GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Disposicions generals – Ordenances i modificacions ORDENANÇA Aprovació definitiva de l'Ordenança per la qual es fixen els criteris d'accés, circulació i estacionament de vehicles en la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i es promou una mobilitat sense emissions. ANUNCI EXP. Núm. 22SD0093O El Plenari del Consell Municipal, en sessió celebrada el 27 de gener de 2023, ha aprovat definitivament l'Ordenança per la qual es fixen els criteris d'accés, circulació i estacionament de vehicles en la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i es promou una mobilitat sense emissions, adoptant l'acord que es transcriu literalment en la seva totalitat i que inclou el text íntegre: Resoldre les al·legacions formulades durant el període d'informació pública de l'aprovació inicial de l'Ordenança per la qual es fixen els criteris d'accés, circulació i estacionament de vehicles en la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i es promou una mobilitat sense emissions, de conformitat amb l'informe tècnic de resposta d'al·legacions de data 12 de gener de 2023, que es dona per reproduït i que s'incorpora a aquest acord a efectes de motivació. Aprovar-la definitivament d'acord amb el text articulat que consta a l'expedient. Publicar el present acord així com el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Província, en la Gaseta Municipal i en el web de l'Ajuntament. Notificar aquest acord als interessats als efectes oportuns. Contra aquest acord que és definitiu en via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent al d'aquesta publicació. No obstant, es pot interposar qualsevol altre recurs que es consideri convenient. Barcelona, dia 17 de febrer de 2023. La secretària delegada de Medi Ambient i Serveis Urbans, Sara de Roa López. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 ORDENANÇA PER LA QUAL ES FIXEN ELS CRITERIS D'ACCÉS, CIRCULACIÓ I ESTACIONAMENT DE VEHICLES EN LA ZONA DE BAIXES EMISSIONS DE BARCELONA I ES PROMOU UNA MOBILITAT SENSE EMISSIONS Sumari Preàmbul Capítol 1 Disposicions generals Article 1. Objecte Article 2. Finalitat Article 3. Corresponsabilitat Article 4. Àmbit d'aplicació Article 5. Definicions Capítol 2 Protecció de la qualitat ambiental Article 6. La qualitat de l'aire com a bé jurídic protegit Article 7. La mitigació dels impactes del canvi climàtic, la transició energètica i la qualitat ambiental Article 8. Vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica i mitigació dels impactes del canvi climàtic a Barcelona Capítol 3 Mesures d'intervenció administrativa Article 9. Mesures generals de circulació Article 10. Mesura de restricció del trànsit Article 11. Mesura de restricció relativa a l'estacionament Article 12. Casos d'excepcionalitat Article 13. El Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions Article 14. Exempcions a les mesures de restricció d'accés i la circulació de vehicles més contaminants a la Zona de Baixes Emissions Article 15. Autoritzacions d'accés i circulació a la Zona de Baixes Emissions Article 16. Sistema de control Article 17. Senyalització Article 18. Seguiment dels efectes de l'establiment de la Zona de Baixes Emissions Capítol 4 Règim sancionador Article 19. Procediment sancionador Article 20. Infraccions i sancions Disposició addicional única. Col·laboració amb altres administracions públiques, organismes i entitats Disposició transitòria primera. Règim transitori aplicable als titulars dels vehicles que els sigui d'aplicació l'article 15.1.c.i. Disposició transitòria segona. Aplicació retroactiva del règim sancionador Disposició derogatòria única. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Disposició final primera. Requeriments del Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona Disposició final segona. Habilitació per modificar els annexos Disposició final tercera. Entrada en vigor Annex 1. La Zona de Baixes Emissions de Barcelona Annex 2. Vehicles més contaminants Annex 3. Nombre màxim anual d'autoritzacions diàries d'accés i circulació a la Zona de Baixes Emissions. Annex 4. Vehicles singulars segons criteris d'utilització i que poden obtenir una autorització d'accés i circulació a la ZBE Annex 5. Vehicles les persones titulars dels quals poden obtenir les autoritzacions previstes a l'apartat 1.c (i) de l'article 15 per trobar-se pròximes a l'edat de jubilació. Preàmbul 1. L'Acord de París de 2015 fou adoptat en el marc de la Convenció de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic, a la COP 21, el 12 de desembre de 2015. Aquest tractat internacional té per objecte reforçar la resposta mundial a l'amenaça del canvi climàtic. L'article 7 de l'Acord de Paris estableix l'objectiu mundial relatiu a l'adaptació, que consisteix en enfortir la resiliència i reduir la vulnerabilitat al canvi climàtic amb la finalitat de contribuir al desenvolupament sostenible i aconseguir una resposta d'adaptació adequada, recollit també com a principi rector a l'article 2 de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica. En aquest mateix article es reconeix que l'adaptació és un repte mundial que incumbeix a tothom, amb dimensions locals, subnacionals, nacionals, regionals i internacional, i el que és més important: que un increment dels nivells de mitigació pot reduir la necessitat d'esforços addicionals d'adaptació. En el mateix marc de les Nacions Unides, la Declaració de l'Assemblea General de les Nacions Unides de 25 de setembre de 2015, per la qual s'adopta l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible, concreta els 17 objectius de desenvolupament sostenible i les 169 fites de caràcter integrat, que conjuguen les tres dimensions del desenvolupament sostenible: econòmica, social i ambiental. L'Agenda 2030 és un pla d'acció que, entre d'altres coses, vol protegir el planeta de la degradació ambiental i engegar mesures urgents per reduir els impactes del canvi climàtic, amb l'objectiu que el planeta pugui satisfer les necessitats de les generacions actual i de les futures. Aquesta declaració estableix que totes les organitzacions públiques, privades i civils dels Estats signants de la declaració han d'implementar el pla d'acció que representa l'Agenda 2030. A la 24a Conferència de les Parts de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic, celebrada el desembre de 2018 a Katowice, es van acordar les regles que permeten fer operatiu l'Acord de París. Les parts d'aquest Acord assumeixen la responsabilitat de transformar la seva economia i la seva societat per complir els objectius que han ratificat; entre ells l'Estat espanyol. Per a la implementació de l'Acord de París, l'any 2020 els països es van obligar a presentar nous compromisos de reducció d'emissions, més ambiciosos, per 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 respondre a l'emergència climàtica i tancar la bretxa que hi ha entre els compromisos del 2015 i l'objectiu de l'1,5 ºC. Respecte al CO2, la Unió Europea s'ha dotat d'un marc jurídic ampli que li ha de permetre mantenir-se a l'avantguarda en la transició i complir els objectius de reducció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle el 2030. Així mateix, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la contaminació de l'aire com un important risc mediambiental per a la salut i considera que la disminució dels nivells de pol·lució atmosfèrica poden reduir la càrrega de morbiditat derivada d'accidents cerebrovasculars, càncers de pulmó i pneumopaties cròniques i agudes, entre elles l'asma. A la Unió Europea ha estat un objectiu principal la millora de la qualitat ambiental des de la Directiva 96/62/CE del Consell, de 27 de setembre de 1996, sobre avaluació i gestió de la qualitat de l'aire ambient, fins les vigents Directiva 2004/107/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de desembre de 2004, relativa a l'arsènic, el cadmi, el mercuri, el níquel i els hidrocarburs aromàtics policíclics en l'aire ambient i, particularment, la Directiva 2008/50/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l'aire ambient i a una atmosfera més neta en Europa (que regula els contaminants partícules en suspensió, òxid de sofre i nitrogen, monòxid de carboni, plom i ozó, entre altres). A l'Estat espanyol, l'article 45.1 de la Constitució espanyola reconeix que tothom té el dret a disposar d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure de conservar-lo. Així mateix, en l'article 43.1 es reconeix el dret a la protecció de la seva salut. Sectorialment, pel que fa a la qualitat de l'aire, cal destacar el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire, que transposa a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2008/50/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l'aire ambient i a una atmosfera més neta en Europa, de conformitat i a l'empara de la Llei bàsica 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera. Aquest Reial decret té per objecte, entre d'altres definir i establir objectius de qualitat de l'aire, amb la finalitat d'evitar, prevenir i reduir els efectes nocius de les substàncies esmentades sobre la salut humana, el medi ambient en el seu conjunt i altres béns de qualsevol naturalesa. En relació amb la regulació de la mitigació dels impactes del canvi climàtic, resulta del tot rellevant, la recent Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica. Aquesta llei bàsica té per objecte assegurar el compliment, per part d'Espanya, dels objectius de l'Acord de París, adoptat el 12 de desembre de 2015, signat per Espanya el 22 d'abril de 2016 i promoure l'adaptació als impactes del canvi climàtic i la implantació d'un model de desenvolupament sostenible, entre d'altres. Pel que fa a Catalunya, en un sentit genèric, l'Estatut d'Autonomia de Catalunya (article 27) estableix el dret de totes les persones a viure en un medi equilibrat, sostenible i respectuós amb la salut, i també el dret a la protecció davant les diferents formes de contaminació. A la vegada, estableix el deure de totes les persones de col·laborar en les actuacions que tendeixin a eliminar les diferents formes de contaminació, amb l'objectiu de mantenir-lo i conservar-lo per a les generacions futures. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 A nivell municipal, la pròpia Ordenança del medi ambient de Barcelona, de 25 de febrer de 2011, ja regula els drets i deures de les persones de la ciutat en relació amb la qualitat de l'aire, entre d'altres, i té com a finalitat la preservació, la protecció, la restauració i la millora de la qualitat ambiental. No obstant, tant aquella Ordenança com l'Ordenança de circulació de vianants i de vehicles de Barcelona, de 27 de novembre de 1998; resultaven insuficients a l'hora de regular la mesura de restricció de la circulació, ja que calia un instrument que incorpori una visió estratègica i global. En aquest marc i atesa la contaminació atmosfèrica que pateix l'Àrea Metropolitana de Barcelona, l'Ajuntament va aprovar l'Ordenança relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Barcelona amb l'objectiu de preservar i millorar la qualitat de l'aire, en la sessió del Plenari del Consell Municipal de 20 de desembre de 2019. Aquesta Ordenança va entrar en vigor l'1 de gener de 2020. Mentrestant, durant el 2021, l'OMS aprova unes noves Directrius mundials sobre la qualitat de l'aire: partícules en suspensió (PM2.5i PM10), ozó, diòxid de nitrogen, diòxid de sofre i monòxid de carboni. Les Directrius aporten proves clares del mal que la contaminació de l'aire infligeix a la salut humana en concentracions encara més baixes del que se suposava fins ara. Les directrius recomanen nous nivells de qualitat de l'aire, més estrictes, per protegir la salut de les poblacions mitjançant la reducció dels nivells dels principals contaminants de l'aire, alguns dels quals també contribueixen al canvi climàtic. En aquest context internacional i europeu, en relació amb la regulació de la mitigació dels impactes del canvi climàtic, l'Estat espanyol ha aprovat la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, de caràcter bàsic en la seva gran majoria. Aquesta Llei té per objecte assegurar el compliment, per part d'Espanya, dels objectius de l'Acord de París, adoptat el 12 de desembre de 2015, signat per Espanya el 22 d'abril de 2016 i promoure l'adaptació als impactes del canvi climàtic i la implantació d'un model de desenvolupament sostenible, entre d'altres aspectes. Per tot això, es fa necessària l'aprovació d'una nova Ordenança de restricció de la circulació de determinats vehicles a la Zona de Baixes Emissions de la ciutat de Barcelona, que incorpori els nous requeriments internacionals i els propis de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica. 2. La Declaració d'Emergència climàtica i ambiental del Parlament Europeu, de data 28 de novembre de 2019 "declara la situació d'emergència climàtica i mediambiental; demana a la Comissió, als Estats membres i a tots els agents mundials que adoptin urgentment les mesures concretes necessàries per combatre i contenir aquesta amenaça abans que sigui massa tard, i manifesta el seu propi compromís al respecte". La Carta Europea de Salvaguarda dels Drets a la Ciutat, aprovada a Saint Denis l'any 2000, estableix el dret dels ciutadans i ciutadanes al medi ambient i l'obligació de les autoritats municipals d'adoptar polítiques de prevenció de la contaminació i de controlar el trànsit automobilístic, tot respectant el medi ambient i encoratjant l'ús de vehicles no contaminants (articles XVIII i XX). 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 L'Estatut d'Autonomia de Catalunya (article 84.2) preveu que els governs locals de Catalunya tenen competències pròpies, en els termes que determinin les lleis, sobre la circulació i els serveis de mobilitat (lletra h) i sobre la formulació i la gestió de polítiques per a la protecció del medi ambient (lletra j). Pel que fa al règim general, l'article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, així com l'article 66.3 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, estableixen que els municipis han d'exercir competències, en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes, en les matèries de medi ambient urbà, i específicament de protecció contra la contaminació atmosfèrica en les zones urbanes, i de trànsit i estacionament de vehicles i mobilitat, que inclou l'ordenació del trànsit de vehicles i persones en les vies urbanes. Pel que fa a la normativa sectorial, l'article 16.4 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, estableix que les entitats locals, en l'àmbit de les seves competències, poden elaborar els seus propis plans i programes, amb la finalitat de complir els nivells establerts en la normativa corresponent, i els permet d'adoptar mesures de restricció total o parcial del trànsit, entre les quals s'inclouen les restriccions als vehicles més contaminants, a certes matrícules, a certes hores o en certes zones, entre altres. L'article 7 del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, atorga als municipis la competència de restringir la circulació a determinats vehicles en vies urbanes per motius mediambientals (lletra g), i l'article 18 d'acordar, pels mateixos motius, la prohibició total o parcial d'accés a parts de la via, amb caràcter general, o per a determinats vehicles, o el tancament de determinades vies. L'article 3.3 del Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire, imposa a les entitats locals l'obligació d'adoptar les mesures necessàries per garantir que les concentracions dels contaminants regulats no superin els objectius de qualitat de l'aire i per a la reducció de les concentracions, en particular mitjançant l'aprovació de plans de millora de qualitat de l'aire i de plans d'acció a curt termini. La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, estableix a l'article 1 que L'Administració General de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, en l'àmbit de les seves competències respectives, han de donar compliment a l'objecte d'aquesta Llei, i han de cooperar i col·laborar per a la seva consecució. En concret, l'article 14 prescriu que tots els municipis de l'Estat espanyol de més de 50.000 habitants, els territoris insulars i els municipis de més de 20.000 habitants que superin els valors límits de contaminants regulats per la normativa de referència hauran d'adoptar, abans de l'any 2023, l'establiment d'una Zona de Baixes Emissions dins del seu terme municipal. L'obligació establerta al citat article 14, desenvolupat pel Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel que es regulen les zones de baixes emissions (BOE núm. 311, de 28 de desembre de 2022), té caràcter de llei bàsica i segueix la mateixa línia que d'altres instruments aprovats pel Govern espanyol: el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica (PNCCA), de 27 de setembre de 2019, el Pla Nacional Integrat 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 d'Energia i Clima 2021-2030 (PNIEC), de 20 de gener de 2020, i la Declaració d'Emergència Climàtica i Ambiental, de 21 de gener de 2020. A Catalunya, la Generalitat, els ens locals, les organitzacions i els agents socials i econòmics van subscriure recentment l'Acord per a la millora de la qualitat de l'aire a Catalunya, que s'inclourà al nou Pla de millora de la qualitat de l'aire de Catalunya, i on les parts signants acorden fer un pas endavant i assumir el compromís de treballar per implementar una Zones de Baixes Emissions a tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants abans d'acabar l'any 2025, amb un model general comú adaptable a les diferents realitats territorials, socials i ambientals dels municipis, esdevenint una oportunitat de generalització, encara més gran, de les Zones de Baixes Emissions. Actualment segueix en vigor el Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire a les zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric, aprovat pel Govern de la Generalitat mitjançant l'Acord GOV/127/2014, de 23 de setembre. En l'àmbit metropolità, el 2017 es va aprovar el Programa metropolità de mesures contra la contaminació atmosfèrica amb l'objectiu de concretar mesures estructurals per poder-les executar a curt i a mig termini. El 21 de maig de 2019 el Consell Metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona aprova el Reglament de registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions; Reglament que va ser modificat per acord del Consell Metropolità en sessió celebrada el 29 de setembre de 2020 (BOPB de 07-01-2020 i correcció d'errades BOPB 13-01-2021). Concretament, a la Zona de Qualitat de l'Aire (ZQA) 1, on pertany la ciutat de Barcelona, històricament s'han registrat superacions dels valors límit de diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió amb diàmetre inferior a 10 micres (PM10). Per aquesta raó, la Generalitat de Catalunya la va incloure en la Zona de protecció especial de l'ambient atmosfèric mitjançant el Decret 226/2006, de 23 de maig de 2006; pel qual es declaren zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric diversos municipis de les comarques del Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat per al contaminant diòxid de nitrogen (NO2) i per a les partícules PM10; es dóna així compliment a la Llei 22/1983, de 21 de novembre, de protecció de l'ambient atmosfèric, que, a més, exigeix en aquesta zona la formulació d'un pla d'actuació amb mesures per revertir la situació. Pel que fa al règim especial de Barcelona, l'article 103 primer de la Carta municipal de Barcelona estableix, al seu torn, que l'adopció de mesures de prevenció, control i correcció de la contaminació atmosfèrica és una àrea d'actuació pròpia de l'Ajuntament de Barcelona (lletra a). A més, l'article 93 disposa que és competència pròpia de l'Ajuntament de Barcelona l'ordenació del trànsit de persones i vehicles, i això inclou la vigilància i la sanció de les infraccions a totes les vies urbanes. Al seu torn, l'article 18.1 de la Llei 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el règim especial del municipi de Barcelona, disposa que l'Ajuntament regula mitjançant les ordenances municipals corresponents els diferents usos de les vies i estableix les modalitats i els procediments per a l'ordenació, vigilància, control del trànsit de persones, animals i vehicles, amb la finalitat d'harmonitzar els diferents usos i fer- los compatibles de forma equilibrada amb la garantia de la seguretat viària, la mobilitat i fluïdesa del trànsit, la protecció del medi ambient i la protecció de la integritat dels espais públics i privats. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 En el marc municipal s'adopta el Pla Clima de Barcelona 2018-2030 pel que es dona resposta a un dels compromisos adquirits en el Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l'Energia signat el 2017. Un Pla coproduït per centenars d'organitzacions de la ciutat, i mitjançant el qual es reforcen moltes de les mesures que ja s'estan portant a terme i se'n enceten moltes d'altres. Després d'un any de la posada en marxa del Pla Clima, el 15 de gener de 2020, la ciutat de Barcelona aprova per Plenari, com a mesura de Govern, la Declaració d'emergència climàtica i accelera un seguit de canvis que comprometen tots els agents de la ciutat. Les evidències científiques irrefutables i els efectes de la crisi climàtica global que ja s'estan patint porten a actuar de manera urgent i contundent. Així doncs, la declaració d'emergència climàtica reforça i accelera l'execució d'algunes de les accions ja apuntades en el Pla Clima i n'afegeix de noves, a més de fer un pas endavant i ampliar els objectius de ciutat relacionats amb la lluita front el canvi climàtic. Els efectes més destacats del CO2com a contaminant atmosfèric són l'aparició de canvis climàtics i la intensificació de l'efecte d'hivernacle. En el Pla de mobilitat urbana de Barcelona 2024, aprovat pel Plenari del Consell Municipal el 23 de desembre de 2022, s'estableixen les prioritats en matèria de mobilitat i es promouen els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic amb l'objectiu de situar els nivells de contaminació atmosfèrica per sota dels límits que marca la legislació europea. Atès el caràcter transfronterer de la contaminació atmosfèrica i la planificació que es desenvolupa a diferent escala, el 6 de març de 2017 va tenir lloc la 1a Cimera per a la millora de la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona, que va derivar en un acord institucional entre la Generalitat de Catalunya, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona, amb l'objectiu, entre d'altres, de reduir en els 15 anys següents un 30% de les emissions a l'atmosfera de contaminants d'efecte local, principalment l'NO2i les PM10. Aquest acord va ser refermat en la 2a i 3a Cimera, el 25 de març de 2019 i el 18 de març de 2022, respectivament. En matèria concreta de salut pública, l'article 27.2 de la Llei estatal 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, disposa que les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències han de protegir la salut de la població mitjançant activitats i serveis que actuen sobre els riscos presents en el medi ambient i en els aliments, a l'efecte de desplegar els serveis i les activitats que permetin la gestió dels riscos per a la salut que puguin afectar la població. A Catalunya, l'article 6.3 de la Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública, estableix que les administracions públiques competents en matèria de salut pública han de proporcionar les prestacions en aquesta matèria, entre les quals està la promoció i protecció de la salut i la prevenció dels factors de risc derivats de l'aire i l'aigua i dels aspectes mediambientals que puguin repercutir en la salut de les persones (lletra a), i l'article 68.1 de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, atorga competències als ajuntaments per prestar els serveis sanitaris necessaris per a donar compliment a les seves responsabilitats en relació amb obligat compliment de les normes i els plans sanitaris relatius al control sanitari del medi ambient, que inclou en primer terme la contaminació atmosfèrica (lletra b). 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Finalment, és rellevant destacar que actualment l'Ajuntament de Barcelona estableix mecanismes de coordinació i col·laboració administrativa amb les diverses administracions competents en l'àmbit en qüestió, per tal de dur a terme accions conjuntes de senyalització i informació de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, així com amb d'altres municipis que també disposen d'una Zona de Baixes Emissions actives o són limítrofes amb el terme municipal de la ciutat de Barcelona. 3. Quant a l'estructura i contingut, aquesta Ordenança consta de quatre capítols, vint articles, una disposició addicional, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria, tres disposicions finals i cinc annexos. El capítol 1 conté les disposicions generals de l'Ordenança: l'objecte i la finalitat, la corresponsabilitat de l'Administració i la societat en la conservació i protecció de l'ambient atmosfèric, l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança i les definicions dels conceptes més rellevants a efectes de l'Ordenança. El capítol 2 estableix els aspectes generals relatius a la protecció de la qualitat de l'aire com a bé jurídic protegit i a la mitigació dels impactes del canvi climàtic, l'impuls de la transició energètica i la funció de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica i mitigació dels impactes del canvi climàtic a Barcelona. El capítol 3 regula les mesures d'intervenció administrativa, concretades en la prohibició d'accés i circulació dels vehicles més contaminants a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, la restricció de l'estacionament, els casos d'excepcionalitat i el Registre metropolità; així mateix aquest capítol regula el règim d'exempcions i d'autoritzacions específiques per a determinats casos especials; també es refereix al sistema de control, la senyalització de la ZBE i, finalment, al seguiment i avaluació dels efectes de l'aplicació de les dites mesures. I el capítol 4 regula el règim sancionador, d'acord amb el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre (LTSV), que és la norma de rang legal que li dona cobertura. De la part final de la norma, en destaca la disposició addicional única, que es refereix a la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona amb les altres administracions públiques, organismes i entitats implicades en les zones de baixes emissions; la disposició transitòria primera estableix el règim transitori aplicable als titulars de determinats vehicles; la disposició transitòria segona fa referència a l'aplicació retroactiva del règim sancionador; tot seguit s'inclouuna única disposició derogatòria referent a l'Ordenança precedent a aquesta. Pel que fa a les disposicions finals, n'hi ha tres: la primera fa referència als requeriments del Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona; en la segona, tot garantint la participació ciutadana, s'habilita l'Alcaldia per modificar els annexos de l'Ordenança, per tal d'adequar-los a les necessitats que es plantegin, sempre que, en el cas de l'annex 2, així es justifiqui per requeriments de la planificació, o per raons normatives, científiques o tecnològiques; finalment, la disposició final tercera estableix l'entrada en vigor de la norma per a l'endemà de la seva publicació, en atenció a les rellevants raons d'interès públic per aplicar d'immediat les mesures que conté. L'annex 1 defineix i delimita l'àmbit de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona. L'annex 2 estableix quins són els vehicles més contaminants, a efectes de l'Ordenança. L'annex 3 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 estableix el nombre màxim d'autoritzacions diàries que es poden obtenir anualment. L'annex 4 concreta les tipologies de vehicles singulars que poden obtenir una autorització d'accés a la ZBE. I, finalment l'annex 5 estableix els Vehicles les persones titulars dels quals poden d'autoritzacions d'accés en atenció al temps que els manca per a la jubilació. 4. Aquesta Ordenança s'ha elaborat tenint en compte els principis que conformen la bona regulació, a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i les Directrius per a l'elaboració de les normes municipals, que comprenen les directrius de tècnica normativa i les directrius sobre la tramitació de l'expedient per a l'aprovació de les ordenances, els reglaments i els decrets, de 15 d'abril de 2015. En particular, es dona compliment als principis de necessitat i eficàcia ja que es considera que la seva aprovació és l'instrument més adequat per aconseguir l'objectiu que es persegueix, la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Barcelona amb l'objectiu millorar la qualitat de l'aire de millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos d'efecte hivernacle. El principi de proporcionalitat es considera complert tota vegada que l'Ordenança conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que s'han de cobrir i no comporta mesures restrictives de drets ni obligacions a les persones destinatàries que no siguin necessàries i que, en qualsevol cas, no hagin estat valorades com les més adients ateses les circumstàncies. En aquest sentit, tal i com consta justificat en els informes, memòries i demés documentació conformant de l'expedient d'elaboració de l'Ordenança, s'han plantejat i descartat d'altres mesures alternatives i s'ha optat per la que s'ha considerar la menys restrictiva per a les persones afectades i la més beneficiosa per a la població en general. El principi de seguretat jurídica es garanteix ja que la norma és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic on s'integra i del qual es deriva. Finalment, es dona compliment al principi de transparència, perquè en el procés d'elaboració de la norma s'ha efectuat una consulta prèvia, i a més, s'ha pogut donar a conèixer i discutir el contingut de la norma amb les entitats, els col·lectius i amb la ciutadania concernits; s'han sol·licitat els informes als organismes corresponents; i s'ha procedit al preceptiu tràmit d'informació pública; finalment, se'n requereix la publicació per a la seva entrada en vigor. Aquesta Ordenança dona compliment també al principi d'eficiència, perquè, a més de fer efectiu el mandat establert a l'article 14.3 de la Llei del canvi climàtic, contribuirà de manera decisiva a reduir la contaminació ambiental, preservar i millorar la qualitat de l'aire i la salut pública, apropar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), complir els valors límit de qualitat de l'aire legalment establerts i mitigar els impactes del canvi climàtic. A més, també contribuirà a millorar l'eficàcia i a racionalitzar la gestió del trànsit de vehicles a la ciutat de Barcelona. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Capítol 1 Disposicions generals Article 1. Objecte 1. L'objecte d'aquesta Ordenança és establir els criteris d'accés, circulació i estacionament de vehicles en la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona definida a l'article 5 i a l'annex 1. 2. L'Ordenança té també per objecte donar compliment a l'article 14 de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica i la normativa que el desenvolupa. Article 2. Finalitat Aquesta Ordenança té la finalitat de reduir la contaminació ambiental deguda a la mobilitat, preservar i millorar la qualitat de l'aire i la salut pública, apropar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), complir els valors límit de qualitat de l'aire legalment establerts, mitigar els impactes del canvi climàtic i vetllar per un millor medi ambient sonor. Article 3. Corresponsabilitat 1. La responsabilitat d'assolir els objectius establerts a l'article 2 correspon tant a l'Ajuntament de Barcelona com a la ciutadania en el seu conjunt. 2. L'Ajuntament de Barcelona té el deure de vetllar per la conservació i protecció de l'ambient atmosfèric i també l'obligació de fer complir a la societat en el seu conjunt el correlatiu deure de conservació i protecció i de col·laboració en les actuacions dirigides a reduir o eliminar les diferents formes de contaminació, de conformitat amb l'Estatut d'autonomia de Catalunya i la legislació específica. Article 4. Àmbit d'aplicació 1. Aquesta Ordenança s'aplica al terme municipal de Barcelona i als vehicles que hi accedeixin, hi circulin o hi estacionin. 2. L'àmbit de les mesures relatives a la restricció d'accés i circulació previstes en aquesta Ordenança és la Zona de Baixes Emissions, delimitada a l'annex 1, i als vehicles més contaminants que hi accedeixin, circulin o estacionin. 3. L'àmbit de les mesures relatives a la restricció de l'estacionament es determinen a l'article 11. Article 5. Definicions A efectes d'aquesta Ordenança s'entén per: 1. «Zona de Baixes Emissions» o «ZBE»: àmbit territorial delimitat en el qual s'apliquen restriccions d'accés, circulació i estacionament dels vehicles més contaminants per millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos d'efecte hivernacle de conformitat amb la 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 classificació de vehicles pel seu nivell d'emissions, d'acord amb el que estableixi el Reglament general de vehicles vigent. 2. «Zona de Baixes Emissions de Barcelona»: àrea territorial delimitada en l'annex 1. 3. «Vehicles més contaminants»: els vehicles que compleixen els requisits que es detallen a l'annex 2. 4. «Vehicles de serveis d'emergència i essencials»: els vehicles que es relacionen a la lletra B de l'article 4.1 del Reglament del Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, aprovat pel Consell Metropolità en sessió de 21 de maig de 2019 i modificat el 22 de desembre de 2020. 5. «Vehicles històrics»: els vehicles que siguin considerats com a històrics, d'acord amb l'establert al Reial decret 1247/1995, de 14 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de vehicles històrics. 6. «Vehicles clàssics»: els vehicles que tinguin aquesta consideració de conformitat amb l'article 45 de la Llei 16/2017, de 1 d'agost, de canvi climàtic. Capítol 2 Protecció de la qualitat ambiental Article 6. La qualitat de l'aire com a bé jurídic protegit 1. L'atmosfera és un bé comú indispensable per a la vida. Totes les persones tenen el dret a l'ús i gaudi d'una bona qualitat de l'aire, a la vegada que tenen el deure de col·laborar a conservar-la. 2. Totes les persones tenen el dret a la protecció de la salut davant de les diferents formes de contaminació, d'acord amb els estàndards i els nivells que determinin les lleis. 3. L'Ajuntament de Barcelona té el deure i la potestat de restablir i preservar la bona qualitat de l'aire d'acord amb els paràmetres establerts a la legislació vigent, així com de vetllar per la salut del conjunt de la població. Article 7. La mitigació dels impactes del canvi climàtic, la transició energètica i la qualitat ambiental 1. L'Ajuntament de Barcelona assumeix l'obligació de prendre mesures per millorar la qualitat de vida i la sostenibilitat a les ciutats, tot combatent els impactes del canvi climàtic i accelerant i intensificant les accions i les inversions necessàries per a un futur sostenible amb baixes emissions de carboni en aplicació de les polítiques internacionals i la legislació vigent, recolzades per les evidències científiques. 2. L'Ajuntament de Barcelona considera el transport i la mobilitat rodada com un dels principals sectors responsables de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, cosa que, a l'empara de l'article 14 de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 energètica, l'obliga a adoptar mesures de restricció de l'accés, la circulació i l'estacionament de determinats vehicles a la Zona de Baixes Emissions. 3. Tothom té dret a una qualitat de vida ambiental i sostenible i a la mitigació dels efectes del canvi climàtic que, al seu torn, incideixen sobre els drets humans. Alhora, tothom ha de coresponsabilitzar-se en la preservació d'aquest dret i, en conseqüència, acatar les mesures establertes al respecte. Article 8. Vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica i mitigació dels impactes del canvi climàtic a Barcelona 1. L'Ajuntament de Barcelona, mitjançant la seva participació en l'Agència de Salut Pública de Barcelona, col·labora com a Centre d'Anàlisi en la gestió de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA), adscrita al Departament de la Generalitat competent en matèria de medi ambient, d'acord amb la Llei 22/1983, de 21 de novembre, de protecció de l'ambient atmosfèrica. 2. L'Ajuntament de Barcelona, mitjançant l'Agència d'Energia de Barcelona, porta a terme el seguiment i anàlisis dels nivells d'emissió dels diferents gasos d'efecte hivernacle, fent-ne seguiment de les diferents fonts de contribució i de la seva evolució. Capítol 3 Mesures d'intervenció administrativa Article 9. Mesures generals de circulació En tot allò no regulat per aquesta Ordenança, pel que fa a les mesures generals de circulació, s'aplica l'Ordenança de circulació de vianants i de vehicles, de 27 de novembre de 1998, i la normativa específica corresponent. Article 10. Mesura de restricció del trànsit 1. Amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions d'efecte hivernacle, així com també de mitigar els impactes del canvi climàtic i de protegir la salut pública, es prohibeix als vehicles més contaminants l'accés i la circulació a la ZBE de Barcelona. 2. La mesura establerta a l'apartat 1 és d'aplicació de dilluns a divendres feiners, en horari de 07:00 hores a 20:00 hores. 3. De conformitat amb el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà subjectar a una taxa l'accés i la circulació de vehicles a la ZBE en els termes que estableixi l'ordenança fiscal corresponent. Article 11. Mesura de restricció relativa a l'estacionament Les mesures de restricció de l'estacionament a la Zona de Baixes Emissions per a millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos d'efecte hivernacle, així com també per mitigar els impactes del canvi climàtic i de protegir la salut pública, s'estableixen a través de l'Ordenança fiscal relativa a les taxes per estacionament regulat de vehicles a la via pública 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 (AREA), conforme a la classificació dels vehicles pel seu nivell d'emissions d'acord amb l'establert al Reglament General de Vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre. Article 12 Casos d'excepcionalitat 1. La declaració d'episodi ambiental de contaminació de l'aire per part de l'òrgan competent de la Generalitat de Catalunya comporta l'activació simultània per part de l'òrgan municipal competent del Protocol d'actuació davant d'episodis d'alta contaminació atmosfèrica previst en el Pla bàsic d'emergències municipal, així com també l'adopció de les mesures de restricció del trànsit de vehicles més contaminants establertes per decret d'Alcaldia. 2. Amb caràcter excepcional, per raons d'interès general, pot autoritzar-se l'accés a la ZBE, mitjançant resolució motivada de l'alcalde o alcaldessa. Article 13. El Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions 1. L'Àrea Metropolitana de Barcelona gestiona el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions, d'acord amb el Reglament aprovat el 21 de maig de 2019, modificat el 29 de setembre de 2020. 2. Les persones titulars de vehicles més contaminants que vulguin beneficiar-se de les exempcions previstes a l'article 14 o de les autoritzacions a l'accés i circulació a la ZBE d'acord amb l'article 15 han d'inscriure el vehicle en el Registre metropolità esmentat a l'apartat 1 anterior. 3. Els vehicles estrangers que vulguin accedir a la ZBE resten també subjectes als requeriments establerts als articles 14 i 15. Article 14. Exempcions a les mesures de restricció d'accés i la circulació de vehicles més contaminants a la Zona de Baixes Emissions 1. D'acord amb l'article 4 del Reglament del Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions, no estan afectats per la restricció d'accés i circulació establerta a l'article 10 els vehicles més contaminants que pertanyin a alguna de les categories següents: a) Vehicles dedicats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda (VPMR). b) Vehicles de serveis d'emergència i essencials. c) Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats que els condicionen l'ús del transport públic. d) Vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits tecnològics i d'emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l'accés a la ZBE i que no estiguin identificats a la base de dades de la Direcció General de Trànsit. 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 2. Per poder beneficiar-se de l'exempció establerta a l'apartat 1 cal, en qualsevol cas, que el vehicle estigui inscrit vàlidament en el Registre metropolità, en els termes i les condicions que s'estableixen en el Reglament d'aquest Registre o complir els requisits reglamentàriament establerts a tal efecte per l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Article 15. Autoritzacions d'accés i circulació a la Zona de Baixes Emissions 1. Els vehicles més contaminants que pertanyin a alguna de les categories següents poden obtenir autorització per accedir i circular a la ZBE de Barcelona: a) Poden obtenir una autorització diària per accedir i circular de forma esporàdica dins la ZBE: (i) Vehicles que accedeixin o circulin esporàdicament dins la ZBE. En aquesta categoria s'hi inclouen l'accés i circulació esporàdica a la ZBE dels vehicles considerats com a clàssics i històrics. (ii) Vehicles estrangers que no compleixen els requisits tecnològics i d'emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l'accés a la ZBE. En aquest cas, la persona titular del vehicle ha d'efectuar el tràmit previ d'inscripció al Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions i sol·licitar l'autorització diària corresponent. L'annex 3 concreta el nombre màxim anual d'autoritzacions diàries que poden obtenir els vehicles previstos a aquest apartat 1 a). b) Poden obtenir una autorització temporal per accedir i circular de forma esporàdica a la ZBE en atenció al servei singular que presten: (i) Vehicles singulars segons la classificació per criteris d'utilització establerts a l'annex 4 d'aquesta Ordenança. (ii) Vehicles que disposin d'una autorització específica de l'Ajuntament, per prestar serveis en activitats singulars, o en esdeveniments extraordinaris a la via pública o que hagin de realitzar una activitat singular i esporàdica. (iii)Vehicles que transportin persones diagnosticades de malalties que requereixin realitzar tractaments mèdics de forma periòdica. (iv)Vehicles registrats al llibre taller electrònic de la Direcció General de Trànsit i amb els quals els tallers autoritzats duguin a terme proves de circulació o proves dinàmiques, d'acord a l'establert al Reglament del Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions. Les corresponents autoritzacions temporals han de sol·licitar-se al Registre metropolità, d'acord amb allò establert a l'article 5 del Reglament que el regula. c) També poden obtenir autoritzacions d'accés i circulació per la ZBE: (i) Els vehicles de les categories recollides a l'annex 5 la persona titular dels quals acrediti el compliment de les dues circumstàncies següents: (1ª) Que el vehicle constitueix un instrument necessari per a l'exercici de la seva activitat professional. 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 (2ª) Que li manquen com a màxim 5 anys de cotització en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA), en el Règim General de la Seguretat Social, o en un altre règim alternatiu, per assolir l'edat legal de jubilació, de conformitat amb la legislació vigent. (ii) Els vehicles les persones titulars dels quals acreditin uns ingressos econòmics anuals pel global dels conceptes (pensions, ajudes, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.) inferiors a dues vegades l'indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau, i calculat a partir dels ingressos de la dita unitat familiar: Unitat familiar IPREM 1 persona 2 2 persones 2,5 3 persones 2,9 4 persones 3,3 5 persones 3,7 6 persones o més 4 Als efectes d'aquesta Ordenança, s'entén per unitat familiar la formada per la persona sol·licitant, el cònjuge o la persona amb la qual mantingui una relació anàloga d'afectivitat i les persones menors de 25 anys. Per al còmput de la renda s'han de tenir en compte els ingressos bruts anuals de l'exercici anterior a l'any en curs de la persona sol·licitant i, si escau, els del cònjuge o la persona amb la qual mantingui una relació anàloga d'afectivitat. Aquesta autorització té una vigència d'1 any a comptar des del moment de la seva data de comunicació, i es pot renovar anualment. (iii)Els vehicles les persones titulars dels quals acreditin la compra d'un vehicle de motor nou que compleixi els requisits tecnològics i d'emissions d'accés equivalents als distintius ambientals, d'acord amb allò establert en el Reglament del Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions. 2. Per gaudir de les autoritzacions previstes a l'apartat 1 cal, en qualsevol cas, que el vehicle estigui inscrit prèviament amb validesa al Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions o que compleixi els requisits reglamentàriament establerts a tal efecte per l'Àrea Metropolitana de Barcelona. 3. La persona titular el vehicle ha de tramitar l'autorització corresponent davant el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions com a màxim 24 hores després del moment que efectivament hagi accedit a la ZBE, llevat que l'accés hagi estat motivat per una urgència mèdica degudament acreditada, en el qual cas es pot tramitar en el termini de tres dies, comptats a partir del mateix dia en què hagi tingut lloc. 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Article 16. Sistema de control El control del compliment de les disposicions d'aquesta Ordenança es realitza mitjançant un sistema de lectura de matrícules i la plataforma tecnològica de l'Ajuntament amb mitjans automàtics, sens perjudici de les facultats que la Guàrdia Urbana tingui assignades i del compliment de la normativa vigent en matèria de captura i ús d'imatges i de protecció de dades de caràcter personal. Article 17. Senyalització 1. L'accés a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona s'ha de senyalitzar de manera clara i reconeixible mitjançant la senyalització aprovada a l'efecte per la Direcció General de Trànsit. 2. Aquesta senyalització ha d'indicar les tipologies de vehicles que tenen permès l'accés a la Zona de Baixes Emissions. Article 18. Seguiment dels efectes de l'establiment de la Zona de Baixes Emissions 1. L'Ajuntament de Barcelona ha de fer un seguiment continu de l'aplicació de les mesures contingudes en aquesta Ordenança amb la finalitat d'avaluar l'eficàcia de les mesures adoptades i el compliment dels objectius establerts pel que fa a la qualitat de l'aire, la mitigació dels impactes del canvi climàtic, la salut de la ciutadania, el canvi cap a la utilització de modes de transport més sostenible i altres aspectes de la ciutat. El sistema de monitorització i seguiment ha d'incloure com a mínim els indicadors definits al Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, regulador de les zones de baixes emissions, i es publicaran anualment a la web municipal. https://ajuntament.barcelona.cat/qualitataire/ca/actualitat-i-recursos/estudis-i-informes 2. En el cas que els nivells de qualitat de l'aire mesurats en les estacions de la XVPCA ubicades a Barcelona no estiguin dins els límits legalment establerts, l'Ajuntament pot adoptar altres mesures o modificar les mesures establertes. 3. Així mateix, l'Ajuntament pot adoptar mesures addicionals per tal d'afavorir la mitigació dels impactes del canvi climàtic, en el marc de les seves competències. 4. Aquesta Ordenança es revisarà periòdicament d'acord amb l'establert al Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre de 2022, per el qual es regulen les zones de baixes emissions. Capítol 4 Règim sancionador Article 19. Procediment sancionador El procediment sancionador d'aquesta Ordenança és l'establert al Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre. 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Article 20. Infraccions i sancions 1. D'acord amb els articles 76.z.3 i 80.1 de l'esmentat Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, constitueix una infracció greu, sancionable amb multa de 200 euros, incomplir la prohibició establerta a l'article 10. 2. En el cas que la infracció prevista a l'apartat sigui comesa havent estat declarat per part de l'òrgan competent de la Generalitat de Catalunya un episodi de contaminació de l'aire, l'import de la multa és de 260 euros, en aplicació de l'article 81 del mateix Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, atesa la major gravetat i transcendència del fet infractor 3. Els ingressos obtinguts per les sancions establertes en aquesta Ordenança es destinen a finançar actuacions orientades a impulsar la mobilitat sostenible. Disposició addicional única. Col·laboració amb altres administracions públiques, organismes i entitats 1. L'Ajuntament ha de col·laborar amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona, els municipis que la integren, i la resta d'administracions públiques, entitats i organismes implicats, per tal que l'establiment de la Zona de Baixes Emissions es faci amb les màximes garanties per fer possible el compliment dels seus objectius. 2. L'Ajuntament ha de promoure que el desplegament i la gestió de les zones de baixes emissions a l'àmbit metropolità es faci de manera coherent i coordinada amb la resta d'administracions implicades, i, quan sigui possible, ha de realitzar conjuntament amb aquestes administracions, campanyes institucionals de comunicació i conscienciació sobre els seus objectius i les restriccions que suposen. 3. Les relacions entre l'Ajuntament i la resta d'administracions implicades s'han de produir a través de mitjans electrònics que assegurin la interoperabilitat de les solucions adoptades per cadascuna d'elles. Disposició transitòria primera. Règim transitori aplicable als titulars dels vehicles que els sigui d'aplicació l'article 15.1.c.i. 1. El termini de cinc anys al qual es refereix l'article 15.1.c.i per obtenir l'autorització d'accés i circulació a la Zona de Baixes Emissions, s'inicia a partir del 31 de març de 2023. 2. L'esmentada autorització té una vigència d'un any, i es pot renovar anualment per un període màxim de 5 anys, i com a màxim, fins al 31 de març de 2028. 3. En tot cas, aquesta autorització s'extingeix en el moment en què es produeixi la jubilació de la persona titular del vehicle". 4. En qualsevol cas, si l'aprovació de l'Ordenança és anterior al 31 de març de 2023, les persones titulars dels vehicles a les que es refereix l'apartat 1 poden presentar la sol·licitud corresponent una volta entri en vigor de l'Ordenança. 18 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Disposició transitòria segona. Aplicació retroactiva del règim sancionador El règim sancionador d'aquesta Ordenança s'aplica als fets comesos amb anterioritat a la seva entrada en vigor quan afavoreixi la persona presumptament infractora, tant pel que fa a la tipificació de la infracció com a la sanció aplicable, fins i tot respecte de les sancions pendents de compliment en entrar en vigor aquesta Ordenança. Disposició derogatòria única. Es deroga l'Ordenança relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Barcelona amb l'objectiu de preservar i millorar la qualitat de l'aire, aprovada en data 20 de desembre de 2019, publicada al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 31 de desembre de 2019. Disposició final primera.- Requeriments del Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona 1. Els objectius relatius a la qualitat de l'aire al qual es refereix l'article 7 del Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions són els establerts a la Directiva 2008/50/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l'aire ambient i a una atmosfera més neta en Europa, i al Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire. 2. Els requeriments que l'article 8 de l'esmentat Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, estableix pel que fa als objectius per al 2030 de reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle a la Zona de Baixes Emissions són els definits en la Declaració d'Emergència Climàtica i en els diferents plans estratègics dels quals l'Ajuntament de Barcelona s'ha dotat en aquest àmbit específic i que es troben recollits en els propis webs municipals. https://www.barcelona.cat/barcelona-pel-clima/ca 3. D'acord amb l'establert a l'article 9 del mateix Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, els objectius de qualitat acústica a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona són els establerts al títol 4 i a les taules corresponents de l'annex II de l'Ordenança de Medi Ambient de Barcelona, de 25 de febrer de 2011, en la redacció donada per la modificació de 27-07- 2022 (BOPB 01-08-2022). 4. Finalment, les mesures aplicables en compliment dels articles 3.2 i 8 del Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, en relació a l'impuls del canvi modal cap a modalitats de transport més sostenible, són les establertes al Pla de Mobilitat Urbana 2024, aprovat pel Consell Municipal en data 23 de desembre de 2022. Disposició final segona. Habilitació per modificar els annexos 1. Els annexos d'aquesta Ordenança poden ser modificats per decret d'Alcaldia. En el cas de l'annex 2, cal que a l'expedient administratiu d'elaboració de la proposta de modificació s'acrediti que aquesta està motivada per requeriments de la planificació, de normativa sobrevinguda, o de directrius científiques o tecnològiques. 19 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 2. En els termes de l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el decret d'Alcaldia pel qual es modifiquin els annexos ha de ser objecte d'aprovació inicial, d'informació pública per un període mínim de trenta dies, d'aprovació definitiva i de publicació al «Butlletí Oficial de la Província de Barcelona». Si durant el període d'informació pública no es formulen al·legacions ni suggeriments, l'acord d'aprovació inicial esdevindrà automàticament definitiu. 3. Un cop aprovat definitivament el decret d'Alcaldia, s'ha de donar compte immediat al Plenari del Consell Municipal. Disposició final tercera. Entrada en vigor Aquesta Ordenança entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Annex 1. La Zona de Baixes Emissions de Barcelona La ZBE de Barcelona inclou el terme municipal de Barcelona a excepció de la Zona Franca - Industrial, el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes, i el Port comercial. La consulta del mapa de l'àmbit es pot fer a la web de mapes de dades ambientals: https://ajuntament.barcelona.cat/mapes-dades-ambientals/qualitataire/ca/ 20 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 21 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 22 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 23 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 24 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Annex 2. Vehicles més contaminants La condició de «vehicles més contaminants» s’assoleix amb l’acompliment dels dos requisits següents: a) Estar inclosos en alguna de les categories de vehicles L, M o N. Aquestes categories corresponen a la classificació establerta a l’annex I del Reglament (UE) n. 168/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 15 de gener de 2013 relatiu a l’homologació dels vehicles de dos o tres rodes i els quadricicles, i a la vigilància del mercat dels esmentats vehicles, i a l’annex 2 de la Directiva 2007/46/CE, del Parlament i del Consell, de 5 de setembre, per la que es crea un marc per a l’homologació dels vehicles de motor i dels remolcs, sistemes, components i unitats tècniques independents destinats als dits vehicles. b) No tenir assignat cap distintiu ambiental segons la classificació dels vehicles pel seu potencial contaminant. El distintiu ambiental es defineix a l’annex II del Reglament general de vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre. Annex 3. Nombre màxim anual d’autoritzacions diàries d’accés i circulació a la Zona de Baixes Emissions. Els vehicles als quals es refereix l’article 15.1.a) poden obtenir cada any, com a màxim, 24 autoritzacions diàries per accedir a la ZBE de Barcelona, en els termes establerts en aquesta Ordenança. Annex 4. Vehicles singulars segons criteris d’utilització i que poden obtenir una autorització d’accés i circulació a la ZBE Els vehicles que poden obtenir una autorització d’accés i circulació a la ZBE per la seva singularitat d’ús o constitució són únicament els vehicles de les següents categories, definits de conformitat amb l’annex II del Reglament General de Vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre: 25 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 CLASSIFICACIÓ PER GRUP CATEGORIA DESCRIPCIÓ D’UTILITZACIÓ HOMOLOGACIÓ Automòbil destinat a les 05 Escola de conductors N2, N3, M2, M3 pràctiques de conducció Vehicle destinat al transport de mercaderies sobre una 10 Plataforma N2, N3 superfície plana sense proteccions laterals Vehicle destinat al transport de mercaderies en un 11* Caixa oberta receptacle obert per la part N2, N3 superior. Els laterals podran ser abatibles o fixos. Vehicle construït per al transport de contenidors 12 Porta-contenidors mitjançant dispositius N2, N3 expressament adequats per a la subjecció d’aquests Vehicle especialment adaptat 13 Gàbia N2, N3 pel transport d’animals vius Vehicle especialment adaptat 15 Porta-vehicles per al transport d’un altre o N2 altres vehicles Vehicle concebut especialment per al transport de matèries sòlides, pulverulentes o 16 Silo granuloses en dipòsit tancat y N2. N3 amb o sense mitjans auxiliars per a la seva càrrega o descàrrega Vehicle previst de mecanisme que permet portar i/o girar la 17 Basculant N2. N3 caixa per a realitzar la descàrrega lateral o trasera Camió basculant de construcció molt reforçada, de 18 Dúmper N2, N3 gran maniobrabilitat i apte per a tot terreny Vehicle destinat al transport de càrrega en un grup de 19 Bateria recipients N2, N3 recipients fixes amb sistema de connexió entre ells 22 Blindats Vehicle destinat al transport N1, N2, N3 26 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 de persones i/o mercaderies, de caixa tancada reforçada especialment amb un blindatge. Vehicle destinat al transport a 27 Cisterna granel de líquids o de gasos N2, N3 liquats Cisterna construïda amb parets aïllants que permeten 28 Cisterna isoterma N2, N3 limitar els intercanvis de calor entre l’interior i l’exterior Cisterna isoterma proveïda d'un dispositiu de producció de fred individual o col·lectiu per a diversos vehicles de transport (grup mecànic de compressió, màquina 30 Cisterna frigorífica N2, N3 d'absorció, etc.) que permet baixar la temperatura a l'interior de la cisterna i mantenir-la després de manera permanent en uns valors determinats Cisterna isoterma proveïda d'un dispositiu de producció de calor que permet elevar la 31 Cisterna calorífica temperatura a l'interior de la N2, N3 cisterna i mantenir-la després a un valor pràcticament constant Vehicle especialment 47 RTV condicionat per emissores de N1, N2, N3 ràdio i/o televisió Vehicle condicionat per al transport d’eines i peces de 49 Taller o laboratori N1, N2, N3 recanvi que permetin efectuar reparacions Vehicle adaptat i condicionat 50 Biblioteca de forma permanent per a la N1, N2, N3, M3 lectura i exposició de llibres Vehicle especialment adaptat i condicionat de forma 51 Tenda N1, N2 permanent per a la venta d’articles 27 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 Vehicle especialment adaptat i condicionat de forma 52 Exposició o oficines N2, N3 permanent per al seu ús com exposició o oficines Automòbil equipat amb dispositius que permeten, 53 Grua d’arrossegament elevant-se parcialment, N1, N2, N3 l’arrossegament d’un altre vehicle Vehicle equipat amb dispositius que permeten elevar càrregues, però no 54 Grua d’elevació N1, N2, N3, N3G transportar-les (no inclou els vehicles amb dispositius d’autocàrrega) Vehicle especialment construït per al transport d’elements 56 Formigonera constitutius del formigó, N3, N3G podent-se efectuar la seva mescla durant el transport. Vehicle adaptat per a 58 Vehicle per a fires maquinaria de circ o fires N1, N3 recreatives ambulants Vehicle dotat d'una bomba N2, N3 60 Extractor de fangs d'absorció per a la neteja de pous negres i embornals. Vehicle equipat amb una N2, N3 autobomba de pressió per a 61 Autobomba moviment de materials fluidificats. Vehicle dotat amb els 62 Grup electrògen elements necessaris per a la N2, N3 producció d’energia elèctrica Vehicle autobomba 66 Bomba de formigonar especialment dissenyat per al N3 moviment de formigó fluït Vehicle destinat a realitzar 67 Perforadora perforacions profundes a la N2, N3 terra Vehicle destinat a escampar i 76 Reg asfàltic estendre sobre els diferents N1, N2, N3 paviments betum asfàltic 28 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de febrer del 2023 CSV: 6d69-4c70-76ea-46c9 fluïdificat Vehicle utilitzat per realitzar 77 Pintabandes N1, N2, N3 línies de senyalització en el sòl Vehicle de motor destinat 78 Llevaneus exclusivament a retirar la neu N2, N3 de les calçades i camins. * Nota: Els vehicles de la categoria 11 que poden gaudir de l’autorització d’accés definida a l’annex 4 són aquells equipats, segons fitxa tècnica del vehicle, amb grua hidràulica articulada i/o rampes d’accés posteriors amb acció hidràulica, o altre dispositiu destinat a arrossegar, aixecar o desplaçar contrapesos necessaris per estabilitzar-los. Annex 5. Vehicles les persones titulars dels quals poden obtenir les autoritzacions previstes a l’apartat 1.c (i) de l’article 15 per trobar-se pròximes a l’edat de jubilació. Vehicles de les categories M2, M3, N1, N2 i N3. Aquestes categories corresponen a la classificació establerta a l’annex 2 de la Directiva 2007/46/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de setembre, per qual es crea un marc per a l’homologació dels vehicles de motor i dels remolcs, sistemes, components i unitats tècniques independents destinats als dits vehicles. 29 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007