Clear Code Architecture Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi, àmbits de millora i proposta d’actuació Passeig de Sant Joan, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 2 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi, àmbits de millora i proposta d’actuació Passeig de Sant Joan, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Índex Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi i àmbits de millora 1 Introducció 9 2 Descripció de la via i l’espai auditat 10 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi 12 4. Anàlisi i àmbits de millora 20 5. Fitxes Clear Code Architecture 24 6. Conclusions i recomanacions 28 7. Proposta de modificacions de la via 38 Anàlisi gràfic i proposta de millora 1 Anàlisi gràfic del carrer 43 2 Proposta gràfica 70 3 User Cases 72 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5 6 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Clear Code Architecture Auditoria en accessibilitat universal, anàlisi i àmbits de millora Passeig de Sant Joan, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Introducció Garantir la igualtat de condicions a tots els usuaris i crear en- torns inclusius on no es discrimini a cap persona, tingui o no una discapacitat o limitació són els objectius del Clear Code Architecture®. S’actua en entorns per transformar-los en ac- cessibles universalment, pensant en tots els usuaris.. Amb aquesta anàlisi es pretén establir el nivell d’accessibilitat del Passeig de Sant Joan de Barcelona, entre els carrers València i Diputació, veure els seus punts febles i analitzar on podria millorar. Per a això, ens hem basat en el mètode d’accessibilitat universal Clear Code Architecture®, un mètode que hem desenvolupat des de PMMT que va més enllà de les normatives vigents. Aquest treball sobre el Passeig de Sant Joan de Barcelona l’ha dut a terme personal de PMMT a l’abril de 2015. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 9 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 2. Descripció de l’espai auditat. Localització Espais: Passeig de Sant Joan entre Banda de circulació per als València i Diputació. vianants Cruïlles i passos de vianants Propietat Carrils destinats a la circulació de Obres de reforma realitzades bicicletes per l’Ajuntament de Barcelona i Places urbanes finalitzades el 2015. Ubicació de la banda dels elements a la via Distància analitzada Escocells 550 m Mobiliari urbà Informació i senyalística Tipologia d’espai Via pública Tipus d’usuaris Usuaris amb tot tipus de limitacions i/o discapacitats. Espais auditats: Passeig de Sant Joan entre València i Diputació. 10 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 01 04 01 01 02 03 02 02 03 01 01 01 Plànol d’equivalències d’espais auditats 01 Banda de circulació per als vianants 02 Cruïlles i passos de vianants 03 Carrils destinats a la circulació de bicicletes 04 Parcs PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 11 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi Aquesta auditoria es basa en el mètode d’accessibilitat universal propi Clear Code Architecture®. Aquest mètode proporciona el coneixement objectiu i quantificat del nivell d’accessibilitat de l’espai estudiat i focalitza les accions necessàries per aconseguir adaptar-lo per a totes les persones. El Clear Code Architecture® és un manual que hem redactat des de PMMT basant-nos en més de 100 manuals, llibres, associacions i llocs web relacionats amb l’accessibilitat universal. Hem creat un mètode paramètric que enllaça les necessitats de tots els usuaris amb els diferents espais. D’aquesta manera s’aconsegueix garantir la igualtat de condicions en l’ús de l’entorn físic a totes les persones, tinguin o no una discapacitat o limitació. Hem reinventat l’accessibilitat universal desenvolupant un mètode objectiu per a la seva anàlisi i implantació. 12 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi ¿Qué es l’accessibilitat universal? ? ? ? ? ?? ? ? ?? ? ? ABACBC? ? ABCABC? AB?C ? ABC ? Discapacitat Discapacitats Limitacions Per què és necessària l’accessibilitat universal? • El 15% de les persones al món • Actualment, existeixen al món al espanyola i que es preveu que en pateixen alguna discapacitat. voltant de 900 milions de persones 40 anys augmenti fins al 40%. més grans de 60 anys. Es preveu • Un 25% de la població mundial que al 2050 aquesta xifra hagi El Clear Code Architecture® sofreix alguna limitació en l’ús de crescut fins als 2.000 milions. dóna resposta a totes aquestes l’entorn físic. persones i proposa solucions • A Espanya, a dia d’avui, el 50% perquè els espais siguin inclusius i • Per tant, el 40% de la població de les persones discapacitades sense barreres. mundial és discapacitada o pateix són majors de 65 anys, un grup algun tipus de limitació en l’ús del de persones que actualment seu entorn físic. representa el 17% de la població PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 13 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 En algun moment de les nostres vides, tots sofrirem o generarem algun tipus de limitació en l’ús de l’entorn físic. Quins valors aporta • Facilitar l’accés a totes les En què consisteix el el Clear Code persones i, per tant, augmentar l’ús mètode Clear Code? Architecture? de la via potenciant el comerç a la mateixa. El Clear Code Architecture® estudia • Tractar a tots els usuaris en • Dotar d’un avantatge competitiu les necessitats de les persones igualtat de condicions, tinguin o respecte a altres ciutats innovant amb alguna discapacitat o limitació no discapacitats o limitacions; en la implantació de l’accessibilitat en la seva relació amb l’espai pensant en ells en tot el seu universal. arquitectònic, en aquest cas el de recorregut a través de l’espai. la via pública. • Potenciar la innovació de la ciutat • Atreure nous usuaris en veure’s de Barcelona convertint-la en un És un mètode que hem ideat des millorat el nivell d’accessibilitat de referent internacional. de PMMT fruit d’un projecte de la via. Usuaris de la pròpia ciutat o recerca de més de tres anys on visitants, atrets per la idea d’un eix • Potenciar els valors de la ciutat es va estudiar com haurien de comercial accessible i adaptat per amb un disseny per a tots que ser els espais perquè qualsevol a tothom. s’adapta a les seves necessitats. persona pogués accedir de manera autònoma a ells sense • Fomentar el transport públic dificultat. Aquest mètode garanteix en veure’s millorada la seva de manera objectiva l’anàlisi i accessibilitat i per tant reduir la implantació de l’accessibilitat intensitat de vehicles a la via. universal. Discapacitats i limitacions Espais 14 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi Grups del Clear Code Architecture® El mètode Clear Code Architecture persones estudiant tant les que 13 grups que engloben persones ha estudiat les limitacions que contempla l’OMS com les que no. amb dificultats similars en l’ús de generen les malalties en les D’aquesta manera s’han generat l’entorn físic. Grup Discapacitats i limitacions beneficiades 1 NO HI VEUEN Ceguesa total o legal, usuaris amb trastorns temporals de visió, persones carregant caixes que els impedeixin la visió... 2 HI VEUEN POC Baixa visió (10-50%), usuaris amb trastorns temporals de visió, persones grans amb dificultat de visió... 3 CONFONEN ELS Alteració de la visió cromàtica (daltonisme), usuaris amb trastorns COLORS temporals de visió... 4 NO HI SENTEN BE Hipoacúsia, pèrdua auditiva, usuaris d’espais amb molt de soroll, persones amb fatiga auditiva... 5 UTILITZEN EL Persones sordes, mudes, que utilitzen el llenguatge de signes, persones LLENGUATGE DE SIGNES amb auriculars... 6 NO COMPRENEN EL Discapacitat d’entendre el llenguatge oral i/o escrit, nens, turistes que no LLENGUATGE coneixen l’idioma local... 7 NO CAMINEN Usuaris de cadires de rodes, nens en cotxet, persones amb carros de transport... 8 CAMINEN AMB MOLTA Deficiència física ambulant amb ajuda tècnica a dues mans, usuaris amb DIFICULTAT nadons en braços, persones amb ajudes tècniques temporals... 9 CAMINEN AMB Deficiència física ambulant amb ajuda tècnica a una mà, persones DIFICULTAT obeses, dones embarassades, persones grans.... 10 MANIPULEN AMB Usuaris amb problemes d’abast i/o manipulació d’objectes, usuaris amb DIFICULTAT mans mullades, persones amb les mans ocupades... 11 AMB DÈFICIT Disminució de les funcions mentals superiors i motores, persones amb COGNITIU dificultat d’orientació... 12 DE TALLA BAIXA Acondroplàsia, persones de talla baixa, persones baixes, nens... 13 HIPERSENSIBILITAT Sensibilitat química múltiple, al·lèrgics, asmàtics, persones amb problemes respiratoris. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 15 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 El mètode Clear Code Arch3itecMtÉuTrOeD®O Clear Code, un método objetivo Se analizan las necesidades de cada grupo para cada espacio, obteniendo así un listado de és un mètode objectiu i parameatcrciiotnzeas tq.ue garantizan su accesibilidad universal 3 MÉTODO Clear Code, un método objetivo Se analizan las necesidades de cada grupo para cada espacio, obteniendo así un listado de acciones que garantizan su accesibilidad universal Grupos Espacios del Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario Grupos Espacios del Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario A partir de l’anàlisi de les necessitats dels tretze grups ABC ? a cada espai del centre, ? es donen solucions que garanteixin l’accessibilitat universal. ? Estances Grups Espais Accions CCA 44 MÉTODO Clear Code, un método objetivo M CÉonT OesDteO li sCtaledaor d Ce oadccei,o unnes m poédtoedmoo so ebvjaeltuiavro q ué nivel de accesibilidad existe en cada Ceospn aecsitoe pliasrta dcoa dae garcucpion. eLsa psoumdeam doesl aenvaálluisaisr dqeu ét ondivoesl ldoes aecspceasciiboisli dya tdo dexois tleo se gn rcuapdoas essepráa ceiol g prardao c daed a cgcreuspiboi.l iLdaa dsu umnaiv edresla al ndáelils eisd difiec itoo. d os los espacios y todos los grupos será el grado de accesibilidad universal del edificio. 3 MÉTODO Clear Code, un método objetivo Acciones que Nivel de accesibilidad Se analizan las necesidades de cada grupo pagra aAcarcdaac neistopiazncaieo,n sob lqtaenu ieAend .Uo a.s í un listado de Nuivneivl edres aalc dcels eibdiliifidcaiod acciones que garantizan su accesibilidad univgerasarl antizan la A.U. universal del edificio Es genera un llistat d’accions aGmrubpo se l qual es pot avaElsupaacrio ds dee l Acciones que garantizan la A.U. edificio sanitario manera objectiva quin nivell d’accessibilitat existeix a cada espai per a cada grup. La suma de l’anàlisi de tots els espais i tots els grups serà el nivell d’accessibilitat universal de l’espai estudiat. Nivell d’accessibilitat Accions CCA universal de l’espai 16 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi El conjunt d’accions que garanteixen l’accessibilitat universal que formen el Clear Code Architecture® estan recollides en dos llibres, el Clear Code Architecture® amb la urbanització i els espais generals dels edificis i el Clear Code Architecture® Healthcare, amb les estances específiques dels centres sanitaris. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 17 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 El Clear Code Architecture® permet, una vegada consultes necessàries per cobrir el tant per cent que marca el patró recopilades una sèrie de dades de l’espai a estudiar, país. analitzar-ne els aspectes que no són accessibles, En aquest volum es tenen en veure el seu nivell d’accessibilitat universal i proposar compte a tots els usuaris del uns àmbits de millora. centre, sigui públic (pacients o acompanyants) o personal (metges, infermeria, administració, neteja...) Això ens permetrà que l’espai El Clear Code Architecture® té en que a Espanya, avui en dia, hi ha estigui adaptat perquè pugui existir compte les normatives existents un 40% de persones que pateixen personal amb alguna discapacitat en l’àmbit de construcció i algun tipus de discapacitat o de o limitació, temporal o no, ajudarà accessibilitat, ampliant-les per limitació en l’ús del seu entorn a la inclusió d’aquestes persones acollir a tots aquests grups de físic i que dins d’aquest 40% els en el món laboral amb normalitat persones que actualment no hi són diferents grups estan representats de manera ponderada. contemplats. en major o menor percentatge. La ponderació d’espais garantirà En ser PMMT un despatx El Clear Code Architecture® l’accessibilitat universal sense especialitzat en arquitectura és un mètode que garanteix discriminar positivament a ningú. hospitalària utilitzem aquest l’accessibilitat universal però que coneixement per saber quins pondera els espais on aplicar- En el volum sanitari del Clear Code usuaris utilitzaran l’espai i amb la. Qualsevol persona ha de també es ponderen els espais quina autonomia. Estudiem tots tenir les mateixes condicions repetits segons els tants per cent els espais dels centres sanitaris a l’hora d’utilitzar l’espai físic del patró país. Per exemple, en i ponderem l’aplicació de però no tot l’espai físic ha una planta de consultes no seria l’accessibilitat universal segons d’estar adaptat perquè qualsevol necessari que totes tinguessin les l’autonomia dels usuaris: usuaris persona, independentment de les dimensions per tal que tant metge que accedeixen de manera discapacitats o limitacions que com pacient tinguin la possibilitat autònoma, usuaris que poden ser tingui, el pugui utilitzar de manera d’anar en cadira de rodes, tenint ajudats pel personal un cop dins autònoma. Per això l’aplicació una dimensió major, sinó que l’espai i usuaris que son traslladats del Clear Code Architecture® és s’haurien d’adaptar un nombre de en cadira de rodes o lliteres. ponderada respecte a espais que es repeteixen: places d’aparcament, cabines de banys, etc... Per garantir, per exemple, l’accés a l’aparcament a totes les persones no és necessari fer totes les places d’aparcament amb les dimensions necessàries per als usuaris de cadires de rodes (que necessiten molt més espai). El mètode pondera la necessitat d’espais repetits tenint en compte a totes les persones, les que tenen discapacitats o limitacions i les que no, i per a això utilitza un patró que ens facilita els tants per cent a aplicar. Aquest patró, en aquest cas, és el patró país Espanya 2015, que ve donat per les dades estadístiques extretes de l’INE (Institut Nacional d’Estadística), diu 18 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. Descripció de la metodologia d’anàlisi D’aquesta manera, per exemple, carrer estudiat per on caminaran espai s’han de tenir en compte tots el nivell d’adaptació d’un quiròfan els usuaris, assegurant-nos que els grups. Si l’espai té una mitjana serà diferent al d’una consulta, els recorreguts tinguin tots els elevada però algun grup està per ja que al quiròfan s’accedirà en punts necessaris perquè siguin sota del tant per cent que indica el llitera i el personal no podrà tenir accessibles a totes les persones. patró país (en aquest cas el 40%) pràcticament cap discapacitat o No es tenen en compte accessos aquest espai no es consideraria un limitació i, per altra banda, una al metro ni aparcaments, que espai accessible universalment. consulta s’haurà d’adaptar perquè serien motiu d’un altre estudi. tant pacient, acompanyant com Des de PMMT pensem que personal sanitari, puguin tenir algun Totes les dades que es prenen és important conèixer el nivell tipus de discapacitat o limitació. s’introdueixen directament al Clear d’accessibilitat universal dels Code Architecture®, que calcula espais, ja que ens dóna la idea del Per poder aplicar el mètode el sumatori de punts correctes i marge de millora que existeix en Clear Code Architecture® en un incorrectes i dona per separat el ells. Qualsevol millora, per petita espai s’ha de fer un estudi en tant per cent d’accessibilitat dels que fos, que es realitzés sobre el profunditat d’aquest espai. Per tretze grups estudiats i la mitjana projecte estudiat augmentaria el això és necessari realitzar un treball de tots ells, que serà el nivell nivell d’accessibilitat. És per això de camp on es recullin les dades d’accessibilitat universal. que aquesta auditoria adjunta necessàries a nivell d’accessibilitat un apartat amb conclusions i universal. Aquestes dades són de Així mateix, el Clear Code recomanacions, on es donen caràcter molt diferent: determina quins aspectes i en indicacions de què s’hauria quina mesura es troben en millor de fer per augmentar el nivell • Distàncies i alçades (m) condició d’accessibilitat universal d’accessibilitat universal per • Nivells acústics (dB) i quines millores es podrien fer per aconseguir l’excel·lència. • Nivells d’il·luminació (luxes) aconseguir apujar aquest nivell. • Temperatura d’espais i Totes aquestes dades són les que Aquestes recomanacions elements (º) • Força d’acció (N) Un equip de PMMT s’ha traslladat al carrer estudiat • Dimensions dels elements (cm) i mitjançant una presa de dades ha aconseguit la • Inclinacions (%) • Morfologia d’elements informació necessària que, un cop traslladada al • Distribució d’elements • Colors i textures dels elements Clear Code Architecture®, ens donarà el seu nivell • Existència d’ajudes tècniques d’accessibilitat universal. Per aconseguir les dades es reflecteixen en l’auditoria que permeten al client, en aquest necessàries per a realitzar aquest aquí presentem. cas l’Ajuntament de Barcelona, audit s’ha traslladat a la via analitzar les accions a realitzar, estudiada a personal de PMMT Es mostra una fitxa amb el tant podent valorar l’abast i la urgència amb tots els elements necessaris: per cent d’accessibilitat del carrer de les possibles intervencions. metre, sonòmetre, luxòmetre, estudiat termòmetre, dinamòmetre, nivell, i, a més, un mapa d’accessibilitat El mètode Clear Code càmera fotogràfica i el manual universal. Aquest mapa mostra, Architecture® permet auditar el Clear Code Architecture®. Amb amb tres colors: vermell, taronja possible projecte de millora i és per aquests aparells de mesura, el i verd, quin és l’estat a nivell això que proporciona un nou mapa personal que realitza l’auditoria d’accessibilitat universal de cada d’accessibilitat universal amb el passarà aspecte per aspecte de la grup i en quin tant per cent. nou nivell d’accessibilitat universal via, analitzant i prenent dades que És una visió general del nivell en el cas que es realitzessin després traslladaran al Clear Code d’accessibilitat, de les fortaleses i totes les intervencions que es Architecture®. de les debilitats i focalitza els punts recomanen. on és més necessari actuar. Aquesta presa de dades es centrarà en els espais públics del Per poder considerar accessible un PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 19 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 4. Anàlisi i àmbits de millora A continuació s’exposa el resultat de l’estudi realitzat al Passeig de Sant Joan de Barcelona, entre els carrers València i Diputació. En aquest apartat es mostren les conclusions de l’aplicació del Clear Code Architecture®. Es desglossen i es comenten en cada cas els aspectes a millorar per aconseguir l’accessibilitat universal en aquest espai. 4.1 • Trobem àrees de descans però persones amb hipersensibilitat, Urbanització no estan degudament connectades senyalitzades i amb bancs de a un itinerari accessible. material adequat per a elles, per Aquestes àrees de descans exemple metàl·lics. tenen un paviment que dificulta la deambulació de persones dels • Trobem àrees enjardinades que grups 1, 2, 7, 8, 9 i 11. (FIG1) no estan degudament protegides mitjançant algun element que • Aquestes àrees de descans han s’elevi com a mínim 25 centímetres d’estar senyalitzades de tal manera respecte al nivell del paviment. que totes les persones les puguin Aquest element és necessari per detectar amb facilitat. a la correcta detecció de la zona enjardinada per part de persones • No hem trobat unes àrees del grup 1. (FIG2) de descans específiques per a FIG 1 20 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4. Anàlisi i àmbits de millora • Trobem elements de mobiliari, bén protegits, éssent un obstacle com ara bancs, que al no estar i fins i tot un perill per a persones protegits en els seus laterals no dels grups 1 i 2. Aquests escocells són detectables i poden ser un han d’estar ben senyalitzats obstacle per a persones dels grups mitjançant un perímetre elevat 1 i 2. (FIG3) 25 centímetres respecte al nivell de terra o coberts amb una reixa • Les superfícies de vidre de adequada o un material continu les parades d’autobús no estan que impedeixi la caiguda. (FIG6) senyalitzades amb franges a l’alçada dels ulls i poden ser un • Hauríem de trobar al llarg del obstacle per a persones del grup 2. recorregut per la vorera fites (FIG4) informatives de la situació dels punts més importants i fletxes • Existeixen fonts que tenen un direccionals que ajudin als usuaris disseny que no és l’adequat per a arribar a les mateixes. Aquestes FIG 2 a totes les persones. Aquestes fites han d’estar dissenyades fonts no permeten l’aproximació pensant en totes les persones, amb amb facilitat per a persones especial atenció a les persones en cadira de rodes, no estan dels grups 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 11. senyalitzades mitjançant un paviment senyalitzador per tal que • Als passos de vianants i rebaixos siguin detectables per persones hauríem de trobar un paviment del grup 1 i el seu mecanisme senyalitzador que avisi a les d’accionament és un polsador que persones del grup 1 de la seva requereix una força excessiva i existència. (FIG7) dificulta el seu ús per part de les persones del grup 10. (FIG5) • Els passos de vianants no estan pintats en tota la seva longitud, • Els escocells que es troben a sinó que només ho estan als diferent nivell dins de l’àrea de extrems, i això pot confondre a deambulació del vianant no estan persones del grup 2. (FIG8) FIG 3 Banda de circulació per a vianants El vianant sempre ha de tenir un itinerari clar, protegit i lliure d’obstacles de com a mínim 2 metres d’ample per 2,20 metres d’alçada. És el que anomenem banda de circulació de vianants. La banda de circulació per a vianants ha de ser paral·lela a la façana en el cas que aquesta existeixi, i s’ha de separar clarament de l’àrea dels elements (escocells, zones de descans, etc) PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 21 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 • Trobem passos de vianants on • Trobem parcs infantils la pendent a salvar per accedir al degudament tancats, però amb vial és superior a la requerida per a un accés difícil de detectar per persones del grup 7. a persones dels grups 1, 2 i 11. (FIG12) • Les mitjanes rebaixades no respecten el desnivell requerit amb • Els parcs no inclouen una fita la calçada per tal de ser fàcilment informativa de l’organització dels detectable per a persones amb mateixos. problemes de vista. (FIG9) • Hem trobat reixes instal·lades al • Trobem mitjanes rebaixades on paviment que tenen perforacions no es pot inscriure un cercle de de mida superior als 13 mm, i 150cm de diàmetre, requerit pel gir que poden ser un obstacle per a d’una cadira de rodes. (FIG10) persones dels grups 1, 7, 8 i 9. Per FIG 4 això podem dir que el paviment no • No trobem semàfors amb compleix amb els requisits mínims polsadors que repeteixin el color per ser considerat accessible per a del semàfor de vianants, facilitant- totes les persones. (FIG13) ne la visió a persones del grup 2. • Trobem que part dels carrils destinats a la circulació de bicicletes no estan clarament diferenciats respecte de la zona de pas per a vianants. Es troben al mateix nivell, no estan físicament separats de la zona de circulació per a vianants i no estan pintats per tal de ser fàcilment detectables. (FIG11) FIG 5 Cruïlles accessibles És important tenir en compte a totes les persones a l’hora de resoldre la intersecció entre el recorregut de vianants i el de circulació rodada. Ens ajudarem dels paviments senyalitzadors i els avisos sonors per advertir al vianant de la presència de la cruïlla i a més a més resoldrem adequadament la diferència de cota entre la vorera i la calçada. 22 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 4. Anàlisi i àmbits de millora FIG 1 FIG 10 FIG 9 FIG 6 FIG 11 FIG 6 FIG 7 I 8 FIG 12 FIG 8 FIG 7 FIG 13 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 23 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 5. Fitxes Clear Code Utilitzant el mètode Clear Code Architecture® s’extreuen les fitxes dels nivells d’accessibilitat universal de l’espai. Urbanització: • Banda de circulació per a vianants accesible • Cruïlles i passos de vianants • Carrils destinats a la circulació de bicicletes • Places urbanes • Banda dels elements • Informació i senyalística 24 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5. Fitxes Clear Code Architecture® 55,58% Urbanització 70,30% 64,00% ? 61,29% 41,18% 41,18% ABC ? 41,18% 66,96% 68,87% 69,70% 41,18% ? 60,53% 29,17% 40,58% 0 20 40 60 80 100 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 25 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, À ÀMMBBITITSS D DEE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Totals: 55,58% Accessibilitat Universal ESTÀNDARD 26 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 5. Fitxes Clear Code Architecture® Auditoria en accessibilitat universal: Passeig de Sant Joan de Barcelona Abril 2015 55,58% TOTAL R S D’ 0 % O 40,5 A 8 % G C 0 RUP 1 1 C - 3 HI E 90 29,1 P 7 % ERS S GRUP S 1 E 2 N TA SIB IB 60,5 I 3 L I % L L GR A IT L UP BA A 1 IX T I 1 T A A A 41,1 M 8 % G B D T RUP È 1 F 0 M ICI T 69,70 % A G NIP C RU O P 9 U G L CA E M N N 68,87 % IN A IT G I R U U M P E 8 N B C A D 66,96 % AM M IF GRU IN B P E D IC 7 N IF U 4 A 1,1 I 8 N % M C G O R U C U P A B 6 M MO 41,18 IN % N L G O RU E C N P O 41 ,1 5 8 % M U P GR T U I R P LI E T 61,29 4 Z % H E GR I U S 6 E 4,0 P 0 % 3 G R C 70, U 30 % P GR ONZE RD ÀNDA EST 40-60 % PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 27 75-90 % PLATA L SA VER UNI AT LT LT AT T U LT A IFI C TGE A D NG UA T LE E SIGNES EL L GE D N UA T NE NG LL E OC N N P LS COLORSE NTE NE N FO POC ON EUE N I V H O HI VEUE2 N N 1 UP B R 5 %-7 60 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 6. Conclusions i recomanacions Les següents conclusions són el resultat de l’anàlisi de les fitxes de nivell d’accessibilitat Clear Code Architecture® del Passeig de Sant Joan entre els carrers València i Diputació. Analitzant- les, es pot veure clarament com està aquest espai a nivell d’accessibilitat universal i els punts més febles que s’haurien de millorar. Estat de amb menys puntuació és el grup l’accessibilitat de talla baixa. Això és així ja que universal és un grup amb poques accions i precisament aquestes no estan contemplades en el disseny del De l’aplicació del mètode Clear Passeig de Sant Joan. Code Architecture® se n’extreuen una sèrie de conclusions que a Per a poder analitzar bé el nivell continuació s’exposen. d’accessibilitat universal de cada grup a continuació s’inclou un El Passeig de Sant Joan de mapa d’accessibilitat universal, Barcelona entre els carrers on es pot veure associat a València i Diputació té un nivell colors (verd, taronja i vermell) el d’accessibilitat del 55,58%. Aquest nivell d’accessibilitat universal nivell és lleugerament superior al de cada grup. Aquest mapa es normatiu però amb molt marge de complementa amb un anàlisi de millora. fortaleses i debilitats per grups i, al final, es donen unes recomanacions Veiem que els nivells d’accessibilitat que ajudarien a millorar el nivell més alts coincideixen amb els grups d’accessibilitat universal d’aquest 1,7,8 i 9, que són precisament carrer. els grups que actualment estan contemplats en les normatives vigents. Per altra banda, el grup 28 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Mapa Clear Code de nivell Estàndard 40-60% Bronze 60-75% Plata 75-90% Or 90-100% d’accessibilitat actual GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 6 GRUP 7 GRUP 8 GRUP 9 GRUP10 GRUP11 GRUP12 GRUP13 ? ABC ? ? Av. Diagonal Urbanització 70,30 64,00 61,29 41,18 41,18 41,18 66,96 68,87 69,70 41,18 60,53 29,17 40,58 55,58 NIVELL MOLT BAIX d’accessibilitat 0-35% NIVELL BAIX d’accessibilitat 35-70% ESPAIS ACCESSIBLES 70-100% PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 29 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 1 Grup 2 NO HI VEUEN HI VEUEN POC Fortaleses Fortaleses Els itineraris accessibles mantenen la seva Els elements instal·lats a terra, com reixes i amplada i alçada en tot el recorregut i existeix tapes de registre no provoquen canvis de nivell senyalització diferenciada que condueix cap a en el paviment que els circunda. les cruïlles i al transport públic. La il·luminació nocturna de tot l’itinerari accessible és correcta. Debilitats Debilitats No existeix cap element de senyalística que S’utilitza poc contrast cromàtic entre el indiqui a les persones del grup 1 on es troben i paviment senyalitzador i el general. quins serveis tenen a prop. No es protegeixen correctament contra No estan correctament senyalitzades les l’impacte les superficies de vidre de les parades aproximacions a passos de vianants mitjançant de transport. paviment podotàctil. Les entrades i sortides dels parcs no estan ben Trobem escocells que no estan enrasats amb el senyalitzades. paviment. Trobem escocells que no estan enrasats amb el El mobiliari urbà no es prolonga fins a 25 paviment. centímetres de terra. Hi ha zones de descans no accessibles a Les entrades i sortides dels parcs no estan persones del grup 2. senyalitzades. Els semàfors no n’inclouen uns altres més Hi ha zones de descans no accessibles a petits que repeteixin el color del semàfor. persones del grup 1. El carril bici no està suficientment contrastat. Recomanacions Recomanacions • Incloure senyalística adaptada per a persones • Incloure senyalística adaptada per a persones del grup 1. del grup 2. • Millorar la pavimentació podo tàctil a les • Contrastar cromàticament el paviment cruïlles i passos de vianants. senyalitzador respecte a la resta de paviment. • Cobrir tots els escocells i protegir les zones • Senyalitzar correctament els envidraments de ajardinades i altres elements de mobiliari urbà les parades de transport. inclosos en l’itinerari accessible. • Cobrir tots els escocells i protegir les zones • Senyalitzar les aproximacions als passos de ajardinades i altres elements de mobiliari urbà vianants amb paviment senyalitzador. inclosos en l’itinerari accessible. • Protegir el mobiliari urbà i prolongar-lo fins a 25 centímetres de terra. 30 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions ? Grup 3 Grup 4 CONFONEN HI SENTEN POC ELS COLORS Fortaleses Fortaleses Els semàfors estan donant la informació en La informació important es transmet tant pel colors (vermell i verd) i mitjançant pictogrames. canal auditiu com pel visual. Debilitats Debilitats S’utilitza poc contrast cromàtic entre el No existeix cap element de senyalísitica que paviment senyalitzador i el general. indiqui a les persones del grup 4 on es troben i quins serveis tenen a prop. Recomanacions Recomanacions • La nova senyalística haurà de tenir en compte • Incloure elements de senyalística que indiquin a les persones del grup 3 en la tria dels colors. la ubicació i quins serveis podem trobar a • Contrastar cromàticament el paviment l’entorn. senyalitzador respecte a la resta del paviment. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 31 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 5 ABC ? Grup 6 UTILITZEN LLENGUATGE NO COMPRENEN DE SIGNES EL LLENGUATGE Fortaleses Fortaleses La informació important es transmet tant pel canal auditiu com pel visual. Debilitats Debilitats No existeixen elements de senyalística que La informació que trobem al llarg del recorregut indiquin a les persones del grup 5 on es troben de l’espai auditat no es dóna en diferents i quins serveis tenen a prop. llengües ni s’associa a pictogrames. A la parada d’autobús hi ha informació no adaptada per a persones del grup 6. Recomanacions Recomanacions • Incloure elements de senyalística que indiquin • La nova senyalística haurà de tenir en compte la ubicació i quins serveis podem trobar a a les persones del grup 6 i haurà d’estar escrita l’entorn. en diverses llengües. 32 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions Grup 7 Grup 8 NO CAMINEN CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Fortaleses Fortaleses La majoria dels recorreguts compleixen amb les Existeixen zones de descans amb bancs mesures mínimes i les pendents màximes per a accessibles com a mínim cada 30 metres. ser utilitzats per usuaris en cadira de rodes. Debilitats Debilitats Hi ha pendents en els rebaixos per a passos de Hi ha pendents en els rebaixos per a passos de vianants, tant longitudinals com transversals, vianants, tant longitudinals com transversals, que són excessives. que són excessives. Les mitjanes rebaixades no són aptes per estar- Hi ha arbrat al recorregut accessible que obliga hi aturat en cas de no poder creuar tota la via a fer recorreguts en zig zag. d’un sol cop, ja que les creua el carril bici. El paviment d’algunes àrees de descans no és accessible per a persones del grup 8. Trobem algunes reixes amb separacions majors de 13mm. No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. Recomanacions Recomanacions • Rebaixar les pendents dels guals per assolir • Canviar les reixes instal·lades a terra per unes les pendents màximes de 2% transversal i 8% altres amb separacions inferiors a 13mm. longitudinal. • Rebaixar les pendents dels guals per assolir • Incloure fites d’informació que indiquin a les les pendents màximes de 2% transversal i 8% persones del grup 6 si es poden desplaçar longitudinal. amb autonomia per l’itinerari i la pendent dels • Desplaçar o eliminar l’arbrat del recorregut rebaixos. accessible. • Modificar les mitjanes rebaixades per tal que • Facilitar l’accés a les zones de descans fent hi hagi espai suficient per al gir d’una cadira de accessible el recorregut fins a elles. rodes (150cm de diàmetre). • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 33 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 9 Grup 10 CAMINEN MANIPULEN AMB DIFICULTAT AMB DIFICULTAT Fortaleses Fortaleses Existeixen zones de descans amb bancs El sistema d’obertura de la porta del parc és accessibles com a mínim cada 30 metres. apte per a persones del grup 10. Debilitats Debilitats El paviment d’algunes àrees de descans no és accessible per a persones del grup 9. Trobem algunes reixes amb separacions majors de 13mm. No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. Recomanacions Recomanacions • Canviar les reixes instal·lades a terra per unes altres amb separacions inferiors a 13mm. • Facilitar l’accés a les zones de descans fent accessible el recorregut fins a elles. • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades d’autobús. 34 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 6. Conclusions i recomanacions ? Grup 11 Grup 12 AMB DÈFICIT TALLA BAIXA COGNITIU Fortaleses Fortaleses Tots els encreuaments estan regulats L’accés a les àrees infantils està adaptat per a semafòricament. persones de talla baixa. Debilitats Debilitats Les entrades i sortides dels parcs infantils no No existeixen elements de senyalística a les estan degudament senyalitzades. parades d’autobús adaptada a persones del No existeixen elements de senyalística que grup 12. indiquin a les persones del grup 11 on es troben i quins serveis tenen a prop. Les mitjanes a nivell no són adequades per a quedar-hi aturat en cas de no poder creuar el carrer d’un sol cop. Recomanacions Recomanacions • Senyalitzar clarament els accessos a les àrees • Incloure senyalística adaptada a persones del infantils. grup 12 a les parades d’autobús. • Incloure senyalística adaptada a persones del grup 11. • Adaptar i fer d’ample suficient les mitjanes a nivell. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 35 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Fortaleses La facilitat de circulació a través de l’espai auditat afavoreix a les persones del grup 13. Debilitats No s’ha tingut en compte les persones amb hipersensibilitat a l’hora de dissenyar les zones de descans. Recomanacions • Crear en la mesura del possible zones de descans senyalitzades lliures de fragàncies i separades de la resta. 36 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 7. Proposta de modificacions per augmentar el nivell d’accessibilitat universal A continuació es presenta un nou mapa d’accessibilitat lligat a unes accions de millora que donen una visió de quin podria ser el nivell d’accessibilitat del Passeig de Sant Joan si es realitzessin totes les accions que es citen. Possible futur del El resultat arriba al 100% d’accessibilitat sempre i quan Paseig de Sant Joan es realitzin totes les accions proposades pel Clear Code. El següent mapa mostra de manera detallada un escenari A continuació del mapa hipotètic futur per al Passeig de d’accessibilitat universal hipotètic Sant Joan proposat des de PMMT. es mostra la proposta de PMMT Aquest escenari s’ha extret de que inclou totes les accions la modificació de les dades que necessàries per augmentar el es van bolcar en el Clear Code nivell d’accessibilitat fins al nivell Architecture®, afegint-li les accions proposat. necessàries per aconseguir augmentar el nivell d’accessibilitat universal del carrer. 55,58% 100% ESTAT ACTUAL POSSIBLE PROPOSTA 38 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Proposta de mapa Estàndard 40-60% Bronze 60-75% Plata 75-90% Or 90-100% Clear Code de nivell d’accessibilitat a aconseguir GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 6 GRUP 7 GRUP 8 GRUP 9 GRUP10 GRUP11 GRUP12 GRUP13 ? ABC ? ? Av. Diagonal Urbanització 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 NIVELL MOLT BAIX d’accessibilitat 0-35% NIVELL BAIX d’accessibilitat 35-70% ESPAIS ACCESSIBLES 70-100% Accions per millorar el • Rebaixar les pendents dels guals per assolir nivell d’accessibilitat les pendents màximes de 2% transversal i 8% longitudinal. • Protegir el mobliari urbà i prolongar-lo fins a Paviments: 25 cm de terra. • Reixes noves amb separacions o juntes de Mobiliari: com a màxim 13mm. • Instal·lar nou sistema d’accionament de les • Substituir el paviment senyalitzador per un fonts actuals o incloure fonts accessibles a altre contrastat amb la resta del paviment. totes les persones. • Afegir paviment senyalitzador de botons als • Noves zones de descans per a persones rebaixos advertint de la presència de la cruïlla. amb hipersensibilitat, amb bancs metàl·lics i • Senyalitzar l’accés al parc infantil mitjançant degudament senyalitzats. paviment podo tàctil. • Afegir als semàfors més llargs repetidors de •Pintar el carril bici de color vermell com a color a una alçada visible per a persones del mínim a la zona de contacte amb el pas de grup 2. vianants. • Incloure recolzaments isquiàtics a les parades •Substituir el paviment d’algunes zones de d’autobús. descans per fer-les accessibles. Senyalització: •Pintar tot l’ample dels passos de vianants i no tan sols els extrems. • Noves fites o directoris que proporcionen informació sobre la situació i la informació Obstacles i desnivells: d’interès sobre l’entorn. Aquestes fites han de ser accessibles i dissenyades per a tots els • Els escocells es cobreixen amb un element grups. enrasat amb el paviment i en el cas d’escocells enjardinats es protegeixen amb un sòcol • Fletxes direccionals cap als punts importants: perimetral de 25 centímetres d’alçada. parades d’autobús, etc. • S’haurà de protegir el vidre de les parades • Afegir fites informatives al parc infantil. d’autobús amb unes bandes horitzontals a dues alçades. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 39 40 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE Clear Code Architecture Anàlisi gràfic i proposta de millora Passeig de Sant Joan, Barcelona Abril 2015 PMMT - FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 1. Anàlisi gràfic del carrer 1. Anàlisi gràfic del carrer En aquest apartat es mostren gràficament les fortaleses i debilitats dels diferents grups, senyalitzant-les en el plànol de l’espai auditat. Aquesta és una eina més d’anàlisi que permet detectar millor els punts febles i posteriorment proposar una solució o millora. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 43 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 1 NO HI VEUEN Fortaleses BUS 1-El paviment general és adequat. 2 5 2-Hi ha paviments podo tàctils 4 d’encaminament a les parades d’autobús. 3-Hi ha paviment de botons a les 1 mitjanes rebaixades. 4-Els autobusos estan dotats de missatges acústics. 5-Les parades d’autobús estan dotades de missatges acústics. 6-Els semàfors estan dotats de BUS TAXI senyals acústiques. c/ Consell de Cent 6 c/ Consell de Cent 3 BUS BUS Passatge de Tasso 44 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 1 NO HI VEUEN 10 Debilitats BUS 8 5 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 1. 3 2-Els escocells no estan protegits. 3-Les proteccions de les zones enjardinades no tenen l’alçada suficient. 4 4-No hi ha pavimentació 2 diferenciada a les zones de bancs. BUS TAXI 5-El mobiliari urbà no es 1 6 prolonga fins a 25 centímetres de terra. 6-Els rebaixos no estan marcats amb pavimentació de botons. 7-Les mitjanes rebaixades estan c/ Consell de Cent c/ Consell de Centenrasades amb el vial. 8-No existeix un paviment senyalitzador indicant el límit de la vorera a les parades d’autobús. 12 7 1 9-La separació a les reixes és BUS superior a 13mm. 9 10-Les entrades i sortides dels parcs no estan senyalitzades. 11-Hi ha zones de descans no accessibles a les persones del 11 grup 1. BUS 12- Les interseccions entre Passatge de Tasso encaminadors no estan senyalitzades amb paviment de botons. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 45 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 2 HI VEUEN POC Fortaleses BUS 1-La il·luminació és uniforme al llarg de tot el recorregut de 2 vianants. 2-Les tapes de registre i altres elements instal·lats al paviment no sobresurten del mateix i per tant no suposen cap obstacle. BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 1 BUS BUS Passatge de Tasso 46 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 2 HI VEUEN POC 7 Debilitats BUS 3 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 2. 2-Tots els paviments senyalitzadors han d’estar contrastats cromàticament amb la resta del paviment. 9 3-No es protegeixen correctament contra l’impacte les superfícies de vidre de les parades de transport. 5 BUS 4-Els semàfors no n’inclouen uns TAXI altres més petits que repeteixin 8 el color del semàfor. 2 5-Hi ha zones de descans no accessibles a persones del grup 4 2. c/ Consell de Cent 6 c/ Consell de Cent6-Els passos de vianants han d’estar pintats en tot l’ample, no només als extrems. 7-Les entrades i sortides dels parcs no estan ben 1 senyalitzades. BUS 8-Els carrils bici no estan suficientment contrastats. 9-Hi ha escocells no enrasats amb el paviment. BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 47 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 ? Grup 3 CONFONEN ELS COLORS Fortaleses BUS 1-Els semàfors estan donant la informació en colors (vermell i verd) i mitjançant pictogrames. BUS TAXI 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 48 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer ? Grup 3 CONFONEN ELS COLORS 1 Debilitats BUS 1 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a persones del grup 3. BUS TAXI 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 1 BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 49 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 ABC ABC Grup 4 HI SENTEN POC Fortaleses BUS 1-La informació de les parades 1 ABC d’autobús i dels autobusos es transmet mitjançant text. ABC 1 BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 50 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 4 HI SENTEN POC 1 Debilitats BUS 1-Al llarg del recorregut no hi ha informació adaptada a les persones del grup 4. BUS TAXI 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 1 BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 51 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 ABC ABC Grup 5 UTILITZEN LLENGUATGE DE SIGNES Fortaleses BUS 1-La informació de les parades ABC d’autobús i dels autobusos es 1 transmet mitjançant text. ABC 1 BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 52 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 5 UTILITZEN LLENGUATGE DE SIGNES 1 Debilitats BUS 1-Al llarg del recorregut no hi ha informació adaptada a les persones del grup 5. BUS TAXI 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 1 BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 53 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 ABC ? Grup 6 NO COMPRENEN EL LLENGUATGE Fortaleses BUS * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 54 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer ABC ? Grup 6 NO COMPRENEN EL LLENGUATGE 1 Debilitats BUS 2 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 6. 2-A la parada d’autobús hi ha informació no adaptada per a persones del grup 6. BUS TAXI 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 1 BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 55 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 7 NO CAMINEN Fortaleses BUS 1-Totes les cruïlles es resolen 3 mitjançant un rebaix en rampa. 2-Els itineraris són rectes i sense zig zags. 3-Davant de la porta d’accés a l’autobús es pot inscriure un cercle de 150cm de diàmetre. 2 4-En els punts on es produeix un canvi de direcció es pot inscriure un cercle de 150cm de diàmetre. BUS TAXI 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 4 BUS BUS Passatge de Tasso 56 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 7 NO CAMINEN Debilitats BUS 4 1-Al llarg del recorregut no existeix informació adaptada a les persones del grup 7. 2-Existeixen rebaixos amb pendent excessiva que s’han de corregir. 3-Les mitjanes rebaixades no són aptes per estar-hi aturat en cas de no poder creuar tota la via d’un sol cop, ja que les creua el carril bici. 4-A les parades d’autobús hi ha BUS TAXI informació que no està adaptada per a persones del grup 7. 1 2 3 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 3 1 BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 57 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 8 CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Fortaleses BUS 1-Al llarg del recorregut s’inclouen bancs que permeten el descans a persones del grup 8. 2-Els itineraris son rectes i sense zig zags. 2 1 BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 58 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 8 CAMINEN AMB MOLTA DIFICULTAT Debilitats BUS 3 1-Els rebaixos amb una pendent excessiva s’han de corregir. 2-En alguns punts el pas és massa estret per la presència d’arbres. 3-No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades 5 d’autobús. 4-El paviment en algunes àrees de descans no és accessible. 5-Hi ha reixes amb separacions BUS TAXI superiors a 13mm. 1 2 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS 4 BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 59 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 9 CAMINEN AMB DIFICULTAT Fortaleses BUS 1-Al llarg del recorregut s’inclouen 1 bancs que permeten el descans a persones del grup 9. 2-Els itineraris son rectes i sense zig zags. 2 BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 60 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 9 CAMINEN AMB DIFICULTAT Debilitats BUS 3 1-Els rebaixos amb una pendent excessiva s’han de corregir. 2-En alguns punts el pas és massa estret per la presència d’arbres. 3-No hi ha recolzaments isquiàtics a les parades 4 d’autobús. 4-El paviment en algunes àrees de descans no és accessible. 5-Hi ha reixes amb separacions BUS TAXI superiors a 13mm. 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent 2 BUS 5 BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 61 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 10 MANIPULEN AMB DIFICULTAT Fortaleses 1 BUS 1-El mecanisme de la porta de la zona infantil és accessible per a persones del grup10. BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 62 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 10 MANIPULEN AMB DIFICULTAT Debilitats BUS * No existeix cap element objecte d’estudi a l’àmbit auditat que afecti de manera exclusiva a aquest grup. BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 63 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 ? Grup 11 AMB DÈFICIT COGNITIU Fortaleses BUS 1-Totes les cruïlles estan regulades semafòricament. BUS TAXI 1 c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 64 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer ? Grup 11 AMB DÈFICIT COGNITIU 3 Debilitats BUS 1-S’han de senyalitzar els passos de vianants mitjançant paviment suficientment contrastat. 2-El carril bici no està suficientment contrastat als passos de vianants. 3-No estan correctament senyalitzats els accessos a les àrees infantils. 4- Cal incloure senyalística adaptada a persones el grup 11. BUS TAXI 5-Cal pintar els passos de vianants en tot l’ample. 4 2 c/ Consell de Cent 5 c/ Consell de Cent 1 4 BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 65 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 12 TALLA BAIXA Fortaleses 1 BUS 1-L’accés a les àrees infantils està adaptat per a persones de talla baixa. BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 66 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 12 TALLA BAIXA Debilitats BUS 1 1-A la parada d’autobús no hi ha informació accessible per a persones del grup 12. BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 67 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Fortaleses BUS 1-La facilitat de circulació a través de l’espai afavoreix a les persones del grup 13. 1 BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso 68 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1. Anàlisi gràfic del carrer Grup 13 HIPERSENSIBILITAT Debilitats BUS 1-No s’han tingut en compte les persones amb hipersensibilitat a l’hora de dissenyar les zones de descans. 1 BUS TAXI c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS BUS Passatge de Tasso PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 69 BUS BUS BUS BUS Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 2. Proposta gràfica A continuació presentem la proposta elaborada per l’equip de PMMT, per tal d’aconseguir el màxim d’accessibilitat a la via estudiada. En el següent apartat, a través dels User Cases s’exposaran les principals propostes de modificació. 70 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 2. Proposta gràfica BUS c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent BUS PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 71 BUS BUS BBUS Passeig Sant Joan CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 3. User Cases, diferents recorreguts a través de la proposta Els següents “user cases” mostren els possibles recorreguts que farien els usuaris a través del projecte de canvi proposat. Es mostren a cada cas les accions que s’han realitzat per a cada grup. 72 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 3. User cases User Case nº1: Vianant caminant per la vorera Llobregat del Passeig de Sant Joan BUS Principals millores proposades: ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la parada d’autobús. S’han elevat les proteccions de les zones enjardinades fins als 25 centímetres. S’han prolongat les proteccions dels bancs fins a 25 centímetres de terra ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones ? Els rebaixos s’han senyalitzat amb un paviment de botons contrastat cromàticament i s’han corregit les pendents. ? c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent Els passos de vianants s’han pintat en tot el seu ample. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament del paviment general. ? BUS S’ha modificat el carril bici per segregar-lo dels vianants. El paviment davant dels bancs s’ha difereciat en textura respecte al paviment general. S’han substituït les reixes per unes altres amb separacions menors de 13mm. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 73 BUS BUS BBUS Passeig Sant Joan UC1 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 User Case nº2: Vianant caminant per la vorera Besòs del Passeig de Sant Joan BUS Principals millores proposades: ? S’ha indicat l’accés a la zona infantil amb paviment senyalitzador contrastat cromàticament. S’han elevat les proteccions de les zones enjardinades fins als 25 centímetres. El paviment de davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al general. S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. S’han afegit polsadors amb repetidor de color als semàfors. ? Els rebaixos s’han senyalitzat amb un paviment de botons contrastat cromàticament i s’ha corregit la pendent. c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent S’han substituït les papereres per unes altres accessibles. ? S’ha modificat el recorregut de carril bici per tal de segregar-lo del recorregut de vianants. BUS ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible i s’ha senyalitzat amb un paviment diferenciat. 74 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BBUS UC2 Passeig Sant Joan 3. User cases User Case nº3: Vianant creuant d’una vorera a l’altra del Passeig de Sant Joan BUS Principals millores proposades: ? S’ha indicat l’accés a la zona infantil amb paviment senyalitzador contrastat cromàticament. El paviment davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al paviment general. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. ? S’ha modificat el recorregut de carril bici per tal de segregar-lo del recorregut de vianants. c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent S’han afegit polsadors amb repetidor de color per a les persones del grup 2. S’han modificat les mitjanes per garantir l’espai als usuaris en cadira de rodes i els dos cm BUS de canvi de nivell. ? Els rebaixos s’han senyalitzat amb un paviment de botons contrastat cromàticament i s’ha corregit la pendent. S’han elevat les proteccions de les zones enjardinades fins als 25 centímetres. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 75 BUS BUS BBUS Passeig Sant Joan UUCC33 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 User Case nº4: Vianant creuant d’una vorera a l’altra del Passeig de Sant Joan BUS Principals millores proposades: ? S’ha indicat l’accés a la parada de transport amb paviment senyalitzador contrastat cromàticament. S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. ? S’ha modificat el recorregut de carril bici per tal de segregar-lo del recorregut de vianants. c/ Consell de Cent c/ Consell de Cent S’han afegit polsadors amb repetidor de color per a les persones del grup 2. S’han modificat les mitjanes per garantir l’espai als usuaris en cadira de rodes i els dos cm de canvi de nivell. BUS ? Els rebaixos s’han senyalitzat amb un paviment de botons contrastat cromàticament i s’ha corregit la pendent. ? Els passos de vianants s’han pintat en tot el seu ample. 76 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE BUS BUS BBUS UC4 Passeig Sant Joan 3. User cases User Case nº5: Accés des de la parada d’autobús a l’itinerari accessible Principals millores proposades: ? S’ha inclòs un paviment senyalitzador fins la parada d’autobús. S’ha inclòs una banda de paviment senyalitzador de botons indicant el límit de la mitjana ? S’ha senyalitzat correctament el vidre de la parada d’autobús. S’han afegit recolzaments isquiàtics a la parada d’autobús. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible per a totes les persones i s’ha senyalitzat amb un paviment diferenciat. ? Els paviments senyalitzadors s’han contrastat cromàticament respecte al paviment general. El paviment davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al paviment general. S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. S’han elevat les proteccions de les zones enjardinades fins als 25 centímetres. PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 77 BUS UC5 CLEAR CODE ARCHITECTURE Passeig de Sant Joan, AUDITORIA, ANÀLISI, ÀMBITS DE Barcelona MILLORA I PROPOSTA D’ACTUACIÓ Abril 2015 User Case nº6: Accés des del parc infantil a la parada d’autobús Principals millores proposades: ? S’ha indicat l’accés a la parada BUS de transport amb paviment senyalitzador contrastat cromàticament. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible i s’ha senyalitzat amb un paviment diferenciat. S’afegeixen recolzaments isquiàtics a la parada. S’ha inclòs una banda de paviment de botons indicant el límit de la mitjana. S’han elevat les proteccions de les zones enjardinades fins als 25 centímetres. ? S’ha indicat l’accés a la zona infantil amb paviment senyalitzador contrastat cromàticament. ? ABC ? ? S’ha inclòs senyalística accessible a totes les persones S’han cobert tots els escocells que no estaven protegits. El paviment davant dels bancs s’ha diferenciat en textura respecte al paviment general. 78 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE UC6 PMMT I FORWARD THINKING HEALTHCARE ARCHITECTURE 79 Un espai per a tots, un espai Clear Code. Gràcies per confiar en nosaltres EQUIP CLEAR CODE Un espai per a tots, un espai Clear Code.