Memòria 2021 Índex PRESENTACIÓ .................................................................. 3 L’ANY 2021 HA ESTAT FRUCTÍFER: INICI DE NOUS PROJECTES, CONSOLIDACIÓ DE PROJECTES IMPORTANTS I NOUS PRODUCTES DE CONEIXEMENT QUE VEUEN LA LLUM ......................... 3 1. INSTITUT INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA .......................... 4 QUI SOM? .................................................................................................... 4 D’ON VENIM? ................................................................................................ 4 MISSIÓ ........................................................................................................ 5 MARCS DE TREBALL ......................................................................................... 5 L’EQUIP (A DESEMBRE 2021) ............................................................................ 6 2. QUÈ HEM FET AQUEST 2021 ........................................ 7 RESUM PER EIXOS DE TREBALL ............................................................................ 8 ACTIVITATS PELS 3 PROGRAMES I 2 EIXOS DE TREBALL ............................................... 9 OBSERVATORI 0-17 BCN .......................................................................................... 9 PARLEN ELS NENS I NENES: EL BENESTAR SUBJECTIU DE LA INFÀNCIA A BARCELONA ........................................................................................................... 12 CIUTAT JUGABLE .................................................................................................... 14 • Pla del joc a l’espai públic de Barcelona .......................................... 14 GOVERNANÇA ........................................................................................................ 18 • Pla d’infància i adolescència de Barcelona 2021-2030 .................... 18 • Grup d’Igualtat d’Oportunitats en la Infància del CMBS ................. 19 • Participació en altres espais de governança ................................... 20 EDUCACIONS .......................................................................................................... 23 DETALL D’IMPACTES ALS MITJANS DE COMUNICACIÓ ............................... 25 2 Presentació L’any 2021 ha estat fructífer: inici de nous projectes, consolidació de projectes importants i nous productes de coneixement que veuen la llum L’any 2021 ha estat un any fructífer. Sempre hi ha feina per fer, i any rere any treballem amb esforç i determinació per fer-la. Però alguns anys es tracta de donar continuïtat a la feina d’anys anteriors; i d’altres anys toca engegar nous projectes o bé renovar-los, o bé recollir- ne els fruits (normalment en forma de publicacions i de presentacions de resultats). El 2021, després del difícil 2020 i coincidint amb el canvi de dècada, ens ha deixat moments rellevants per algunes de les línies de treball que duem a terme. D’una banda, l’aprovació del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030, que hem elaborat des de l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament i que per primera vegada s’ha fet a partir d’un ampli procés participatiu i de forma col·laborativa. A més, en la definició dels 23 reptes que es marca el pla, hem tingut en compte la veu dels infants i adolescents, analitzat detalladament i rigorosa les seves aportacions en diferents processos participatius recents de la ciutat. A banda, també cal destacar-ne la diagnosi que, gràcies a l’Observatori 0-17 Barcelona, ha i incorporat prop de 150 indicadors sobre la realitat de la infància i l’adolescència en el moment de l’arrencada del Pla, dels que també en servirem en els moments d’avaluació del Pla. El segon moment rellevant de l’any el marca l’inici de la segona edició de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància de Barcelona (EBSIB 2021). Amb aquesta segona edició, es consolida el programa de recerca i participació infantil sobre benestar ‘Parlen els nens i nenes’. Però no només es consolida el programa sinó que s’hi incorporen novetats importants: d’una banda amb l’ampliació de la mostra (enquestem a infants de 10 i 11 anys i, ara també, als de 8 i 9), de l’altra amb l’ampliació del qüestionari (el dividim en mòduls de preguntes per ampliar el coneixement sobre qüestions que es van mostrar molt rellevants en la primera edició) i finalment per la possibilitat d’autoaplicació del programa a totes les escoles de ciutat, no només les que han estat seleccionades aleatòriament en la mostra estadística. 8 escoles de la ciutat s’han apuntat a aquesta modalitat d’aplicació voluntària. En matèria de Ciutat Jugable, destaca la publicació de dues guies de cocreació amb infants en el marc de dues actuacions del Pla del joc, que se sumen a la guia de cocreació d’espais lúdics de manera que ja disposem de 3 guies de cocreació amb infants per afavorir la ciutat jugable en les 3 capes de jugabilitat principals: els espais lúdics (guia del 2020), els entorns escolars i els patis escolars (novetats del 2021). Així doncs, tanquem el 2021 amb la satisfacció d’un any intens i fructífer. I encarem el 2022 amb l’objectiu, com sempre, de contribuir a garantir més i millor els drets dels infants i que la ciutat sigui cada vegada millor per viure-hi la infància i l’adolescència. Laia Pineda Rüegg Directora Institut Infància i Adolescència de Barcelona 3 1. Institut Infància i Adolescència Qui som? INSTRUMENT PÚBLIC PER ACOMPANYAR CANVIS I AVANÇAR EN LA GARANTIA DE DRETS Som un instrument públic dedicat a la gestió del coneixement per acompanyar l’administració local en el seu paper de garantia dels drets d’infants i adolescents i en la transformació de Barcelona perquè sigui més adequada per viure-hi aquesta etapa vital i per créixer amb condicions de vida dignes i igualtat d’oportunitats. PONT ENTRE CONEIXEMENT I POLÍTICA PÚBLICA Som un pont entre el coneixement i la política pública per millora les vides de les nenes, nens, nois i noies, aportant perspectiva de drets, comptant amb els seus punts de vista propis, i buscant millores concretes en les polítiques locals informades i basades en evidències. L’acompanyament en el desplegament d’alguns programes garanteix la incorporació de marcs, perspectives i evidències en l’operativa dels programes. UNITAT ESPECIALITZADA DINS l’IERMB Som una unitat especialitzada dins de l’Institut d’Estudis Regionals Metropolitans de Barcelona amb autonomia de gestió i amb l’Ajuntament de Barcelona com a entitat promotora. D’on venim? •Etapa Consorci Institut de la Infància i el Món Urbà (CIIMU) L’Institut Infància i Adolescència és un instrument creat per l’Ajuntament de Barcelona l’any 1998 en forma de consorci integrat pel mateix Ajuntament i també per la CIIMU Diputació de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de 1998 - 2 015 Barcelona i la Universitat Oberta de Catalunya. •Etapa Consorci Institut Infància i Adolescència de Barcelona (IIAB) El 2016, l’Institut Infància i Adolescència assumeix el seu nom actual i es reformula i redefineix amb el Pla estratègic 2016-2020, elaborat a partir d’un procés de reflexió IIAB consensuat i participat amb una seixantena d’institucions diferents del món local, la 2016 - 2018 recerca i les entitats socials dedicades a la infància i l’adolescència. •Etapa IIAB com a unitat autònoma dins l’IERMB El 2019, l’Institut Infància i Adolescència es dissol com a consorci i s’integra dins d’un consorci més gran, passant a ser una unitat especialitzada amb autonomia de gestió IIAB-IER MB dins de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), una decisió 2019 - ... que es duu a terme per raons d’oportunitat, eficiència i interès públic, optimitzant recursos i simplificant estructures administratives dins de l’Ajuntament de Barcelona. 4 Missió UNA CIUTAT AMB IGUALTAT D’OPORTUNITATS PER A TOTS ELS INFANTS I ADOLESCENTS Volem contribuir a una Barcelona, la ciutat i l'àrea metropolitana, on infants i adolescents visquin amb dignitat i creixin amb igualtat d’oportunitats en espais socials i en entorns familiars i afectius enriquidors, saludables i protectors; fent efectius tots els seus drets i el seu màxim desenvolupament. LA INFÀNCIA I L’ADOLESCÈNCIA COM A PRIORITAT EN L’AGENDA Treballem per assolir que el benestar de la infància i l’adolescència ocupin un lloc prioritari en l’agenda pública i que es faci realitat l’exercici progressiu dels seus drets reconeguts, com a subjectes i com a col·lectiu, observant el principi de l’interès superior de l’infant i invertint en polítiques locals efectives, imprescindibles per a la cohesió social. INFANTS I ADOLESCENTS COM A AGENTS DE CANVI Treballem perquè es visibilitzi el paper d’infants i adolescents com a ciutadans actius amb capacitats creixents i com a agents protagonistes de canvi social; i es consideri l’edat dels 0-17 anys com una etapa estratègica del cicle de vida per tal d’aconseguir millores col·lectives presents i futures. Marcs de treball Pla estratègic 2016-2020 Estratègia de recerca 2020- 2023 5 L’equip (a desembre 2021) Al llarg del 2021, l’equip de treball s’ha conformat per 10 persones: una plantilla laboral de 5 persones contractades amb dedicació completa per les funcions de direcció, coordinació de programes i projectes, investigació i comunicació i 3 persones investigadores amb dedicacions parcials en el marc de convenis i contractes de col·laboració. A més, hem tingut 1 estudiant en pràctiques. DIRECCIÓ Laia Pineda Directora RECERCA I PROJECTES Emma Cortés Mari Corominas Elisa Stinus Kenneth Pitarch Coordinadora de Investigadora i Investigadora i Investigador programa coordinadora de coordinadora de programa programa Clàudia Vallvé Miryam Navarro Mariana Rico Raquel Lluch Investigadora Investigadora Tècnica de suport al Suport al col·laboradora col·laboradora programa Parlen els programa Parlen nens i nenes els nens i nenes (pràctiques) SERVEIS GENERALS Laia Curcoll Responsable de comunicació i secretaria 6 2. Què hem fet aquest 2021 Durant el 2021 hem seguit impulsant els nostres 3 programes i 2 línies de treball: Observatori 0-17 Bcn: un programa que inclou diversos projectes relacionats amb l’obtenció i anàlisi de dades sobre les condicions de vida de la infància i adolescència i sobre l’exercici dels seus drets a la ciutat. A destacar el 4rt monitoratge dels més de 150 indicadors dels sistema d’indicadors de l’Observatori i l’elaboració del 4rt informe anual Dades Clau d’Infància i Adolescència a Barcelona 2021. Parlen els nens i nenes: un programa de recerca aplicada sobre el benestar de la infància a Barcelona a partir del seu punts de vista i amb el seu protagonisme que, a més de programa de coneixement es conforma en un canal de participació significat a la ciutat. Cal destacar que aquest 2021 hem iniciat la segona edició del programa i realitzat la segona enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021 amb l’enquestació de més de 5.000 infants. Ciutat jugable: un programa a partir del qual acompanyem l’Ajuntament de Barcelona per avançar cap a un model urbà que generi noves oportunitats de joc i afavoreixi el dret al joc a la ciutat. A destacar aquest 2021 les dues noves guies de cocreació d’espais jugables amb infants, una pels entorns escolars i l’altra per la transformació dels patis escolars. Governança: es concreta amb la participació activa en diferents espais de treball i de representació institucional, per aportar mirada d’infància, obrir i nodrir debats socials informats per a que la infància sigui present en l’agenda política. A destacar l’elaboració del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030 i la coordinació del grup de treball infància i igualtat d’oportunitats del Consell Municipal de Benestar Social, així com l’acompanyament en l’elaboració de mesures de govern. Educacions: es concreta en iniciatives diverses a on analitzem la situació de l’educació de la infància i l’adolescència a Barcelona, amb un focus especial en les desigualtats educatives i identifiquen els principals reptes educatius de la ciutat. A destacar el 2021 l’acompanyament a l’Acord Educació 2030 Barcelona. Treballem cada programa i línia de treball a partir de 3 eixos: 7 Resum per eixos de treball 8 espais coordinats per l'IIAB Aquestes 23 recerques i treballs tècnics han generat 6 espais estables impulsats les següents publicacions: ESPAIS DE per l'AjBCN 2 informes 24 TREBALL 5 espais estables impulsats 1 pla o mesura de per altres institucions govern 5 altres espais acotats en el RECERQUES/ 2 jornades 2 resums executius 26 temps on hem participat TREBALLS pròpies 4 documents de TÈCNICS treball 13 presentacions en jornades 1 infografia ACTUACIONS PER d'altri 22 ENRIQUIR EL 2 guies DEBAT SOCIAL 1 acte vinculat a la docència 1 article acadèmic/científic 6 articles propis ASSESSORAMENTS 26 DIFUSIÓ DE LA RECERCA als mitjans de (Canals propis i via comunicació mitjans de comunicació) 16.955 visites web 5 butlletins enviats 3.129 seguidors a Twitter 4 notes de premsa (AjBCN+IIAB) 50.200 pàgines vistes 1.094 destinataris (a desembre 2021) 2 rodes de premsa 25 notícies noves 40,73% obertura 47 impactes als mitjans 6 nous articles 6,69% clics als enllaços (premsa, ràdio, tv, online) 22 noves publicacions a Mediateca (*) Veure apartat Detall d’impactes als mitjans de comunicació 8 Activitats pels 3 programes i 2 eixos de treball OBSERVATORI 0-17 BCN Programa municipal de recerca en base a laboratoris temàtics i a un sistema integral d’indicadors per a l’elaboració anual de l’informe Dades clau d’infància i adolescència a Barcelona. Es proposa sistematitzar i actualitzar indicadors disponibles d’enquestes i registres per a la diagnosi anual panoràmica “Dades clau” a partir del sistema d’indicadors. A més es proposa respondre preguntes rellevants de polítiques públiques locals orientades a reduir la pobresa, l’exclusió social i les desigualtats en aquesta etapa vital tan estratègica a partir de laboratoris. Més info Per encàrrec de: Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI. Ajuntament de Barcelona En col·laboració amb: Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) IERMB - Àrea de Cohesió social i urbana, Àrea de Governança Ajuntament de Barcelona: • Oficina Municipal de Dades (OMD): Dept. d’Estadística • Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI: o Direcció d’Innovació Social: Dept. de Recerca i Coneixement, Dept. Gestió de Sistemes d’Informació o Direcció d’Acció Social: Dept. de Joventut i Adolescència o Institut Municipal Serveis Socials (IMSS): Dept. Atenció i Acollida per Violència Masclista o Institut Municipal Persones Discapacitat (IMPD) • Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat: Institut Municipal Educació o Direcció d’educació o Institut Municipal d’Educació de Barcelona • Àrea d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana: o Institut Barcelona Esports (IBE) 4 ESPAIS DE TREBALL Altres institucions públiques (provisió de dades): Direcció General d’Atenció Infància i Adolescència (DGAIA), Generalitat de Catalunya RECERQUES/ Departament d’Interior, Generalitat de Catalunya TREBALLS TÈCNICS 9 Consorci Sanitari de Barcelona Consorci de Serveis Socials de Barcelona ACTUACIONS PER 4 ENRIQUIR EL DEBAT SOCIAL ASSESSORAMENTS 15 Espais de treball 1. Comissió transversal interinstitucional. Impuls i coordinació 2. Sistema d’indicadors d’infància de Catalunya (SIIAC). Contribució a la definició del nou sistema català d’indicadors d’infància i adolescència impulsat per l’Observatori Català dels Drets dels Infants. 3. Indicadors Agenda 2030 BCN. Participació a les sessions de treball de definició dels indicadors d’infància i adolescència i provisió de dades 4. Sistema de cribratge de la vulnerabilitat social d’infants i adolescents. Participació a les sessions de treball per la definició del sistema de cribratge liderat per la Fundació Avedis Donavedian, per encàrrec de l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Recerques i treballs tècnics 1. Sistema integral d’indicadors infància i adolescència BCN. Quarta monitorització del sistema, incorporació de nous indicadors i aprofundiment en: • les desigualtats en la infància i adolescència per motiu de la crisi de la covid-19. • seguir explorant les possibilitats de territorialització de les dades a nivell de districte, grans barris i/o barri: actualització de mapes. • explorar el potencial de fonts de dades disponibles d’àmbit municipal (enquesta de serveis municipals, nova edició de l’enquesta sociodemogràfica de Barcelona) per aportar dades d’impacte de la pandèmia per la covid-19 i/o en la cobertura de necessitats de la infància i l’adolescència. 2. Dades clau infància i adolescència 2021 Elaboració i publicació de l’informe anual Informe 3. Els efectes del confinament i la pandèmia en la infància i adolescència de Barcelona Publicació d’aquest article resultat del laboratori de recerca Covid-19 i infància a Barcelona com a capítol dins de l’Anuari IERMB 2021 dedicat a l’emergència sanitària de la covid-19 i els seus impactes socioeconòmics i ecològics Article 4. Bases per a un nou laboratori: dades d’infància i adolescència als Districtes de Barcelona. Després d’un primer informe de districte per a Nou Barris i davant les diverses noves demandes d’informes que hem rebut al llarg del 2021, plantegem les bases del nou laboratori que haurà de donar resposta a les necessitats de dades d’infància i adolescència dels diferents districtes de la ciutat. 5. Laboratori “Covid-19 i infància a Barcelona” Seguim amb el laboratori per conèixer els efectes a curt, mig i llarg termini en les vides i drets de la infància i l’adolescència de la pandèmia per la covid-19, les restriccions per fer-hi front i la crisi social i econòmica que se’n deriva. Publicació del resum executiu final amb resultats Més info del laboratori | Resum executiu final 6. Laboratori “Infància i emergència d’habitatge”. Recerca qualitativa per comprendre millor els impactes de viure en emergència d’habitatge per a infants, adolescents, les estratègies de les famílies per sobreviure a la pressió immobiliària, així com els impactes de la crisi generada per la covid-19. (Informe final en curs, previsió de publicació 2022). 7. INFAPOST: Diagnóstico y propuestas de intervención sobre el bienestar, desigualdades y necesidades socioeducativas de la población infantil y adolescente tras el covid-19. Convocatòria competitiva I+D+I 2020 del Ministeri de Ciència i Innovació. Es resol favorablement aquesta convocatòria amb el projecte de recerca INFAPOST liderat per les universitats del País Basc-Euskal Herriko Unibertsitatea i la Universitat de Huelva. Hi contribuirem en base als resultats del laboratori “Covid-19 i infància a Barcelona” i de la 2a edició de l’Enquesta Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona. 8. Agenda 2030 de Barcelona Revisió de l’agenda 2030 en clau d’infància i adolescència per tal d’incorporar-hi indicadors d’infància i adolescència i proveir les primeres dades, així com fer-ne seguiment en endavant. 9. Eurocities, en relació a l’impuls de l’European Child Guarantee Participació a les sessions de treball d’eurocities i coordinació de les respostes a la child poverty survey, en l’àmbit local i participació en una publicació d’àmbit europeu per encàrrec de la direcció d’innovació social de l’àrea de drets socials Més info | Informe Actuacions per enriquir el debat social 1. Estratègia per l'èxit educatiu a Nou Barris: dades clau per la definició de l’estratègia Presentació de les dades clau de l’Observatori 0.17 Bcn en una sessió de treball en el marc de la definició de l’Estratègia per l'èxit educatiu a Nou Barris. 2. Els efectes del confinament i la pandèmia en la infància i l’adolescència de Barcelona Presentació a la sessió de treball L’estat de la recerca sobre família, infància i covid-19 organitzada per l’Associació Catalana de Sociologia (Institut d'Estudis Catalans) Notícia i enllaç cap a la presentació 3. Covid-19 i infància a Barcelona: Resultats del seguiment de les recerques socials d’urgència. Presentació al 25è Fòrum Fedaia "L’atenció a la infància en l’era postpandèmia: balanç, tendències i propostes de futur" Notícia 4. Covid-19, crisi social i infància. Article publicat al Diari Ara en motiu de l’efemèride d’1 any després del confiament absolut de la infància durant 6 setmanes per la primera onada de la covid-19. Article Assessoraments Durant l’any 2021 hem fet 15 acompanyaments o assessoraments puntuals per diverses organitzacions (institucions públiques, entitats socials, universitats...) en matèria de infància en el marc de l’Observatori 0-17 Bcn. PARLEN ELS NENS I NENES: EL BENESTAR SUBJECTIU DE LA INFÀNCIA A BARCELONA L’any 2021 arrenca la segona edició d’aquest programa municipal de coneixement i participació infantil sobre el benestar subjectiu de la infància a Barcelona que es ja es va dur a terme en el període 2016- 2020. Es tracta d’una recerca d’ampli abast social i territorial en base a una enquesta i metodologies participatives. La segona edició del programa arrenca amb la segona Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona (EBSIB 2021), que incorpora millores i novetats importants respecte la primera onada 2016. Més info Per encàrrec de: Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI. Ajuntament de Barcelona En col·laboració amb: • Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), Unitat d’anàlisi de dades i recerca i Juntes de Direcció • Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona (OCCB) • Equip de Recerca en Infància, adolescència, Drets dels Infants i la seva Qualitat de Vida (ERIDIQV), de la Universitat de Girona. Ajuntament de Barcelona: • Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI o Direcció d’Acció Social o Dept. de Promoció de la Infància o Dept. de Joventut i Adolescència o Institut Municipal Serveis Socials (IMSS) o Dept. d’Atenció a la Família i la Infància • Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat o Direcció d’Educació (programa “Barcelona, Ciutat educadora”) o Institut Municipal Educació (IMEB) o Direcció de Democràcia Activa i Descentralització 1 ESPAI DE TREBALL RECERQUES/ TREBALLS TÈCNICS 5 ACTUACIONS PER 3 ENRIQUIR EL DEBAT SOCIAL ASSESSORAMENTS 1 Espais de treball 1. Grup motor del Parlen els nens i nenes. Coordinació pel disseny, seguiment i avaluació del programa. Ampliació del grup motor a altres departaments de l’Ajuntament per ampliar la transversalitat i potencial d’impacte del programa. Recerques i treballs tècnics 1. Segona onada de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona. Realització del treball de camp de l’enquesta a una mostra representativa de 58 escoles dels 10 districtes de la ciutat i la participació d’uns 5.000 infants d’entre 8 i 12 anys amb novetats importants respecte la primera edició: • Ampliació de la representativitat de la infància de 8 i 9 anys d’edat, a partir d’una mostra complementària de 1.000 infants de 3r i 4rt de primària, que se suma als 4.000 enquestats de 5è i 6è de primària (10 a 12 anys d’edat) • Actualització del qüestionari i nous focus de coneixement a partir d’un qüestionari modular que permet aprofundir en la vivència de la pandèmia i en 3 aspectes que es van determinar molt rellevants en la primera edició de l’enquesta. Nota de premsa d’inici de l’enquesta 2. Integració del Parlen els nens i nenes a la Convocatòria Unificada de Programes (CUP) del Consorci d’Educació de Barcelona. Aquesta integració suposa el desplegament de l’opció de participació voluntària al programa per part d’aquells centres escolars que no han estat seleccionats a la mostra aleatòria. En aquests casos, la resposta a l’enquesta es fa a partir d’un qüestionari autoaplicat. 3. Disseny preliminar dels tallers participatius del Parlen els nens i nenes (2a fase del programa, prevista pel curs escolar 2022-2023) 4. Convocatòria competitiva Connecta de “la Caixa”. Ens presentem a la convocatòria establint partenariat amb l’Ajuntament de Barcelona (Àrea de Drets Socials), la PINCAT i el grup de recerca ERIDIQV de la Universitat de Girona per reforçar les vessants d'anàlisi i de transferència dels resultats. Del global del projecte se n'espera la incorporació de canvis en la praxi dels professionals que treballen amb els infants, per afavorir aspectes importants del benestar dels infants. 5. Microdades de l’EBSIB al Repte Dades Obertes Barcelona Inclusió dels fitxers de microdades de l’EBSIB 2017 en el repte dades obertes de Barcelona Més info Actuacions per enriquir el debat social 1. Assignatura "Recerca i Avaluació en el Camp Socioeducatiu". Presentació del programa Parlen els nens i nenes en una sessió monogràfica en el marc de d’aquesta assignatura del Grau d’Educació Social (Universitat de Barcelona). 2. Parlen els nens i nenes, el benestar subjectiu de la infància a Barcelona: dels resultats del 2016-20 a les novetats del 2021-25. Presentació al Plenari de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) 3. Ponència “Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona”. Presentació el programa en el marc del curs "La salut mental a l'entorn escolar" organitzat per la Generalitat de Catalunya. Assessoraments 1. Sinèrgies entre operacions estadístiques: FRESC i EBSIB Assessorament a l’equip tècnic de l’enquesta FRESC de l’ASPB (treball de camp 2021) per a la incorporació de variables de l’EBSIB i estimular sinèrgies entre les dues operacions estadístiques. CIUTAT JUGABLE El joc és un dret reconegut de la infància a la convenció dels drets dels infants i, tal com recomana el Comitè els Drets de l’Infant de Nacions Unides: cal planificar les oportunitats de joc lliure, inclusiu i divers en la infància, cal incorporar les opinions i interessos dels infants i adolescents en el disseny dels espais lúdics, i cal rendir comptes i analitzar els avenços per l’exercici del dret a jugar. Des del 2016, l’Institut Infància i Adolescència tenim una línia de treball dedicada a difondre el concepte de ciutat jugable i a impulsar transformacions que la promoguin. Més info Pla del joc a l’espai públic de Barcelona Seguim acompanyant l’Ajuntament de Barcelona en el desplegament del Pla del joc a l’espai públic amb horitzó 2030. Desenvolupem un rol d’impuls i acompanyament tant de la seva estructura de governança, que és complexa perquè hi ha moltes àrees municipals implicades, com de diferents projectes tractor i actuacions previstes al pla així com en la comunicació de l’estratègia Barcelona ciutat jugable perquè arribi a la ciutadania. Més info Per encàrrec de: Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona Àrea de Cultura, educació, ciència i comunitat de l’Ajuntament de Barcelona (Direcció d’educació) En col·laboració amb: Ajuntament de Barcelona: • Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona o Institut Municipal de Parcs i Jardins, Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat • Àrea de cultura, educació, ciència i comunitat o Direcció d’Educació • Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI o Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) ESPAIS DE TREBALL • Àrea d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i 5 Coordinació Territorial i Metropolitana: o Institut Barcelona Esports (IBE) • Gerència Territorial (Districtes) RECERQUES/ TREBALLS TÈCNICS 5 ACTUACIONS PER 13 ENRIQUIR EL DEBAT SOCIAL ASSESSORAMENTS 5 Espais de treball 1. Grup impulsor pel desplegament del Pla del joc a l’espai públic amb horitzó 2030. Coordinació de gerències, comissionats i direccions dins de l’Ajuntament. 2. Grup coordinador pel desplegament del Pla del joc a l’espai públic amb horitzó 2030. Coordinació de direccions i responsables tècnics. 3. Grup Impulsor Transformem els patis. Co-coordinació d’aquesta comissió d’impuls del projecte. 4. Taula de seguiment de ciutat Transformem els patis. Coorganització d’aquesta taula de seguiment en el marc del Consell Educatiu Municipal de Barcelona. 5. Taula de seguiment Protegim les Escoles. Institució membre. Recerques i treballs tècnics 1. Acompanyament a les actuacions del Pla del Joc, identificades com a accions clau Treballs tècnics per al desplegament de les actuacions prioritàries acordades amb el grup impulsor. Principalment aquelles accions vinculades a l’assoliment de les fites del pla del joc o a accions clau que hi contribueixen. 2. Suport específic al desplegament del projecte tractor Protegim les escoles. Seguiment del desenvolupament del projecte tractor en la seva 2a edició i disseny del procés de cocreació amb les comunitats educatives per a la millora del seu entorn escolar. Direcció i gestió del pilotatge del projecte a 10 centres educatius per a la sistematització de la metodologia de cocreació a partir d’una avaluació del procés. Elaboració d’una Guia de cocreació per a la comunitat educativa que possibiliti desplegar processos de cocreació amb autonomia. Guia 3. Suport específic al desplegament del projecte tractor Transformem els patis escolars. Disseny del marc conceptual del programa i del seu plantejament global a partir d’una recerca documental internacional per a definir els 6 criteris per un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari. • Elaboració i publicació del document de treball “Els patis de les escoles un espai clau per al ple desenvolupament dels infants” (Document de treball previst per publicar el 2022) • Definició dels 6 criteris per un bon pati Infografia • Disseny, codirecció i gestió de la 1ª edició del programa (curs 20-21) a 12 centres educatius com a prova pilot per a la seva sistematització. • Orientacions per al disseny del programa en la seva 2a edició (curs 21-22) en vistes a la seva consolidació com a programa municipal. Definició dels criteris de selecció dels centres educatius. • Membres de la comissió de selecció dels centres d’infantil i primària que s’han presentat al programa Transformem els Patis edició del curs 21/22 de la Convocatòria unificada de programes (CUP) • Elaboració i publicació de la Guia de cocreació amb infants i la comunitat educativa per la millora del pati. Guia 4. Sistema d’indicadors per al seguiment del Pla del joc. Documentació d’un sistema d’indicadors (amb diferents graus de robustesa) a partir dels indicadors creats per a la Diagnosi de la infraestructura lúdica i els usos lúdics del Pla del joc (2019). Inclou una proposta per al seguiment de les fites del Pla i una primera proposta d’indicadors per a posteriors diagnosis. 5. Avaluació de l’impacte en salut del Pla del joc a l’espai públic. Seguiment amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona per a l’avaluació en clau de salut. Actuacions per enriquir el debat social 1. Jornada “Com es transforma Barcelona i la resta del món” Coorganització d’aquesta jornada amb 2 ciutats convidades, 3 persones expertes internacionals i representants de Barcelona, a nivell polític, mèdic, científic, escolar i veïnal. Coorganitzada amb l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació Internacional de Ciutats Educadores. Més info | Relatoria 2. Jornada de formació dels representants municipals dels Consells Escolars de les escoles de Barcelona. Presentació dels projectes Protegim escoles i Transformem patis als representants municipals, organitzada pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona 3. “Cómo promover ciudades jugables y coeducadoras teniendo en cuenta la discapacidad, el caso de Barcelona”. Presentació de les actuacions en matèria d’accessibilitat relacionades amb el Pla del joc a l’espai públic a les “Jornades ECOM. Ciutat jugable i coeducació: espais als barris per repartir les cures” 4. Infants i espai públic. Presentació dels principals impactes de la pandèmia per la covid-19 en la infància i l’ús de l’espai públic al 25è Fòrum de la Federació d’Entitats d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (FEDAIA) sota el títol “Atenció a la infància en l’era postpandèmia: balanç, tendències, i reptes de futur” Més info 5. “Renaturalización de los Patios escolares- Experiencias y retos des de la administración” Presentació del Programa Transformem els Patis a les Jornades Patios por el clima, organitzades per El Globus Vermell a Madrid 6. “Renaturalizació dels Patis escolars- Experièncias i reptes des de la administració” Presentació del Programa Transformem els Patis a les Jornades Patios por el clima, organitzades per El Globus Vermell a Barcelona Més info 7. Presentació del programa Transformem els patis al Consell Educatiu de Nou Barris. Presentació del programa Transformem els patis, la cocreació amb infants i els criteris per la transformació del patis al Consell Educatiu de Nou Barris. 8. Infància, memòria i construcció de ciutat. Article publicat a la revista de la Xarxa de comunitats de memòria en el marc del programa Memòria Viva de l’Ajuntament de Barcelona en què s’explica la importància de preguntar a nens i nenes i documentar allò que fan, que diuen o que proposen en els diferents processos socials i de transformació de les ciutats. Article 9. “Infància, memòria i construcció de ciutat” a la taula rodona “Histories d'un viatge”. Participació a la taula rodona de presentació del llibre “Histories d'un viatge”, organitzada per La Fundició i l’Escola Diputació, en el qual s’inclou l’article “Infància, memòria i construcció de ciutat”. 10. Els patis, espais privilegiats per garantir joc, contacte amb la natura i aprenentatges a l’aire lliure. Article publicat a Educa.barcelona en què repassem quina és la importància de disposar de bons patis escolars i quins són els criteris per a un bon pati. Article 11. Dia Internacional del Joc: què diuen els infants? Article publicat al suplement Ara Criatures del Diari Ara en motiu del Dia Internacional del Joc (28 de maig) en què repassem què van dir els nens i nenes de Barcelona sobre aquesta qüestió en la primera edició del Parlen els nens i nenes, tant en l’enquesta, els tallers participatius i l’Agenda dels infants. Article 12. “Encara no hem entès prou bé que el joc és una necessitat vital”, entrevista a Laia Pineda Entrevista amb la directora de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, Laia Pineda, publicada a Educa.barcelona en motiu de la jornada “La ciutat jugable: com es transforma Barcelona i la resta del món”. Article 13. “Infants i Espai Públic”, ponència sobre els aprenentatges extrets de l’època de confinament absolut per la pandèmia de la covid-19 en relació a l’espai públic i la infància. Intervenció duta a terme en el marc de la taula rodona “Participació a la Comunitat. Espai i organització comunitària” dins del Fòrum FEDAIA. Més info Assessoraments 1. Projecte de Servei de Suport al Joc de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. Participació a dues sessions de presentació d’aquest servei impulsat per l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) en el marc del Pla del joc a l’espai públic i revisió del document de definició del servei. 2. Guia pedagògica del Transformem els patis, elaborada per l’Associació de Mestres Rosa Sensat per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona. Revisió del document i participació a una sessió de treball per alinear en el marc conceptual del programa i la Guia de cocreació per la transformació dels patis amb infants i la comunitat educativa (nom provisional) 3. Nova àrea de joc inclusiva als Jardins Massana de Sant Andreu, projecte de Pressupostos Participatius. Assessorament en el marc conceptual de ciutat jugable i en la cocreació del projecte amb les famílies promotores d’aquesta nova àrea a través dels pressupostos participatius. 4. Revisió Índex Fites del Pla del Joc. Revisió i millora de la proposta d’índex en base a les 10 fites del Pla del joc, que ens fan des de l’Agenda2030BCN (Gerència d’Agenda 2030, Transició Digital, Coordinació Territorial i Esports) 5. Real Play Coalition - Ambassador Cities Workshop Session. Participació en representació de l’Ajuntament de Barcelona en aquest grup de treball internacional de ciutats que desenvolupen experiències i programes de joc a l'espai públic. GOVERNANÇA En tant que pont entre la recerca i la millora de les polítiques socials d’infància, els espais de governança són essencials i estratègics per tal que la infància estigui present en l’agenda política i puguem avançar en l’exercici progressiu dels seus drets reconeguts. Per això hi participem activament aportant mirada d’infància, obrint i nodrint debats socials informats en els quals compartir les evidències generades. En aquesta línia de treball hem dut a terme: • Acompanyament en el Pla d’infància de Barcelona 2021-2030 • Coordinació del Grup de treball d’igualtat d’oportunitats en la infància del CMBS • Participació en d’altres espais de treball • Assessoraments puntuals Més info Pla d’infància i adolescència de Barcelona 2021-2030 Acompanyem l’Ajuntament de Barcelona en l’elaboració del Pla d’Infància 2021-2030, que és el marc de planificació i transversalització de les principals polítiques que afecten a la infància i l’adolescència a la ciutat de Barcelona. Coordinem l’elaboració del Pla d’Infància de Barcelona, que ha s’ha fet amb un procés participat i tenint en compte la veu dels infants. Per encàrrec de: Regidoria d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat a través del Departament de Promoció de la Infància, dins la Direcció Serveis d’Infància, Joventut i Gent Gran de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Més info 1 ESPAI DE TREBALL RECERCA/ TREBALL TÈCNIC 1 ACTUACIÓ PER 1 ENRIQUIR EL DEBAT SOCIAL ASSESSORAMENT 1 Espais de treball 1. Procés participatiu per l’elaboració del Pla d’infància COORDINACIÓ DEL GRUP MOTOR I LES SESSIONS DE PARTICIPACIÓ AMB PERSONES I ENTITATS EXPERTES Més info Recerques i treballs tècnics 1. Pla d’infància 2021-2030 COORDINACIÓ DE L’ELABORACIÓ DEL PLA D’INFÀNCIA DE BARCELONA 2021-2030 Versió completa / Versió de síntesi / Presentació resumida / Més info sobre el procés d’elaboració Actuacions per enriquir el debat social 1. Jornada "Estratègies cap als reptes d'infància a Barcelona, amb horitzó 2030” Coorganització de la jornada juntament amb CUIMPB i l’Ajuntament de Barcelona Notícia resum de la jornada amb relatoria, vídeo i ppts Assessoraments 1. Pla d'Infància 2021-2030: presentació Govern Balear: Presentació del Pla d’infància de Barcelona al govern balear com a base d’inspiració per l’elaboració del futur pla d’infància de les illes balears. Grup d’Igualtat d’Oportunitats en la Infància del CMBS El Consell Municipal de Benestar Social (CMBS) és un òrgan de participació creat l’any 1988 conformat per representants de l’Ajuntament de Barcelona, dels grups polítics, d’entitats socials i d’altres institucions com la Sindicatura de Greuges o col·legis professionals. S’organitza en 7 grups de treball que analitzen i elaboren propostes per elevar-les a l’equip de govern municipal amb l’objectiu de millorar les polítiques de benestar social i de qualitat de vida de la ciutat. Des del 2016, ens encarreguem de coordinar el Grup de treball d’igualtat d’oportunitats en la Infància. El CMBS està impulsat pel Departament de Participació Social, dins l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI. Més info 2 ESPAIS DE TREBALL RECERCA/ TREBALL TÈCNIC 1 ACTUACIONS PER - ENRIQUIR EL DEBAT SOCIAL ASSESSORAMENTS - Espais de treball 1. Consell Municipal de Benestar Social (CMBS) MEMBRES DE LA COMISSIÓ PERMANENT 2. Grup d’igualtat d’oportunitats en la infància COORDINACIÓ DEL GRUP DE TREBALL Més info Recerques i treballs tècnics 1. Memòria curs 2020-2021, relatem els fruits de les 6 sessions de treball del grup Aprofundiment en les propostes presentades pel grup al Pacte de Ciutat de Barcelona el juliol de 2020 tenint en compte els impactes generats per la pandèmia en la infància i l’adolescència de Barcelona. Participació en altres espais de treball ESPAIS DE TREBALL 8 (espais estables impulsats Des de l’Institut Infància i Adolescència dins o fora de l'Ajuntament) participem activament aportant mirada d’infància, obrint i nodrint debats socials informats en diferents espais de treball. Aquests espais de treball poden estar RECERCA/ TREBALL impulsats per l’Ajuntament de Barcelona o TÈCNIC 1 per altres institucions. Els espais de treball que no són estables sinó que són puntuals o bé que tenen una certa continuïtat però estan acotats en el temps els considerem - ACTUACIONS PER ENRIQUIR EL DEBAT assessoraments. SOCIAL Per encàrrec de: Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. ASSESSORAMENTS (Participació en altres espais de treball acotats 4 en el temps) Espais de treball estables (impulsats dins Ajuntament de Barcelona): Espais promoguts per l’Ajuntament de Barcelona on l’Institut Infància i Adolescència ha formalitzat la seva participació com a entitat membre. Aquesta participació implica assistència a les reunions i participació en alguns dels espais de treball proposats. 1. Grup Motor de Participació Infantil de l’Ajuntament de Barcelona (des del 2018) MEMBRES GRUP TREBALL Promogut per: Regidoria d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat a través del Departament de Promoció de la Infància, dins la Direcció Serveis d’Infància, Joventut i Gent Gran (AjBCN) A destacar: • Impuls del grup de treball de processos participatius d’àmbit de ciutat i elaboració del document tècnic “Document de treball per l’anàlisi del model de participació de la infància i l’adolescència de Barcelona i primeres propostes d’actuació” (document intern, no publicat) 2. Taula interinstitucional per la prevenció de les violències sexuals en la infància i l’adolescència (des del 2018) MEMBRES DE LA TAULA Promogut per: Regidoria d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat a través del Departament de Promoció de la Infància, dins la Direcció Serveis d’Infància, Joventut i Gent Gran (AjBCN) A destacar: • Grup de treball de processos participatius d’àmbit de ciutat 3. Pacte del Temps de Barcelona (des del 2018) INSTITUCIÓ ADDEHRIDA AL PACTE Promogut per: Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Comissionat d’Economia Social. Barcelona Activa (AjBCN) A destacar: • Barcelona Time Use Initiative Healthy Society (BTUI) PARTICIPACIÓ EN EL CONGRÉS • Anual ‘time use week’ per aportar coneixemet en l’àmbit de la recerca i usos del temps 4. Acord Ciutadà per a una Barcelona Inclusiva – Xarxa de Drets dels Infants (des del 2019) MEMBRES DE L’ACORD Promogut per: Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI (AjBCN). Dept. de Participació Social Espais de treball estables (impulsats per altres institucions, no AjBCN) Espais a on l’Institut Infància i Adolescència ha formalitzat la seva participació com a entitat membre. La participació en aquests espais implica assistència a les reunions i participació en alguns dels espais de treball proposats. Puntualment es col·labora en l’elaboració d’algun treball tècnic. 5. Observatori dels Drets de la Infància de Catalunya (des del 2017, vocals des de 2020) Promogut per: Secretaria d’Infància, Adolescència i Joventut (SIAJ), Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya A DESTACAR: • Grup de treball sobre indicadors d’infància i adolescència a Catalunya 6. Aliança Educació 360 (des del 2018) MEMBRES DE L’ALIANÇA Promogut per: Fundació Jaume Bofill, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Diputació de Barcelona 7. Ràdios Escolars en Xarxa (REX) (des del 2020) MEMBRES DE LA XARXA Promogut per: ComSoc, Comunicació Social 8. Eurocities-Children and young people working gropup (des del 2020, sessions de treball, fòrums i conferències sobre infància) MEMBRES DEL GRUP DE TREBALL Promogut per: Eurocities Assessoraments (altres espais de governança a on hem participat puntualment): Espais de treball a on l’Institut Infància i Adolescència hem assessorat de forma puntal o acotada en el temps, aportant la perspectiva d’infància: 1. Mesura de govern d'equipaments municipals feministes Promogut per: Gerència Municipal, dins la Direcció Serveis de Gènere i Polítiques del Temps de l’Ajuntament de Barcelona (AjBCN) 2. Pla per la Justícia de Gènere 2021-2025 Promogut per: Gerència Municipal, dins la Direcció Serveis de Gènere i Polítiques del Temps de l’Ajuntament de Barcelona (AjBCN) 3. Comissió tècnica pel procés participatiu de l’adolescència de Barcelona Promogut per: Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Direcció d’Educació de l’Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona. 4. Estratègia per la promoció de relacions saludables i equitatives a l’escola Promogut per: Agència de Salut Pública de Barcelona (Consorci Sanitari de Barcelona) EDUCACIONS L’educació és un aspecte fonamental per a les persones amb impactes no només en la infància i l’adolescència, sinó també al llarg de tot el cicle de vida. Per això aquest és un dels espais clau dels que hem de tenir cura i focalitzar el màxim d’esforços i recursos possibles, a fi de maximitzar les oportunitats educatives dins i fora de l’escola i per a tots els infants i adolescents, garantint així el seu dret a l’educació i el màxim desenvolupament. Més info Per encàrrec de: Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona En col·laboració amb: • Consorci d’Educació de Barcelona • Fundació BCN FP Ajuntament de Barcelona • Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona o Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) • Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona o Direcció d’Infància, Joventut i Gent Gran o Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) • Àrea d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana: o Institut Barcelona Esports (IBE) 3 ESPAIS DE TREBALL RECERQUES/ TREBALLS TÈCNICS 3 ACTUACIONS PER 1 ENRIQUIR EL DEBAT SOCIAL ASSESSORAMENTS 1 Espais de treball 1. Taula d’educació i criança de la petita infància de la ciutat. Participació a la Taula en tant que membres constituents d’aquest espai de rendiment de comptes, reflexió, debat i seguiment en el marc del Pla d’educació i criança de la petita infància de Barcelona 2021-2024. 2. Acord per l'Educació 2030 a Barcelona Participació a la Comissió d’educació i criança de la petita infància de l’Acord. 3. Pla de Ludoteques de Catalunya 2020-2030. Suport en la preparació de sessions de treball internes i participació en les sessions per a la definició del eixos estratègics i les actuacions per al Pla de Ludoteques de Catalunya 2020-2030. Inclou la coorganització del Grup motor del Pla de Ludoteques de Catalunya format per equips de les ludoteques de la Generalitat de Catalunya i de departaments vinculats a programes de joc (Jugar i descobrir) i per tècnics de municipis referents en aquests equipaments (Barcelona, Lleida i Manresa). Recerques i treballs tècnics 1. Acord per l’Educació 2030 a Barcelona. Elaboració del document de bases del primer dels 6 eixos que inclou l’acord: “1. Educació i criança en la petita infància (0-3)”, junt amb una experta interna de l’IMEB, i suport tècnic en la resta d’eixos. Provisió d’indicadors d’educació disponibles per al monitoratge de les Fites. Ponts amb altres institucions per facilitar la provisió de dades mancants. 2. Oportunitats educatives a Barcelona 2020: les desigualtats en l’educació al llarg de la vida (0-99). Col·laboració amb l’IERMB (encarregat d’elaborar l’informe) a partir del 2020, moment en què l’informe s’estén al llarg de tot el cicle de vida (0-99 anys). Coordinació al voltant dels indicadors d’educació 0-17 i col·laboració específica en les infografies de l’informe. 3. Elaboració del document de bases per al Pla estratègic de Ludoteques de Catalunya. Revisió de la diagnosi i del document d’eixos i propostes d’actuació amb aportació de continguts per al redactat final. Actuacions per enriquir el debat social 1. Desigualtats socioterritorials i participació en les activitats educatives fora de l’escola a Barcelona Article publicat a Educació 360 Article Assessoraments 4. Recercaixa EDU0-3 Comissió de Seguiment. Participació a les sessions de treball d’aquest grup promogut per l’IGOP-UAB DETALL D’IMPACTES ALS MITJANS DE COMUNICACIÓ Durant l’any 2021, l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, així com els programes i projectes que duu a terme han tingut 47 aparicions a mitjans de comunicació, incloent 6 articles propis publicats en diversos mitjans. D’altra banda, el departament de premsa de l’Ajuntament de Barcelona ha emès 4 notes de premsa en les quals es fa menció a l’Institut Infància i Adolescència o bé als projectes que duem a terme, o bé, en els quals hem participat en la seva redacció aportant o revisant dades recollides i sistematitzades per l’Observatori 0-17 BCN. 03/03/2021 NP: Barcelona és la primera ciutat que signa un acord d'adhesió a l'Aliança País Pobresa Infantil Zero 28/04/2021 NP: L’Ajuntament destinarà 13,5m€ al Fons d’Infància 0-16 d’aquest any, adreçat a 25.000 infants i 17.000 famílies 16/10/2021 NP: Barcelona torna a preguntar els infants sobre el seu benestar (inici EBSIB 2021) 18/10/2021 NP: Barcelona aprova el primer pla d'infància de la ciutat a 10 anys vista, elaborat de forma participada i incorporant la visió dels infants A més, l’Ajuntament ha convocat 2 rodes o convocatòries de premsa en les que l’Institut Infància i Adolescència també hi hem tingut un paper rellevant, ja sigui amb la participació directe, o bé a través d’oferir suport i acompanyament en la seva preparació: 18/10/2021 Roda de premsa: Presentació del primer pla d'infància de la ciutat a 10 anys vista, elaborat de forma participada i incorporant la visió dels infants 12/11/2021 Convo premsa: Jornada polítiques d’infància a Barcelona SEGONS TIPUS DE MIJTÀ DE COMUNICACIÓ Ràdio Televisió Premsa Online Total 8 4 7 28 47 SEGONS PROGRAMA Observatori Parlen els Ciutat Oportunitats Covid19 i Pla 0-17 nens i nenes jugable educatives infància d’infància 8 15 10 1 1 17 SEGONS INICIATIVA ACCIONS IMPULSADES AMB AJ. BCN. Iniciativa mitjà de com. 15 (31,9%) Notes de premsa 4 Iniciativa IIAB o AjBCN 32 (68,1%) Rodes i convos de premsa 2 TOTAL 47 TOTAL 6 25 Articles propis i entrevistes (amb enllaços) TIPUS DATA MITJÀ TITULAR MITJÀ Els patis, espais privilegiats per garantir joc, contacte 02/03/2021 online Educa.barcelona amb la natura i aprenentatges a l’aire lliure 13/03/2021 paper Diari Ara Covid-19, crisi social i infància 13/03/2021 online Diari Ara Covid-19, crisi social i infància Desigualtats socioterritorials i participació en les 24/05/2021 online Educació 360 activitats educatives fora de l’escola a Barcelona 28/05/2021 online Ara Criatures Dia Internacional del Joc: què diuen els infants? Laia Pineda: “Encara no hem entès prou bé que el joc 31/05/2021 online Educa.barcelona és una necessitat vital” Xarxa comunitats Infància, memòria i construcció de ciutat 18/06/2021 premsa de memòria Llistat de totes les aparicions a mitjans de comunicació (amb enllaços) TIPUS DATA MITJÀ TITULAR MITJÀ 01/03/2021 online Fundación Arquia Tomarse el juego en serio (II) Els patis, espais privilegiats per garantir joc, contacte 02/03/2021 online Educa.barcelona amb la natura i aprenentatges a l’aire lliure 6 dades que et faran reflexionar per educar en la 03/08/2021 online Criar.cat igualtat les teves criatures 13/03/2021 paper Diari Ara Covid-19, crisi social i infància 13/03/2021 online Diari Ara Covid-19, crisi social i infància Intervenció de Laia Pineda en el programa especial 14/03/2021 ràdio Ona Codinenca Covid-19 Els nens participen en la reforma dels patis escolars 19/03/2021 tv Betevé per fer-los més verds i amb més jocs 17/05/2021 online Educa.barcelona Les escoles com a motors de canvi urbà de Barcelona Desigualtats socioterritorials i participació en les 24/05/2021 online Educació 360 activitats educatives fora de l’escola a Barcelona 28/05/2021 online Ara Criatures Dia Internacional del Joc: què diuen els infants? Laia Pineda: “Encara no hem entès prou bé que el joc 31/05/2021 online Educa.barcelona és una necessitat vital” Xarxa de comunitats de Infància, memòria i construcció de ciutat 18/06/2021 premsa memòria Tim Gill: “Garantir un estiu de joc és un reconeixement als sacrificis que els infants han fet durant la 08/07/2021 online Educa.barcelona pandèmia” Són feliços els infants després de quasi un any i mig de 13/07/2021 online Línia Xarxa pandèmia? 24/07/2021 online Ara Criatures Ciutats jugables 24/07/2021 premsa Ara Criatures Ciutats jugables Catalunya Radio - Conciliar en precarietat: "No puc treballar per pagar 03/09/2021 ràdio Programa Solidaris una cangur" Catalunya Radio - Conciliar en precarietat: "No puc treballar per pagar 03/09/2021 online Programa Solidaris una cangur" 08/09/2021 online Línia Xarxa La pandèmia menys escoltada 26 08/09/2021 online Línia Xarxa La pandèmia menys escoltada Barcelona enquesta menors de 8 a 12 anys sobre el 16/10/2021 online La ciutat seu benestar i com millorar-lo 18/10/2021 online Educa Barcelona Barcelona pregunta als seus infants com se senten Barcelona presenta un plan para velar por los derechos de los menores: el 34,4% están en riesgo de 18/10/2021 online 20 minutos pobreza Barcelona destinarà 250 milions d'euros en tres anys 18/10/2021 online Ara per revertir la pobresa infantil Pla d’Infància 2021-2030: l’Ajuntament destina més 18/10/2021 online Betevé recursos per combatre la pobresa infantil Betevé - Notícies L'Ajuntament destinarà 350 milions d'euros a la 18/10/2021 tv vespre infància L'Ajuntament de Barcelona invertirà 350 milions d'euros en els pròxims 2 anys en un pla específic de 18/10/2021 ràdio Cadena SER protecció a la infància A Barcelona un terç dels infants viu en pobresa, l'Aj 18/10/2021 ràdio Catalunya Ràdio anuncia inversió milionària per al Pla d'infància Barcelona presenta un pla d'infància a deu anys vista 18/10/2021 online CCMA per compensar l'augment de la pobresa Barcelona impulsa un nuevo Plan de Infancia centrado 18/10/2021 ràdio COPE en la pobreza infantil y las desigualdades El 34% de los niños de Barcelona está en riesgo de 18/10/2021 online El País pobreza Barcelona impulsa un nuevo Plan de Infancia centrado 18/10/2021 online EuropaPress en la pobreza infantil y las desigualdades La covid deja a un mínimo de 12.000 menores más en 18/10/2021 online La Vanguardia situación de pobreza en Barcelona L'ajuntament de Barcelona projecte un Pla per a la infància de la ciutat que suposarà uns 350 milions 18/10/2021 online RAC1 d'euros en 3 anys Segons un estudi de l'Ajuntament de Barcelona la covid ha fet augmentar entre un 5 i un 7% els infants 18/10/2021 radio RNE que viuen en pobresa El consistorio presenta un plan para velar por los 19/10/2021 premsa 20 minutos derechos de los niños El 34% de los niños de Barcelona está en riesgo de 19/10/2021 premsa El País pobreza Un mínim de 12.000 menors més en situació de 19/10/2021 premsa La Vanguardia pobresa a Barcelona Barcelona presenta un pla d’infància a deu anys vista 19/10/2021 online Social.cat per compensar l’augment de la pobresa Barcelona tornarà a preguntar als infants sobre el seu 19/10/2021 ràdio COPE benestar Barcelona tornarà a preguntar als infants sobre el seu 19/10/2021 online COPE benestar Barcelona inicia la segona enquesta de la infància: 25/10/2021 online Betevé 5.000 nens expliquen què els preocupa Betevé - Notícies Barcelona inicia la segona enquesta de la infància: 25/10/2021 tv vespre 5.000 nens expliquen què els preocupa 13/12/2021 tv Betevé – Catakrac Enquesta de benestar dels infants a l'escola Barcelona 13/12/2021 online Betevé – Catakrac Enquesta de benestar dels infants a l'escola Barcelona 15/12/2021 online Línia Xarxa Quan s’escolta l’opinió dels infants Entrevista a Pau Gonzàlez, regidor d’educació de 22/12/2021 online Educa.barcelona Barcelona: «Els infants no són el futur, són el present» 27 Plaça de la Vila de Gràcia, 6 baixos- 08012 Barcelona Tel. 93 002 32 55 | www.institutinfancia.cat | info@institutinfancia.cat | @InstInfancia 28