Clear Code Architecture Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi, àmbits de Passeig de Gràcia, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 2 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi, àmbits de millora i proposta d’actuació Passeig de Gràcia, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Índex Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi i àmbits de millora 1 Introducció 9 2 Descripció de la via i l’espai auditat 10 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi 12 4. Anàlisi i àmbits de millora 20 5. Fitxes Clear Code Architecture 24 6. Conclusions i recomanacions 28 7. Proposta de modificacions de la via 38 Anàlisi gràfic i proposta de millora 1 Anàlisi gràfic del carrer 43 2 Proposta gràfica 70 3 User Cases 72 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5 6 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Clear Code Architecture Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi i àmbits de millora Passeig de Gràcia, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Introducció Garantir la igualtat de condicions a tots els usuaris i crear en- torns inclusius on no es discrimini a cap persona, tingui o no una discapacitat o limitació són els objectius del Clear Code Architecture®. S’actua en entorns per transformar-los en ac- cessibles universalment, pensant en tots els usuaris. Amb aquesta anàlisi es pretén establir el nivell d’accessibilitat del Passeig de Gràcia de Barcelona, entre l’Avinguda Diago- nal i el carrer Mallorca, veure els seus punts febles i analitzar on podria millorar. Per a això, ens hem basat en el mètode d’accessibilitat universal Clear Code Architecture®, un mètode que hem desenvolupat des de PMMT que va més enllà de les normatives vigents. Aquest treball sobre el Passeig de Gràcia de Barcelona l’hadut a terme personal de PMMT a l’abril de 2015. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 9 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 2. Descripció de l’espai auditat. Localització Espais: Passeig de Gràcia, Barcelona Banda de circulació per als vianants Passos de vianants Propietat Itineraris mixtes de vianants i Obres de reforma realitzades vehicles. per l’Ajuntament de Barcelona i Carrils destinats a la circulació de finalitzades el 2014. bicicletes Places urbanes Distància analitzada Ubicació de la banda dels 416m elements en la via Escocells Tipologia d’espai Mobiliari urbà Via pública Informació i senyalística Tipus d’usuaris Usuaris amb tot tipus de limitacions i/o discapacitats. Espais auditats: Pg. de Gràcia, Barcelona, de l’Avinguda Diagonal a carrer Mallorca 10 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 03 01 01 03 03 01 02 02 02 02 01 01 01 Plànol d’equivalències d’espais auditats 01 Banda de circulació per als vianants 02 Cruïlles i passos de vianants 03 Carrils destinats a la circulació de bicicletes i itineraris mixtes PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 11 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi Aquesta auditoria es basa en el mètode d’accessibilitat universal propi Clear Code Architecture®. Aquest mètode proporciona el coneixement objectiu i quantificat del nivell d’accessibilitat de l’espai estudiat i focalitza les accions necessàries per aconseguir adaptar-lo per a totes les persones. El Clear Code Architecture® és un manual que hem redactat des de PMMT basant-nos en més de 100 manuals, llibres, associacions i llocs web relacionats amb l’accessibilitat universal. Hem creat un mètode paramètric que enllaça les necessitats de tots els usuaris amb els diferents espais. D’aquesta manera s’aconsegueix garantir la igualtat de condicions en l’ús de l’entorn físic a totes les persones, tinguin o no una discapacitat o limitació. Hem reinventat l’accessibilitat universal desenvolupant un mètode objectiu per a la seva anàlisi i implantació. 12 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi ¿Qué es l’accessibilitat universal? ? ? ? ? ?? ? ? ?? ? ? ABACBC? ? ABCABC? AB?C ? ABC ? Discapacitat Discapacitats Limitacions Per què és necessària l’accessibilitat universal? • El 15% de les persones al món • Actualment, existeixen al món al espanyola i que es preveu que en pateixen alguna discapacitat. voltant de 900 milions de persones 40 anys augmenti fins al 40%. més grans de 60 anys. Es preveu • Un 25% de la població mundial que al 2050 aquesta xifra hagi El Clear Code Architecture® sofreix alguna limitació en l’ús de crescut fins als 2.000 milions. dóna resposta a totes aquestes l’entorn físic. persones i proposa solucions • A Espanya, a dia d’avui, el 50% perquè els espais siguin inclusius i • Per tant, el 40% de la població de les persones discapacitades sense barreres. mundial és discapacitada o pateix són majors de 65 anys, un grup algun tipus de limitació en l’ús del de persones que actualment seu entorn físic. representa el 17% de la població PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 13 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ En algun moment de les nostres vides, tots sofrirem o generarem algun tipus de limitació en l’ús de l’entorn físic. Quins valors aporta • Facilitar l’accés a totes les En què consisteix el el Clear Code persones i, per tant, augmentar l’ús mètode Clear Code? Architecture? de la via potenciant el comerç a la mateixa. El Clear Code Architecture® estudia • Tractar a tots els usuaris en • Dotar d’un avantatge competitiu les necessitats de les persones igualtat de condicions, tinguin o respecte a altres ciutats innovant amb alguna discapacitat o limitació no discapacitats o limitacions; en la implantació de l’accessibilitat en la seva relació amb l’espai pensant en ells en tot el seu universal. arquitectònic, en aquest cas el de recorregut a través de l’espai. la via pública. • Potenciar la innovació de la ciutat • Atreure nous usuaris en veure’s de Barcelona convertint-la en un És un mètode que hem ideat des millorat el nivell d’accessibilitat de referent internacional. de PMMT fruit d’un projecte de la via. Usuaris de la propia ciutat o recerca de més de tres anys on visitants, atrets per la idea d’un eix • Potenciar els valors de la ciutat es va estudiar com haurien de comercial accessible i adaptat per amb un disseny per a tots que ser els espais perquè qualsevol a tothom. s’adapta a les seves necessitats. persona pogués accedir de manera autònoma a ells sense • Fomentar el transport públic dificultat. Aquest mètode garanteix en veure’s millorada la seva de manera objectiva l’anàlisi i accessibilitat i per tant reduir la implantació de l’accessibilitat intensitat de vehicles a la via. universal. Discapacitats i limitacions Espais 14 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi Grups del Clear Code Architecture® El mètode Clear Code Architecture persones estudiant tant les que 13 grups que engloben persones ha estudiat les limitacions que contempla l’OMS com les que no. amb dificultats similars en l’ús de generen les malalties en les D’aquesta manera s’han generat l’entorn físic. Grup Discapacitats i limitacions beneficiades 1 NO HI VEUEN Ceguesa total o legal, usuaris amb trastorns temporals de visió, persones carregant caixes que els impedeixin la visió... 2 HI VEUEN POC Baixa visió (10-50%), usuaris amb trastorns temporals de visió, persones grans amb dificultat de visió... 3 CONFONEN ELS Alteració de la visió cromàtica (daltonisme), usuaris amb trastorns COLORS temporals de visió... 4 NO HI SENTEN BE Hipoacúsia, pèrdua auditiva, usuaris d’espais amb molt de soroll, persones amb fatiga auditiva... 5 UTILITZEN EL Persones sordes, mudes, que utilitzen el llenguatge de signes, persones LLENGUATGE DE SIGNES amb auriculars... 6 NO COMPRENEN EL Discapacitat d’entendre el llenguatge oral i/o escrit, nens, turistes que no LLENGUATGE coneixen l’idioma local... 7 NO CAMINEN Usuaris de cadires de rodes, nens en cotxet, persones amb carros de transport... 8 CAMINEN AMB MOLTA Deficiència física ambulant amb ajuda tècnica a dues mans, usuaris amb DIFICULTAT nadons en braços, persones amb ajudes tècniques temporals... 9 CAMINEN AMB Deficiència física ambulant amb ajuda tècnica a una mà, persones DIFICULTAT obeses, dones embarassades, persones grans.... 10 MANIPULEN AMB Usuaris amb problemes d’abast i/o manipulació d’objectes, usuaris amb DIFICULTAT mans mullades, persones amb les mans ocupades... 11 AMB DÈFICIT Disminució de les funcions mentals superiors i motores, persones amb COGNITIU dificultat d’orientació... 12 DE TALLA BAIXA Acondroplàsia, persones de talla baixa, persones baixes, nens... 13 HIPERSENSIBILITAT Sensibilitat química múltiple, al·lèrgics, asmàtics, persones amb problemes respiratoris. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 15 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ El mètode Clear Code Arch3itecMtÉuTrOeD®O Clear Code, un método objetivo Se analiza n las necesidades de cada grupo para cada espacio, obteniendo así un listado de és un mètode objectiu i parameatcrciiotnzeas tq.ue garantizan su accesibilidad universal 3 MÉTODO Clear Code, un método objetivo Se analizan las necesidades de cada grupo para cada espacio, obteniendo así un listado de acciones que garantizan su accesibilidad universal Grupos Espacios del Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario Grupos Espacios del Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario A partir de l’anàlisi de les necessitats dels tretze grups ABC ? a cada espai del centre, ? es donen solucions que garanteixin l’accessibilitat universal. ? Estances MÉTODO ClGeraurp sCode, un métodEosp oaibs jetivo Accions CCA 44 M CÉonT OesDteO li sCtaledaor d Ce oadccei,o unnes m poédtoedmoo so ebvjaeltuiavro q ué nivel de accesibilidad existe en cada Ceospn aecsitoe pliasrta dcoa dae garcucpion. eLsa psoumdeam doesl aenvaálluisaisr dqeu ét ondivoesl ldoes aecspceasciiboisli dya tdo dexois tleo se gn rcuapdoas essepráa ceiol g prardao c daed a cgcreuspiboi.l iLdaa dsu umnaiv edresla al ndáelils eisd difiec itoo. d os los espacios y todos los grupos será el grado de accesibilidad universal del edificio. MÉTODO Clear Code, un método objetivo Acciones que Nivel de accesibilidad 3 Se analizan las necesidades de cada grupo pagra aAcarcdaac neistopiazncaieo,n sob lqtaenu ieAend .Uo a.s í un listado de Nuivneivl edres aalc dcels eibdiliifidcaiod acciones que garantizan su accesibilidad univgerasarl antizan la A.U. universal del edificio Es genera un llistat d’accions aGmrubpo se l qual es pot avaElsupaacrio ds dee l Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario manera objectiva quin nivell d’accessibilitat existeix a cada espai per a cada grup. La suma de l’anàlisi de tots els espais i tots els grups serà el nivell d’accessibilitat universal del centre estudiat. Nivell d’accessibilitat Accions CCA universal de l’espai 16 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi El conjunt d’accions que garanteixen l’accessibilitat universal que formen el Clear Code Architecture® estan recollides en dos llibres, el Clear Code Architecture® amb la urbanització i els espais generals dels edificis i el Clear Code Architecture® Healthcare, amb les estances específiques dels centres sanitaris. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 17 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ El Clear Code Architecture® permet, una vegada consultes necessàries per cobrir el tant per cent que marca el patró recopilades una sèrie de dades de l’espai a estudiar, país. analitzar-ne els aspectes que no són accessibles, En aquest volum es tenen en veure el seu nivell d’accessibilitat universal i proposar compte a tots els usuaris del uns àmbits de millora. centre, sigui públic (pacients o acompanyants) o personal (metges, infermeria, administració, neteja...) Això ens permetrà que l’espai El Clear Code Architecture® té en que a Espanya, avui en dia, hi ha estigui adaptat perquè pugui existir compte les normatives existents un 40% de persones que pateixen personal amb alguna discapacitat en l’àmbit de construcció i algun tipus de discapacitat o de o limitació, temporal o no, ajudarà accessibilitat, ampliant-les per limitació en l’ús del seu entorn a la inclusió d’aquestes persones acollir a tots aquests grups de físic i que dins d’aquest 40% els en el món laboral amb normalitat persones que actualment no hi són diferents grups estan representats de manera ponderada. contemplats. en major o menor percentatge. La ponderació d’espais garantirà En ser PMMT un despatx El Clear Code Architecture® l’accessibilitat universal sense especialitzat en arquitectura és un mètode que garanteix discriminar positivament a ningú. hospitalària utilitzem aquest l’accessibilitat universal però que coneixement per saber quins pondera els espais on aplicar- En el volum sanitari del Clear Code usuaris utilitzaran l’espai i amb la. Qualsevol persona ha de també es ponderen els espais quina autonomia. Estudiem tots tenir les mateixes condicions repetits segons els tants per cent els espais dels centres sanitaris a l’hora d’utilitzar l’espai físic del patró país. Per exemple, en i ponderem l’aplicació de però no tot l’espai físic ha una planta de consultes no seria l’accessibilitat universal segons d’estar adaptat perquè qualsevol necessari que totes tinguessin les l’autonomia dels usuaris: usuaris persona, independentment de les dimensions per tal que tant metge que accedeixen de manera discapacitats o limitacions que com pacient tinguin la possibilitat autònoma, usuaris que poden ser tingui, el pugui utilitzar de manera d’anar en cadira de rodes, tenint ajudats pel personal un cop dins autònoma. Per això l’aplicació una dimensió major, sinó que l’espai i usuaris que son traslladats del Clear Code Architecture® és s’haurien d’adaptar un nombre de en cadira de rodes o lliteres. ponderada respecte a espais que es repeteixen: places d’aparcament, cabines de banys, etc... Per garantir, per exemple, l’accés a l’aparcament a totes les persones no és necessari fer totes les places d’aparcament amb les dimensions necessàries per als usuaris de cadires de rodes (que necessiten molt més espai). El mètode pondera la necessitat d’espais repetits tenint en compte a totes les persones, les que tenen discapacitats o limitacions i les que no, i per a això utilitza un patró que ens facilita els tants per cent a aplicar. Aquest patró, en aquest cas, és el patró país Espanya 2015, que ve donat per les dades estadístiques extretes de l’INE (Institut Nacional d’Estadística), diu 18 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi D’aquesta manera, per exemple, carrer estudiat per on caminaran espai s’han de tenir en compte tots el nivell d’adaptació d’un quiròfan els usuaris, assegurant-nos que els grups. Si l’espai té una mitjana serà diferent al d’una consulta, els recorreguts tinguin tots els elevada però algun grup està per ja que al quiròfan s’accedirà en punts necessaris perquè siguin sota del tant per cent que indica el llitera i el personal no podrà tenir accessibles a totes les persones. patró país (en aquest cas el 40%) pràcticament cap discapacitat o No es tenen en compte accessos aquest espai no es consideraria un limitació i, per altra banda, una al metro ni aparcaments, que espai accessible universalment. consulta s’haurà d’adaptar perquè serien motiu d’un altre estudi. tant pacient, acompanyant com Des de PMMT pensem que personal sanitari, puguin tenir algun Totes les dades que es prenen és important conèixer el nivell tipus de discapacitat o limitació. s’introdueixen directament al Clear d’accessibilitat universal dels Code Architecture®, que calcula espais, ja que ens dóna la idea del Per poder aplicar el mètode el sumatori de punts correctes i marge de millora que existeix en Clear Code Architecture® en un incorrectes i dona per separat el ells. Qualsevol millora, per petita espai s’ha de fer un estudi en tant per cent d’accessibilitat dels que fos, que es realitzés sobre el profunditat d’aquest espai. Per tretze grups estudiats i la mitjana projecte estudiat augmentaria el això és necessari realitzar un treball de tots ells, que serà el nivell nivell d’accessibilitat. És per això de camp on es recullin les dades d’accessibilitat universal. que aquesta auditoria adjunta necessàries a nivell d’accessibilitat un apartat amb conclusions i universal. Aquestes dades són de Així mateix, el Clear Code recomanacions, on es donen caràcter molt diferent: determina quins aspectes i en indicacions de què s’hauria quina mesura es troben en millor de fer per augmentar el nivell • Distàncies i alçades (m) condició d’accessibilitat universal d’accessibilitat universal per • Nivells acústics (dB) i quines millores es podrien fer per aconseguir l’excel·lència. • Nivells d’il·luminació (luxes) aconseguir apujar aquest nivell. • Temperatura d’espais i Totes aquestes dades són les que Aquestes recomanacions elements (º) • Força d’acció (N) Un equip de PMMT s’ha traslladat al carrer estudiat • Dimensions dels elements (cm) i mitjançant una presa de dades ha aconseguit la • Inclinacions (%) • Morfologia d’elements informació necessària que, un cop traslladada al • Distribució d’elements • Colors i textures dels elements Clear Code Architecture®, ens donarà el seu nivell • Existència d’ajudes tècniques d’accessibilitat universal. Per aconseguir les dades es reflecteixen en l’auditoria que permeten al client, en aquest necessàries per a realitzar aquest aquí presentem. cas l’Ajuntament de Barcelona, audit s’ha traslladat a la via analitzar les accions a realitzar, estudiada a personal de PMMT Es mostra una fitxa amb el tant podent valorar l’abast i la urgència amb tots els elements necessaris: per cent d’accessibilitat del carrer de les possibles intervencions. metre, sonòmetre, luxòmetre, estudiat i, a més a més, un mapa termòmetre, dinamòmetre, nivell, d’accessibilitat universal. Aquest El mètode Clear Code càmera fotogràfica i el manual mapa mostra, amb tres colors: Architecture® permet auditar el Clear Code Architecture®. Amb vermell, taronja i verd, quin és possible projecte de millora i és per aquests aparells de mesura, el l’estat a nivell d’accessibilitat això que proporciona un nou mapa personal que realitza l’auditoria universal de cada grup i en quin d’accessibilitat universal amb el passarà aspecte per aspecte de la tant per cent. És una visió general nou nivell d’accessibilitat universal via, analitzant i prenent dades que del nivell d’accessibilitat, de en el cas que es realitzessin després traslladaran al Clear Code les fortaleses i de les debilitats totes les intervencions que es Architecture®. i focalitza els punts on és més recomanen. necessari actuar. Aquesta presa de dades es centrarà en els espais públics del Per poder considerar accessible un PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 19 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 4. Anàlisi i àmbits de millora A continuació s’exposa el resultat de l’estudi realitzat al Passeig de Gràcia de Barcelona, entre l’Avinguda Diagonal i el carrer Mallorca. En aquest apartat es mostren les conclusions de l’aplicació del Clear Code Architecture®. Es desglossen i es comenten en cada cas els aspectes a millorar per aconseguir l’accessibilitat universal en aquest espai. 4.1 • El recorregut per a vianants no • Trobem registres que tapen o Urbanització està clarament delimitat, fet que eliminen paviments senyalitzadors, dificulta la deambulació de les i que per tant deixen de funcionar persones. (FIG1) com a tal. (FIG3) • En zones de circulació mixta no • Hem trobat reixes instal·lades al existeix una diferenciació clara dels paviment que tenen perforacions recorreguts que protegeixi a les de mida superior als 13 mm, i persones dels vehicles. (FIG2 ) que poden ser un obstacle per a persones dels grups 1, 7, 8 i 9. Per • La pendent del carrer és lleument això podem dir que el paviment no superior a la que seria recomanable compleix amb els requisits mínims per a persones amb mobilitat per ser considerat accessible per a reduïda. totes les persones. (FIG4) FIG 1 20 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4. Anàlisi i àmbits de millora • Hem trobat una obra al recorregut pugui confondre’l amb l’itinerari per a vianants que dificulta o accessible. (FIG6) impossibilita l’ús del mateix per part dels usuaris per diversos •Aquestes àrees de descans han motius: Està tallant la circulació de d’estar senyalitzades de tal manera vianants, les tanques no arriben que totes les persones les puguin fins, com a mínim, 25 centímetres detectar fàcilment. de terra, per ser detectades per les persones del grup 1, no està •No hem trobat unes àrees de FIG 6 ben senyalitzada, i els cartells descans específiques per a d’informació al vianant no tenen en persones amb hipersensibilitat, compte a les persones dels grups senyalitzades i amb bancs d’un 2 i 6. (FIG5) material adeqüat per a elles, per exemple metàl·lics. • La banda de circulació per a vianants té elements que •Trobem pilones en el recorregut impedeixen le recorregut dels que no estan senyalitzades de tal vianants de manera totalment manera que puguin ser detectades accessible, com ara fanals, fàcilment per tots els grups. (FIG7) escocells i jardineres. La col·locació d’aquests elements •Els escocells que es troben provoca que les circulacions siguin al mateix nivell que l’àrea de en zig zag i, per tant, dificultin deambulació del vianant no estan FIG 7 l’ús de l’espai a les persones dels correctament protegits, éssent un grups 1, 2, 7, 8, 9 i 11. obstacle i fins i tot un perill per a persones dels grups 1 i 2. Aquests •Trobem àrees de descans però escocells Han d’estar correctament no estan senyalitzades amb senyalitzats mitjançant un un paviment diferent al de la perímetre elevat 25 centímetres resta de la via, suficientment respecte el paviment, o cobrint-los contrastat, garantint que cap amb una reixa o material continu persona, en especial del grup 2, que impedeixi la caiguda. (FIG8) FIG 8 Banda de circulació per a vianants El vianant sempre ha de tenir un itinerari clar, protegit i lliure d’obstacles de com a mínim 2 metres d’ample per 2,20 metres d’alçada. És el que anomenem banda de circulació de vianants. La banda de circulació per a vianants ha de ser paral·lela a la façana en el cas que aquesta existeixi, i s’ha de separar clarament de l’àrea dels elements (escocells, zones de descans, etc) PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 21 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ • Hauríem de trobar al llarg del ne la visió a persones del grup 2. recorregut per la vorera fites informatives de la situació dels •Els carrils destinats a la circulació punts més importants i fletxes de bicicletes no estan clarament direccionals que ajudin als usuaris diferenciats respecte de la zona a arribar a les mateixes. Aquestes de circulació per a vianants. fites han d’estar dissenyats Tampoc estan separats físicament pensant en totes les persones, amb de la zona de pas per a vianants especial atenció a les persones i no estan pintats a terra per tal dels grups 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 11. que siguin fàcilment detectables. (FIG10) • Trobem passos de vianants en els que la pendent a salvar per accedir a la calçada és superior FIG 9 a la requerida per a persones del grup 7. •Als passos de vianants i rebaixos hauríem de trobar un paviment senyalitzador que avisi a les persones del grup 1 de la seva existència. (FIG9) •Els passos de vianants no estan pintats en tota la seva longitud, sinó que només ho estan als extrems, i això pot confondre a persones del grup 2. • No trobem semàfors amb polsadors que repeteixen el color del semàfor de vianants, facilitant- FIG 10 Cruïlles accessibles És important tenir en compte a totes les persones a l’hora de resoldre la intersecció entre el recorregut de vianants i el de circulació rodada. Ens ajudarem dels paviments senyalitzadors i els avisos sonors per advertir al vianant de la presència de la cruïlla i a més a més resoldrem adequadament la diferència de cota entre la vorera i la calçada. 22 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4. Anàlisi i àmbits de millora FIG 11 FIG 1 i 2 FIG 1 FIG 5 FIG 3 FIG 8 FIG 1 FIG 4 FIG 4 FIG 4 i 5 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 23 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 5. Fitxes Clear Code Utilitzant el mètode Clear Code Architecture® s’extreuen les fitxes dels nivells d’accessibilitat universal de l’espai. Urbanització: • Banda de circulació per a vianants accesible • Cruïlles i passos de vianants • Carrils destinats a la circulació de bicicletes • Places urbanes • Banda dels elements • Informació i senyalística 24 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5. Fitxes Clear Code Architecture® 50,89% Urbanització 56,49% 59,77% ? 51,52% 41,67% 41,67% ABC ? 45,45% 54,87% 55,05% 53,33% 50,00% ? 56,29% 50,00% 44,62% 0 20 40 60 80 100 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 25 CLEAR CODE ARCHITECTURE Avinguda Diagonal, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Totals: 50,89% Accessibilitat Universal ESTÀNDARD 26 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5. Fitxes Clear Code Architecture® Auditoria en accessibilitat universal: Passeig de Gràcia de Barcelona Abril 2015 50,89% TOTALS D % OR ’A 0 44,62 % G 0 R C UP 13 C H E 90-1 I 50,0 P 0 ER S % GRUP S S 1 E 2 N TA SIB IB 56,2 I 9 I L % L L G I L R A T UP BA A 11 I I X T T A A A 50,0 M 0 % B G T R U D P È 1 0 F M ICI T 53,33 % A G N RU I P P C U O 9 LE G C N NI 55,0 AM A T 5 % GRU INE M IU P 8 N B C A D 54,87 % A M I G M RU I F N B E D IC P 7 U 4 N 5,4 A IFI 5 N % M C G O R U C U P A B M 6 M O 41,67 % N I O N L GRU E C N P O 41 ,6 5 7 % M U GR T P U I R LI E P T 51,52 Z % 4 G H E RU I S 59 P E ,77 % 3 G R C 56, U 49 P % GR ONZE RD DA ESTÀN 40-60 % PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 27 75-90 % PLATA AL ER S IV UN T LT A LTA T T U LT A IFI C TGE A D NG UA T LE E SIGNES EL L GE D N UA T NE NG LL E OC N N P LS COLORSE NTE NE N FO POC ON EUE N I V H O HI VEUE2 N N 1 UP R B -75 % 60 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 6. Conclusions i recomanacions Les següents conclusions són el resultat de l’anàlisi de les fitxes de nivell d’accessibilitat Clear Code Architecture® del Passeig de Gràcia de Barcelona, entre els carrers de l’Avinguda Diagonal i Mallorca. Analitzant-les, es pot veure clarament com està aquest espai a nivell d’accessibilitat universal i els punts més febles que s’haurien de millorar. Estat de la recorreguts i provoca que la accessibilitat deambulació pel carrer pugui universal arribar a ser perillosa per algunes persones. Malgrat la existència de paviments senyalitzadors que estan De l’aplicació del mètode Clear pujant la puntuació dels grups 1 i 2, Code Architecture® se n’extreuen encara hi ha punts no senyalitzats una sèrie de conclusions que a que provoquen que la puntuació continuació s’exposen. quedi no arribi al 60%. El Passeig de Gràcia de Barcelona Per a poder analitzar bé el nivell entre els carrers de l’Avinguda d’accessibilitat universal de cada Diagonal i el carrer Mallorca grup a continuació s’inclou un té un nivell d’accessibilitat del mapa d’accessibilitat universal, 50,89%. Aquest nivell és un nivell on es pot veure associat a lleugerament superior al normatiu colors (verd, taronja i vermell) el però amb molt marge de millora. nivell d’accessibilitat universal de cada grup. Aquest mapa es En aquest cas està està molt complementa amb un anàlisi de penalitzat el tenir la circulació fortaleses i debilitats per grups i, al peatonal i la viària a la mateixa cota final, es donen unes recomanacions i sense la protecció adequada. que ajudarien a millorar el nivell No queden suficientments d’accessibilitat universal d’aquest diferenciades aquests dos carrer. 28 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Mapa Clear Code de nivell Estàndard 40-60% Bronze 60-75% Plata 75-90% Or 90-100% d’accessibilitat actual GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 6 GRUP 7 GRUP 8 GRUP 9 GRUP10 GRUP11 GRUP12 GRUP13 ? ABC ? ? Pg. de Gràcia Urbanització 56,49 59,77 51,52 41,67 41,67 45,45 54,87 55,05 53,33 50,00 56,29 50,00 44,62 50,89 NIVELL MOLT BAIX d’accessibilitat 0-35% NIVELL BAIX d’accessibilitat 35-70% ESPAIS ACCESSIBLES 70-100% PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 29 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 1 Grup 2 NO VEUEN VEUEN POC Fortaleses Fortaleses Els itineraris accessibles mantenen la seva Els elements instal·lats a terra, com reixes i amplada i alçada en tot el recorregut i existeix tapes de registre no provoquen canvis de nivell senyalització diferenciada que condueix cap a en el paviment que els circunda. les cruïlles i al transport públic. La il·luminació nocturna de tot l’itinerari accessible és correcta. Debilitats Debilitats L’itinerari mixt de vianants i vehicles no està S’utilitza poc contrast cromàtic entre el degudament senyalitzat. paviment senyalitzador i el general. Diferenciar el pas de vianants del de bicicletes. Els semàfors no n’inclouen uns altres més No existeix cap element de senyalística que petits que repeteixin el color del semàfor. indiqui a les persones del grup 1 on es troben i El carril bici no està suficientment contrastat ni quins serveis tenen a prop. delimitat. No estan correctament senyalitzades les El paviment senyalitzador no està correctament aproximacions a passos de vianants mitjançant contrastat cromàticament. paviment podotàctil. Hi ha mobiliari urbà i escocells que no estan correctament protegits. Recomanacions Recomanacions • Incloure senyalística adaptada per a persones • Incloure senyalística adaptada per a persones del grup 1. del grup 2. • Millorar la pavimentació podo tàctil a les • Contrastar cromàticament el paviment cruïlles i passos de vianants. tenir especial cura senyalitzador respecte a la resta de paviment. a les cruïlles, passos de vianants i sobre tot en • Senyalitzar correctament els envidraments de els itineraris mixtes. les parades de transport. • Canviar les reixes per unes amb separacions • Afegir un petit semàfor que repeteixi el color inferiors a 13mm. del semàfor de vianants en les cruïlles més • Cobrir tots els escocells i protegir les zones llargues. ajardinades i altres elements de mobiliari urbà • Buscar un sistema perdiferenciar els límits de inclosos en l’itinerari accessible. l’itinerari accessible respecte de l’itinerari mixt • Senyalitzar les aproximacions als passos de al mateix nivell. vianants amb paviment senyalitzador. • Buscar un sistema per delimitar el carril • Protegir el mobiliari urbà i prolongar-lo fins a destinat a la circulació de bicicletes. 30 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions ? Grup 3 Grup 4 CONFONEN SENTEN POC ELS COLORS Fortaleses Fortaleses Els semàfors estan donant la informació en La informació important es transmet tant pel colors (vermell i verd) i mitjançant pictogrames. canal auditiu com pel visual. En la senyalística de les parades d’autobús s’ha evitat l’ús de colors blaus i grisos clars. Debilitats Debilitats S’utilitza poc crontast cromàtic entre el No existeix cap element de senyalísitica que paviment senyalitzador i el general. indiqui a les persones del grup 4 on es troben i quins serveis tenen a prop. Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 3. Recomanacions Recomanacions • La nova senyalística haurà de tenir en compte • Incloure elements de senyalística que indiquin a les persones del grup 3 en l’elecció dels la ubicació i quins serveis podem trobar a colors. l’entorn. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 31 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 5 ABC ? Grup 6 UTILITZEN LLENGUATGE NO COMPRENEN DE SIGNES EL LLENGUATGE Fortaleses Fortaleses La informació important es transmet tant pel canal auditiu com pel visual. Debilitats Debilitats No existeixen elements de senyalística que La informació que trobem al llarg del recorregut indiquin a les persones del grup 5 on es troben de l’espai auditat no es dóna en diferents i quins serveis tenen a prop. llengües ni s’associa a pictogrames. A la parada d’autobús hi ha informació no adaptada per a persones del grup 6. Recomanacions Recomanacions • Incloure elements de senyalística que indiquin • La nova senyalística haurà de tenir en compte la ubicació i quins serveis podem trobar a a les persones del grup 6 i haurà d’estar escrita l’entorn. en diverses llengües. 32 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions Grup 7 Grup 8 NO CAMINEN CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Fortaleses Fortaleses La majoria dels recorreguts compleixen amb les Existeixen zones de descans amb bancs mesures mínimes i les pendents màximes per a accessibles com a mínim cada 30 metres. ser utilitzats per usuaris en cadira de rodes. Debilitats Debilitats Hi ha pendents en els rebaixos per a pasos de Hi ha pendents en els rebaixos per a pasos de vianants, tant longitudinals com transversals, vianants, tant longitudinals com transversals, que són excessives. que són excessives. Hi ha mobiliari urbà al recorregut accessible que obliga a fer recorreguts en zig zag. Trobem algunes reixes amb separacions majors de 13mm. No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. Recomanacions Recomanacions • Rebaixar les pendents dels guals per assolir • Canviar les reixes instal·lades a terra per unes les pendents màximes de 2% transversal i 8% altres amb separacions inferiors a 13mm. longitudinal. • Rebaixar les pendents dels guals per assolir • Incloure fites d’informació que indiquin a les les pendents màximes de 2% transversal i 8% persones del grup 6 si es poden desplaçar longitudinal. amb autonomia per l’itinerari i la pendent dels • Desplaçar o eliminar el mobiliari del recorregut rebaixos. accessible. • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 33 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 9 Grup 10 CAMINEN MANIPULEN AMB DIFICULTAT AMB DIFICULTAT Fortaleses Fortaleses Existeixen zones de descans amb bancs * accessibles com a mínim cada 30 metres. Debilitats Debilitats No existeixen als punts d’interès llocs per deixar les ajudes tècniques. * Trobem algunes reixes amb separacions majors de 13mm. No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. Recomanacions Recomanacions • Dotar els punts d’interès (parades d’autobús, bancs,...) d’un espai per deicar les ajudes * tècniques. • Canviar les reixes instal·lades a terra per unes altres amb separacions inferiors a 13mm. • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. 34 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions ? Grup 11 Grup 12 AMB DÈFICIT TALLA BAIXA COGNITIU Fortaleses Fortaleses Debilitats Debilitats No existeixen elements de senyalística que No existeixen elements de senyalística a les indiquin a les persones del grup 11 on es troben parades d’autobús adaptada a persones del i quins serveis tenen a prop. grup 12. S’haurien de senyalitzar mitjançant un paviment suficientment contrastat els passos de vianants. El carril bici es barreja amb el recorregut de vianants sense estar senyalitzat. S’hauria de pintar tot l’ample dels passos de vianants i no tan sols els extrems. Recomanacions Recomanacions • Senyalitzar clarament els accessos a les àrees • Incloure senyalística adaptada a persones del infantils. grup 12 a les parades d’autobús. • Incloure senyalística adaptada a persones del grup 11. •Pintar el carril bici de color vermell com a mínim a la zona de contacte amb el pas de vianants. • Separar y senyalitzar el carril destinat a la circulació de bicicletes. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 35 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Fortaleses La facilitat de circulació a través de l’espai auditat afavoreix a les persones del grup 13. Debilitats No s’ha tingut en compte les persones amb hipersensibilitat a l’hora de dissenyar les zones de descans. Recomanacions • Crear en la mesura del possible zones de descans senyalitzades lliures de fragàncies i separades de la resta. 36 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 7. Proposta de modificacions per augmnetar el nivell d’accessibilitat universal A continuació es presenta un nou mapa d’accessibilitat lligat a unes accions de millora que donen una visió de quin podria ser el nivell d’accessibilitat del Passeig de Gràcia si es realitzessin totes les accions que es citen. Possible futur del dues raons: Passeig de Gràcia té una pendent contínua Paseig de Gràcia lleugerament superior a l’accessible El següent mapa mostra de manera universalment i trobem bancs detallada un escenari hipotètic futur modernistes en el recorregut per al Passeig de Gràcia proposat accessible, que pensem que no des de PMMT. Aquest escenari s’haurien d’eliminar. s’ha extret de la modificació de les A continuació del mapa dades que es van bolcar en el Clear d’accessibilitat universal hipotètic Code Architecture®, afegint-li les es mostra la proposta de PMMT accions necessàries per aconseguir que inclou totes les accions augmentar el nivell d’accessibilitat necessàries per augmentar el universal del carrer. nivell d’accessibilitat fins al nivell El resultat no arriba al 100% proposat. d’accessibilitat universal per 50,89% 97,60% ESTAT ACTUAL POSSIBLE PROPOSTA 38 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Proposta de mapa Estàndard 40-60% Bronze 60-75% Plata 75-90% Or 90-100% Clear Code de nivell d’accessibilitat a aconseguir GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 6 GRUP 7 GRUP 8 GRUP 9 GRUP10 GRUP11 GRUP12 GRUP13 ? ABC ? ? Pg. de Gràcia Urbanització 98,05 98,28 100 100 100 100 94,69 94,50 94,29 100 96,03 100 95,38 97,60 NIVELL MOLT BAIX d’accessibilitat 0-35% NIVELL BAIX d’accessibilitat 35-70% ESPAIS ACCESSIBLES 70-100% Accions per millorar el • Reubicar els elements necessaris per garantir nivell d’accessibilitat un pas de 2 metres lliure d’obstacles i evitar la circulació en zig zag. • Crear un protocol d’obres al carrer perquè en Paviments: cas d’obra es mantingui el nivell d’accessibilitat • Reixes noves amb separacions o juntes de universal. com a màxim 13mm. Mobiliari: • Substituir el paviment senyalitzador per un • Noves zones de descans per a persones altre contrastat amb la resta del paviment. amb hipersensibilitat, amb bancs metàl·lics i • Afegir paviment senyalitzador de botons als degudament senyalitzats. rebaixos advertint de la presència de la cruïlla. • Afegir als semàfors més llargs repetidors de • Delimitar clarament mitjançant paviment color a una alçada visible per a persones del senyalitzador les zones de circulació mixta. grup 2. • Pintar el carril bici de color vermell com a • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades mínim a la zona de contacte amb el pas de d’autobús. vianants i separar-lo clarament de la zona de •Senyalitzar correctament les pilones existents. criculació per a vianants. Senyalització: •Substituir el paviment de les zones de descans per senyalitzar-les. • Noves fites o directoris que proporcionen informació sobre la situació i la informació •Pintar tot l’ample dels passos de vianants i no d’interès sobre l’entorn. Aquestes fites han de tan sols els extrems. ser accessibles i dissenyades per a tots els Obstacles i desnivells: grups. • Els escocells es cobreixen amb un element • Fletxes direccionals cap als punts importants: enrasat amb el paviment i en el cas d’escocells parades d’autobús, etc. enjardinats es protegeixen amb un sòcol • Senyalitzar clarament el carril destinat a la perimetral de 25 centímetres d’alçada. circulació de bicicletes. • Refer els rebaixos complint amb les pendents màximes longitudinals i transversals. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 39 40 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Clear Code Architecture Anàlisi gràfic i proposta de millora Passeig de Gràcia, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer 1. Anàlisi gràfic del carrer En aquest apartat es mostren gràficament les fortaleses i debilitats dels diferents grups, senyalitzant-les en el plànol de l’espai auditat. Aquesta és una eina més d’anàlisi que permet detectar millor els punts febles i posteriorment proposar una solució o millora. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 43 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 1 NO HI VEUEN Fortaleses 2 1-El paviment general és adequat. 2-Hi ha paviments podo tàctils d’encaminament a totes les cruïlles. 1 6 3-Hi ha paviments podo tàctils d’encaminament a les parades d’autobús. 4-Els autobusos estan dotats de missatges acústics. 5-Les parades d’autobús estan dotades de missatges acústics. 4 5 6-Els semàfors a les cruïlles 3 disposen de senyals acústiques. 1 2 44 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 1 NO HI VEUEN 10 Debilitats 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 1. 2-Els escocells no estan protegits. 3-No hi ha pavimentació 7 diferenciada a les zones de bancs. 4-El mobiliari urbà no es prolonga fins a 25 cm de terra. 5-Els rebaixos no estan marcats amb pavimentació de botons. 8 6-No existeix un paviment 2 senyalitzador indicant el límit 6 de la vorera a les parades d’autobús. 7-La separació a les reixes és superior a 13mm. 3 8-L’itinerari mixt de vehicles i vianants no està correctament senyalitzat. 1 9-Trobem elements en el recorregut accessible que 4 11 provoquen la circulació en zig zag. 10-Cal diferenciar els rebaixos destinats a vianants dels de bicicletes i vehicles. 5 11-Les interseccions entre encaminadors no estan 9 senyalitzades amb paviment de botons. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 45 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 2 HI VEUEN POC Fortaleses 1-La il·luminació és uniforme al llarg de tot el recorregut de vianants. 2-Les tapes de registre i altres elements instal·lats al paviment no sobresurten del mateix i per tant 2 no suposen cap obstacle. 1 46 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 2 HI VEUEN POC Debilitats 1-Al llarg del recorregut no 6 existeix informació adaptada a les persones del grup 2. 2-Tots els paviments 4 senyalitzadors han d’estar 2 contrastats cromàticament amb la resta del paviment. 3-Les parades d’autobús haurien de tenir la informació adaptada a persones del grup 2. 4-Els semàfors no n’inclouen uns 7 3 altres més petits que repeteixin el color del semàfor. 5-Els carrils bici no estan suficientment contrastats. 6-Els passos de vianants han 5 d’estar pintats en tot l’ample, no només als extrems. 7-L’itinerari mixt de vehicles i vianants no està correctament 5 senyalitzat. 1 6 7 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 47 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ ? Grup 3 CONFONEN ELS COLORS Fortaleses 1-Els semàfors estan donant la informació en colors (vermell i verd) 1 i mitjançant pictogrames. 2-En la senyalística de les parades 1 de transport públic s’ha evitat l’ús de blaus i grisos clars. 2 1 48 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer ? Grup 3 CONFONEN ELS COLORS Debilitats 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a persones del grup 3. 1 1 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 49 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 4 HI SENTEN POC Fortaleses 1-La informació de les parades d’autobús es transmet mitjaçant text. 1 ABC 1 ABC 50 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 4 HI SENTEN POC Debilitats 1-Al llarg del recorregut no hi ha informació adaptada a les persones del grup 4. 1 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 51 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 5 UTILITZEN LLENGUATGE DE SIGNES Fortaleses 1-La informació de les parades d’autobús es transmet mitjaçant text. 1 ABC 1 ABC 52 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 5 UTILITZEN LLENGUATGE DE SIGNES Debilitats 1-Al llarg del recorregut no hi ha informació adaptada a les persones del grup 5. 1 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 53 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ ABC ? Grup 6 NO COMPRENEN EL LLENGUATGE Fortaleses * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. 54 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer ABC ? Grup 6 NO COMPRENEN EL LLENGUATGE Debilitats 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 6. 2-A la parada d’autobús hi ha informació no adaptada per a persones del grup 6. 2 1 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 55 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 7 NO CAMINEN Fortaleses 1 1-Totes les cruïlles es resolen mitjançant un rebaix en rampa. 2-Davant de la porta d’accés a l’autobús es pot inscriure un cercle de 150cm de diàmetre. 3-En els punts on es produeix un canvi de direcció es pot inscriure un cercle de 150cm de diàmetre. 2 3 56 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 7 NO CAMINEN Debilitats 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 7. 2 2-Existeixen rebaixos amb pendent excessiva que s’han de corregir. 3-A les parades d’autobús hi ha informació que no està adaptada per a persones del grup 7. 4-En alguns punts es produeix un estretament del pas degut a la presència d’arbres. 4 3 1 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 57 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 8 CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Fortaleses 1-Al llarg del recorregut s’inclouen bancs que permeten el descans a persones del grup 8. 2-Les cruïlles estan dotades de 2 rebaixos. 1 58 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 8 CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Debilitats 1 1-Els rebaixos amb una pendent excessiva s’han de corregir. 2-Existeix mobiliari urbà en el recorregut accessible que obliga a fer zig zag. 3-No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. 4-Hi ha reixes amb separacions superiors a 13mm. 3 3 4 2 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 59 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 9 CAMINEN AMB DIFICULTAT Fortaleses 1-Al llarg del recorregut s’inclouen bancs que permeten el descans a persones del grup 9. 1 1 60 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 9 CAMINEN AMB DIFICULTAT Debilitats 1-No existeixen en els punts d’interès llocs per deixar les ajudes tècniques. 2-No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. 3-Hi ha reixes amb separacions superiors a 13mm. 1 2 3 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 61 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 10 MANIPULEN AMB DIFICULTAT Fortaleses * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. 62 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 10 MANIPULEN AMB DIFICULTAT Debilitats * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 63 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ ? Grup 11 AMB DÈFICIT COGNITIU Fortaleses 1-Totes les cruïles estan regulades semafòricament. 1 64 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer ? Grup 11 AMB DÈFICIT COGNITIU Debilitats 5 1-S’han de senyalitzar els passos de vianants mitjançant paviment suficientment contrastat. 1 2-El carril bici no està suficientment contrastat als passos de vianants i es creua amb el recorregut per a vianants sense senyalitzar. 3-Els passos de vianants han d’estar pintats en tot l’ample, no només als extrems. 4- Cal incloure senyalística adaptada a persones el grup 11. 5-El rebaix compartit per dos passos de vianants pot portar a confusió. 2 4 3 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 65 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 12 TALLA BAIXA Fortaleses * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. 66 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 12 TALLA BAIXA Debilitats 1-A la parada d’autobús no hi ha informació accessible per a persones del grup 12. 1 1 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 67 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Fortaleses 1-La facilitat de circulació a través de l’espai afavoreix a les persones del grup 13. 1 1 68 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Debilitats 1-No s’han tingut en compte les persones amb hipersensibilitat a l’hora de dissenyar les zones de descans. 1 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 69 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 2. Proposta gràfica A continuació presentem la proposta elaborada per l’equip de PMMT, per tal d’aconseguir el màxim d’accessibilitat a la via estudiada. En el següent apartat, a través dels User Cases s’exposaran les principals propostes de modificació. 70 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 2. Proposta gràfica PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 71 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ 3. User Cases, diferents recorreguts a través de la proposta Els següents “user cases” mostren els possibles recorreguts que farien els usuaris a través del projecte de canvi proposat. Es mostren a cada cas les accions que s’han realitzat per a cada grup. 72 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. User cases User Case nº1: Vianant caminant per la vorera Llobregat del Passeig de Gràcia Principals millores proposades: ? S’ha modificat el recorregut de carril bici per tal de segregar-lo del recorregut de vianants. ? S’ha limitat l’itinerari mixt amb un paviment de botons contrastat. El paviment davant dels bancs s’ha difereciat en textura respecte al paviment general. ? S’ha pintat el carril de l’itinerari mixt en un color diferenciat. ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la mitjana on es troba la parada d’autobús i l’escala d’accés al metro. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions menors de 13mm. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones ? Els rebaixos s’han pavimentat amb un paviment de botons contrastat cromàticament. ? Els passos de vianants s’han pintat en tot el seu ample. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament del paviment general. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 73 UC1 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ User Case nº2: Vianant caminant per la vorera Besòs del Passeig de Gràcia Principals millores proposades: S’ha substituït el paviment per un altre sense relleu. ? S’ha limitat l’itinerari mixt amb un paviment de botons contrastat. El paviment davant dels bancs s’ha difereciat en textura respecte al paviment general. ? S’ha pintat el carril de l’itinerari mixt en un color diferenciat. ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la parada d’autobús i l’accés al metro. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions menors de 13mm. S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. ? Els rebaixos s’han indicat amb un paviment de botons contrastat cromàticament i s’han corregit les pendents. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament del paviment general. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones 74 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE UC2 3. User cases User Case nº3: Vianant creuant d’una vorera a l’altra del Passeig de Gràcia Principals millores proposades: El paviment davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al paviment general. S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la parada d’autobús i l’accés al metro. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones S’han reubicat els arbres que impedeixen la circulació de vianants. ? Els passos de vianants s’han pintat en tot el seu ample. S’han delimitat els passos de vianants de directriu diagonal. S’han substituït les papereres per unes altres d’accessibles. S’han afegit polsadors amb repetidor de color. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 75 UC3 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Gràcia, Barcelona AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Abril 2015 MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ User Case nº4: Vianant caminant per l’Avinguda Diagonal i creuant el Passeig de Gràcia Principals millores proposades: ? S’ha modificat el recorregut de carril bici per segregar-lo del de vianants. S’han delimitat els passos de vianants de directriu diagonal. El paviment davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al paviment general. ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la parada d’autobús i l’accés al metro. S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones ? Els passos de vianants s’han pintat en tot el seu ample. S’han substituït les papereres per unes altres d’accessibles. S’han afegit polsadors amb repetidor de color. 76 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE UC4 3. User cases User Case nº5: Vianant accedint a la parada d’autobús del Passeig de Gràcia Principals millores proposades: ? S’ha limitat l’itinerari mixt amb un paviment de botons contrastat. ? S’ha pintat el carril de l’itinerari mixt en un color diferenciat. S’han cobert els escocells que interrompen el pas dels vianants. ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la parada d’autobús i l’escala d’accés al metro. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions S’ha inclòs una banda de paviment senyalitzador de botons indicant el límit de la mitjana S’han afegit recolzaments isquiàtics a la parada d’autobús. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible per a totes les persones i s’ha senyalitzat amb un paviment diferenciat. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 77 BUS Passeig de Gràcia UC5 Un espai per a tots, un espai Clear Code. Gràcies per confiar en nosaltres EQUIP CLEAR CODE Un espai per a tots, un espai Clear Code.