Clear Code Architecture Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi, àmbits de millora i proposta d’actuació Avinguda Diagonal, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi, àmbits de millora i proposta d’actuació Avinguda Diagonal, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Índex Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi i àmbits de millora 1 Introducció 9 2 Descripció de la via i l’espai auditat 10 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi 12 4. Anàlisi i àmbits de millora 20 5. Fitxes Clear Code Architecture 24 6. Conclusions i recomanacions 28 7. Proposta de modificacions de la via 38 Anàlisi gràfic i proposta de millora 1 Anàlisi gràfic del carrer 43 2 Proposta gràfica 70 3 User Cases 72 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5 Clear Code Architecture Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi i àmbits de millora Avinguda Diagonal, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Introducció Garantir la igualtat de condicions a tots els usuaris i crear en- torns inclusius on no es discrimini a cap persona, tingui o no una discapacitat o limitació són els objectius del Clear Code Architecture®. S’actua en entorns per transformar-los en ac- cessibles universalment, pensant en tots els usuaris. Amb aquesta anàlisi es pretén establir el nivell d’accessibilitat de l’Avinguda Diagonal de Barcelona, entre els carrers Casa- nova i Aribau, veure els seus punts febles i analitzar on podria millorar. Per a això, ens hem basat en el mètode d’accessibilitat universal Clear Code Architecture®, un mètode que hem des- envolupat des de PMMT que va més enllà de les normatives vigents. Aquest treball sobre l’Avinguda Diagonal de Barcelona l’ha dut a terme personal de PMMT a l’abril de 2015. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 9 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 2. Descripció de l’espai auditat. Localització Espais auditats: Avinguda Diagonal, Barcelona Av. Diagonal, Barcelona, de c/ Casanova a c/ Aribau Propietat Espais: Obres de reforma realitzades Banda de circulació per als per l’Ajuntament de Barcelona i vianants finalitzades el 2015. Passos de vianants Itineraris mixtes de vianants i Distància analitzada vehicles. 298m Carrils destinats a la circulació de bicicletes Tipologia d’espai Places urbanes Via pública Ubicació de la banda dels elements a la via Tipus d’usuaris Escocells Usuaris amb tot tipus de limitacions Mobiliari urbà i/o discapacitats. Informació i senyalística Altres Volum de desplaçaments a peu 169.200/dia 10 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 03 03 05 01 02 04 02 02 04 01 04 05 05 Plànol d’equivalències d’espais auditats 01 Banda de circulació per als vianants 02 Passos de vianants 03 Itineraris mixtes de vianants i vehicles. 04 Carrils destinats a la circulació de bicicletes 05 Places urbanes PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 11 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi Aquesta auditoria es basa en el mètode d’accessibilitat universal propi Clear Code Architecture®. Aquest mètode proporciona el coneixement objectiu i quantificat del nivell d’accessibilitat de l’espai estudiat i focalitza les accions necessàries per aconseguir adaptar-lo per a totes les persones. El Clear Code Architecture® és un manual que hem redactat des de PMMT basant-nos en més de 100 manuals, llibres, associacions i llocs web relacionats amb l’accessibilitat universal. Hem creat un mètode paramètric que enllaça les necessitats de tots els usuaris amb els diferents espais. D’aquesta manera s’aconsegueix garantir la igualtat de condicions en l’ús de l’entorn físic a totes les persones, tinguin o no una discapacitat o limitació. Hem reinventat l’accessibilitat universal desenvolupant un mètode objectiu per a la seva anàlisi i implantació. 12 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi ¿Qué es l’accessibilitat universal? ? ? ? ? ?? ? ? ?? ? ? ABACBC? ? ABCABC? AB?C ? ABC ? Discapacitat Discapacitats Limitacions Per què és necessària l’accessibilitat universal? • El 15% de les persones al món • Actualment, existeixen al món al espanyola i que es preveu que en pateixen alguna discapacitat. voltant de 900 milions de persones 40 anys augmenti fins al 40%. més grans de 60 anys. Es preveu • Un 25% de la població mundial que al 2050 aquesta xifra hagi El Clear Code Architecture® sofreix alguna limitació en l’ús de crescut fins als 2.000 milions. dóna resposta a totes aquestes l’entorn físic. persones i proposa solucions • A Espanya, a dia d’avui, el 50% perquè els espais siguin inclusius i • Per tant, el 40% de la població de les persones discapacitades sense barreres. mundial és discapacitada o pateix són majors de 65 anys, un grup algun tipus de limitació en l’ús del de persones que actualment seu entorn físic. representa el 17% de la població PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 13 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ En algun moment de les nostres vides, tots sofrirem o generarem algun tipus de limitació en l’ús de l’entorn físic. Quins valors aporta • Facilitar l’accés a totes les En què consisteix el el Clear Code persones i, per tant, augmentar l’ús mètode Clear Code? Architecture? de la via potenciant el comerç a la mateixa. El Clear Code Architecture® estudia • Tractar a tots els usuaris en • Dotar d’un avantatge competitiu les necessitats de les persones igualtat de condicions, tinguin o respecte a altres ciutats innovant amb alguna discapacitat o limitació no discapacitats o limitacions; en la implantació de l’accessibilitat en la seva relació amb l’espai pensant en ells en tot el seu universal. arquitectònic, en aquest cas el de recorregut a través de l’espai. la via pública. • Potenciar la innovació de la ciutat • Atreure nous usuaris en veure’s de Barcelona convertint-la en un És un mètode que hem ideat des millorat el nivell d’accessibilitat de referent internacional. de PMMT fruit d’un projecte de la via. Usuaris de la pròpia ciutat o recerca de més de tres anys on visitants, atrets per la idea d’un eix • Potenciar els valors de la ciutat es va estudiar com haurien de comercial accessible i adaptat per amb un disseny per a tots que ser els espais perquè qualsevol a tothom. s’adapta a les seves necessitats. persona pogués accedir de manera autònoma a ells sense • Fomentar el transport públic dificultat. Aquest mètode garanteix en veure’s millorada la seva de manera objectiva l’anàlisi i accessibilitat i per tant reduir la implantació de l’accessibilitat intensitat de vehicles a la via. universal. Discapacitats i limitacions Espais 14 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi Grups del Clear Code Architecture® El mètode Clear Code Architecture persones estudiant tant les que 13 grups que engloben persones ha estudiat les limitacions que contempla l’OMS com les que no. amb dificultats similars en l’ús de generen les malalties en les D’aquesta manera s’han generat l’entorn físic. Grup Discapacitats i limitacions beneficiades 1 NO HI VEUEN Ceguesa total o legal, usuaris amb trastorns temporals de visió, persones carregant caixes que els impedeixin la visió... 2 HI VEUEN POC Baixa visió (10-50%), usuaris amb trastorns temporals de visió, persones grans amb dificultat de visió... 3 CONFONEN ELS Alteració de la visió cromàtica (daltonisme), usuaris amb trastorns COLORS temporals de visió... 4 NO HI SENTEN BE Hipoacúsia, pèrdua auditiva, usuaris d’espais amb molt de soroll, persones amb fatiga auditiva... 5 UTILITZEN EL Persones sordes, mudes, que utilitzen el llenguatge de signes, persones LLENGUATGE DE SIGNES amb auriculars... 6 NO COMPRENEN EL Discapacitat d’entendre el llenguatge oral i/o escrit, nens, turistes que no LLENGUATGE coneixen l’idioma local... 7 NO CAMINEN Usuaris de cadires de rodes, nens en cotxet, persones amb carros de transport... 8 CAMINEN AMB MOLTA Deficiència física ambulant amb ajuda tècnica a dues mans, usuaris amb DIFICULTAT nadons en braços, persones amb ajudes tècniques temporals... 9 CAMINEN AMB Deficiència física ambulant amb ajuda tècnica a una mà, persones DIFICULTAT obeses, dones embarassades, persones grans.... 10 MANIPULEN AMB Usuaris amb problemes d’abast i/o manipulació d’objectes, usuaris amb DIFICULTAT mans mullades, persones amb les mans ocupades... 11 AMB DÈFICIT Disminució de les funcions mentals superiors i motores, persones amb COGNITIU dificultat d’orientació... 12 DE TALLA BAIXA Acondroplàsia, persones de talla baixa, persones baixes, nens... 13 HIPERSENSIBILITAT Sensibilitat química múltiple, al·lèrgics, asmàtics, persones amb problemes respiratoris. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 15 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ El mètode Clear Code Arch3itecMtÉuTrOeD®O Clear Code, un método objetivo Se analiza n las necesidades de cada grupo para cada espacio, obteniendo así un listado de és un mètode objectiu i parameatcrciiotnzeas tq.ue garantizan su accesibilidad universal 3 MÉTODO Clear Code, un método objetivo Se analizan las necesidades de cada grupo para cada espacio, obteniendo así un listado de acciones que garantizan su accesibilidad universal Grupos Espacios del Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario Grupos Espacios del Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario A partir de l’anàlisi de les necessitats dels tretze grups ABC ? a cada espai del centre, ? es donen solucions que garanteixin l’accessibilitat universal. ? Estances MÉTODO ClGeraurp sCode, un métodEosp oaibs jetivo Accions CCA 44 M CÉonT OesDteO li sCtaledaor d Ce oadccei,o unnes m poédtoedmoo so ebvjaeltuiavro q ué nivel de accesibilidad existe en cada Ceospn aecsitoe pliasrta dcoa dae garcucpion. eLsa psoumdeam doesl aenvaálluisaisr dqeu ét ondivoesl ldoes aecspceasciiboisli dya tdo dexois tleo se gn rcuapdoas essepráa ceiol g prardao c daed a cgcreuspiboi.l iLdaa dsu umnaiv edresla al ndáelils eisd difiec itoo. d os los espacios y todos los grupos será el grado de accesibilidad universal del edificio. MÉTODO Clear Code, un método objetivo Acciones que Nivel de accesibilidad 3 Se analizan las necesidades de cada grupo pagra aAcarcdaac neistopiazncaieo,n sob lqtaenu ieAend .Uo a.s í un listado de Nuivneivl edres aalc dcels eibdiliifidcaiod acciones que garantizan su accesibilidad univgerasarl antizan la A.U. universal del edificio Es genera un llistat d’accions aGmrubpo se l qual es pot avaElsupaacrio ds dee l Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario manera objectiva quin nivell d’accessibilitat existeix a cada espai per a cada grup. La suma de l’anàlisi de tots els espais i tots els grups serà el nivell d’accessibilitat universal de l’espai estudiat. Nivell d’accessibilitat Accions CCA universal de l’espai 16 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi El conjunt d’accions que garanteixen l’accessibilitat universal que formen el Clear Code Architecture® estan recollides en dos llibres, el Clear Code Architecture® amb la urbanització i els espais generals dels edificis i el Clear Code Architecture® Healthcare, amb les estances específiques dels centres sanitaris. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 17 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ El Clear Code Architecture® permet, una vegada consultes necessàries per cobrir el tant per cent que marca el patró recopilades una sèrie de dades de l’espai a estudiar, país. analitzar-ne els aspectes que no són accessibles, En aquest volum es tenen en veure el seu nivell d’accessibilitat universal i proposar compte a tots els usuaris del uns àmbits de millora. centre, sigui públic (pacients o acompanyants) o personal (metges, infermeria, administració, neteja...) Això ens permetrà que l’espai El Clear Code Architecture® té en que a Espanya, avui en dia, hi ha estigui adaptat perquè pugui existir compte les normatives existents un 40% de persones que pateixen personal amb alguna discapacitat en l’àmbit de construcció i algun tipus de discapacitat o de o limitació, temporal o no, ajudarà accessibilitat, ampliant-les per limitació en l’ús del seu entorn a la inclusió d’aquestes persones acollir a tots aquests grups de físic i que dins d’aquest 40% els en el món laboral amb normalitat persones que actualment no hi són diferents grups estan representats de manera ponderada. contemplats. en major o menor percentatge. La ponderació d’espais garantirà En ser PMMT un despatx El Clear Code Architecture® l’accessibilitat universal sense especialitzat en arquitectura és un mètode que garanteix discriminar positivament a ningú. hospitalària utilitzem aquest l’accessibilitat universal però que coneixement per saber quins pondera els espais on aplicar- En el volum sanitari del Clear Code usuaris utilitzaran l’espai i amb la. Qualsevol persona ha de també es ponderen els espais quina autonomia. Estudiem tots tenir les mateixes condicions repetits segons els tants per cent els espais dels centres sanitaris a l’hora d’utilitzar l’espai físic del patró país. Per exemple, en i ponderem l’aplicació de però no tot l’espai físic ha una planta de consultes no seria l’accessibilitat universal segons d’estar adaptat perquè qualsevol necessari que totes tinguessin les l’autonomia dels usuaris: usuaris persona, independentment de les dimensions per tal que tant metge que accedeixen de manera discapacitats o limitacions que com pacient tinguin la possibilitat autònoma, usuaris que poden ser tingui, el pugui utilitzar de manera d’anar en cadira de rodes, tenint ajudats pel personal un cop dins autònoma. Per això l’aplicació una dimensió major, sinó que l’espai i usuaris que son traslladats del Clear Code Architecture® és s’haurien d’adaptar un nombre de en cadira de rodes o lliteres. ponderada respecte a espais que es repeteixen: places d’aparcament, cabines de banys, etc... Per garantir, per exemple, l’accés a l’aparcament a totes les persones no és necessari fer totes les places d’aparcament amb les dimensions necessàries per als usuaris de cadires de rodes (que necessiten molt més espai). El mètode pondera la necessitat d’espais repetits tenint en compte a totes les persones, les que tenen discapacitats o limitacions i les que no, i per a això utilitza un patró que ens facilita els tants per cent a aplicar. Aquest patró, en aquest cas, és el patró país Espanya 2015, que ve donat per les dades estadístiques extretes de l’INE (Institut Nacional d’Estadística), diu 18 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi D’aquesta manera, per exemple, carrer estudiat per on caminaran espai s’han de tenir en compte tots el nivell d’adaptació d’un quiròfan els usuaris, assegurant-nos que els grups. Si l’espai té una mitjana serà diferent al d’una consulta, els recorreguts tinguin tots els elevada però algun grup està per ja que al quiròfan s’accedirà en punts necessaris perquè siguin sota del tant per cent que indica el llitera i el personal no podrà tenir accessibles a totes les persones. patró país (en aquest cas el 40%) pràcticament cap discapacitat o No es tenen en compte accessos aquest espai no es consideraria un limitació i, per altra banda, una al metro ni aparcaments, que espai accessible universalment. consulta s’haurà d’adaptar perquè serien motiu d’un altre estudi. tant pacient, acompanyant com Des de PMMT pensem que personal sanitari, puguin tenir algun Totes les dades que es prenen és important conèixer el nivell tipus de discapacitat o limitació. s’introdueixen directament al Clear d’accessibilitat universal dels Code Architecture®, que calcula espais, ja que ens dóna la idea del Per poder aplicar el mètode el sumatori de punts correctes i marge de millora que existeix en Clear Code Architecture® en un incorrectes i dona per separat el ells. Qualsevol millora, per petita espai s’ha de fer un estudi en tant per cent d’accessibilitat dels que fos, que es realitzés sobre el profunditat d’aquest espai. Per tretze grups estudiats i la mitjana projecte estudiat augmentaria el això és necessari realitzar un treball de tots ells, que serà el nivell nivell d’accessibilitat. És per això de camp on es recullin les dades d’accessibilitat universal. que aquesta auditoria adjunta necessàries a nivell d’accessibilitat un apartat amb conclusions i universal. Aquestes dades són de Així mateix, el Clear Code recomanacions, on es donen caràcter molt diferent: determina quins aspectes i en indicacions de què s’hauria quina mesura es troben en millor de fer per augmentar el nivell • Distàncies i alçades (m) condició d’accessibilitat universal d’accessibilitat universal per • Nivells acústics (dB) i quines millores es podrien fer per aconseguir l’excel·lència. • Nivells d’il·luminació (luxes) aconseguir apujar aquest nivell. • Temperatura d’espais i Totes aquestes dades són les que Aquestes recomanacions elements (º) • Força d’acció (N) Un equip de PMMT s’ha traslladat al carrer estudiat • Dimensions dels elements (cm) i mitjançant una presa de dades ha aconseguit la • Inclinacions (%) • Morfologia d’elements informació necessària que, un cop traslladada al • Distribució d’elements • Colors i textures dels elements Clear Code Architecture®, ens donarà el seu nivell • Existència d’ajudes tècniques d’accessibilitat universal. Per aconseguir les dades es reflecteixen en l’auditoria que permeten al client, en aquest necessàries per a realitzar aquest aquí presentem. cas l’Ajuntament de Barcelona, audit s’ha traslladat a la via analitzar les accions a realitzar, estudiada a personal de PMMT Es mostra una fitxa amb el tant podent valorar l’abast i la urgència amb tots els elements necessaris: per cent d’accessibilitat del carrer de les possibles intervencions. metre, sonòmetre, luxòmetre, estudiat i, a més a més, un mapa termòmetre, dinamòmetre, nivell, d’accessibilitat universal. Aquest El mètode Clear Code càmera fotogràfica i el manual mapa mostra, amb tres colors: Architecture® permet auditar el Clear Code Architecture®. Amb vermell, taronja i verd, quin és possible projecte de millora i és per aquests aparells de mesura, el l’estat a nivell d’accessibilitat això que proporciona un nou mapa personal que realitza l’auditoria universal de cada grup i en quin d’accessibilitat universal amb el passarà aspecte per aspecte de la tant per cent. És una visió general nou nivell d’accessibilitat universal via, analitzant i prenent dades que del nivell d’accessibilitat, de en el cas que es realitzessin després traslladaran al Clear Code les fortaleses i de les debilitats totes les intervencions que es Architecture®. i focalitza els punts on és més recomanen. necessari actuar. Aquesta presa de dades es centrarà en els espais públics del Per poder considerar accessible un PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 19 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 4. Anàlisi i àmbits de millora A continuació s’exposa el resultat de l’estudi realitzat a l’Avinguda Diagonal de Barcelona, entre els carrers Casanova i Aribau. En aquest apartat es mostren les conclusions de l’aplicació del Clear Code Architecture®. Es desglossen i es comenten en cada cas els aspectes a millorar per aconseguir l’accessibilitat universal en aquest espai. 4.1 •Hem trobat reixes a terra amb persona, en especial les del grup Urbanització forats de dimensions superiors 2, pugui confondre’l amb l’itinerari a 13 mil·límetres, que poden ser accessible. un obstacle per a persones dels grups 1, 7, 8 i 9. És per això que •Aquestes àrees de descans considerem que el paviment no haurien d’estar senyalitzades de tal compleix els requisits mínims per manera que totes les persones les considerar-se accessible a totes puguessin identificar amb facilitat. les persones. (FIG1) •No hem trobat àrees de descans •Trobem àrees de descans, específiques per a persones amb però no estan senyalitzades hipersensibilitat, senyalitzades i amb un paviment diferent al de amb bancs de material adaptat a la resta del carrer, suficientment elles, per exemple metàl·lics. contrastat, garantint que cap FIG 1 20 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4. Anàlisi i àmbits de millora •Trobem àrees enjardinades que perímetre elevat 25 centímetres no estan degudament protegides, o cobrint-los amb una reixa mitjançant algun element que adequada o un material continu s’elevi com a mínim 25 centímetres que eviti la caiguda. (FIG4) respecte al nivell del terra. Aquest element seria necessari per •Trobem elements de mobiliari que a la correcta detecció de la zona no són fàcilment detectables per enjardinada per persones del grup les persones dels grups 1 i 2, per FIG 2 1. (FIG2) exemple, en el banc de la parada d’autobús, que es troba dins de •Existeixen fonts que tenen un l’ample del recorregut accessible disseny que no és adequat per per a vianants, els seus laterals no a totes les persones. Aquestes es troben protegits, quedant així en fonts no permeten l’aproximació voladís i convertint-se en un perill amb facilitat a persones en per a persones del grup 1. (FIG5) cadira de rodes, no estan senyalitzades mitjançant un •Hauríem de trobar al llarg del paviment senyalitzador per que recorregut per la vorera fites siguin detectables per les persones informatives indicant la situació del grup 1, i el seu mecanisme dels punts més importants i fletxes d’accionament és un polsador que direccionals que ajudin als usuaris requereix una força excessiva per a arribar-hi. Aquestes fites haurien ser activat i dificulta el seu ús a d’estar dissenyades pensant en persones del grup 10. (FIG3) totes les persones, amb especial FIG 3 atenció a les persones dels grups •Els escocells es troben al mateix 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 11. nivell que l’àrea de deambulació del vianant i no estan correctament •Trobem passos de vianants que protegits, éssent un obstacle i fins comparteixen rebaixos amb guals i tot un perill per a persones dels per a vehicles, éssent perillós per a grups 1 i 2. persones dels grups 1 i 2. (FIG6) Aquests escocells hauríen d’estar ben senyalitzats, mitjançant un FIG 4 Banda de circulació per a vianants El vianant sempre ha de tenir un itinerari clar, protegit i lliure d’obstacles de com a mínim 2 metres d’ample per 2,20 metres d’alçada. És el que anomenem banda de circulació de vianants. La banda de circulació per a vianants ha de ser paral·lela a la façana en el cas que aquesta existeixi, i s’ha de separar clarament de l’àrea dels elements (escocells, zones de descans, etc) PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 21 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ •En els passos de vianants i en nivell de la vorera, no queden els guals hauríem de trobar un suficientment ben indicats en les paviment senyalitzador que avisés cruïlles de vianants. (FIG11) a les persones del grup 1 de la seva existència. (FIG7) •Trobem un eixamplament de la vorera que es converteix en plaça •Els passos de vianants no estan urbana. pintats en tota la seva longitud, fet Aquesta plaça urbana hauria que pot confondre a les persones d’estar diferenciada a nivell de del grup 2. (FIG8) paviment. A més a més, aquesta plaça hauria de tenir una fita •Els passos de vianants de informativa de la organització de la directriu diagonal no estan plaça i la relació de la mateixa amb protegits respecte al vial ni l’entorn. (FIG12) degudament senyalitzats per tal que les persones dels grups 1 i 2 •Trobem arbres que es troben al FIG 5 els puguin creuar sense dificultat. mig del recorregut accessible, (FIG9) interrompent la deambulació de totes les persones. (FIG13) •Les mitjanes a cota no respecten el desnivell requerit respecte a la calçada per ser fàcilment detectables per part de les persones amb problemes de visió. (FIG10) •No trobem semàfors amb polsadors que repeteixin el color del semàfor de vianants, facilitant la visió a les persones del grup 2. •Els carrils bici, tot i estar a diferent FIG 6 Cruïlles accessibles És important tenir en compte a totes les persones a l’hora de resoldre la intersecció entre el recorregut de vianants i el de circulació rodada. Ens ajudarem dels paviments senyalitzadors i els avisos sonors per advertir al vianant de la presència de la cruïlla i a més a més resoldrem adequadament la diferència de cota entre la vorera i la calçada. 22 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4. Anàlisi i àmbits de millora FIG 5 FIG 5 FIG 5 FIG 7 FIG 9 I 13 FIG 12 FIG 8 FIG 6 FIG 5 FIG 11 FIG 6 FIG 10 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 23 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 5. Fitxes Clear Code Utilitzant el mètode Clear Code Architecture® s’extreuen les fitxes dels niivells d’accessibilitat universal de l’espai. Urbanització: • Banda de circulació per a vianants accesible • Cruïlles i passos de vianants • Carrils destinats a la circulació de bicicletes • Places urbanes • Banda dels elements • Informació i senyalística 24 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5. Fitxes Clear Code Architecture® 63,97% Urbanització 66,46% 70,00% ? 71,88% 51,43% 51,43% ABC ? 51,43% 71,82% 74,76% 72,92% 56,25% ? 72,54% 54,55% 56,72% 0 20 40 60 80 100 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 25 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Totals: 63,97% Accessibilitat Universal BRONZE 26 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5. Fitxes Clear Code Architecture® Auditoria en accessibilitat universal: Avinguda Diagonal de Barcelona Abril 2015 63,97% TOTAL OR S D’ 0 % 56,7 A 2 % GR C 10 UP 13 C - H 0 I 54,5 P E 9 5 S % E GR R UP S S 1 E 2 N TA SI IB 72,54 L % L B A ILI I G L R T UP A B 1 I 1 A T T A IX 56,2 M A A 5 % B G T R U D P È 1 0 F M ICI T 72,92 % A G N RU I P P CO 9 U C LE GN 74,76 A % G M N A ITI RU IN P 8 E M U B C N A D 71,82 A % M M IF GR IN B I U C P E D 7 N U A IF 5 1,4 3 N I % C G O R MB U U C P A 6 M M 51,43 IN O % N L G O RU E C N P O 51 ,4 5 3 % M U P GR T U I R P LI E T 71,88 % 4 G Z H E R I U S 70 P E ,00 % 3 G R C 66, U 46 % P GR ONZE RD NDA ESTÀ 40-60 % PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 27 75-90 % PLATA AL ER S NIV U T TA TATL AT UL LT F IC GE D I T A NG UA T LEL E SIGN ES L E DE N UAT G NE G LE N N L C PO S COLORS TE N EL N NE N O C NF EUE N PO O I V H O HI VEUE2 N N 1 UP R B -75 % 60 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 6. Conclusions i recomanacions Les següents conclusions són el resultat de l’anàlisi de les fitxes de nivell d’accessibilitat Clear Code Architecture® de l’Avinguda Diagonal de Barcelona entre els carrers Casanova i Aribau. Analitzant-les, es pot veure clarament com està aquest espai a nivell d’accessibilitat universal i els punts més febles que s’haurien de millorar. Estat de amb mobilitat reduïda i dificultats l’accessibilitat de moviment. Per altra banda, els universal grups que menys puntuació tenen són els grups amb problemes de comunicació, ja que no s’ha trobat De l’aplicació del mètode Clear cap element informatiu adaptat que Code Architecture® se n’extreuen els ajudi a orientar-se en l’espai una sèrie de conclusions que a auditat. continuació s’exposen. Per a poder analitzar bé el nivell L’avinguda Diagonal de Barcelona d’accessibilitat universal de cada entre els carrers Casanova i grup a continuació s’inclou un Balmes té un nivell d’accessibilitat mapa d’accessibilitat universal, del 63,97%. Aquest nivell té molt on es pot veure associat a marge de millora però demostra la colors (verd, taronja i vermell) el intenció clara en apostar per una nivell d’accessibilitat universal accessibilitat que va més enya de de cada grup. Aquest mapa es les normatives vigents. complementa amb un anàlisi de fortaleses i debilitats per grups i, al Veiem que els grups 7,8 i 9 són els final, es donen unes recomanacions grups amb la puntuació més alta. que ajudarien a millorar el nivell Això té sentit, ja que la normativa d’accessibilitat universal d’aquest de disseny i construcció vigent carrer. contempla clarament les persones 28 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Mapa Clear Code de nivell Estàndard 40-60% Bronze 60-75% Plata 75-90% Or 90-100% d’accessibilitat actual GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 6 GRUP 7 GRUP 8 GRUP 9 GRUP10 GRUP11 GRUP12 GRUP13 ? ABC ? ? Av. Diagonal Urbanització 66,46 70,00 71,88 51,43 51,43 51,43 71,82 74,76 72,92 56,25 72,54 54,55 56,72 63,97 NIVELL MOLT BAIX d’accessibilitat 0-35% NIVELL BAIX d’accessibilitat 35-70% ESPAIS ACCESSIBLES 70-100% PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 29 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 1 Grup 2 NO HI VEUEN HI VEUEN POC Fortaleses Fortaleses Els itineraris mixtes de vianants i vehicles estan Els elements instal·lats no provoquen canvis de senyalitzats mitjançant paviment podotàctil, nivell en el paviment circumdant. advertint del perill. Debilitats Debilitats Trobem escocells sense protegir. S’utilitza poc contrast cromàtic entre el Les reixes tenen perforacions molt grans. paviment senyalitzador i el general. Els passos de vianants diagonals no estan correctament delimitats. Les places urbanes no estan diferenciades de la zona de descans. Existeixen elements de mobiliari sense senyalitzar dins el recorregut accessible. Recomanacions Recomanacions • Incloure senyalística adaptada per a persones • Contrastar cromàticament el paviment del grup 1. senyalitzador. • Millorar la pavimentació podo tàctil a les • Incloure senyalísitca adaptada per a persones cruïlles i passos de vianants. del grup 2. • Buscar un sistema per guiar a les persones • Pintar el carril bici d’un color vermell, que del grup 1 fins a les parades de l’autobús. contrasti amb el paviment que el circumda. • Cobrir tots els escocells i protegir les zones • Afegir un petit semàfor que repeteixi el color enjardinades. del semàfor de vianants en les cruïlles més • Canviar el model de les reixes de desguàs per llargues. un amb perforacions menors. • Canviar el paviment a les places urbanes, diferenciant-lo en textura i color del paviment de la vorera. • Senyalitzar els límits dels passos de vianants de directriu diagonal amb bandes en relleu. • Protegir i senyalitzar els elements de mobiliari. 30 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions ? Grup 3 Grup 4 CONFONEN SENTEN POC ELS COLORS Fortaleses Fortaleses En la senyalísitca de les parades d’autobús s’ha La informació important es transmet tant pel evitat l’ús de blaus i grisos clars. canal auditiu com pel visual. Debilitats Debilitats S’utilitza poc contrast cromàtic entre el No existeixen elements de senyalística que paviment senyalitzador i el general. indiquin a les persones del grup 4 on es troben i quins serveis tenen a prop. Recomanacions Recomanacions • La nova senyalística haurà de tenir en compte • Incloure elements de senyalística que indiquin a les persones del grup 3 en la tria de colors. la ubicació i quins serveis podem trobar a •No utilitzarem el vermell com a fons en l’entorn. senyalística. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 31 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 5 ABC ? Grup 6 UTILITZEN LLENGUATGE NO COMPRENEN DE SIGNES EL LLENGUATGE Fortaleses Fortaleses La informació important es transmet tant pel La màquina de venda de bitllets de l’autobus canal auditiu com pel visual. está en diferents llengües. Debilitats Debilitats No existeixen elements de senyalística que La informació que trobem al llarg del recorregut indiquin a les persones del grup 5 on es troben de l’espai auditat no es dóna en diferents i quins serveis tenen a prop. llengües ni s’associa a pictogrames. Recomanacions Recomanacions • Incloure elements de senyalística que indiquin • La nova senyalística haurà de tenir en compte la ubicació i quins serveis podem trobar a a les persones del grup 6 i haurà d’estar escrita l’entorn. en diverses llengües. 32 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions Grup 7 Grup 8 NO CAMINEN CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Fortaleses Fortaleses La majoria dels recorreguts compleixen amb les Existeixen zones de descans amb bancs mesures mínimes i les pendents màximes per a accessibles coma a mínim cada 30 metres. ser utilitzats per usuaris en cadira de rodes. Debilitats Debilitats Les mitjanes no compleixen amb l’ample mínim El relleu dels paviments dificulta la deambulació i les pendents màximes d’accessibilitat. a les persones del grup 8. l’accés a les mateixes obliga un recorregut llarg. Les juntes o separacions en reixes és major a 13mm. Les parades no inclouen recolzaments isquiàtics ni seients accessibles. Recomanacions Recomanacions • Eixamplar l’espai útil a les mitjanes, traient • Canviar les reixes instal·lades a terra per unes els arbres que queden al mig de les mateixes i altres amb separacions inferiors a 13mm. redueixen l’espai útil. • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades • Incloure fites d’informació que indiquin a les d’autobús. persones del grup 7 si es poden desplaçar amb autonomia per l’itinerari, així com la pendent dels rebaixos. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 33 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 9 Grup 10 CAMINEN MANIPULEN AMB DIFICULTAT AMB DIFICULTAT Fortaleses Fortaleses S’han col·locat els elements evitant la circulació dels vianants en zig-zag. Debilitats Debilitats Existeixen rebaixos amb una pendent superior Els polsadors de les fonts no són accessibles al 12% sense passamà. per a persones del grup 10. Les parades no inclouen recolzaments isquiàtics ni seients accessibles. Recomanacions Recomanacions • Incloure passamans a l’accés a les mitjanes • Canviar el sistema d’accionament de les en els casos necessaris. fonts actuals o incloure fonts accessibles a les • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades persones del grup 10. d’autobús. 34 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions ? Grup 11 Grup 12 AMB DÈFICIT TALLA BAIXA COGNITIU Fortaleses Fortaleses Les zones destinades a la circulació de vianants, circulació de bicicletes i circulació rodada es troben completament separades i diferenciades. Debilitats Debilitats L’accés a les mitjanes no és fàcil de localitzar. No existeixen elements de senyalística a les No existeix cap element de senyalística que parades d’autobús adaptada a persones del indiqui a les persones del grup 11 on es troben i grup 12. quins serveis tenen a prop. Recomanacions Recomanacions • Senyalitzar clarament les cruïlles dels • Incloure senyalística adaptada a persones del accessos a les mitjanes. grup 12 a les parades d’autobús. • Incloure senyalística adaptada a les persones del grup 11. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 35 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Fortaleses La facilitat de circulació a través de l’espai auditat afavoreix a les persones del grup 13. Debilitats No s’ha tingut en compte les persones amb hipersensibilitat a l’hora de dissenyar les zones de descans. Recomanacions • Crear en la mesura del possible zones de descans senyalitzades lliures de fragàncies i separades de la resta. 36 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 7. Proposta de modificacions per augmentar el nivell d’accessibilitat universal A continuació es presenta un nou mapa d’accessibilitat lligat a unes accions de millora que donen una visió de quin podria ser el nivell d’accessibilitat de l’Avinguda Diagonal si es realitzessin totes les accions que es citen. Possible futur de El resultat no arriba al 100% d’accessibilitat universal ja que la l’Avinguda Diagonal pròpia morfologia de la via provoca que hi hagi cruïlles de directriu El següent mapa mostra de forma diagonal, que no són les més detallada un escenari hipotètic futur adequades per a persones amb per a l’Avinguda Diagonal proposat visió reduïda. des de PMMT. Aquest escenari està extret de la modificació de les A continuació del mapa dades que es van bolcar al Clear d’accessibilitat universal hipotètic Code Architecture®, Afegint-hi les es mostra la proposta de PMMT accions necessàries per aconseguir que inclou totes les accions augmentar el nivell d’accessibilitat necessàries per augmentar el universal del carrer. nivell d’accessibilitat fins al nivell proposat. 63,97% 99,90% ESTAT ACTUAL POSSIBLE PROPOSTA 38 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Proposta de mapa Estàndard 40-60% Bronze 60-75% Plata 75-90% Or 90-100% Clear Code de nivell d’accessibilitat a aconseguir GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 6 GRUP 7 GRUP 8 GRUP 9 GRUP10 GRUP11 GRUP12 GRUP13 ? ABC ? ? Av. Diagonal Urbanització 98,78 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 99,90 NIVELL MOLT BAIX d’accessibilitat 0-35% NIVELL BAIX d’accessibilitat 35-70% ESPAIS ACCESSIBLES 70-100% Accions per millorar el • Incloure passamans a les zones on el rebaix nivell d’accessibilitat de la mitjana superi el 8% de pendent. • Els escocells es cobreixen amb un element enrasat amb el paviment i en el cas d’escocells Paviments: enjardinats es protegeixen amb un sòcol • Reixes noves amb separacions o juntes de perimetral de 25 centímetres d’alçada. com a màxim 13mm. Mobiliari: • Substituir el paviment senyalitzador per un • Nou sistema d’accionament de les fonts altre contrastat cromàticament amb la resta de actuals o inclusió de fonts accessibles per a paviments. totes les persones. • Afegir paviment senyalitzador de botons als • Noves zones de descans per a persones rebaixos advertint de la presència d’una cruïlla. amb hipersensibilitat, amb bancs metàl·lics i • Nou paviment a les places urbanes diferenciat degudament senyalitzats. en l’aspecte tàctil i cromàtic del paviment • Afegir als semàfors més llargs repetidors de general. color a una alçada visible per a persones del • Delimitar el pas de vianants en diagonal grup 2. al llarg de la calçada mitjançant bandes • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades sobreelevades a ambdós costats del mateix. d’autobús. • Pintar el carril bici de color vermell, com a mínim en la zona de contacte amb el pas de Senyalització: vianants. • Noves fites o directoris que proporcionen • Substituir el paviment de les zones de informació sobre la situació i la informació descans per tal de senyalitzar-les. d’interès sobre l’entorn. Aquestes fites han de ser accessibles i dissenyades per a tots els •Pintar tot l’ample dels passos de vianants i no grups. tan sols els extrems. • Fletxes direccionals cap als punts importants: Obstacles i desnivells: parades d’autobús, etc. • Reubicar o treure els elements necessaris • Afegir fites informatives a les places urbanes. per tal de garantir uun pas de 2 metres lliure d’obstacles a l’accés a les parades situades a les mitjanes. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 39 40 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Clear Code Architecture Anàlisi gràfic i proposta de millora Avinguda Diagonal, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer 1. Anàlisi gràfic del carrer En aquest apartat es mostren gràficament les fortaleses i debilitats dels diferents grups, assenyalant-les en el plànol de l’espai auditat. Aquesta és una eina més d’anàlisi que permet detectar millor els punts febles i posteriorment proposar una solució o millora. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 43 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 1 8 NO HI VEUEN Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-Les mitjanes tenen una amplada suficient. 7 2-Hi ha paviment de botons a les mitjanes. 6 3-Hi ha encaminadors podotàctils a toes les cruïlles. BBUUBUSSS 2 22 4-Totes les cruïlles disposen de semàfor acústic. 5-Hi ha un sòcol guia a les 5 baranes. 6-Els autobusos estan dotats de missatges acústics. 7-Les parades d’autobús estan dotades de missatges acústics. 3 8-La màquina de venda de bitllets de transport té missatges acústics i Braille. nenr er r tanteata Mc/u Muunn c/ c /M 2 4 1 enr er nerana M M Mc/u u ntnau tt / c/c 44 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE tor nns toPr aPtao r s s a Boon P c/l l deBo dc/e dle B c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 1 NO HI VEUEN Debilitats BBUUBUSSS 1 11 10 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 1. 2-Els escocells no estan 4 protegits. BBUUBUSSS 2 22 3-Les places urbanes no tenen un paviment diferenciat al de la banda de circulació de vianants. 4-Les proteccions de les zones 6 enjardinades no tenen l’alçada suficient. 5-El pas de vianants en diagonal no està senyalitzat a la calçada mitjançant bandes elevades. 11 6-No hi ha pavimentació 3 diferenciada a zones de bancs. 7-Els rebaixos no estan indicats amb pavimentació de botons. 5 aenr e r un Mc/u Munta nteratn c/ c /M 8-Les mitjanes estan enrasades 8 amb la calçada. 2 9-Els arbres suposen un obstacle i redueixen l’espai de circulació 1 12 13 per a vianants. 1 10- No existeix un paviment senyalitzador indicant el límit de 9 7 la vorera a les parades. 11- Les interseccions entre r nenr e r ntanteau ta c/M M c/u Mun / encaminadors no estan c senyalitzades amb paviment de botons. 12-Els rebaixos dels dos costats de la via són compartits i poden portar a confusió. 13- La separació a les reixes és superior a 13mm. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 45 r aPsta o orst o stoPr oon nPan edle c/l l B B deB c/ d c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 2 4 HI VEUEN POC Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-La il·luminació és uniforme al llarg de tot el recorregut de vianants. 2-Les tapes de registre i altres 1 elements instal·lats al paviment no sobresurten del mateix i per tant no suposen cap obstacle. BBUUBUSSS 2 22 3-Alguns escocells estan coberts per quedar enrasats amb la resta de paviment. 3 4-La màquina de venda de tiquets te macro caràcters i so. 2 r nanteratnaenr e unt Mc/u Mu c/ c /M r er u neranaen Mu a untnttM Mc/c/ c / 46 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE a or aPsto rst r stoP l Boon nPan c/l B deBo dc/e dle c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 2 HI VEUEN POC Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a 3 les persones del grup 2. 2-Tots els paviments senyalitzadors han d’estar contrastats cromàticament amb BBUUBUSSS 2 22 la resta del paviment. 3-Les parades d’autobús han de tenir la informació adaptada per a persones del grup 2. 4-Els semàfors de llargues distàncies no n’inclouen uns altres més petits que repeteixin el color del semàfor. 5-El carril bici no està 5 suficientment contrastat. 6-Els passos de vianants han d’estar pintats en tot l’ample, no 6 només als extrems. nr er e n u a unnt teratna / M / c/M Mcu c 2 1 1 4 er er uuuntnantatnaenr c/ M c/ c /M M PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 47 taorsto r s toPr aPsPa on nn le c/l B B deBl oo / dc /e d c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ ? Grup 3 CONFONEN ELS COLORS Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-Els semàfors estan donant la informació en colors (vermell i verd) i mitjançant pictogrames. BBUUBUSSS 2 22 1 enr er untanterana c/ Muun t c/ c /M M aenr er r n ntanea u tt /M Mc/u Mun c/ c 48 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE torsto r onPans toPr aPsa n l Boo lec/l e d B deB c/ d c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer ? Grup 3 CONFONEN ELS COLORS Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a persones del grup 3. BBUUBUSSS 2 22 enr er tan un teratna M / c/ cM Mc/u un 1 1 enr er nnter na uuunta at c/ M c/ c /M M PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 49 r r to Pr aPstaos o sto oon nPan l B lec/l B deB c/ d c/e d AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 4 ABC ABC 2 HI SENTEN POC Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-La informació de les parades ABC d’autobús i dels autobusos es ABC transmet mitjaçant text. 1 ABC 2-La informació que proporciona ABC 1 la màquina de venda de bitllets de transport és en format escrit. BBUUBUSSS 2 22 ABC enr er r n uunntan u teata M Mc/ M c/ c / r nanteratnaenr e unt c/M M c/u Mu c/ 50 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE taorsto r r as ast oP P Bon nPn / deBl oo dc/e dl e clB c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 4 HI SENTEN POC Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg del recorregut no hi ha informació adaptada a les persones del grup 4. BBUUBUSSS 2 22 aenr e r r n anea unt tt /M Mc/u Mun c/ c 1 1 er nenr utnaneraa M Mc/ Muun tt / c/ c PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 51 or aPstao rst to Pas Pr lB eBl Boonnn lec/ d o dc// e d c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 5 ABC ABC 2 UTILITZEN LLENGUATGE DE SIGNES Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-La informació de les parades ABC d’autobús i dels autobusos es ABC transmet mitjaçant text. 1 ABC 2-La informació que proporciona ABC 1 la màquina de venda de bitllets de transport és en format escrit. BBUUBUSSS 2 22 ABC r er unr tanteanaen un t /M Mc/ Mu c/ c atnaenr er anter unt /M Mc/ Mun c/ c u 52 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE or aPsto rst n o Pans tP a r Bon l /l deBl Bo ede o c c/ d c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 5 UTILITZEN LLENGUATGE DE SIGNES Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 5. BBUUBUSSS 2 22 er tantera un tnaenr M Mc/ Mun c/ c / u 1 1 r er er utnantatnaen Mun c/ c /M Mc/ u PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 53 stor P aPstao r r nPas to lB n deBl Booo n / dc/e dl ec c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ ABC ? Grup 6 1 NO COMPRENEN EL LLENGUATGE Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-La informació que proporciona la màquina de venda de bitllets de transport està adaptada per a persones del grup 6 ja que està escrita en diferents llengües a part de la local. BBUUBUSSS 2 22 enr er untanteratna M Mc/u Mun / c/ c r n neraaenr e Muunta tt c/ n c/ c /M Mu 54 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE storr stao as toPr aP n P l deBl B / ooonn c dc/e dle B c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer ABC ? Grup 6 NO COMPRENEN EL LLENGUATGE Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg del recorregut no 2 existeix informació adaptada a les persones del grup 6. 2-A la parada d’autobús hi ha informació no adaptada per a persones del grup 6. BBUUBUSSS 2 22 er nnteratnaenrta Mun / c/M Mc/u u c 1 1 naenr er nera Mc/u MM untnau tt / c/ c PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 55 r P aPstao rsto nr onPastooon el B edle c/l B dB / dc / c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 7 7 NO CAMINEN 6 Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-Totes les cruïlles es resolen mitjançant un rebaix en rampa. 2-Les mitjanes rebaixades tenen 5 una dimensió que permet el gir d’una cadira de rodes (diàmetre 150cm). BBUUBUSSS 2 22 3-Els itineraris són rectes i sense 4 zig zags. 4-La barana té un sòcol que evita la caiguda a les cadires de rodes. 5-Davant de la porta d’accés a l’autobús es pot inscriure un cercle 3 de 150cm de diàmetre. 6-En els punts on es produeix un canvi de direcció es pot inscriure un cercle de 150cm de diàmetre. 7-Davant de la màquina de venda de bitllets es pot inscriure un cercle de 150 cm de diàmetre. nenr er nr untanea u tta c/ M c/ c /M Mu 2 1 aenr er n tantera un t M Mc/ Mun / c/ u c 56 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE arsto r to n toPr aPs oPas Bl Boon n / de / / dc e dle clB c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 7 NO CAMINEN Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a 3 5 les persones del grup 7. 2-Existeixen rebaixos amb 2 pendent excessiva que s’han de tractar com a rampes. BBUUBUSSS 2 22 3-El relleu del paviment dificulta el pas de cadires de rodes. 4-En alguns punts el pas és massa estret per la presència d’arbres. 4 5-A les parades d’autobús hi ha informació que no està adaptada per a persones del grup 7. 2 nr er e nanterana unt t c/ Mu c/ c /M Mu 1 1 r neranaenr e M M Mc/u u untna tt / c/ c PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 57 r Ptaors to toPr as s oon P a l B nn / deBo dc/e dl e clB c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 8 CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg del recorregut s’inclouen 1 bancs que permeten el descans a persones del grup 8. 2-Els itineraris son rectes i sense zig zags. BBUUBUSSS 2 22 2 er r anea unt ttnaenr /M Mc/ Mun c/ c u aenr er anter t atnn M Mc/u Muu n / c/c 58 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE r rsto r aPstao l deBl B / ooon nPans toP c dc/e dle B c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 8 CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Els rebaixos amb una pendent excessiva s’han de tractar com a 3 rampes. 2-En alguns punts el pas és 1 massa estret per la presència d’arbres. BBUUBUSSS 2 22 3-Els bancs de la parada d’autobús no són accessibles per a persones del grup 8 i 2 han d’incloure recolzaments isquiàtics. 4-El relleu del paviment dificulta la deambulació de les persones del grup 8. 1 er neranaenr uMuunnta ttMc/ c/ c /M r nter a atnaenr e 4 nt M Mc/u Muu n / c/c PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 59 r Ptaors to toPr as o s oon P a BBl B nn le c/l de c/e d c/ d AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 9 CAMINEN AMB DIFICULTAT Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-Al llarg dels recorreguts 1 s’inclouen bancs que permeten el descans a persones del grup 9. 2-Els itineraris son rectes i sense zig zags. 3-A la mitjana s’hi inclou un BBUUBUSSS 2 22 passamà. 2 3 aenr e r ner u a unntau ttn Mc/ M c/ c /M r er naenr e uuuntantat Mc/ M n / c/ cM 60 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE arsto r to or aPs Pa s tP le c/l B deBl Booonnn d c/ d c/e AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 9 CAMINEN AMB DIFICULTAT Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-Els rebaixos amb una pendent excessiva s’han de tractar com a rampes. 3 2-En alguns punts el pas és 1 massa estret per la presència d’arbres. BBUUBUSSS 2 22 3-Els bancs de la parada d’autobús no són accessibles per a persones del grup 9 i han d’incloure recolzaments isquiàtics. 2 4-El relleu del paviment dificulta la deambulació de les persones del grup 9. 1 enr er untanteratna Muun c/ c/ c /M M 4 atnaenr er tanter un /M Mc/u Mun c/ c PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 61 or aPstaors t o stoPr oon nPa deBl B n / / dc /e dle clB c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 10 1 MANIPULEN AMB DIFICULTAT Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-Els botons de la màquina de venda de bitllets de transport es poden accionar amb una sola mà i no requereixen una força excessiva. BBUUBUSSS 2 22 er neranaenr u Mu a unt tt / c/M Mc/ n c er eran n aenr Muunt c/ na tt c/ c /M Mu 62 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE r taorsto r as on nPans toP P l /l B deBl Boo dc/e d ec c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 10 MANIPULEN AMB DIFICULTAT Debilitats BBUUBUSSS 1 11 * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. BBUUBUSSS 2 22 atnaenr er utanter Mc/ Mu unn c/ c /M er nteratnenr tan a un /M Mc/ c u Mu c/ PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 63 P r staost or n toPr a nPas BBon le c/l deBl oo c/ d c/e d AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ ? Grup 11 AMB DÈFICIT COGNITIU Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-Totes les cruïles estan regulades semafòricament. 2-La circulació de bicicletes està segregada de la dels vianants. BBUUBUSSS 2 22 2 1 atnaenr er nter ta Mc/u MM uunn c/ c / nr er e uuntnan u teratna Mc/ M / c/c M 64 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE arsto r to or aPs Pa s tP n el B oonn /e dle c/l B dBo c c/ d AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer ? Grup 11 AMB DÈFICIT COGNITIU Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-S’han de senyalitzar els passos de vianants mitjançant paviment suficientment contrastat. 2-El carril bici no està suficientment contrastat als passos de vianants. BBUUBUSSS 2 22 3-S’ha de pintar tot l’ample del pasi de vianants i no tan sols els seus extrems. 4-El rebaix compartit per dos passos de vianants pot portar a confusió. 2 r er untanteratnaenun /M Mc/ Mu c/ c 4 1 3 er nr nenr uuntanteatau / M / c/c M Mc PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 65 storr r astao BBBooon nPans toP P /l delec / dc /e dl c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 12 TALLA BAIXA Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-La circulació de bicicletes està segregada de la dels vianants. BBUUBUSSS 2 22 1 nr er e tanterana un t c/M M c/u Mun c/ tnaenr er antera unt c/ Mun c/ c /M Mu 66 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE arsto r to n toPr as on n P Pas edle c/l B B deBl oo / dc / c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 12 TALLA BAIXA Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-A les parades d’autobús no 1 hi ha informació adaptada per a 1 persones del grup 12. BBUUBUSSS 2 22 er utan n teratnaenr M Mc/ Muu n / c/ c enr er u Muunt M Mc/ nnter a atna c/ c / PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 67 or aPstao rst to Pas Pr lB eBl Boonnn lec/ d o dc// e d c AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Fortaleses BBUUBUSSS 1 11 1-La facilitat de circulació a través de l’espai afavoreix a les persones del grup 13. BBUUBUSSS 2 22 1 naenr e r u nera Muunnta ttMc/ c/ c /M enr er nanterana Mc/u Muunt t c/ c /M 68 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE taorsto r or aPs Pa s tP l /l B deec Bl Booonnn c/e d c/ d AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Debilitats BBUUBUSSS 1 11 1-No s’han tingut en compte les persones amb hipersensibilitat a l’hora de dissenyar les zones de descans. BBUUBUSSS 2 22 enr er nnter nta a u tna M / c/M Mc/u u c 1 enr er nerana Mc/u MM untnau tt c/ c / PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 69 taorsto r n toPr aPsPas on n le c/ed l B d eBl Boo c/ d c/ AvA.v .D ADv.i Diaaiagogngaol noanl al AvA.v D. ADv.i Diaiaagogngaol noanl al BBUUBUSS 1 11 BBUUBUSS 2 22 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 2. Proposta gràfica A continuació presentem la proposta elaborada per l’equip de PMMT, per tal d’aconseguir el màxim d’accessibilitat a la via estudiada. En el següent apartat, a través dels User Cases s’exposaran les principals propostes de modificació. 70 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 2. Proposta gràfica BUS 1 BUS 2 r ntane u c/ M taner c/ M un PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 71 stor Pa el B on c/ d Av. Diagonal Av. Diagonal BUS 1 BUS 2 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 3. User Cases, diferents recorreguts a través de la proposta Els següents “user cases” mostren els possibles recorreguts que farien els usuaris a través del projecte de canvi proposat. Es mostren a cada cas les accions que s’han realitzat per a cada grup. 72 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. User cases User Case nº1: Vianant caminant per la vorera mar de l’Avinguda Diagonal Principals millores proposades: ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la mitjana on es troba la parada d’autobús. BUS 1 El paviment davant dels bancs s’ha difereciat en textura respecte al paviment general. S’han diferenciat zones de descans per persones amb hipersensibilitat BUS 2 S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions menors de 13mm. ? Els passos de vianants s’han pintat en tot el seu ample. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament del paviment general. ? ner nta Els rebaixos s’han senyalitzat u c/ M amb un paviment de botons contrastat cromàticament. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones ? S’ha pintat el carril bici de color ner vermell. Munta c/ S’han elevat les proteccions de les zones enjardinades fins als 25 centímetres. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 73 r Pa sto n del Bo c/ Av. Diagonal Av. Diagonal UC1 BUS 1 BUS 2 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ User Case nº2: Vianant caminant per la vorera muntanya de l’Avinguda Diagonal Principals millores proposades: S’han elevat les proteccions de les zones enjardinades fins als 25 centímetres. BUS 1 S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la mitjana on es troba la parada d’autobús. El paviment de la plaça i de davant dels bancs s’ha BUS 2 diferenciat en textura respecte al general. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions inferiors a 13 mm. S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. ? ABC ? ? aner t / M un S’ha inclòs senyalística c accessible i s’ha senyalitzat amb un paviment diferenciat. S’han afegit polsadors amb repetidor de color als semàfors. ? Els rebaixos s’han senyalitzat ner a amb un paviment de botons t c/ M un contrastat cromàticament. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament. 74 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE r asto Bon P el c/ d UC2 Av. Diagonal Av. Diagonal BUS 1 BUS 2 3. User cases User Case nº3: Vianant creuant l’Avinguda Diagonal a la part nord. Principals millores proposades: El paviment de la plaça urbana s’ha diferenciat en textura i BUS 1 s’han cobert els escocells. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions inferiors a 13 mm. ? Els paviments senyalitzadors BUS 2 s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. S’han delimitat els passos de vianants de directriu diagonal. S’han afegit polsadors amb repetidor de color per a les persones del grup 2. Les mitjanes rebaixades compleixen els dos centímetres de canvi de cota respecte de la calçada. ner Munta c/ ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones ? Els passos de vianants s’han pintat en tot el seu ample. ner a unt c/ M S’han substituït les papereres per unes altres accessibles. El paviment davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al paviment general. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 75 tor n P as o / de l B c Av. Diagonal Av. Diagonal UC3 BUS 1 BUS 2 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ User Case nº4: Vianant creuant l’Avinguda Diagonal a la part sud Principals millores proposades: BUS 1 S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions inferiors a 13 mm. El paviment davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al paviment general. ? BUS 2 Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones S’han reubicat els arbres que impedeixen la circulació de vianants. er untan c/ M S’han delimitat els passos de vianants de directriu diagonal. S’han substituït les papereres per unes altres d’accessibles. Les mitjanes rebaixades compleixen els dos centímetres er de canvi de cota respecte de la n Munta / calçada. c S’han afegit polsadors amb repetidor de color per a les persones del grup 2. 76 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE storPa l Bo n c/ d e UC4 Av. Diagonal Av. Diagonal BUS 1 BUS 2 3. User cases User Case nº5: Acceso a la parada de autobús del peatón Principals millores proposades: S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la màquina de venda de bitllets de transport. ? S’ha pintat el carril bici de color BUS 1 vermell. Es protegeixen els laterals de les parades d’autobús per tal que no suposin un obstacle per a les persones dels grups 1 i 2. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible per a totes les BUS 2 persones i s’ha senyalitzat amb un paviment diferenciat. S’han afegit recolzaments isquiàtics a la parada d’autobús. S’indica la ubicació de la porta d’accés a l’autobús i el límit de la mitjana mitjançant paviment senyalitzador. S’han reubicat els arbres que interrompen el pas dels vianants. Les mitjanes rebaixades compleixen els 2 cm de canvi de cota respecte de la calçada. S’han delimitat els passos de vianants de directriu diagonal. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 77 Av. Diagonal UC5 UC5 BUS 1 BUS 2 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ User Case nº6: Detall de l’accés a la parada d’autobús Principals millores proposades: S’ha inclòs una banda de paviment senyalitzador de botons indicant el límit de la mitjana S’han reubicat els arbres que interrompen el pas dels vianants. ? S’ha pintat el carril bici de color vermell. Es proposa reubicar la barana per protegir els laterals de la parada d’autobús. S’han afegit recolzaments isquiàtics a la parada d’autobús. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible per a totes les persones i s’ha senyalitzat amb un paviment diferenciat. S’indica la ubicació de la porta d’accés a l’autobús mitjançant paviment senyalitzador. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. 78 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE UC6 BUS 1 BUS 2 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 79 Un espai per a tots, un espai Clear Code. Gràcies per confiar en nosaltres EQUIP CLEAR CODE Un espai per a tots, un espai Clear Code.