GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Annex_1: Circuit d’atorgament de la Gestió Cívica GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Estimació calendari - Circuit d’atorgament de la Gestió cívica Anunci BOPB 01 juny 30d Assignació directa Concurrència pública Sol·licitud del projecte 01 juliol 15d Revisió DSG Bases 01 juliol 15d Valoració projecte DSPT i Revisió DSG conveni i 15 juliol 15d Informe SSJJ/ Informe Intervenció/ Revisió 15 juliol 30d tramitació SAP DSG i tramitació SIR, etc. Proposta/validació Conveni a TPC 01 set (agost inhàbil) 30d Proposta/validació Bases Concurrència a TPC 15 set (agost inhàbil) 15d Informe SSJJ/ Informe Intervenció/ Revisió DSG 01 octubre 30d Publicació Bases BOPB: Sol·licitud del 01 octubre 30d i tramitació SIR, etc. projecte Aprovació Comissió Govern (previ Copèrnic) 01 novembre 15d 1a i 2a mesa; 3a mesa: valoració projecte 01 novembre 23d Expedient, Notificació i signatura 15 novembre 7d Copèrnic, Expedient , Notificació i signatura 22 novembre 7d Informació a Òrgan participatiu 01 set – 30 nov Informació a TPC 30 oct – 30 nov Atorgament 30 novembre 5 mesos Atorgament 30 novembre 5 mesos hàbils hàbils *El tràmit de presentació a la TPC es podria adaptar a les necessitats de l’òrgan municipal responsable convocant, per exemple, una TPC extraordinària per tal d’agilitzar tramitacions endarrerides. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes Annex_2: Model d’anunci inicial de Gestió Cívica a) En cas de tractar-se d’un equipament on s’hi ha desenvolupat un projecte de Gestió Cívica: ANUNCI Per Decret de la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona, a data de _____________, ha adoptat el següent ACORD: APROVAR INICIALMENT la proposta per desenvolupar un projecte de Gestió Cívica a l’equipament ________________ al barri de ________________ del districte ________________ de Barcelona a favor de l’entitat ___________________. FER CONSTAR que l’entitat sol·licitant acredita que la seva figura jurídica es tracta d’una entitat sense ànim de lucre, que la missió de l’entitat està relacionada amb l’objecte de la Gestió Cívica, que la seva seu social està ubicada al barri/districte/ciutat de Barcelona corresponent a l’objecte de la Gestió Cívica, i que justifica una antiguitat major de 5 anys relacionada amb l’activitat objecte de la Gestió Cívica (o en el cas de les entitats de segon grau, una de les entitats associades). AUTORITZAR la despesa per un import de _____________ euros, amb el desglossament de _____________ euros per anualitat ___________, amb càrrec als pressupostos municipals de cada anualitat i a la partida _____________, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient a les partides corresponents. SOTMETRE a informació pública l’esmentat anunci durant un termini de 20 dies hàbils mitjançant publicació d'anuncis en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, en el taulell d'anuncis municipal i en el DOGC, d'acord amb l'article 124.2 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals. Si una vegada finalitzat el termini d’informació pública s’haguessin formulat al·legacions o sol·licituds per part d’altres entitats sense ànim de lucre interessades que presentin i compleixin amb la documentació relativa als requisits i la capacitat de l’entitat per a la Gestió Cívica (annex_3), i que facin palesa l’existència de diverses entitats amb característiques idèntiques o semblants, d’acord a l’article 34 de la Llei 22/1998, de 30 de desembre, Carta municipal de Barcelona, s’iniciarà el procediment de concurrència pública. En cas contrari, cal entendre aprovada definitivament la proposta d’atorgament del projecte d’iniciativa ciutadana de Gestió Cívica. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes b) En cas de tractar-se d’un equipament on no s’hi ha desenvolupat un projecte de Gestió Cívica, que el desenvolupament de la Gestió Cívica anterior no hagi estat valorat satisfactòriament per l’òrgan responsable o no hagi estat notificat l’interès de donar continuïtat al projecte per part de l’entitat: ANUNCI La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona, a data de _____________, ha adoptat el següent ACORD: ANUNCIAR l’obertura de la convocatòria per a la recepció de sol·licituds relatives a l’atorgament d’una subvenció per un projecte de Gestió Cívica a desenvolupar a l’equipament ________________ al barri de ________________ del districte ________________ de Barcelona. ANUNCIAR que les entitats sol·licitants per a optar a l’atorgament ha de presentar i complir amb la documentació relativa als requisits i la capacitat de l’entitat per a la Gestió Cívica (annex_3) que s’adjunten a continuació. AUTORITZAR la despesa per un import de _____________ euros, amb el desglossament de _____________ euros per anualitat ___________, amb càrrec als pressupostos municipals de cada anualitat i a la partida _____________, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient a les partides corresponents. SOTMETRE a informació pública l’esmentat anunci durant un termini de 20 dies hàbils mitjançant publicació d'anuncis en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, en el taulell d'anuncis municipal i en el DOGC, d'acord amb l'article 124.2 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals. Si una vegada finalitzat el termini d’informació pública s’haguessin rebut i acreditat diverses sol·licituds d’entitats sense ànim de lucre interessades que presentin i compleixin amb la documentació relativa als requisits i la capacitat de l’entitat per a la Gestió Cívica, d’acord a l’article 34 de la Llei 22/1998, de 30 de desembre, Carta Municipal de Barcelona, s’iniciarà el procediment de concurrència pública. En cas contrari, l’atorgament quedarà desert, o en cas d’una sola sol·licitud es procedirà a la seva avaluació tècnica seguint els mateixos criteris establerts pel Model de Bases de Gestió Cívica d’Equipaments, per a activitats i serveis municipals de l’Ajuntament de Barcelona (procediment d’assignació directa). GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes Annex_3: Sol·licitud d’interès i documentació requerida: SOL·LICITUD PEL DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE DE GESTIÓ CÍVICA A L’EQUIPAMENT: ___________________ Qui sotasigna, el/la senyor/senyora __________________ amb DNI/NIE núm. ________, en nom propi/en qualitat de representant legal de l’entitat _______________ amb NIF núm. ________ amb domicili a efectes de comunicacions a __________________, telèfon ____________ i correu electrònic __________________, als efectes de notificar l’interès pel desenvolupament del projecte de Gestió Cívica a l’equipament ______________. DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT • Que l’entitat està interessada en desenvolupar el projecte de Gestió Cívica a l’equipament _________________. Localitat, data i signatura de la persona declarant DOCUMENTACIÓ RELATIVA ALS REQUISITS I LA CAPACITAT DE L’ENTITAT PER A LA GESTIÓ CÍVICA: a) Declaració d’interès on hi consti: - Nom de l’equipament on desenvoluparia la Gestió Cívica - Nom de l’entitat amb NIF/CIF, que acrediti una antiguitat major de 5 anys (en el cas d’entitats de segon grau, una de les entitats associades), la seu social al barri/districte/ciutat de Barcelona corresponent, i la missió de l’entitat relacionada amb l’objecte de la Gestió Cívica. - Nom representant amb NIF i amb domicili, telèfon i correu-e a l’efecte de comunicacions b) Documentació acreditativa de l’entitat i de la persona representant: - Certificat de composició de l’òrgan de govern, emès pel Registre d’Entitats Jurídiques del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya - Certificació de l’acord de l’òrgan de govern pel qual la persona jurídica apodera la persona representant per fer la sol·licitud, o bé escriptura on constin els poders de la representant. c) Declaració responsable, signada pel representant legal de l’entitat, que asseguri: - Que l’entitat està inscrita en el Fitxer General d’Entitats Ciutadanes de l’Ajuntament i que les circumstàncies reflectides en aquest fitxer no han experimentat cap variació o que, si escau, adjunta la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de l’entitat o variacions. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes - Que ha justificat totes les subvencions atorgades anteriorment per l’Ajuntament de Barcelona, organismes autònoms, entitats públiques empresarials i altres ens dependents. - Que no es troba incursa en cap causa de prohibició per rebre subvencions de l’Administració, ni ha donat lloc a cap resolució per incompliment d’un conveni anterior de gestió cívica. - Que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT), la Tresoreria de la Seguretat Social (TGSS) i la Hisenda municipal, imposades per les disposicions vigents, i que autoritza l’Ajuntament de Barcelona a sol·licitar de les administracions esmentades, directament o a través del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya, les dades justificatives o certificats corresponents. - Que dóna compliment de la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals. - Que dóna compliment de la normativa en matèria d’igualtat de gènere. - Que l’entitat no està incursa ni ho ha estat en el darrer any en cap expedient administratiu (ja sigui sancionador o de restabliment de la legalitat) per vulneració greu o molt greu de les ordenances municipals en qüestions vinculades a l’autoritat administrativa (particularment en relació amb el desenvolupament d’esdeveniments, incompliments d’horaris, etcètera). - Que designa i accepta la utilització de l’adreça electrònica, previstos a l’article 43 de la Llei 39/2015, per a totes les notificacions i comunicacions derivades del procediment de selecció. - Que respecta els principis de transparència i bon govern en tot el que fa referència a la gestió cívica d’equipaments o serveis, especificant els codis o normatives (Codi Ètic de les Associacions de Barcelona, o altres d’anàloga naturalesa) que fa servir l’entitat com a referència, i els indicadors que permeten el seguiment i l’avaluació de l’acompliment d’aquests principis; concretant les dades de transparència econòmica i el sistema de governança, així com el compliment, quan correspongui, de l’article 15 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes Annex_4: Presentació del projecte de Gestió Cívica: DOCUMENTACIÓ RELATIVA A LA PRESENTACIÓ DEL PROJECTE DE GESTIÓ CÍVICA: a) Declaració de presentació del projecte on hi consti: - Nom de l’equipament on es desenvoluparia la Gestió cívica - Nom de l’entitat amb NIF/CIF - Nom representant amb NIF i amb domicili, telèfon i correu-e a l’efecte de comunicacions b) Projecte de Gestió Cívica on s’hi descrigui: 1. Descripció del procés d’elaboració del projecte presentat en què s’explicitin participants a títol individual o col·lectiu que han format part. 2. Característiques de l’entorn sòcio-econòmic i cultural on s’ubica l’equipament que siguin rellevants per al projecte de gestió cívica. 3. Objectius generals i específics. Àmbits d’actuació i tipologia de les activitats proposades. 4. Organització i funcionament. 5. Pla de foment de la participació en la gestió del projecte de l’equipament, que ha d’incloure els espais o òrgans de participació, espais de coordinació entre l’equipament i a l’entitat gestora, mecanismes de participació de les persones o entitats usuàries, de la ciutadania en general, mecanismes de relació amb els agents de l’entorn i per fomentar la pluralitat de la participació; i estratègies per a incentivar-la més enllà dels canals. 6. Sistema d’avaluació dels resultats 7. Pla de comunicació i difusió de l’equipament. 8. Programació d’activitats i projectes que es promouran en un primer any de funcionament de l’equipament. 9. Inclusió de la perspectiva de gènere de forma transversal. 10. Estudi econòmic-financer, que ha d’incloure obligatòriament la previsió de despeses classificades per concepte, els ingressos classificats per fonts de finançament, i la proposta de preus. En cas de ser l’entitat que ha desenvolupat prèviament un projecte de Gestió cívica en aquell equipament: c) Memòria d’ activitats de la Gestió Cívica de l’exercici anterior. d) Balanç Comunitari i indicadors de Gestió Cívica de l’exercici anterior. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes Annex_5: Criteris de valoració del projecte de Gestió Cívica Per a la valoració del projecte de Gestió Cívica, s’atorgaran fins a 100 punts, partint de la consideració dels criteris següents: 1. Grau d’obertura i participació en la definició del projecte, fins a 10 punts. 2. Adequació a la realitat social i cultural en què s’insereix el projecte i a les necessitats del col·lectiu i al territori al qual s’adreça, fins a 5 punts. 3. Nivell de concreció, coherència interna i viabilitat del projecte; i grau d’innovació i creativitat, fins a 10 punts. 4. Claredat en la governança i diferenciació entre entitat gestora i gestió del projecte, i entre equip tècnic, i altres espais de participació de la gestió cívica, fins a 15 punts. 5. Mecanismes previstos per garantir la participació i implicació de les persones usuàries beneficiàries en la dinàmica i la gestió de l’objecte de la gestió cívica; claredat dels espais i diferenciació entre mecanismes cap a usuàries, grups amb projectes, entitats; claredat de les estratègies actives més enllà dels canals formals, i pluralitat de la participació per sexe/gènere, edat i interculturalitat, fins a 15 punts. 6. Idoneïtat i concreció dels indicadors establerts per al seguiment i l’avaluació dels objectius del projecte, fins a 10 punts. 7. Concreció d’un pla de comunicació de les activitats o serveis que es proposen tenint en compte els diferents col·lectius destinataris i l’ús de canals diversos, i que incorpori la perspectiva de gènere, fins a 10 punts. 8. Qualitat i pluralitat de la proposta de programació anual d’activitats; coherència i concreció de l’aposta per l’impuls i/o acompanyament de projectes comunitaris autoorganitzats per usuàries; implicació en el calendari festiu i de cultura popular del territori; incorporació de la perspectiva de gènere; i grau de complementació amb serveis municipals allotjats, fins a 15 punts. 9. Coherència, viabilitat i solidesa de la memòria explicativa de la previsió d’ingressos i despeses i la seva aplicació al projecte de gestió cívica; i adequació dels preus comunicats, fins a 10 punts. 10. Criteri opcional: exclusivament per poder valorar particularitats d’un possible servei singular en l’equipament, en cas d’haver-n’hi, amb una puntuació addicional, fins a 10 punts. La valoració final del projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en cadascun dels diferents elements, i anirà acompanyada de l’informe tècnic de valoració, que reflectirà els elements qualitatius o comentaris tècnics sobre cada projecte. En surt un resultat numèric sobre 100 (o 110 en cas de criteri addicional). En cap cas podrà ser acceptat un projecte amb una puntuació inferior a la meitat dels punts a atorgar. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes Annex_6: Indicadors generals de Patrimoni Ciutadà (Balanç Comunitari) i específics de Gestió Cívica El Balanç Comunitari és una eina d’(auto)avaluació i seguiment de projectes des d’una perspectiva de l’àmbit comunitari. Es tracta d’una mètrica treballada conjuntament amb la Xarxa d’Espais Comunitaris, la Xarxa d’Economia Solidària i el Consell d’Associacions de Barcelona que ha de permetre identificar horitzons de millora tant per a les pròpies entitats, com pel propi Ajuntament en la seva tasca de suport. El qüestionari s’emplena des de la plataforma Ensenya el Cor. Un cop emplenat s’exporta una còpia en format .pdf i es presenta a l’Ajuntament. El foment de la participació i l’orientació comunitària al voltant d’un equipament es caracteritza per promoure la implicació i l’autoorganització dels usuaris i usuàries, en l’autonomia en els projectes que acull, i en incorporar-los en la presa de decisions globals del centre. I a la fi coresponsabilitzar- los en les dinàmiques comunitàries del barri i en la generació de respostes col·lectives a les problemàtiques socials. La metodologia comunitària conté com a objectius: construir comunitat; crear vincles, relacions i generar grups; millorar aspectes de les condicions de vida individual i generar impactes positius en l’entorn; incorporar capacitats auto-organitzatives en la gent que participa. La participació i actors comunitaris ha de ser diversa i plural; oberta a incorporar nous actors; i pro-activa a l’hora “d’anar a buscar”; la gent que participa no s’ho troba tot fet, no es limita a consumir i contribueix a la tasca organitzativa. El Balanç Comunitari compta amb diferents blocs de preguntes en relació al projecte: 1. Dades de l’Entitat 2. Dades bàsiques del projecte 3. Indicadors generals del programa de Patrimoni ciutadà 3.1. Base social i sostenibilitat econòmica del projecte 3.2. Participació i democràcia interna 3.3. Arrelament al territori 3.4. Impacte i retorn social 3.5. Cura de les persones i l’entorn 4. Indicadors específics de Gestió Cívica 4.1. Dades bàsiques de l’equipament 4.2. Dades de diagnosi del territori i adequació del projecte 4.3. Dades sobre la gestió i participació en l’equipament 4.4. Dades sobre les activitats i projectes programats GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes Annex_7: Petició expressa de pròrroga per part de l’entitat PETICIÓ DE PRÒRROGA DEL CONVENI DE GESTIÓ CÍVICA A L’EQUIPAMENT ___________________ Qui sotasigna, el/la senyor/senyora __________________ amb DNI/NIE núm. ________, en nom propi/en qualitat de representant legal de l’entitat _______________ amb NIF núm. ________ amb domicili a efectes de comunicacions a __________________, telèfon ____________ i correu electrònic __________________, als efectes de notificar l’interès de fer efectiva la pròrroga del conveni del projecte de Gestió Cívica a l’equipament ______________, núm. d’expedient ____________. DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT • Que l’entitat està interessada en fer efectiva la pròrroga del conveni vigent del projecte de Gestió Cívica a l’equipament _________________. Localitat, data i signatura de la persona declarant GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes Annex_8: Conceptualització de la Gestió Cívica, per Acord de la Comissió de Govern de 25 de juliol de 2013: https://bop.diba.cat/anuncis/antic/022015010598 I.- CONCEPTE. La gestió cívica és un instrument de participació ciutadana pel qual s'atribueix a una entitat sense ànim de lucre la gestió d'activitats, equipaments i serveis municipals, susceptibles de gestió indirecta. La gestió cívica té entre els seus objectius principals el foment de la participació de la ciutadania i/o associacions en iniciatives d'interès públic, entre elles el propi objecte de gestió. Aquest tipus de gestió s'ha estat portant a terme en diversos equipaments de la ciutat, durant diversos anys, i l'experiència confirma que quan hi ha les condicions necessàries, que es descriuen a continuació, cal primar aquest tipus de gestió sobre qualsevol altre, i que, a banda d'aquest document, cal desenvolupar un marc jurídic complet per potenciar i facilitar la gestió ciutadana en equipaments culturals, esportius i socials, de la ciutat. II.- TRETS CARACTERÍSTICS. La gestió cívica ha d'aportar com a valor afegit al projecte a gestionar l'experiència i el coneixement de l'entitat i en processos de participació ciutadana i la possibilitat d'aplicar-los de manera eficient, amb una millor adequació a la realitat en la que es vol incidir i amb la implicació voluntària de la ciutadania, tant en la presa de decisions, com en la realització d'activitats. A tal efecte, és un element essencial de la gestió cívica l'existència de canals de participació transparents i oberts a la ciutadania i a les entitats locals. Podran ser subjectes de la gestió cívica les entitats, associacions i organitzacions sense afany de lucre arrelades en el territori o en el sector funcional on s'ubica l'objecte de gestió. Aquest arrelament implica l'existència de relacions de representativitat, proximitat i col·laboració entre l'entitat i altres organitzacions i la seva participació en dinàmiques comunitàries. En tot cas, les entitats que vulguin participar en un projecte de gestió cívica hauran de reunir els requisits necessaris per a poder ser beneficiàries de subvencions i han de comptar amb una trajectòria suficientment acreditada de la seva actuació en l'àmbit associatiu i de la participació ciutadana i de projectes d'interès comunitari. Només les activitats i serveis municipals que siguin susceptibles de gestió indirecta i alhora puguin servir de canal i instrument per facilitar la participació ciutadana podran ser objecte de gestió cívica. Aquesta no pot utilitzar-se en les relacions jurídiques l'objecte de les quals sigui constitutiu d'un contracte d'obres, de subministrament o de serveis definits al Text Refós de la Llei de Contractes del sector públic. La determinació per part de l'Ajuntament de les activitats, equipaments i serveis susceptibles de gestió cívica es realitzarà prèvia consulta al teixit associatiu implicat. La gestió cívica es formalitza mitjançant conveni de col·laboració i, tot i establir obligacions bilaterals, no participa de la naturalesa jurídica dels contractes del sector públic. En conseqüència, no constitueix una modalitat de contractació de la gestió dels serveis públics, ni el seu abast pot GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes implicar una lesió de la normativa bàsica en matèria de contractació del sector públic, ni de les directives comunitàries aplicables per raó de la matèria. Aquest conveni ha de definir un marc temporal suficient per poder desenvolupar un projecte de gestió cívica. La gestió cívica requereix l'existència d'un informe tècnic descriptiu de tots els elements que comportarà la gestió(finalitats, objectius, àmbits d'actuació, organització, sistema d'avaluació...). Aquest informe o la corresponent documentació tècnica serà aprovada per l'Ajuntament de Barcelona. En la seva elaboració podrà comptar amb la participació del teixit associatiu corresponent. La gestió cívica es durà a terme de forma voluntària i no-lucrativa per part de l'entitat i en cas d'obtenir algun benefici econòmic de la gestió haurà de destinar-se en la seva totalitat al propi servei o activitat objecte de gestió cívica. La gestió cívica no és un instrument per a cedir locals per al desenvolupament d'activitats privades de les entitats sense ànim de lucre. Aquesta finalitat s'aconsegueix a través de les figures jurídiques que contempla la normativa reguladora del patrimoni de les administracions públiques. III.- ELEMENTS FORMALS: DEFINICIÓ PRÈVIA DEL PROJECTE, ELABORACIÓ I APROVACIÓ DE LES BASESAPLICABLES, PROCEDIMENT PER A DETERMINAR EL GESTOR I FORMALITZACIÓ DE LA GESTIÓ CÍVICA. Definició prèvia del projecte. La gestió cívica requerirà la prèvia elaboració d'un informe tècnic que acrediti justificadament la idoneïtat d'un concret servei o equipament municipal per a ser gestionat a través d'aquesta forma de participació ciutadana, que descrigui les característiques essencials del projecte de gestió cívica i que proposi motivadament la manera de designar l'entitat que s'encarregarà de dur-lo a terme, és a dir, si es formalitzarà directament un conveni de col·laboració o si aquest serà fruit d'un procés de concurrència, en funció de si hi ha una o més entitats representatives del sector o territori, amb capacitat d'entomar la gestió. En aquest informe s'haurà d'incloure un estudi econòmic-financer on es contemplin les despeses i ingressos que comportarà la gestió cívica, i en especial, la quantia de la subvenció i el crèdit pressupostari al que s'imputarà. El projecte podrà ser elaborat per l'Ajuntament o pel teixit associatiu. Elaboració i aprovació de les Bases aplicables. Un cop emès l'anterior informe s'hauran d'elaborar i aprovar per l'òrgan municipal competent les Bases que serviran per determinar els requisits que han de posseir les entitats que vulguin optar a la gestió cívica, els criteris que seran objecte de ponderació per decidir l'entitat gestora, així com els compromisos a assumir per ambdues parts implicades. Entre aquests criteris es podran incloure, entre d'altres, els relatius a l'arrelament en el territori, l'experiència en el sector, número d'associats, grau d'innovació i creativitat del projecte, etc. Quan en un procés de concurrència es demani que el projecte de gestió sigui aportat per les entitats, es valorarà el seu contingut (metodologia, programació, canals de participació, etc.). Sens perjudici de les bases que han de regir cada projecte GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes concret de gestió cívica, es pot valorar el fet d'elaborar unes bases genèriques, aplicables a tots els supòsits de gestió cívica. Procediment per a determinar el gestor. 3.1. Concurrència pública: Un cop emès l'informe justificatiu i aprovades les Bases en els termes que s'han expressat en els dos apartats anteriors, s'iniciarà el procediment per a la determinació de l'entitat a qui s'adjudicarà la gestió cívica. Per tal de garantir la lliure concurrència de totes aquelles entitats que estiguin interessades, la convocatòria es publicarà en el Butlletí Oficial de la Província i altres mitjans de difusió municipal, obrint un període per tal que les entitats presentin les seves propostes acompanyades de la documentació que acrediti la seva idoneïtat conforme als requisits prèviament fixats per les Bases de la convocatòria. Finalitzat el període d'informació pública, una Comissió constituïda conforme s'hagi fixat a les Bases decidirà de forma motivada i seguin els criteris prèviament fixats a les Bases, l'entitat amb la qual es formalitzarà l'acord de gestió cívica. 3.2. Adjudicació directa: En aquells casos en que per raó de la naturalesa del projecte o de l'equipament a gestionar la gestió cívica només es pugui encarregar a una entitat, aquesta circumstància s'haurà de posar de manifest en l'informe del projecte referit a l'apartat primer. En aquests casos no serà necessària la publicitat de la convocatòria, sens perjudici que l'òrgan competent per resoldre el procediment hagi de motivar la decisió de formalitzar la gestió cívica amb l'entitat proposada per l'informe previ. La determinació dels supòsits d'adjudicació directa en què no cal promoure la concurrència té, evidentment, un caràcter casuístic, la qual cosa impedeix una total objectivació prèvia. Són supòsits d'adjudicació directa els següents: - Quan després d'haver-se fet una convocatòria pública no s'hagi presentat cap entitat o les entitats presentades no hagin presentat un projecte de gestió adequat a les finalitats prèviament definides per l'Ajuntament. - Quan per raons de caràcter tècnic o social només es pugui formular l'encàrrec de gestió a una sola entitat. En concret, aquesta circumstància es produirà, per exemple, quan només una única entitat tingui un objecte social que s'adeqüi ales finalitats que motiven i justifiquen la gestió cívica d'un concret equipament. Formalització de la gestió cívica. La gestió cívica es formalitza mitjançant un conveni de col·laboració aprovat per l'òrgan municipal competent, que incorpora les bases esmentades. El contingut d'aquestes Bases inclourà, entre d'altres, el següents aspectes: prohibició de cedir o transmetre la condició de gestor cívic, durada, manteniment i conservació –en el seu cas- de les instal·lacions o immobles municipals, indicadors i control de gestió, règim econòmic, designació dels canals de participació, règim de gestió de les instal·lacions auxiliars o complementàries (per exemple, bar-cafeteria), causes d'extinció, etc.). GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annexes IV.- ASPECTES LABORALS. Tal i com ja s'ha dit anteriorment, la gestió cívica és un model de participació ciutadana en la gestió d'activitats i serveis municipals, i per tant no es pot considerar en cap cas que entre les persones que l'entitat designi per portar la gestió cívica i l'Ajuntament es pugui establir cap vincle de naturalesa laboral, extrem aquest que per altra banda resultaria clarament contrari a la normativa sobre funció pública. Partint d'aquesta premissa es fan les següents consideracions: 1.- L'Ajuntament no està legitimat per fer cap tipus de proposta, ni vinculant ni no vinculant, a l'entitat que assumeixi la gestió cívica en ordre als contractes laborals que aquesta decideixi realitzar, sous, horaris i demés condicions laborals. Intervenir en aquestes qüestions a més de no tenir cap base legal pot suposar que l'Ajuntament tingui que respondre d'eventuals incompliments de l'entitat gestora amb els seus treballadors. 2.- Es pot incloure en el conveni pel qual es formalitzi la gestió cívica una clàusula que estableixi que serà causa de resolució del conveni que l'entitat incompleixi les normes en matèria de seguretat social o laboral (per exemple, impagament de sous als seus treballadors). 3.- No s'ha d'incloure cap tipus de clàusula que estableixi l'obligació de subrogació ni de l'Ajuntament (això es totalment contrari a la normativa de funció pública) ni entre les successives entitats que, en el seu cas, tingui assignada la gestió cívica d'un equipament V.- ASPECTES ECONÒMICS. Els aspectes econòmics de la gestió cívica s'han de recollir, en funció de l'estudi econòmic financer del projecte, en les bases o en el conveni de col·laboració en el supòsit de designació directa de l'entitat gestora. L'aportació municipal es destinarà exclusivament a l'execució del projecte aprovat. Les bases definiran els conceptes subvencionables, així com la forma i termini de justificació de la subvenció d'acord amb la normativa general de subvencions aprovada per l'Ajuntament. L'aportació municipal és compatible amb subvencions d'altres administracions, sense perjudici de la improcedència d'incloure la mateixa despesa en dos comptes justificatius diferents. També és compatible amb d'altres o ingressos procedents de l'activitat objecte de la gestió cívica que siguin aprovats per l'Ajuntament a proposta, en el seu cas, de l'entitat. Aquests ingressos es destinaran a actuacions pròpies del projecte i també seran objecte de la corresponent justificació. Les bases o, en el seu cas, el conveni de col·laboració fixaran la forma de pagament de l'aportació municipal. L'Ajuntament procurarà l'agilitació del procediment de pagament. VI.- DIFUSIÓ DE LA GESTIÓ CÍVICA. Aquesta modalitat de gestió quedarà convenientment recollida en el conveni i s'identificarà a nivell d'equipament i de comunicació. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc Annex_9: Conveni Marc de Gestió Cívica CONVENI DE GESTIÓ CÍVICA A L’EQUIPAMENT MUNICIPAL _______________ A Barcelona, el __ de ________ de _____ REUNITS D'una part, l’Il·lm./a Senyor/a __________________, regidor/a del Districte de __________________ de l'Excm. l'Ajuntament de Barcelona, d'acord amb les facultats delegades per Acord de la Comissió de Govern de __ de ____ de ____, assistit/da pel/per la senyor/a ___________, Cap del Departament de Serveis Jurídics-Secretaria del mateix Districte. D’altra part el/la senyor/a______________, amb D.N.I. núm. __________________, (càrrec) de (denominació socials de l’entitat), amb NIF núm. _____________, que actua en aquest acte en representació de __________________, segons estatuts i inscripció al Registre d’Associacions de la Generalitat de Catalunya, referència ____________ i l’adreça electrònica ___________ habilitada per a notificacions. Ambdues parts es reconeixen mútuament la capacitat jurídica i d'obrar suficient per al present acord, en les qualitats en que respectivament actuen i MANIFESTEN / EXPOSEN I. Que aquest Conveni de col·laboració s’emmarca en el Programa de Patrimoni Ciutadà que impulsa l’Ajuntament de Barcelona per reconèixer, consolidar i impulsar processos d’ús i gestió comunitària en el patrimoni públic municipal, així com posar en valor, promoure i permetre el ple desenvolupament d’aquestes experiències ciutadanes d’autogestió i ús comunitari d’allò públic. El programa de Patrimoni Ciutadà està orientat a incentivar, acompanyar i recolzar processos d'experimentació en recursos de titularitat pública i utilitats col·lectives, sempre i quan es garanteixi un govern públic, participat i obert. Les experiències d’ús i gestió comunitàries de recursos públics sota el programa de Patrimoni Ciutadà han de respondre als següents principis i valors: d’interès general, comunitari o territorial; coresponsabilitat entre l’administració i la comunitat; publicitat i transparència; foment de la participació ciutadana, orientació comunitària, i defensa dels Drets Humans, igualtat d'oportunitats i lluita contra la discriminació. 1 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc II. Que I ‘Ajuntament de Barcelona és propietari de l'equipament ___________ situat a ____________, del Districte de __________. III. Que l’entitat ____________ ha presentat a l’Ajuntament de Barcelona un projecte de Gestió Cívica a l’esmentat equipament, i per la que s'annexa el projecte (annex_A). IV. Naturalesa jurídica i morfològica de l’equipament municipal que acull el projecte de Gestió Cívica. (exemple. El ______________, és un equipament municipal, inaugural el _____________, finca qualificada com a sistema d'equipaments comunitaris i dotacions actuals, clau 7a(p), amb protecció nivell ll C pel Pla Especial de Patrimoni Arquitectònic de la ciutat de Barcelona en l'àmbit del Districte de _________).Per la que s’annexa el plànol (annex_B). V. Naturalesa jurídica de l‘entitat gestora. (exemple. Que I'Entitat ____________ és una entitat vernal i cultural, sense ànim de lucre i amb personalitat jurídica pròpia . Ha estat constituïda per tal de donar continuïtat a la labor de molts veïns i veïnes i entitats del barrí compromesos durant molts anys en les activitats de l’equipament. Té com objectiu principal, dones, la dinamització i l’organització d'activitats). VI. Que entre el Districte de ____________ i l’entitat ___________ existeix un interès mutu a coordinar-se per tal de contribuir al foment de la participació ciutadana i l’enfortiment comunitari, per tal d’afavorir el seu desenvolupament social i promoure pràctiques participatives al barri de ________________. VII. Que la legislació especial del municipi de Barcelona i el Reglament de Participació Ciutadana, tenen la voluntat d'aprofundir en els mecanismes de participació ciutadana, reforçant la pràctica democràtica a partir de la cooperació entre I'Ajuntament, el moviment associatiu i els agents socials com a factors de progrés i cohesió. Dins d'aquesta voluntat, s'hi contempla en els instruments de participació ciutadana la Gestió Cívica mitjançant l'establiment de convenis. VIII. Que la pròpia legislació especial del municipi de Barcelona preveu que, independentment de la forma de gestió o d’ús adoptada al voltant d’un equipament, I'Ajuntament haurà de vetllar per la qualitat en la prestació de serveis i l'accés universal als mateixos. IX. Que els objectius de la Gestió Cívica són coincidents amb els que inclou el Programa/Pla___________ de l’Ajuntament – Districte de ___________. X. La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona en data 22 d’abril de 2014 va aprovar les Bases de la gestió cívica d’equipaments, per activitats i serveis municipals de l’Ajuntament de Barcelona (procediment de pública concurrència), que es desenvolupen d’acord amb el document de Conceptualització de la Gestió Cívica aprovat al juliol de 2013, amb la finalitat de fixar les condicions d’atorgament de la Gestió Cívica en equipaments de titularitat municipal, en les quals també s’inclourà, si s’escau, l’atorgament de subvencions als gestors cívics dels equipaments municipals. XI. La Comissió de Govern/Regidor/a del Districte en data ___________________________ ha resolt l’atorgament del projecte de Gestió Cívica a favor de l’entitat ___________. L’adjudicació de la Gestió Cívica es formalitza mitjançant el present conveni de 2 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc col·laboració tot establint les obligacions bilateral i vetllant pel bon funcionament del servei. XII. Que ambdues parts creuen en la importància de la col·laboració entre el sector públic i el teixit associatiu, en tant que sector comunitari. XIII. Que l’entitat manifesta la seva voluntat de tirar endavant el projecte de Gestió Cívica en aquest equipament. Per tot això, ambdues parts en la representació que ostenten i, reconeixent-se mútuament capacitat per a obligar-se en aquest acte, acorden formalitzar aquest conveni, amb subjecció a les següents: CLÀUSULES PRIMERA. OBJECTE DEL CONVENI L’objecte del present conveni és fixar els termes del desenvolupament del projecte de Gestió Cívica a l’equipament __________________ situada al carrer _____________, amb l’objectiu de portar a terme el conveni de Gestió Cívica a l’equipament municipal _______________, d’acord amb l’informe Tècnic, el Projecte de gestió i el que s’especifica en la resta de clàusules del present conveni. Aquesta gestió implica la cessió dels béns necessaris per al desenvolupament de l’activitat, de conformitat amb allò previst al Decret 336/1988 pel qual s’aprova el reglament de Patrimoni dels ens locals, així com l’adscripció dels béns mobles inventariables (annex_C). SEGONA. FINALITAT DE LA GESTIÓ CÍVICA El Programa de Patrimoni Ciutadà és el marc conceptual i institucional amb el que l’Ajuntament de Barcelona ubica l’instrument, procediment i seguiment dels atorgaments de projectes de Gestió Cívica. El programa esdevé el marc conceptual des del que l’Ajuntament desenvolupa el foment dels béns comuns a la ciutat, en tant que institucions de participació col·lectiva que desenvolupen recursos compartits sota formes democràtiques de governança. El programa és el marc institucional amb el que l’Ajuntament es dota per reconèixer, consolidar i promoure la participació “cívica”, caracteritzada per la incorporació i coresponsabilització ciutadana en les polítiques públiques. L’Ajuntament de Barcelona vol promoure noves formes d’interacció entre la institució pública municipal i iniciatives ciutadanes comunitàries, basades en el reconeixement de l’interès de la ciutadania en la gestió i l’ús comunitaris del patrimoni públic. Els projectes de Gestió Cívica per part de les entitats, organitzacions i associacions ciutadanes sense ànim de lucre han de fomentar activitats d’interès públic o social amb els objectius següents: - Fomentar la participació del teixit social en la gestió i en la programació de l’equipament. 3 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc - Impulsar les transformacions individuals i col·lectives per aconseguir una ciutadania activa i implicada en la gestió del bé comú. - Millorar la cohesió social de la ciutat. - Promoure l’associacionisme i les propostes de la ciutadania que potenciïn serveis i activitats d’interès general per a la col·lectivitat i atribuïts a la competència local. - Fomentar valors socials i culturals i noves formes de participació, com ara la potenciació de dinàmiques participatives en el context de sector i territori per impulsar projectes comuns. - Afavorir la cooperació entre el sector públic i el sector associatiu i comunitari. - Possibilitar el creixement cultural quantitatiu o qualitatiu de la ciutat i potenciar la creació col·lectiva. - Fomentar valors del civisme i la convivència. - Promoure, defensar i garantir els drets de ciutadania. TERCERA. RÈGIM JURÍDIC El present conveni té naturalesa administrativa i les incidències i qüestions litigioses que puguin produir-se en ocasió de la seva aplicació i/o interpretació seran resoltes en via contenciosa administrativa, un cop exhaurida la via administrativa. Els projectes de Gestió Cívica en equipaments municipals per part de les entitats, organitzacions i associacions ciutadanes sense ànim de lucre està recollida en l’article 34 de la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta Municipal de Barcelona, així com en l’article 107 del Reglament de Participació Ciutadana de Barcelona (2022). És igualment d’aplicació la normativa següent: - Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. - Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, del Reglament de la Llei General de subvencions. - Llei 40/2015, de 1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic. - La normativa general reguladora de les subvencions municipals, aprovada pel Consell Municipal en sessió plenària, a data de 17 de desembre de 2010. - Decret de la Generalitat 336/1988, de 17 d’octubre, del Reglament de Patrimoni dels Ens Locals - Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques - El Reglament Orgànic Municipal, aprovada Consell Municipal en sessió plenària, a data de 16 de febrer de 2001. - La normativa municipal reguladora dels expedients d’autorització de l’atorgament de convenis administratius amb altres administracions públiques i institucions, aprovada pel Decret d’Alcaldia de 27 d’abril de 2011. - La resta de normativa administrativa que sigui d’aplicació, amb caràcter directe o supletori. QUARTA. VIGENCIA DEL CONVENI Aquest conveni serà vigent des de l’endemà de la seva signatura fins al 31 de desembre de ______ 4 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc (recomanada màxima de 2 anys, en casos excepcionals fins a 4 anys), podent ser prorrogat, per una durada màxima de 2 anys, de mutu acord fins el 31 de desembre de __________, amb les mateixes condicions tècniques i econòmiques, d’acord amb la Llei 40/2015, de 1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. La pròrroga serà aprovada per l’òrgan competent de l’Ajuntament, prèvia presentació, com a molt tard 2 mesos abans que acabi el conveni, del projecte, la programació i el pressupost corresponent per tal de garantir la continuïtat del projecte. En cas que la formalització del conveni sigui posterior a la data prevista d’inici del projecte de Gestió Cívica, es detraurà la part proporcional corresponent de la subvenció. CINQUENA. JUSTIFICACIÓ ECONÒMICA DEL PROJECTE L’Ajuntament atorgarà una subvenció de ________ euros a l’entitat gestora del projecte, durant la vigència d’aquest conveni, que es formalitzarà amb l’entitat seleccionada. 1. Consideracions generals a) El projecte de Gestió Cívica (annex_A) inclou el pressupost econòmic que contempla tots els ingressos i les despeses associats a la gestió cívica. b) En cas de produir-se un superàvit fruit de la gestió cívica, aquest haurà de destinar-se a les activitats o serveis oferts dins del projecte de gestió cívica a I'equipament municipal, sens perjudici, si s’escau, de l‘obligació per part de l’entitat de reformular el projecte en el supòsit d’un augment d’ingressos o reducció de despeses en relació als previstos, i es constati un resultat positiu en l’exercici auditat. En aquest cas, l’entitat pot presentar una reformulació del projecte per a l’aplicació, en l’exercici següent a l’auditat, dels fons no exhaurits; que haurà de ser aprovada per la Comissió de Seguiment del Conveni. Cas contrari, procedirà el reintegrament. Al final de la durada de la gestió cívica es procedirà si s’escau, al reintegrament del superàvit existent. 2. Percepció d’ingressos a) El gestor percebrà, si s’escau, l’import del preu que abonin els usuaris per la prestació dels serveis que rebin, i percebrà l’import de la subvenció de I'Administració Municipal en la forma que més endavant s'expressa. La totalitat dels ingressos obtinguts pels cobrament dels preus privats comunicats revertirà al mateix projecte en l’equipament. b) També formarà part dels ingressos, si s’escau, la recaptació obtinguda per l'explotació de les màquines de "vending" instal·lades a l’equipament on es desenvolupa el projecte, i altres ingressos que pugui percebre el gestor en virtut d'acords amb altres administracions o agents privats compatibles amb el projecte, o per qualsevol altra procedència derivada del desenvolupament del projecte. 2.1- Preus 1. Els preus comunicats que l’entitat beneficiaria de la Gestió Cívica té dret a percebre dels usuaris 5 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc tindran a tots els efectes el caràcter de preus privats. 2. L’entitat beneficiaria de la Gestió Cívica, per tal de respondre a l’interès públic del projecte i a l’orientació participativa i comunitària del mateix, vetllarà per garantir que els preus no esdevinguin una barrera privativa per a l’accés per part de la ciutadania. 3. L’entitat beneficiaria de la Gestió Cívica presentarà abans del 30 de setembre de cada any la proposta de preus per a l'any següent. També podrà proposar la supressió d'alguns d'ells o l'establiment de nous preus. La Comissió de Seguiment, un cop analitzada la proposta presentada, i amb el corresponent informe elevarà, si s'escau, la seva proposta a l'òrgan municipal competent per rebre la comunicació dels preus. 2.2 Subvenció L'Ajuntament atorga una subvenció de _____________ euros durant la vigència del present conveni. La despesa corresponent a l'esmentada subvenció anirà amb càrrec al pressupost municipal, amb el desglossament següent: - Pressupost: Capítol 4 - C. Econòmic: __________ - C. Funcional: __________ - C. Orgànic Import: __________ - Import Any 1: __________ - Import Any 2: __________ - Import Any 3: __________ - Import Any 4: __________ - Total: __________ Aquesta subvenció s’ha establert en base a l’estructura anual de despesa i ingressos de l’estudi econòmic pressupostari del projecte de Gestió Cívica. L’Ajuntament abonarà cada any a l’entitat gestora, a través de diversos pagaments, l’import de la subvenció establerta en el conveni amb càrrec al capítol 4, amb la següent periodicitat: - L’Ajuntament tramitarà abans del 28 de febrer, el pagament de com a mínim el 30% de l’import anual de la subvenció en concepte de pagament a compte. En el cas de nou convenis dintre dels dos mesos següents a l’inici del conveni (exemple. - L’Ajuntament tramitarà, abans del 30 d’abril, el pagament del 50% de l’import de la part de subvenció prevista per a l’any en curs. - L’Ajuntament tramitarà, abans del 31 de juliol, el pagament del 20% restant de l’import, després de la revisió dels comptes de l’any anterior. Si per causes imputables a l’Ajuntament no es disposés del resultat de la revisió dels comptes dintre del termini de pagament establert, aquest pagament es podrà tramitar com a màxim el 30 de setembre de l’any en curs. ) Per procedir a l’inici del tràmit dels pagaments cal que l’entitat subvencionada presenti amb una antelació mínima de 15 dies a la data marcada la documentació exigida per al justificació de la 6 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc subvenció, exigida en la base sisena. En cas contrari, s’iniciaran els tràmits en funció de la data en que es presenti a l’Ajuntament aquesta documentació. Atès que el present conveni comporta despeses de caràcter plurianual, la seva autorització o realització se subordina al crèdit que per a cada exercici autoritzin els respectius Pressupostos municipals. Així mateix, i atès que el conveni es formalitza en l’exercici anterior al de l’inici de l’execució, se’n sotmet l’adjudicació a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per al finançament de les obligacions derivades d’aquest conveni durant l’exercici corresponent. El pagament a càrrec del pressupost de la segona anualitat i les posteriors es farà prèvia presentació de la documentació exigida en l’apartat “d) Obligacions específiques en relació a la subvenció” degudament auditada i dins del primer trimestre de l’any. En el seu cas, la quantitat no justificada en relació a la subvenció atorgada serà ingressada per l’entitat en el compte que l’Ajuntament li indiqui sempre i quan no s’hagi reformulat prèviament el projecte tal i com indica la base sisena, així com ho recull l’article 27 de la Llei General de Subvencions. En cap cas, I‘entitat tindrà dret a percebre la totalitat de la subvenció establerta durant la vigència de l’acord de gestió cívica si es produeixen variacions que representin una reducció de les despeses i/o un increment dels ingressos previstos en el pressupost fixat, o altres circumstancies que alterin el pressupost econòmic inicialment establert, d’acord amb el que s’estableix la clàusula sisena - Obligacions específiques en relació a la subvenció punt c). Pel que fa als conceptes que podran ser objecte de subvenció, en relació al projecte, seran subvencionables les següents despeses, en la mesura que responguin de manera indubtable a la naturalesa de l’activitat subvencionada i es realitzin dins del termini establert en aquestes bases: - Nòmina i Seguretat Social del personal de la persona jurídica incorporat a la Gestió Cívica. - Lloguers: arrendament de béns immobles i béns mobles. - Subministraments: aigua, electricitat, gas i combustibles. - Comunicacions: telèfon, correu, missatgeria. - Material fungible d’oficina: paper, impresos, fotocòpies i altre material d’oficina. - Assegurances. - Serveis realitzats per tercers com, per exemple, neteja, seguretat o auditoria del projecte, activitats o serveis directament lligades al desenvolupament del projecte. - Despeses de manteniment o reparació o millora, amb el vist i plau dels serveis tècnics del districte. - Tributs, quan siguin abonats directament per la persona física o jurídica beneficiària. - Despeses financeres de garantia bancaria derivades de crèdits per finançament en cas de retard en el pagament de la subvenció i l’entitat hagi d’avançar diners per assegurar la no interrupció del projecte de Gestió Cívica, sempre i quan estiguin relacionades amb l’activitat subvencionada o siguin indispensables per a l’adequada preparació o execució de la mateixa, prèvia autorització per part de l’Ajuntament de Barcelona. - Altres conceptes específics del projecte concret degudament justificats per l’entitat i aprovats per l’Ajuntament de Barcelona. Totes les despeses a justificar aniran directament lligades a la realització del projecte a subvencionar. En cap cas es consideraran despeses subvencionables: 7 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc - Els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos sobre la renda o altres impostos directes que gravin l’activitat de l’Entitat. - Les despeses realitzades que estiguin facturades amb data anterior a la data d’inici del projecte. - Sancions, multes coercitives o penalitats de qualsevol tipus. Atès que el conveni comporta despeses de caràcter plurianual, la seva autorització o realització se subordina al crèdit que, per a cada exercici, autoritzin els respectius Pressupostos Municipals. L’Entitat té dret a percebre subvencions d’altres institucions públiques, i que donarà a conèixer a l’Ajuntament. L’Ajuntament, directament, o l’entitat beneficiària de la gestió cívica, amb l’autorització i conformitat de l’Ajuntament, podran obtenir aportacions privades amb la signatura dels corresponents acords específics. Totes les aportacions públiques i privades als projectes, hauran de fer-se constar com a ingressos en el compte de l’explotació. En cap cas, la suma de les aportacions podrà superar l’import del projecte aprovat. SISENA. DRETS I OBLIGACIONS DE L’ENTITAT BENEFICIÀRIA DE LA GESTIÓ CÍVICA Drets de l’entitat beneficiària de la gestió cívica: a) Percebre la subvenció. b) Utilitzar l’espai cedit per desenvolupar la gestió cívica, que disposarà d’un despatx per exercir les tasques de direcció i gestió del projecte, dins el mateix equipament. c) Percebre els ingressos derivats del pagament dels preus per les persones usuàries, que se sotmetran a règim de comunicació a l’Ajuntament. d) Ocupar i utilitzar l’espai objecte de concessió de la Gestió Cívica, la possessió pacífica del qual li haurà de garantir l’Ajuntament contra qualsevol pertorbació que, de fet o de dret, se li pugui causar. Compromisos de l’entitat beneficiària de la gestió cívica: a) Desenvolupar el programa al voltant de l’equipament amb la continuïtat i la regularitat establertes sense altres interrupcions que les que es produirien si s’hi prestés un servei de manera directa per l’Ajuntament. Garantir que les activitats que es desenvoluparan, tant per part de l’entitat gestora com els espais cedits a terceres persones o associacions de tota mena, respectaran les ordenances i la legislació vigent. b) Desenvolupar per si mateix el projecte, sens perjudici de la prestació d’activitats complementàries per tercers designats de conformitat amb la legislació de subvencions. En aquests supòsits, l’entitat haurà de complir les disposicions establertes en l’article 31.3 de la Llei general de subvencions i demanar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, quan el contracte superi els límits del contracte menor previst a la legislació de contractes del sector públic. c) Fomentar la participació i l’orientació comunitària en la gestió del programa de l’equipament. La gestió cívica s’ha de caracteritzar per promoure la implicació i 8 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc l’autoorganització dels usuaris i usuàries, per promoure l’acompanyament i posterior autonomia, respecte l’entitat gestora, dels projectes que acull l’equipament, i en incorporar- los en la presa de decisions globals que afectin l’equipament. I a la fi coresponsabilitzar la ciutadania en les dinàmiques comunitàries del barri o entorn i en la generació de respostes col·lectives a les problemàtiques socials. - Les entitats gestores han de garantir la transparència i l’obertura dels òrgans de decisió i gestió de l’equipament, i la diferenciació clara entre els òrgans propis de l’entitat gestora i els de l’equipament, que no en son exclusius de les sòcies de l’entitat sinó que també acullen usuàries, entitats i projectes de l’equipament. d) Guardar reserva respecte de les dades o els antecedents que no siguin públics o notoris i que estiguin relacionats amb l’objecte de la gestió cívica, dels quals hagi tingut coneixement en ocasió del seu atorgament. - Les entitats gestores han de complir la normativa de protecció de dades de caràcter personal, adoptant i implementant les mesures de seguretat previstes pel Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Les entitats han d’establir les mesures organitzatives i tècniques necessàries per garantir la seguretat de les dades a les quals accedeixi com a conseqüència de la gestió cívica. Sobretot, ha d’adoptar les mesures adients per evitar l’alteració, la pèrdua, el tractament o l’accés no autoritzat a les dades esmentades. I ha d’informar les persones interessades que poden exercir l’accés a la seva informació i la resta de drets, en els termes inclosos a la legislació vigent. - Tractar les dades de caràcter personal de manera confidencial i reservada, així com informar i requerir el consentiment de les persones interessades, quan correspongui, si és que s’ha de produir qualsevol cessió de les dades, sobretot a l’Ajuntament de Barcelona, amb la finalitat de donar a conèixer i promocionar iniciatives municipals relacionades amb el foment de la cultura i l’associacionisme en general. El responsable del tractament no podrà tractar les dades amb una altra finalitat que no sigui compatible amb la que va motivar la recollida inicial de les dades de caràcter personal. Aquesta obligació continuarà vigent un cop el conveni s’hagi acabat, per acabament del seu termini o objecte, per resolució o qualsevol altra causa legalment admesa o establerta en aquestes bases. - En cas de coresponsabilitat en el tractament de dades, caldrà formalitzar els acords corresponents en els termes de l’article 26 del Reglament (UE) 2016/679 i a l’article 29 de la Llei orgànica 3/2018. - També haurà de guardar la deguda confidencialitat respecte a tota la informació obtinguda i documentació elaborada per raó de l’execució de la gestió cívica, i aquesta documentació no podrà ser reproduïda, cedida, difosa, publicada o utilitzada per a finalitats diferents de les establertes en aquestes bases, fins i tot un cop acabada la gestió cívica. e) Portar un registre detallat dels cursos, tallers i cessió d’espais amb la informació necessària que permeti el control sobre els ingressos percebuts, així com la llista de les sol·licituds d’espai i d’accés acceptades i denegades. f) Aportar totes les dades que li siguin requerides relatives a les persones amb relació amb el projecte, ja sigui usuaris/àries d’eventuals activitats o serveis prestats, proveïdores o personal contractat, desagregades per sexe. g) Acreditar, per part de l’entitat beneficiària de la gestió cívica, la contractació d’una 9 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil per l’import de _____________ euros per tal de respondre dels danys que es poguessin ocasionar tant en les instal·lacions com als tercers que participessin en les activitats organitzades per l’equipament. Aquesta pòlissa ha de presentar-se abans de la formalització del conveni i ha de mantenir-se vigent durant tot el període de la gestió cívica. h) Mantenir el bon estat de les instal·lacions així com les obres, els béns i mitjans auxiliars aportats per l’Administració. i) Obtenir de l’Administració autorització expressa per a la realització d’obres de reparació menor o conservació i manteniment de l’edifici i de les seves instal·lacions. j) Obtenir de l’Administració, si escau, els permisos i autoritzacions necessaris per dur a terme les activitats que s’ofereixin fora de la programació habitual. S’entén per "programació habitual" la derivada del projecte de gestió cívica. k) Fer-se càrrec de les despeses següents: - Les que originin la contractació del personal necessari per a la correcta gestió de la instal·lació i de les activitats que s’acordin. - Les derivades per la implementació del projecte. - Les derivades de la divulgació, i difusió de la publicitat. - Altres despeses derivades de la gestió cívica. l) Admetre qualsevol persona que compleixi els requisits establerts reglamentàriament en la utilització de l’equipament, sense més limitacions que el pagament del preu de les activitats realitzades, la mateixa capacitat d’aforament i les característiques tècniques de l’equipament. m) Tenir cura del bon ordre de l’equipament, sens perjudici dels poders de seguiment i control de l’Ajuntament. n) Respondre de tots els danys i perjudicis que es derivin del funcionament de la gestió cívica, ocasionats tant a tercers com a la corporació o al personal que en depèn. o) Disposar de comptabilitat separada de la comptabilitat pròpia de l’entitat pel que fa als comptes relatius a la gestió cívica. p) Informar l’Ajuntament de Barcelona del desenvolupament del programa d’activitats, i de la relació d’ingressos i despeses en relació amb la gestió del projecte de l’equipament. q) Pel que fa a la difusió i publicitat de les activitats, en els suports de comunicació, hi ha de constar el logotip de l’Ajuntament de Barcelona - Districte de ____________. Tota la publicitat s’ha d’ajustar a la normativa municipal en gestió cívica. Així mateix, tots els elements de retolació i senyalització han de realitzar-se de conformitat amb la normativa municipal. Igualment, la gestió cívica s’ha d’identificar pel que fa a equipament i comunicació. r) L’entitat encarregada de la gestió cívica no pot cedir els drets ni les obligacions derivats del seu atorgament. En cap cas la durada de les prestacions accessòries, és a dir, de les activitats com el bar, la cafeteria, etcètera, pot excedir la durada de la gestió cívica. s) L’entitat ha d’aportar tot el personal necessari per al desenvolupament de la gestió cívica. Tot el personal que executa les prestacions dependrà únicament de l’entitat a tots els efectes, sense que entre l’entitat gestora, el personal i l’Ajuntament hi hagi cap vincle de dependència funcionarial ni laboral. Si escau, es produirà la subrogació del personal en els termes que resultin dels convenis col·lectius i de la legislació laboral que sigui d’aplicació. t) Un cop extingida la gestió cívica per qualsevol de les causes previstes, l’entitat ha d’abandonar l’equipament i retornar a l’Ajuntament tots els béns inventariats, inclosos, si escau, el conjunt de millores realitzades i els béns adquirits amb càrrec a la subvenció durant el període de vigència del conveni. - S’exclouen de l’inventari municipal els béns de propietat específica de l’associació, entitat o agrupació que s’hagin adquirit o inventariat com a tals. 10 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc - L’entitat podrà dur a terme activitats en l’equipament un cop extingida la gestió cívica com qualsevol altra entitat seguint els procediments de sol·licituds establerts per l’equipament, però sense la condició de beneficiaria de la subvenció pel projecte ni de la cessió d’ús de l’espai, i sempre que no sigui contrari al Reglament de patrimoni dels ens locals. u) Complir la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals (llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos laborals, la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc de Prevenció de Riscos Laborals i resta de normativa d’aplicació); extrem que ha d’acreditar documentalment a petició de l’Ajuntament. I, en cas que existeixi veïnatge amb algun servei de municipal s’haurà de donar compliment, quan escaigui, a les disposicions sobre coordinació d’activitats empresarials a què es refereix l’art. 24 de la Llei 31/1995, i el Reial decret 171/2004, de 30 de gener.” Particularment: - Presentar en el Registre General de l’Ajuntament, simultàniament amb la formalització del conveni o amb anterioritat, la documentació acreditativa del compliment de les previsions de la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals. - Donar compliment, quan escaigui, a les disposicions sobre coordinació d’activitats empresarials a què es refereix l’article 24 de la Llei 31/1995, i el Reial Decret 171/2004, de 30 de gener, així com a les previsions establertes en el manual de prevenció de riscos laborals per a empreses externes de l’Ajuntament de Barcelona, i presentar, degudament signat pel legal representant, juntament amb la documentació exigida en el paràgraf anterior, el document de coordinació empresarial en prevenció de riscos laborals. v) L’entitat encarregada de la gestió cívica ha de disposar d’un pla d’emergència, acordat amb l’òrgan municipal responsable, per tal de garantir el compliment de les obligacions derivades de l’aplicació de l’article 20 de la Llei 31/1995 de Prevenció de Riscos laborals, referents a les mesures a adoptar en cas d’emergència, o d’un pla d’autoprotecció, en compliment del Decret 30/2015, segons sigui d’aplicació. w) Complir les disposicions vigents en matèria fiscal, laboral, de seguretat social i de seguretat i higiene en el treball. x) Formar part dels òrgans de participació i de control i seguiment de l’equipament i assistir a les seves reunions. y) Garantir que els usuaris i usuàries disposin de tota la informació pertinent sobre el funcionament de l’equipament, tarifes, horaris, serveis, aforament i sortides d’emergència; i que siguin atesos de manera adequada. z) Garantir el control de l’aforament de l’equipament respectant el Pla de Seguretat i emergència. aa) Garantir el compliment del Protocol marc per uns Equipaments i Serveis municipals lliures de Violències masclistes. bb) En el cas que les activitats a realitzar per l’entitat impliquin contacte habitual amb menors, s’exigirà que compleixi les obligacions legals en matèria de protecció a la infància i a l’adolescència, d’acord amb les disposicions sobre la llei de protecció a la infància i a l’adolescència a què es refereix la llei 26/2015 de 18 de juliol, i que no hagin estat condemnades per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, incloent l’agressió i l’abús sexual, l’assetjament sexual i corrupció de menors, així com tràfic d’éssers humans. - Presentar a l’Ajuntament de Barcelona, a la formalització del conveni, una declaració responsable indicant que té en el seu poder la certificació negativa del Registre central de delinqüents sexuals vigent de cadascuna d’elles. Aquesta declaració s’haurà de presentar anualment, si l’entitat continua desenvolupant l’objecte del present conveni. 11 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc Obligacions específiques en relació amb la subvenció: a) Acceptar i complir la normativa general reguladora de les subvencions municipals. b) Complir el règim d’incompatibilitats vigent, tenint en compte les vinculacions derivades del dret comunitari europeu. c) Presentar dins del trimestre següent al d’acabament de cada exercici, als efectes de seguiment i control, una revisió limitada del compte d’explotació de la gestió, signada per una persona auditora inscrita en el Registre Oficial d’Auditors de Comptes, així com una relació de despeses efectuades classificades per concepte i en què es detallin els imports i una relació d’ingressos obtinguts classificats per fonts de finançament i amb el detall dels imports previstos. Per al supòsit que, com a conseqüència d’un augment d’ingressos o reducció de despeses en relació amb els previstos, es constati un resultat positiu en l’exercici auditat, l’entitat beneficiària podrà presentar una reformulació del projecte per a l’aplicació, en l’exercici següent a l’auditat, dels fons no exhaurits. La reformulació del projecte ha de ser aprovada per l’òrgan competent de l’Ajuntament a proposta de la Comissió de Seguiment. En cas contrari, procedirà el reintegrament. Al final de la durada de la gestió cívica es procedirà, si escau, al reintegrament del superàvit existent. En cas d’incompliment de l’obligació de presentació del compte justificatiu, o bé que de l’informe d’auditoria es desprengui una gestió econòmica deficient, procedirà la suspensió de l’obligació d’efectuar nous pagaments a compte fins a la regularització de la gestió i sens perjudici de la responsabilitat del gestor. L’entitat beneficiària no haurà de presentar la revisió limitada del compte d’explotació del darrer exercici de la gestió, ja que en aquest cas haurà de presentar documentació prevista en l’apartat d) de les obligacions específiques de l’entitat beneficiària en relació amb la subvenció. d) Justificar l’aplicació dels fons rebuts, la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determina la concessió de la subvenció. A aquest fi, caldrà que, anualment, en el termini de tres mesos comptats des de l’acabament de l’exercici anterior, l’entitat beneficiària presenti el compte justificatiu amb aportació de l’informe d’auditor inscrit el registre Oficial d’Auditors de Comptes. El compte justificatiu tindrà el contingut següent: - Una memòria d’actuació, amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts, descrits en el sistema d’avaluació, que s’hagi previst, al projecte de gestió cívica. - Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que fonamenten l’atorgament de la subvenció, que ha d’incloure com a mínim una relació classificada de les despeses de les activitats objecte de subvenció, factures o documents de valor probatori equivalent, i una relació d’altres ingressos i subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, així com el seu destí concret a les activitats del projecte, juntament amb un estat representatiu de les quantitats inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes. Quan el projecte hagi tingut finançament procedent d’altres subvencions i ingressos, s’haurà d’acreditar en la justificació l’import, la procedència i l’aplicació d’aquests fons a les activitats objecte del projecte 12 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc subvencionat. - En el cas d’haver-se contractat prestacions complementàries amb tercers, caldrà aportar les ofertes presentades, justificar l’elecció entre elles, i quan l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, justificar-ho en una memòria. - En cas de pròrroga del conveni de gestió cívica, la justificació s’ha de dur a terme dins del termini indicat, tant a l’acabament de la vigència inicial com al final de cadascuna de les pròrrogues. - Els treballs de revisió del compte justificatiu per part de la persona auditora s’han d’ajustar al que preveu l’Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig. En allò que no preveuen les presents bases, el compte justificatiu s’acomodarà a la Normativa general reguladora de les subvencions municipals aprovades pel Plenari del Consell Municipal en sessió de data 17 de desembre de 2011 i l’article 74 del RD 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament general de subvencions. - L’entitat beneficiària no haurà de presentar la revisió limitada del compte d’explotació del darrer exercici de la gestió, ja que en aquest cas haurà de presentar documentació prevista en l’apartat d) de les obligacions específiques de l’entitat beneficiària en relació amb la subvenció. e) Comunicar a l’Ajuntament qualsevol alteració important del funcionament de l’activitat que fonamenta l’atorgament de la subvenció o del pressupost de les despeses objecte de subvenció que es produeixi amb posterioritat a l’atorgament de la subvenció o, si escau, la renúncia corresponent. f) Col·laborar en les actuacions de comprovació i informació que faci l’Ajuntament de Barcelona, i autoritzar l’Ajuntament de Barcelona a sol·licitar de l’Agència Estatal d’Administració tributària (AEAT) i de la Tresoreria de la Seguretat Social (TGSS), directament o a través del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya (Consorci AOC), les dades justificatives o el certificat d’estar al corrent del compliment de les seves obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb la Hisenda municipal, imposades per les disposicions vigents, durant tota la vigència de la gestió cívica. g) Disposar de la documentació comptable que pugui ser exigida pels òrgans de fiscalització i facilitar-la a aquests òrgans, per tal de garantir les seves facultats d’inspecció i control ocasional, i sense contradir la llei de subvencions en el seu article 72 que detalla el contingut general del compte justificatiu, i el seu article 74 que preveu la possibilitat que el compte justificatiu vagi acompanyat d’un informe d’un auditor de comptes només en la mesura que es vegi reduïda la informació a incorporar en la memòria econòmica del propi compte justificatiu. h) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. SETENA. DRETS I DEURES DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA Drets de l’Ajuntament de Barcelona: a) Mantenir la titularitat dels espais i serveis i la potestat de policia. b) Modificar per raons d’interès públic, si escau, les característiques de la gestió cívica. 13 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc c) Fer seguiment de la gestió del projecte en l’equipament. A aquest efecte, l’Ajuntament pot inspeccionar les activitats, les instal·lacions i la situació de comptes, mitjançant auditories externes, si escau, així com tota la documentació relacionada amb l’objecte de gestió i dictar ordres per mantenir o restablir les activitats. Així mateix, l’Ajuntament avaluarà els resultats de la gestió i del projecte, vetllant sempre per l’interès públic. En aquest cas, l’avaluació fixarà la seva mirada de manera especial en la dimensió comunitària que aporta el model i la proposta de gestió, pel que fa a l’impacte i retorn social, en l’arrelament al territori, en la democràcia i la participació, i en la cura de les persones, dels processos i de l’entorn, d’acord amb els indicadors de balanç comunitari aprovats pel Govern municipal. d) Demanar auditories externes, si ho creu convenient. e) Utilitzar els béns i les instal·lacions per a la realització d’activitats de competència municipal comunicant-ho com a mínim amb dues setmanes d’antelació i amb els requisits suficients per no interferir en la programació existent. Igualment, l’Ajuntament podrà disposar dels béns i les instal·lacions en situacions d’emergència, amb caràcter immediat i sense necessitat de preavís. Obligacions de l’Ajuntament de Barcelona: a) Satisfer a l’entitat beneficiària de la gestió cívica la subvenció atorgada condicionada a la realització del projecte d’acord amb les condicions assumides en el conveni que es formalitzi. b) Atorgar a l’entitat gestora la protecció adequada per tal que pugui prestar el servei degudament. c) Assumir les despeses de gran manteniment i d’instal·lacions necessàries per a realitzar l’activitat pròpies de la titularitat de l’immoble. d) Definició de l’assumpció de les despeses de subministraments de l’equipament. (Caldrà concretar-les en cada cas per l’òrgan municipal competent per atorgar la gestió cívica.) (exemple. Assumir les despeses de consums d’electricitat, gas i aigua, neteja, reciclatge i control de plagues, així com les relatives a les instal·lacions i aparells de clima, ascensors, protecció d’incendis, intrusisme, alarmes, legionel·losis, com també les despeses de telecomunicacions relatives a telefonia i WI-FI.) e) Donar suport a la difusió de les activitats dutes a terme a l’equipament d’acord amb el programa anual. f) Lliurar l’equipament en condicions d’ús. g) Elaborar l’inventari de béns de l’equipament reflectit en l’Annex C d’aquest conveni, així com mantenir-lo actualitzat durant el termini de vigència de la gestió cívica. Els béns adquirits amb càrrec a la subvenció atorgada per l’Ajuntament, com també per ingressos derivats de l’exercici de la gestió cívica, s’afegiran a la relació de béns esmentada, lliures de càrregues i gravàmens. h) Elaborar un Pla de seguretat i Emergències d’acord amb l’entitat gestora incloent l’aforament. i) L'Ajuntament realitzarà anualment, si s’escau, una despesa en manteniment i inversions, essent consensuades les peticions, i segons la disponibilitat pressupostària. 14 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc VUITENA.- REVERSIÓ Un cop extingida la gestió cívica per qualsevol de les causes previstes, revertiran a l’Ajuntament tots els béns i instal·lacions afectats inicialment al projecte, així com el conjunt de les millores realitzades en les instal·lacions, i els béns adquirits amb càrrec als comptes d’explotació durant el període de vigència de la gestió. La situació de conservació i funcionament dels béns i instal·lacions objecte de la reversió haurà de ser l’adequada per a garantir la prestació dels projectes o serveis que es vulguin dur a terme a l’equipament una vegada finalitzada la Gestió Cívica objecte d’aquest conveni. L’Ajuntament, en el termini de dos mesos amb anterioritat a la reversió, adoptarà les disposicions corresponents per tal que el lliurament dels béns es verifiqui en les condicions convingudes, i a tal efecte el referent municipal del Conveni haurà de vigilar la conservació dels béns i instal·lacions, i informarà de les reparacions necessàries que hagi d’efectuar l’Entitat, al seu càrrec, per tal de mantenir-les en les condicions adequades. La reversió de tots els béns i instal·lacions afectats al projecte haurà de realitzar-se lliure de qualsevol tipus de càrrega o gravamen. NOVENA. EXTINCIÓ DEL CONVENI a) El conveni s’extingirà pel seu acompliment o per la seva resolució, de conformitat amb les causes previstes legalment. Constitueixen causes específiques de resolució: - La demora en l’inici del projecte de gestió cívica, un cop formalitzat el conveni. - L’incompliment de les obligacions derivades de la normativa general sobre prevenció de riscos laborals. - L’incompliment de les obligacions essencials establertes en el conveni i, particularment, l’incompliment de qualsevol de les circumstàncies que determinen la idoneïtat per optar a la gestió cívica. - L’incompliment de les obligacions per part l’entitat gestora, així com la resolució de la gestió cívica per causa imputable a aquella, implica l’anul·lació total o parcial de la subvenció i l’obligació del seu reintegrament, de conformitat amb la Llei 38/2003. b) En cas d’incompliment per alguna de les parts de les obligacions i els compromisos assumits, qualsevol altra part la podrà requerir perquè els compleixi en un termini determinat, que no podrà superar la data de vigència del conveni. Caldrà posar aquest requeriment en coneixement de la Comissió de Seguiment del conveni. Si transcorregut el termini atorgat persistís l’incompliment, s’entendrà resolt el conveni amb la notificació d’aquestes circumstàncies a les parts; i es podrà requerir a la part incomplidora el pagament d’indemnitzacions per danys i perjudicis causats a la resta sense perjudici de l’aplicació de la normativa en matèria de subvencions a tots els efectes. DESENA. RÈGIM SANCIONADOR a) És aplicable a la gestió cívica el règim sancionador regulat al títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el seu reglament de desenvolupament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. 15 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc b) És aplicable a la gestió cívica el règim sancionador previst a la normativa reguladora del patrimoni de les administracions públiques, pel que fa a les qüestions relacionades amb la utilització i recuperació possessòria de l’equipament. La imposició de sancions és compatible amb el reintegrament de les subvencions si es dona algun dels supòsits recollits a la base dissetena. A banda dels anteriors règims sancionadors esmentats, també són d’aplicació les infraccions i sancions següents: Es consideren faltes molt greus: 1. La demora en l’inici del projecte de gestió cívica, un cop formalitzat el conveni. 2. L’incompliment molt greu de les obligacions derivades del conveni que afectin la continuïtat o regularitat de les activitats, els drets de les persones usuàries i els interessos de l’Ajuntament. 3. L’incompliment de les obligacions essencials establertes en el conveni i, particularment, l’incompliment de qualsevol de les circumstàncies que determinen la idoneïtat per optar a la gestió cívica. 4. La interrupció en la realització de les activitats per causes imputables a l’entitat beneficiària de la gestió cívica. 5. La cessió a tercers dels drets i les obligacions del conveni. 6. La resistència als requeriments efectuats per l’Ajuntament o la seva inobservança quan aquesta produeixi un perjudici molt greu a la gestió de l’equipament. 7. L’incompliment molt greu de les obligacions fiscals, laborals o de seguretat social. 8. La reiteració de faltes greus. Es consideren faltes greus: 1. Les situacions de negligència que produeixin perjudicis a les persones usuàries de les activitats o als interessos municipals. 2. L’incompliment de la normativa municipal sobre comunicació de les activitats. 3. El cobrament inadequat de les activitats programades. 4. El falsejament de la informació del control econòmic o de la gestió de les activitats. 5. L’incompliment greu de les obligacions fiscals, laborals o de seguretat social. 6. L’incompliment de les prescripcions en matèria de contractació de prestacions amb tercers. 7. La reiteració de faltes lleus. Es consideren faltes lleus: La demora de més de trenta dies en la presentació de la documentació exigida per al control econòmic o de gestió. Als efectes dels paràgrafs anteriors, s’entén per reiteració la comissió d’una falta del mateix caràcter sancionada per resolució administrativa ferma. S’estableix el règim de sancions següent: - Les faltes molt greus seran sancionades amb la imposició de sancions econòmiques d’entre 1.001 EUR i 3.000 EUR, o la resolució del conveni. 16 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc - Les faltes greus seran sancionades amb la imposició de sancions econòmiques d’entre 151 EUR i 1.000 EUR. - Les faltes lleus seran sancionades amb la imposició de sancions econòmiques d’un import fins a 150 EUR. A tots els efectes, les infraccions i sancions previstes en aquest apartat tindran la consideració de penalitats i la seva imposició s’ajustarà a un procediment abreujat consistent en la incoació, notificació amb proposta, vista i audiència de 10 dies hàbils i resolució; llevat que alguna normativa estableixi altrament. ONZENA. REINTEGRAMENT DE LA SUBVENCIÓ Es reintegrarà de manera total o parcial la subvenció atorgada en els supòsits següents: a) Incompliment de l’obligació de justificació, entenent com a tal tant la manca de justificació com la justificació incompleta de la subvenció rebuda. b) Incompliment de la finalitat per la qual la subvenció ha estat concedida. c) Incompliment de les obligacions imposades a l’entitat beneficiària amb motiu de la concessió de la subvenció sempre que afectin o es refereixin al mode o forma en què s’han d’aconseguir els objectius, realitzar l’activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta l’atorgament de la subvenció. d) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control previstes a l’article 10è de la Normativa general reguladora de les subvencions, així com l’incompliment de les obligacions comptables o de conservació de documents. e) Obtenció de la subvenció falsejant o ocultant les condicions requerides per a la seva obtenció. f) Incompliment total o parcial de l’objectiu, de l’activitat o projecte o la no adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció. g) Quan el compliment per l’entitat beneficiària s’aproximi de manera significativa al compliment total i s’acrediti per aquesta una actuació inequívoca per a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat a reintegrar es determinarà considerant aquella part del projecte o activitat no executada. h) Cessió a tercers dels drets i les obligacions del conveni. i) Cobrament inadequat de les activitats programades. Per fer efectiu l’import total o parcial de la subvenció a retornar, a la qual s’afegiran els interessos de demora corresponents, podrà procedir-se per la via de constrenyiment quan no es procedeixi al reintegrament voluntari d’aquesta. Sens perjudici de les altres que per la seva naturalesa també ho siguin, reben la consideració d’essencials totes les obligacions específiques en relació amb la subvenció. DOTZENA. COMISSIÓ DE SEGUIMENT DEL CONVENI La Comissió de Seguiment té la finalitat de vetllar per la correcta execució del projecte i aquelles que es puguin preveure en les condicions reguladores del conveni. 17 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc Té un caràcter consultiu i de participació; en conseqüència, les seves resolucions tindran rang de recomanació per als òrgans de govern municipal del Districte o l’entitat gestora; aquests però hauran de donar resposta fonamentada a totes les recomanacions que siguin rebutjades o modificades, així mateix, aquesta Comissió aprovarà, en el seu cas, la reformulació del projecte de gestió cívica en el supòsit de resultats positius del compte d’explotació al final de cada exercici. Estarà formada per un nombre imparell de persones, que com a mínim, seran les següents: - Dues persones representants de l’òrgan municipal responsable que va realitzar l’informe de valoració/justificació del projecte. En el cas que l’òrgan responsable sigui un Districte avaluarà l’impacte o desenvolupament de la tasca específica “territorial”. En el cas que l’òrgan responsable sigui una Àrea, avaluarà el desenvolupament de la tasca “sectorial”. Una de les quals exercirà la funció de Secretaria. - Una persona representant de la direcció competent en matèria de participació ciutadana, o persona en qui delegui, que serà la responsable d’avaluar l’impacte o desenvolupament de la tasca “participativa” - Una persona representant del Districte o l’Àrea implicada en funció de l’òrgan territorial o sectorial que no ocupi la secretaria. És a dir, en el cas que l’òrgan responsable sigui un Districte, ocuparà aquesta plaça un representant de l’Àrea implicada en la tipologia sectorial del projecte; mentre que en el cas que l’òrgan responsable sigui una àrea, ocuparà aquesta plaça un representant del Districte on s’ubica l’equipament avaluant-ne la tasca “territorial”. - Una persona representant de l’entitat beneficiària. El règim de reunions s’acordarà entre les parts un cop signat el conveni. La Comissió de seguiment es reunirà 1 vegada a l’any de manera preceptiva, al marge de la comunicació constant entre la persona responsable de l’equipament i el personal tècnic referent del Districte. No obstant, cada 2 anualitats l’entitat es compromet a presentar el Balanç Comunitari, o coincidint amb la finalització del conveni i/o de la pròrroga. Tanmateix es podrà reunir sempre que es consideri necessari a petició de qualsevol de les parts del conveni, per tal de garantir el bon funcionament de la Gestió cívica. TRETZENA. TRANSPARÈNCIA I DADES PERSONALS Aquest Conveni es posa a disposició dels ciutadans i ciutadanes a través del Portal de la Transparència, en aplicació del que disposen els articles 8 f) i 14 la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació públic i bon govern i la resta de normativa que la desenvolupa. En aquest sentit, les parts signants d’aquest instrument manifesten el seu consentiment perquè les dades personals que hi consten, així com la resta de les especificacions que conté, puguin ser publicades al Portal de la Transparència de l’Ajuntament de Barcelona. CATORZENA. JURISDICCIÓ Les incidències i qüestions litigioses que puguin produir-se en ocasió de l’aplicació i/o interpretació del present Conveni de col·laboració seran resoltes de mutu acord en el marc de la Comissió de 18 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 23 de gener del 2023 CSV: e89d-536a-95b1-d3d5 PROTOCOL de la Gerent Municipal de 22 de desembre de 2022, de funcionament intern per a l'atorgament de la Gestió Cívica. Regidoria de Drets de Ciutadania i Participació Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat Annex_9: Conveni Marc Seguiment i, en el seu defecte, ambdues parts se sotmeten expressament a la jurisdicció i competència dels Jutjats i Tribunals de Barcelona de l’ordre contenciós administratiu, un cop exhaurida la via administrativa. RELACIÓ ANNEXOS: - Annex_A. Projecte de gestió presentat per I'entitat - Annex_B. Plànol de I'equipament - Annex_C. Inventari dels béns mobles i equipament I com a prova de conformitat signen seguidament, per triplicat i a un sol efecte, en el lloc i la data assenyalats a l’encapçalament. Per l’Ajuntament de Barcelona, Per l’Entitat El/La regidor/a del Districte, El/La Presidenta El/La secretari/a del Districte 19