seguiment. També comenta que Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg: 6 hi ha un problema d’olors al barri, que se suposa que millorarà al carrer Taulat amb l’actuació abans explicada, però la situació és de diferents punts del barri i demanen que es faci una actuació decidida per resoldre-ho. Respecte als equipaments, esperava que es parlaria de futurs equipaments al barri, tal com diu l’ordre del dia però no s’ha fet cap comentari; recorda que amb la modificació del 22@ s’incrementarà l’habitatge i el nou veïnat necessitarà més equipaments dels existents actualment. Finalment, comenta que la majoria de temes que es consulten en un Consell de Barri no reben resposta abans del següent consell, i que cal una comunicació més fluïda amb ells. El gerent respon que precisament els que es queixen de manca de comunicació són amb els que més n’hi ha. Sobre la contracta de Neteja, no és un tema de Districte, que hem demanat que es faci la reunió de seguiment, però els tècnics de Neteja estan fent fulletons informatius que es volen distribuir el gener amb un plànol amb totes les actuacions previstes a cada barri, i els era impossible fer aquestes reunions als 73 barris de Barcelona. Seguirem insistint en què es facin aquestes reunions. La consellera Casorrán que sí que s’ha resolt el problema que s’ha presentat de la millor manera possible. Sobre les males olors el gerent recorda la situació explicada del carrer Taulat, que és la conseqüència de l’antiguitat del barri, cosa que no passa als barris de nova construcció; com que els barris estan gairebé sense pendent es produeix acumulació d’aigües i residus. S’està treballant molt en el clavegueram del 22@ i quan es fan intervencions en carrers del barri. I sobre la Taula d’Equipaments, recorda que algunes de les reunions es van haver d’anul·lar per problemes d’agenda del Districte o de les entitats, i al final van rebre un escrit conforme no volien fer més reunions perquè estaven decebuts. El regidor comenta que la comunicació existeix i recorda una reunió nocturna per problemes en la revetlla de Sant Joan. També que el veïnat sí que hi ha participat, com ara en la decisió de mantenir el CEM Can Felipa, en què s’ha escoltat també les persones usuàries del centre i ha pres una decisió, perquè li pertoca com a regidor. També comenta que es comença a treballar en escollir l’equip redactor del projecte del nou CEM Can Felipa que al final del proper mandat serà el millor CEM de Barcelona, tal com es mereix el Poblenou. Un altre cas és el de la nau de Tànger – Sancho de Ávila que, encara que amb retard, els anys 2023 o 2024 se’n farà un pavelló esportiu que podran utilitzar els infants dels col·legis de l’entorn, els clubs esportius i la resta del veïnat. Es treballa perquè la Casa de les Lletres sigui possible a finals de 2023 i també es té decidit el que es vol fer amb la nau de La Granota. Venint a l’exposició del FotoClub Poblenou es va fer palès que també és una entitat que necessita un espai adient. Es tanca el Consell de Barri a les 21 h. Joan Aldana Secretaria del Consell de Barri del Poblenou Barcelona, 14 de desembre de 2022 Resum d’acords del Consell de Barri del Poblenou pàg: 7