Refugis climàtics: procés participatiu El projecte “REFUGIS CLIMÀTICS” s’emmarca en el programa “Urban Innovation Action” (UIA) de la Comissió Europea que té com a objectius provar noves solucions per al desenvolupament urbà sostenible que tinguin impacte en el conjunt dels membres de la Unió Europea. Refugis Climàtics, Urban Innovation Action” (UIA) i Unió Europea Projecte co-finançat amb fons europeus FEDER en el marc de la 3a convocatòria UIA Índex 1 Context ............................................................................. 04 2 Objectius del procés participatiu ................................... 05 3 Persones destinatàries ................................................... 06 4 Procés participatiu .......................................................... 07 - Abans d’iniciar el procés participatiu .............................. 07 - Sessions del procés participatiu ..................................... 07 Sessió 1........................................................................... 07 Sessió 2 .......................................................................... 10 Sessió de retorn ............................................................. 12 Sessió 3 .......................................................................... 14 Sessió 4 ........................................................................... 16 5 Valoració breu .................................................................. 18 1 Context El projecte Refugis Climàtics, que l’Ajuntament de Barcelona desplega amb el suport i fi- nançament FEDER en el marc de la tercera convocatòria del programa Urban Innovative Actions (UIA), és un projecte que busca transformar les escoles per adaptar-les al canvi climàtic. Aquestes transformacions es fan a partir de la introducció de solucions verdes (in- corporant arbres i plantes), blaves (punts d’aigua) i grises (elements d’ombra i ventilació) als patis i edificis escolars. Com a prova pilot, el projecte transforma un total d’onze escoles. En el procés de disseny de la transformació hi participa el conjunt de la comunitat educativa, prenent part activa de la selecció de solucions que cal desplegar al seu centre educatiu. Les intervencions s’avaluen per tal de quantificar els impactes en el medi ambient, la salut i el benestar de totes les per- sones usuàries: alumnat, professorat i veïnat. L’experiència aporta coneixement sobre com adaptar-se i combatre el canvi climàtic a totes les escoles participants, que també reben recursos i una formació específica. La transfor- mació es comparteix amb el barri, atesa l’obertura dels patis a la comunitat fora de l’horari lectiu. 3 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu 2 Objectius del procés participatiu El procés participatiu persegueix l’objectiu general d’implicar la comunitat educativa en el projecte. També busca acomplir els objectius específics següents: 1) Ajudar els tècnics a definir les mesures que es desplegaran a cada escola d’acord amb les seves necessitats i característi- ques particulars. 2) Avaluar l’impacte de les mesures desplegades. 4 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu 3 Persones destinatàries El procés participatiu va dirigit a tota la comunitat educativa: professorat, alumnat, fa- mílies i personal no docent. També es pot comptar amb associacions, entitats del barri i comerços. Equip directiu L’equip directiu assumeix la coordinació del projecte al centre educatiu. El seu paper és el de dinamitzar la comunitat educativa en relació amb el projecte, i supervisar i impulsar les activitats associades al projecte. Mestres El claustre és clau per contribuir a fer arribar a l’alumnat els continguts pedagògics as- sociats al projecte de refugis climàtics. Dins d’aquest col·lectiu, pren una rellevància es- pecial el professorat de 5è i 6è, en la mesura que forma part del grup motor del projecte a l’escola. Alumnat El conjunt de l’alumnat participa en el procés participatiu, especialment el grup de 5è- 6è, que forma part del grup motor del projecte a l’escola. L’alumnat de 5è-6è, a més de formar part del grup motor que participa en les sessions del procés participatiu, treballa l’emergència climàtica a l’escola. Famílies/AFA Moltes de les escoles participants en el projecte de refugis climàtics compten amb fa- mílies molt implicades en els assumptes de l’escola, i fins i tot les respectives AFA tenen grups de treball i comissions que tracten sobre patis, sostenibilitat i canvi climàtic. Per això, la seva participació pot significar una aportació molt positiva per al projecte. Altres grups En algunes escoles, pot ser convenient incorporar en el debat l’equip de monitoratge (d’acollida, menjador, casals...), i altres agents (consergeria, personal de neteja i/o man- teniment, ...) o equipaments associats (escola bressol o institut proper, entitats amb les quals es té una col·laboració estreta, etcètera). Cada centre educatiu fa la convocatòria de les trobades, procurant aconseguir la màxi- ma representativitat de totes les sensibilitats i perfils presents a l’escola. 5 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu 4 Procés participatiu Abans d’iniciar el procés participatiu Durant les sessions de formació inicial es demana als centres constituir un grup motor, for- mat per tots els agents esmentats anteriorment. També es demana als equips dels centres que facin un treball previ a la primera sessió per explicar el context del projecte europeu al conjunt de la comunitat educativa de la seva es- cola, donant a conèixer el concepte de refugi climàtic i altres conceptes importants apresos durant les sessions de formació, perquè tots els que participaran a la sessió tinguin la ma- teixa informació de partida. Sessions del procés participatiu Les sessions del procés participatiu tenen lloc de manera individualitzada a cada escola pilot, adaptant la data i alguns elements de la sessió a les necessitats i els requisits de cada comunitat educativa. Sessió 1 Objectius específics de la sessió • Donar a conèixer el projecte de refugis climàtics a la comunitat educativa. • Validar les necessitats en clau d’adaptació climàtica que té cada centre. • Prioritzar les mesures que cal desplegar (d’acord amb el catàleg de solucions disponibles). • Proposar aspectes de detall de les mesures que cal desplegar. Dinàmiques realitzades Després d’una explicació sobre el concepte d’adaptació al canvi climàtic, el concepte de refugi climàtic, una exposició sobre els objectius generals, eixos de treball, programació i pressupost global del projecte, així com la dotació màxima per escola pilot per part de re- presentats de l’Ajuntament, s’inicia la primera dinàmica. La primera dinàmica consisteix en una explicació sobre les necessitats en clau climàtica que té cada centre educatiu, detecta- des per part de l’equip tècnic del projecte. Els participants validen l’anàlisi tècnica, aportant observacions a la diagnosi sobre necessitats que no hagin estat detectades a la diagnosi tècnica. Posteriorment es presenta el catàleg de solucions tècniques i es demana als assistents que, mitjançant una dinàmica en la qual participen els diversos col·lectius de la comunitat edu- cativa en grups mixtos, prioritzin les solucions que consideren més adients per al seu centre educatiu, tenint en compte l’anàlisi tècnica. 6 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Les solucions que han estat més ben valorades per part del tot el grup motor s’ubiquen en un mapa del centre educatiu i es reflexiona sobre les oportunitats pedagògiques que ofereix. Dates Aquesta sessió va tenir lloc a cadascuna de les escoles pilot durant les dates indicades a continuació: Escola Districte Data Participants Cervantes Ciutat Vella 26/09/2019 21 Els Llorers L’Eixample 26/09/2019 18 Ramon Casas Sants-Montjuïc 03/10/2019 14 Ítaca Les Corts 02/10/2019 19 Poeta Foix Sarrià - Sant Gervasi 01/10/2019 21 Rius i Taulet Gràcia 10/10/2019 17 Font d’en Fargas Horta-Guinardó 27/09/2019 19 Antaviana Nou Barris 01/10/2019 16 Can Fabra Sant Andreu 30/09/2019 19 El Poblenou Sant Martí 25/09/2019 17 Vila Olímpica Sant Martí 04/10/2019 20 Total 201 7 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Resultats generals per a totes les escoles En general, es pot valorar la sessió 1 del procés participatiu destacant els elements següents: • La comunitat educativa dels centres ha estat ben representada a les sessions (equip directiu, mestres, personal no docent, alumnat, famílies, entitats del barri, etcètera). • El treball previ a les aules ha estat molt variat i divers segons el centre, amb una forta implicació de l’alumnat de 5è. • Les dinàmiques (i la durada) de les sessions han estat ben valorades per part dels equips directius i la resta de participants. • Hi ha un elevat grau d’interès i d’implicació per part de tots els participants. El projecte engresca! • Demanda generalitzada dels centres de continuar amb més participació. 8 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participat8iu Sessió 2 Objectius específics de la sessió • Explicar la priorització de solucions feta pel CEB basant-se en la diagnosi tècnica i als resultats de la primera sessió (priorització in- closa en les bases del concurs). • Comentar i debatre la priorització de solucions amb la comunitat educativa. • Explicar el calendari i els propers passos a partir d’ara (visites, obres, etcètera). • Acompanyar els equips d’arquitectes adjudicataris dels projectes per tal que examinin les instal·lacions del centre. Metodologia utilitzada L’equip d’arquitectes presenta les solucions prioritzades per ser implementades a cada cen- tre, agrupades en solucions principals i actuacions complementàries (que s’executaran en cas que hi hagi pressupost disponible després d’executar les actuacions principals). Per a cadascuna de les solucions proposades, els i les membres de la comunitat educativa poden realitzar les seves aportacions. Després de detallar el calendari de les obres i els propers passos del procés participatiu, l’equip d’arquitectes visita els espais de l’escola que seran objecte de les obres constructives. Dates Aquesta sessió va tenir lloc a cadascuna de les escoles pilot durant les dates indicades a continuació: Escola Districte Data Participants Cervantes Ciutat Vella 05/02/2020 10 Els Llorers L’Eixample 14/02/2020 19 Ramon Casas Sants-Montjuïc 07/02/2020 9 Ítaca Les Corts 03/02/2020 10 Poeta Foix Sarrià - Sant Gervasi 04/02/2020 13 Rius i Taulet Gràcia 12/02/2020 9 Font d’en Fargas Horta-Guinardó 07/02/2020 7 Antaviana Nou Barris 05/02/2020 27 Can Fabra Sant Andreu 10/02/2020 10 El Poblenou Sant Martí 13/02/2020 9 Vila Olímpica Sant Martí 07/02/2020 9 Total 132 9 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu 10 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Sessió de retorn Un cop s’ha dut a terme la sessió d’intercanvi entre l’equip d’arquitectes i la comunitat edu- cativa de cada escola, els equips al càrrec de la redacció dels projectes de transformació dels centres incorporen les observacions de l’equip tècnic del projecte i de les persones participants de la sessió 2. En aquesta sessió de retorn, s’exposa a la comunitat educativa el projecte final. Atesa la situació d’emergència sanitària del moment que va tenir lloc aquesta sessió durant el projecte pilot, va ser en format virtual. Objectius específics de la sessió • Exposar a la comunitat educativa els detalls del projecte de refugi climàtic proposat per cada centre educatiu. • Explicar com es duran a terme les obres (calendari, logística, espais afectats...). • Resoldre dubtes i aclariments que pugui tenir la comunitat educativa. Dates Aquesta sessió va tenir lloc a cadascuna de les escoles pilot durant les dates indicades a continuació: Escola Districte Data Participants Cervantes Ciutat Vella 27/04/2020 3 Els Llorers L’Eixample 04/05/2020 4 Ramon Casas Sants-Montjuïc 04/05/2020 4 Ítaca Les Corts 27/04/2020 3 Poeta Foix Sarrià - Sant Gervasi 05/05/2020 4 Rius i Taulet Gràcia 06/05/2020 3 Font d’en Fargas Horta-Guinardó 29/04/2020 4 Antaviana Nou Barris 30/04/2020 3 Can Fabra Sant Andreu 05/05/2020 3 El Poblenou Sant Martí 30/04/2020 3 Vila Olímpica Sant Martí 30/04/2020 3 Total 37 11 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Una comunitat educa- tiva ben preparada i un debat constructiu molt profitós! 12 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Sessió 3 Objectius específics de la sessió • Valorar, mitjançant una dinàmica participativa, el resultat de les intervencions que han estat executades durant l’estiu del 2020 i l’impacte de les mesures. • Recollir la valoració de tota la comunitat educativa i fer un retorn a l’equip d’arquitectes i a la resta de tècnics participants. • Donar a conèixer a tota la comunitat educativa del centre els processos i canvis que hi ha hagut i hi haurà, relatius al projecte Refugis Climàtics a les Escoles. • Informar de l’estat del projecte. • Tractar algunes qüestions que cal resoldre: Com afecten els canvis en l’edifici i el pati a tota la comunitat educativa? Són els resultats que s’esperaven? Com han quedat les obres? Primeres impressions. Dinàmiques realitzades Com a conseqüència de les mesures de seguretat derivades de l’emergència sanitària, el projecte pilot va haver de desenvolupar aquesta sessió en format virtual i presencial. Aquesta metodologia dual de sessions de participació ha permès evitar el contacte entre grups bombolla. Per això, s’hi diferencien les sessions destinades a l’alumnat de les destinades a la resta de la comunitat educativa (adults). A més, es combina el format virtual i presencial, adequant cada sessió al seu perfil d’assistents. Durant les sessions de participació amb l’alumnat, tant en la versió presencial com telemà- tica, s’han plantejat diverses preguntes per tal de reflexionar entorn dels canvis realitzats a l’escola. Qüestions sobre què és el que ha canviat i com fa sentir l’alumnat. Durant les sessions de participació amb les persones adultes es presenta la valoració de l’equip d’experts i es qüestiona als i les membres de la comunitat educativa adulta sobre com els fan sentir les accions realitzades i sobre la seva valoració de les intervencions. Dates Escola Districte Sessió Data Participants Cervantes Ciutat Vella Virtual adults 04/03/2021 12 Sessió autònoma alumnat 03/2021 22 Els Llorers L’Eixample Virtual adults 19/11/2021 10 Sessió autònoma alumnat 11/2021 48 Ramon Casas Sants-Montjuïc Virtual adults 18/11/2021 7 Sessió autònoma alumnat 11/2021 47 Ítaca Les Corts Virtual adults 03/12/2021 10 Sessió autònoma alumnat 23/11/2021 19 Poeta Foix Sarrià - Sant Gervasi Virtual adults 15/12/2021 9 Sessió autònoma alumnat 11/2021 27 13 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Rius i Taulet Gràcia Virtual adults 15/12/2021 13 Sessió autònoma alumnat 14/12/2021 20 Font d’en Fargas Horta-Guinardó Virtual adults 01/12/2021 7 Sessió autònoma alumnat 11/2021 92 Antaviana Nou Barris Virtual adults 27/11/2021 4 Sessió autònoma alumnat 24/11/2021 19 Can Fabra Sant Andreu Virtual adults 02/12/2021 12 Sessió autònoma alumnat 24/11/2021 52 El Poblenou Sant Martí Virtual adults 01/12/2021 10 Sessió autònoma alumnat 04/12/2021 24 Vila Olímpica Sant Martí Virtual adults 03/12/2021 7 Sessió autònoma alumnat 01/12/2021 24 Total 495 14 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Sessió 4 Objectius específics de la sessió • Valorar mitjançant una dinàmica participativa, l’impacte climàtic de les intervencions executades durant l’estiu del 2020. • Informar de l’estat del projecte i de les tasques d’avaluació realitzades per part de l’equip científic, tot aportant alguna dada preliminar. • Recollir la valoració de l’alumnat i de la resta de la comunitat educativa sobre la globalitat del projecte, tant per poder fer el re- torn a l’equip del projecte com per reflexionar entorn de les actua- cions blaves, verdes i grises per tal de generar aprenentatges de cara a la seva implantació en altres centres. • Promoure la durabilitat, gestió i manteniment del projecte més enllà del tancament per part de l’equip de suport. Dinàmiques realitzades Seguint la línia de les terceres sessions de participació, en la qual es van adaptar les dinà- miques a les condicions de seguretat marcades per l’emergència sanitària, s’ha plantejat una proposta amb dos models de sessió en funció del públic: d’una banda, una sessió per a l’alumnat, i de l’altra, una enquesta per a la resta de la comunitat educativa (persones adul- tes). A la vegada, la data de realització de les sessions va condicionar-ne el disseny. El juny és un mes amb alta càrrega de feina per a les escoles, que estan tancant el curs escolar. Per això, es va plantejar reduir, en la mesura que fos possible, les demandes als centres i les tasques de preparació prèvies. Alumnat S’entrega una capsa amb diversos recursos i s’explica a l’alumnat que aquesta serà la seva última sessió com a protagonistes del projecte. Durant la sessió es recollirà la seva visió i es guardaran els aprenentatges per a l’escola. La capsa amb els recursos servirà com a element de traspàs del protagonisme als alumnes de 5è que lideraran el projecte durant el proper curs, i llavors traspassaran el testimoni al grup d’alumnes següent, on podran anar acumu- lant el coneixement vinculat amb el refugi i l’emergència climàtica. A la caixa hi trobaran una memòria USB amb un vídeo que s’ha enregistrat durant tota la seva participació al projecte, amb testimonis de l’alumnat i el professorat, i uns petits informes amb els resultats preliminars de les avaluacions realitzades per part dels equips d’ISGlobal i l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Per tal d’avaluar els canvis i valorar el projecte, es duu a terme una dinàmica on es mostren les fotografies de les intervencions enganxades a la pissarra i s’hi van afegint icones que re- presenten l’avaluació subjectiva de l’alumnat. Per acabar, es proposa que s’escrigui un petit manifest a partir d’una base que se’ls facilitarà per introduir-lo a la caixa que reculli l’energia del projecte i evidenciï la necessitat de seguir treballant entorn del canvi climàtic a l’escola. 15 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Comunitat educativa (persones adultes) Abans de fer l’enquesta, es proposa la visualització de diversos recursos informatius que ajuden a recordar les etapes del projecte i les intervencions realitzades a les escoles, a més de mostrar part de la feina feta per l’equip de científics del projecte pel que fa a l’avaluació i la monitorització dels impactes. Dates Escola Districte Data Participants Cervantes Ciutat Vella 09/06/2021 34 Els Llorers L’Eixample 15/06/2021 36 Ramon Casas Sants-Montjuïc 18/06/2021 17 Ítaca Les Corts 10/06/2021 34 Poeta Foix Sarrià - Sant Gervasi 07/06/2021 32 Rius i Taulet Gràcia 09/06/2021 41 Font d’en Fargas Horta-Guinardó 09/06/2021 (professorat) 96 Antaviana Nou Barris 07/06/2021 21 Can Fabra Sant Andreu Dinàmica realitzada 11 per part del professorat El Poblenou Sant Martí 16/06/2021 37 Vila Olímpica Sant Martí 14/06/2021 29 Total 388 16 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu 5 Valoració breu Les persones participants valoren molt positivament les sessions participatives, que obte- nen una puntuació mitjana superior al 8 (en una escala del 0 al 10) en cadascuna d’elles. Els aspectes més ben valorats són les oportunitats de participar durant la sessió i la satisfac- ció amb la persona dinamitzadora. Els detalls de la valoració de les sessions els va recollir l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB). El procés participatiu ha demostrat ser una de les claus d’èxit del projecte. Ha servit per adequar les mesures implementades a les necessitats de cada centre, però també per fer partícips les comunitats educatives dels processos de transformació que han tingut les escoles i, alhora, ha facilitat donar-los a conèixer els reptes associats a l’emergència climà- tica. A continuació es valoren diversos aspectes transversals de les quatre sessions de partici- pació realitzades entre els anys 2019 i 2021. Organització del procés • És convenient crear un grup motor que es mantingui constant al llarg de tot el procés. Si això no és possible, cal que els representants que participen en les sessions de participació tinguin tota la informació que s’ha fet en les fases anteriors. • La participació de tots els perfils de la comunitat educativa, en especial de l’alumnat, és essencial per a la presa de decisions sobre els canvis a l’escola. És aconsellable fer ses- sions participatives en les quals hi hagi tots els agents de la comunitat educativa junts, però cal vetllar perquè les dinàmiques siguin adaptades a tots els perfils. Tot un repte, vaja! • Caldria intentar unificar sessions i actuacions dels diferents socis del projecte a l’escola per deslliurar de càrrega el professorat i no ser repetitius. • Intercalar sessions de participació amb sessions de formació o de seguiment del projecte facilita el desenvolupament del projecte. • En processos de transformació física dels espais educatius, cal vetllar perquè els tempos de les escoles i els tempos d’elaboració dels projectes puguin adequar-se. • Cada centre educatiu i comunitat educativa és diferent, i tenen un tarannà propi que fa que el procés participatiu s’hi hagi d’adequar. Per exemple, alguns centres agraeixen un con- tacte més proper, d’altres tenen una relació poc participativa amb les famílies, etcètera. 17 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Comunicació del procés i interacció amb els centres • En alguns casos, hauria estat convenient tenir una persona d’interlocució directa entre l’equip de suport i les famílies del centre per evitar la falsa sensació que per part de l’equip directiu es prenien decisions unilaterals. • És desitjable que hi hagi un únic interlocutor per part del projecte amb el centre educatiu que coordini totes les actuacions dels diferents socis, per no angoixar el professorat i cen- tralitzar la informació i les demandes. • Cal coordinar bé les dates de les sessions i avaluacions valorant la càrrega de feina interna de les escoles per no saturar el professorat o la resta de la comunitat. • Si no és possible que tot l’alumnat participi en les sessions participatives, s’ha de garantir un traspàs a tots. • Es considera convenient dedicar esforços a dimensionar i comunicar adequadament l’abast real del projecte perquè les escoles no es facin falses expectatives respecte als canvis que es podran aconseguir als centres i que d’aquesta manera això ajudi a augmentar el seu grau de satisfacció amb les intervencions. • Igualment, convé fer un retorn adequat dels resultats del procés a la comunitat educativa, per destacar la contribució de la participació als resultats de la intervenció als centres edu- catius, i per reforçar la confiança de la comunitat en les pràctiques participatives. Execució de les sessions • Comptar amb personal específic (equips d’arquitectes, experts en canvi climàtic, personal del CEB) en les sessions va servir per transmetre coneixement de manera fonamentada. • Convé visitar l’espai amb els membres de la comunitat educativa i els equips d’arquitectes per valorar les possibles solucions in situ. 18 Ajuntament de Barcelona Refugis climàtics: procés participatiu Refugis climàtics: Refugis Climàtics, procés participatiu Urban Innovation Action” (UIA) i Unió Europea Projecte co-finançat amb fons europeus FEDER en el marc de la 3a convocatòria UIA