L’equitat menstrual entre les adolescents de Barcelona Informe de l’enquesta d’equitat menstrual Jordi Estivill i Castany Núria Guasch i Corominas PRISMA - Observatori de la joventut Departament de Joventut www.barcelona.cat/joventut Índex INTRODUCCIÓ INFORMACIÓ TÈCNICA DE L’ENQUESTA PERFIL DE LES NOIES ENQUESTADES ÚS I ACCÉS A PRODUCTES PER HIGIENE MENSTRUAL CONDICIONANTS I LIMITACIONS PER LA MENSTRUACIÓ EDUCACIÓ I INFORMACIÓ SOBRE LA MENSTRUACIÓ OPINIÓ I CANVIS SOCIALS NECESSARIS LES JOVES PROPOSEN 2 Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona Des de la Regidoria d’Infància, Joventut, Persones Grans i Diversitat Funcional de l’Ajuntament de Barcelona s’ha engegat un nou projecte sobre equitat menstrual que pretén fer una diagnosi i prendre mesures per millorar l’accés a productes d’higiene menstrual entre les adolescents i joves, així com promoure una campanya d’informació i sensibilització sobre la menstruació. En aquesta línia, el present informe, elaborat per PRISMA-Observatori de la joventut del Departament de Joventut de l’Ajuntament de Barcelona, analitza les respostes obtingudes de l’enquesta realitzada a través dels Punts “Jove, Informa’t i Participa” a alumnes de 3r i 4rt. d’ESO de diferents Instituts i centres d’educació secundària de la ciutat durant el mes de febrer del 2020. L’objectiu de l’enquesta és conèixer l’abast de la pobresa menstrual (problemes d’accés a productes higiènics) entre les adolescents de la ciutat de Barcelona, les conseqüències associades tant per a la seva salut, com pel que fa al seguiment escolar (absentisme) i el seu benestar emocional (estigma), l’educació menstrual que han rebut i les accions que cal desenvolupar per revertir les mancances existents. 3 INTRODUCCIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona • Període realització de l’enquesta: del 4 al 27 de febrer de 2020 • Nombre de centres participants: 35 (43% de centres amb servei JIP) • Nombre d’enquestes rebudes: 862 • Nombre d’enquestes vàlides: 825 • Distribució segons modalitat de realització: ○ 44% a través del personal docent del centre: realitzades en hores de tutoria o en altres espais Distribució segons el districte del centre escolar a criteri del professorat, tant simultàniament a l’aula, com enviant enllaç donant l’opció de respondre-la en un altre moment. ○ 39% a l’aula: realitzades aprofitant entrades o dinamitzacions que realitzen les persones informadores del servei JIP, tant en suport informàtic (a l’aula d’informàtica o centres que disposen d’un ordinador per alumne a l’aula) i també algunes en paper. ○ 17% al pati: individualment amb la tablet de que disposen les persones informadores JIP o en paper. 4 INFORMACIÓ TÈCNICA DE L’ENQUESTA Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 5 PERFIL DE LES NOIES ENQUESTADES Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 07. Quin producte utilitzes habitualment per a la menstruació? L’ús dels mètodes tradicionals d’higiene menstrual segueix sent majoritari encara 3% 5% • El ventall de mètodes d’higiene menstrual i recollida de 7% sagnat ha augmentat els últims anys. A les compreses i tampons d’un sol ús, s’hi han afegit productes com la copa menstrual, compreses de tela reutilitzables o roba interior absorvent. 46% • A més, hi ha noies que opten per reduir l’ús de 39% productes tot controlant l’evacuació de la menstruació, en el que es coneix com el sagnat lliure. • La majoria de les noies enquestades (90%) segueix utilitzant compreses d’un sol ús i/o tampons. • En canvi, només el 10% utilitzen almenys un d’aquests mètodes més nous. • El 7% de les noies enquestades usen la copa menstrual, d’aquestes el 2% l’usen com únic mètode d’higiene menstrual. 6 ÚS I ACCÉS A PRODUCTES D’HIGIENE MENSTRUAL Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 07. Quin producte utilitzes habitualment per a la menstruació? La situació econòmica influeix en l’elecció dels productes d’higiene menstrual • El preu dels productes menstruals pot condicionar l’elecció d’aquests. • L’elecció de compreses d’un sol ús i/o tampons, és generalitzada independentment de la Renda Familiar Disponible del barri on resideixin les noies. • Destaca l'ús de només compreses en aquells barris amb renda més baixa. ○ RFD molt baixa: 66% de les noies. ○ RDF molt alta: 41% del total. • Pel que fa a les noies que també usen la copa menstrual, als barris amb RDF molt alta l’ús d’aquest producte creix fins el 18%. • En canvi, en els barris amb rendes altes l’opció d’altres mètodes com compreses de tela reutilitzables o roba interior absorbent, queda pràcticament descartada. 7 ÚS I ACCÉS A PRODUCTES D’HIGIENE MENSTRUAL Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 07. Quin producte utilitzes habitualment per a la menstruació? L’edat i l’experiència amplien el ventall de productes d’higiene menstruals utilitzats • El 50% de noies de 14 anys enquestades utilitzen només compreses. En canvi, entre les noies majors de 16 anys l’ús de només compreses baixa fins al 28%. • L’ús dels tampons també augmenta amb l’edat, especialment com a mètode únic. • En el cas de de la copa menstrual, les noies més grans l’utilitzen més, fins a un 20%. • En els primers anys de menstruació, les compreses són el producte d’ús principal: un 63% en noies que fa un any o menys que menstruen. Amb els anys introdueixen altres mètodes. La copa menstrual, és el mètode que creix més a mida que es té més experiència amb la menstruació. 8 ÚS I ACCÉS A PRODUCTES D’HIGIENE MENSTRUAL Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 08. En el darrer any amb quina freqüència has hagut de recórrer a alguna d’aquestes situacions… Sovint cal recórrer a amistats o terceres persones per disposar d’un producte menstrual • La situació més freqüent que es troben les noies en el moment de necessitar productes per la menstruació, és haver de demanar a alguna amiga o altra persona algun producte per a la menstruació. • Un 27% de les noies enquestades afirmen haver utilitzat sovint o molt sovint més temps del recomanat algun producte menstrual per no disposar d’un lavabo adequat (lavabo individual, sabó per a rentar-se...). En el cas de les noies que utilitzen la copa menstrual aquesta situació augmenta fins a la meitat. • Un 9% de les noies enquestades afirmen tenir dificultats per poder pagar els productes menstruals almenys alguna vegada. El 3% sovint o molt sovint. D’aquestes el 43% viuen en barris amb RFD molt baixa i baixa. 9 ÚS I ACCÉS A PRODUCTES D’HIGIENE MENSTRUAL Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 09. Pensant en el darrer any, quantes vegades has viscut aquestes situacions degut al teu període menstrual? La menstruació limita puntualment l’activitat acadèmica i la vida social de moltes noies • Dues de cada cinc noies han faltat almenys un dia sencer a l'institut degut al període menstrual el darrer any. • La mateixa proporció ha faltat almenys una vegada a classe d'Educació Física o esport. • El 53% han faltat almenys una vegada a alguna altra classe de l’institut. • La menstruació també perjudica l’activitat lectiva, disminuint la capacitat d’atenció: ○ El 64% s'han sentit menys capaces de parar atenció a classe. ○ El 62% s'han sentit menys capaces per a fer un examen o activitat avaluada. • En relació a les activitats de lleure, el 72% no han pogut nedar o banyar-se a la piscina o a la platja en alguna ocasió i el 49% han faltat a una trobada amb amics i/o amigues. 10 CONDICIONANTS I LIMITACIONS PER LA MENSTRUACIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 09. Pensant en el darrer any, quantes vegades has viscut aquestes situacions degut al teu període menstrual? La menstruació és causa habitual d’absència escolar però és un fet que s’oculta • Dos de cada tres noies (66%) ha tingut algun tipus d’absència a classe per causa de la menstruació el darrer any. • Les noies que alguna vegada han faltat tot un dia sencer, ho han fet de mitjana 3 vegades. • Les que han faltat a classe d’Educació Física ho han fet de mitjana 3,4 vegades. • Les que han han faltat a alguna altra classe diferent d’Educació Física, ho han fet de mitjana 3,6 vegades. • De les noies que han faltat a classe el darrer any, quasi la meitat (46%) han posat una excusa diferent a la menstruació almenys una vegada. ○ El 17% de les noies ho ha fet sovint o molt sovint. 11 CONDICIONANTS I LIMITACIONS PER LA MENSTRUACIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 09. Pensant en el darrer any, quantes vegades has viscut aquestes situacions degut al teu període menstrual? La majoria de noies senten ocasionalment limitades les seves capacitats a classe i les seves activitats d’oci per la menstruació • Quasi dues de cada tres noies s'han sentit menys capaces de parar atenció a classe almenys una vegada el darrer any. A aquestes els hi ha passat de mitjana 4,7 vegades. • El 62% de les enquestades s'han sentit menys capaces per a fer un examen o una activitat avaluada el darrer any. A aquestes els hi ha passat de mitjana 4,2 vegades el darrer any. • El 72% de les noies enquestades no han pogut nedar o banyar-se per causa de la menstruació el darrer any. A aquestes els hi ha passat, de mitjana 5,5 vegades. • La meitat (49%) de les noies han faltat a una trobada amb amistats per causa de la menstruació alguna vegada el darrer any. A aquestes els hi ha passat de mitjana 3,3 vegades. 12 CONDICIONANTS I LIMITACIONS PER LA MENSTRUACIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 11. En una escala del 0 (gens de dolor) al 10 (dolor molt intens), com valoraries el dolor de les darreres menstruacions? El dolor menstrual augmenta amb l’edat i fa que la majoria de noies prenguin algun fàrmac • En una escala del 0 al 10, les noies valoren el dolor patit per la menstruació amb un 6 de mitjana. La mediana és un 7 i la moda és un 8. • Com més dolor autopercebut declaren, més vegades s’ha vist afectada la seva activitat acadèmica o de lleure. • El dolor menstrual augmenta de forma lineal amb els anys. Les noies que fa menys d’un any que la tenen, puntuen el seu dolor amb un 3,8, mentre les que fa 7 anys o més, el puntuen amb un 7,7 sobre 10. • El 72% de les noies han hagut d'adquirir productes per reduir el dolor de la menstruació en cas de patir-ne. • El 2,1% no els han adquirit perquè no s'ho han pogut permetre. 13 CONDICIONANTS I LIMITACIONS PER LA MENSTRUACIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 13. Alguna vegada has rebut informació específica sobre la menstruació i els diversos productes d’higiene menstrual que existeixen? La informació sobre la menstruació no arriba arreu ni a totes les noies • Una de cada cinc noies, mai ha rebut informació específica sobre la menstruació ni sobre i els diversos productes d'higiene menstrual. • Fins a un 40% no han rebut informació específica sobre els diversos productes d’higiene menstrual. • El 44% de les noies afirma no haver rebut informació sobre la menstruació a casa per part de familiars. • El 38% de les noies ha rebut informació sobre la menstruació al centre escolar. • Un 30% no ha rebut informació en cap d’aquests dos àmbits. 14 EDUCACIÓ I INFORMACIÓ SOBRE LA MENSTRUACIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 13B. On has rebut aquesta informació? Parlar sobre la menstruació a casa, una qüestió de classe? • Haver rebut informació a casa sobre la menstruació depèn de causes diverses, però sembla que hi ha certa relació amb el nivell socioeconòmic familiar. • Percentatge de noies que no han rebut informació a casa sobre la menstruació: ○ Conjunt mostra: 44%. ○ RFD alta: 62%. ○ Renda mitjana: 38% ○ Renda baixa: 50% • Altres qüestions, com el model familiar no semblen condicionar la possibilitat de rebre o no informació a casa. 15 EDUCACIÓ I INFORMACIÓ SOBRE LA MENSTRUACIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 13B. On has rebut aquesta informació? La informació sobre la menstruació a l’escola és minoritària, mentre creix l’alternativa d’Internet • El 38% de les noies ha rebut informació sobre la menstruació al centre escolar. • En el cas de l'escola concertada la xifra és una mica més elevada (41%) • En la majoria de casos (71%) han rebut la informació en una sessió amb tot l'alumnat a classe. La resta en espais només amb noies. • Malgrat no ser una categoria proposada, força noies (6,4%) indiquen l’accés específic a la xarxa com una alternativa per obtenir informació sobre la menstruació. • Entre les nascudes a la resta del món, la xifra augmenta fins al 12,6%. • Les que no han rebut informació a casa, també semblen tenir més tendència a buscar a la xarxa: un 8,3% afirma fer-ho. 16 EDUCACIÓ I INFORMACIÓ SOBRE LA MENSTRUACIÓ Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 14. En quina mesura estàs d’acord amb les següents afirmacions? Amplis consensos sobre els canvis socials necessaris pel què fa a la menstruació • El 71% de les noies està bastant o totalment d'acord amb que falta formació sobre la menstruació. • El 71% de les noies està bastant o totalment en desacord que aquesta formació hagi d'anar dirigida només a les noies. • El 76% de les noies està bastant o totalment en desacord amb que la menstruació sigui una situació vergonyant. • El 72% de les noies està bastant o totalment d'acord amb que els productes per a la menstruació són massa cars. • El 80% de les noies està bastant o totalment d'acord amb que els productes d'higiene menstrual han de fer-se amb materials sostenibles que redueixin el seu impacte mediambiental. 17 OPINIÓ I CANVIS SOCIALS NECESSARIS Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 14. En quina mesura estàs d’acord amb les següents afirmacions? Més consciència sobre la menstruació entre les rendes altes i les joves nascudes a Barcelona • Les noies de barris amb rendes més baixes estan menys d’acord amb la necessitat de més formació sobre la menstruació, igual que les nascudes a l’estranger. • Les que no han rebut informació a casa i sobretot les que no n’han rebut a l’escola perceben més clarament aquesta necessitat. • Curiosament, tenir menys renda, no es tradueix en una major crítica als preus excessius dels productes menstruals, sinó al contrari. • En el mateix sentit, hi ha més joves que creuen que la menstruació és una situació vergonyant als barris de renda baixa. També passa amb les joves nascudes a l’estranger. • Per tant, en les opinions en relació a la menstruació s’evidencien desigualtats de classe i d’origen. 18 OPINIÓ I CANVIS SOCIALS NECESSARIS Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 15. Et sents còmoda parlant sobre la teva menstruació amb... Parlar sobre la menstruació depèn del gènere i la proximitat amb l’interlocutor/a • Parlar sobre la menstruació no és un tema fàcil i no es fa amb qualsevol persona de l’entorn. • Les altres dones sempre fan sentir més comoditat per parlar-hi que perfils semblants d’homes. • Les persones més properes de la família o el grup d’iguals també ofereixen més confiança per parlar-ne comparant amb els professionals propers. • Les amigues (90%), la mare (87%), la metgessa (74%) i la parella (72%) són les persones que concentren més comoditat per parlar-ne. • A l’altre extrem els professors (22%), dinamitzadors JIP (33%) i germans (34%) són els que menys. 19 OPINIÓ I CANVIS SOCIALS NECESSARIS Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 16. En cas de necessitar productes d’higiene menstrual, com de còmoda et sentiries demanant-los en els següents espais? L’accés a productes d’higiene menstrual en equipaments tindria un ús potencial notable • En cas d’haver de demanar productes d’higiene menstrual l’espai que generaria més comoditat a les noies és l’institut o centre escolar. ○ El 69% de les noies es trobaria bastant o molt còmode demanant-los a l’institut. ○ El 58% s’hi trobaria bastant o molt còmode fent-ho a un equipament juvenil. ○ El 50% s’hi trobaria demanant-los en un centre esportiu. • Posar-ne a disposició semblaria, doncs, una opció amb bona acollida. • En tot cas, cal destacar que només al voltant d’un 25% de les noies afirma sentir-se molt còmoda en aquest supòsit en tots els espais. 20 OPINIÓ I CANVIS SOCIALS NECESSARIS Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 17. Si vols fer-nos algun comentari pots escriure’l a continuació Les noies tenen interés en la temàtica, opinen i fan propostes • La última pregunta del qüestionari permetia a les noies enquestades fer les seves aportacions de manera oberta. • Un 15% de les noies van donar la seva opinió. • Fruit de les respostes obtingudes s’han creat les següents categories: ○Cost econòmic ○Formació i informació ○Valoracions enquesta ○Altres qüestions 21 LES JOVES PROPOSEN Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 17. Si vols fer-nos algun comentari pots escriure’l a continuació Les noies reclamen més formació i informació sobre la menstruació als Crec que realment el que és centres educatius més necessari és reflexionar sobre aquest tema és la poca • En relació a la informació i la formació sobre la menstruació, els comentaris fan “ informació que tenim les referència a la falta d'informació en general. N'hi ha força que posen èmfasi en la dones (per exemple l'ús de necessitat de rebre més formació en concret als centres educatius, i uns quants tampons pot transmetre que concreten en la necessitat de que els nois rebin també aquests continguts. infeccions i moltes dones no ho saben) [...] “ A l'institut li costa donar productes d'higiene menstrual i crec que hi ha molt poca informació donada per part del professorat. 22 LES JOVES PROPOSEN Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 17. Si vols fer-nos algun comentari pots escriure’l a continuació Les noies joves veuen injust l’elevat cost econòmic dels productes d’higiene menstrual Els productes d’higiene menstrual siguin gratis ja • Són molts els comentaris que expressen la demanda de la gratuïtat o la rebaixa en “ que és una necessitat per el cost dels productes d’higiene menstrual. En molts casos ho relacionen a la dona. amb el fet que no és un consum escollit, sinó un producte de primera necessitat. “ Em sembla que es una bona idea tenir accés a aquest productes ja que a vegades els necessitem o ve de sobte. No s'hauria de pagar per coses naturals. 23 LES JOVES PROPOSEN Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 17. Si vols fer-nos algun comentari pots escriure’l a continuació Les noies reclamen una major normalització de la Que la menstruación no menstruació i fan propostes concretes “ debería seguir siendo un tema tan tabú. • A la categoria d'altres comentaris relatius al tema de l'enquesta, hi ha referències a l'experiència personal amb la regla, al tabú i la normalització del fet, crítiques a les Necessitem lavabos amb burles dels nois, reflexions sobre els productes i força propostes concretes. “ aixeta inclosa “ Podrien posar als lavabos dels instituts, una maquina expendedora, en el que ofereixi compreses d'un sol ús, amb un tipus de codi o alguna cosa que te la doni gratuïtament, en cas de que no t'ho puguis permetre. 24 LES JOVES PROPOSEN Informe sobre l’equitat menstrual en dones adolescents de Barcelona 17. Si vols fer-nos algun comentari pots escriure’l a continuació Una bona valoració general de l’enquesta, però amb aspectes a millorar Gràcies per fer aquest tipus • La majoria de comentaris de valoració eren de coses perquè així positius. Entre els comentaris crítics hi havia noies que veien el qüestionari massa llarg, nosaltres ens sentim que els mancava informació sobre l'objectiu de l'enquesta, que es queixaven sobre la “ reiteració d'enquestes a l'aula. segures i amb més ànims!!!! • Cal destacar quatre comentaris crítics sobre el binarisme de gènere implícit en l'enquesta i que només es passés a les persones identificades com a noies. L'educació menstrual NO ha d'anar només “ dirigida a noies i dones perquè no totes les noies menstruen i no totes les persones que menstruen són noies. 25 LES JOVES PROPOSEN