RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA CONVIVÈNCIA PACÍFICA (PREVENCIÓ I SEGURETAT) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 3 de maig de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  Feia més de 4 anys que suportava sorolls de la família que viu al pis 14 de l’immoble on resideix. Les molèsties es produeixen tant de dia com de nit, a través de forts cops i moltes discussions de la família amb els seus dos fills menors d’edat.  La Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) hi ha intervingut i ha comprovat les molèsties. Tot i això, la situació no ha millorat. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Àrea de Prevenció i Seguretat per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 9 de maig de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. 1 Resposta dels òrgans afectats El dia 3 de juny de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent:  El 30 de març de 2022, es va confeccionar un informe intern d’una patrulla de la GUB, referent a un incident en el qual van actuar per aquella problemàtica. També es va redactar una acta a Serveis Socials.  El 8 d’abril de 2022, el policia referent de barri va rebre l’informe intern i va començar a treballar sobre aquest assumpte.  El 3 de maig de 2022, a través de l’aplicació IRIS es reben quatre queixes veïnals sobre la problemàtica.  El dia 6 de maig de 2022 es contacta amb totes les parts i se’ls ofereix la possibilitat de mediació, ja que no han pogut solucionar la problemàtica per ells mateixos i el president de la comunitat. Es tracta d’uns problemes enquistats des de fa més de 6 anys, segons manifesten els veïns i les veïnes.  Els dies 7 i 8 de maig de 2022, es reben trucades del veí del 13 informant que la mediació ha començat, però que el procés requereix un temps perquè els equips de mediació han de contactar amb les parts.  El 12 de maig de 2022, l’Equip de Policia de Barri (EPB) es persona al domicili 14 per parlar amb els titulars de l’habitatge i fer un seguiment del cas.  També s’està fent el seguiment del cas mitjançant les trucades que s’han fet al 112. CONSIDERACIONS Tot i tractar-se fonamentalment d’un conflicte propi entre privats, aquestes situacions poden adquirir una dimensió pública des del moment en què afecten la qualitat de la relació de convivència d’una comunitat residencial, i el dret a la intimitat a l’interior dels habitatges. De fet, l’Ordenança general de medi ambient incorpora la prohibició de pertorbar el descans i la tranquil·litat dels veïns i veïnes i vianants mitjançant cants, crits, baralles o qualsevol acte molest (art. 44). En conseqüència, l’Ajuntament no es pot inhibir en 2 la responsabilitat d’intervenir per tal de trobar solucions a aquestes situacions no desitjades. Al mateix temps, les persones habitants de la ciutat tenen el deure d’evitar conductes que puguin provocar molèsties al veïnat. Així s’estableix a la Carta de ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona del desembre de l’any 2010, que indica que totes les persones propietàries o ocupants d’immobles, edificis, construccions, instal·lacions, vehicles o altres béns de titularitat privada, siguin o no de concurrència pública, estan obligades a evitar que esdevinguin espais des dels quals puguin produir-se conductes o activitats que causin molèsties innecessàries a les altres persones (art. 37). En aquest marc, l’Ajuntament de Barcelona, el juny del 2013, va aprovar la Mesura d’ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègia comunitària, que preveu la mediació, entre d’altres, en conflictes veïnals amb l’objectiu de fomentar la convivència i el bon veïnatge. El supòsit objecte d’aquesta queixa s’inclou en la tipologia de situacions susceptibles de mediació. Segons informa el consistori, l’opció de mediació s’ha ofert a les parts, davant la impossibilitat de resoldre la problemàtica per ells mateixos. Ara bé, la mediació és voluntària i, per tant, les parts han d’acceptar sotmetre’s a aquest procés. Així mateix, la Guàrdia Urbana ha informat la Sindicatura que, arran de la comprovació de les molèsties denunciades pel veïnat, s’han detectat unes dinàmiques en el domicili denunciat que són l’origen dels comportaments que alteren la convivència. Els serveis municipals estan treballant per resoldre la situació, per tal de posar fi a la problemàtica. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Àrea de Prevenció i Seguretat ha estat adequada, ja que la Guàrdia Urbana ha intervingut davant les molèsties denunciades pel ciutadà, i s’han activat els mecanismes adients per resoldre la problemàtica de fons que afecta la convivència veïnal. Això no obstant, aquesta Sindicatura emet la decisió següent: 3  Demanar a l’Àrea de Prevenció i Seguretat que informi la Sindicatura de Greuges sobre l’evolució de la situació que denuncia l’interessat. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 4