Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021: fitxa tècnica final Document de bases L’Institut Infància i Adolescència de Barcelona realitza l’En- questa de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021 en el marc del desenvolupament del programa de recerca i participació infantil Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona, promogut per l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Edita: Institut Infància i Adolescència de Barcelona - Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona Equip de treball: Laia Pineda (direcció) Mari Corominas (coordinació i recerca: estadística, elaboració i redacció) Alicia Sánchez (estadística) Laia Curcoll (publicació i comunicació) Barcelona, juliol de 2022 La manera de citar el present informe serà: Institut Infància i Adolescència de Barcelona (2022). Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021: fitxa tècnica final (29-07-2022). Institut Infància i Adolescència de Barcelona-Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (Ajuntament de Barcelona). https://institutinfancia.cat/mediateca/fitxa-tecni- ca-ebsib-2021/ Els continguts d’aquesta publicació estan subjectes a una llicència de Reconeixement – No comercial – Compartir igual (by-nc-sa) amb finalitat no comercial i amb obra derivada. Es permet copiar i redistribuir el material en qualsevol mitjà i format, sempre que no tingui finalitats comercials; així com remesclar, transformar i crear a partir del material, sempre que es difonguin les creacions amb la mateixa llicència de l’obra original. (NOTA: aquest informe no ha passat per correcció lingüística) Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021: fitxa tècnica final (29-07-2022) Títol de l’estudi: Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona (EBSIB) 2021. És la primera fase de la segona edició del programa de recerca i participació Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona 2021-2025, promogut per l’Ajuntament de Barcelona i desenvolupat per l’Institut Infància i Adolescència, dins l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). El programa continua amb els tallers participatius (curs 2022-23) i la creació del Grup Altaveu de Ciutat (2023-2025)i. Objecte de l’estudi: L’objectiu general de l’EBSIB és conèixer el benestar dels infants des dels seus punts de vista. En concret, es pretenen identificar els marges de millora del benestar de la infància, els impactes negatius de les condicions de vida en el benestar dels infants i les experiències significatives que l’afavoreixen. Dates de realització i validació del treball de camp: Des de la setmana del 27 de setembre fins a la setmana del 6 de desembre de 2021. Validació: Setmana del 13 de desembre de 2021. Metodologia: Computer Aided Web Interviewing (CAWI): qüestionariii realitzat amb ordinadors i tauletes escolars, o bé tauletes facilitades per l’estudi. En sessions d’una hora de durada als grups- classe seleccionats i vetllades per un equip de l’estudi especialitzat. Els infants de 5è i 6è (mostra principal) responen el qüestionari complet (blocs 1-9 i 1 dels 3 mòduls amb un repartiment igualitari) i els infants de 3r i 4t (mostra exploratòria) responen els blocs 1-8 amb menys preguntes (preguntes base per a l’anàlisi). Hi ha qüestionaris ajustats/reduïts, amb les preguntes clau per a l’anàlisi, per als infants que puguin trobar-se amb dificultats especials per acabar el qüestionari (els infants amb necessitats específiques de suport educatiu habitualment responen el qüestionari complet per a la seva edat, ja que es tracta d’un qüestionari adequat i comprensible per als infants, tot i que es disposa dels qüestionaris ajustats/reduïts per als qui la llargada del qüestionari pogués comprometre la seva inclusió). Qüestionari disponible en català i castellà. El qüestionari inclou preguntes per recollir-ne la valoració per part dels infants. El qüestionari ha passat per un procés de revisió per part de l’equip de l’Institut Infància i Adolescència-IERMB i d’investigadors/es i especialistes del Grup Motor o col·laboradors/es (a part de dur-se a terme un pilotatge específic a tres centres educatius). El qüestionari complet i la seva fonamentació bibliogràfica poden consultar-se al document de treball del qüestionariiii. Taula 1. Estructura del qüestionari de l’EBSIB 2021. Bloc 1. Sobre tu Bloc 2. Sobre la teva família Bloc 3. Sobre la casa on vius Bloc 4. Sobre la teva escola Bloc 5. Sobre els teus amics i amigues Bloc 6. Sobre el barri o la zona on vius Bloc 7. Sobre com utilitzes el teu temps Bloc 8. Sobre com et sents 3 Bloc 9. Sobre com has viscut la covid-19 Mòdul 1. Sobre com et veus en el futur Mòdul 2. Sobre les teves relacions amb els altres Mòdul 3. Sobre la teva vida a la ciutat / Sobre l’ús d’internet Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. Gràfics 1-4. Descripció del qüestionari de l’EBSIB 2021 (dispositius de resposta, temps de resposta, ús de qüestionaris ajustats/reduïts i llengua de resposta). Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. Gràfics 5-7. Valoració del qüestionari de l’EBSIB 2021 per part dels infants enquestats. 4 Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. Univers: Població resident a la ciutat de Barcelona nascuda entre els anys 2009-2012, és a dir, que idealment cursa des de 3r fins a 6è d’educació primària (entre 8-11 anys): 55.000 infants, aproximadamentiv. Com que s’utilitza un procediment de mostreig basat en la selecció de conglomerats/centres educatius, el marc mostral facilitat pel Consorci d’Educació de Barcelona (03- 03-2021) inclou la població escolaritzada a la ciutat Barcelona (6% aprox. de la població escolaritzada no n’és resident) i no hi ha els infants que resideixen a la ciutat de Barcelona que estan escolaritzats a altres municipis (2% aprox. de la població residentv). Així mateix, el marc mostral tampoc no inclou els infants amb discapacitat escolaritzats a centres d’educació especial (2% aprox. dels infants i adolescents d’entre 0 i 17 anys de la ciutat de Barcelona té alguna discapacitat legalment reconeguda, en la major part dels casos de tipus intel·lectualvi). Gràfic 8. Distribució dels infants enquestats segons si resideixen a la ciutat a Barcelona (en percentatges), total i segons tipus mostra Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. Procediment de mostreig: Per a la mostra principal (5è i 6è = 10 i 11 anys), procediment bietàpic (dues etapes) basat en la selecció de conglomerats/centres educatius, amb estratificació prèvia per districtes educatius i titularitat a efectes de representació. En la primera etapa, se seleccionen els centres de manera aleatòria respectant la proporció d’infants matriculats, de residents a la ciutat de Barcelona i el context de vulnerabilitat social (variables d’ús intern facilitades pel Consorci d’Educació de Barcelona dins el marc mostral). Cada centre compta amb dos substituts de la mateixa tipologia (també seleccionats aleatòriament). En la segona etapa, hi ha selecció directa de grups-classe (quan els centres tenen una o dues línies per curs) i selecció aleatòria de dos grups-classe (quan els centres tenen tres o més línies per curs). Les unitats últimes són els grups-classe, en els quals s’enquesta tots els infants del grup (és a dir, segons la mida del centre, s’enquesten els infants d’un o dos grups-classe de 5è i d’un o dos grups-classe de 6è). Per no engrandir els costos del mostreig, l’afixació d’infants de 5è i 6è per districte no és proporcional a la seva població (mostra de 300-400 infants aprox. per districte). La distribució per sexe queda autorepresentada perquè els centres de la mostra no segreguen per sexe. Per a la mostra exploratòria (3r i 4t = 8 i 9 anys), s’afegeix una tercera etapa. Als centres educatius de 5 la mostra principal que consegüentment s’han inscrit al programa complet Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona a través de la Convocatòria Unificada de Programes (àmbit de valors i ciutadania) del Consorci d’Educació de Barcelonavii (o bé que han mostrat interès pel programa), habitualment a una meitat dels centres s’enquesten els infants d’un grup-classe de 3r i, a l’altra meitat, els infants d’un grup-classe de 4t (amb control igualitari per districte i titularitat). La distribució per sexe també queda autorepresentada perquè els centres de la mostra no segreguen per sexe. Assignació: Selecció aleatòria simple, amb augment de la mostra perquè el procediment de mostreig es basa en la selecció de conglomerats/centes educatius (Deff/efecte del disseny = 1,19 per a la mostra principal). Mida de la mostra: 4.666 enquestes (58 centres educatius); 3.742 d’infants que cursen 5è i 6è d’educació primària (mostra principal de 10 i 11 anys) i 924 d’infants que cursen 3r i 4t d’educació primària (mostra exploratòria de 8 i 9 anys). Ponderació: Ponderació (estimador de la raó) segons el districte educatiu, la titularitat del centre educatiu i el sexe dels infants (també el curs en el cas de la mostra principal de 5è i 6è = 10 i 11 anys). Reponderació de la mostra (calibratge) segons el nombre de línies per curs del centre, si l’infant és resident de la ciutat de Barcelona i el districte de residència. Error mostral: Mostra principal: 1,52%. Mostra exploratòria: 3,23%. En ambdós casos, amb 95,5% de nivell de confiança i amb supòsit de màxima indeterminació (p=q=50%). Mostra principal: Taula 2. Distribució de la mostra principal de l’EBSIB 2021 (infants de 5è i 6è = 10 i 11 anys) per districte educatiu. INFANTS: matriculats INFANTS: CENTRES: ERROR INFANTS: CENTRES: INFANTS: INFANTS: CENTRES: ERROR INFANTS: cursos 5è i distribució distribució MOSTRAL DISTRICTE distribució nombre mostra distribució distribució MOSTRAL mostra 6è educació mostra mostra mostra matriculats total prevista prevista prevista previst d'anàlisi primària d'anàlisi d'anàlisi d'anàlisi (2021-2022) Ciutat Vella 1.161 4,3% 17 419 10,2% 7 3,94% 386 10,3% 7 4,16% L'Eixample 3.546 13,1% 41 418 10,2% 6 4,59% 402 10,7% 6 4,70% Sants-Montjuïc 2.131 7,9% 34 420 10,3% 7 4,38% 476 12,7% 8 4,04% Les Corts 2.077 7,7% 19 401 9,8% 5 4,49% 458 12,2% 6 4,13% Sarrià-Sant Gervasi 4.128 15,2% 41 396 9,7% 5 4,78% 255 6,8% 4 6,07% Gràcia 2.002 7,4% 26 416 10,2% 7 4,36% 331 8,8% 7 5,02% Horta-Guinardó 3.004 11,1% 37 418 10,2% 6 4,54% 309 8,3% 5 5,39% Nou Barris 2.527 9,3% 36 396 9,7% 5 4,62% 357 9,5% 5 4,91% Sant Andreu 2.609 9,6% 32 412 10,1% 5 4,52% 394 10,5% 5 4,64% Sant Martí 3.894 14,4% 48 397 9,7% 5 4,76% 374 10,0% 5 4,92% BARCELONA 27.079 100,0% 331 4.093 100,0% 58 1,44% 3.742 100,0% 58 1,52% Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. 6 Taula 3. Distribució de la mostra principal de l’EBSIB 2021 (infants de 5è i 6è = 10 i 11 anys) per titularitat. INFANTS: matriculats INFANTS: CENTRES: ERROR INFANTS: CENTRES: INFANTS: INFANTS: CENTRES: ERROR INFANTS: cursos 5è i distribució distribució MOSTRAL TITULARITAT distribució nombre mostra distribució distribució MOSTRAL mostra 6è educació mostra mostra mostra matriculats total prevista prevista prevista previst d'anàlisi primària d'anàlisi d'anàlisi d'anàlisi (2021-2022) Públic 12.271 45,3% 172 2.015 49,2% 29 2,03% 1.791 47,9% 29 2,18% Concertat/Privat 14.808 54,7% 159 2.078 50,8% 29 2,04% 1.951 52,1% 29 2,11% BARCELONA 27.079 100,0% 331 4.093 100,0% 58 1,44% 3.742 100,0% 58 1,52% Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. - La diferència entre el % d’infants matriculats i de la mostra prevista o de treball de camp s’explica per l’afixació no proporcional dels districtes educatius: mostra de 300-400 infants aprox. per districte educatiu (veure l’apartat de procediment de mostreig). - Dels 58 centres previstos per al treball de camp (veure l’apartat de procediment de mostreig), 51 són centres seleccionats originalment (87,9%), 3 són de segona opció (5,2%), 2 de tercera (3,4%) i 2 de quarta (3,4%), de manera que pot descartar-se el biaix d’autoselecció i voluntarietat. Els centres seleccionats originalment, de segona opció i tercera són de la mateixa tipologia i el mateix districte. Per motius d’operativa de finalització del treball de camp, els 2 centres de quarta selecció són de la mateixa tipologia, tot i que de diferent districte (Sants-Montjuïc enlloc d’Horta-Guinardó i Les Corts enlloc de Sarrià-Sant Gervasi); aquests 2 centres no són seleccionats aleatòriament, sinó que provenen de la llista de centres inscrits al programa complet Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona a través de la Convocatòria Unificada de Programes (àmbit de valors i ciutadania) del Consorci d’Educació de Barcelona. Mostra exploratòria: Taula 4. Distribució de la mostra exploratòria de l’EBSIB 2021 (infants de 3r i 4t = 8 i 9 anys) per titularitat. INFANTS: matriculats INFANTS: CENTRES: ERROR INFANTS: CENTRES: INFANTS: cursos 3r i 4t distribució distribució MOSTRAL TITULARITAT distribució nombre mostra educació mostra mostra mostra matriculats total d'anàlisi primària d'anàlisi d'anàlisi d'anàlisi (2021-2022) Públic 12.582 47,5% 172 490 53,0% 20 4,43% Concertat/Privat 13.898 52,5% 159 434 47,0% 18 4,72% BARCELONA 26.480 100,0% 331 924 100,0% 38 3,23% Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. - Per la mida petita de la mostra, els errors mostrals de la mostra exploratòria per districte oscil·len entre el 8-16%. Mostra global: - Per a la mostra d’anàlisi no s’han pogut utilitzar 49 qüestionaris de treball de camp per estar incomplets o tenir menys del 40% de les respostes (49 qüestionaris de 4.715 infants enquestats = 1,0%). 7 - No va poder enquestar-se 359 infants (359 infants no enquestats de 5.074 totals = 7,1%) pels motius següents: absències injustificades al centre (111 infants); absències justificades per una malaltia eventual que no és covid-19 (98 infants); absències justificades per motius personals/familiars (45 infants); negatives de les famílies (40 infants); absències justificades per covid-19 (19 infants); negatives dels infants (16 infants); infants amb necessitats educatives especials amb jornades ajustades i que, de manera natural, no eren a la classe durant la sessió (15 infants); per barreres lingüístiques (9 infants); i no se’n sap el motiu (6 infants). Convé tenir en compte que la xifra d’absències injustificades no suposaria un canvi significatiu en els resultats de l’enquesta en cas que l’haguessin respost, tampoc els altres motius per tractar-se de xifres petites i estar repartides igualitàriament al llarg de tota la mostra. Construcció (a posteriori) de la variable d’anàlisi de context econòmic dels infants: En el marc mostral facilitat pel Consorci d’Educació de Barcelona (03-03-2021) s’indicava el percentatge d’infants per centre educatiu en situació de vulnerabilitat social (indicador construït pel mateix Consorci), al costat de la classificació dels centres per 5 nivells de complexitat del Departament d’Educació (variables d’ús intern facilitades pel Consorci d’Educació de Barcelona). Aquesta informació sobre el context de vulnerabilitat social per centre es va tenir en compte a l’hora de controlar la selecció aleatòria dels centres, per tal que la mostra fos socialment representativa de la realitat de la ciutat de Barcelona (veure l’apartat de procediment de mostreig). Per al treball de camp, el Consorci d’Educació de Barcelona també va facilitar una llista amb els identificadors de l’alumnat (codis IDALU) i durant les sessions es va recollir el codi del qüestionari de cada infant enquestat, seguint un protocol que garanteix adequadament la protecció de dades personals i el secret estadístic. A partir dels codis IDALU i sense cap identificació nominal dels infants, es va enllaçar la secció censal de la residència dels infants a la matriu d’anàlisi, de manera que també s’hi va poder enllaçar, a nivell de cada secció censal, l’indicador de la Renda Disponible de les Llars per càpita (RDLpc) 2018 de l’Oficina Municipal de Dadesviii. És així com posteriorment s’ha pogut construir la variable d’anàlisi de context econòmic dels infants que han respost l’enquesta. Taula 5. Correspondència del context econòmic dels infants entre la mostra de l’EBSIB 2021 i l’indicador RDLpc 2018. Distribució de les cohorts Distribució dels infants de d'infants nascuts 2008- la mostra de l'EBSIB 2021 Diferència CONTEXT ECONÒMIC DELS INFANTS 2012 (segons indicador (nascuts 2008-2012 = mostra-cohorts RDLpc 2018) entre 8 i 11 anys) BAIX (estrats molt baixos i baixos) 38,9% 36,9% 2,0% MITJÀ (estrat mitjà) 34,7% 38,3% -3,6% ALT (estrats alts i molt alts) 26,4% 24,8% 1,6% TOTAL 100,0% 100,0% 0,0% Font: Institut Infància i Adolescència a partir de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, de l’Ajuntament de Barcelona. Informació rebuda pels centres educatius i les famílies: D’acord amb la normativa aplicableix, no es requereix del consentiment informat de les mares i/o pares i/o tutors/es legals perquè l’EBSIB 2021 (dins el programa Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona) és promoguda per l’Administració pública (l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona), en compliment de les seves competències. Tanmateix, els centres educatius i les famílies reben una informació/documentació adequada i poden refusar la participació del centre o els seus fills/es (p. ex. 40 famílies van refusar que el seu fill/a respongués l’enquesta -veure l’apartat d’error mostral-). Així mateix, el consentiment últim de respondre el qüestionari sempre és per part de l’infant després d’escoltar la presentació de l’equip de treball de camp, amb la qual s’informa dels objectius de l’EBSIB 2021 i es comunica que és voluntària (p. ex. 16 infants van decidir no respondre 8 l’enquesta -també veure l’apartat d’error mostral-). Pressupost (euros): 30.000€ sense IVA ni altres càrregues (licitació pública i recursos propis per al treball de camp). Empreses designades: GESOP (Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública, S. L.) i recursos propis de l’Institut Infància i Adolescència, dins l’IERMB. Sistema d’adjudicació: Licitació públicax. Promoguda per: Direcció de Serveis d'Estratègia i Innovació de la Gerència de Drets Socials (Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI, de l’Ajuntament de Barcelona). Desenvolupada per l’Institut Infància i Adolescència, dins l’IERMB. i Més informació i documentació del programa Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona: - https://ajuntament.barcelona.cat/infancia/ca/canal/parlen-els-nens-i-nenes-el-benestar-subjectiu-de-la- infancia-barcelona - https://institutinfancia.cat/programes/parlen-els-nens-i-nenes-el-benestar-subjectiu-de-la-infancia-a- barcelona/ ii El referent principal del qüestionari de l’EBSIB 2021 és la recerca internacional Children’s Worlds (54,9% dels ítems i configuració base), tot i que també s’han inclòs noves preguntes específiques a partir d’altres recerques internacionals o acadèmiques i d’enquestes catalanes o municipals (45,1% dels ítems): - International Civic and Citizenship Education Study, de l’IEA - Family Affluence Scale (FAS); també l’Enquesta Sociodemogràfica de Barcelona (ESDB) de l’Ajuntament de Barcelona i l’indicador AROPE (At risk of poverty or social exclusion) d’Eurostat - Enquesta Factors de Risc a l’Escola Secundària (FRESC), de l’Agència de Salut Pública de Barcelona - Trends in International Mathematics and Science Study 2019, de l’IEA - Indicadors estratègics per a una ciutat amiga de la infància (Gill, 2021) - Ethical Research Involving Children (ERIC) - Estratègia municipal contra la soledat 2020-2030, de l’Ajuntament de Barcelona - Health Behaviour in School-aged Children (HBSC), de l’Organització Mundial de la Salut - Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat a Catalunya (ECESC), de la Generalitat de Catalunya - Primera edició del programa Parlen els nens i nenes, de l’Institut Infància i Adolescència amb l’Ajuntament de Barcelona - Enquesta dels Hàbits Esportius de la població en edat Escolar de la ciutat de Barcelona (EHEEB), de l’Ajuntament de Barcelona - Enquesta de participació i necessitats culturals de Barcelona, de l’Ajuntament de Barcelona - Mesura de govern per a uns equipaments municipals amb perspectiva de gènere, de l’Ajuntament de Barcelona - Pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030, de l’Ajuntament de Barcelona - Self-Perception Profile for Children (SPPC) (El qüestionari complet i la seva fonamentació bibliogràfica poden consultar-se al document de treball del qüestionari). 9 iii Institut Infància i Adolescència de Barcelona (2022). Qüestionari de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021. Institut Infància i Adolescència de Barcelona-Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (Ajuntament de Barcelona): https://institutinfancia.cat/mediateca/questionari- ebsib-2021/ iv Institut Infància i Adolescència de Barcelona a partir d’Ajuntament de Barcelona (2020). Estadística i difusió de dades. Recuperat 1 desembre 2020, de https://www.bcn.cat/estadistica/catala/dades/tpob/pad/ine/a2019/edat/edata01.htm v Institut Infància i Adolescència de Barcelona a partir de Generalitat de Catalunya (2018). Estadística de la mobilitat obligada per raó d’estudis no universitaris 2016/17. Recuperat 1 desembre 2020, de https://www.idescat.cat/pub/?id=emoesc vi Institut Infància i Adolescència de Barcelona (2022). Informe Dades clau d’infància i l’adolescència de Barcelona 2021. Institut Infància i Adolescència de Barcelona-Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (Ajuntament de Barcelona): https://institutinfancia.cat/mediateca/dades-clau-2021/ vii Institut Infància i Adolescència de Barcelona. (2021). Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona. Consorci d’Educació de Barcelona (Convocatòria Unificada de Programes). https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/05_convocatoria_unificada_programes/2021_2022/V2401_PARLEN_ valors_DESCRIPTIVA.pdf viii Ajuntament de Barcelona. (2021). La renda de les llars a Barcelona: distribució per districtes, barris i seccions censals 2018. Oficina Municipal de Dades. https://ajuntament.barcelona.cat/barcelonaeconomia/sites/default/files/LA RENDA DE LES LLARS_2018_juliol.pdf ix Llei orgànica de protecció de dades personals i garantia de drets digitals. Butlletí Oficial de l’Estat (2018): https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2018/12/06/pdfs/BOE-A-2018-16673-C.pdf Reglament europeu relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals. Diari Oficial de la Unió Europea (2016): https://www.boe.es/doue/2016/119/L00001-00088.pdf Llei Orgànica de protecció jurídica del menor. Butlletí Oficial de l’Estat (1996): https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1996-1069 x Licitació pública per realitzar el treball de camp de l’EBSIB 2021: https://contractaciopublica.gencat.cat/ecofin_pscp/AppJava/awardnotice.pscp?reqCode=viewPcan&idDoc=85 840905&lawType=3 10