RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET AL MEDI AMBIENT (NETEJA I GESTIÓ DE RESIDUS) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 18 de novembre de 2022, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent: Les molèsties que pateix la seva família pel trasllat dels contenidors d’escombraries del carrer de les Flors. Abans els contenidors estaven a tocar de la ronda de Sant Pau, que és més sorollosa perquè té més circulació i, per tant, no molestaven tant. Pel que fa a les hores en què es realitza la neteja dels carrers (en concret, el seu), considera que no són les més adequades per les molèsties de soroll que ocasionen a la ciutadania. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. D’acord amb el principi d’economia administrativa, no s’ha efectuat petició d’informe a l’Ajuntament de Barcelona, ja que consta suficient informació a l’expedient per poder emetre un pronunciament. Per aquest motiu, un cop examinat el contingut de la queixa, la documentació aportada per la persona interessada i la normativa aplicable, aquesta Sindicatura emet la decisió següent. CONSIDERACIONS Abans de res, es vol recordar que la recollida de residus urbans és un servei de prestació essencial i que es caracteritza per una especial i elevada complexitat d’organització i de requeriments logístics, que encara es fa més evident si es tenen en compte les característiques dels diferents barris de la ciutat de Barcelona. 1 Aquesta resolució s’emmarca dins el compromís de l’Ajuntament de Barcelona amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), d’acord amb la Mesura de govern sobre l’Estratègia d’impuls de l’Agenda 2030. Concretament, es relaciona amb l’objectiu 16.6, màxima eficàcia i responsabilitat envers la ciutadania. La funció encarregada pel Consell Plenari Municipal al Síndic de Greuges és la defensa dels drets de la ciutadania quan es puguin veure afectats per l’actuació municipal. Però no és funció d’aquesta institució determinar la forma concreta de prestació del servei de recollida de residus, ja que cal tenir-lo en compte en conjunt, així com valorar els condicionants tècnics presents que fa que s’hagin d’adoptar decisions basades en la discrecionalitat tècnica que ordinàriament resta fora de l’àmbit de la nostra supervisió. Ara bé, considerem que es tracta d’adoptar aquelles decisions més beneficioses per al conjunt de la població, intentant sempre que hi hagi el mínim nombre d’afectacions possibles. En el cas de comprovar-se alguna afectació, cal prendre les mesures adients per minimitzar les incidències que puguin produir-se. En aquest cas concret, la ciutadana exposa que va presentar una reclamació en data 8 d’agost de 2022, per les molèsties que els genera la prestació del servei de recollida d’escombraries al seu carrer des que s’ha dut a terme la reubicació d’uns contenidors que abans es trobaven a tocar de la ronda de Sant Pau. Assenyala que aquesta via ja de per si té uns nivells acústics superiors, degut a l’elevada circulació. Des del consistori es va respondre aquesta reclamació comunicant a la ciutadana que es tindria en compte la seva opinió i que es valoraria la possibilitat de moure els referits contenidors. Però en entrevista telefònica, la persona afectada confirma que no ha rebut cap altra comunicació i manifesta que al lloc on eren anteriorment els contenidors no hi viu ningú. D’altra banda, en la queixa també es fa referència a l’horari en què es duu a terme la neteja del carrer, durant les nits. Sobre aquest assumpte, la nostra institució ha recomanat reiteradament al consistori un avançament en l’horari de realització dels serveis de neteja i recollida de residus per tal de minimitzar les molèsties de soroll nocturn i l’impacte que aquestes produeixen en la salut de les persones. Recordem que, l’article 15.3 de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, fixa l’horari de funcionament de la maquinària utilitzada en els treballs a la via pública de 8 a 20 hores, llevat dels que es fan per raons de necessitat o que, per les seves característiques, no es poden fer durant el dia. És evident que moltes de les tasques que realitzen els serveis de neteja, i en segons quins llocs, no es poden dur a terme durant el dia i que s’han de fer fora d’aquest horari que marca la Llei. No obstant això, és necessari que el consistori intenti respectar el descans nocturn de la ciutadania i que no s’excedeixin els horaris establerts per dur a terme les tasques a la via pública. En aquest sentit, la Carta de ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona estableix que l’Ajuntament ha de controlar tot tipus d’emissions perjudicials per al medi i 2 per a la salut o el benestar de les persones i ha de potenciar la cultura mediambiental. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del districte de Ciutat Vella no ha estat eficaç en garantir el dret al descans de la ciutadania. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al districte de Ciutat Vella que informi a la persona interessada sobre les actuacions/gestions que s’han dut a terme per valorar la seva petició de reubicació dels contenidors, tenint en compte les seves manifestacions.  Recomanar a la Regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica que estudiï la possibilitat de modificar l’horari dels serveis de neteja més sorollosos que es duen a terme en horari nocturn al carrer de les Flors. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 3