GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 Convenis – Conveni CONVENI marc de col·laboració entre l'Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament d'Educació i l'Institut de Cultura de Barcelona, mitjançant el Museu del Disseny de Barcelona, per promoure activitats educatives relacionades amb el disseny, la creativitat i la innovació i regular les condicions de diverses actuacions (exp. 1725/2022). (Aprovat en data 7 de setembre de 2022, pel president de l'ICUB, en ús de les facultats conferides per l'article 6.2.h dels Estatuts de l'Institut de Cultura de Barcelona) REUNITS Pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb NIF S0811001G, el senyor Angel Luís Miguel Rodríguez, director general de Formació Professional, nomenat pel Decret 227/2021, de 15 de juny, (DOGC núm. 8435, d'16 de juny de 2021), i actuant en virtut de la Resolució ENS/1839/2011, de 20 de juliol, de delegació de competències de la persona titular del Departament d'Ensenyament (DOGC núm. 5930, de 28 de juliol de 2011). D'altra part, l'Il·lm. Sr. Jordi Martí Grau, president de l’Institut de Cultura de Barcelona (en endavant ICUB), per decret d'alcaldia de 23 de juliol de 2021, amb domicili al Palau de la Virreina (La Rambla, 99, 08002 Barcelona), amb NIF P-5890006- I, actuant en ús de les facultats conferides a l'article 6.2.h) dels estatuts de l'esmentat Institut, i assistit en aquest acte per la secretària delegada de l'ICUB, Sra. Marta Lafuente i Garcia. Les parts manifesten sota la seva responsabilitat que l'apoderament que exhibeixen està plenament vigent i que no ha estat revocat o limitat, i reconeixent-se recíprocament la capacitat i representació legal, necessària i suficient per a la formalització del present conveni i EXPOSEN I.- Que l’Institut de Cultura de Barcelona (en endavant ICUB) és una entitat pública empresarial local, amb personalitat jurídica pròpia i patrimoni independent, creada per l'Ajuntament de Barcelona amb l'objectiu de desenvolupar de forma directa les activitats de caràcter cultural i d'interès general, i amb aquesta finalitat organitza en el decurs de l'any un seguit de programes destinats a mobilitzar la ciutat entorn d'actes lúdics, culturals i tradicionals. II.- Que el Museu del Disseny de Barcelona (en endavant el MDB) és un museu municipal adscrit a l'ICUB que engloba les col·leccions del Museu de les Arts Decoratives, Museu de Ceràmica, Museu Tèxtil i de la Indumentària i Gabinet de les Arts Gràfiques. El Centre de Documentació del MDB és un espai de consulta i recerca especialitzat en arts decoratives i disseny (gràfic, industrial, tèxtil, d'espais, de moda i de serveis). El Centre té 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 per objectiu reunir i preservar informació i documentació relacionada amb totes aquestes matèries, difondre-la i posar-la al servei de professionals, investigadors i estudiants, amb la voluntat d'oferir un suport a l'estudi, la investigació, creació, reflexió, processos d'innovació i crítica especialitzada. El MDB, entre d'altres, té per objecte promocionar actuacions i coordinar activitats entorn a totes les àrees temàtiques que engloba el disseny, i així difondre el coneixement sobre l'ús d'aquest en relació amb processos d'innovació. Per tant, les activitats dedicades a la promoció del disseny són un dels elements de la seva programació, els quals complementa amb l'acolliment d'actes i col·laboració amb institucions que promoguin àrees d'interès del MDB. III.- Que l'Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament d'Educació considera necessària aquesta col·laboració per a la motivació per a l'aprenentatge i la millora de la formació i les competències de l'alumnat d'ensenyaments professionals i ensenyaments de règim especial. IV.- Que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, regula en el seu article 62 la Formació Professional, en el seu Capítol III, Secció segona, els ensenyaments artístics i en l'article 158.3, el marc competencial de l'Administració educativa de la Generalitat. V.- Que el Decret 284/2011, d'1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial, estableix en el seu article 8 que s'ha de fomentar la participació i col·laboració de les empreses i entitats en el procés formatiu de l'alumnat i en la seva inserció. VI.- Aquest marc de col·laboració entre el MDB i el Departament d'Educació, té la voluntat de promocionar l'estudi i la recerca del disseny. Per tot això, ambdues parts , reconeixent-se capacitat legal per obligar-se, i amb la finalitat de regular les relacions jurídiques que es derivin de la mútua col·laboració, acorden subscriure el present conveni marc de col·laboració amb els següents: ACORDS Primer.- OBJECTE L'objecte del present conveni és crear un marc de col·laboració entre, d'una part, el Departament d'Educació i, per l'altra, l'ICUB, a través del MDB, per promoure activitats educatives relacionades amb el disseny, la creativitat i la innovació per millorar la formació i competències de l'alumnat i, per regular les condicions de diversos serveis que MDB té a disposició dels centres educatius. Són objecte d'aquest conveni els centres educatius de titularitat del Departament d'Educació que imparteixen cicles formatius d'ensenyaments professionals i ensenyaments de règim especial. Segon.- PROJECTES EN COL·LABORACIÓ El Departament d'Educació, mitjançant els centres educatius objecte del conveni, i l'ICUB, mitjançant l'MDB es comprometen a promoure activitats i/o projectes que per la seva 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 naturalesa, finalitat i interès en l'àmbit sòcio-educatiu siguin considerats com a projectes d'especial interès educatiu i socialment inclusiu i/o participatiu. Les condicions de desenvolupament s'hauran de formalitzar mitjançant els corresponents convenis específics que inclouran, respecte al previst en l'acord vuitè apartat 2, el tipus concret de despeses de subministraments i manteniments als quals es refereix així com el règim que s'utilitzarà per al seu càlcul. Tercer.- DIFUSIÓ RECÍPROCA DE LES ACTIVITATS El Departament d'Educació es compromet a informar als centres de la seva titularitat de les activitats del MDB (exposicions, tallers, cicles de conferències, ...). MDB es compromet a informar i compartir el seu programa d'activitats anualment amb els centres educatius i a difondre les activitats dels centres educatius dins de les possibilitats dels seus mitjans habituals (web, blog, xarxes socials, ...). Quart.- EXPOSICIONS MBD es compromet a: a) Oferir visites gratuïtes a les exposicions permanents i temporals de l'alumnat objecte d'aquest conveni que desenvolupin treballs en relació al currículum escolar sempre que sigui conforme al que preveu l'ordenança fiscal 3.13 de l'Ajuntament de Barcelona relativa a les taxes per serveis culturals per a cada any en el cas de les visites a les exposicions permanents, i en el cas de les exposicions temporals sempre que sigui conforme al que s'estableix en la relació de preus públics per a les activitats, lloguers i serveis culturals aprovats cada any pel Consell d'Administració de l'Institut de Cultura de Barcelona Les visites docents s'han de formalitzar amb el servei de reserves del MDB, per determinar el dia i l'hora de la visita. Les visites guiades o tallers amb educadors del MBD estan subjectes a preu públic aprovat pel Consell d'Administració de l'Institut de Cultura de Barcelona. b) Oferir a l'alumnat i professorat degudament acreditats del centres educatius objecte d'aquest conveni, en concepte de promoció i com incentiu per l'afluència d'aquest sector de públic un descompte d'un 50% a l'entrada sempre que sigui conforme al que preveu l'ordenança fiscal 3.13 de l'Ajuntament de Barcelona relativa a les taxes per serveis culturals per a cada any en el cas de les visites a les exposicions permanents, i en el cas de les exposicions temporals sempre que sigui conforme al que s'estableix en la relació de preus públics per a les activitats, lloguers i serveis culturals aprovats cada any pel Consell d'Administració de l'Institut de Cultura de Barcelona. Cinquè.- CENTRE DE DOCUMENTACIÓ 1. Compromisos del Centre de Documentació del MDB Oferir als centres educatius de titularitat del Departament d'Educació objecte del conveni, el Servei de préstec interbibliotecari. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 Les condicions de funcionament del préstec interbibliotecari del Centre de Documentació del museu, queden regulades a l'Annex del present conveni. 2. Compromisos del Departament d'Educació Col·laborar, a través del centre educatiu, amb MDB en el Servei de préstec interbibliotecari segons les condicions establertes en l'Annex del present conveni. Sisè.- CESSIÓ DE CONTINGUTS El Museu del Disseny de Barcelona, permet la reproducció per finalitats docents, de les imatges, els interactius i el material per audiovisual publicats a la web del Museu (http://museudeldisseny.barcelona.cat), sempre que es faci constar la procedència i l'autoria si hi consta. Algunes de les peces de la col·lecció que es representen i del material audiovisual reproduïts estan protegits per drets d'autor, en la majoria dels casos gestionats per VEGAP, o per drets de reproducció d'altres propietaris de copyright. En aquests casos, en queda prohibida la reproducció total o parcial. El Museu del Disseny de Barcelona no es fa responsable de l'ús que facin tercers d'aquest material. Setè.- IMPLICACIÓ ECONÒMICA La signatura del present conveni no implica cap despesa econòmica directa entre les parts. Les propostes de descomptes són voluntàries i no impliquen obligacions de despesa. El preu resultant de les entrades, un cop aplicats els descomptes, serà a càrrec de les persones beneficiàries de les entrades. Vuitè.- DISPOSICIÓ D'ÚS D'ESPAIS 1. Compromisos de l'ICUB a) Posar a disposició, en funció de la disponibilitat d'espais del Disseny Hub Barcelona (l'edifici on està situat el MDB) i de l'objecte de l'activitat proposada, l'ús gratuït dels espais a l'Auditori en funció de l'interès de l'acció, sempre que sigui una activitat organitzada en col·laboració entre ambdues parts, respecte del objectius d'aquest conveni i del nombre dels usos gratuïts prèviament acordats. 2. Compromisos del Departament d'Educació, a través del centre educatiu a) En cas disposar de l'ús dels espais del Disseny Hub Barcelona (l'edifici on està situat el MDB) per al desenvolupament d'activitats educatives, abonar les despeses dels subministraments i manteniments, en el marc del pressupost ordinari de centre. Novè.- COMISSIÓ DE SEGUIMENT Per vetllar pel seguiment, interpretació, vigilància i control d'aquest conveni, així com dels plans d'actuació que se'n deriven, es crea una comissió de seguiment integrada per un representant de la Direcció General de Formació Professional i per la persona titular de la direcció del MDB o persona en qui delegui, amb les funcions de: 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 a) El seguiment, vigilància i control de les actuacions previstes en el conveni, amb els objectius de donar compliment de l'objecte del conveni. b) Fer l'anàlisi i valoració del desplegaments dels acords i els seus resultats. c) Resoldre les qüestions sobre la interpretació i desplegament dels acords. d) Resoldre l'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per cadascuna de les parts e) Determinar les conseqüències aplicables en el cas de que les parts incompleixin els compromisos. f) Promoure la col·laboració entre les dues parts. g) Promoure i controlar les activitats dins del marc d'aquest conveni i mantenir els seus estàndards de qualitat i resultats. h) Resoldre dubtes sobre la interpretació o la modificació d'aquest conveni i controlar el seu desenvolupament amb regularitat. i) Fer una valoració global del conveni, amb preferència un mes abans de la data prevista de finalització del mateix. En cas d'incompliment dels requisits establerts, la comissió, ha de requerir la informació detallada de l'incompliment, ha de valorar-la i ha de procurar reconduir- la. En cas de persistència de d'incompliment de les obligacions i dels compromisos assumits per cadascuna de les parts, la comissió pot decidir la suspensió de l'aplicació del compromís o compromisos afectats i, si fos el cas, proposar la resolució del conveni. Desè. RÈGIM DE MODIFICACIÓ DE CONVENI Les parts signatàries, per unanimitat, poden, mitjançant addenda i durant la vigència d'aquest conveni modificar o ampliar els acords d'aquest conveni. Onzè.- PÒLISSES D'ASSEGURANCES a) El Departament d'Educació disposa d'una pòlissa d'assegurança de responsabilitat patrimonial i civil que cobreix els danys causats a terceres persones pels seus empleats i dependents, per acció o omissió durant l'exercici de la seva activitat, així com la responsabilitat civil professional, i de mort o invalidesa per accidents personals del seu alumnat i del seu professorat. El Departament d'Educació té subscrita una pòlissa d'assegurances de danys materials que dóna cobertura del contingut dels béns immobles utilitzats amb independència del títol que ostenti (propietat, cessió d'ús, arrendament, etc.) i del continent quan ostenti el títol de propietari. b) L'ICUB disposa d'una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreix els danys que es puguin causar durant l'exercici de l'activitat objecte d'aquest conveni, com a conseqüència de l'estat de conservació i manteniment de les instal·lacions i mitjans materials que s'utilitzin durant el desenvolupament de l'activitat objecte d'aquest conveni o de l'acció o omissió dels seus empleats i dependents. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 Dotzè.- PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL Ambdues parts es comprometen a donar estricte compliment a la normativa reguladora de protecció de dades de caràcter personal d'acord amb el que determina el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals; així com a aquella altra normativa reguladora de protecció de dades de caràcter personal que sigui d'aplicació durant la vigència d'aquest conveni i que no contradigui, s'oposi o sigui incompatible amb el Reglament (UE) 2016/679 i la Llei orgànica 3/2018. També donaran compliment a les previsions establertes a la Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge i resta de normativa d'aplicació. Tretzè.- VIGÈNCIA El present conveni tindrà una vigència de quatre anys a comptar des del dia de la seva darrera signatura. Les parts signatàries i per unanimitat, abans de la finalització de vigència del conveni, poden fer pròrrogues, la suma de les quals no ha de sobrepassar els quatre anys addicionals. Catorzè.- PUBLICITAT DE L'ACORD, TRANSPARÈNCIA I BON GOVERN El Departament d'Educació i l'ICUB, d'acord amb els principis de transparència i informació públiques, fan públic els acords d'aquest conveni en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i al web del Registre de convenis de col·laboració i cooperació de la Generalitat, que és accessible des del Portal de la Transparència, d'acord al que estableix l'article 110.3 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Així mateix el text íntegre del conveni es publicarà a la Gaseta Municipal, d'acord amb la Resolució de l'Alcaldessa de 17 de febrer de 2022, el qual modifica la normativa reguladora del Registre de Convenis en aplicació del Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública. Quinzè.- RESOLUCIÓ Són causes de resolució: a) El transcurs del termini de vigència del conveni sense que se n'hagi acordat la pròrroga. b) L'acord unànime de tots els signants. c) L'incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per part d'algun dels signants. En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 consideren incomplerts. Aquest requeriment s'ha de comunicar al responsable del mecanisme de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i a les altres parts signants. Si, un cop transcorregut el termini indicat en el requeriment, l'incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar a les parts signants la concurrència de la causa de resolució i el conveni s'entén resolt. La resolució del conveni per aquesta causa pot comportar la indemnització dels perjudicis causats si així s'ha previst. d) Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni. e) Per qualsevol altra causa de les generals establertes en la legislació vigent. Setzè.- JURISDICCIÓ Aquest conveni té naturalesa administrativa, i li és d'aplicació el Capítol II del Títol IX la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, el Capítol VI del Títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic i el Decret 52/2005, de 5 d'abril, de creació i regulació del Registre de convenis de col·laboració i cooperació. Les qüestions litigioses sorgides sobre la interpretació, la modificació, la resolució i els efectes d'aquest conveni, que no puguin ser resoltes d'acord amb el que es determina en el mecanisme de seguiment, vigilància i control que es crea en l'acord novè, seran resoltes per la jurisdicció contenciosa administrativa. I en prova de conformitat, les parts signen aquest conveni. Segueixen les signatures de les persones intervinents, la darrera de les quals és de data 27 de desembre de 2022. Per l'Institut de Cultura de Barcelona: Il·lm. Jordi Martí Grau, president. Sra. Marta Lafuente Garcia, secretària delegada. Pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya: Sr. Angel Luís Miguel Rodríguez, director general de Formació Professional. ANNEX I CONDICIONS DE FUNCIONAMENT DEL PRÉSTEC BILATERAL INTERBIBLIOTECARI ENTRE EL CENTRE DE DOCUMENTACIÓ DEL MUSEU DEL DISSENY I LA BIBLIOTECA DE L'ENTITAT EDUCATIVA 1. Els documents prestats estaran sota custòdia de la biblioteca peticionaria durant el període de préstec. 2. La biblioteca peticionaria comunicarà el nom i les dades professionals del contacte que es farà responsable d'aquest procés. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de gener del 2023 CSV: ec81-8f5d-1992-bd39 3. Les biblioteques facilitaran i mantindran actualitzades les dades de contacte que han de permetre el correcte funcionament d'aquest servei. Les biblioteques s'ha de fer responsables d'avisar l'altra de qualsevol canvi sobre aquestes dades. 4. Tant si es tracta d'un document original com d'una reproducció, la biblioteca interessada ha de fer una recerca al seu Catàleg Bibliogràfic, si està accessible per internet, per tal de verificar la referència correcta i localitzar-ne la ubicació. A continuació ha de fer la sol·licitud. 5. Els subministraments s'han de cursar en el mínim termini possible. 6. La sol·licitud del servei de préstec interbibliotecari sempre s'ha de tramitar de biblioteca a biblioteca. 7. S'ha de generalitzar l'ús del correu electrònic per les sol·licituds i respostes. 8. Atès que la comunicació entre les biblioteques ha de ser àgil i fluïda, la biblioteca peticionaria ha de conèixer, sempre dins d'un termini raonable de temps (màxim 48 hores laborals), si pot obtenir de la biblioteca prestatària aquell document que l'interessa, encara que potser consti com a exclòs de préstec per als usuaris particulars. 9. S'ha de respectar la normativa de préstec de la biblioteca prestatària, quant a límit de documents en préstec, durada i nombre de renovacions. 10. La biblioteca prestatària decideix en tot cas quins documents del seu fons estan disponibles en préstec, 11.En cas de denegacions de sol·licituds, sempre que sigui possible s'ha d'utilitzar una d'aquestes justificacions:  No tenim aquest llibre/revista  No tenim aquest volum/part/any  Desaparegut  Exclòs de préstec  Possibilitat de reproducció  Verifiqueu dades bibliogràfiques 12. Per tal de facilitar el retorn del document, la biblioteca prestatària a l'hora de deixar un document, ha d'adjuntar una fitxa amb les informacions següents: a) un número de referència o identificador b) l'adreça on s'ha de retornar el document c) data màxima de devolució d) condicions del préstec e) altres restriccions en la reproducció dels documents f) i, si s'escau, l'albarà 13.El retorn del document s'ha de fer preferentment per correu certificat o servei de missatgeria. 14.Si un document no és retornat dins dels tres mesos següents de l'expiració de la data de retorn, la biblioteca peticionaria haurà de restituir-lo per un altre exemplar de la mateixa edició. Si l'obra que s'ha de retornar està exhaurida, n'haurà d'adquirir una altra de característiques similars. 15. L'ús del servei de préstec interbibliotecari implica el coneixement, l'acceptació i el compliment de totes les normes que el regulen. En qualsevol cas, la prestació del servei està condicionada a la legislació vigent pel que fa a drets d'autor i a les condicions de préstec de la biblioteca subministradora. 16.Cada biblioteca assumirà el cost de tramesa del document d'una biblioteca a l'altra. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007