p /À'j/rvç/a 4^ d:í2t^¿l«íír ■ s■ I I I j MVSEVS-D'ART-I ! I D'ARQVEOLOGIA i I DEBARCELONA I I ■ ■ ■ ! ! I GVIÀ I SVMAPIA I ■ i ■ ■ i i HORES DE VISITA Museus d'Art i d'Arqueologia : De 10 a I i de 3 a posta de Sol Biblioteca pública especial d'Art i d'Arqueologia dels Museus de Barcelona : Oberta de lo a i del matí, excepte els dilluns NOTA HISTÒRICA DELS MUSEUS PÚBLICS DE BARCELONA La historia dels museus públics a Barcelona co- mença amb l'acord que l'any 1836 prengué l'Aca- demia de Bones Lletres, per iniciativa del seu pre- sident D. Pròsper de Bofarull, de fundar un mu- seu amb els objectes que posseïa la corporació. L'any 1844, l'acord tingué efecte, instal·lant-se un petit m-ííseu lapidari en el que fou convent de Sant Joan. Aquest primitiu museu fou traslladat a la cape-, lla de Santa Agueda de la Plaça del Rei, quan el Reial Patrímoni cedia aquell edifici a la Comissió Provincial de Monuments. L'any 1876, l'Estat creà el Museu Provincial de. Barcelona7"posant-lo sota'l govern de la Direcció General d'Instrucció Pública, amb el càrrec de despeses en el presupost de la Diputació Provin- cial. L'any 1882 el generós patrici D. Francèsc Martorell i Peña cedía a l'Ajuntament de Barceló- na les seves col·leccions d'Historia Natural i d'Ar- queología, junt amb una deixa en metàl·lic, pera la construcció d'un edifici per instal·lar-les. La part arqueològica de la col·lecció Martorell constituí el primer fons dels museus municipals d'art, fons arqueològic que amb béns del propi donador, fou augmentat més tard amb l'adquisició de les col·lec- cions Ferrer i Gorriol, Saura i Stasi. Després de l'Exposició Universal de l'any 1888, l'Ajuntament de Barcelona creà una comissió^èc^ 5 m nica de Museus, Biblioteques i Exposicions d'Art, fundant alhora el negociat de Museus i Belles Arts, sota la direcció de D. Carles Pirozzini i Martí. La referida comissió acordà la fundació de f un Museu de Pintura i Escultura, que's nodrí amb les adquisicions fetes en la secció de Belles Arts de l'Exposició Universal, i un altre museu de repro- duccions de les obres mestres de l'art, per a la for- mació del qual es comissionà a D. Salvador San- pere i Miquel, encarregant-lo d'adquirir les obres que avui constitueixen el nucli principal de les nostres seccions de reproduccions, i un Museu Arqueològic, amb la base de la secció arqueolò- gica del Museu Martorell, posteriorment augmen- tada, com hem indicat, amb les adquisicions de les col·leccions Ferrer i Gorriol, Saura i Stasi. El Museu de Pintura i Escultura fou instal·lat en la planta alta del Palau de Belles Arts, encarre- gant-se'n la direcció a D. Josep Lluís Pellicer. El Museu de Reproduccions s'instal·là en la antiga nau central de l'Exposició Universal, i el d'Ar- queología s'instal·là en les sales baixes del Palau de Belles Arts, essent-ne nomenat Director D. Car- . j les de Bofarull. Aquest Museu fou necessari tras- lladar-lo l'any següent al primer pis de l'edifici que fou restaurant de l'Exposició, ja que les seves nombroses adquisicions feren insuficient el pri- mer local. ^ L'any 1902 es prengué l'acord de constituir una Junta Autónoma de.Museus, formada per ele- ments del Municipi i representants de les societats artístiques, als quals més tard s'ajuntaren repre- ^ sentants de la Diputació i de l'Academia de Belles Arts, amb la finalitat de reunir en un sol esforç els que isoladament realitzaven les tres corpora- f 6 11 cions. Quiscuna d'elles aportà als nous museus que anaven a constituir-se els seus fons, si bé l'Es- tat s'oposà que la Diputació fusionés les seves col- leccions, guardades avui en la capella de Santa Agueda, amb el conjunt de seriació científica, que's proposaven assolir les corporacions amb aquest nou plan. Des d'aleshores, les consignacions, tant munici- pal com provincial, destinades a museus, foren considerablement augmentades, essent els cabals administrats per la Junta Autònoma, que realitza per son propi compte les adquisicions i porta a son càrrec la organització general dels Museus. Per acord de la Junta actual en els primers mesos del seu funcionament, i en ocasió d'unes memorables festes de la Mercè, es traslladaren les col·leccions d'art dels antics museus a l'edifici que fou Arsenal de la ciutadella construida per Fe- lip V. A tal objecte destinat el vell edifici, la Junta aprofità les obres que, sota la direcció de I'arquU tecte municipal D. Pere Falqués, s'hi havien fet per ordre de l'Ajuntament de l'any 1885, i s'acordà continuar-les, en vistes al destí que se li donava. Data d'aleshores l'acord de construir les dues naus acabades d'inaugurar, que s'han fet, com la resta de les obres, segons projecte i direcció del senyor Falqués. Les col·leccions que, en la data d'habilitació del edifici actual, constituireu el Museu, foren, en pri- mer lloc, les que s'havien reunit en els Museus de la Historia i de Belles Arts, i els fons que posseía la Diputació Provincial, procedents d'adquisicions fetes en les Exposicions internacionals d'Art, i de les obres enviades pels seus pensionats. S'hi afegí encara un gran nombre de les obres que formaven part del museu de pintura de TAcademia Provin- cial de Belles Arts. Per insuficiencia i manca de condicions dels lo- cals, s'instal·laren solament en el nou edifici les col·leccions d'arqueologia, art sumptuari, i una part de la pintura mig-eval, disposant se que inte- rinament i en espera de la terminació de les noves naus laterals, el Museu de Pintura i Escultura moderna s'instal·lés primer en el Palau de Belles Arts, després en la nau central de l'Exposició, i que les reproduccions que constituïen el Museu allí instal·lat es traslladessin al palau que avui ocupen. L'edifici actual, on són reunits els Museus de Pintura i Escultura, PArqueològic i d'Art decora- tiu, i el de Reproduccions, ocupa una àrea impor- tant, i el seu espai és ja avui escàs per contenir les col·leccions públiques de la ciutat, algunes de les quals posen al Museu de Barcelona entremis prin- cipals d'Europa. Des del funcionament de la Junta Autònoma de Museus, s'ha fet importantíssimes adquisicions, amb l'objecte de nodrir les diverses seccions comen- çades, dirigint-se els esforsos, principalment, a reunir totes aquelles obres d'art que donin idea de l'activitat artística del país en les diverses èpoques. Seguint aquest criteri, s'ha pogut formar una col- lecció única de pintura mig-eval catalana, algunes de les pesses principals de la qual s'ha adquirit no sense grans esforços, i disputant-les als museus es- trangers. S'ha format també les col·leccions de fe- rros catalans i d'orfebreria, la de teixits, a base de les adquisicions Guiu i Pascó, que formen un con- junt que podem posar entre'ls més importants avui reunits en els museus d'Europa, la col·lecció 8 de ceràmica, i el monetari, on s'ha fet compres de Táhta importancia, com la de la col·lecció de mo- nedes d'Empuries del senyor Pujol i Gamps. Importants donacions i deixes particulars han vingut després a augmentarles col·leccions públi- ques, havent-se d'esmentar entre elles la de pintura del Excm. Sr. Marquès d'Alella, la de les col·leccions numismàtiques del Sr. Esteve, la importantíssima que li acaba de fer el Sr. Batlló, principalment de ceràmica, orfebreria i escultura, i la de la bibliote- ca de Numismàtica, del Sr. Vidal i Quadres. Des dels començos del seu funcionament, la Junta va rebre l'encàrrec de la Diputació de practi- car excavacions a la colonia grega d'Empuries, les despeses de les quals foren subvingudes per aquella corporació, i segueixen essent-ho encara avui. La Sala d'Empuries, apart del valor que repre- senta el descobriment de la ciutat amb els seus temples, places i carrers, dóna idea de com han estat fruitoses les excavacions. El Museu ha fundat també una Biblioteca d'Art i Arqueologia, ha començat un inventari gràfic de obres d'art, ha contribuit a diverses exploracions arqueològiques i prehistòriques, ha verificat els treballs de copia de les pintures murals de les esgle- sies romàniques de Catalunya, i de reproducció, en guix i en fotografia, dels fragments escultòrics catalans de la mateixa època, preparant aixi un Corpus d'iconografia romànica catalana. Actualment té en preparació la ordenació i col- lecció de dibuixos i gravats, que constitueix un nucli dels més importants d'Espanya. 7 de Novembre de 1915. 9 DIVISIONS GENERALS DEL MUSEU El Museu de Barcelona es pot dividir fonamen- talment en quatre seccions : aj La d'escultura comparada, reproduïda gene- raiment en guix : bj La que conté les series de pintura i escultu- ra, estenent-se des de l'època romànica fins a la producció actual, comprenent principalment la serie produïda a Catalunya : cj La serie que molts anomenen arqueològica : prehistòrica, grega i romana, caracteritzada per compendre fins els objectes usuals no artístics, i formada principalment pels descobriments fets en el país : d) La serie de les arts decoratives, en què predo- minen, com en la producció catalana, les arts tex- tils i les del metall. Cada una d'aquestes seccions pot ésser objecte d'una visita independent, i aquí donarem, en for- ma brevíssima, una guia itineraria, esperant l'edi- ció de la guia de conjunt més completa, actual- ment en preparació, o de les guies especials que's projecten. 10 L'ESCULTURA COMPARADA Col·locada en la planta baixa de l'edifici (vegi's el plan adjunt), ocupa les dues grans naus que, en forma de creu, el divideixen, la part baixa de la gran escala i el pati que la precedeix. Als voltants de l'escala s'hi prepara una col·lecció resum de l'es- cultura egipcia, de la dels antics imperis mesopo- tàmics, i de la ibèrica. Al gran pati hi ha instal·lades les pesses de gran alçada de totes les èpoques : en la galeria pròxima a la fatxada s'hi ha posat una col·lecció lapidaria del país, que abarca èpoques diverses, i en el mur del fons del pati una serie de calcs epigràfics que va creixent cada dia. En la nau del centre hi ha l'escultura grega en tota la seva evolució, exceptuant els tipus del pe- ríode arcaic (en vies d'adquisició) i algunes mostres del gran moment que seguí a les guerres mèdiques i que omplí tot el segle v. La serie és més comple- ta en els períodes hel·lenístic i romà. La nau transversal del N. comprèn una serie de l'escultura del Renaixament italià, i acaba amb l'art francès del segle xviii. No cal una guia es- pecial per aquestes seccions, que serveixen per completar, amb la visió en volúm, la il·lustració dels llibres usuals d'estudi. La nau transversal S. conté interessants exem- plars d'escultura de l'etat mitjana; a mà dreta, al deixar la cúpula central, se troben els sarcòfegs pa- leo-cristians de Saragossa; a mà esquerra hi ha al- 11 guns exemples d'ornamentació barbra visigoda, procedents de Mérida, els originals de les quals es troben al Museu Nacional de Madrid i un exem- piar de relleu barbre català que es guarda a la Ca- pella de la Mare de Deu del Camí a La Garriga. Ja dins la nau, criden especialment l'atenció les series de capitells romànics reproduits per dispo- sició de la Junta de Museus, els quals contenen interessantíssimes representacions iconogràfiques, reproducció, segons sembla, de les miniatures ca- racterístiques de les biblies romàniques catalanes. Cal notar la serie bíblica de la Seu de Girona, la ornamental en els bellíssims capitells del Monas- tir de Galligans, la de 8. Cugat del Vallès en què abunden els temes trets de l'Evangeli, la serie cu- riosíssima de Santa Maria de l'Estany, que fou tre- ballada fins al segle xiv, i que conté escenes de la representació usual dels mesos i altres interessants de la vida popular i la traducció de la vella icono- grafía, en formes ja naturalistes, del claustre gòtic de Sant Domènec de Girona. En la mateixa nau i ocupant les capelles de mà dreta, se troben algú- nes reproduccions del claustre castellà de Silos, i en el restant del espai, exemples d'escultura gòti- ca catalana i castellana. Acaba la nau de reproduc- cions a l'entrada de la secció de Pintura i Escultura. 12 LA PINTURA I L'ESCULTURA PINTURA I ESCULTURA ROMÀNIQUES Gal començar la visita d'aquesta secció per l'ex- trem de Ponent de la gran ala S. novament cons- truida, on hi ha instal·lades la pintura i l'escultura romàniques catalanes, formant, després de la del Museu Episcopal de Vich, la serie més interessant d'exemplars d'antipendis o frontals d'altar catalans, important no sols per a l'estudi de la nostra primi- tiva pintura mig-eval, sinó pel coneixement de la forma i disposició arquitectònica de l'altar romànic a Catalunya. La pintura romànica catalana és, com arreu del món occidental en aquest període, el fruit d'una corrent religio§a que des de l'Orient s'estén pels nostres països. Catalunya, tan directament com in- directament, per mitjà dels llibres miniats que van de cenobi en cenobi, dels ivoris i les icones dels pelegrins, reb la influencia d'aquest art llunyà,però que respòn plenament al sentit cristià del poble. Els procediments d'aquests frontals d'altar, apart del valor dels temes iconogràfics, l'origen llunyà dels quals ja hem indicat, ens revelen l'esforç d'un país pobre, per imitar, amb la pintura i el relleu de pasta, els sumptuosos frontals repujats, esmaltats, i decorats amb pedres, que enriquei- xen els grans centres religiosos de l'Orient, i les principals basíliques de l'Occident. Aquesta pobre- sa imitativa fa potser que en el nostre país la pin- tura se desenrotlli amb anterioritat a molts d'al- 13 tres, ja que d'aquesta època són escasses les mostres de pintura sobre taula que es coneixen dins el nostre món. En general el centre d'aquestes composicions ofereix la figura del Pantòcrator, portant en una mà el llibre de la saviesa, i ^enint l'altra en acti- tut de beneir. Hi ha al seu entorn figures de que- rubins o els símbols dels evangelistes, i als costats es desenrotllen, en dos rengles de compartiments superposats, imatges diverses o escenes de la vida santa. Els dos tipus d'altars romànics que posseeix el Museu de Barcelona responen igualment a aquest desig d'imitació dels sumptuosos baldaquins que cobrien els altars de les basíliques cristianes del Orient i de Roma. Ells ens representen la pobra imi- tació en fusta de les riquíssimes construccions en marbre i alabastre, cèlebres en la historia del mo- biliari litúrgic. L'altar d'Estamariu ofereix essen- cialment totes les característiquesgdels rics altars coberts i és, per dir-ho així, una reducció rústica, que ha suplert amb la pintura l'esclat dels rics revestiments i de les complicades exornacions es- culpides. Al seu costat es troba el cibori de Tabèrnoles, que representa la major reducció de medis amb què és compleix la prescripció litúrgica carolingia de cobrir els altars, per evitar la pols i les immundi- cies que poguessin caure damunt la taula. fUt de- fendat et protégeât altare ab omnibus inmunditiis et pulveribus descendentibus). Heusaqui, doncs, l'ofici que la senzilla post inclinada, sostinguda per dues vigues empotrades en la paret de l'àbsis, ve a complir, substituint, sens dubte per economia les formes més complicades del baldaquí. Aquesta 14 disposició, nova en la arqueología cristiana, té un especial interès. Els temes iconogràfics que omplen les cobertes d'altar que hem descrit són parells als que pre- sideixen les composicions dels antipendis més amunt esmentats. La part alta de la sala és ocupada per les copies de les pintures murals de les esglesies romàniques catalanes, copies que constantment es van realit- zant per disposició de la Junta de Museus, i entre els exemplars pictòrics hi ha algunes mostres de l'escultura d'aquest període, especialment Ínteres- sants, com la imatge del Crist vestit que ocupa el saló central i que ofereix, en el policromat de la túnica, un exemple típic de teixit bisantí. LA PINTURA GÒTICA Sortint de la Sala Romànica, per on hem emprès la visita a la secció de Pintura i Escultura, ens trobem al començar d'una de les seccions més im- portants del Museu, que és la de la Pintura gòtica catalana. L'art d'aquest temps, al nostre país, reb la infiuencia més o menys directa, però ben sensible en un i altre cas, dels dos centres poderosos d'irra- diació artística, que són l'Escola Toscana de l'Ita- lia, i les escoles del Nord d'Europa. Entre'ls grups d'obres reveladores d'aquestes influencies, que's formen naturalment en la col·lecció reunida en aquesta sala, se'n destaca, però, un que podríem classificar com a determinatiu de l'existencia d'una veritable escola nacional catalana. D'aquestes tres tendencies que es poden establir en general, podríem dir que'n són com els caps vi- sibles i representatius — sense moure'ns de les co- i5 neixences que fins ara tenim deia pintura d'aques- ta època —, En Lluís Borrassà, representat aquí, si no amb obres originals, amb algunes de les que podem allistar a la seva escola; tals com la taula de Sant Joàn Baptista i Sant Esteve, que ocupa el de- partament segón de mà esquerra, atribuida a Lluc Borrassà; En Lluís Dalmau, amb la seva gran obra mestra, la Madona dels Consellers (departament tercer de mà dreta), on se mostren palpables les in- fluencies de l'art de Van Eyck en el tríptic de Gand, i finalment tota la branca dels Vergós, representa- da aquí pels retaules de Sarrià, situats en els de- partaments quart, dreta i esquerra, on és troben, ja en època ben avençada, conservades les carac- terístiques de l'Escola Nacional, una de les quals és la supervivencia de les dauradures en relleu, i dels fons estofats. Apart d'aquests detalls de tèc- nica, no exemptes però de relació amb el sentit esté- tic de l'Escola Catalana, observem que en les obres que distingim com a menys influenciades i com a reveladores d'uns caràcters artístics més propis, hi ha una tendencia a la composició ideal, un cert decorativisme que ni els naturalismes de l'Italia, ni els més tardans de l'escola flamenca, conseguei- xen fer desaparèixer per complet. Cal afegir encara a aquests grups, el que queda aquí representat per la imponderable taula de mestre Alfonso, procedent del Monestir de Sant Cugat del Vallès, que es troba en el mur de la dreta del departament que ocupa la Verge dels Concellers. Es aquest grup el de l'Escola Cordobesa, qui ha tingut una part important en el desenrotllament de l'art pictòrica catalana, amb Taportació d'obres tan notables com la Degollació de Sant Medi, aquí esmentada, i les dues taules d'En Bermejo, que fi- i6 guren en la sala vestíbul, on és reunida la pintura del segle xvi. Finalment, cal citar un petit grup de pintura gòtica, primera mostra d'un art barbre que s'ha anat desenrotllant en els recons pirenencs, paral·le- lament al gran moviment artístic d'aquesta època, localitzat principalment a Barcelona. Són aquestes dues taules que ocupen el depar- tament primer esquerre, tocant a la sala romàni- ca obra d'uns artistes rurals, que tot seguint la tra- dició romànica, rebien en mig del seu isolament la influencia del art gòtic, palpitant en el temps. La taula on es veuen representades escenes de la vida de Sant Esteve, fou col·locada al fons de l'altar romànic d'Estamariu, en època molt posterior a la construcció d'aquest. La dels fons és d'escola ara- gonesa. Apart d'aquestes observacions aquí lleugerament apufttades, cal citar com a més notables, sota'l punt de vista del seu valor artístic intrínsec, les obres següents : «La Degollació de Sant Medi», per Mestre Alfon- so (Departament tercer de mà dreta), «La Madona dels Consellers», per Lluís Dalmau (id. id.), «L'A- doració de Jesús», per Benet Martorell (id. id.) i la serie de retaules de la Vida de Sant Vicents, proce- dents de l'esglesia parroquial de Sarrià (Departa- ment quart, dreta i esquerra). L'ESCULTURA GÒTICA Entre les mostres d'escultura que ocupen les peanyes i vitrines d'aquesta ala del Museu, hi ha exemplars de valor artístic desigual, que ens reve- 17 3 Ien l'existencia d'un art rústec que copia de lluny els grans exemples escultòrics, i d'un art avençat i perfecte, com el de les estatuetes procedents del Monestir de Poblet, que's troben en la vitrina pri- mera del centre. * * * Gal atravessar la sala central, decorada amb les pintures al fresc d'Aníbal Caracci, procedents d'una esglesia de Roma, i amb un gran tapís flamenc adornat amb les armes del Consell Muni- cipal de Barcelona. Dit tapís prové de la taula de comuns dipòsits de la ciutat. Hi ha també en aquesta sala algunes mostres interessants d'escultu- ra, i des d'ella, baixant els dos graons que les sepa- ren, es passa a la sala destinada a la pintura i l'es- cultura del segle xvi, prolongació de la nau per on s'ha entrat. PINTURA 1 ESCULTURA DEL SEGLE XVI En aquesta sala se troben reunides obres de diversos països corresponents a aquest període. Entre elles cal citar, com a continuació de la serie pictòrica del segle xv, les dues taules d'En Berme- jo, que ocupen el plafó de dreta mirant el portal d'entrada, i la serie de la vida de Sant Eloi, proce- dent de l'altar del Gremi d'Argenters, que repre- senten pròpiament la nostra escola. Cal notar en aquestes pintures la representació de teles i bro- dats i de ceràmica de reflexe metàl·lic. Entre les dues taules d'En Bermejo hi ha un bell plafó representant la Trinitat, pertanyent a l'escola de Juan de Juanes, i entre altres obres d'especial interès, ja pel seu valor artístic, ja pel i8 seu caràcter, els dos retrats, de l'escola alemanya, i una taula flamenca de l'Adoració dels Reis. En el mur que ocupa aquesta darrera, hi ha una pintura a l'oli de Salvator Rosa i una Verge de Juli Romano. LA SALA VILADOMAT Tornant cap a la sala vestíbul que presideix la tapisseria flamenca, ingressem ara a la sala Vila- domat, on s'han reunit les pesses més notables de la pintura catalana de principis del segle xviii, ocu- pada principalment per la serie de la vida de Sant Francesc, del mestre barceloní N'Antoni Vila- domat. Antoni Viladomat naixé a Barcelona l'any 1676 i la seva obra de pintura representa el moment més interessant d'un període de lluites i de po- bresa, en què la postració espiritual i material del nostre país el portava a les acaballes de la seva personalitat nacional, amb la pèrdua de to- tes les seves llibertats. Viladomat és, dins la grisor d'aquest moment, l'únic astre que brilla amb prou potencia per interessar els artistes estrangers que, com el cèlebre escenògraf italià Bibiena, venen en aquest moment al nostre país formant part de la Cort de l'Arxiduc d'Austria. D'aquests artistes Viladomat en reb una comú- nicació amb el món d'aleshores, i des del seu lloc humil de pintor local, el veiem convertir- se en mestre introductor de les fórmules renaixe- mentistes romanes, en l'escola per ell fundada i dirigida, on reben formació les dues generacions d'artistes del segle xviii, influint així totes les branques de les arts plàstiques. 19 Apart del valor intrínsec de les seves pintures, ben demostrat en la serie de la Vida de Sant Fran- ceso, que fou pintada entre'ls anys 1730 i 1739 amb destí al convent de Franciscans de Barcelona, cal afegir a la obra de Viladomat la gloria de ser el qui féu marxar l'art del nostre país, en època tant trista, pels camins que li signaren les grans co- rrents estètiques universals. Al costat de les obres d'En Viladomat hi ha en aquesta sala una tela d'En P. P. Montanya i un retrat del cèlebre pintor tarragoní Fra Juncosa. S'exhibeixen en la mateixa diversos interessants esboços i dibuixos dels nostres artistes del segles XVII i XVIII. LA PINTURA ESPANYOLA El Museu de Barcelona, que ha tendit a re- uniren primer lloc aquelles obres d'art ^que re- presenten l'activitat artística del nostre país, no és pas ric en obres del gran segle de la pintura es- panyola. En la petita sala que segueix a l'anteriorment descrita, s'hi reuneixen unes quantes teles nota- bles, el lloc d'honor entre les quals correspòn al Martiri de Sant Bartomeu, de Ribera i un «Frare» de Zurbaran, que ocupa el mur de dreta del de- partament central. Hi ha entre la resta de les obres, com a més dignes de citar, el quadre «Redempció de Gap- tius», per Pacheco i el retrat del P. Lagasca, per Sánchez Coello. ao PINTURA ITALIANA I FLAMENCA Segueix a continuació la sala destinada a les obres de pintura italiana i flamenca deis segles xvii i XVIII que posseeix el Museu. És divideix aquesta sala en dues, destinada la primera a la pintura ita- liana i la segona a la flamenca. En la primera hi ha alguns exemplars de mèrit assenyalat, i entre ells dues teles representant l'Escola Bolonyesa, quatre d'Albacaro amb escenes de la Vida de Tobías, re- presentant l'Escola Napolitana i una Madona de Sassoíerrato. Entre les pintures de l'escola flamenca, són es- men tables una batalla panoràmica a la manera de Snayer i escenes de guerra de l'escola borgo- nyesa, junt amb alguns bodegons interessants. LA SALA FLAUGIER Entrem ara a la petita sala destinada a les pin- tures d'En Flaugier. Formen aquestes el conjunt d'una saleta que pertanyé a la casa pairal del conegut fabricant barceloní En Manuel Bertrán. En Flaugier és dins la nostra pintura de principis del segle xix, el representant de l'Escola de David i per sa mediació irradia poderosament damunt del nostre petit món artístic d'aquella època, la in- fluencia francesa. Aquesta influencia En Flaugier pogué exercir-la profundament, ja que fou francès de naixença, i durant la dominació napoleònica, no solament Director de l'Escola de Llotja, enca- rregat d'educar a les joventuts, sinó que es con- vertí en un veritable dictador artístic de la ciutat. A més de la serie de pintures que formen el 21 conjunt de la decoració i que per pertànyer a la seva primera època no revelen pas d'una manera molt marcada la filiació que hem assenyalat a l'Es- cola de David, figuren en aquesta sala nombrosos dibuixos de l'artista, ocupant el plafó de la volta una fotografia de la capella de l'Hospital Militar, que constitueix una de les obres més importants conservades d'aquest pintor. ELS PINTORS DEL SEGLE XIX Deixant la Sala Flaugier, entrem a les galeries destinades a la pintura del segle xix, les quals en- llacen les dues grans naus destinades a la pintura antiga i moderna. De bona entrada ja és nota que la influencia d'En Flaugier se féu sentir poderosament dins la nostra pintura de les primeries del segle xix, i per ella veiem que, si fins aleshores, i sobretot d'ençà de l'acció pedagògica d'En Viladomat, seguia les inspiracions d'Italia, després i fins als nostres dies, l'art a Catalunya segui les corrents artistiques iniciades a França. Es ben cert que el fet d'aquest canvi d'influen- cies que aqui s'observa, és general arreu de l'Eu- ropa, i si bé les causes que'l produireu són en ge- neral les mateixes, no és pas menys cert que en cada cas concret es poden trobar unes causes cir- cumstancials determinatives, i que la causa cir- cumstancial a casa nostra, fou la presencia d'En Flaugier dins el nostre món artistic. Seguint doncs els camins per la França assenya- lats a l'activitat artística, es dibuixen en les nostres col·leccions les quatre grans branques en què po- driem dividir la pintura del segle xix. Migrats són 22 els exemples en alguns casos, meritíssims en al- tres, però tots permeten al visitant seguir aques- tes evolucions, que podrem concretar primer en els seguidors d'En Flaugier, fidel intèrpret dels doctrinarismes acadèmics de David. Gal assenyalar entre'ls d'aquest grup «La Forja de Vulcanus» d'En Ferràn (departament tercer de la galeria i.''), el quadre d'En Cerdà (departament tercer, mur esquerre) inspirat en el mateix gust de les mitologies i dels temes nobles, que l'escola de pintors francesos de la Revolució oposava a les sensitives composicions pintoresques dels artistes contemporanis de Lluís XV i Lluís XVI. * * * Derivant d'En Flaugier, i fusionat amb l'escola que Goya produí al voltant de la seva forta perso- nalitat, hi ha el cas d'En Mayol, autor de les obres «Una festa de Carnestoltes», i «Venus aixelant un cupidell», que ocupa el departament segón de aquesta i.'' galeria. En aquest grup cal afegir-hi el quadre d'En Vives «Un caçador dormint» (de- partament tercer) i la serie de retrats, entre'ls quals s'ha d'esmentar els de Vicents Lopez, pintor valen- cià resident a Madrid, que ocupen el departament primer. Passant pel damunt d'aquesta tendencia local, anem ara a escollir, d'entre les obres exposades, aquelles que pertanyen al gran moviment román- tic iniciat a França, com una reacció contra'ls for- mulismes de l'Escola de David. El romanticisme, que tan gran repercussió tingué en tots els aspectes de la vida europea, representa en pintura l'allibe- rament de les fórmules preconitzades per l'Aca- 23 demisme; en conseqüència, preconitza el lliure desenrotllament de les personalitats individuals i reclama l'expressió de les emocions vives nascu- des del contacte de l'artista amb la realitat de les coses. És d'aquest principi que brollen els pintors de la natura, els restauradors del paisatge, els fo- gosos intèrprets de la realitat, que troben camp per al desenrotllament de les seves aspiracions, tant en els temes històrics com en els temes actuals. Tími- daments'iniciàaquest moviment aquí, amb la pin- tura naturalista d'En Lluís Rigalt, representat al Museu pels seus paisatges, un xic escenogràfics en sos començos, que ocupen lloc en els departaments segón i tercer de la Galeria i.*. Allistem en aquesta tendencia, i dins l'escola del paisatge. En Martí i Alsina, que és el seu més alt representant, del qual si bé no posseim cap obra d'aquest gènere, en tenim una com «El Timba- 1er del Bruch» (departament segón de la 2.* Ga- lería), on se mostra prou clarament el gran valer de la seva personalitat. Deixebles d'ell són l'Armet, autor del quadre «Els Pirineus», que ocupa el mur esquerre del departament segón de la 2.^ Galeria, i En Torrescassana, autor del «Paisatge» col·locat enfront del que hem esmentat anteriorment, afe- gint-s'hi encara En Modest Urgell, que tanca amb les seves obres aquest cicle pictòric. Fóra dels te- mes de la pintura de paisatge, a dins dels d'histo- ria o dels realistes, hem de citar entre'ls nostres pintors romàntics En Fortuny, les obres del qual són col·locades, part en el darrer departament de la 2.* Galeria i part en el primer departament de la sala destinada a la pintura contemporània; En Tusquets, amb el seu magnífic quadre de «L'En- terrament de Fortuny», col·locat en el departa- 24 ment segón de la 2.* Galeria. Altres encara n'hi ha d'obres que podríem citar aquí, però les esmenta- des són ja suficients per dibuixar un nucli, en- torn del qual el visitant hi agregui les restantes. Una nova tendencia es desenrotlla entre'ls ar- tistes d'aquest període (segona meitat del segle xix), la que podríem anomenar pintura d'idees; i que potser aquí, com a França, com arreu de l'Eu- ropa, ve a representar una nova reacció contra'l realisme romàntic. Aquesta doctrina estètica sem- bla conservar en essencia el vell credo de la pin- tura acadèmica, ço és, el de la pintura com a mitjà de predicació d'un noble ideal, i si per con- seguir-ho Tescola de David acudí a les fórmules clàssiques, aquesta nova tendencia, influida pel realisme en voga, abandona els temes antics greco- romans, per acudir a les idees. Entre'ls pintors d'aquesta tendencia veiem desenrotllar-se els temes bíblics, els assumptes de caràcter abstracte, dels quals és un exemple eloqüentíssim el quadre d'En Francesc Sans «El Somni de Luter», col·locat en el departament primer de la Galeria. A aquest grup pertanyen també les obres ex- quisides d'En Benet Mercader, que ocupen el de- partament segón de la h.'' Galeria, les del mestre Lorenzale (departament tercer de la i.® Galeria), les d'En Clavé (departament darrer de la i.* Ga- ' lería). Torna darrera d'ells altra volta l'escola romàn- tica, que en aquest moment per la seva especial modalitat, podem anomenar naturalista. Exemp- ta de la teatralitat que observàvem en les obres del romanticisme, fugint de tot intent de con- venció, i anant de dret a sorpendre la natura en tota sa puresa, neix una escola nova de paisat- 25 gistes, amb el seu graciós iniciador En Joaquim Vayreda, les obres del qual són situades en la sala de l'angle que formen les dues naus destina- des a la pintura contemporània. Paral·lelament a aquesta escola de paisatgistes, se desenrotlla l'es- cola dels pintors de gènere, uns i altres afanyosos de sorpendre la realitat. Entre aquests pintors d'es- cenes cal citar En Simó Gómez, que ocupa la petita sala immediata a la Galeria 2/, En Ferràn, En Moragas, EnJ. LI. Pellicer, l'Escobedoi altres. * sX * Sóm ja els finals del segle xix, quan a França comencen a triomfar definitivament els pintors de l'escola impressionista, els intèrprets de la reali- tat de la llum, la infiuencia dels quals és comença a sentir en les obres dels nostres pintors més joves d'aleshores. Mentres tant, prossegueix l'escola na- turalista a la manera clàssica, representada aquí per les obres d'En Joàn Llimona, amb la seva tela «El toc d'oració», per En Baixeras, amb els seus temes de pastors i mariners, per En Galwey, En Viver i altres, qui mostren aquest pregón sentiment de la natura, que els atança naturalment en una ben marcada tendencia. Ben aviat, però, es pro- duirà un moviment portat aquí per En Santiago Russinyol i En Ramón Casas, que són els que do- el primer senyal d'adhesió de la pintura nos- nen al moviment impressionista francès. Hi ha tra d'aquest període, en el nostre Museu, els quadres d'En Russinyol i d'En Casas titulats «Laboratori de la Galette», del primer, i « A l'aire lliure», del se- gón. Notes novíssimes aquestes dins el gènere ales- hores en voga; els segueixen : «La sortida de la 26 Processó de Corpus», d'En Ramón Casas, que tam- bé forma part de les col·leccions del Museu i altres que cal allistar dins aquest cicle, com per exemple, les teles d'En Ricard Canals, d'En Ricard Urgell, d'En Nonell, etc. Independenment d'aquesta influencia directa de la França, importada pels artistes ja esmentats, aquí es desenrotllava una escola lluminista, esque- rraçada en donar damunt les teles la bella reali- tat del nostre color. Citem entre els mestres que s'hi han grupat, En Galofré i En Mas i Fondevi- la. Naturalment, aquesta tendencia recercadora dels esclats lluminosos coincidia perfectament amb el credo impressionista que els joves pintors cata- lans de principis del segle xx s'havia donat a se- guir. D'aquesta fusió en veiem néixer obres com «L'Hort del Rector» del paisatgista Joaquim Mir, el desenrotllament de la personalitat del qual es veu ben manifest amb el conjunt de teles que omplen el departament primer de la gran nau. Amb la obra d'En Mir, la d'En Canals i la d'En Nonell, són representats en el Museu els pintors del nostre darrer període, entrant ja, al passar el lloc on elles són exposades, a la part de la gran sala destinada a la pintura valenciana, castellana i vas- congada. * * * L'escultura, en les dues galeries destinades a la pintura del segle xix, hi és representada, en la primera, per les obres d'En Campeny ja citades, i per les de l'escultor oloti Amadeu, que figuren en les vitrines, junt amb altres obres dels seus segui- dors. L'art dels nostres imatgers d'aquest temps és un reflexe de l'escola andalusa d'escultura poli- 27 cromada, que tingué el seu apogeu en els segles XVII i XVIII. Hi ha també, instal·lades en vitrines especials, una serie de miniatures de la època, junt amb al- gunes mostres d'esmalt i alguns exemplars de ventalls. Ès interessant també la col·lecció de dibui- xos, corresponent als artistes les obres dels quals són exposades en la dita Galeria i.* En la segona Galeria, hi ha com a escultura el retrat de la Reina Isabel, d'En Venanci Vallmitjana. Es notable aiximateix la col·lecció de dibuixos. * * * Enllaçant les dues galeries, on és disposada la pintura catalana del segle xix, s'hi ha col·locat la serie de retrats dels artistes de les arts plàstiques, que formen part de la col·lecció iconogràfica d'En Ramón Gasas, oferta per l'artista al Museu de Barcelona. Donada la insuficiencia del local, que no ha permès exposar tota la col·lecció, s'han escollit les efigies dels artistes la obra dels quals és ma- jorment relacionada amb l'objectiu d'aquest Museu. * * * En la nau primera, on comença la secció de pintura contemporània dedicada als artistes ca- talans, se troben entre les escultures, les obres d'En Fuxà, Glarassó, Nobas, Querol, Arnau i Pare- ra. En la sala de l'angle que formen les dues ales s'hi troba l'escultura «Desconsol,» d'En Josep Lli- mona, i en la gran nau, les escultures d'En Fuxà, Montserrat, Blay, Clarà, Escuder i «El Dant», d'En Sunyol. 2S LES DIVERSES ESCOLES ESPANYOLES Les teles que constitueixen aquesta col·lecció de pintura no catalana són, en sa majoria, adquisi- cions fetes a propòsit de les Exposicions Internacio- nals d'Art de Barcelona. Elles per això, no perme- ten formar nuclis on puguem veure, com hem vist en la pintura catalana, marcades les evolucions d'un moviment artístic. Així és que ens limita- rem a citar les obres més notables d'entre elles, com són per exemple les de Carles de Haes, Madrazo, Muñoz Degrain, Saenz, Sorolla, Zuloaga, Rome- ro de Torres, Sotomayor, Gonzalo Bilbao i Pradi- lla, i en la sala vestíbul, a continuació les d'En Chicharro, López Mezquita, Nieto, Hermoso, Ro- dríguez Acosta, etc., que ocupen el mur del fons. El centre d'aquesta sala és ocupat per la cèlebre escultura den Blay, «Els primers frets», havent-hi també el grup de «Els Minaires» del propi autor, i altres escultures d'En Llimona, Arnau i Clarà. LA PINTURA I L'ESCULTURA ESTRANGERES Com en la sala de la pintura estrangera no és possible establir nuclis que assenyalin tenden- cies determinades, ens limitarem a assenyalar les obres més importants, que són les de Brang\vyn, Adams, Laszlo, Mela Muttermilch, Huméis, Paul Rieth, Gerald Moira, Pieters, Stanton, Rackham, Aman-Jean, dall'Occa Bianca, Vierni, Ackerman, Zanetti, Casciaro, A. East, Bock, Anning Bell, Moffat Sinder, Cassiers, Thomas, Gaston Latou- che, Paterson, Münzer, etc. 39 Entre les escultures, cal citar principalment les obres de Rodin, Meunier, Charlier, Fremiet, De- plechin, Albert des Enfants, Apollini, Violet i al- guns altres. L'ESCULTURA MODERNA Tornant enrera, rependrem el vestíbul i baixant els graons que les separen, entrarem a la nau on està col·locada l'escultura moderna, on s'ha fet una divisió d'èpoques, dins les quals s'ha col·locat con- juntament les obres nacionals i les estrangeres. En els primers departaments hi trobem les obres de Boucher, Ackerman, Bralke, Pardo, Borràs, Venanci Vallmitjana, Parera. En els segons depar- taments, hi ha obres de Vallmitjana Abarca, Ca- rreras, Reverter, Flitre, Homs, etc., i en els da- rrers, les d'En Josep Clarà, Oslé, Renart, Otero, Gargallo, Solà, Domènech, etc. En les parets s'ha reunit una serie d'aiguaforts de Franck Brangwyn i de Anders Zorn. 30 LA SECCIÓ ARQUEOLÒGICA Està situada en la planta alta de l'edifici, en les dues naus centrals i la rotonda que les divideix. Cal començar la visita per la referida rotonda, on és troba la secció de Prehistoria. PREHISTORIA Conté, disposades en diverses vitrines, les troba- lles fetes en les excavacions de les estacions prehis- lòriques i ibèriques del país. Al centre cal notar, en les vitrines, una mostra important dels resultats de les excavacions fetes pels germans Siret, en el Sud Oest d'Espanya, així com els de les exploracions arqueològiques de l'Institut d'Estudis Catalans, principalment a Calaceit, Sidemunt, etc. SECCIÓ IBÈRICA GREGA I ROMANA A la sala del costat Nord, són reunides les series comparatives de la ceràmica ibèrica, etrusca, grega, i romana, junt amb alguns altres objectes arqueo- lògics corresponents a aquests períodes. 31 SALA D'EMPURIES A la sala del costat Sud hi ha instal·lats exclu- sivament els resultats de les excavacions d'Em- puries. Gal començar la visita per la primera ca- pella a mà esquerra, entrant per la rotonda, on és troba exposada l'estratificació. Cada mena de ceràmica, corresponent als di- versos sostres del terreny arqueològic, té una vitri- na distinta. La sala emporitana del Museu de Barcelona, junt amb el de Girona, comparteix els restes ar- tístics que ens ha proporcionat l'antiga colonia marsellesa, més abundants que en cap altra esta- ció de l'occident mediterrani. En altres vitrines es troben els metalls, els mar- fils i els vidres descoberts; en el fons, noti's el frag- ment de catapulta romana, trobada, junt amb una gran quantitat de projectils, en la muralla empo- ritana. És aquest l'únic exemplar conegut d'arti- Hería antiga. Cal notar, entre l'estatuaria, la figura sencera d'Esculapi, volcada en son propi edícol, diversos altres fragments escultòrics, i una testa femenina de bon estil, aparentment de Venus, que per són gran interès reproduim al començ d'aquesta Guia, dolent-nos del molt que ha sofert. També són es- pecialment interessants els fragments de mosaic, un amb representacions de peixos, tema comú en el Laci, i altre amb una perdiu. En el fons, da- munt del portal, un gran plànol de les excava- cions, i a l'altre cap de la sala, en la mateixa situa- ció, una vista panoràmica de la ciutat grega d'Em- puries. La part arqueològica es completa amb la sec- 33 ció numismàtica, situada a Tangle Oest de Tedi- fici, a Textrem del corredor que s'obre a mà dreta del fons de la sala emporitana. EL MONETARI El monetari del Museu de Barcelona consti- tueix una de les col·leccions numismàtiques més importants d'Espanya, i és format per les series següents : Monedes púniques, emporitanes, gregues, ibèri- ques i romanes. Gregues, (notables: les de Sira- cusa, Atenes, Agrigente, etc.). Colonies i muni- cipis d'Espanya. República romana, anònimes i amb noms de families (notables : Alliena, Atia, Atilia, Junia, Numitana). Imperials (Pompeius Magnus, Marc Antoni, molt notable). Bisantines. Edat mitjana. Monedes catalanes; carolíngies, com- tals, senyorials i de localitats. Monedes aragone- ses, valencianes, mallorquines i navarrès. Mone- des castellanes (des de Alfons VI a Alfons XII). Reis d'Espanya, Ducs de Milà, Reis dels Països Bai- xos. Col·lecció àrabiga (molt petita). Col·lecció por- tuguesa. Medalles en general. Medalles Papals; des del segle xv, de Pau II, fins al xix i de Pius VII. Col·lecció de Proclamacions dels Reis d'Espanya i Flandes. Medalles religioses, civils i militars. Ha estat formada aquesta col·lecció, a més de les adquisicions constants, pels següents fons : De donatius : Col·leccions de Francesc Martorell, d'Esteve i Sans i de Frederic Bordas. Dipòsit de TExcma. Diputació. Adquisició Estruch. 33 L'ART DECORATIU Aquesta secció està dividida en quatre grups principals : aj la. Ceràmica i la Vidriería ;bj les Arts del Cuiro; cj les Arts del Teixit; dj les Arts del Metall. El mobiliari és avui poc important en el Museu, i està disposat en diversos llocs, comple- tant les instal·lacions. El Museu posseeix, també, una petita secció d'instruments musicals, que ha estat ordenada a l'extrem de la galeria que ocupen les Arts del Metall, tocant a la Biblioteca. LA CERÀMICA I LA VIDRIERIA Ocupa aquesta secció la part alta de la gran es- cala i el vestíbul immediat. L'ordre de la visita ha de començar pel vestíbul en són extrem esquerre immediat a la rotonda central que ocupa la secció de Prehistoria. En la primera divisió es troben els exemplars més antics de la ceràmica mig-eval que posseeix el Museu, i que constitueixen la col·lecció de rajoles i alicatats mudèjars, on hi ha exemplars d'assenya- lat valor. Al costat d'aquesta col·lecció hi ha la vi- trina que conté la serie de rajoles valencianes del segle XV, en blanc i blau, la majoria de les quals porten signes heràldics. Es notable la serie de Ma- nisses, ostentant dibuixos d'animals bellament es- tilitzats. En la divisió de mà dreta es troben reunits els 34 exemplars de ceràmica catalana usual, dels segles XV i XVI, que foren trobats omplint les voltes de diversos monuments. Entre aquests dos departaments, hi ha col·locats diversos exemplars de tinells mudèjars, decorats amb motius estampats, junt amb un bellíssim brancal de pou de la mateixa època. Alguns d'a- questos tinells són verniçats en color. Seguint l'ordre d'èpoques, cal passar a la vitrina central, on se conserven les pesses mudèjars i va- lencianes pertanyents als segles xv i xvi. Són dig- nes d'esmentar una conca mudèjar del segle xv, que ocupa el capçal de la vitrina, i una rajola arà- biga. Entre'ls plats hi ha alguns bellíssims exem- plars de les fàbriques de Manisses. Seguint les divisions laterals, anem ara a la se- gona de mà esquerra, a continuació deia col·lecció de rajoles. Allí són reunits els exemplars de rajoles i elements ornamentals ceràmics de Talavera. Hi ha fragments dels enrajolats i sòcols, imitació de Talavera, executats a Catalunya, per a la decora- ció de les sales del Palau de la Generalitat, i con- juntament alguns exemplars d'imatges de devo- ció dels segles xvii i xvni. En el departament següent és troben reunides les series de rajoles catalanes d'Arts i Oficis, per- tanyents als segles xviii i xix. Il·lustra aquesta col- lecció una serie de trepes per pintar dites esce- nes, que formen part de la col·lecció Casellas, provinents d'una fàbrica de ceràmica barcelonina. A l'extrem de la sala és troben dues vitrines con- tenint les col·leccions de pots de farmacia, catalans i aragonesos. Hi ha entre ells la serie de la farma- eia del Castell de Monsó, acompanyada d'un cu- riosíssim moble herbari decorat amb profusió, que 35 conté en el frontal de cada un deis seus calaixos, una al·legoria gràfica del contingut. Per les parets, en sa part alta, s'estén una col·lec- ció de plats blaus catalans, dels segles xviii i xix, i en una de les divisions hi ha una serie de plats d'Alcora, d'especial interès. La secció de cerámica continúa en el gran pati central, on es desenrotlla l'escala; en les dues vi- trines central del mur immediat al vestíbul que deixem, hi ha dues vitrines contenit els exem- plars típics de la cerámica d'Alcora. La resta, són exemplars d'Alcora en sos diversos estils imitació de les fàbriques europees, pels quals tenim una idea de la cerámica d'Europa en el segle xviii. Anant en direcció a má dreta de les dues vitrines de refe- rencia, trobarem les vitrines que contenen les mos- tres d'Alcora-Moustier, Alcora-Ruan, Alcora-Ita- liana, Alcora-Inglesa (Wegdwood), Alcora-Mar- sella. A seguit vénen els exemplars originals dels di- versos estils europeus, que posseeix el Museu. La primera vitrina és ocupada pels exemplars de porcelana de Sevres, en la següent hi ha alguns altres exemplars de l'anomenada Pipa-anglesa, seguint en la vitrina següent els exemplars de Talavera de la Reina, i en la que segueix, els de Triana i els de Puente del Arzobispo. La darrera vitrina d'aquest mur és ocupada per diversos exemplars de cerámica de Savona, Delit, Rouen, Montelupo, i Xina (segle xvi). La da- rrera vitrina d'aquest conjunt es destinada a la cerámica de la fábrica del Retiro de Madrid, en la qual sobressurt un exemplar en bescuit. 36 ELS VIDRES La col·lecció de vidres ocupa les tres vitrines si- tuades al centre de les col·leccions de ceràmica. Ella dóna amb certes pesses una idea de la perfecció que en el nostre país havia assolit aquesta indus- tria, fins a posar-se al costat de les fàbriques ve- necianes. Entre'ls nostres exemplars hi manquen per dissort els que donin idea de l'especialitat dels esmaltats, en la qual excel·lien els nostres vi- driers. Cal notar el grup central de la vitrina del mig, on hi ha col·locada una bellissima col·lecció de copes, que constitueixen la part més notable de la serie. A banda i banda, hi ha dos grups, amb vidres populars, on és troba una col·lecció de mo- rratxes de peu i pera la dança, decorades amb di- versos colors. En la vitrina esquerra figuren tots els vidres ornats amb lacticinis, i una serie de vasos esmal- tats del segle xviii i alguns del xix, catalans i ara- gonesos. En la vitrina dreta s'ha agrupat els vi- dres decorats a la mola. Són exemplars catalans i castellans,, i algún de francès, pertanyents als se- gles xvin i XIX. ELS CUIROS Ingressant novament en el vestibol de la cerà- mica, és troba a l'extrem la Galeria que conté la col- lecció de cuiros, on hi ha notables exemples dels guadamessins cordobesos dels segles xvii i xviii. Són també d'esmentar les arquetes en cuiro, repu- jades i tallades, el frontal d'altar cisellat i policro- mat alguns altres fragments pintats, i la serie d'en- quadernacions, la majoria espanyoles. 37 LES ARTS TÈXTILS Aquesta col·lecció, formada pels fons importan- tíssims de les col·leccions Guiu i Pascó, i per aigu- nes altres adquisicions i donatius, és avui, sens dubte, una de les primeres que és troben reuni- des en els Museus d'Europa. Cert que hi man- quen aquelles pesses de gran antiguitat que han donat nom als Museus de Berlin, de Londres, de Lyon, però amb tot i la relativa manca d'exem- plars d'aquesta categoria (ja que alguns n'hi ha), el Museu de Barcelona ofereix un historial del tei- xit dels més complets i abundants. Sobressurt es- pecialment entre les millors col·leccions europees la del nostre Museu, per reunir una serie quasi des- coneguda de teixits espanyols. La historia d'aquest Art a Espanya caldrà, des d'ara, venir-la a fer al Museu de Barcelona, puix s'hi revelen d'un cop, per mostres esquisides, els fruits d'una serie d'in- dustries nacionals, instituïdes pels alarbs en els segles XIV i xv, i que segueixen vivint a través dels XVI, XVII i bona part del xviii. No hi manquen però els exemples dels princi- pals emporis tèxtils de fóra de la península. Totes les manufactures d'Italia en l'Edat Mitjana i en el Renaixement hi són representades, així com l'art copte dels primers segles del cristianisme i l'Art aràbic d'Espanya dels segles xii i xiii, ple encara de les influencies sirles i bisantines, que portava del seu lloc d'origen, i que canvia per l'Art de les Hacerles, característic de l'escola hispano-moresca. 38 Conté també la secció de teixits una col·lecció important de brodats, una de puntes i una de galons. ELS ESTAMPATS Seguint l'ordre de disposició de les col·leccions, al deixar la galería que ocupa la dels cuiros, s'en- tra al corredor on estàn exposades les d'Estampats i Puntes. Els estampats ocupen el primer troç i certament, no són molt importants; no deixa, però, d'haver-hi una mostra del segle xiv i una del XV, alguns bells exemplars del xvi i una més completa serie dels xvii, xviii i xix. Algunes de les pesses corresponen al primer període industrial de Barcelona, de les darreries del segle xviii. LES PUNTES S'ha de posar en primer lloc de la col·lecció del Museu, les catalanes, al coixí i a la mà, «malles», «punt tirat» i «punt tallat». D'entre elles cal es- mentar, per la seva importancia, un frontal d'al- tar del segle xvi, amb figures, provinent del mo- nestir de religioses de Castellflorit del Boix. Entre les italianes, hi ha el «Punt de Venecià», el «Punt de Milà», el «Punt de Rosa», el «Punt Rosselina», el «Burano», etc., sobressortint de la col·lecció un exemplar depunt de Venecia «Vermi- cello», del segle xvii, dues «Bertes» també de punt venecià, un coll de Punt de Rosa i un ornament de cap i coll, a punt de Rosselina. La pessa més no- 39 table de les puntes milaneses és un volant d'alba del segle xvii. La col·lecció francesa conté exemplars d'Alen- çon dels segles xvii i xviii, essent digne d'esment per sa bellesa un cobertor de testa d'aquesta pro- cedencia. Hi ha també bastants exemplars de punt d'Argentan, entre'ls quals s'ha d'esmentar un co- bertor d'espatlla del segle xix, en el qual és troben reunits els diversos lligats i procediments de TA- lençon. Les puntes de Brussel·les són representades a la col·lecció del Museu per un coll magnífic del se- gle XVIII i per algunes pesses de punt de Flandes. Finalment, hi ha una petita serie de puntes d'Espanya, entre les quals és característica la pun- ta de metall, or i plata, i les puntes de pita; cal notar, entre aquestes darreres, una barba feta a punt de reixa i un guipur. ELS GALONS Conté aquesta col·lecció alguns exemplars d'asse- nyalada importancia, sobre tot en les mostres de metall. En conjunt constitueix una serie explica- tiva del desenrotllament d'aquesta industria del segle XVII al xix. ELS BRODATS Deixant el corredor on són exposades les col·lec- cions descrites anteriorment, es passa a la sala d'Arqueologia Ibèrica i Greco-Romana, on hi ha la porta que dóna ingrés a la secció de Brodats. 40 Aquesta ocupa dues sales, destinada la una a les pesses de gran tamany, casulles, dalmàtiques, i frontals d'altar, i l'altra, a fragments i petites com- posicions. El més admirable d'aquesta sala, i una de les joies del Museu, és el frontal de Sant Jordi, pro- cedent de la Capella del Palau de la Diputació Ge- neral de Catalunya. S'ha d'atribuir aquesta obra mestra del brodat, un dels exemplars més formo- sos que's pugui trobar en cap Museu d'Europa, al mestre barceloní Sadurní, que fou nomenat bro- dador de la Generalitat l'any 1468, segons consta a l'Arxiu de dita corporació. El tema és el típic de la llegenda de Sant Jordi, és a dir, l'acte en que el noble cavaller de Capa- docia venç el drac, deslliurant la filla del Rei, en presencia de la cort, que està en espectació. L'es- cena és representada segons l'aire de les pintures gòtiques, si bé en les franges laterals s'hi troben ben clars els senyals del Renaixemerit italià, es- sent probable la col·laboració en aquesta obra de artistes italians, ja que el dit mestre Sadurní, se- gons els documents de la època, contractava el brodador venecià Gil i en 1462 tenia, trevallant en son obrador, a Antoni de Llouyne, pintor de Villa- na, en la Saboia, bisbat de Turin. D'aquest mateix obrador de brodat del mestre Sadurní és sortit el tern de la capella de Sant Jordi, format per una casulla, dues dalmàtiques, una capa i el drap del Sagrament. La capa, juntament amb el drap del Sagram.ent i la reproducció del drap de l'Evangeli, avui des- aparegut, omplen una de les vitrines adossades al mur esquerre de la paret d'entrada. La casulla i les dues dalmàtiques, junt amb el missal i la resta 41 dels ornaments, són col·locats en la vitrina isolada enfront de l'anterior. En aquesta obra es nota la mateixa dualitat en- tre la composició de les escenes de la vida de Sant Jordi, que formen les franges centrais a la manera gòtica encara, i la influencia italiana del Renaixe- ment, en les ornamentacions, essent fruit, sens dubte, aquest dualisme, de la col·laboració dels ar- tistes de la terra amb els contractats a Italia per Mestre Sadurní. En les franges de referencia, de marcat caràcter català, es desenrotllen les gestes capdals del Patró dels Cavallers. En Puigarí les atribueix al pintor saboià del qual En Sampere i Miquel troba clari- cies fins al i5i6. Aquests vestuaris són confeccionats amb vellut carmesí brocat d'or del més bell tipus florentí, mos- trejat amb el motiu d'escarxofa, atribuit en són ori- gen al Pisanello. Un document de TArxiu del Ge- neral es refereix a l'adquisició de catorze canes de «vellut vellutat carmesí brocat d'or» comprat al mercader florentí Vanni Rossilay, l'any 1443. L'any següent, en què durava encara la obra de les casu- lles, s'adquiria una pessa de «azaytoní», ras verd, per forrar-les. Les pesses aqui exposades, més dues dalmàtiques petites per als escolans, de les quals no se'n sab res, consten en un inventari de l'any 1498. Aquests preciosos ornaments són dipòsit de la Diputació de Barcelona, que les utilitza anyalment per a la cerimònia religiosa que se celebra en la diada de Sant Jordi a la capella del seu Palau. Pertanyen aixímateix a la Diputació dues cas- sulles estil Renaixement, que's troben a la vitrina de l'altre extrem, paral·lela a la que conté els ves- tuaris descrits. 42 t- Dins d'aquesta secció mereixen esment especial dues casulles gòtiques que ocupen la vitrina cen- tral i el frontal del Renaixement col·locat a la vitri- na adossada al mur esquerre de la sala, mirant als balcons. En la saleta anexa s'han reunit, junt amb una numerosa col·lecció de fragments brodats del se- gles xvi, xvii i xviii, una serie de brodats catalans, castellans i alguns italians, obra de seda o de llana sobre lli. Algunes mostres d'aquest tipus de tre- ball pertanyen al segle xv, altres, al costat de figu- res i besties italianes o bé influenciades per l'art italià dels segles xvi i xvii, revelen rastres de l'art aràbic espanyol, però cal no confondre-les amb les mostres de dibuix geomètric, el carácter de les quals deriva de la tècnica i que es troben en les brodadures populars de Catalunya fins al segle xix. ELS TEIXITS Deixant ara la secció de brodats per la porta de l'extrem oposat al que comunica les altres sales descrites, s'entra a la secció de teixits pròpiament dits. En la primera sala s'han reunit les mostres més antigues que posseeix el Museu de Barcelona, co- mençant per la vitrina destinada als teixits coptes que està situada a l'angle esquerre de la paret, porta d'entrada. Teixits coptes La producció textil dels coptes, hereus de la habilitat dels egipcis i de l'art alexandrí, es divi- deit en tres fases principals, corresponents a les $ 43 tres civilitzacions que hagueren domini sobre d'ells i a les quals serviren llurs productes. Aquestes fases són : la Romana, la Bisantina i la Musulmana. Les pesses coptes de la Col·lecció Pascó corres- ponen al segón i al tercer període. Els teixits corresponents al primer, que s'aliar- ga fins tot el segle iii, apareixen decorats amb temes de la simbologia pagana i formes de l'art clàssic. Traspúen però, en mig d'elles, com en mig de les formes manllevades més tard als bi- santins i als perses, uns caràcters originals ines- borrables, on retrobem els vells motius populars de l'art del país. El segón període, que és el Bisantí, comença al segle IV, corresponent al canvi de mercat que su- posa la translació del seti imperial de Constantí : L'art format a Bisanci és el que segueixen dins la seva manera original els coptes, suplint la sim- bología pagana pels temes cristians i adornant els productes d'aquest moment amb un esclat de color, que contrasta amb la simplicitat de la primera èpo- ca. Coincideix amb aquesta riquesa de colorit la pèrdua de la correcció de les formes, seguint en això el mateix camí que l'art en general en la seva fórmula bisantina. L'altra fase assenyalada és aquella durant la qual impera sobre'ls coptes la dominació musulmana. Els coptes, sota d'ella, emmotllen el seu art a les fórmules del nou consumidor i aquestes, si bé no ben determinades per cap centre poderós, donen lloc a varietats que poden classificar-se geogràfica- ment. Els caràcters de l'art musulmà en els teixits coptes s'assenyalen per Tabsencia de tota imatgeria animal, i per la intervenció gairebé total de les lla- 44 cedes i llegendes, que els fan similars als teixits hispano-aràbics. El període musulmà copte comença al segle viii. Els materials usats foren, fins al segle iv, el lli, la llana i el cotó. Alguna volta, posteriorment, hi entervé la seda, però no com a element textil, sinó en brodat fet a l'agulla sobre'l teixit. En al- gunes mostres del segle vii, la seda ja és teixida pels coptes, car el conreu del capoll havia estat importat de l'Extrem Orient a Bisanci i a l'Egipte. La tècnica textil, segons les probes fetes per M. Gerspach als Gobelins, deuria ésser semblant a la de les tapisseries dites d'alta lliça; si bé M. Ga- yet, excavador d'Antinoe, creu que's tracta de tre- balls fets a l'agulla, damunt de tambors, sem- blants als que avui són en ús per brodar. Teixits arábics Els alarbs, rassa nòmada, no tenien pas un art formulat al constituir el seu gran imperi que s'es- tengué des de l'Himalaya a l'Atlàntic; per això en la classificació dels teixits aràbics cal agrupar els caràcters geogràficament, car l'art que dessota'l domini musulmà és produí en els diversos llocs conquerits es relaciona amb les tradicions artis- tiques que cada un d'ells posseía. Cal doncs subdividir en tres grups sumaris els productes de l'art textil aràbic, els quals correspo- nen als tres grans califats de l'Egipte, la Persia i l'Espanya, amb visibles influencies de l'art bisan- ti en alguns casos, de la qual cosa en són mostra els fragments dels «Elefants» i de «L'Aguila» pro- cedent del Sepulcre de Sant Bernat Calvó, Bisbe de Vich, i exposats a les vitrines del mur que és a la dreta de la porta d'entrada. 45 De l'art del teixit aràbic a Egipte n'hem parlat amb els teixits coptes. Es la darrera fase, en la qual reapareixen els elements tradicionals del país, (les Hacerles, heretades tal volta del fenicis) afe- gint-s'hi el nou element de les llegendes. Aquesta és la primera manifestació de l'art textil aràbic. Però allí on els alarbs van trobar la fórmula més sensible al seu temperament fou a Persia. L'art dels vells teixits sassànides, on veiem caval- car els guerrers en lluita tirant l'arc contra les fe- res, la vivesa dels moviments i de la composició, el realisme del detall i la fantasia de les estilitza- cions del vestuari, constituireu els elements de l'art persa, viu a travers de tota l'Edat Mitjana, evo- lucionant als segles xv i xvi amb el Renaixement d'Italia, i encara avui maravellós pel seu esclat de color i sa riquesa ornamental. El tercer grup, d'especial interès per a nosal- tres, es refereix als teixits que els alarbs feren a Espanya durant el llur domini, col·locats en les vitrines del mur oposat al de les descrites. Els invasors, a l'establir-se en les terres d'Anda- lusía, no trobaren pas un precedent artístic com l'havien trobat a Egipte i a Persia. A aquesta cau- sa s'atribueix la reaparició, en els teixits fets a Espanya, de les Hacerles i llegendes amb que els coptes exornaren les obres produïdes sota'l do- mini musulmà. Així doncs és copte l'origen de les Hacerles espanyoles distintives del nostres tei- xits, junt amb una vivesa de color, que no hagué- ren pas els d'Egipte. Vinguts de l'Orient, els alarbs aportaren amb les pràctiques tèxtils, el conreu de la seda. Nom- broses viles espanyoles són citades com a produc- tores de seda i de teixits. Al segle x. Espanya ex- 46 portava seda fins al Nord de l'Africa, essent Jaén un dels principals centres productors. També ha- gueren gran anomenada Almería, Córdoba i Se- villa; en el segle xiii aquesta darrera ciutat pos- seia 6000 telers. Les mostres de teixit hispà-aràbic del Museu, són totes elles d'un gran interès, i ho és especial- ment el fragment igual al que va trobar-se en el sepulcre de D.® Leonor de Castro, a Villalcázar de Sirga, i el del tern de la Catedral de Lleida, que ocupa la primera vitrina immediata a la finestra. Teixits de Luccas i de Siena Ocupen les vitrines del mur de la dreta, a la porta d'entrada d'aquesta primera sala. El autors són d'acord que Luccas fou la pri- mera ciutat italiana on s'establiren els teixidors fugitius de Palermo, continuant-hi les industries que havien tingut a Sicilia, de les quals n'hi ha una petita mostra en aquestes mateixes vitrines. No obstant, ben aviat el caràcter dels draps luquesos s'assenyala per una notable modificació en els di- buixos, on apareixen motius radiants, entre'ls quals queden però elements del bestiari d'Orient, que no's esborren pas al llarg de tota l'Edat Mitjana. La presa de Luccas per Ugoccione delia Faggiole en 1314, produeix la dispersió dels tallers luque- sos, fundats pels escapats de Sicilia, especialitzant- se des d'aleshores, els que quedaren, en la produc- ció de robes decorades amb temes religiosos. En aquestes teles, de les quals en posseeix unes poques mostres la nostra col·lecció, hi trobem querubins amb ales radiants, àngels encensant o portant els instruments de la Passió i destacant-se damunt de camps sembrats d'estrelles, motius de 47 tabernacles o reliquiaris, voltats d'àngels vestits de llarga túnica, volant sobre un núvol, semblant de forma al que empleen els artistes de l'Extrem Orient en la seva representació simbòlica del cel. Siena féu també teixits amb temes religiosos, si bé no cal comfondre'ls amb els luquesos, per tal com els sienesos anaven destinats a suplir les brodadures dels vestuaris litúrgics. Els temes són generalment del Nou Testament, i en els més antics el dibuix ressurt per clar de- munt d'un fons obscur. La fabricació a Siena per- dura fins al segle xvii, i en la derrera època les fi- gures és dibuixen molt sovint per silueta només, en relleu, essent aquestos teixits desproveits de color. Teixits espanyols Ocupen les quatre sales següents i la primera part del corredor anexe a la darrera de les sales re- ferides. Per les col·leccions expresades es pot veure que els centres tèxtils hispano-aràbics seguiren produint després de l'invasió i dedicant-se al con- reu de la seda. Granada, entre les ciutats espanyo- les, es distingí fins al segle xiv en la fabricació de robes decorades amb els elements de la tradició aràbiga i els motius heràldics de corones, lleons i escuts, i més tard, amb els elements que venien d'Italia, per les noves corrents allí engendrades. Sevilla, centre d'importació del Renaixement a Espanya, en les darreries del segle xv i principis del xvi, sobrepujà a Granada en importancia textil, ocupant en els seus tallers milers d'operaris, de- dicats especialment a la producció de domassos; la de la seda era tant important, que obligà a una 48 llei prohibitiva de la importació d'aquest texti- lari a Espanya. Toledo arrivá també en aquest segle a ser un empori textil, observant-se arreu en la decoració els mateixos caràcters de l'art mudè- jar, en què es barrejen els elements de tradició aràbiga i els de la Renaixença d'Italia. A més de les ciutats ja dites, son d'esmentar Murcia i Va- lencia; posteriorment, ja en el segle xvii, es fundà una manufactura a Talavera de la Reina, que inspirà les seves decoracions en les de la ceràmica que allà es produía. Passat el segle xvii, marcant-se la decadencia ita- liana, i imposant França, amb les seves fàbriques lioneses, el gust a tota Europa, l'art dels teixits es- devéa Espanya absolutament francès; fundant-se a Cervera, sota la direcció de Joàn de Bouliere, de Nimes, una fàbrica de sedería, dedicada especial ment ais domassos. Les tres sales de la col·lecció de teixits espanyols són dedicades a les sedes, i a la industria especial dels teixits de llana, representada per nombroses mostres, algunes molt sumptuoses. La sala següent és ocupada principalment pels velluts, en els quals es troba més marcada la influencia del Renaixe- ment italià. En el corredor hi ha exposats els brocats. Són dignes d'esmentar algunes catifes de la col- lecció que ocupa el centre de la sala dels velluts. Hi ha exemplars mudèjars del segle xv, molt im- portants i algunes mostres de l'art del segle xvi en aquesta especialitat. Brocats italians, Teixits genovesos i florentins Ocupen el corredor anexe a la secció de brocats espanyols i ofereixen un cop d'ull esplèndid. 49 Gènova, ciutat de fortes tradicions comercials, brillà durant els segles xv i xvi com a productora de velluts; d'entre la seva producció sobressurten els de seda, llisos, de llarga pelussa, primorosa- ment teixits; els decorats es distingeixen princi- palment pel seus motius de reduides dimensions inspirats al principi en l'art d'Orient, i en les for- mes del Renaixement més tard. Florencia, tot i no essent molt poderosa en aquest ram, també tingué cert nom, és caracterís- tica la seva exornació, per quan les formes en són ja, des del segle xv, pròpiament italianes; això no és estrany tenint en compte que Florencia fou el focus creador de l'art del Renaixement i que al fundar-hi les primeres manufactures els teixidors palermitants fugits de Luccas, la preponderancia de l'art florentí en ple desenrotllament ofegà les corrents artístiques orientals que els teixidors lu- quesos hi havien aportat. Per això les flors i el bestiari dibuixats en els teixits de Florencia en gran abundor, són inspi- rats per un realisme viu, típic del Renaixement, contrastant amb les formes estilitzades dels al- tres centres que seguien d'aprop les tradicions orientals. Velluts i domassos de Venecia Aquesta importantíssima col·lecció de teixits gò- tics ocupa la gran sala a la qual dóna ingrés el co- rredor anterior. Venecia sobressurt entre les ciutats italianes en que havien establert tallers els fugitius de Luccas, a causa de les estretes relacions mercantils que la lligaven amb l'Asia. El seu port era el receptor de tots els teixits de la Persia, i llur expenedor 5o al mercat d'Occident. Per això, al produir, espe- cialitzant-se principalment en els velluts cisellats i en els domassos, hi aplica tots els motius florals que la Persia utilitzava, tals com la magrana i l'es- cardot, compostos dins de formes ogivals. Aquesta disposició esdevé característica dels ve- lluts i dels domassos venecians des del segle xv fins a la meitat del xvi, car el geni occidental (alesho- res en ple desenrotllament, mercès a l'afranqui- ment del formulisme bisantí) la transforma i la fa seva de tal manera que la solució artística aquí obtinguda arriba a influir, per un retorn curiós, en la propia inspiració oriental. El partit d'aquestes belles composicions deriva- des de l'arc d'ogiva, procedeix de dos elements; l'un arquitectònic i l'altre exornatiu. L'arquitec- tònic és el que subdivideix el camp en amples fran- ges arquejades, d'on brollen les flors estilitzades en forma de llança, que poden veure's en les esplèn- dides mostres de la col·lecció del Museu i que cons- titueixen l'element exornatiu. Un altre element s'hi afegeix posteriorment, l'anomenat de «ferroneríes», inspirat en les com- posicions avolutades dels reixats dels temples, pre- sidint cada voluta un floró central. Al segle XVI, tant en els teixits de formes ogivals com en els de ferros, les formes tendeixen a una confusió entre'ls elements que hem assenyalat. Les amples sanefes arquejades que constituïren l'element arquitectònic, així com les linies de les volutes, es compliquen amb una abundosa brotada de flors, la qual, torbant el prestigi dels motius centrals primitius, origina la fusió dels dos ele- ments en un arabesc continuat. A finals d'aquesta centuria, amb la confusió de 5i les formes, arriba una complicació dels elements decoratius propis del Renaixement, aportats per la preponderancia de Florencia, centre creador del moment. Teixits francesos Ocupen els corredors extrems de la secció, que comuniquen amb la sala anterior. La fabricació francesa de la seda data del segle xv, i si bé aquesta industria és desenrotllada a la ciu- tat de Lió, és pot dir que depèn artísticament de la Italia, i que els teixits francesos d'aquesta cen- turia i la següent es distingeixen poc dels italians, per quan la majoria dels obrers empleats en les manufactures lioneses provenen d'aquella nació. No obstant, en la època d'Enric IV comença a distingir-se i encara que no sia arribada la època de l'art pròpiament francès, les manufactures tex- tils prenen una gran volada, mercès a la obra del conreu de la seda, realitzada sota la protecció reial, per Olivier de Serres i Leffemas. Segueix a aquest desenrotllament, una invenció tècnica que contribueix notablement a caracterit- zar l'art del segle xvii ; és el teler del mestre veler lionèsDangon, que permet utilitzar fins a 2400 cor- des ensemps, amb la qual cosa es fa possible una complicació fins aleshores desconeguda. Aquesta invenció data de l'any i6o5, i amb ella es teixiren les mostres típiques de la època de Lluís XIII. Però si fins aquest temps l'art francès no s'havia alliberat de les influencies italianes, arribava amb el regnat de Lluís XIV el moment en què aixó havia d'esdevenir. El pintor Le Brun, vingut de Italia, encarregant-se de la direcció artística dels treballs destinats al Rei i a l'Estat, creà l'estil fran- 52 cès, acceptat per tothom en perfecta unitat, i ma- nifestat en els teixits d'una manera esplendorosa. En aquesta especialitat i aprofitant els mitjans del teler de Dangon,el dibuixant Revel, deixeblede Le Brun, crea l'art naturalista que distingeix allò que és pròpiament francès. Els motius florals, fins aleshores estilitzats segons les solucions del Re- naixement italià, esdevenen copies exactes de la natura; les siluetes que constituïen l'arabesc deco- ratiu, s'omplen del clar i obscur de la realitat, do- nant a la decoració de la obra de teler un caràcter que tota la Europa va seguir més tard. Dintre aquestos termes de la decoració realista es distingeixen els tres principals períodes de l'art del teixit francès, corresponents als regnats de Lluís XIV, Lluís XV i Lluís XVI. En temps del primer monarca, presenten grans motius florals, en ordenació que ressurt clara- ment damunt dels fons. No és l'arabesc continuat, sinó que el fons i el motiu constituiexen una agra- dosa alternació de buids i plens. En els motius apa- reixen les agrupacions de fruites i flors, en mig de fullatges moguts en opulenta ondulació barro- ca. Els colors són pàl·lids i suaus; els verds ten- dres i el malva juguen amb els blancs en clares harmonies. A mida que avança el temps, l'exornació ten- deix a enxiquir-se, desapareixent els fruits i les cistelles, per deixar el motiu floral gairebé exclu- siu, i la mida de la realitat. Aquesta reducció és una de les principals distintives de l'art del teixit durant el regnat de Lluís xv; l'altra, la ordenació d'aquests motius en línies verticals sinuoses, pa- ral*leles o contraries, sembrades de ramells. D'aquesta època són els teixits de gnst xinesc. que influiran notablement en la decoració. Madame de Pompadour, essent accionista de la Companyia 1! de les índies, que tenía relacions comercials amb rimperi de l'Extrem Orient, va posar de moda les «chinoiseries» de les quals apareixen algunes mos- tres en la col·lecció del Museu. ~ La característica del teixit en la època de Lluís XVI és una major reducció del motiu floral, que quasi esdevé minúscul, presentat en garlandes lli- gades amb llaços, al costat de les quals es troben utensilis diversos, com cistelles de flors, meda- lions, instruments de música i eines de jardineria, i disposat tot en trofeu. Alguna vegada apareixen figures de petits amorells jugant entre flors, així com aucells de rar plumatge; però, generalment, r trobem els elements descrits (dins de nombroses variants formals), repartits sobre un camp de franges verticals llises, a dos tons. A finals del regne, els descobriments d'Hercula- num i Pompeia posaren de moda els temes pinto- t rescos de les ruines i dels jardins, trobant-se les escenes, sovint amb figures, constituides en mo- tius que es repeteixen en sembrada damunt del camp llis. Afeblida notablement la producció textil fran- cesa durant la època de la Revolució, es desvetllà en el temps del Consulat i l'Imperi, amb una ins- piració novella, presa de l'Escola de David, que ^ s'abeurà en les tradicions antigues. El teixits d'aquesta època apareixen decorats amb simples corones imperials, branques de llorer i petites ro- sacies de forma clàssica. En la plenitut d'aquest art, vingué la invenció del teler Jacquart, que produí la revolució moder- na en la industria textil. ·^ i 54 á LES ARTS DEL METALL Deixant les darreres sales de la Secció de Tei- xitSj s'entra al Monetari, que hem descrit ja al fi- nal de la Secció Arqueològica, i amb ell comença la Secció de les Arts del Metall. Passant del Mone- tari al corredor destinat a l'exposició de reproduc- cions de les grans obres de l'especialitat, com les portes de bronze del Baptisteri de Florencia, per exemple, s'entra a les sales anexes, on es troba en primer lloc reunida la col·lecció d'Armes. Les armes Ocupa aquesta secció dues sales, la primera de les quals correspòn a les pesses dels segles xiv, xv i xvi. Hi figuren armes de defensa, d'atac, no mancant-n'hi de foc. És notable la col·lecció de ba- llestes i el casc aràbic del segle xiii, procedent de la col·lecció del Duc d'Osuna. Aiximateix ho és un mandoble del segle xiv que presideix la col·lec- ció de ballestes. En la segona sala s'han reunit les pesses per- tanyents als segles xvii, xviii i mitjans del xix, essent dignes d'esment la col·lecció d'espases de fa- nal. Entre'ls exemplars històrics, es conserven el ros del General Prim i el sabre del General Man- so. Completa el conjunt una molt notable col·lec- ció d'espasons de diverses èpoques i la serie d'ar- mes de la Milicia Nacional. 55 Els ferros En la sala immediata a la de les armes, s'ha ins- tal·lat la col·lecció de Ferros, que és avui una de les més notables de Catalunya, després de la de Sitges, formada per En Santiago Rusiñol^n son museu del Cau Ferrat. • Existí a Catalunya des de molt antic una indus- tria que amb sos procediments contribuí al desen- rotllament universal de la metalurgia. L'aparició de la. forja catalana, amb l'empleu d'una corrent continua d'aire obtinguda per altra d'aigua, do- nant el ferro maleable, assenyala un avenç consi- derable i deslliura aquest treball de la rutina pre- històrica. Les romanalles que s'han anat trobat de primitius forns anglesos i prussians, i els forns descrits pels metal·lurgistes migevals, són idèntics als de nostres fargues pirinenques, i en tots els països conserven el nom genèric de català, que significa la seva prioritat. Els ferros d'art catalans es caracteritzen per ha- ver-se enformat en el moment de major maleabi- litat del metall: els forjadors el tractaven com una materia flonja, deixant en el treball definitiu les martellades estampades en els ràpids moments creadors. En la cerrallería castellana la concepció primordial és la de modificar l'aspecte d'una ma- teria dura: cisellant, foradant i repujant els ferros com en els metalls preciosos i els bronzes. Una mena d'orfebreria en gran. La col·lecció del Museu permet estudiar les múl- tiples aplicacions d'un metall que'ls homes han empleat per sa defensa i per la ornamentació de la casa i de la persona. En aquest conjunt de pes- ses de ferro trobarem en nombrosos exemplars 56 l'objecte usual forjat, repujat, modelat i cisellat, segons la necesitat o el gust de cada època. Gal notar que cada un d'aquests exemplars procedeix sempre d'una forma anterior i s'emparenta neta- ment a les produccions del període precedent, in- fluint a la vegada sobra les creacions de les èpoques posteriors. Se segueix en els objectes d'ús corrent les trasformacions que hi aporten de edat en edat les maneres de viure dels homes, de tal manera que sobre una forma tradicional notarem les modi- ficacions lentes, gairebé insensibles, que refereixen, per exemple, una clau gòtica a les precioses claus de maridatge, sobre les quals els cerrallers del se- gle XVIII han prodigat els cisellats més delicats. Aquesta persistencia de les formes podem notar- la en els candelers i canalobres pera la il·luminació de nostres esglesies. Els del segle xiii no's distin- geixen dels romànics, apareixent més complicats al segle següent, arribant-s'hi a fer, a la quinzena centuria i durant la setzena, jòcs i articulacions que permeten estirar-los fins quasi doble alçada, presentant aleshores un plat inferior o recollidor de cera, a voltes repujat amb gran traça, amb un grup de brocals en nombre de tres o quatre abaix i al cimal, sostinguts per braços curts. La fermesa del dibuix, la seguretat de la tècnica i el noble re- partiment de la decoració, que són les qualitats característiques de les belles pesses de ferro forjat, es poden admirar en els nostres canalobres que a voltes adquiriren grandioses proporcions, fins qua- si a dos metres, presentant-se'n durant el segle xiv i XV d'enriquits amb varietat de fullatges i flors que'ls fa semblar branques d'un grandiós arbre me- tálic. Acostumen a presentar-se sostinguts per tres peus corbats o formant genolleres i rematant en 5? expansions aplanades. Són molt característics, com dels segles xv i xvi, uns canalobres amb pe- tita corona de llum i una safata o bassina, ben semblant a les de llautó, fent de sota-copa. Tots aquests objectes acostumen a presentar al cimal una punta o broc per sostenir el ciri pasqual. Són també dignes, d'esment en aquesta colecció els picaportes dels segles xv i xvi i els grans bra- sers del segle xvii. que serviren per a la calefacció de la Sala de Gent de la casa, comunal de Bar- celona. La orfebrería La sala dels ferros dóna ingrés a la Secció d'Or- febrería, principalment religiosa, on es conserva una magnífica col·lecció de creus, en la qual figu- ren exemplars notabilíssims dels segles xii al xviii. Entre aquests són especialment notables la se- rie d'exemplars romànics, presidits cronològica- ment per un exemplar de fusta recobert de llautó. Són aquestes creus, decorades amb esmalts fets pel procediment de Limoges, i amb gemmes de colors, una mostra ben eloqüent de la orfebreria catalana en aquesta època de l'Edat Mitjana. Des del segle v s'usaren les creus dites estació- nals o processionals, emplaçades al costat esquerre de l'altar, mentre el sacerdot celebrava el Sant Sa- crifici. Eren dels més estimats metalls i enriqui- des amb repujats, cisellats, pedreria i plaques d'ivori rellevades. Aquestes creus sols les conei- xem per referencies documentals. Les que hi ha al Museu comencen al període romànic i són de variades dimensions : des de les que's col·locaven sobre les custodies, de curtes mi- des, fins les anomenades creus chorals que a voltes 58 arriben a fer dos metres d'alçada, hi ha diverses mides intermiges. Les formes són també variables: l'equilateral o grega, la llatina o immissa, la gam- mata, la patada, la patriarcal i la potenciada. Es curiós veure-hi el Crucifix pintat, de relleu o esculturat, veient-se'n de les materies més dife- rents, així en metalls com en fustes. Apareixen també les creus processionals amb el Crist vestit o de majestat, decorades amb esmalts aplicats al foc sobre les plaques metàl·liques. Almenys des del segle xi es feien de fusta, xa- pades de metall. N'és un model la creu d'altar i processional de la parroquia de Riells, feta de fusta amb xapes de plata, que pot atribuir-se certament al segle xii. Durant el segle ix es pot assegurar que desapa- reixen quasi absolutament les creus pensi/s. En les creus veritablement romàniques, si exceptuem les que com a planxa devien anar aplicades sobre al- gún altre objecte, acostuma a haver-hi una punta inferior o un troç d'espigó que va aprimant-se i que permet emmetxar-les al damunt de l'altar o del bancal. Des del segle xíi comencen a aparèixer al- guns pedestals o peus per aguantar les creus d'al- tar; essent poc anterior l'ús d'una verga, per sosté- nir-hi alçada la creu que anava a les processons, puix abans es portaven senzillament a la mà. La serie d'exemplars gòtics dels segles xiv i xv, és també molt notable, essent especialment dignes d'esment dos exemplars exposats en les dues vi- trines centrals, de les quals no es coneix la proce- dencia. La serie del Renaixement ve presidida per la magnífica creu d'estil plateresc que s'atribueix al cèlebre orfebre castellà Juan de Arfe. 59 Alguns cofrets esmaltats i altres pesses de caràc- ter litúrgic completen la col·lecció, a la qual s'han afegit els cofrets de joies, de caràcter profà, que pos- seeix el Museu; n'hi ha de fusta, adornats de pasta o recoberts de planxes de llautó estampades, i diver- sos d'entre ells porten inscripcions amoroses en català. En els murs ha estat reunida una col·lecció de reproduccions fotogràfiques de les principals obres d'orfebreria catalana, escampades als tresors dels grans temples; o bé formant part d'altres col dec- cions. * * * Sortint de la secció d'Orfebreria s'entra a la sala d'Empuries, per rependre el corredor on hi ha instal·lada la petita secció d'instruments musb cals, ocupant la resta una col·lecció de reproduc- cions de metaliisteria. En aquest corredor es troba la porta que dóna ingrés a la Biblioteca. 60 BIBLIOTECA ESPECIAL D'ART I ARQUEOLOGÍA Aquesta Biblioteca fou fundada al fusionar-se els Museus Provincial i Municipal sota'l patronat de l'actual Junta de Museus de Barcelona. Els volums ingressats fins ara, i que augmenten amb rapidesa per les continues adquisicions que es vénen fent, són 2.660, als quals s'han afegit darrerament els 700 de la biblioteca numismàtica Vidal i Quadras, donada generosament al Museu pels hereus del distingit numismàtic. Aquest donatiu, unit al fons de bibliografia nu- mismàtica que posseía la Biblioteca, la posa avui en el lloc d'una de les més importants d'Espanya en aquesta especialitat. Actualment, amb un esforç molt lloable de part de la Junta de Museus, s'han començat els treballs del repertori gràfic, dedicat especialment als mo- numents de Catalunya, i en general a tots aquells documents que poden interessar als artistes i als industrials d'art. Les proves fotogràfiques reuni- des fins avui en aquest repertori gràfic sumen al- guns milers, essent una de les principals seccions la de l'escultura romànica catalana, que és prop de constituir un corpus complet. Aquests exemplars han estat interinament tras- lladats a la Junta de l'Exposició Internacional d'Industries Elèctriques, com a base de formació d'un corpus de la riquesa artística d'Espanya, que 61 figurarà en el certament projectat, ingressant des- prés tots els documents a la Biblioteca. La Biblioteca del Museu començarà aviat la ordenació, classificació i instal·lació adequada de les magnífiques col·leccions de dibuixos i gravats que el Museu posseeix, els nuclis principals de les quals són la col·lecció Casellas (dibuixos) i la col- lecció Andreu (gravats). Posseeix la Biblioteca, entre algunes edicions interessants, els volums de passantía del Gremi de Argenters de Barcelona, que abarquen els exercicis de mestratge des del segle xvi al xviii, junt amb una col·lecció de documents i dibuixos del Gremi de Mestres Dauradors. La Biblioteca és oberta cada dia, inclosos els de festa, de déu a una, exceptuant solament els dilluns. 6a TAULA Págs. Nota històrica dels Museus públics de Barce- lona 5 Divisions generals del Museu lo La Escultura comparada 11 La Pintura i l'Escultura 13 Pintura i Escultura romàniques 13 La Pintura gòtica i5 La Escultura gòtica 17 Pintura i Escultura del segle xvi 18 La Sala Viladomat 19 La Pintura Espanyola 20 Pintura italiana i flamenca 20 La Sala Flaugier 21 Els pintors del segle xix 22 Les diverses escoles espanyoles 29 La pintura i l'escultura estrangeres 29 L'escultura moderna 30 La Secció Arqueològica 31 Prehistoria 31 Secció ibèrica, grega i romana 31 Sala d'Empuries 32 El Monetari 33 L'Art decoratiu 34 La ceràmica i la vidriería 34 Els vidres 37 Els cuiros 37 Les arts tèxtils 38 Els estampats 39 Les puntes 39 Els galons 40 63 Pàgs. Els brodats 40 Els teixits 43 Teixits coptes 43 Teixits aràbics 46 Teixits de Luccas i de Siena 47 Teixits espanyols 48 Brocats italians, Teixits genovesos i florentins. 49 Velluts i damassos de Venecia 5o Teixits francesos 52 Les arts del metall 55 Les armes 55 Els ferros 56 La orfebreria 58 Biblioteca especial d'Art i d'Arqueologia. . . 61 Taula 63 64 MUSEUS D'ART I D'ARQUEOLOGIA PLANTA A LTA DE BARCELONA h }\ o' ^h MUSEUS D'ART I D ' A RQ U EO LO G1A PLANTA BAIXA DE BARCELONA MUSEUS D'ART I D'ARQUEOLOGIA DE BARCELONA OBRES PUBLICADES PER LA ILTRE. JUNTA TÈCNICA DE EXPOSICIONS I MUSEUS, I PER LA ILTRE. JUNTA AUPÒNOMA DE BELLES ARTS. ■ ^ . Catálogo de la Primera Exposición General de Bellas Ar« ^tes.--^Barcel0riaj i&gi;. ® Catálogo de la Exposición de ínidustrias Artísticas.—Bar- celona, 1892;. CatàíogÒ de la segunda Exposición de Bellas Artes.—Bar- celona, 1894.. Catálogo de la tercera Exposición de BeBàs Artes e Indus- trias Artísticas.—Barcôlona, 1896. a Catálogo de lá cuarta Exposición de Bellas Artes e Indus- trias Artísticas.—-Barcelona, 1898. Catálogo de la Exposicíóh de Árté Antiguo.— Barcelona, ; Catálogo de la V Exposición Internacional de ArtCií^ Bar- ■ _ celona,: 1907.- . ^Catálogo del Museo de Bellas Artes de Barcelona.—Bárce- ■ lona,_r9ó&.; Catálogo de la sección de tejidos, bordados y encajes del Museo de Barcelona.--^ Barcefónáj 1906. Catálogo de la Exposición de Retratos y dibujos antiguos s ymodernos.—Barcelona^ Í91Ó, Batálogo de laVI Exposición Internacional de Arte.Bar- celona, 1911. ■■ La coleceió Pascó.— Dictamen referent al .mêrlt, valòr i /r con- veniencia d'adquirir la coleceió de teixits esmentada, redactatf^^^ llf Ry pels vocals de la litre. Junta de Museus de Barcelona^D. li Cabot, D. M. Rodriguez CodoTá i D. Geroni Martorell. celona, 1913. Inventario de la colección BatUó.—Barcelona, 1914^ ^pOLTVA PE ¿VILANOVA» - ÏMPRESSOR^^ Si. - ~î®ï^§gSf' ' .ïssar-Ms, , ' CasanoTía, 169 »'^el6fon 7859 C "■ . -s^-- BARCELONA % ' V- ^'-t/í* reu : o 50 í#f Conté també la secció de teixits una col·lecció LES ARTS TÈXTILS important de brodats, una de puntes i una de galons. ELS ESTAMPATS Aquesta col·lecció, formada pels fons importan- l'ordre de de les col·leccions, tíssims de les col·leccions Guiu i Pascó, i per algú- Seguint disposició al deixar la galeria que ocupa la dels s'en- nes altres adquisicions i donatius, és avui, sens cuiros, tra al corredor on estàn les d'Estampats dubte, una de les primeres que és troben reuni- exposades Cert hi i Puntes. Els el des els Museus d'Europa. que man- estampats ocupen primer troç i en molt aquelles de antiguitat que han certament, no són importants; no deixa, quen pesses gran una mostra del xiv i una donat nom als Museus de Berlin, de Londres, de però, d'haver-hi segle del bells Lyon, però amb tot i la relativa manca d'exem- XV, alguns exemplars del xvi i una més n'hi ha), completa serie dels xvii, xviii i xix. Algunes de plars d'aquesta categoria (ja que alguns de Barcelona ofereix historial del tei- les pesses corresponen al el Museu un primer període industrial xit dels més complets i abundants. Sobressurt es- de Barcelona, de les darreries del segle xviii. pecialment entre les millors col·leccions europees la del nostre Museu, per reunir una serie quasi des- coneguda de teixits espanyols. La historia d'aquest LES PUNTES Art a Espanya caldrà, des d'ara, venir-la a fer al Museu de per mostres dustries na segles XIV i XVI, XVII i b No hi ma pals empori les manufa Renaixeme copte dels aràbic d'Es de les influ del seu lloc