Desembre - 2022 OFICINA MUNICIPAL DE DADES DEPARTAMENT D’ANÀLISI ÍNDEX DE CONFIANÇA DEL CONSUMIDOR DE BARCELONA DESEMBRE 2022 17 de gener de 2023 Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de Barcelona. Desembre de 2022 L’Índex de Confiança del Consumidor de Barcelona del desembre de 2022 baixa fins als 88,8 punts, valor resultant d’una disminució tant de la situació actual com de les expectatives. El diferencial de l’ICC de la ciutat amb el del conjunt d’Espanya s’escurça respecte al valor del juny, però encara es manté més alt que fa un any. L’Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de Barcelona de desembre de 2022 s’ha situat en un valor de 88,8, al voltant d’onze punts per sota del corresponent al juny del mateix any (99,5) i de deu punts respecte del de desembre de 2021 (98,4). L'ICC de desembre ha estat resultat d'una disminució tant de la situació actual (72,2) com de les expectatives (105,3), que després del màxim assolit el juny del 2021 tornen a presentar un nivell semblant al de fa tres anys. Gràfic 1: Índex de Confiança del Consumidor Barcelona 2018-2022 Font: Baròmetres 2018-2022. Ajuntament de Barcelona. Oficina Municipal de Dades Tal com s’explica a la Nota metodològica, la definició de l’Índex de Confiança del Consumidor és una mitjana aritmètica de tres índexs: el de l’economia de les llars, el de l’economia del territori de referència (en el nostre cas, l’economia de Barcelona) i el del mercat de treball. 2 La dinàmica dels tres components de l'ICC de desembre ha estat similar, si bé amb una caiguda més notable en el cas de l’índex de mercat de treball que, després del màxim del juny passat, baixa fins als 96,9 punts i se situa en un valor semblant al de juny de 2021. Tot i això, manté el valor més alt dels tres components. L’índex de l'economia de la ciutat (79,9) cau uns deu punts en relació amb la darrera dada, mentre que el de l'economia de les llars (89,5) ho fa de manera més moderada, perdent menys de set punts. Gràfic 2: Índex de Confiança del Consumidor. Per components. Barcelona 2018-2022 Font: Baròmetres 2018-2022. Ajuntament de Barcelona. Oficina Municipal de Dades Al gràfic 3 es pot veure el desglossament de cada component de confiança de Barcelona en termes de la valoració de la situació actual i de les expectatives futures. En tots tres indicadors l’evolució ha estat semblant, amb una caiguda més notable del valor de les expectatives que del corresponent a la situació actual. Cal destacar la caiguda més accentuada dels dos components en l’índex de mercat de treball, perdent els cent punts en el cas de la situació actual, encara que es manté per sobre en les expectatives. Pel que fa a l’índex de l’economia de la ciutat i de l’economia de les llars, ambdós valors cauen de manera més moderada respecte al juny. En aquests dos casos, destaca l’ampli diferencial existent entre el valor de la situació actual i el de les expectatives futures (38 punts en l’economia de les llars i 42 punts en l’economia de la ciutat), cosa que no passa en el cas de l’índex de mercat de treball, amb un diferencial de menys de vint punts. 3 Gràfic 3: Components de la Confiança del Consumidor. Barcelona 2019-2022. Font: Baròmetres 2019-2022. Ajuntament de Barcelona. Oficina Municipal de Dades 4 Segons les estimacions del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), l’ICC del conjunt de l’economia espanyola s’ha situat al desembre de 2022 en 68 punts, valor lleugerament per sobre del corresponent al juny del mateix any, però tretze punts més baix que el de desembre de 2021. Aquest resultat ha estat fruit d’una evolució més desfavorable de la situació actual (56,1), mentre que les expectatives (80,0) augmenten vuit punts respecte al valor de juny. Amb aquests resultats, el diferencial entre l’ICC d’Espanya i el de Barcelona s’escurça, arribant als 20,8 punts. Gràfic 4: Índex de Confiança del Consumidor Barcelona i Espanya 2018-2022 Fonts: Índice de Confianza del Consumidor 2018-202. Gobierno de España. CIS Baròmetres 2018-2022. Ajuntament de Barcelona. Oficina Municipal de Dades. Informació retrospectiva L’Oficina Municipal de Dades, amb l’objectiu d’obtenir l’ICC, va fer una ampliació del qüestionari del Baròmetre l’any 2018 per tal de disposar d’informació dels tres components de l’índex. Ara bé, la pregunta sobre confiança en l’economia de les llars ja estava inclosa en el qüestionari original del Baròmetre, raó per la qual és possible disposar de les sèries històriques d’aquesta component de l’ICC des de 2010. Els resultats es mostren al gràfic 5. La sèrie històrica mostra la recuperació de la confiança de l’economia de les llars des dels mínims del desembre de 2012 (64,1) fins al màxim del juny de 2019 (117,4), i el canvi de tendència que es va produir al desembre d’aquell any i què la pandèmia va accentuar durant el 2020, encara que no es van registrar mínims històrics. El juny de 2021 l’índex es va recuperar (105,4), per tornar a caure al desembre, quedant per sota dels cent punts. A partir del juny de 2022, continua la tendència descendent i al 5 desembre l’índex se situa per sota dels 90 punts. L’evolució de la situació i de les expectatives ha estat similar, si bé es constata una sistemàtica millor valoració d’aquestes últimes al llarg de tota la sèrie. Gràfic 5: Índex de Confiança en l’economia de les Llars Barcelona 2010-2022 Font: Baròmetres 2010-2022. Ajuntament de Barcelona. Oficina Municipal de Dades 6 NOTA METODOLÒGICA La confiança del consumidor és un indicador del consum de les llars, element bàsic de la demanda agregada d’una economia i, per tant, clau en l’anàlisi de l’evolució econòmica a curt termini. L’Índex de Confiança del Consumidor (ICC) mesura el sentiment, optimista o pessimista, que tenen les llars respecte a la seva economia, tant en el passat com en el futur, segons les seves expectatives. Aquest sentiment condiciona la seva propensió al consum. Per aquest motiu, inversors, fabricants, bancs i governs fan servir aquest indicador en el diagnòstic sobre la dinàmica econòmica. L’Índex de Confiança del Consumidor va néixer als anys seixanta als Estats Units, per iniciativa d’un grup empresarial sense afany de lucre, The Conference Board i, també de la Universitat de Michigan. Posteriorment, s’ha estès a tot el món. A la Comissió Europea és responsabilitat de la DG EcoFin, en el programa European Business Cycle Indicators. A Espanya s’elabora des de 2004 i és una estadística oficial. Inicialment va ser responsabilitat de l’Instituto de Crédito Oficial (ICO) i, des de 2011, és responsabilitat del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). El Banc d’Espanya inclou l’ICC com a indicador principal de la demanda agregada de l’economia espanyola al Boletin Económico i ha mostrat la seva correlació cíclica amb l’evolució del PIB1. Per a Catalunya aquest indicador no està disponible. No existeix una metodologia totalment homogènia de l’ICC, però la confiança sempre queda definida com una mitjana entre l’avaluació retrospectiva de la dinàmica econòmica (situació) i l’avaluació del futur d’aquesta dinàmica (expectatives). El CIS fa servir tres components de confiança per definir l’Índex de Confiança dels Consumidors general, aquestes tres components són:  Confiança en l’economia de la llar  Confiança en l’economia de referència  Confiança en el mercat de treball En els tres casos l’Índex de Confiança es defineix de la següent forma: [(Saldo respostes + i - respecte Situació + 100) + (Saldo respostes + i – respecte Expectatives + 100)] / 2 L’Índex de Confiança del Consumidor general (ICC) és la mitjana aritmètica dels tres índexs esmentats. 1 J. Jareño “Las encuestas de opinión en el análisis coyuntural de la economía española”. Banco de España. Doc nº 0706. 2007. 7