RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A L’ESPAI PÚBLIC I EL DRET A LA SEGURETAT CIUTADANA (MANTENIMENT DE L’ESPAI PÚBLIC) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 16 de novembre de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat per la manca d’actuació municipal eficaç per solucionar un problema de manteniment d’una tapa metàl·lica de serveis ubicada a la vorera. Aquest element pot suposar un risc per les persones vianants. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que consta suficient informació a l’expedient per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, un cop examinat el contingut de la queixa, la documentació aportada per la persona interessada i la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la següent decisió. CONSIDERACIONS De la documentació aportada pel ciutadà, es constata que la primera reclamació en referència a aquesta qüestió es va registrar el dia 9 de setembre de 2022. La instància feia referència al mal estat que presenta la tapa metàl·lica de registre d’instal·lacions ubicada a la vorera, a l’alçada del núm. 14 del carrer Pere Costa. L’Ajuntament ha informat que ha comunicat la incidència a la companyia de serveis corresponent. Tanmateix, han transcorregut més de dos mesos i mig i l’única acció que s’ha dut a terme per evitar possibles riscos de caiguda de les persones vianants ha estat la instal·lació d’un con de senyalització damunt de la tapa metàl·lica. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), d’acord amb la mesura de govern sobre l’estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6 “Màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania”. De la fotografia que ens ha fet arribar el ciutadà, també s’observa que aquest element de senyalització de perill és fàcilment movible. Per tant, no és una solució efectiva per a la situació de perill que pot comportar aquesta incidència. En aquest sentit, cal recordar que, per garantir la seguretat per al trànsit de les persones, s’ha de fer una adequada pavimentació i conservació de les vies públiques urbanes. Aquesta obligació ve imposada per l’article 26.1 a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. Si no es conserven adequadament les vies públiques, poden produir-se accidents de la ciutadania. En aquest supòsit, s’incorrerà en una possible responsabilitat patrimonial de l’Administració pública (article 106 de la Constitució espanyola). DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte d’Horta-Guinardó no ha estat eficaç per solucionar definitivament el problema i garantir la seguretat de les persones vianants. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Districte d’Horta-Guinardó que requereixi la solució del problema a la companyia de serveis o, en el seu defecte, faci la reparació de manera subsidiària. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 2