RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES QUEIXA RELATIVA AL DRET A UNA BONA ADMINISTRACIÓ (RÈGIM FUNCIONARIAL) ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 30 de març de 2022, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava el següent:  Pertanyia al cos de bombers de l’Ajuntament de Barcelona. Arran d’un accident laboral va estar en situació d’incapacitat temporal en el període comprès entre el 18 de març de 2020 i el 14 d’octubre de 2021.  El 14 de setembre de 2021, se’l va donar de baixa de la plantilla municipal, fins al 14 d’octubre de 2021, en què l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) es va pronunciar sobre la seva incapacitat.  L’any 2020 i 2021 havia demanat fer “guàrdies d’ampliació” (GA). D’acord amb el conveni laboral, les GA no fetes per motiu de baixa per accident de treball són abonades igualment. Tot i això, no se li van abonar les corresponents als mesos d’abril a setembre del 2021.  Segons l’acord laboral vigent, en cas d’accident laboral l’Ajuntament completa les prestacions fins a l’import íntegre de les retribucions mentre continuï la situació de baixa, amb un màxim de durada establert legalment. Entenia que aquest termini màxim era de 18 mesos. L’Ajuntament però, va argumentar que, durant el període de cobrament per part de la mútua, no es podien compensar les GA, ja que el pagament de la nòmina no l’efectuava l’Ajuntament.  Tot i això, l’Ajuntament sí que li va abonar les retribucions extraordinàries del mes de juny, i la paga corresponent al complement de productivitat i assistència. En aquest darrer concepte salarial, se li va descomptar el període comprès entre el 13 de setembre i el 13 d’octubre de 2021, atès que l’Ajuntament no cotitzava per ell a la Seguretat Social fins que no s’hi va pronunciar l’INSS.  En aquell període no podia sol·licitar l’alta mèdica perquè prèviament l’havia de citar l’INSS. Creia que se’l penalitzava per una qüestió burocràtica.  L’Ajuntament li va abonar uns endarreriments de nòmina pactats en el conveni, però l’import no es corresponia amb el que li pertocava. L’Ajuntament ho justificava amb el fet que els mesos de 31 dies cobrava més de la mútua que el sou que li pertocava i, per tant, els endarreriments només s’aplicaven per als mesos de menys de 31 dies. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient. Va estudiar els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu per tal de conèixer les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. El dia 7 d’abril de 2022, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats El dia 10 de juny de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa el següent:  La manca d’abonament de GA és conforme a la normativa laboral i a la del conveni municipal.  L’expressió “en tota la seva extensió”, recollida a l’article 5.3 de l’acord laboral vigent, com a causa d’excepcionalitat de la pèrdua del complement de productivitat i assistència en cas d’accidents laborals, es refereix al temps de baixa a càrrec de l’Ajuntament. El fet que la mútua ho passi a cobrament primer, i l'INSS després, té la seva pròpia regulació a l’article 170 i 174 de la Llei general de la Seguretat Social.  L’Ajuntament li va abonar uns endarreriments de nòmina pactats al conveni, en cobrar més de la mútua que el sou que li pertocava, o sigui que la prestació que va rebre va ser superior a la seva retribució mensual bruta. Per tant, no va tenir una minva en el pagament d’endarreriments pactats a l’acord laboral. 2 CONSIDERACIONS 1. La durada màxima de la situació d’incapacitat temporal, prevista legalment El treballador municipal va cursar una incapacitat temporal arran d’un accident de treball, i va passar per les etapes següents: - Del 18 de març de 2020 al 31 de març de 2021: situació d’incapacitat temporal (IT). - De l’1 d’abril de 2021 al 13 de setembre de 2021: pròrroga de l’IT. - Del 14 de setembre de 2021 al 14 d’octubre de 2021: baixa de la seguretat social fins al pronunciament de l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS). El Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, de la Llei general de la seguretat social (LGSS), fixa els terminis següents de durada de la situació d’IT (art. 170): - Fins al compliment del termini de durada de 365 dies. - Superat aquest termini, si es considera que la persona afectada per la incapacitat és susceptible de recuperació, es prorroga la situació amb un límit màxim de 180 dies més. Per tant, el termini màxim serà de 545 dies, i inclou la pròrroga de la situació d’IT. 2. Prestació econòmica als treballadors i les treballadores municipals en situació d’IT En situació d’IT, els treballadors i les treballadores perceben un subsidi corresponent al 75% de la seva base reguladora. Aquest subsidi l’assumeix la mútua corresponent. Ara bé, l’Ajuntament de Barcelona va acordar completar les prestacions fins a l’import íntegre de les retribucions de la persona treballadora, mentre continués en aquella situació i fins al termini màxim legal establert de durada de la incapacitat temporal (art. 39 de l’acord regulador de les condicions de treball dels empleats públics de l’Ajuntament de Barcelona). 3. Els desajustos salarials, motiu de queixa de l’interessat Durant el temps que ha durat la situació d’IT, inclosa la pròrroga, el treballador ha percebut l’import de les seves retribucions, tot i que considera que no s’han respectat alguns dels conceptes salarials. Pel que fa al complement de productivitat i assistència, segons l’article 5.3. de l’acord laboral, aquest complement que penalitza qualsevol absència del lloc de treball, s’ha de continuar rebent “en tota la seva extensió” en cas d’accident laboral. 3 El complement corresponent a l’any 2021 es va fer efectiu al treballador, però se li va descomptar la part proporcional corresponent al període del 14 de setembre al 14 d’octubre de 2021. El treballador no estava conforme amb aquesta decisió municipal, però a parer de la Sindicatura, aquest impagament queda justificat pel fet que, en aquell període, el treballador era baixa de la Seguretat Social i, per tant, no formava part de la plantilla municipal. Qüestió diferent és la relativa a l’impagament de les “guàrdies d’ampliació” (GA), també motiu de queixa. En aquest cas, l’annex 3 de l’acord laboral, sobre condicions específiques de treball dels serveis de prevenció, extinció d’incendis i salvament, disposa que les GA no fetes durant períodes de baixa causades per accident de treball en intervenció operativa, com és el cas que ens ocupa, es cobraran igualment (art. 11). L’interessat, amb previsió d’incorporar-se al seu lloc de treball durant l’any 2021, va demanar la realització de les GA per a aquell any, i la seva sol·licitud es va acceptar, d’acord amb el que consta a la llista de personal adscrit a les GA en modalitat de 3, 9 o 12 guàrdies, per a l’any 2021. L’Ajuntament li va abonar les GA corresponents al període d’IT, però no les corresponents al període de pròrroga de l’IT (de l’1 d’abril al 13 de setembre de 2021). Aquesta decisió no sembla coherent si tenim en compte que havia cobrat l’import d’alguns mesos de l’any 2021 (de gener a març). La Sindicatura considera fonamental que l’Ajuntament motivi aquest impagament, més enllà de dir que és conforme a la normativa laboral i a la del conveni municipal. No podem obviar que, del literal de la normativa esmentada, es desprèn que el treballador tenia dret a cobrar el total de les GA, ja que es trobava tècnicament en situació d’IT per accident de treball, i la seva petició de realització de GA havia estat acceptada. Finalment, pel que fa a les discrepàncies sorgides arran de la quantitat per abonar en concepte d’endarreriments, la Sindicatura creu que cal que l’Ajuntament aporti els elements necessaris que justifiquen la denegació de la reclamació del treballador. En aquest punt, convé recordar que el càlcul de les nòmines del personal és una part essencial de la gestió de recursos humans, que ha de tenir en consideració una sèrie de factors, així com les incidències que es produeixin en el termini de pagament. No es pot negar el dret del treballador a conèixer les incidències que han afectat la seva retribució. DECISIÓ D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té 4 com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu no ha estat ajustada a dret, ja que no ha motivat l’impagament de les guàrdies d’ampliació que se li havien aprovat a l’interessat, i tampoc ha justificat suficientment la minva en el pagament d’endarreriments pactats a l’acord laboral. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu que motivi adequadament l’impagament de les Guàrdies d’ampliació reclamades, i que se li comuniqui al treballador.  Recomanar a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu que faciliti al treballador la informació detallada sobre el cobrament dels endarreriments pactats a l’acord laboral. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i s’informarà la persona interessada del seu contingut. 5