AJUNTAMENT DE BARCELONA DISTRICTE MUNICIPAL DE LES CORTS ==================================================== I.M.E. ARÍSTIDES MAILLOL Informe de la revisió limitada del compte d’explotació a 31 de desembre 2017 ÍNDEX 1 - OBJECTIUS I ABAST DEL TREBALL .............................................................................. 1 2 - DESCRIPCIÓ DE LA CONCESSIÓ .................................................................................. 2 2.1 Contractes de gestió de la concessió i activitat de la IME ........................................ 2 2.2 L’ entitat concessionària ........................................................................................... 2 2.3 Compliment de les obligacions establertes i millorades del concessionari ............. 2 3 - COMPTE D’EXPLOTACIÓ IME ARISTIDES MAILLOL ...................................................... 4 3.1 Ingressos per prestació de serveis ........................................................................... 5 3.2 Validació dels preus públics aplicats ........................................................................ 6 3.3 Altres ingressos de gestió ......................................................................................... 6 3.4 Despeses per aprovisionaments............................................................................... 7 3.5 Altres despeses d’explotació .................................................................................... 7 3.6 Despeses de personal ............................................................................................... 9 3.7 Despeses per tributs ............................................................................................... 10 4 - CONCLUSIONS I RECOMANACIONS OBTINGUDES .................................................... 11 4.1 Conclusions ............................................................................................................. 11 4.2. Recomanacions....................................................................................................... 12 ANNEX A - COMPTE D’EXPLOTACIÓ AJUSTAT 1 - OBJECTIUS I ABAST DEL TREBALL El present informe té per objecte la revisió limitada del compte d’explotació de la concessió de la gestió i explotació de la Instal·lació Municipal Esportiva Arístides Maillol del Districte de Les Corts (en endavant “la IME”), corresponent al període de l’1 de gener fins el 31 de desembre de 2017, amb la finalitat de: • Comprovar els documents justificants de les despeses i dels ingressos més rellevants del compte d’explotació. • Verificar el grau de compliment de les diferents obligacions de naturalesa econòmica i comptable establertes en el plec de bases de la concessió. • Presentació de les conclusions i recomanacions obtingudes de la nostra revisió. L’abast del treball realitzat ha consistit en: • L’obtenció del coneixement del negoci de la instal·lació, del sistemes de registre de la informació financera i del control intern de l’entitat concessionària en relació a la IME. • L’obtenció del balanç, compte d’explotació i majors comptables definitius del període revisat, i d’informació relativa als procediments administratius de gestió, de registre i de control intern, mitjançant la realització de varies entrevistes, amb el personal d’Administració de l’entitat concessionària. • La revisió de la informació lliurada, mitjançant documents justificants, i verificació del compliment dels requeriments econòmics i comptables dels plecs de bases de les concessions. • Proposta de ajustaments als comptes d’explotació presentats per la IME, en funció de les incidències detectades. 2 - DESCRIPCIÓ DE LA CONCESSIÓ 2.1 Contractes de gestió de la concessió i activitat de la IME El contracte de concessió de la IME va iniciar-se amb data 1 de juny de 2015 i la seva vigència finalitzava el 30 d’abril de 2017. Amb data 28 d’abril de 2017, s’acordà prorrogar el contracte per un període de 20 mesos, compresos entre l’1 de maig 2017 i el 31 de desembre del 2018. El contracte de gestió de la concessió es relatiu a la gestió i explotació de la Instal·lació Municipal Esportiva Arístides Maillol, situada a l’Avinguda Joan XXIII, 1. El servei i activitats desenvolupats en aquest complex són la oferta d’espais per a escoles i població en edat escolar, per a la pràctica i competició esportiva, i la utilització o lloguer, si s’escau, per a la celebració de competicions de caràcter nacional, estatal o internacional, que tant el concessionari com l’Ajuntament impulsen mitjançant acords amb clubs, federacions catalanes i/o espanyoles, empreses i/o altres agents organitzadors. 2.2 L’ entitat concessionària L’entitat concessionària actual és la Fundación Marcet de Barcelona, escola internacional de futbol, que es dedica a la formació de jugadors, porters i altres professions de futbol i a la consultoria esportiva internacional. 2.3 Compliment de les obligacions establertes i millorades del concessionari De les obligacions del concessionari de naturalesa econòmica i comptable establertes pel contracte de concessió, podem destacar la que estableix un import mínim anual de despesa anual per una sèrie de conceptes. A continuació detallem la despesa establerta i la realment realitzada durant el període 2017 revisat: Import anual Import real a Compte Categoríes s/Millores 31/12/2017 comptable Inversions manteniment instal·lacions 35.400,00 32.507,59 62220000 Material i mobiliari esportiu 14.100,00 10.488,30 60000007 Podem concloure que, l’entitat concessionària no ha complert amb les millores en la seva totalitat, tant en inversions en manteniment d’instal·lacions com en material i mobiliari esportiu, atès que, en general, s’ha executat el 87% de les mateixes. 3 - COMPTE D’EXPLOTACIÓ IME ARISTIDES MAILLOL A continuació presentem el compte d’explotació auditat de la IME, comparatiu amb l’any anterior: Compte d'explotació IME Arístides Maillol 2017 2016 DESPESES 60 APROVISIONAMENTS 11.631,35 13.509,76 600 COMPRES DE MATERIAL ESPORTIU 10.488,30 12.056,88 600 COMPRES DE MATERIAL INFORMÀTIC - - 602 COMPRES ALTRES APROVISIONAMENTS 1.143,05 1.452,88 62 ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIÓ 62.201,40 70.542,26 621 ARRENDAMENTS I CÀNON 6.789,92 6.029,62 622 REPARACIONS I CONSERVACIÓ 32.507,59 36.498,82 623 SERVEIS PROFESSIONALS INDEPENDENTS 1.680,00 3.608,30 624 TRANSPORT - - 625 PRIMES D'ASSEGURANCES 1.363,09 1.500,00 626 SERVEIS BANCARIS 433,52 359,76 627 PUBLICITAT 2.200,00 825,84 628 SUBMINISTRAMENTS 17.227,28 21.439,91 629 ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIO - 280,01 63 TRIBUTS 12.783,04 12.931,86 64 DESPESES DE PERSONAL 64.022,66 60.210,49 640 SOUS I SALARIS 48.073,21 47.045,12 641 INDEMNITZACIONS - 0,00 642 SEGURETAT SOCIAL 15.949,45 13.165,37 65 ALTRES DESPESES DE GESTIÓ - - 650 DESPESES D'ESTRUCTURA - - 68 DOTACIONS PER AMORTITZACIÓ - 1.490,43 TOTAL DESPESES 150.638,45 158.684,80 INGRESSOS 70 INGRESSOS SERVEIS 123.422,33 125.314,19 705 ING. PRESTACIÓ DE SERV. REALITZACIÓ ACT. ESP. 123.422,33 125.314,19 Entrades ocasionals - 13.160,00 Lloguer d'espais esportius 96.102,33 82.509,05 Organització d'activitats esportives 19.170,00 22.920,00 Lloguer puntuals 8.150,00 6.725,14 74 SUBVENCIONS, DONACIONS I LEGATS - 5.294,20 Subvenció explotació per cobrir subministraments - 5.294,20 75 ALTRES INGRESSOS GESTIÓ 30.900,00 28.500,00 752 INGRESSOS PER PUBLICITAT - 4.500,00 752 INGRESOS BAR - - 759 INGRESSOS LLOGUER BAR 30.900,00 24.000,00 TOTAL INGRESSOS 154.322,33 159.108,39 RESULTAT DE L'EXERCICI 3.683,88 423,59 De la revisió limitada realitzada del compte d’explotació del període 2017 revisat, cal destacar els següents punts: 3.1 Ingressos per prestació de serveis El total dels ingressos per prestació de serveis durant l’exercici 2017 ha estat de 123.422,33 euros. La naturalesa d’aquests ingressos és la que es detalla a continuació: 31/12/2017 Lloguers habituals d’espais esportius 96.102,33 Entrades Ocasionals 19.170,00 Organització d’activitats esportives 0,00 Lloguer puntuals 8.150,00 123.422,33 a) Lloguers habituals d’espais El detall dels ingressos per lloguers habituals d’espais esportius del període 2017 revisat, per usuaris, és el següent: 31/12/207 P.B. COLLBLANC 35.619,38 VETERANS DE CATALUNYA 14.692,71 CICUTES 847,80 C. E. LES CORTS BARCELONA 4.941,69 CORSICA 3.428,30 DON BOSCO 1.159,61 FC BCN 15.361,76 IRB 3.493,64 NEUROFUTBOL 1.159,51 OSCAR RODRIQUEZ 1.866,08 PEREGRINOS 3.781,85 ALTRES 9.750,00 96.102,33 Pels ingressos de lloguers habituals i no puntuals, a principi de temporada la IME pacta amb les entitats usuàries uns horaris d’utilització diaris i setmanals. S’ha realitzat un mostreig de les factures amb documentació suport, amb resultat satisfactoris. b) Organització d’activitats Els ingressos d’organització d’activitats esportives corresponen a l’organització del Campus Olímpia, realitzat dins la programació esportiva de l’Ajuntament de Barcelona per import de 19.170,00 euros. No s’han pogut validar els ingressos d’aquesta naturalesa, al no proporcionar-nos un registre auxiliar detallant número usuari i preus. 3.2 Validació dels preus públics aplicats Tal i com es detalla a l’ordenança fiscal de l’Ajuntament de Barcelona per a l’any 2017, als preus públics aprovats relatius als serveis dels equipaments esportius dels districtes, se’ls ha d’aplicar el règim d’IVA segons la normativa vigent. L’entitat concessionària ha aplicat durant la temporada 2017-2018 els preus públics per a l’any 2017. L’entitat gestora, repercuteix el 21% d’IVA als usuaris pels ingressos que obté dels lloguers de les instal·lacions. Considerem correcta aquesta interpretació atès que l’activitat es pot considerar com prestació de serveis de lloguer subjecte a competència de tercers. 3.3 Altres ingressos de gestió El detall d’altres ingressos de gestió del període 2017 revisat, és el següent: 31/12/2017 Publicitat 4.500,00 Cessió explotació Bar 26.400,00 30.900,00 Els ingressos per l’explotació del Bar de l’entitat fins al 31 de desembre de 2017 han estat de 26.400 euros. L’entitat ha enregistrat al mateix compte els ingressos per publicitat, i atès la seva naturalesa, es proposa la seva reclassificació al compte de publicitat. Des del 1 de desembre de 2015 l’Entitat ha cedit la gestió i l’explotació del bar a l’empresa “FMS Activa, S.L.” fins el 31 de maig de 2017, segons contracte formalitzat en data 1 de desembre de 2015. Per aquest servei, es cobren 2.200.- euros mensuals. S’ha revisat el contracte amb resultats satisfactoris. 3.4 Despeses per aprovisionaments El detall de les compres d’aprovisionaments durant el període revisat 2017, és el següent: 31/12/2017 Compra material esportiu 10.488,30 Compres altres aprovisionaments 1.143,05 11.631,35 Dins d’aquest epígraf es registra despesa en concepte de material esportiu, material d’oficina i informàtic i compra de begudes i alimentació, entre d’altres. S’ha realitzat una mostra de factures, per tal de verificar la seva correcta imputació al centre, el període i la seva naturalesa. S’han analitzat 4 factures amb una cobertura del 66,97%% sobre el total d’aquestes despeses. S’han detectat 2 factures que no especifiquen el centre on s’ha realitzat la compra (només va dirigida a la Fundación Marcet), amb el que no es pot verificar la imputació d’aquesta despesa al IME. L’import total d’aquestes és de 4.316,95 euros. 3.5 Altres despeses d’explotació El detall de les altres despeses d’explotació és el següent: 31/12/2017 Arrendaments 6.789,92 Reparacions i conservació 32.507,59 Serveis professionals 1.680,00 Assegurances 1.363,09 Serveis bancaris 433,52 Publicitat 2.200,00 Subministraments 17.227,28 62.201,40 a) Arrendaments i cànon La despesa d’arrendaments i cànon durant tot l’exercici 2017 és de 6.789,92. En d’aquest epígraf s’enregistra el cànon establert segons el contracte de concessió que ascendeix a 5.200,- euros anuals. Hem comprovat la correcta comptabilització d’aquest cànon. La resta del saldo, els 1.589,92 euros correspon a altres lloguers. S’han verificat dos factures, per import total de 1.267,28 euros, cobrint un 80% del saldo i amb resultats sense incidències. b) Reparacions i conservació La principal despesa registrada en aquest epígraf és el servei de manteniment i seguretat de les instal·lacions. D’altra banda també es registra despesa en concepte de compra de productes i material de neteja, kit de vigilància, i reparacions. 31/12/2017 Despeses de manteniment 29.191,35 Despeses de neteja 3.316,24 32.507,59 S’ha realitzat un mostreig de 12 factures, obtenint una cobertura del 89,34% de la despesa imputada. Una de les factura seleccionada no l’hem rebut, per tant no s’ha pogut analitzar. De les 11 factures restants, s’han detectat 3 factures que no especifiquen el centre on s’ha realitzat la compra (només va dirigida a la Fundación Marcet), amb el que no es pot verificar la imputació d’aquesta despesa al IME. L’import total d’aquestes és de 7.768,30 euros. c) Serveis professionals independents Les principals despeses d’explotació per serveis professionals independents corresponen: 31/12/2017 Serveis professional laboral 580,00 Serveis professional fiscal 0,00 Serveis prof. prev.riscos 1.100,00 Serveis de seguretat 0,00 1.680,00 S’ha realitzat un mostreig de 2 factures, obtenint una cobertura del 37,80% de la despesa imputada i una de les factures analitzades no especifiquen el centre on s’ha realitzat la compra (només va dirigida a la Fundación Marcet), amb el que no es pot verificar la imputació d’aquestes despeses al IME. L’import total d’aquestes ascendeix a 550,00 euros. d) Primes d’assegurances Correspon a la prima d’assegurances de responsabilitat civil general. L’entitat no periodifica la despesa segons l’exercici de meritament d’aquesta. Atès que l’import és immaterial no es proposa el seu ajustament. f) Publicitat La principal despesa registrada en aquest epígraf es el servei d’impressió del la publicitat, per import de 2.200 euros. S’ha verificat la totalitat del saldo amb resultats satisfactoris. g) Subministraments El detall dels comptes de subministraments és el següent: 31/12/2017 Gas 5.226,43 Electricitat 11.736,85 Combustibles 264,00 17.227,28 S’ha realitzat una mostra de factures, per tal de verificar la seva correcta imputació al centre, el període i la seva naturalesa. S’han seleccionat 3 factures amb una cobertura del 11,45% sobre el total d’aquestes despeses, i s’han analitzat dos d’elles, al no disposar d’un de les factures sol·licitades. 3.6 Despeses de personal En aquests comptes s’inclouen les nòmines del personal de la IME, així com les despeses de la Seguretat Social, i altres despeses de personal. El detall és el següent: 31/12/2017 Sous i salaris 48.073,21 Seguretat Social 15.949,45 64.022,66 S’ha obtingut la plantilla al tancament exercici 2017 pel període revisat. El detall és el següent: Addicionalment, s’ha obtingut el resum anual de nòmines de l’Entitat i s‘ha verificat que els treballadors indicats es troben inclosos al resum anual i els imports bruts són raonables. 3.7 Despeses per tributs Durant l’exercici 2017, l’entitat concessionària ha comptabilitzat les factures rebudes de despeses de cada centre, per la seva base sense tenir en compte l’IVA, és a dir, com si es pogués deduir la totalitat de l’IVA suportat. Durant el període revisat l’entitat ha aplicat la prorrata del 21%. El percentatge de prorrata estableix el percentatge d’IVA suportat que l’entitat no es podrà deduir i el que es podrà deduir, i per tant, l’import que serà despesa de l’exercici i el que no. Aquesta prorrata es distribueix entre els diferents centres proporcionalment en funció del pes de les despeses que han suportat IVA de cada centre. Aquest Centre té imputada una despesa pel període revisat corresponent a l’IVA suportat no deduïble, 12.783,04 euros. Hem verificat la imputació de la prorrata d’IVA al Centre, sense detectar incidències significatives. 4 - CONCLUSIONS I RECOMANACIONS OBTINGUDES 4.1 Conclusions Com a resultat del nostre treball de revisió limitada de la informació econòmica i comptable relativa a l’explotació de la concessió del Instal·lació Municipal Esportiva Arístides Maillol de l’exercici 2017, s’obtenen les següents conclusions: • Hem realitzat la revisió limitada del compte d’explotació amb resultats satisfactoris, a excepció de la següent reclassificació detectada en el transcurs de la nostra feina: Apartat Descripció informe Import (€) Reclassificacions proposades: Reclassificació l loguer bar a publicitat 3.3 4.500,00 • Durant el nostre treball s’han detectat 6 factures per un import total de 12.635,25 euros, (veure apartats 3.5 i 3.6), que no especifiquen en quin centre s’han realitzat els seus serveis (la factura només va dirigida a la Fundació Marcet). Per aquestes factures no es pot verificar la correcta imputació de la despesa per centres. • S’ha verificat que durant l’exercici 2017, l’entitat concessionària només ha realitzat en global un 87% de les inversions en la renovació de material i el manteniment de les instal·lacions, d’acord amb els imports mínims establerts en els plecs de clàusules del contracte de concessió i amb les millores ofertades per l’entitat concessionària, tal i com es detalla a l’apartat 2.3. • L’entitat no disposa d’un resum anual de nòmines per centre de cost, de manera que dificulta verificar la imputació del personal a cada centre que gestiona. • No s’han pogut validar la integritat dels ingressos del campus olímpia, atès que no ens ha estat facilitada la documentació suport sol·licitada. 4.2. Recomanacions Fruït de la nostra revisió i experiència en la fiscalització de concessions d’entitats locals, realitzem les següents recomanacions: • El sistema d’informació comptable utilitzat per l’empresa gestora de la concessió s’ajusta als requeriments formals dels plecs de bases i a la normativa comptable general. Tot i això, el sistema no permet formular un balanç de situació exclusivament de la IME (només el compte d’explotació). En la mesura de que totes les factures s’imputen a un centre, recomanem que l’entitat hauria de tenir un sistema de comptabilitat de costos que permeti també imputar les partides de balanç per cada centre gestionat. UNIAUDIT OLIVER CAMPS, S.L. ANNEX A COMPTE D’EXPLOTACIÓ AJUSTAT Compte d'explotació IME Arístides Maillol 2017 Auditat Ajustaments Proposat DESPESES 60 APROVISIONAMENTS 11.631,35 11.631,35 600 COMPRES DE MATERIAL ESPORTIU 10.488,30 10.488,30 600 COMPRES DE MATERIAL INFORMÀTIC - - 602 COMPRES ALTRES APROVISIONAMENTS 1.143,05 1.143,05 62 ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIÓ 62.201,40 62.201,40 621 ARRENDAMENTS I CÀNON 6.789,92 6.789,92 622 REPARACIONS I CONSERVACIÓ 32.507,59 32.507,59 623 SERVEIS PROFESSIONALS INDEPENDENTS 1.680,00 1.680,00 624 TRANSPORT - - 625 PRIMES D'ASSEGURANCES 1.363,09 1.363,09 626 SERVEIS BANCARIS 433,52 433,52 627 PUBLICITAT 2.200,00 2.200,00 628 SUBMINISTRAMENTS 17.227,28 17.227,28 629 ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIO - - 63 TRIBUTS 12.783,04 12.783,04 64 DESPESES DE PERSONAL 64.022,66 64.022,66 640 SOUS I SALARIS 48.073,21 48.073,21 641 INDEMNITZACIONS - - 642 SEGURETAT SOCIAL 15.949,45 15.949,45 649 ALTRES DESPESES SOCIALS - - 65 ALTRES DESPESES DE GESTIÓ - - 650 DESPESES D'ESTRUCTURA - - 68 DOTACIONS PER AMORTITZACIÓ - 0,00 TOTAL DESPESES 150.638,45 0,00 150.638,45 INGRESSOS 70 INGRESSOS SERVEIS 123.422,33 123.422,33 705 ING. PRESTACIÓ DE SERV. REALITZACIÓ ACT. ESP. 123.422,33 123.422,33 Entrades ocasionals - 0,00 Lloguer d'espais esportius 96.102,33 96.102,33 Organització d'activitats esportives 19.170,00 19.170,00 Lloguer puntuals 8.150,00 8.150,00 74 SUBVENCIONS, DONACIONS I LEGATS 0,00 0,00 Subvenció explotació per cobrir subministraments - 0,00 75 ALTRES INGRESSOS GESTIÓ 30.900,00 0,00 30.900,00 752 INGRESSOS PER PUBLICITAT - 4.500,00 4.500,00 752 INGRESOS BAR - - 759 INGRESSOS LLOGUER BAR 30.900,00 -4.500,00 26.400,00 TOTAL INGRESSOS 154.322,33 0,00 154.322,33 RESULTAT DE L'EXERCICI 3.683,88 0,00 3.683,88