GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d Disposicions generals – Instruccions MODIFICACIÓ de la Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada. La Comissió de Govern, en sessió de 23 de febrer de 2023, ha aprovat la següent proposta d’acord: Modificar l'apartat II.2.3, sobre criteris d'adjudicació del contracte, de l'article 3.2.c, relatiu a les especificitats del procediment, de la Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada, aprovada per acord de la Comissió de govern de 10 de novembre de 2022, en el sentit que s'indica en el document annex que consta a l'expedient. Publicar aquesta modificació a la Gaseta Municipal i al web municipal i inscriure-la al Registre Municipal d'Instruccions i Circulars. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d Annex Modificació de l'apartat II.2.3, sobre criteris d'adjudicació del contracte, de l'apartat 3.2.c, relatiu a les especificitats del procediment, de la Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada, aprovada per acord de la Comissió de govern de 10 de novembre de 2022. On diu: "Respecte dels criteris d'adjudicació del contracte: - El PCAP ha d'incloure l'aplicació de més d'un criteri d'adjudicació per valorar les ofertes presentades. - Els criteris d'adjudicació relacionats amb la qualitat i sotmesos a judici de valor han de suposar, com a mínim, el 51% de la puntuació assignable a la valoració de les ofertes.18. - En aquesta classe de contractes reservats, l'objecte dels quals implica una orientació a favor de la inserció laboral de les persones que executaran la prestació, és recomanable que s'incloguin criteris sotmesos a judici de valor i que, a més, s'estableixi una puntuació mínima que s'ha d'assolir, de tal forma que es garanteixi que totes les ofertes que continuaran en el procediment d'adjudicació són tècnicament òptimes.19 En aquests casos, la puntuació mínima que han de superar les ofertes no pot ser inferior al 50% del total dels criteris sotmesos a judici de valor. També és requisit obligatori en aquests casos la constitució d'un comitè de persones expertes. - Alguns criteris d'adjudicació proposats són els següents: a) L'experiència de les persones treballadores adscrites a l'execució en contractes adreçats a sectors especialment desfavorits o de naturalesa similar al contracte reservat en qüestió. Per admetre aquest criteri, cal que pugui ser rellevant quant a aconseguir una millor execució del contracte. b) Que la licitadora estableixi mecanismes de participació, informació i orientació de les persones usuàries. c) La reinversió dels beneficis obtinguts en la millora dels serveis que es presten." 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d Ha de dir: "Respecte dels criteris d'adjudicació del contracte: - El PCAP ha d'incloure l'aplicació de més d'un criteri d'adjudicació per valorar les ofertes presentades. - Els criteris d'adjudicació sotmesos a judici de valor han de suposar, com a mínim, el 51% de la puntuació assignable a la valoració de les ofertes. - Alguns criteris d'adjudicació proposats són els següents: a) L'experiència de les persones treballadores adscrites a l'execució en contractes adreçats a sectors especialment desfavorits o de naturalesa similar al contracte reservat en qüestió. Per admetre aquest criteri, cal que pugui ser rellevant quant a aconseguir una millor execució del contracte. b) Que la licitadora estableixi mecanismes de participació, informació i orientació de les persones usuàries. c) La reinversió dels beneficis obtinguts en la millora dels serveis que es presten." 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada INTRODUCCIÓ La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona en la sessió de 25 d’abril de 2019 va acordar aprovar la Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada, que va ser publicada a la Gaseta Municipal el 13 de maig de 2019. Aquesta Instrucció té per objectiu donar instruments i pautes d’actuació que aclareixin la contractació reservada i ajudin totes les unitats municipals a promoure-la, de manera que s’afavoreixi la consolidació i el creixement de les empreses d’inserció (d’ara endavant, “EI”) i dels centres especials de treball d’iniciativa social (d’ara endavant, “CETIS”) i s’intenti afavorir els que atenen persones d’inserció més difícil en el mercat ordinari. La contractació reservada ha esdevingut un instrument clau per a l’Ajuntament de Barcelona, com a administració pionera de la contractació pública sostenible. A més a més, la contractació amb EI i CETIS permet continuar treballant per assolir els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030, especialment els que van adreçats a la promoció de polítiques socials i d’ocupació enfocades en la reducció de les desigualtats i l’accés al mercat laboral. Igualment, permet avançar en els objectius de l’Estratègia de l’economia social i solidària a Barcelona 2030, acordada amb tots els agents de l’àmbit de l’economia social a la ciutat. Les dades analitzades i l’avaluació feta de la Instrucció municipal vigent indiquen que l’Ajuntament té un potencial de millora i de creixement pel que fa a l’impacte d’aquesta política. Per això, es proposa una nova instrucció municipal que ajudi les unitats promotores a implantar-la i, a la vegada, permeti un accés més alt de les EI i els CETIS a la contractació pública reservada. En el context dels procediments de contractació pública que regula la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (d’ara endavant, “LCSP”), els contractes reservats són els que s’adjudiquen exclusivament a determinades entitats jurídiques. La contractació reservada constitueix una excepció legal a la prohibició de limitar per la forma jurídica o l’ànim de lucre la participació en els procediments de contractació tramitats pel sector públic. 1 L’LCSP regula dues classes de contractes reservats: 1) Els que regula en la disposició addicional quarta (d’ara en endavant, “DA 4a”), que es caracteritzen perquè: 1. són obligatoris. 2 2. només en poden ser licitadores i adjudicatàries les entitats jurídiques creades per a la inserció sociolaboral de llurs persones treballadores, en situació de vulnerabilitat 1 Article 132.1 de l’LCSP. 2 L’apartat 1 de la DA 4a de l’LCSP exigeix que l’Administració fixi uns percentatges mínims de reserva. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d social, i que adopten la forma jurídica específica de centres especials de treball d’iniciativa social (CETIS) o d’empreses d’inserció (EI). 3 3. poden encabir-se en qualsevol tipus contractual tipificat en l’LCSP. Els contractes menors també poden ser computats per assolir la xifra corresponent, sempre que hagin estat adjudicats mitjançant un anunci previ al portal de licitació de l’Ajuntament a fi que qualsevol CETIS o EI pugui presentar una oferta en un termini mínim de cinc dies hàbils. 2) Els que regula en la disposició addicional quaranta-vuitena (d’ara endavant, “DA 48a”) i que es defineixen per les característiques següents: 1. són potestatius. 2. només tenen per objecte determinats serveis socials, culturals i de salut, especificats pels seus codis propis del Vocabulari comú de contractes (CPV, per les sigles en anglès). 3. només en poden ser licitadores i adjudicatàries unes entitats jurídiques determinades, que fonamenten el seu funcionament en la participació de llurs persones treballadores i que també es caracteritzen perquè destinen llurs beneficis a l’activitat pròpia o bé al repartiment entre les dites persones treballadores. Els contractes adjudicats per qualsevol altre procediment diferent dels que estableixen les DA 4a i 48a no poden computar com a contractes reservats, però computaran com a contractes adjudicats a entitats que tenen com a objectiu afavorir la inclusió laboral. INSTRUCCIÓ 1. Objecte de la instrucció Aquesta instrucció té per objecte concretar criteris d’actuació referits a la contractació reservada prevista en les DA 4a i 48a de l’LCSP aplicable en el primer cas, en procediments de contractació de qualsevol objecte contractual (obres, serveis o subministraments de qualsevol valor econòmic) sense cap limitació per categoria contractual (CPV); i, en el segon cas, en procediments de contractació de serveis a les persones “socials”, “culturals” i “de salut” de qualsevol valor econòmic previstos en l’annex IV per a determinades entitats jurídiques amb limitacions per categoria contractual (CPV). 2. Àmbits d’aplicació objectiu i subjectiu Aquesta Instrucció és de compliment obligatori i s’aplica a tots els procediments de contractació que es tramitin com a reservats —tant els regulats en la DA 4a com els permesos per la DA 48a de l’LCSP— per part de l’Ajuntament de Barcelona i el seu grup municipal (ens dependents el pressupost dels quals integra el pressupost general de l’Ajuntament de Barcelona, de conformitat amb les bases d’execució del pressupost per a cada exercici). 3. Procediment 3 La DA 4a de l’LCSP també preveu la possibilitat d’establir la reserva a través de programes d’ocupació protegida, que regula l’article 30 de la Llei d’ocupació aprovada pel Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d’octubre. La competència per promoure aquests programes correspon a l’Administració general de l’Estat i a la de les comunitats autònomes. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d 3.1. La contractació reservada regulada en la DA 4a La contractació reservada regulada en la DA 4a de l’LCSP té com a finalitat promoure la inserció sociolaboral de les persones amb discapacitat i les que es troben en situació o greu risc d’exclusió social. S’exigeix l’obligació de fixar un percentatge mínim de la contractació. La Comissió de Contractació Pública Sostenible ha de fer la proposta del dit percentatge o quantia mínima anual que ha d’assolir el conjunt de l’organització municipal, 4 que s’ha d’aprovar mitjançant un acord de la Comissió de Govern. La Gerència municipal concreta la distribució de la contractació reservada en l’àmbit dels districtes, les gerències i el grup municipal. El resultat es calcula de forma agregada: si una unitat orgànica o entitat supera l’import que li ha estat assignat com a objectiu, l’escreix computa a l’efecte d’assolir la xifra de reserva global. Tot i que habitualment s’associa aquesta classe de contractació reservada a determinades prestacions com poden ser els serveis d’àpats (càtering), neteja, manteniment, jardineria o bugaderia, pot tenir per objecte qualsevol de les prestacions regulades en l’LCSP. Només poden ser-ne adjudicataris els CETIS i les EI. L’annex 2 d’aquesta instrucció enumera els requisits de les dites entitats jurídiques. No és possible restringir la concurrència a CETIS o a EI per separat sinó que ambdues classes d’entitats jurídiques han de poder concórrer alhora per poder ser adjudicatàries de qualsevol contracte reservat en virtut de la DA 4a.5 Aquest criteri és l’aplicable llevat que la doctrina manifestada pels tribunals de recursos contractuals o pels òrgans jurisdiccionals estableixi altrament. Els contractes reservats es poden tramitar mitjançant qualsevol procediment d’adjudicació establert en l’LCSP, d’acord amb l’objecte i el valor estimat que tinguin. Igual que la resta de contractes regulats en l’LCSP, la reserva es pot referir: a) a tot l’objecte del contracte. b) només a un o a diversos lots de l’objecte del contracte. Cal recordar que és obligatori dividir l’objecte del contracte en lots, sempre que sigui possible realitzar-lo mitjançant prestacions independents,6 per tal de permetre l’accés 4 Apartat vuitè del Decret d’Alcaldia S1/D/2016-832, de 23 de març, pel qual s’aprova la creació de la Comissió de Contractació Pública Socialment Responsable (Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 14.4.2016). El Decret d’Alcaldia S1/D/2020-994, de 17 de novembre, pel qual es modifica el Decret S1/D/2016-832(Gaseta municipal de 18.11.2020) va modificar el nom del dit òrgan col·legiat. 5 La Resolució núm. 1298/2020, de 4 de desembre de 2020, del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals disposa que les entitats destinatàries de la reserva no poden ser només CETIS sinó que també ho han de ser les EI. 6 Article 99.3 de l’LCSP. 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d a la petita i mitjana empresa. En aquest sentit, i considerant les particularitats de CETIS i EI com a entitats jurídiques, es recomana especialment que la contractació reservada s’orienti de manera preferent a lots específics. El procediment que cal seguir és qualsevol dels regulats en l’LCSP i en la resta de la normativa relativa a la contractació de les administracions públiques, amb les particularitats que s’assenyalen en el subapartat següent. La modalitat de tramitació també pot ser qualsevol de les previstes i d’acord amb els requisits de cadascuna segons la mateixa LCSP: ordinària, d’urgència, o d’emergència. També es poden celebrar acords marc de caràcter reservat, que es regirien per la normativa relativa a la contractació de les administracions públiques. 3.1.a. Especificitats del procediment I. Inici de l’expedient Les unitats promotores que tramitin els expedients de contractació reservada a través de les aplicacions informàtiques SAP Contractes o el gestor d’expedients del Sistema integrat de contractació electrònica (SICE), en el moment de donar d’alta l’expedient corresponent, han de marcar la casella de “contracte reservat”. Les unitats promotores que tramitin els expedients de contractació reservada a través d’altres aplicacions informàtiques o gestors d’expedients, en el moment de donar d’alta l’expedient corresponent, han de marcar obligatòriament l’indicador de “contracte reservat”. També cal assenyalar l’indicador de “Reserva social” en la Plataforma de serveis de contractació pública (PSCP; https://contractaciopublica.gencat.cat/ecofin_pscp/AppJava/perfil/BCNAjt/customProf), així com en el Registre públic de contractes (https://contractacio.gencat.cat/ca/contractacio- electronica/registres-electronics/rpc/) de la Generalitat de Catalunya. En l’informe de necessitat que inicia l’expedient, cal: - Indicar que es tracta d’un procediment de contractació reservada. - Justificar la finalitat del contracte per promoure la integració social i professional de persones desafavorides en el mercat laboral i afavorir les polítiques d’ocupació d’inserció laboral. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d II. Elaboració dels plecs Quan es tracti d’un procediment amb concurrència pública d’expedient de licitació pública, cal aplicar-hi les consideracions que es detallen a continuació: II.1. Plec de prescripcions tècniques particulars (PPT) - El PPT és el document de l’expedient on s’han de definir, entre altres aspectes, les condicions socials7 del contracte. Actualment, a Catalunya són vigents els següents:  En el cas dels CET: 1.- el XVè Conveni col·lectiu general de centres i serveis d’atenció a persones amb discapacitat, amb codi número 99000985011981 (Butlletí Oficial de l’Estat, núm. 159, de 4.7.2019). 2.- el VII Conveni col·lectiu de treball del sector de tallers per a persones amb discapacitat intel·lectual de Catalunya amb codi número 79000805011995 (Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 7234 de 26.10.2016)  Pel que fa a les EI, el Conveni col·lectiu estatal d’acció i intervenció social 2015-2017, amb codi núm. 99016085012007 (Butlletí Oficial de l’Estat, núm. 158, de 3.7.2015). II.2. Plec de clàusules administratives particulars (PCAP) El contingut del PCAP d’un contracte reservat és similar al d’un procediment no reservat, amb les especificitats següents: II.2.1. Títol: La descripció ha de precisar que es tracta d’un contracte reservat per a la inserció de col·lectius amb discapacitat o en situació o greu risc d’exclusió social. II.2.2. Capacitat jurídica i solvència: El PCAP ha d’incloure el model d’imprès de declaració responsable8 que consta en l’annex 1 d’aquesta instrucció. Quan es tracti d’un procediment obert ordinari, restringit, amb negociació i diàleg competitiu, el licitador ha de presentar, en l’imprès corresponent al Document europeu únic de contractació (DEUC), les caselles específiques relatives a “contractació reservada” de l’apartat “informació general”. 7 Article 124 de l’LCSP. 8 Aquesta declaració responsable la requereixen els articles 140 i 141 de l’LCSP i ha d’inserir-se en el PCAP com a annex. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d En cas que una unió d’empreses (UTE) vulgui presentar una oferta conjunta, cadascuna de les entitats que integri la unió ha de presentar aquesta declaració responsable (DEUC). Perquè una UTE pugui ser adjudicatària en un contracte reservat, en totes i cadascuna de les integrants eventuals de la UTE hi han de concórrer les condicions de CETIS o EI, atès que es tracta d’una condició legal d’aptitud. La verificació que les licitadores són CETIS o EI s’ha de fer de la manera següent: a) En el cas de CETIS: a. Si la licitadora està inscrita en un registre específic de CETIS, l’ha de sol·licitar, independentment del procediment d’adjudicació, la unitat gestora de l’expedient. En l’apartat 7) de l’annex 2 d’aquesta instrucció podeu consultar els registres de CETIS que hi ha actualment a Espanya. b. Si la licitadora està inscrita en un registre de centres especials de treball (CET): 1. Per comprovar la concurrència dels requisits descrits en els punts 1), 2), 3), 4) i 7) relatius a l’apartat sobre els CETIS de l’annex 2 d’aquesta instrucció, la unitat de contractació promotora ha de sol·licitar d’ofici un certificat al registre de CET corresponent. Podeu consultar, en l’apartat 7 de l’annex 2 d’aquesta instrucció, els registres de CET que hi ha actualment a Espanya. 2. Per comprovar la concurrència dels requisits descrits als punts 5) i 6) relatius a l’apartat sobre els CETIS de l’annex 2 d’aquesta instrucció, la unitat de contractació promotora ha de reclamar a la licitadora una còpia autèntica actualitzada dels estatuts i de l’escriptura de constitució. b) Quant a les EI, només cal que la unitat de contractació consulti d’ofici el registre de la comunitat autònoma corresponent on la licitadora estigui inscrita (vegeu el punt 8 de l’annex 2 d’aquesta instrucció relatiu a les EI). Pel que fa a la solvència, a través de mitjans externs, l’empresari pot basar-se en la solvència i mitjans d’altres entitats, de conformitat amb la normativa contractual i en concret en l’article 75 de la l’LCSP. II.2.3. Criteris d’adjudicació del contracte S’indiquen alguns exemples de criteris de valoració automàtica i de judici de valor que poden servir com a model i que estan en l’annex 3. II.2.4. Clàusula social i ambiental Tal com preveu l’article 202 de l’LCSP és recomanable establir unes condicions especials d’execució o obligacions essencials relacionades amb característiques socials, mediambientals 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d o d’innovació en el PCAP o en l’informe de necessitat.9 Altrament el mateix article 202 de l’LCSP determina com a obligatori establir en el PCAP almenys una de les condicions especials d’execució referides a condicions econòmiques relacionades amb la innovació, de tipus ambiental o de tipus social, i el Pla d’objectius de contractació pública sostenible aprovat cada any per l’Ajuntament de Barcelona indica quines d’aquestes condicions es consideren obligatòries sempre que es compleixin uns condicionants determinats. II.2.5. Garantia definitiva Tenint en compte el que preveu la DA 4a de l’LCSP, no s’ha d’exigir la constitució de garantia definitiva. De forma excepcional, les unitats promotores poden incloure la necessitat d’exigir la constitució d’una garantia definitiva quan es tracti d’un contracte tècnicament complex amb un dubte raonable pel que fa al seu compliment o al grau d’assoliment d’objectius. II.2.6. Subrogació en els contractes de treball de les persones treballadores adscrites anteriorment a la prestació coincident amb l’objecte del contracte  Si ho exigeix una norma legal, un conveni col·lectiu o un acord de negociació col·lectiva d’eficàcia general, l’adjudicatària està obligada a subrogar-se com a empresària de les persones treballadores que hagin dut a terme la prestació objecte del contracte en la licitació anterior. En aquests casos, l’òrgan de contractació ha d’incloure en el PCAP la informació sobre les condicions dels contractes de les persones treballadores afectades per la subrogació. 10 Es recomana evitar tramitar com a reservats els contractes on calgui subrogar les persones treballadores que duien a terme anteriorment la prestació objecte del contracte, excepte si les dites persones treballadores pertanyen a un CETIS o a una EI.  Si, un cop acabat un contracte reservat executat per un CETIS, es tramita una nova licitació amb el mateix objecte contractual, encara que no sigui reservada, la nova adjudicatària està obligada a subrogar-se com a empresa de totes les persones que hagin format part de la plantilla encarregada de l’execució del contracte acabat esmentat. .11 II.2.7. Responsable del contracte Un contracte reservat exigeix un control especialment acurat, perquè, a més de la qualitat de la prestació, és necessari comprovar que les persones que l’efectuen disposen de les eines idònies per permetre llur incorporació al règim d’ocupació ordinària en un futur proper. 9 Article 28.2 de l’LCSP. En aquest sentit, el Decret d’Alcaldia S1/D/2017-1271, de 24 d’abril de 2017, de contractació pública sostenible de l’Ajuntament de Barcelona (Gaseta Municipal de 28.4.2017) inclou les guies de contractació pública social i ambiental, que recullen consideracions d’aquesta índole i que s’han d’incorporar als plecs. 10 Article 130.1 de l’LCSP. 11 Article 130.2 de l’LCSP. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d II.2.8. Subcontractació Els contractes reservats estan sotmesos a les regles i als requisits generals de la subcontractació previstos en els articles 215, 216, 217 i DA 51a de l’LCSP, que faculten l’òrgan de contractació a optar entre una varietat de possibilitats que van des de no permetre una execució parcial de la prestació en el cas dels contractes secrets o reservats fins a l’establiment de límits quantitatius o qualitatius al seu exercici, com, per exemple, subcontractar les tasques no considerades crítiques i, per tant, susceptibles de ser subcontractades amb CETIS o EI (aquestes últimes són les més adients, tenint en compte la finalitat última de la reserva social). Es recomana, sempre que no es produeixi una restricció efectiva de la competència, fer la subcontractació amb empreses d’economia social, si aquestes compleixen les condicions de solvència tècnica o professional demanades en el PCAP. III. Anunci de licitació En l’anunci de la licitació és necessari fer esment de la DA 4a de l’LCSP, que és la que regula aquesta classe de contractació reservada. 3.2. La contractació reservada regulada a la DA 48a Els contractes reservats regulats en la DA 48a són potestatius i estan previstos amb la finalitat de promoure la participació de determinades entitats jurídiques en procediments de contractació amb licitació de serveis anomenats “socials”, “culturals” i “de salut” per l’LCSP, recollits tots ells en una llista tancada i definida amb precisió per llurs CPV. Aquesta reserva significa que només poden ser-ne licitadores les persones jurídiques que compleixin uns requisits específics, que s’enumeren a l’apartat “Requisits per ser licitadores i forma d’acreditació” d’aquesta instrucció. Totes elles són entitats d’economia social. 12 Com passa amb els altres contractes inclosos en l’annex IV de l’LCSP, els serveis prestats que poden ser objecte de reserva han de tenir les característiques següents: 13 1) ser de qualitat, continus, accessibles, disponibles i exhaustius. 2) cobrir les necessitats específiques de les categories diferents de persones usuàries, inclosos els grups desfavorits i vulnerables. 3) fomentar que les persones usuàries hi participin. 4) dur-se a terme de manera innovadora. 3.2.a. Objecte contractual Els contractes que es tramitin com a reservats d’acord amb la DA 48a només poden ser de serveis socials, culturals o de salut i tenir per objecte els CPV que figuren en l’annex 4. 12 L’article 1.3 de l’LCSP disposa que, en els procediments de contractació pública, cal facilitar l’accés a les entitats d’economia social. 13 DA 47a de l’LCSP. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d La reserva es pot referir a tot l’objecte contractual o bé a algun/s lot/s. 3.2.b. Requisits per ser licitadores i forma d’acreditació Només estan legitimades per ser licitadores d’aquests contractes les entitats jurídiques que reuneixin uns requisits determinats. A continuació, s’exposa quins són i la forma d’acreditar- ne el seu compliment: Requisits: a) Les licitadores han de tenir com a objecte social la prestació de qualsevol dels serveis enumerats en l’apartat anterior d’aquesta instrucció, titulat “Objecte contractual”, i cal que ho facin amb vocació de servei públic. b) Les licitadores han de destinar els seus beneficis respectius a una de les dues finalitats següents: a. la reinversió dels beneficis en el compliment de llur objecte social, o b. la distribució o redistribució dels beneficis segons uns criteris de participació. c) Les persones treballadores de la licitadora, les persones usuàries de l’activitat exercida per la licitadora o les parts interessades en l’activitat referida han de tenir una relació directa amb la propietat, els òrgans de govern o la direcció d’aquesta licitadora. La relació indicada pot consistir en algun dels supòsits següents: a. Les persones treballadores de la licitadora són les propietàries. b. Les persones treballadores de la licitadora n’ocupen la direcció. c. Les persones treballadores de la licitadora, les persones usuàries de l’activitat exercida per la licitadora o les parts interessades en l’activitat referida formen part dels òrgans de govern de la licitadora. d) Les licitadores no han estat adjudicatàries d’un altre contracte amb el mateix CPV i licitat com a reservat d’acord amb la DA 48a pel mateix poder adjudicador en els tres anys anteriors. Les entitats jurídiques que compleixen per se els requisits de les lletres b) i c) són les següents: 14 1. les cooperatives, independentment de si tenen ànim de lucre o no, 2. les associacions, 3. les empreses d’inserció amb naturalesa jurídica de cooperativa, 4. els CETIS promoguts o participats per cooperatives o per associacions. Aquestes entitats jurídiques no han d’acreditar la concurrència dels requisits de les lletres b) i c), i poden ser licitadores si complissin els requisits de les lletres a) i d). 14 Al web de contractació pública de l’Ajuntament de Barcelona (https://ajuntament.barcelona.cat/contractaciopublica/ca/documents) es pot consultar l’Informe jurídic de la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa, de 5 de novembre de 2021, sobre les “organitzacions” que poden ser licitadores dels procediments de contractació reservada prevista en la DA 48a de la Llei de contractes del sector públic. 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d També poden ser licitadores les entitats jurídiques, amb les condicions descrites tot seguit (a més dels requisits de les lletres a) i d)), següents: 1. les fundacions, si compleixen el requisit de la lletra c), 2. les societats laborals participades per les persones treballadores, si compleixen els requisits de les lletres b) i c), 3. les EI promogudes o participades per entitats jurídiques que compleixin els requisits de les lletres b) i c), 4. els CETIS promoguts o participats per les fundacions al·ludides en l’apartat 1 o les societats laborals participades per les persones treballadores referides en l’apartat 2. o Finalment, estan legitimades com a licitadores qualssevol altres entitats jurídiques si compleixen amb els requisits de les lletres a)-d). Acreditació del compliment dels requisits per ser licitadora: La concurrència dels quatre requisits enumerats en les lletres a)-d) es pot acreditar: - a) i b): mitjançant una còpia autèntica actualitzada dels estatuts de la licitadora. - c): mitjançant una còpia autèntica actualitzada del document de constitució i dels estatuts de la licitadora. Si escau, també cal acreditar la informació relativa a la relació laboral de les persones treballadores amb la licitadora i la designació de membres de l’òrgan de govern. En el supòsit que la licitadora tingui persones usuàries o parts interessades, els estatuts han de concretar la relació que tenen amb la propietat i els òrgans de govern o de direcció de la dita licitadora. - lletra d): mitjançant la comprovació d’ofici per part de la unitat de gestió de l’expedient. 3.2.c. Especificitats del procediment El procediment de contractació reservada previst a la DA 48a és el regulat en l’LCSP i en la resta de normativa relativa a la contractació de les administracions publiques. La modalitat de tramitació pot ser qualsevol de les previstes en la normativa esmentada i d’acord amb els requisits de cadascuna: ordinària, urgent o d’emergència. La figura del procediment menor no és possible perquè es requereix la tramitació d’un procediment de licitació pública i, a més, les característiques de les prestacions de l’objecte d’aquests contractes reservats impliquen una durada màxima que excedeix la pròpia dels procediments menors. I. Inici de l’expedient Les unitats promotores que tramitin els expedients de contractació reservada a través de les aplicacions informàtiques SAP Contractes o el gestor d’expedients del Sistema integrat de contractació electrònica (SICE), en el moment de donar d’alta l’expedient corresponent, han de marcar la casella de “contracte reservat”. 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d Les unitats promotores que tramitin els expedients de contractació reservada a través d’altres aplicacions informàtiques o gestors d’expedients, en el moment de donar d’alta l’expedient corresponent, han de marcar obligatòriament l’indicador de “contracte reservat”. També cal assenyalar l’indicador de “Reserva social” en la Plataforma de serveis de contractació pública (PSCP; https://contractaciopublica.gencat.cat/ecofin_pscp/AppJava/perfil/BCNAjt/customProf, així com en el Registre públic de contractes https://contractacio.gencat.cat/ca/contractacio- electronica/registres-electronics/rpc/) de la Generalitat de Catalunya. En l’informe de necessitat que inicia l’expedient, cal: - Indicar que es tracta d’un procediment de contractació reservada. - Justificar la finalitat del contracte, d’acord amb els CPV, per garantir la qualitat, la continuïtat, l’accessibilitat, l’assequibilitat, la disponibilitat i l’exhaustivitat dels serveis, les necessitats específiques de les categories de persones usuàries, inclosos els grups desfavorits i vulnerables, i la implicació de les persones usuàries en els serveis, així com la innovació de la prestació dels serveis, el mercat laboral, i afavorir les polítiques d’ocupació d’inserció laboral. II. Elaboració dels plecs La durada màxima (que inclou, per tant, les pròrrogues eventuals) d’aquests contractes reservats pot ser de fins a tres anys. Quan es tracti d’un procediment amb concurrència pública d’expedient de licitació pública, cal aplicar-hi les consideracions que es detallen a continuació: II.1. Plec de prescripcions tècniques particulars (PPT) - El PPT és el document de l’expedient on s’han de definir, entre altres aspectes, les condicions socials 15 del contracte. - Cal especificar que s’aplicaran els convenis col·lectius corresponents a les persones treballadores. II.2. Plec de clàusules administratives particulars (PCAP) El contingut del PCAP d’un contracte reservat és similar al d’un procediment no reservat, amb les especificitats següents: II.2.1. Títol: La descripció ha de precisar que es tracta d’un contracte reservat per a serveis socials, culturals o de salut amb les categories CPV que figuren en l’annex 4. II.2.2. Capacitat jurídica i solvència: 15 Article 124 de l’LCSP. 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d El PCAP ha d’incloure els models d’imprès de declaracions responsables,16 que consten en els annexos 5, 6 i 7 d’aquesta instrucció. Quan es tracti d’un procediment obert ordinari, restringit, amb negociació i diàleg competitiu, el licitador ha de presentar, en l’imprès corresponent al Document europeu únic de contractació (DEUC), les caselles específiques relatives a “contractació reservada” de l’apartat “informació general”. En cas que una unió d’empreses (UTE) vulgui presentar una oferta conjunta, cadascuna de les entitats que integri la unió ha de presentar aquesta declaració responsable (DEUC). Perquè una UTE pugui ser contractista en un contracte reservat en totes i cadascuna de les integrants eventuals de la UTE hi han de concórrer les condicions demanades a les entitats jurídiques per complir la DA 48a, atès que es tracta d’una condició legal d’aptitud. Pel que fa a la solvència, a través de mitjans externs, l’empresari pot basar-se en la solvència i mitjans d’altres entitats, de conformitat amb la normativa contractual i en concret en l’article 75 de la l’LCSP. II.2.3. Criteris d’adjudicació del contracte Respecte dels criteris d’adjudicació del contracte: - El PCAP ha d’incloure l’aplicació de més d’un criteri d’adjudicació per valorar les ofertes presentades. 17 - Els criteris d’adjudicació sotmesos a judici de valor han de suposar, com a mínim, el 51% de la puntuació assignable a la valoració de les ofertes. - Alguns criteris d’adjudicació proposats són els següents: 18 a) L’experiència de les persones treballadores adscrites a l’execució en contractes adreçats a sectors especialment desfavorits o de naturalesa similar al contracte reservat en qüestió. Per admetre aquest criteri, cal que pugui ser rellevant quant a aconseguir una millor execució del contracte. b) Que la licitadora estableixi mecanismes de participació, informació i orientació de les persones usuàries. c) La reinversió dels beneficis obtinguts en la millora dels serveis que es presten. II.2.4. Clàusula social i ambiental Tal com preveu l’article 202 de l’LCSP és recomanable establir unes condicions especials d’execució o obligacions essencials relacionades amb característiques socials, mediambientals 16 Aquesta declaració responsable la requereixen els articles 140 i 141 de l’LCSP i ha d’inserir-se en el PCAP com a annex. 17 Article 145.3.g) de l’LCSP. 18 DA 47a de l’LCSP. 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d o d’innovació en el PCAP o en l’informe de necessitat. 19 Altrament el mateix article 202 de l’LCSP determina com a obligatori establir en el PCAP almenys una de les condicions especials d’execució referides a condicions econòmiques relacionades amb la innovació, de tipus ambiental o de tipus social, i el Pla d’objectius de contractació pública sostenible aprovat cada any per l’Ajuntament de Barcelona indica quines d’aquestes condicions es consideren obligatòries sempre que es compleixin uns condicionants determinats. II.2.5. Garantia definitiva Tenint en compte el que preveu l’article 107 de l’LCSP, no s’ha d’exigir la constitució de garantia definitiva. De forma excepcional, les unitats promotores poden incloure la necessitat d’exigir la constitució d’una garantia definitiva quan es tracti d’un contracte tècnicament complex amb un dubte raonable pel que fa al seu compliment o al grau d’assoliment d’objectius. II.2.6. Subrogació en els contractes de treball de les persones treballadores adscrites anteriorment a la prestació coincident amb l’objecte del contracte.  Si ho exigeix una norma legal, un conveni col·lectiu o un acord de negociació col·lectiva d’eficàcia general, l’adjudicatària està obligada a subrogar-se com a empresària de les persones treballadores que hagin dut a terme la prestació objecte del contracte en la licitació anterior. En aquests casos, l’òrgan de contractació ha d’incloure en el PCAP la informació sobre les condicions dels contractes de les persones treballadores afectades per la subrogació. 20 Es recomana evitar tramitar com a reservats els contractes on calgui subrogar les persones treballadores que duien a terme anteriorment la prestació objecte del contracte, excepte si les dites persones treballadores pertanyen a entitats amb personalitat jurídica pròpia que compleixin els requisits de la DA 48a.  Si, un cop acabat un contracte reservat executat per una d’aquestes entitats, es tramita una nova licitació amb el mateix objecte contractual, encara que no sigui reservada, la nova adjudicatària està obligada a subrogar-se com a empresa de totes les persones que hagin format part de la plantilla encarregada de l’execució del contracte acabat esmentat. 21 II.2.7. Responsable del contracte  Un contracte reservat exigeix un control especialment acurat, perquè, a més de la qualitat de la prestació, és necessari comprovar que les persones que l’efectuen 19 Article 28.2 de l’LCSP. En aquest sentit, el Decret d’Alcaldia S1/D/2017-1271, de 24 d’abril de 2017, de contractació pública sostenible de l’Ajuntament de Barcelona (Gaseta Municipal de 28.4.2017) inclou les guies de contractació pública social i ambiental, que recullen consideracions d’aquesta índole i que s’han d’incorporar als plecs. 20 Article 130.1 de l’LCSP. 21 Article 130.2 de l’LCSP. 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d disposen de les eines idònies per permetre llur incorporació al règim d’ocupació ordinària en un futur proper. II.2.8. Subcontractació Els contractes reservats estan sotmesos a les regles i als requisits generals de la subcontractació previstos en els articles 215, 216, 217 i DA 51a de l’LCSP, que faculten l’òrgan de contractació a optar entre una varietat de possibilitats que van des de no permetre l’execució parcial de la prestació en el cas dels contractes secrets o reservats fins a l’establiment de límits quantitatius o qualitatius al seu exercici, com, per exemple, subcontractar les tasques no considerades crítiques i, per tant, susceptibles de ser subcontractades amb fundacions i CETIS, cooperatives, associacions, empreses d’inserció amb naturalesa jurídica de cooperativa que compleixin els requisits de la DA 48a (aquestes últimes són les més adients, tenint en compte la finalitat última de la reserva social). Es recomana, sempre que no es produeixi una restricció efectiva de la competència, fer la subcontractació amb empreses d’economia social, si aquestes compleixen les condicions de solvència tècnica o professional demanades en el PCAP. II.2.9. Durada: La durada màxima (que inclou, per tant, les pròrrogues eventuals) d’aquests contractes reservats pot ser de fins a tres anys. III. Anunci de licitació En l’anunci de la licitació és necessari fer esment de la DA 48a de l’LCSP, que és la que regula aquesta classe de contractació reservada. En cas que la reserva s’apliqui a contractes subjectes a regulació harmonitzada: - si es vol publicar un anunci d’informació prèvia sobre els contractes reservats que s’han d’adjudicar, pot abastar un termini de cobertura de l’anunci superior a dotze mesos. 22 - si es modifiquen aquests contractes, en els casos previstos en les lletres a) i b) de l’apartat 2 de l’article 205 de l’LCSP, no cal publicar la modificació al•ludida al Diari Oficial de la Unió europea (DOUE). 23 4. Suport a la reserva social Per tal de facilitar al conjunt de l’organització municipal la implementació correcta d’aquesta instrucció i, per tant, per a qualsevol qüestió referent a la tramitació d’un contracte reservat, les unitats promotores de contractació poden consultar el Servei d’Assessorament en Clàusules Socials i Reserva Social, integrat per Barcelona Activa i per la Direcció de 22 Article 134.6 de l’LCSP. 23 Article 207.3 de l’LCSP. 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d Coordinació de Contractació Administrativa (https://www.barcelonactiva.cat/clausules- socials-contractacio-publica; contractacioresponsable@barcelonactiva.cat). La informació relativa als objectius assolits de la contractació reservada que celebrin l’Ajuntament de Barcelona i el grup municipal s’ha d’integrar en la Memòria anual de contractació pública, sens perjudici que es publiqui al web de contractació pública de l’Ajuntament. S’ha de comunicar l’assoliment dels objectius de reserva social a la Taula de Contractació Pública. 5. Disposició derogatòria Queda derogada la Instrucció municipal de regulació de la contractació reservada aprovada pel Decret de la Comissió de Govern 2019/146, de 25 d’abril de 2019, i publicada a la Gaseta Municipal de 13 de maig de 2019 6. Entrada en vigor Aquesta instrucció entra en vigor el dia de la seva publicació a la Gaseta Municipal. 7. Inscripció i publicació Aquesta instrucció s’ha d’inscriure en el Registre municipal d’instruccions i circulars; així mateix s’ha de publicar al web municipal i a la Gaseta Municipal de Barcelona. S’ha de donar compte d’aquesta instrucció a l’Alcaldia i al Consell Municipal. 8. Règim de recursos Contra aquesta instrucció es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que l’ha dictada, en el termini d’un mes a comptar des del dia següent a la seva publicació, o es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Barcelona, en el termini de dos mesos comptats des de l’endemà de la seva publicació. 18 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d ANNEX 1 Proposta transitòria de qualificació jurídica, mentre no es tingui la certificació registral de CETIS MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE PER A CETIS I EI El senyor/a ................................................................., amb DNI núm. ................., en nom propi / en nom i representació de ................., de la qual actua en qualitat de ...... (administrador únic, solidari o mancomunat, o apoderat solidari o mancomunat), segons escriptura pública atorgada davant el notari/notària de (lloc), senyor ..., en data ... i número de protocol ..., com a empresa licitadora del contracte ................................., DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT Que l’empresa....................................................... és una empresa d’inserció d’acord amb el que estableix la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d’inserció sociolaboral i, com a tal, es troba inscrita en el registre d’empreses d’inserció de la Generalitat de Catalunya. Que l’empresa ...................................................... és un centre especial de treball d’iniciativa social per a la inclusió laboral de persones amb discapacitat d’acord amb el que estableix l’article 43 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, segons el qual s’aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, modificada per la disposició final 14a de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. Com a tal, està promoguda i participada, en més del 50%, per entitats sense ànim de lucre i recull en els seus estatuts l’obligació de reinvertir íntegrament els seus beneficis en la creació d’oportunitats de treball per a persones amb discapacitat i per a la millora contínua de la seva competitivitat i de la seva activitat d’economia social. Que, en el cas que se la proposi com a adjudicatària, es compromet a aportar el següent: • Els estatuts de l’empresa. • El certificat respecte als integrants i les participacions previstes en el llibre de socis. • El certificat de l’òrgan d’administració que acrediti la propietat del capital social. • El certificat d’inscripció en el registre de CET o EI. I, perquè consti així, signo aquesta declaració responsable. (lloc i data) Signatura 19 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d ANNEX 2 Regulació jurídica dels CETIS i de les EI Els CETIS • Els CETIS són un tipus de centre especial de treball per a la inclusió laboral de les persones amb discapacitat. 24 • Es caracteritzen perquè han de reunir els requisits següents: 1) Tenir com a objecte social una activitat productiva de béns o de serveis, que han de dur a terme participant de manera regular en les operacions del mercat. 2) Tenir com a finalitat donar ocupació remunerada a persones amb discapacitat i esdevenir un mitjà d’inclusió del màxim nombre d’aquestes persones en el “règim d’ocupació ordinària”. 25 3) Disposar d’unitats de suport que prestin “serveis d’ajust personal i social” 26 a les persones treballadores amb discapacitat que ho necessitin. 4) El 70%, com a mínim, de la plantilla ha d’estar constituït per persones amb discapacitat. Per tant, en el còmput del percentatge esmentat no s’hi pot incloure les persones treballadores sense discapacitat dedicades a la prestació de serveis d’ajust personal i social. 5) Trobar-se en algun dels supòsits següents: a) Estar promoguts i participats, en més d’un 50% per cent, directament o indirectament, per una o més entitats jurídiques, públiques o privades, de les esmentades a continuació: 24Els CETIS van ser introduïts al nostre ordenament jurídic per la disposició final catorzena de l’LCSP. El seu règim jurídic l’estableix l’article 43 de la Llei estatal general de drets de les persones amb discapacitat i de llur inclusió social, aprovada pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre. 25 Aquest règim d’ocupació ordinària és el propi de les empreses i les administracions públiques, el preveu l’article 37.2.a) del Reial decret legislatiu 1/2013, i el regulen els articles 40 i 41 de la norma al·ludida. Pel que fa a les persones treballadores amb discapacitat, significa que hi siguin considerades amb igualtat de tracte respecte a la resta de la plantilla. D’acord amb aquest règim d’ocupació, les persones empresàries han d’adoptar les mesures adequades perquè les persones amb discapacitat puguin accedir a l’ocupació, exercir llur feina, progressar professionalment i accedir a la formació. 26 Els serveis d’ajust personal i social són aquells que permeten ajudar les persones treballadores amb discapacitat al següent: 1. superar les barreres, els obstacles o les dificultats que tinguin en el procés d’incorporació, permanència i progressió al lloc de treball. 2. assolir llur inclusió social, cultural i esportiva. 20 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d a. entitat sense ànim de lucre b. entitat de caràcter social, d’acord amb als seus estatuts: - És a dir, una o més entitats han de crear el CETIS i, a més, hi han de participar en un percentatge superior al 50%. - L’entitat o entitats jurídiques promotores i participants poden tenir alguna de les formes jurídiques següents: 27 a. associació b. fundació c. corporació de dret públic d. cooperativa d’iniciativa social e. mutualitat f. societat laboral g. confraria de pescadors h. societat agrària de transformació i. entitat singular creada per norma específica i que es regeixi pels principis orientadors de l’economia social, establerts en l’article 4 de la Llei estatal 5/2011, de 29 de març, d’economia social. b) Que en siguin titulars societats mercantils 28 en què la major part del capital social correspongui a alguna de les entitats jurídiques assenyalades en l’apartat a) de manera a. directa; b. indirecta, perquè l’entitat esmentada constitueix un grup de societats amb les altres i n’esdevé la societat dominant. 6) Reinvertir tots els seus beneficis en la creació d’oportunitats d’ocupació per a persones amb discapacitat i la millora contínua de la competitivitat i de l’activitat d’economia social de l’entitat. - La finalitat d’aquesta reinversió dels beneficis obtinguts pot: a. especificar-se en els estatuts. b. decidir-se mitjançant un acord social. - La reinversió pot ser: a) en el mateix CETIS. b) en altres CETIS. 27 Article 5 de la Llei estatal 5/2011, de 29 de març, d’economia social. 28 Són societats mercantils, en virtut de l’article 122 del Codi de comerç, aprovat pel Reial decret, de 22 d’agost de 1885: 1) les societats anònimes (SA), 2) les societats comanditàries (SC), 3) les societats de responsabilitat limitada (SL), 4) les societats regulars col·lectives (SRC). 21 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d 7) Estar inscrits en un registre de centres especials de treball, que pot ser l’estatal o d’una comunitat autònoma. 29 - La inscripció en el registre al·ludit és, per tant, constitutiva: no és possible que una entitat jurídica operi com a CETIS si no s’hi ha inscrit prèviament. - Actualment, hi ha dos registres de CETIS a Espanya: el de la Comunitat Valenciana (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=19918&version=red) i el del País Basc (https://www.lanbide.euskadi.eus/empresas/-/registro-vasco-de-centros- especiales-de-empleo/). - Els registres de centres especials de treball (CET) existents a Espanya són els que s’enumeren a continuació: - Catalunya: 30 https://treball.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/Registre-de-Centres-especials-de-treball- CET?category=7614d1e8-a82c-11e3-a972-000c29052e2c - Andalusia: https://www.juntadeandalucia.es/organismos/sae/areas/mejora-empleabilidad/centros- especiales.html - L’Aragó: https://inaem.aragon.es/centros-especiales-de-empleo - Astúries: https://sede.asturias.es/-/dboid-6269000007391099907573 - Balears: Direcció General de Treball i Salut Laboral de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball (Govern de les Illes Balears): Joan Francesc Bennàssar Carrió, telèfon: 971 784 800, extensió: 62936, jfbennassar@dgtreslab.caib.es. - Castella la Manxa: https://www.castillalamancha.es/gobierno/economiaempresasyempleo/estructura/depe/actua ciones/registro-de-centros-especiales-de-empleo - Castella i Lleó: https://www.tramitacastillayleon.jcyl.es/web/jcyl/AdministracionElectronica/es/Plantilla100De talle/1251181050732/Tramite/1284869017528/Tramite 29 Article 7 del Reglament estatal dels centres especials de treball, aprovat pel Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre. 30 El Registre de centres especials de treball de Catalunya actualment està adscrit al Departament d’Empresa i Treball de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, d’acord amb l’article 13.1.d) del Decret 247/2021, de 22 de juny, de reestructuració del Departament d’Empresa i Treball, i el regula l’Ordre de 12 de juny de 1992, per la qual es crea el Registre de centres especials de treball i la Comissió d’avaluació i seguiment dels programes de suport a la integració laboral de disminuïts. 22 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d - Extremadura: https://extremaduratrabaja.juntaex.es/ayudas_centros_especiales_que_son- Galícia: http://tramites.administracion.gob.es/comunidad/tramites/recurso/calificacion-como-centros- especiales-de-empleo/b8afe9ff-6c5b-482f-a797-180501e41db4 - La Rioja: https://www.larioja.org/oficina-electronica/es?web=000&proc=06528 - Madrid: https://tramita.comunidad.madrid/inscripciones-registro/registro-cee-comunidad-madrid - Múrcia: https://sede.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=406&IDTIPO=240&RASTRO=c$m40288 http://tramites.administracion.gob.es/comunidad/tramites/recurso/calificacion-y-registro- centros-especiales-de/4c39c415-75fa-47fe-b200-533f82e5edc7 - Navarra: http://tramites.administracion.gob.es/comunidad/tramites/recurso/calificacion-e-inscripcion- de-centros-especiales/2ee5f14b-38ab-4bf3-ae94-42cbf3c7b82a Les EI • Les EI 31 són entitats jurídiques que reuneixen els nou requisits següents: 1) Han d’incloure en la seva denominació l’expressió “empresa d’inserció” o les sigles “EI”. 32 2) Es dediquen a dur a terme qualsevol activitat econòmica de producció de béns o de prestació de serveis. 3) Tenen naturalesa jurídica de societat mercantil, societat laboral o cooperativa. - En el cas que siguin societats mercantils, han d’estar constituïdes i participades, com a mínim en el 51% del capital social, per una o més entitats promotores que siguin: a) entitats o corporacions de dret públic. b) entitats sense ànim de lucre. Tant si es tracta del supòsit a) com del b), l’entitat o entitats jurídiques promotores han d’incloure en l’objecte social la inserció social de persones especialment desafavorides. 31 Les EI estan recollides normativament en els articles 2-4 de la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d’inserció sociolaboral. 32 Article 6.4 de la Llei 27/2002. 23 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d - Si són societats laborals, poden ser societats anònimes o de responsabilitat limitada 33 que compleixin els dos requisits següents: 1. Més del 50% del capital social ha de pertànyer a persones treballadores contractades de manera indefinida i que presten els seus serveis retribuïts de manera personal i directa. 2. Cap persona sòcia no pot tenir més d’un terç del capital social. Aquest segon requisit admet dues excepcions: a. si la societat laboral la van constituir inicialment dues sòcies treballadores amb contracte indefinit, té un termini màxim de 36 mesos per ajustar les participacions respectives al límit d’un terç del capital social. b. si la societat està integrada, com a sòcies, per entitats jurídiques públiques de participació majoritàriament pública, per entitats jurídiques sense ànim de lucre o per entitats jurídiques d’economia social, una sòcia pot arribar a ser titular de fins al 49,9% del capital social. - Pel que fa a les cooperatives, si són reconegudes legalment com d’iniciativa social, no cal que disposin de cap entitat promotora que hi participi. o Són reconegudes com d’iniciativa social 34 les cooperatives que tenen alguna de les finalitats següents: a. la integració laboral; b. la plena inserció o la defensa de persones o col•lectius amb dificultats especials d’integració o amb afectació de qualsevol tipus d’exclusió social o limitació de llurs drets socials; c. la satisfacció de necessitats socials no ateses o ateses insuficientment pel mercat, mitjançant les activitats que determinin llurs estatuts socials. 33 Article 1 de la Llei estatal 44/2015, de 14 d’octubre, de societats laborals i participades. 34 Article 143.1 de la Llei 12/2015, de 9 de juliol, de cooperatives.  L’objecte social de les cooperatives reconegudes legalment com d’iniciativa social pot ser un dels que s’enumeren a continuació: a. la prestació de serveis assistencials, mitjançant activitats terapèutiques, sanitàries, residencials, d’atenció domiciliària, educatives, culturals, recreatives i altres de naturalesa social. b. qualsevol mena d’activitat econòmica.  D’acord amb l’article 144 de la Llei 12/2015, els estatuts socials d’aquestes cooperatives han d’especificar expressament que: 1. Els excedents de lliure disposició, un cop ateses les dotacions als fons obligatoris, no es distribueixen entre les sòcies, sinó que es destinen, mitjançant una reserva estatutària no repartible, a les activitats pròpies d’aquesta classe de cooperativa, a la qual es poden imputar totes les pèrdues. 2. Els càrrecs de membre del consell rector i els de la intervenció de comptes no són remunerats, sense perjudici que les persones que els ocupen puguin ser rescabalades de les despeses originades en l’exercici del càrrec. Si formen part del consell rector persones no sòcies, aquestes sí que poden ser remunerades. Però això no pot alterar la condició d’entitat sense ànim de lucre. 3. Les aportacions de les sòcies al capital social no poden meritar un interès superior a l’interès legal del diner. 4. Les retribucions de les sòcies treballadores o, si escau, de les sòcies de treball i de les persones treballadores que treballin per compte d’altri no poden superar el 150% de les retribucions que, en funció de l’activitat i la categoria professional, estableixi el conveni col·lectiu aplicable a les persones treballadores assalariades del sector i de la zona corresponent. 24 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d 3) El seu objecte social té com a finalitat primordial la integració sociolaboral de persones en situació o greu risc d’exclusió social. - Les persones en situació o greu risc d’exclusió social són les que pertanyen als col·lectius següents: 35 a) persones amb disminució física, psíquica o sensorial o amb malalties mentals que tinguin possibilitats d’inserció en el món laboral; b) persones destinatàries de la renda garantida de ciutadania, o membres de la unitat de convivència que se’n beneficiï; c) persones que no puguin accedir a la renda garantida de ciutadania, perquè no compleixen els requisits necessaris per sol•licitar-la; d) persones joves de més de 16 anys i menys de 30 provinents d’institucions de protecció de menors; e) persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social; f) persones internes (incloses les menors) de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses; g) persones que no puguin accedir a la renda garantida de ciutadania, però que es trobin, segons el parer dels serveis socials competents, en situació de risc d’exclusió; h) persones aturades de llarga durada més grans de 45 anys; i) persones procedents de centres d’allotjament alternatiu o de serveis de prevenció i inserció social autoritzats per les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla. - Perquè una persona pugui incorporar-se com a treballadora a una EI, cal que abans s’emeti un informe sociolaboral i que aquest s’homologui per a l’àmbit de Catalunya. 4) Han de proporcionar, a les persones treballadores en procés d’inserció, processos personalitzats i assistits de treball remunerat, formació en el lloc de treball, habituació social i laboral i, si escau, serveis d’intervenció o mesures d’acompanyament social que en permetin la posterior incorporació al mercat de treball ordinari. 5) Han de mantenir, en còmput anual, un mínim del 30% i un màxim del 70% de persones treballadores en procés d’inserció respecte al total de la plantilla. El nombre de les persones treballadores en procés d’inserció mai no pot ser inferior a dos. 6) No han de tenir vinculats els balanços, els comptes de resultats i el patrimoni a activitats econòmiques que no formin part de l’objecte social. 7) Han d’aplicar, almenys, el 80% dels resultats o dels excedents disponibles obtinguts en cada exercici econòmic a la millora o a l’ampliació de les estructures productives i d’inserció. 35 Article 2 de la Llei 27/2002 i article 2 de la Llei estatal 44/2007, de 13 de desembre, de regulació del règim de les EI. 25 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d 8) Han d’estar inscrites en el registre corresponent a llur forma jurídica i en el registre d’EI de la comunitat autònoma corresponent. 36 Els registres d’EI existents a Espanya són els que s’enumeren a continuació: - Registre administratiu d’empreses d’inserció de Catalunya: 37 https://treball.gencat.cat/ca/ambits/insercio-laboral-rmi-i-discapacitat/empreses- insercio/registre_administratiu_empreses_insercio/ - Andalusia: https://www.juntadeandalucia.es/servicios/procedimientos/detalle/3692.html - L’Aragó: https://www.aragon.es/tramitador/-/tramite/calificacion-registro-empresas- insercion - Astúries: https://sede.asturias.es/-/dboid-6269000007345894807573 - Balears: https://www.caib.es/sites/cooperatives/es/portada_0/ - Castella-la Manxa: https://datosabiertos.castillalamancha.es/dataset/registro-administrativo-de- empresas-de-inserci%C3%B3n-en-castilla-la-mancha - Castella i Lleó: https://datosabiertos.jcyl.es/web/jcyl/set/es/economia/empresas-insercion- laboral/1284839961366 - Extremadura: https://ciudadano.gobex.es/buscador-de-tramites/-/tramite/ficha/5012 - Galícia: https://empregoeigualdade.xunta.gal/economia-social/empresas-insercion- laboral/listaxe - La Rioja: https://www.larioja.org/oficina-electronica/es?web=000&proc=13208 36 Article 5.b) de la Llei 44/2007. 37 Adscrit actualment al Departament d’Empresa i Treball de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, d’acord amb l’article 13.1.d) del Decret 247/2021, de 22 de juny, el regula el Decret 277/2003, de 4 de novembre, de funcionament i competència del Registre administratiu d’empreses d’inserció de Catalunya. 26 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d - Madrid: http://tramites.administracion.gob.es/ca/comunitat/tramites/recurs/registro- de-empresas-de-promocion-e-insercion/c7f7cfb4-8dcf-4964-97e5- 9094f8302342 - Múrcia: http://tramites.administracion.gob.es/comunidad/tramites/recurso/registro- administrativo-de-empresas-de-insercion/b1e15bbc-ce9f-4167-946e- 3f04d49cd9a5 - Navarra: https://www.navarra.es/es/tramites/on/-/line/Calificacion-definitiva-y-registro- como-Empresa-de-insercion-sociolaboral-de-Navarra - País Basc: https://www.lanbide.euskadi.eus/empleo/-/informacion/empresas-de- insercion/ - Comunitat Valenciana: https://labora.gva.es/va/entitats/entitats-col-laboradores/empreses-d- insercio/registre-d-empreses-d-insercio 27 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d ANNEX 3 Exemples de criteris d’adjudicació del contracte aplicable a la DA 4a Criteris de valoració automàtica com a model a) Grau d’atenció a la discapacitat/exclusió social - En el cas dels CETIS, consisteix a atorgar més puntuació a les ofertes que proposin un percentatge superior al mínim legal (que és el 70%38 ) de persones treballadores amb discapacitat adscrites a l’execució del contracte. - Pel que fa a les EI, consisteix a atorgar més puntuació a les ofertes que proposin un percentatge superior al mínim legal (el 30% en còmput anual, sense que pugui excedir el màxim legal corresponent al 70%)39 de persones treballadores en situació o greu risc d’exclusió social adscrites a l’execució del contracte. b) Ràtio entre el nombre de persones treballadores amb discapacitat / en situació o greu risc d’exclusió social vinculades a l’execució del contracte, i el nombre de persones treballadores adscrites a les unitats de suport integrades als serveis d’ajust personal i social 40 (en el cas dels CETIS) / al desenvolupament dels processos personalitzats i assistits de treball, formació, i habituació social i laboral 41 (en el cas de les EI). Consisteix a atorgar més puntuació a les ofertes que proposin una ràtio menor. c) Nombre d’hores globals destinades durant l’execució del contracte al suport assenyalat a la lletra b). Consisteix a atorgar més puntuació a les ofertes que proposin un nombre més alt de les hores esmentades. d) Experiència professional i titulació acadèmica de les persones treballadores adscrites al suport assenyalat a la lletra b). Consisteix a atorgar més puntuació a les ofertes que proposin més experiència i formació de les dites persones que les requerides per acreditar la solvència tècnica o professional. 38 Article 43.2 de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de llur inclusió social, aprovada pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre. 39 Article 4.1.c) de la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d'inserció sociolaboral. 40 Article 43.2 de l’RDL 1/2013. 41 Article 4.1.a) de la Llei 27/2002. 28 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d e) Nombre d’hores dedicades al desenvolupament del pla o programa de formació i acompanyament42 relatius a l’especialització tècnica i al seguiment que han de tenir les persones treballadores amb discapacitat / en situació o greu risc d’exclusió social adscrites a l’execució del contracte per poder dur a terme la seva prestació laboral. Criteris de valoració de judicis de valor com a model a) Inclusió en l’oferta d’una proposta de plans o programes de formació i acompanyament que aporti millores respecte dels mínims establerts legalment. b) Inclusió en l’oferta d’un mètode de treball per fer itineraris d’inserció, amb indicadors d’avaluació dels processos personalitzats d’inserció sociolaboral, atesa la seva operativitat i pertinència. c) Inclusió en l’oferta d’una proposta de coordinació de l’execució de la prestació contractual amb la persona responsable del contracte. 42 Pel que fa als CETIS, com a centres especials de treball que són (CET), l’article 2.c) del Reial decret 469/2006, de 21 d’abril, regulador de les unitats de suport a l’activitat professional integrades en els serveis d’ajust personal i social dels centres especials de treball (CET), enumera, entre les funcions de les dites unitats, la de desenvolupar els programes de formació necessaris per a l’adaptació de les persones treballadores del CET al lloc de treball. Quant a les EI, l’article 9.3.b) de la Llei 27/2002 disposa que l’Administració pública responsable en cada cas dels serveis socials d’atenció primària o especialitzada i els serveis públics d’ocupació: “Han d’establir, amb l’empresa d’inserció i el mateix treballador o treballadora, el procés d’inserció que el treballador o treballadora ha de seguir mentre romangui en l’empresa. En aquest sentit, s’han de perioditzar les activitats de producció, la formació en el lloc de treball, les activitats d’intervenció o d’acompanyament social i els compromisos adquirits per cadascuna de les parts per a dur-los a terme.” 29 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d ANNEX 4 CPV Els contractes que es tramitin com a reservats d’acord amb la DA 48a només poden ser de serveis socials, culturals o de salut, i tenir per objecte algun dels CPV que figuren a continuació: a) Serveis socials − 75123000-4: administratius d’habitatge − 79622000-0: proveïment de personal domèstic − 85300000-2: assistència social i serveis afins − 85310000-5: assistència social − 85311000-2: assistència social amb allotjament − 85311100-3: benestar social per a persones grans − 85311200-4: benestar social per a persones amb discapacitat − 85311300-5: benestar social per a la infància i a la joventut − 85312000-9: assistència social sense allotjament − 85312100-0: centres de dia − 85312110-3: cura diürna de la infància − 85312120-6: cura diürna de la infància i la joventut amb discapacitat − 85312200-1: repartiment a domicili d’aliments − 85312300-2: orientació i assessorament professional − 85312310-5: orientació − 85312320-8: assessorament professional − 85312330-1: planificació familiar − 85312400-3: benestar social, no prestats per institucions residencials − 85312500-4: rehabilitació − 85312510-7: rehabilitació professional − 85320000-8: socials − 85321000-5: socials administratius 30 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d − 85322000-2: Programa d’acció municipal − 98133000-4: prestats per associacions socials − 98133110-8: prestats per associacions juvenils b) Serveis culturals − 75121000-0: administratius educatius − 80110000-8: ensenyament preescolar − 80300000-7: ensenyament superior − 80420000-4: aprenentatge electrònic − 80430000-7: ensenyament universitari per a persones adultes − 80511000-9: formació de personal − 80520000-5: instal•lacions per a la formació − 80590000-6: tutoria − 92500000-6: biblioteques, arxius, museus i altres serveis culturals − 92600000-7: esportius c) Serveis de salut − 75122000-7: administratius de la sanitat − 79624000-4: proveïment de personal d’infermeria − 79625000-1: proveïment de personal mèdic − 85000000-9: salut i assistència social − 85100000-0: salut − 85110000-3: hospitalaris i serveis afins − 85111000-0: hospitalaris − 85111100-1: hospitalaris de cirurgia − 85111200-2: hospitalaris de medicina − 85111300-3: hospitalaris de ginecologia − 85111310-6: fertilització in vitro − 85111320-9: hospitalaris d’obstetrícia 31 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d − 85111400-4: hospitalaris de rehabilitació − 85111500-5: hospitalaris de psiquiatria − 85111600-6: ortesi − 85111700-7: oxigenoteràpia − 85111800-8: patologia − 85111810-1: anàlisis de sang − 85111820-4: anàlisis bacteriològiques − 85111900-9: hospitalaris de diàlisi − 85112000-7: assistència hospitalària − 85112100-8: roba de llit d’hospital − 85112200-9: ambulatoris − 85120000-6: pràctica mèdica i serveis afins − 85121000-3: pràctica mèdica − 85121100-4: metges de medicina general − 85121200-5: metges especialistes − 85121210-8: ginecològics o obstètrics − 85121220-1: nefrològics o neurològics − 85121230-4: cardiològics o de pneumologia − 85121231-1: cardiològics − 85121232-8: pneumologia − 85121240-7: otorrinolaringologia o audiologia − 85121250-0: gastroenterològics i geriàtrics − 85121251-7: gastroenterològics − 85121252-4: geriàtrics − 85121270-6: psiquiàtrics o psicològics − 85121271-3: a domicili per a persones amb trastorns psicològics − 85121280-9: oftalmològics, dermatològics o ortopèdics 32 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d − 85121281-6: oftalmològics − 85121282-3: dermatològics − 85121283-0: ortopèdics − 85121290-2: pediàtrics o urològics − 85121291-9: pediàtrics − 85121292-6: urològics − 85121300-6: cirurgia especialista − 85130000-9: odontologia i serveis afins − 85131000-6: odontologia − 85131100-7: ortodòncia − 85131110-0: quirúrgics d’ortodòncia − 85140000-2: de salut diversos − 85141000-9: prestats per personal mèdic − 85141100-0: prestats per llevadores − 85141200-1: prestats per personal d’infermeria − 85141210-4: tractament mèdic a domicili − 85141211-1: tractament mèdic de diàlisi a domicili − 85141220-7: assessorament prestats per personal d’infermeria − 85142000-6: paramèdics − 85142100-7: fisioterapèutics − 85142200-8: homeopàtics − 85142300-9: higiene − 85142400-0: lliurament a domicili de productes per a incontinents − 85143000-3: ambulància − 85144000-0: institucions residencials de salut − 85144100-1: cures d’infermeria de residències − 85145000-7: prestats per laboratoris mèdics 33 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d − 85146000-4: prestats per bancs de sang − 85146100-5: prestats per bancs d’esperma − 85146200-6: prestats per bancs d’òrgans per a trasplantament − 85147000-1: sanitat de les empreses − 85148000-8: anàlisis mèdiques − 85149000-5: farmacèutics − 85150000-5: imatgeria mèdica − 85160000-8: prestats pel personal òptic − 85170000-1: acupuntura i quiropràctica − 85171000-8: acupuntura − 85172000-5: quiropràctica − 85200000-1: veterinària − 85210000-3: guarderies d’animals de companyia − 85323000-9: salut comunitària 34 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d ANNEX 5 Model de declaració responsable per a entitats jurídiques, societats laborals participades per les persones treballadores i EI promogudes o participades per entitats jurídiques que compleixin els requisits de la DA 48a El senyor/a ................................................................., amb DNI núm. ................., en nom propi / en nom i representació de ................., de la qual actua en qualitat de ...... (administrador únic, solidari o mancomunat, o apoderat solidari o mancomunat), segons escriptura pública atorgada davant el notari/notària de (lloc), senyor ..., en data ... i número de protocol ..., com a empresa licitadora del contracte ................................., DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT Que l’empresa licitadora ............................................... compleix els requisits següents: Té com a objecte social la prestació de qualsevol dels serveis enumerats en el CPV de l’annex 4 en relació amb la DA 48a i assoleix vocació de servei públic. Destina llurs beneficis a una de les dues finalitats següents: la reinversió dels beneficis en el compliment de llur objecte social, o la distribució o redistribució dels beneficis segons uns criteris de participació. Les persones treballadores de l’empresa licitadora, les persones usuàries de l’activitat exercida per l’empresa licitadora o les parts interessades amb l’activitat referida han de tenir una relació directa amb la propietat, els òrgans de govern o la direcció de la dita licitadora. La relació indicada pot consistir en algun dels supòsits següents: Les persones treballadores de la licitadora són les propietàries. Les persones treballadores de la licitadora n’ocupen la direcció. Les persones treballadores de la licitadora, les persones usuàries de l’activitat exercida per la licitadora o les parts interessades en l’activitat referida formen part dels òrgans de govern de la licitadora. L’empresa licitadora no ha estat adjudicatària d’un altre contracte amb el mateix CPV i licitat com a reservat d’acord amb la DA 48a pel mateix poder adjudicador en els tres anys anteriors. Que, en el cas que se la proposi com a adjudicatària, es compromet a aportar el següent: • Còpia autèntica actualitzada del document de constitució i dels estatuts de la seva empresa. • Si escau, també caldrà acreditar la informació relativa a la relació laboral de les persones treballadores amb l’empresa licitadora i la designació de membres de l’òrgan de govern. En el supòsit que la licitadora tingui persones usuàries o parts interessades, 35 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d els estatuts han de concretar la relació que tenen amb la propietat i els òrgans de govern o de direcció de la dita licitadora. I, perquè consti així, signo aquesta declaració responsable. (lloc i data) 36 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d ANNEX 6 Model de declaració responsable per a les cooperatives, independentment de si tenen ànim de lucre o no, les associacions, les empreses d’inserció amb naturalesa jurídica de cooperativa i els CETIS promoguts o participats per cooperatives o per associacions, que compleixin els requisits de la DA 48a El senyor/a ................................................................., amb DNI núm. ................., en nom propi / en nom i representació de ................., de la qual actua en qualitat de ...... (administrador únic, solidari o mancomunat, o apoderat solidari o mancomunat), segons escriptura pública atorgada davant el notari/notària de (lloc), senyor ..., en data ... i número de protocol ..., com a empresa licitadora del contracte ................................., DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT Que l’empresa licitadora ............................................... compleix els requisits següents: Té com a objecte social la prestació de qualsevol dels serveis enumerats en el CPV de l’annex 4 en relació amb la DA 48a i assoleix vocació de servei públic. L’empresa licitadora no ha estat adjudicatària d’un altre contracte amb el mateix CPV i licitat com a reservat d’acord amb la DA 48a pel mateix poder adjudicador en els tres anys anteriors. Que, en el cas que se la proposi com a adjudicatària, es compromet a aportar el següent: • Còpia autèntica actualitzada del document de constitució i dels estatuts de la seva empresa. I, perquè consti així, signo aquesta declaració responsable. (lloc i data) 37 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 6 de març del 2023 CSV: 2c53-5204-09cf-200d ANNEX 7 Model de declaració responsable per a fundacions i CETIS promoguts o participats per les fundacions, que compleixin els requisits de la DA 48a El senyor/a ................................................................., amb DNI núm. ................., en nom propi / en nom i representació de ................., de la qual actua en qualitat de ...... (administrador únic, solidari o mancomunat, o apoderat solidari o mancomunat), segons escriptura pública atorgada davant el notari/notària de (lloc), senyor ..., en data ... i número de protocol ..., com a empresa licitadora del contracte ................................., DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT Que l’empresa licitadora ............................................... compleix els requisits següents: Té com a objecte social la prestació de qualsevol dels serveis enumerats en el CPV de l’annex 4 en relació amb la DA 48a i assoleix vocació de servei públic. Les persones treballadores de l’empresa licitadora, les persones usuàries de l’activitat exercida per l’empresa licitadora o les parts interessades amb l’activitat referida han de tenir una relació directa amb la propietat, els òrgans de govern o la direcció de la dita licitadora. La relació indicada pot consistir en algun dels supòsits següents: Les persones treballadores de la licitadora són les propietàries. Les persones treballadores de la licitadora n’ocupen la direcció. Les persones treballadores de la licitadora, les persones usuàries de l’activitat exercida per la licitadora o les parts interessades en l’activitat referida formen part dels òrgans de govern de la licitadora. L’empresa licitadora no ha estat adjudicatària d’un altre contracte amb el mateix CPV i licitat com a reservat d’acord amb la DA 48a pel mateix poder adjudicador en els tres anys anteriors. Que, en el cas que se la proposi com a adjudicatària, es compromet a aportar el següent: • Còpia autèntica actualitzada del document de constitució i dels estatuts de la seva empresa. • Si escau, també caldrà acreditar la informació relativa a la relació laboral de les persones treballadores amb l’empresa licitadora i la designació de membres de l’òrgan de govern. En el supòsit que la licitadora tingui persones usuàries o parts interessades, els estatuts han de concretar la relació que tenen amb la propietat i els òrgans de govern o de direcció de la dita licitadora. I, perquè consti així, signo aquesta declaració responsable. (lloc i data) 38 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007