Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 Informe Direcció de Serveis de Gener 2023 Gènere i Polítiques del Temps 1 Índex 1. Resum executiu 3 2. Introducció 5 2.1. La trajectòria de l’Ajuntament de Barcelona en polítiques del temps 6 2.2. Barcelona, Capital Mundial de les Polítiques del Temps 9 3. El Pacte del Temps de Barcelona 11 3.1. Què és? 11 3.2. Principis i objectius 12 3.3. El compromís de l’Ajuntament de Barcelona 14 3.4. Eixos d’actuació 15 4. Anàlisi de les actuacions impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 17 4.1. Metodologia de recollida 18 4.2. Anàlisi quantitativa de les actuacions 20 4.3. Anàlisi qualitativa de les actuacions 24 Temps i treball en les empreses i les organitzacions 24 Temps i cures 25 Temps i ciutat sostenible 26 Temps i salut 26 Temps i educació 27 Temps i participació 28 Temps i serveis a la ciutadania 28 5. Reptes de futur 29 6. Annex – Detall de les actuacions 31 Temps i treball en les empreses i les organitzacions 32 Temps i cures 33 Temps i ciutat sostenible 36 Temps i salut 37 Temps i educació 38 Temps i participació 39 Temps i serveis a la ciutadania 41 Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 2 01 Resum executiu L’informe 2022 de les polítiques públiques de temps im- pulsades per l’Ajuntament de Barcelona té com a objectiu proporcionar un estat de la situació, donar visibilitat a la feina feta i identificar aquells reptes per abordar. L’informe abasta un període significatiu per la ciutat, ja que durant el 2022 Barcelona ha estat nomenada Capital Mundial de les Polítiques del Temps. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 3 Resum executiu De la informació recollida es desprenen una sèrie de trets significatius. En primer lloc, obser- vem que el temps s’ha consolidat com a element transversal en les diferents polítiques municipals, i és present en 71 actuacions vigents, desenvolupades per 6 de les 8 gerències de l’Ajuntament. A més, és un element de caràcter marcadament social, com indica el fet que la ma- jor part de les actuacions es concentrin en la Gerència de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI; la Gerència de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat; i la Gerència Municipal, on s’ubica la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps. Segons els diferents eixos d’actuació, la dimensió de temps és especialment rellevant en l’àmbit de les cures, sent protagonista d’algunes de les mesures estrella desenvolupades en els darrers anys, com ara el programa Concilia o la Targeta Cuidadora. Destaca també l’eix de serveis a la ciutat, on s’ha avançat molt per tal d’adaptar els serveis a les necessi- tats temporals de la ciutadania, i així fer-los més accessibles. A més, les polítiques del temps tendeixen a ser de llarga durada, amb diversos pro- grames que tenen ja més de 10 anys d’història, com és el cas de la Xarxa NUST, i noves polítiques pensades per esdevenir un servei clau a la ciutat, com el projecte VilaVeïna. Quasi el 70% de les 71 actuacions vigents s’ha implementat com un servei continu, és a dir, sense data d’acabament. Respecte als reptes identificats a través de les aportacions dels diferents òrgans munici- pals, destaquen la necessitat de seguir aprofundint en la transversalització del temps en totes les polítiques municipals, la demanda d’assegurar la perspectiva interseccional en totes les actuacions relacionades amb temps, i la promoció d’espais de treball i inter- canvi de bones pràctiques per seguir millorant en els usos del temps, tant internament com externament. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 4 02 Introducció El 2019 es produeix un canvi important en la gestió de les polítiques del temps, que passen a ser responsabilitat de la recentment creada Direcció de Serveis de Gènere i Po- lítiques del Temps, ubicada a la Gerència Municipal, amb l’objectiu de garantir que la perspectiva de temps s’incor- pora de manera transversal en el conjunt de les polítiques municipals. Havent transcorregut quasi tres anys, i amb els efectes de la pandèmia viscuda, aquest informe recull les actuacions que ha desenvolupat l’Ajuntament de Barcelona en matèria de polítiques del temps durant aquest període. L’objectiu és oferir un estat de la situació, donant visibilitat a la feina feta i identificar aquells reptes que estan pendents d’abordar. També vol ser una eina de rendició de comptes, facilitant la identificació d’aquells espais i àmbits d’actuació on el temps s’ha incorporat com a factor clau, servint de referència per a futures avaluacions. Atès que es tracta del primer informe d’aquestes característiques, el document comença amb un breu repàs a la trajectòria de l’Ajuntament de Barcelona en polítiques del temps. Mereix un apunt a part la condició de Capital Mundial de les Polítiques del Temps que durant el 2022 ostenta la ciutat, la qual cosa fa encara més adient aquest recull de les actuacions que l’han convertit en un referent en la matèria. Aquesta introducció va seguida d’una presentació del Pacte del Temps de Barcelona, en què se’n detallen els objectius i eixos d’actuació. El gruix de l’informe consisteix en l’anàlisi global de les actuacions municipal fetes en el marc d’aquest Pacte, i acaba amb una reflexió sobre els reptes de futur que planteja. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 5 2.1. La trajectòria de l’Ajuntament de Barcelona en polítiques del temps L’Ajuntament de Barcelona impulsa polítiques d’usos del temps de manera explícita des del 2003, any en què es crea una regidoria específica en matèria d’usos del temps, ano- menada Regidoria dels Nous Usos Socials del Temps. Així, l’Ajuntament de Barcelona és el primer consistori a l’Estat espanyol que inclou el temps a l’agenda municipal i, en aquest sentit, se’l pot considerar pioner en matèria dels usos del temps i en la con- cepció del temps com un dret de ciutadania. A continuació es presenta un breu esquema amb les principals fites: 1992 2003 2006 2009 2012 2014 2017 2019 2020 2021 Projecte Pilot Es crea la Es crea la Es crea la Es crea S’impulsa L’Ajuntament Les polítiques Es rellança Es firma la “A Barcelona, Regidoria dels Xarxa NUST Xarxa de el Premi el Pacte del firma el del temps Xarxa de Declaració les dones Nous Usos (Nous Usos Ciutats Barcelona Temps de Pacte per la passen a Governs de Barcelona canvien el Socials del Socials del Europees en a l’Empresa Barcelona Reforma formar part de Locals i sobre temps” Temps Temps) I Usos del Innovadora Horaria la Gerència Regionals per polítiques s’inicien els Temps en Conciliació i Municipal les Polítiques de temps Dossiers de Temps de Temps amb Temps l’Ajuntament al Comité Executiu Com es pot veure, l’any 1992 ja hi havia uns primers antecedents de les polítiques del temps a l’Ajuntament, quan es duu a terme el projecte pilot “A Barcelona, les dones canvien el temps”, una proposta del Grup de Dones del Consell Municipal de Benestar Social. Aquest interès es tradueix en dos eixos de treball: un procés de sensibilització, que va implicar la realització de diversos seminaris, jornades i debats celebrats a Barcelona, en què van participar especialistes italianes; i una experiència pilot en el barri de Sants, on es va analitzar l’ús del temps per part de les dones, els horaris de comerços i servei, i la seva adequació a la demanda existent. En els seus inicis, l’any 2005 les polítiques de temps prenen forma en diversos projectes, entre els quals destaca el “Temps de Barri, temps educatiu compartit”, que ofereix activitats educatives fora de l’horari escolar per afavorir l’harmonització del temps en família, creant xarxa amb agents locals i potenciant l’ús educatiu del temps fora de l’horari escolar. Un dels aspectes d’aquesta iniciativa ha estat l’embrió de l’actual projecte “Patis Oberts”. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 6 L’any 2006 se celebra el I Congrés Internacional “Temps, ciutadania i municipis”, organitzat per la Regidoria d’Usos del Temps de l’Ajuntament i per l’Àrea d’Igualtat i Ciuta- dania de la Diputació de Barcelona. El mateix any es constitueix la Xarxa NUST (Nous Usos Socials del Temps), inicialment formada per una trentena d’empreses de la ciutat i de la qual actualment en formen part més de 100, sota el nom de Xarxa NUST —Xarxa d’empreses per un nou temps de treball—. D’aquella època cal destacar també l’inici de la publicació de la col·lecció “Dossiers de Temps”, amb l’objectiu de sensibilitzar i dinamitzar el debat sobre els paradigmes del temps a la ciutat i al món local. Un nou salt qualitatiu i quantitatiu es produeix l’any 2008, quan es reorganitza la Regidoria dels Nous Usos Socials del Temps i s’ubica dins la Gerència de Qualitat de Vida. En aquell moment s’inicia una època d’expansió d’aquestes polítiques, com demostra el fet que la Regidoria passi de tres a set persones. Una altra fita important és l’organització de la 2a Jornada Europea: “Cap a on va el nostre temps? Escenaris de futur”, que dona peu, el 2009, a la creació de la Xarxa de Ciutats Europees en Usos del Temps, liderada per l’Ajuntament de Barcelona durant els primers anys del seu recorregut. Aquesta xarxa s’ha rellançat i ampliat el 2021, adoptant el nom de Xarxa de Governs Locals i Regionals per les Polítiques del Temps (Local and Regional Governments Time Network), de la qual l’Ajuntament de Barcelona forma part del Comitè Executiu. El 2012 es crea el Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps, que el 2022 celebra l’onzena edició. Es tracta d’un premi que vol reconèixer, promoure i divulgar la tasca d’aquelles empreses compromeses a millorar la gestió del temps per aconseguir la conciliació entre la vida laboral, familiar i personal. Per tal d’ampliar l’òptica dels diferents vessants organitzatius dels usos del temps, fa dos anys el premi ha canviat de nom i actualment s’anomena Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps. El 2013 s’inicia també la Convocatòria General de Subvencions per entitats que promouen accions per a la conciliació del temps familiar, laboral, personal i social a les organitzacions, encara vigent i amb una dotació de 50.000 € anuals. Paral·lelament s’impulsa el Pacte del Temps de Barcelona, mitjançant el qual s’elabora un document que recull una sèrie d’acords entre Administració, organitzacions i ciutadania per promoure la qualitat de vida i la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, a través d’una millor gestió del temps. El Pacte es presenta públicament el 2014, amb l’adhesió de més de 100 entitats i organitzacions que en l’actualitat arriben a les 243. Així, des dels seus inicis les polítiques de temps s’han pensat des de l’àrea social, essent la qualitat de vida i la igualtat de gènere elements clau en el seu disseny. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 7 A partir del 2015 les polítiques del temps passen a dependre del Programa de Temps i Economia de les Cures, dins del Comissionat d’Economia Cooperativa, Social i Solidària. Això ajuda a emmarcar una nova gestió del temps, reflexionant alhora sobre la relació entre mercat, cures i vida quotidiana. En aquesta etapa l’àmbit del temps en l’em- presa passa a ser gestionat des de Barcelona Activa, l’agència de desenvolupament local de l’Ajuntament de Barcelona. Pel que fa al compromís amb altres entitats, l’any 2017 l’Ajuntament de Barcelona signa el Pacte per a la Reforma Horària – Objectiu 2025, amb el compromís d’avançar cap a una nova cultura del temps i uns horaris més saludables. Així, en els darrers anys s’ha produït un avenç entenent que les polítiques de temps han d’anar més enllà de la conciliació dels horaris laborals i familiars, per adoptar-ne una concepció més integral i promovent una organització del temps més saludable, igualitària, eficient i sostenible. Aquesta nova concepció es concreta en un canvi en la dependència orgànica de les polítiques del temps que, des del 2019 i fins a l’actualitat, passen a dependre orgànicament de la Gerència Municipal, on s’ubica la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps, amb la finalitat d’assegurar la transversalització de la dimensió del temps en totes les polítiques locals i en tots els àmbits de l’organització municipal. Els anys 2020 i 2021 l’Ajuntament de Barcelona forma part del grup d’institucions que lidera un rellançament del compromís europeu i internacional per avançar en polítiques de temps. Aquest compromís es concreta, a més de fer-ho en la participa- ció en el Comitè Executiu de la ja esmentada Xarxa de Governs Locals i Regionals per les Polítiques del Temps, en la firma de la Declaració de Barcelona sobre Polítiques del Temps. La Declaració es firmada per prop de cent organitzacions internacionals de l’àmbit de la investigació, el món laboral, la societat civil i les institucions públiques. Es tracta d’una declaració pionera que estableix compromisos per avançar cap a un reconei- xement i garantia del dret al temps mitjançant la implementació de polítiques públiques i iniciatives privades arreu del món, donant més visibilitat a les polítiques del temps i el seu impacte positiu en la societat. A més, des de l’any 2019 l’Ajuntament de Barcelona dona suport de manera regular a l’organització de la Time Use Week, un espai internacional de trobada per debatre sobre polítiques de temps, i una oportunitat clau per situar Barcelona com a referent en aquesta matèria. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 8 2.2. Barcelona, Capital Mundial de les Polítiques del Temps Per tal de generar més consciència i donar més visibilitat a les polítiques del temps i els seus beneficis per a la societat, les organitzacions i el planeta, la Xarxa de Governs Lo- cals i Regionals per les Polítiques del Temps, en la seva última Assemblea celebrada el novembre de 2021, proposa la creació de la Capital Mundial de Polítiques del Temps. Els objectius que persegueix són els següents: generar més consciència ciutadana, promoure la visibilitat i la sostenibilitat de la mateixa Xarxa, i impulsar i consolidar polítiques del temps innovadores dintre de les institucions d’acollida. Barcelona ha estat guardonada amb la primera Capitalitat Mundial de Polítiques del Temps, aprovada per l’Assemblea General de la Xarxa realitzada el 14 de febrer de 2022. L’acte institucional de presentació oficial va tenir lloc el 5 d’abril de 2022 al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona, amb els principals representants socials i polítics de Catalunya. Durant el període 2022-2023, com a Capital Mundial de Polítiques del Temps, Barcelona centra els seus objectius en quatre eixos principals: Generar una consciència ciutadana a través de campanyes de sensibilitza- ció i comunicació dirigides a ciutadania, empreses i entitats, per tal de posar de manifest la importància del temps i les polítiques del temps per al benestar. En aquest sentit, es llança una campanya que, sota el lema “El valor del teu temps”, distribueix materials de sensibilització a més de tres-cents equipaments muni- cipals. Entre les activitats dirigides a la ciutadania, destaca el taller “Barcelona, el temple del temps”, adreçat al públic infantil, que es duu a terme a ludoteques, biblioteques i centres cívics. També la xerrada sobre la relació entre els usos del temps, la salut i l’activitat física, feta a professorat d’esport de la ciutat. Durant el primer trimestres del 2023, fins al traspàs de la capitalitat a la ciutat de Bolzano (Itàlia), els districtes de la ciutat oferiran diverses xerrades sobre temps, salut i son. Promoure la visibilitat i sostenibilitat de la Xarxa de Governs Locals i Re- gionals per les Polítiques del Temps, de manera que esdevingui l’ambaixadora de la Xarxa en diferents fòrums d’arreu del món. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 9 Organitzar i participar de forma activa en diversos esdeveniments, princi- palment la trobada internacional de la Xarxa, que té lloc a Barcelona del 24 al 29 d’octubre de 2022 en el marc de la Time Use Week, així com en la Setmana Iberoamericana dels Horaris i el Temps, celebrada entre el 19 i el 23 de setembre. En aquest context, i amb l’objectiu de compartir experiències amb altres ajunta- ments de l’Estat, l’1 de juny s’organitza el primer espai d’intercanvi de polítiques del temps entre municipis de l’Estat, on representants de ciutats com Beasain, Bilbao, Sant Boi de Llobregat i Vila-real presenten bones pràctiques i reflexionen sobre els reptes i les oportunitats que plantegen les polítiques de conciliació i corresponsabilitat, i de gestió del temps en l’àmbit laboral. Promoure i consolidar polítiques del temps innovadores a l’Ajuntament de Barcelona, impulsant el Pla d’acció de la Declaració de Barcelona sobre Políti- ques del Temps (2022-2023). A més, s’han impulsat accions comunicatives per assegurar la visibilitat de les polítiques del temps dins i fora de l’Ajuntament una vegada acabada la Capitalitat, com, per exemple, la renovació de la pàgina web barcelona.cat/usosdeltemps dedicada a aquestes accions, o l’impuls d’un nou butlletí per informar totes les persones interessades sobre les novetats en polítiques del temps. Esdevenir la primera Capital Mundial de Polítiques del Temps ha estat una opor- tunitat excepcional per conscienciar la població i altres institucions del valor de l’organització del temps per aconseguir una vida més saludable, igualitària, eficient i sostenible. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 10 03 El Pacte del Temps de Barcelona 3.1. Què és? El Pacte del Temps de Barcelona és un acord de ciutat que promou la realització de diverses actuacions perquè les persones visquin i s’organitzin els temps de la vida quotidiana d’acord amb les seves necessitats i en un marc col·lectiu de convivència. Es tracta d’un pacte que cerca el compromís de l’Ajuntament de Barcelona, de les organitza- cions socials i econòmiques de la ciutat (empreses, associacions, fundacions, agents socials, col·legis professionals, xarxes, grups...) i de les persones a títol individual, per tal d’actuar conjuntament i aconseguir una organització social del temps que doni una resposta efectiva a un ampli ventall d’interessos, propis d’una gran ciutat, diversa i especialment activa. Aquesta iniciativa vol contribuir a canviar el model socioeconòmic imperant, encara basat en la concepció tradicional de la distinció entre unes activitats productives, desenvolupades princi- palment per homes, i unes activitats reproductives i familiars, que recauen fonamentalment en les dones, i amb uns horaris socials adaptats a la lògica industrial que no tenen en compte els ritmes circadiaris de les persones. El Pacte del Temps vol impulsar un altre model, fonamentat en l’equitat de gènere interseccional i en l’economia plural, així com en la salut com a eix fona- mental, que faci possible repensar l’organització del temps i definir-ne una de nova que s’ajusti a les dinàmiques socials actuals i esdevingui un veritable dret de ciutadania exercit per tothom. El temps esdevé, doncs, l’eix vertebrador d’una estratègia que, partint d’uns principis que són el seu fonament i d’uns objectius que són els reptes per assolir, vol significar i posar en relleu la incidència que té aquest factor en la vida quotidiana de les persones, situant-lo com un paràmetre afavoridor de benestar per a la ciutadania. El Pacte del Temps de Barcelona és un acord col·lectiu que té les finalitats següents: Construir un temps de ciutat que respongui a les necessitats de les persones en el seu temps de vida quotidiana i que, alhora, garanteixi la convivència, afavoreixi la cohesió social i faciliti la participació social de la ciutadania. Promoure una concepció efectiva de l’organització del temps com un dret de ciutadania, fonamentada en la protecció i la promoció de la salut i en la igualtat de gènere interseccional, perquè totes les persones visquin un temps quotidià que els aporti més benestar. Impulsar en les organitzacions una nova cultura del temps que fomenti uns mo- dels més eficients i més respectuosos amb les persones i que, alhora, comporti l’obtenció d’uns resultats més satisfactoris i propiciï un desenvolupament basat en criteris sostenibles i d’igualtat de gènere. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 11 3.2. Principis i objectius Els principis sobre els quals es construeix el Pacte del Temps, sent requisits que han de complir per totes les actuacions que l’integren, són els següents: Identificar les necessitats de les persones en el marc de la seva vida quotidiana, perquè la sostenibilitat de la vida esdevingui el centre de tot procés social, polític i econòmic, i la salut es converteixi en un factor essencial per al benestar quotidià de les persones, que cal garantir i promoure. Adoptar l’equitat com a pauta necessària de tota actuació, per tal d’avançar cap a una organització del temps més igualitària, orientada a reduir els greuges per raó de gènere, de classe social, de procedència o de diversitat funcional, entre d’altres. Fer de la perspectiva de gènere interseccional l’enfocament i l’eina que permetin identificar els obstacles en la participació equilibrada de totes les persones en la societat, evidenciant l’origen i les conseqüències dels diferents eixos de discriminació. Interpretar la vida en comunitat i la interdependència —entesa en la seva globa- litat— com la manera de concebre la societat humana, en la qual les persones es desenvolupen, es relacionen i creen els seus vincles, i des de la qual es teixeix la convivència i la cooperació entre els diferents col·lectius i les diverses etapes del cicle de vida dels individus que la componen. Entendre la complicitat entre els sectors públic, privat i sociocomunitari com una estratègia que propicia dur a terme, des de la coproducció i la responsabilitat compartida, unes accions que es tradueixin en l’obtenció d’uns resultats més efectius, que tinguin uns impactes positius i de més abast i incidència. Concebre la ciutat de Barcelona com la concreció de l’espai que cal prendre com a marc de tota actuació, amb les seves característiques i especificitats, tenint en compte que és una urbs, l’epicentre d’una àrea metropolitana i la referència d’un país. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 12 Els objectius del Pacte del Temps marquen la direcció que han de prendre i les fites que han d’assolir les actuacions incloses, que són els següents: a Avançar en l’harmonització dels diferents usos del temps quotidià de les persones, amb el propòsit següent: Garantir que les persones viuen en unes condicions de salut òptimes i que afavoreixen l’adopció d’hàbits saludables. Reconèixer socialment la importància del temps de cures al llarg de la vida de les persones. Repensar el temps laboral amb criteris que vinculin la millora de la productivitat amb més benestar per a totes les persones que intervenen —directament o indirec- tament— en aquests processos, i en la dinàmica social de la comunitat. b Incidir en la corresponsabilitat efectiva entre homes i dones, posant l’accent en l’assump- ció igualitària de responsabilitats, i en la planificació i la realització de tasques pròpies del temps de cura de les persones de l’entorn familiar i socioafectiu. c Facilitar que la ciutadania disposi de més temps de participació política i social perquè es pugui implicar en afers comuns i en iniciatives comunitàries o projectes col·lectius. d Promoure l’adopció de models de gestió del temps més eficients, principalment per part d’empreses i organitzacions, que es tradueixin en una millora de resultats i en la captació i retenció de talent. e Impulsar la implantació progressiva de la reforma horària, per tal d’assumir i compartir el repte que l’any 2025 visquem en una ciutat que funcioni d’acord amb uns horaris socials més humans i més racionals. f Contribuir a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible, en l’horitzó de l’Agenda 2030, especialment respecte a la reducció de la pobresa de temps, la salut i el benestar, la igualtat de gènere, el treball digne i el creixement econòmic, i en la construcció de ciutats i comunitats sostenibles. g Conscienciar sobre la necessitat d’entendre el temps com un factor clau per al benes- tar quotidià de les persones i del desenvolupament comunitari i democràtic de la societat, en especial mitjançant accions de difusió i de divulgació que permetin la ciutadania conèixer millor aquesta temàtica, i fomentar iniciatives relacionades i que donin visibilitat a experiències que tenen un impacte positiu en el temps quotidià de les persones. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 13 3.3. El compromís de l’Ajuntament de Barcelona L’Ajuntament de Barcelona impulsa i coordina el Pacte del Temps, comprometent-se al següent: Difondre els principis, els objectius i les actuacions del Pacte del Temps cap a les organitzacions socials i econòmiques, i la ciutadania. Donar suport a les entitats que formen part del Pacte del Temps a través d’actuacions específiques dirigides a elles com ara assessorament, formació, intercanvi de pràctiques, entre d’altres. Actuar com a referent en l’impuls dels objectius del Pacte del Temps mitjan- çant la implementació de política pública de temps. Col·laborar de manera proactiva amb altres organitzacions supralocals, autonòmiques, nacionals o internacionals, que comparteixin els objectius del Pacte del Temps i defensin el dret al temps. Fer el seguiment continu del Pacte del Temps i avaluar-ne l’evolució. Proveir els recursos necessaris per al compliment d’aquests compromisos. Paral·lelament, s’estableix un acord de drets i compromisos per part de les entitats que en formen part, i que manifesten la voluntat de treballar activament per assolir els ob- jectius proposats, així com un compromís amb la ciutadania. La suma de les actuacions impulsades per l’Ajuntament i les entitats membre vol, entre d’altres, oferir propostes i recomanacions a la ciutadania per promoure canvis que tendeixin a uns usos del temps més saludables, igualitaris i eficients. El Pacte del Temps vol propiciar la reflexió i, si escau, l’adopció de nous hàbits i actituds i la realització d’accions relacionades amb el temps quotidià de les persones. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 14 3.4. Eixos d’actuació Per fer efectiu el Pacte del Temps s’han determinat set eixos d’actuació, els quals comprenen les diferents actuacions que integren aquesta iniciativa. D’una banda, les actuacions permeten demostrar que el Pacte del Temps avança en la consecució dels objectius proposats; de l’altra, els eixos assenyalen els aspectes i àmbits en què es vol incidir, tant per part de l’Ajuntament com de les organitzacions de la ciutat. Els set eixos d’actuació són els següents: Temps i treball en les empreses i organitzacions Agrupa les actuacions que incideixen directament en l’organització i en la gestió interna d’empreses i entitats, i en el temps laboral de les persones, així com aquelles que influeixen en aquests aspectes des de la perspectiva d’impul- sar, facilitar i afavorir millores en l’àmbit de l’empresa, l’ocupació i l’emprenedoria. Temps i cures Aplega les actuacions que volen donar resposta a les necessitats físiques i emocionals —tant pròpies com d’altres persones— relacionades amb el sos- teniment de la vida. Tenen per objecte facilitar, visibilitzar i destacar el temps de cures propi i el d’altres persones. Temps i ciutat sostenible Inclou totes aquelles actuacions que promouen una ciutat ecològicament sos- tenible, que es dirigeixen al foment d’una mobilitat que redueixi les distàncies, físiques i temporals, a què es troben els serveis i equipaments, i a la construcció d’un urbanisme que afavoreixi la proximitat i l’autonomia de les persones. En definitiva, actuacions que contribueixin a desenvolupar una infraestructura urbana inclusiva, sostenible, accessible i segura. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 15 Temps i salut Emmarca les actuacions adreçades a aconseguir que les persones visquin el seu temps quotidià d’una manera més saludable, entesa com aquella que respecta al màxim el rellotge biològic de cadascú, i té en consideració la salut —física, mental i social— des d’una perspectiva integral. Temps i educació Inclou dues tipologies d’actuacions per part d’organitzacions tant públiques, com privades i del tercer sector. En primer lloc, aquelles orientades a la sensibi- lització, que es duen a terme en el procés d’aprenentatge de valors, d’actituds o de coneixements que incideixen en diferents aspectes del temps. En segon lloc, actuacions enfocades a millorar els hàbits de temps dels entorns educatius (escola, família, comunitat, etc.). Temps i participació Concentra les actuacions que pretenen afavorir, facilitar i/o reconèixer el temps quotidià de les persones dedicat a la participació social i política, tant en processos i afers col·lectius de ciutat com en iniciatives comunitàries o projec- tes associatius. Temps i serveis a la ciutadania Està format per actuacions que cerquen la millora en la prestació d’un servei o formulen estratègies per millorar la satisfacció i els usos del temps de les persones usuàries, com ara l’establiment de pautes horàries o l’impuls d’acti- vitats respectuoses amb el temps de totes les persones que hi intervenen. El Pacte del Temps de Barcelona té un enfocament ampli i divers, de manera que pot donar cobertura a activitats, serveis i/o productes. En tot cas, a més d’estar en consonància amb els objectius del Pacte, totes les actuacions han de complir una sèrie de condicions: Significar una millora per a la ciutadania, en la seva totalitat o per a una part o un col·lectiu determinat. Ajustar-se a les dimensions i a la capacitat de l’organització que les duu a terme. Ser concretes i avaluables. Emmarcar-se en un dels eixos en què s’estructura el Pacte del Temps. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 16 04 Anàlisi de les actuacions impulsades per l’Ajunta- ment de Barcelona Com a part del compromís de l’Ajuntament de Barcelona, a continuació es presenten les diferents actuacions de polí- tica pública impulsades pels òrgans municipals. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 17 4.1. Metodologia de recollida La recollida de la informació referent a les actuacions que es detallen ha requerit un treball coordinat no només amb la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps, sinó també amb el personal tècnic referent dels diferents òrgans municipals implicats. El primer pas ha consistit en la recopilació de la informació interna disponible del total de mesures identificades, 101 fins al moment. Aquesta informació es classifica d’acord amb les dades següents: Número de la mesura Nom de la mesura Descripció Eix Estat d’execució (realitzada / no realitzada / en elaboració) Any d’inici Any d’acabament Descripció de l’estat d’execució Resultats Comentaris Gerència Unitat organitzativa responsable Persona de contacte (nom, adreça electrònica i telèfon) A partir d’aquí les actuacions es divideixen en tres categories: Vigents: 71 actuacions estan en vigor actualment. Acabades: 19 actuacions ja han estat implementades i finalitzades. Eliminades: 11 actuacions previstes han estat eliminades pel fet de no corres- pondre a l’àmbit d’actuació de les polítiques del temps. Aquest treball intern no només ha permès l’actualització de la base de dades de les me- sures ja registrades, sinó també la detecció d’una pluralitat de noves mesures que s’estan desenvolupant i que no estaven identificades en el context del Pacte del Temps. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 18 El pas següent ha consistit en l’enviament d’una fitxa per cada actuació, tant les ja regis- trades com les identificades, a les persones referents. En total, s’han enviat 90 fitxes amb la informació següent: Nom de l’actuació Gerència Unitat organitzativa Persona referent Any d’inici - Any de finalització o servei continu Descripció de l’actuació Estat d’execució Persones beneficiàries Resultats Les fitxes han permès conèixer amb profunditat cadascuna de les actuacions dutes a ter- me o en procés d’elaboració, i també identificar-ne l’estat i com estan canviant els usos del temps a la ciutat. Han estat també la base sobre la qual s’ha elaborat el present informe. Aquesta fase de recollida d’informació s’ha dut a terme entre juny i novembre del 2022. L’anàlisi que es presenta a continuació fa referència a les 71 actuacions de política pública de temps que, durant aquest període, s’han identificat com a vigents. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 19 4.2. Anàlisi quantitativa de les actuacions Distribució de les actuacions per eixos Segons l’eix d’actuació al qual pertanyen, les actuacions identificades es distribueixen de la manera següent: 20 17 15 15 11 10 10 9 6 5 3 0 Temps Temps i Temps Temps i Temps Temps Temps i treball i ciutat cura de les i educació participació i salut i serveis a a les empreses sostenible persones a ciutat i en les organitzacions De manera previsible, d’acord amb l’evolució que han tingut les polítiques del temps dins l’Ajuntament de Barcelona, la majoria d’actuacions es concentren en l’àmbit de Temps i cura de les persones, seguit de prop pels àmbits de Temps i serveis a la ciutat i Temps i treball en les empreses i en les organitzacions, ambdós eixos impulsats de manera més rellevant a partir dels canvis organitzatius fets el 2014 i el 2019. També és destacable el volum d’actuacions impulsades en l’eix Temps i participació, que inclou un nombre important de mesures, sobretot relacionades amb l’impuls i am- pliació de la plataforma participativa Decidim. En l’eix de Temps i ciutat sostenible s’han detectat diverses actuacions que ja tenien una llarga tradició, però que han incorporat el factor temps en el disseny i implementació de la política. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 20 Distribució de les actuacions segons l’estat d’execució Segons l’estat d’execució de les actuacions ens trobem amb la distribució següent: 5,6 % Realitzada No iniciada En elaboració 11,3 % No iniciada En elaboració Realitzada 83,1 % El 83,1% de les actuacions s’han realitzat, incloent-hi aquelles que tenen continuïtat en el temps, les ja acabades i les que tenen prevista una data d’acabament. En l’11,3 dels casos s’han iniciat accions preparatòries, és a dir, són actuacions que es troben en elaboració, i només el 5,6% no s’han iniciat. Aquesta distribució no és uniforme. El gràfic següent mostra la distribució de les actua- cions segons l’estat d’execució i l’eix estratègic en què s’emmarquen: Temps i ciutat sostenible Realitzada En elaboració Temps i cura de les persones No iniciada Temps i educació Temps i participació Temps i salut Temps i serveis a la ciutat Temps i treball a les empreses i en les organitzacions 0 5 10 15 20 Podem veure que la majoria d’actuacions realitzades es concentren en els eixos de Temps i cura de les persones (17), Temps i serveis a la ciutat (12), Temps i participa- ció (9) i Temps i treball en les empreses i en les organitzacions (8). L’eix de Temps i ciutat sostenible, malgrat ser un eix de nova creació i en el qual s’espera que el nombre d’actuacions vagi en augment, inclou un nombre destacable d’actuacions realitzades (7). Cal assenyalar que el fet que els eixos de Temps i educació i Temps i salut siguin els que incorporen menor nombre d’actuacions, tant en termes globals com realitzades, s’explica en part pel caràcter transversal d’aquestes dimensions, que fa que moltes actuacions relacionades estiguin vinculades a altres eixos. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 21 Distribució de les actuacions segons l’estat d’execució Segons el període d’execució s’observa la distribució següent: Amb data de finalització Amb data de 19 % finalització Manca d’informació Servei continuo Manca d’informació 13 % 68 % Servei continuo Del total de 71 actuacions vigents, el 68% esdevenen un servei continu, si bé cal tenir en compte que el fet que s’iniciés la recollida d’informació l’any 2006 significa que alguns d’aquests serveis ja han finalitzat. També cal assenyalar que és sobretot a partir de l’any 2019 quan aquesta recollida esdevé sistemàtica, coincidint amb l’impuls del Pacte del Temps. Així doncs, és important tenir en compte que el menor nombre d’actuacions prèvies a l’any de referència no és sinònim d’inactivitat, sinó el resultat d’una limitació metodològica quant a la recollida de dades. Segons els diferents eixos, les actuacions ja acabades —19 de les 90 identificades— es distribueixen de la manera següent: 4 4 4 4 3 3 3 2 1 1 0 Temps i Temps Temps i Temps Temps Temps i treball cura de les i educació participació i salut i serveis a a les empreses persones la ciutat i en les organitzacions Aquesta distribució està en concordança amb el que han estat les prioritats de les polítiques municipals de temps en els darrers anys, en què han destacat iniciatives com l’impuls de la Xarxa NUST, la digitalització dels serveis municipals o el redisseny dels horaris i els serveis de cura. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 22 Distribució de les actuacions segons l’òrgan municipal responsable Un total de 26 unitats organitzatives, agrupades en 6 gerències municipals, han estat implicades en el desenvolupament de les 71 actuacions. La distribució és la següent: Gerència Municipal Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Gerència d’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Gerència d’Àrea de Cultura, Educació, Ciencia i Comunitat Gerència d’Àrea d’Ecologia Urbana Gerència d’Àrea d’Agenda 2030, transició digital i esports 0 5 10 15 20 Veiem que són sobretot la Gerència de Drets Socials, Justícia Global i Feminismes, i la Gerència de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat les que aglutinen el gruix de les actuacions. El fet que la Gerència Municipal concentri un volum considerable posa de manifest el caràcter transversal de les polítiques del temps. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 23 4.3. Anàlisi qualitativa de les actuacions A continuació es presenta una descripció de les actuacions més rellevants per cada eix. El detall de les 71 actuacions identificades es pot consultar a l’annex. Temps i En aquest eix es destaquen algunes de les actuacions que s’estan duent a treball en les terme amb l’objectiu d’incidir en l’organització i en la gestió interna d’em- empreses preses i entitats i en el temps laboral de les persones, així com aquelles que i les organit- influeixen en aquests aspectes des de la perspectiva d’impulsar, facilitar i zacions afavorir millores en l’àmbit de l’empresa, l’ocupació i l’emprenedoria. D’una banda, s’han mantingut les tasques de visibilització i sensibilització sobre usos del temps en les empreses i organitzacions a través de diferents eines, principalment: La dinamització de la Xarxa NUST, que actualment té 130 adhesions, amb l’impuls d’un Grup Motor format per 20 empreses. Campanyes de comunicació específiques, en particular el decàleg Tens un minut?, amb mesures per a una organització del temps més saludable, iguali- tària i eficient, que beneficia el personal municipal i les seves famílies. La convocatòria del Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en organit- zació i usos del temps, que l’any 2021 va rebre 16 candidatures. Així mateix, s’han impulsat diverses polítiques públiques orientades a modificar els usos del temps en empreses i organitzacions, entre les quals destaquen les següents: L’ampliació del Servei d’assessorament a les empreses en matèria d’igualtat, que l’any 2021 incorpora un nou vessant centrat en l’organització del temps. La promoció de la inclusió de la clàusula de foment de la conciliació corres- ponsable en els contractes municipals, 112 dels quals la inclouen el 2021. El disseny d’una nova clàusula de foment de la jornada completa en sectors feminitzats, orientada a combatre la parcialitat femenina a partir de la bonificació de les ofertes que ofereixin un major nombre de contractes a jornada completa. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 24 En aquest eix les actuacions s’orienten a donar resposta a les necessitats físiques i emocionals —tant pròpies com d’altres persones— relacionades Temps amb el sosteniment de la vida. Tenen per objecte facilitar, visibilitzar i desta- i cures car el temps de cures propi i el d’altres persones. Algunes de les actuacions de nova creació han innovat en la manera com es gestionen els serveis mu- nicipals de cura. En destaquen: El projecte Concilia, sorgit arran de la pandèmia de covid-19 per propor- cionar temps personal a famílies amb infants, que actualment disposa ja de 9 punts de servei, 880 famílies inscrites i ha proporcionat 10.100 serveis de guarda d’infants. El projecte VilaVeïna, que centralitza en punts ubicats a cadascun dels 10 districtes els serveis relacionats amb l’àmbit de cures, de manera que dismi- nueix el temps dedicat a gestions i en facilita l’accés de la ciutadania. Actual- ment hi ha quatre espais VilaVeïna en les barris del Congrés i els Indians, la Marina, Provençals del Poblenou i Vilapicina i la Torre Llobeta. La Targeta Cuidadora, una iniciativa pionera a l’Estat que agrupa fins a 14 serveis per a persones cuidadores, incloent-hi espais de respir, mesures de facilitació de la mobilitat i espais de temps tranquil als mercats municipals, facilitant així la gestió del temps quotidià de les persones cuidadores. Així mateix, es constata un increment i consolidació d’actuacions que ja tenen un llarg recorregut i que estan orientades a facilitar la feina de cura a tota la ciutada- nia. En destaquen: El programa “Temps per a tu”, que ofereix serveis de lleure de qualitat per a persones amb alguna diversitat funcional i facilita la conciliació de les perso- nes cuidadores, que l’any 2021 ha augmentat el nombre de participants un 16% respecte a l’any anterior, amb un total de 19 grups i 1.863 hores d’atenció. La consolidació de l’espai Barcelona Cuida, que ofereix informació sobre els recursos i serveis de cura de la ciutat i que pretén millorar la qualitat de vida de les persones dependents i cuidadores oferint temps de respir a partir de l’accés als diferents serveis. Durant el 2021 ha realitzat 5.602 atencions individuals i grupals, ha donat d’alta 108 contractes a la Seguretat Social, ha registrat 1.139 recursos i serveis, i ha desenvolupat 270 accions per donar valor a les tasques de cura. El projecte comunitari Radars, dirigit a reduir el temps en solitud i pal·liar-ne els efectes a partir del foment de vincles comunitaris, que el maig de 2022 inclou 3.888 Radars (560 farmàcies, 1.882 veïns i veïnes i 1.446 comerços) i 1.856 persones usuàries. El projecte Vincles, un servei que fomenta la comunicació de les persones grans amb les seves famílies, reduint el temps de soledat i pal·liant-ne els efectes. Actualment disposa de 3.067 persones usuàries i 198 grups, entre els quals destaquen els de suport i acompanyament emocional. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 25 L’eix de Temps i ciutat sostenible es crea el 2021, i recull la preocupació per l’impacte dels usos del temps en el canvi climàtic i la sostenibilitat. Les Temps actuacions s’orienten a promoure una ciutat ecològicament sostenible, amb i ciutat una mobilitat que redueix les distàncies físiques i temporals dels serveis i sostenible equipaments necessaris, i un model urbanisme que afavoreixi l’autonomia de les persones. En definitiva, actuacions que contribueixin a desenvolupar una infraestructura urbana inclusiva, sostenible, accessible i segura. S’han identificat deu actuacions, entre les quals destaquen les següents: L’impuls del Pacte per la mobilitat laboral i el Pla de desplaçament d’em- presa de Barcelona Activa, iniciatives que incideixen en un model de mobi- litat més pròxim i sostenible, en línia amb uns usos del temps més tranquils i amables. Algunes de les mesures preses inclouen la racionalització dels des- plaçaments o l’afavoriment de la mobilitat a peu i en bicicleta. La incorporació de la perspectiva de temps a les superilles, promovent una infraestructura urbana inclusiva, sostenible, accessible i segura. Les persones tenen accés a un nombre més gran d’espais d’estada, joc, trobada i contacte amb la natura, la qual cosa incideix en la distribució d’usos de temps en la mesura que es redueixen els desplaçaments i s’incrementen les possibilitats de participació en activitats esportives, socials, etc. que tenen un impacte directe en el benestar. El projecte “Protegim les escoles”, a través del qual l’any 2023 s’hauran protegit 216 escoles, de manera que s’haurà repercutit en l’activitat al seu voltant i promogut uns usos del temps més reposats i no motoritzats. A finals d’aquest 2022 començaran les obres de pacificació en 73 centres educatius i l’any 2023 s’actuarà en 16 escoles més. L’eix de Temps i salut recull les actuacions adreçades a aconseguir que les persones visquin el seu temps quotidià d’una manera més saludable, entesa Temps com aquella que respecte al màxim el rellotge biològic i té en consideració la i salut salut —física, mental i social— des d’una perspectiva integral. S’identifiquen tres actuacions: Inclusió de preguntes relacionades amb els usos del temps a l’Enquesta de salut de Barcelona, que es realitza de manera quinquennal. S’han inclòs preguntes sobre hores dedicades al treball remunerat, temps de treball do- mèstic i de treball de cura al propi domicili, i temps de treball de cura a per- sones properes fora del propi domicili. També s’han inclòs preguntes sobre el temps dedicat a l’activitat física i al descans. Disseny de recursos de salut mental en l’àmbit laboral i d’incorporació del teletreball més enllà de la covid-19. S’han creat decàlegs, catàlegs, i un formulari per tal que les empreses i organitzacions s’adhereixin a l’“Acord per cuidar la salut mental a la feina”. Continuïtat del projecte “Activa’t fent salut” de Barcelona Activa per pro- moure la salut i el benestar de les persones treballadores impulsant la salut emocional, els hàbits alimentaris saludables, l’activitat física i la millora dels hàbits ergonòmics. Aquest projecte treballa en la desconstrucció d’un model d’organització del temps tradicional, incorporant el benestar i l’autocura en el centre de la distribució dels usos del temps. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 26 L’eix d’educació inclou dues tipologies d’actuacions per part de les organit- zacions. En primer lloc, aquelles orientades a la sensibilització, que es duen a terme en el procés d’aprenentatge de valors, d’actituds o de coneixements Temps que incideixen en diferents aspectes del temps. En segon lloc, actuacions i educació enfocades a millorar els hàbits de temps dels entorns educatius (escola, família, comunitat, etc.). Respecte a les primeres, en destaquen les següents: Elaboració d’una campanya de sensibilització per a entitats de lleure de la ciutat (esplais i agrupaments escolta). Des de l’Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica, el Canòdrom, realització de tallers per a famílies sobre l’ús de pantalles per part d’infants i adolescents. Consolidació del projecte de lleure educatiu i comunitari Baobab, amb 868 participants l’agost del 2021, dirigit a oferir espais de lleure pròxims a la comunitat per tal de millorar la distribució del temps. Incorporació de la perspectiva d’usos del temps en els espais familiars de criança municipals (EFCM), que l’any 2021 van ser utilitzats per 281 famílies. Respecte a les actuacions relacionades amb els entorns educatius, en destaquen les següents: Extensió a 12 escoles bressol municipals de la prova pilot “Patis en famí- lia”, proporcionant espais per al temps lúdic i de joc a les famílies més enllà de l’horari lectiu. Consolidació del Pla del joc a l’espai públic amb horitzó 2030, en el marc de la línia de treball “Barcelona Ciutat Jugable”. El Pla del joc inclou la perspectiva de temps, i destaca el temps d’oci i personal com a clau per al desenvolupament de les persones. Ampliació del projecte “Patis oberts” fins a un total de 25 escoles bressol per tal que els patis de les escoles siguin d’ús públic per a famílies, infants i joves amb l’objectiu d’optimitzar-ne l’ús i de proporcionar una alternativa de lleure de tipus educatiu. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 27 Aquest eix concentra les actuacions orientades a afavorir, facilitar i/o reco- nèixer el temps quotidià de les persones dedicat a la participació social i/o política, tant en processos i afers col·lectius de ciutat com en iniciatives Temps i comunitàries o projectes associatius. participació Pel que fa a la participació directa de l’Ajuntament, destaca la plataforma Decidim Barcelona com a exemple de tecnologia al servei de la participació, que ara s’es- tén a les organitzacions de la ciutat, reforçant el seu ús mitjançant formacions i acompanyament. També s’ha realitzat una diagnosi dels diferents consells de participació en relació amb els horaris i les reunions operatives. Quant a les actuacions orientades a sensibilitzar i impulsar la perspectiva de temps en les entitats i associacions de la ciutat, en destaquen les següents: L’atorgament de subvencions a iniciatives amb el factor temps com a eix vertebrador, havent-se destinat 55.000 € a 17 de les 22 sol·licituds presen- tades l’any 2021. La incorporació de la perspectiva de temps en la gestió de l’equipament Canòdrom - Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica, un referent d’inno- vació democràtica, participació ciutadana i cultura digital. L’impuls de píndoles formatives sobre usos del temps per a entitats mem- bres del Pacte del Temps. S’inclouen en aquest eix les actuacions que cerquen la millora en la prestació Temps i d’un servei o que formulen estratègies per millorar la satisfacció de les per- serveis a la sones usuàries en termes d’optimitzar el seu temps. ciutadania En aquest sentit, en destaquen un conjunt d’actuacions destinades a reduir el temps que la ciutadania destina a accedir a serveis i tràmits municipals, com ara les millores en el portal de tràmits i l’atenció telefònica per tal d’evitar despla- çaments i millorar l’atenció presencial en les oficines. També s’han fet actuacions destinades a modificar els horaris i serveis d’equipa- ments municipals, entre les quals destaquen les següents: L’avançament dels horaris, tant d’obertura i com de realització d’activitats, en 40 biblioteques de la ciutat. L’impuls de la digitalització dels mercats municipals, potenciant la venda en línia i el servei a domicili. Actualment són 39 els mercats que ofereixen aquest servei. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 28 05 Reptes de futur Sens dubte, l’Ajuntament de Barcelona és una institució pionera i referent en políti- ques del temps. El reconeixement com a Capital Mundial de les Polítiques del Temps és un bon indicador del caràcter innovador del consistori en aquest àmbit. Les 71 actuacions recollides fins al juliol 2022, sumades a aquelles que no es reflecteixen en aquest informe per haver estat finalitzades amb anterioritat, demostren el seu compromís ferm amb la promoció de polítiques públiques que millorin el benestar de la ciutadania. Per seguir avançant en aquesta línia cal abordar els reptes identificats a partir de l’ex- periència acumulada. A la reunió interdepartamental celebrada el 5 de juliol de 2022, amb la participació de les Gerències Municipals d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica; d’Agenda 2030, Transició Digital i Esports; i de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI, es van posar de manifest els següents reptes de futur: Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 29 Reptes de futur Visibilitzar i avançar cap a la incorporació de la perspectiva de temps en les polítiques de l’Ajuntament. Des de diferents òrgans municipals s’impulsen mesures que, malgrat no identificar-se com a polítiques del temps, sí que incorporen aquesta dimensió tant en la seva formulació com en el desplegament. Per això, un dels reptes que es plantegen és el de donar visibilitat a aquestes polítiques, assegurant-ne la transversalitat en el conjunt de l’activitat del consistori. D’acord amb aquest criteri, algunes de les noves mesures que s’han inclòs en aquest informe tenen ja una llarga trajectòria, com és el cas dels projectes Vincles BCN, Radars o l’Estratègia municipal contra la soledat 2020-2030, que estan treballant actualment en la inclusió de la dimensió de temps. Incorporar la perspectiva interseccional en les polítiques del temps, per tal de garantir que cap persona pateix discriminació en l’accés als ser- veis per motius de gènere, origen o condició socioeconòmica, entre altres eixos de desigualtat. Per exemple, vetllant perquè les situacions de preca- rietat laboral no impedeixin l’assistència a espais de participació ciutadana, activitats o serveis. Impulsar l’avaluació de resultats de les polítiques del temps implemen- tades, per tal de conèixer l’impacte que tenen aquestes mesures sobre les persones beneficiàries i, si escau, adaptar les estratègies d’actuació. Promoure els espais interns de treball i d’intercanvi de bones pràcti- ques per debatre els reptes que té l’Ajuntament com a organització, com ara les implicacions dels models de treball sorgits arran de la pandèmia, o l’increment de sol·licituds de jornada reduïda per part de treballadores per assumir tasques de cures, entre d’altres. Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 30 06 Annex – Detall de les actuacions A continuació es presenta una relació del conjunt de les actuacions. La descripció completa d’aquestes actuacions es pot consultar al web barcelona.cat/usosdeltemps Les polítiques públiques de temps impulsades per l’Ajuntament de Barcelona 2022 31 Temps i treball en les empreses i les organitzacions Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Decàleg per promoure Realitzada 2020 Servei Gerència Direcció de Les mesures en l’organització i usos del temps (flexi- a l’Ajuntament una continu Municipal Serveis bilitat horària, racionalització horària, tenir en compte organització del de Gènere els diferents cicles de vida de les persones i mesures temps més saludable, i Polítiques de conciliació adaptades a la realitat individual) com- igualitària i eficient. del Temps porten beneficis importants per al personal, ja que: incrementen la satisfacció de les persones treballadores, milloren el clima laboral, generen persones més autònomes i lliures d’organitzar el seu temps de treball, faciliten la conciliació i promouen la igualtat d’oportunitats des de la perspectiva de gènere, atreuen i retenen el talent dins l’organització, i redueixen l’absentisme laboral i la rotació en el llocs de treball. La distribució del decàleg s’ha estès a tota la plan- tilla mitjançant la publicació de 14.000 exemplars, 14.000 adhesius i 14.000 punts de llibre. Foment de la Realitzada 2017 Servei Gerència Direcció de Des que es va aprovar la clàusula de conciliació conciliació continu Municipal Serveis corresponsable s’ha anat incrementant el nombre corresponsable de Gènere de contractes que la incorporen: a través de la i Polítiques 2017: 1 contractació pública de del Temps 2018: 11 l’Ajuntament. 2019: 42 2020: 62 2021: 112 En total, fins al 2021 s’ha incorporat 228 contractes. Servei d’Assessorament Realitzada 2022 Servei Gerència Direcció de El servei es va posar en marxa el mes de juny de a empreses en matèria continu Municipal Serveis de Gènere 2022, havent atès un total de 7 demandes. d’organització del i Polítiques temps. del Temps Premi Barcelona a Realitzada 2012 Servei Gerència Direcció de Al llarg de les 10 edicions del Premi celebrades fins l’Empresa Innovadora continu Municipal Serveis ara s’han presentat un total de 218 candidatures, 16 en Organització i Usos de Gènere de les quals l’any 2021. del Temps. i Polítiques S’han premiat un total de 34 organitzacions i s’han del Temps atorgat 10 mencions especials a organitzacions membres de la Xarxa d’Empreses NUST. Servei de Mentoria Realitzada 2018 Servei Gerència Barcelona 24 organitzacions, 12 com a empreses mentores i “Empresa a Empresa” continu d’Economia, Activa 12 com a mentorades, s’han beneficiat de les dues de la xarxa XNUST. Recursos i Promoció edicions realitzades fins a l’actualitat, 2018-2019 i Econòmica 2019-2020. La 3a edició es troba en preparació. Xarxa d’Empreses Realitzada 2006 Servei Gerència Direcció de Actualment la Xarxa disposa de 130 adhesions, NUST. continu d’Economia, Serveis 16 de les quals són del període 2001-2021, i amb Recursos i de Gènere l’impuls d’un Grup Motor format per 20 empreses. Promoció i Polítiques Anualment es realitzen diferents tallers i jornades de Econòmica del Temps treball amb les organitzacions adherides i amb les que integren el Grup Motor. Durant l’any 2021, coincidint amb els 15 anys de la Xarxa, el Grup Motor ha elaborat una anàlisi en profunditat sobre les polítiques del temps de treball en l’escenari postpandèmia i les orientacions de futur de la mateixa Xarxa. Implementació En 2022 Servei Gerència Gerència El 2022 s’ha aprovat la proposta de regulació del teletreball a elaboració continu Muni-cipal Municipal de teletreball a l’Ajuntament: “Norma de l’Ajuntament. desenvolupament del teletreball”. 15 mesures desenvolu- En Servei Gerència Barcelona Les persones beneficiàries són els i les pades per Barcelona elaboració continu d’Economia, Activa treballadores de Barcelona Activa, que segons la Activa per a la millora Recursos i Memòria de RSC 2021 representen 384 persones: de la gestió del temps. Promoció Econòmica 301 dones i 83 homes. Disseny i inclusió en els Realitzada 2021 Servei Gerència Direcció de La clàusula ha estat dissenyada i inclosa en el contractes municipals continu Municipal Serveis Pla d’objectius de contractació pública sostenible d’una clàusula de Gènere i 2022. destinada a combatre Polítiques la parcialitat femenina. del Temps 32 Temps i cures Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Estratègia contra Realitzada 2016 2024 Gerència Direcció Les mesures que preveu l’EFPP han beneficiat, la feminització de Municipal de Serveis des dels seus inicis el 2016, més de 138.600 la pobresa i de la de Gènere dones. precarietat a Barcelona. i Polítiques del Temps Procés participatiu Realitzada 2008 Servei Gerència Direcció Les accions realitzades en el marc de la Xarxa per garantir el temps continu d’Àrea d’Envelliment han inclòs: propi de les persones de Drets i Cures Procés en què han participat aproximadament cuidadores en el marc Socials, duescentes persones. de la Xarxa de Famílies Justícia Accions que s’inclouen en tres blocs Cuidadores. Global, diferenciats: millora dels serveis, paquet de Feminismes mesures concretes i projectes tractor. i LGTBI Elaboració d’una guia de suport emocional per a persones cuidadores en temps de covid-19. Estratègia per al suport de les famílies que tenen cura de persones malaltes. Desplegament del Realitzada 2019 Servei Gerència Direcció El servei té dues línies bàsiques: servei Barcelona continu d’Àrea d’Envelliment Línia 1: Informació, orientació i Cuida, espai de Drets i Cures assessorament (inclou l’assessorament d’informació i Socials, jurídic per a les famílies i les treballadores recursos per a la cura. Justícia de la llar i de les cures). Han utilitzat aquest Global, servei 3.130 persones durant el 2021. Feminismes Línia 2: Intercanvi de coneixement, difusió, i LGTBI sensibilització i treball en xarxa. Han utilitzat aquest servei 2.472 persones. Dins la segona línia s’ha creat la Taula de treballadores de la llar en què participen les 10 entitats que aglutinen les treballadores de la llar i de les cures; s’ha treballat amb els agents socials i de l’Administració vinculats a l’àmbit de cures amb l’objectiu d’impulsar un treball en xarxa cap a la ciutadania i en especial a les persones que són professionals i familiars de persones que tenen necessitats de cures; s’ha treballat amb les entitats de cura de la ciutat amb l’objectiu de fer un treball de conjunt amb xarxa adreçat a la ciutadania i a col·lectius específics que exerceixen la funció de la cura, bé sigui des del vessant professional i/o com a cuidadora familiar o propera; la BD del projecte disposa de 1.139 registres que es poden consultar al web Barcelona Cuida; i finalment, s’han engegat 270 accions de difusió a través de diferents canals. “Temps per a tu”. Realitzada 2011 Servei Gerència Institut L’any 2021 s’ha redefinit el model per fer-lo més continu d’Àrea Municipal inclusiu. S’ha fet un recull de les actuacions de Drets de Persones que s’estan executant actualment i també els Socials, amb possibles canvis i millores que es facin en aquesta Justícia Discapacitat legislatura i així donar visibilitat al projecte. S’han Global, (IMPDB) atès 219 persones amb discapacitat (77 dones i Feminismes 142 homes) en 19 grups segons la franja d’edat i LGTBI per a un total de 1.456 hores d’atenció. Respirs familiars. Realitzada 2019 Servei Gerència Institut El 2019 s’ha subvencionat per un valor de continu d’Àrea Municipal 164.400 euros 29 entitats gràcies a les quals de Drets de Persones 770 persones amb discapacitat han estat ateses Socials, amb en activitats de lleure oferint un respir per a les Justícia Discapacitat famílies de 6.642 dies. Desglossat per grups Global, (IMPDB) d’edat s’han atès les persones següents: Feminismes Infants de 0 a 18 anys: 213 (70 nenes i 143 i LGTBI nens).Les seves famílies han gaudit un total de 1.798 dies de respir. Persones adultes amb discapacitat de 19 a 65 anys: 557 (195 dones i 362 homes). Les seves famílies han gaudit de 4.844 dies de respir. La mitjana de respir per família ha estat de quasi 9 dies/any. 33 Temps i cures Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Mesures adreçades Realitzada 2019 Servei Gerència Direcció S’han implementat les mesures següents: a gent gran. continu d’Àrea de de Serveis 1. Formació per reduir la bretxa digital. Normalment Drets Socials, d’Infància, se’n beneficien unes 300 persones grans cada any. Justícia Joventut i 2. Voluntariat de gent gran com a formadors. Global, Gent Gran De mitjana, als casals de gent gran de la ciutat Feminismes i de Barcelona tenen un 70% de tallers o cursos LGTBI impartits per persones voluntàries d’aquests equipaments. Hi ha una xarxa de 56 casals i espais de gent gran a la ciutat de Barcelona. 3. Programa “Viure i conviure”. Les principals característiques del programa són les següents: 85 unitats de convivència 86% de les persones grans són dones. La mitjana d’edat de les dones és de 88 anys i dels homes, de 85. Districtes amb més participants: l’Eixample, Sants-Montjuïc i Sarrià - Sant Gervasi Programa de Realitzada 2020 Servei Gerència Institut Es preveu fer un recull de les actuacions que coproducció amb la continu d’Àrea de Municipal s’estan realitzant actualment i també els possibles xarxa XAVI en el marc Drets Socials, de Persones canvis i millores que es facin en aquesta legislatura de l’Acord Ciutadà Justícia Global, amb i així donar visibilitat al projecte. per una Barcelona Feminismes i Discapacitat Inclusiva. LGTBI (IMPDB) Adequació dels Realitzada 2019 Servei Gerència Institut Els serveis de la cartera de serveis socials han horaris dels centres continu d’Àrea de Municipal aprovat un model municipal dels centres de de desenvolupament Drets Socials, de Persones desenvolupament infantil i atenció precoç de l’IMPD infantil i atenció Justícia Global, amb en el qual, entre d’altres qüestions, s’estableix una precoç (CDIAP) Feminismes i Discapacitat adequació d’horaris de l’atenció a les tardes per tal atenent la perspectiva LGTBI (IMPDB) que no coincideixi amb l’horari escolar i facilitar a d’usos del temps. les famílies la conciliació. Adaptació dels Realitzada 2020 Gerència Direcció Malgrat que les restriccions causades per la covid-19 serveis d’atenció d’Àrea de d’Innovació s’han anat relaxant, l’IMPD ha considerat adient directa adreçats Drets Socials, Social consolidar les modalitats no presencials d’atenció, a persones amb Justícia ja que permeten un millor ús del temps. discapacitat per tal Global, D’aquesta manera, a banda de l’establiment de de facilitar l’atenció Feminismes i cita prèvia per evitar cues i temps d’espera, s’ha en línia. LGTBI fomentant l’atenció en línia i telefònica quan es considera adient per les característiques de l’atenció. Els serveis que han introduït aquesta modalitat d’atenció són els següents: Equip d’Assessorament Laboral de l’IMPD: servei especialitzat en la inclusió laboral de les persones amb discapacitat, principalment en el mercat ordinari. Entitats i serveis que formen part de la Xarxa per la Inclusió Laboral de Barcelona. Els serveis d’atenció precoç per a infants de 0 a 6 anys i les seves famílies: CDIAP EIPI Ciutat Vella i CDIAP EIPI Nou Barris. El Servei d’Atenció al Públic de l’IMPD: servei d’informació especialitzada en matèria de discapacitat i de tramitació de recursos com la targeta de transport especial i la targeta de tolerància d’aparcament. Projecte Concilia. Realitzada 2020 Servei Gerència Direcció El servei ha atès les següents persones continu d’Àrea de d’Innovació beneficiaries per any: Drets Socials, Social Curs 2020-2021: 6 punts d’atenció. 648 famílies Justícia Departament inscrites. 7.819 serveis de guarda d’infants fets. Global, 81% dones migrades i 50% monoparentals Feminismes i femenines. LGTBI Curs 2021-2022: 9 punts d’atenció. 880 famílies inscrites. 10.100 serveis de guarda d’infants fets. Incorporació 1-3 anys, incorporació professionals NESE. Curs 2022-2023: Es preveu la continuïtat i ampliació del servei: 3 punts d’atenció més, incloure el juliol, i elaborar un pla per a la incorporació de més punts a 1-3 anys vista. 34 Temps i cures Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Incorporar la Realitzada 2020 2030 Gerència d’Intercultu- El Pla es va presentar el maig del 2021. Està perspectiva del d’Àrea de ralitat i pendent iniciar la diagnosi prevista en el punt 1.3 temps de cura en Cultura, Pluralisme del Pla, pas previ a iniciar els plans d’adaptació o el Pla intercultural Educació, Religiós reformulació dels serveis, tràmits i equipaments. de Barcelona. Ciència i El Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Comunitat Religiós forma part del Comitè Director de Democràcia Activa fent aportacions a tots els processos participatius que s’hi presenten seguint l’objectiu traçat al punt 4.2 del Pla. VilaVeïna Realitzada 2021 Servei Gerència Foment de S’han desplegat els quatre punts de VilaVeïna pilot continu d’Àrea de Ciutat, SA. (el Congrés i els Indians, Vilapicina i la Torre Llobeta, Drets Socials, la Marina i Provençals del Poblenou). Justícia Després de l’èxit, s’han obert 6 noves VilaVeïnes Global, (la Maternitat i Sant Ramon, Sant Gervasi de Feminismes Cassoles, la Vila de Gràcia, el Carmel, la Trinitat i LGTBI Vella, el Gòtic) el setembre de 2022. VinclesBCN Realitzada 2016 Servei Gerència Departament Actualment el Servei VinclesBCN té 3.067 usuaris/ continu d’Àrea de de Promoció àries i el 80% són dones. A més, s’ha ampliat i Drets Socials, de Persones millorat el servei, incorporant persones grans amb Justícia Grans discapacitat auditiva i desenvolupant la nova app Global, BCN + 65 dirigida a totes les persones grans de Feminismes la ciutat. i LGTBI Radars Realitzada 2008 Servei Gerència El maig de 2022, el projecte té 1.856 persones continu d’Àrea de usuàries, de les quals el 82% (1.522) són dones. Drets Socials, Complementàriament, participen del projecte Justícia 505 entitats de la ciutat de Barcelona, i 235 Global, persones voluntàries en actiu (de les quals el Feminismes 92%, 215, són dones). i LGTBI Estratègia municipal Realitzada 2020 2030 Gerència Direcció de L’estratègia ha identificat les següents dades clau contra la soledat d’Àrea de Serveis de la (l’any 2021): 2020-2030 Drets Socials, Infància, Incorporació de la mirada de la soledat en Justícia Joventut i programes de recerca i participació d’infants: Global, Persones 5.355 infants participants Feminismes Grans Persones beneficiàries de recursos i serveis i LGTBI relacionats amb pal·liar la soledat: 14.231 Programes i serveis municipals que contribueixen a pal·liar la soledat en major o menor grau: 268 Entitats que treballen per pal·liar la soledat a Barcelona: 143 Projectes d’entitats que treballen per pal·liar la soledat a Barcelona: 312 Col·laboracions amb universitats i centres de recerca: 12 Territorialització de l’Estratègia municipal contra la soledat: 1 Mesura de govern (les Corts), 1 Pla d’accions (Nou Barris) Activitats adreçades Realitzada 2021 Servei Gerència Direcció Trimestralment, el Canòdrom - Ateneu d’Innovació a les famílies per continu d’Àrea de d’Innovació Digital i Democràtica ofereix diverses activitats a a la prevenció en Cultura, Democràtica les famílies per a la prevenció de l’ús de dispositius l’ús de dispositius Educació, tecnològics en menors. Al llarg de l’any s’ofereixen tecnològics i la Ciència i diverses activitats com ara les següents: navegació a internet. Comunitat Prevenció de l’addicció a pantalles Prevenció i seguretat a la xarxa Presentació de recursos com la Guia per a famílies cruels i malvades o el contracte per l’ús de dispositius mòbils a la família. Targeta Cuidadora Realitzada 2022 Servei Gerència Direcció Atès que el servei s’ha llançat el setembre de continu d’Àrea de d’Innovació 2022, encara no es disposa de dades sobre Drets Socials, Social la seva demanda i ús. Es preveu que arribi a Justícia 355.000 persones que cuiden i que es podran Global, beneficiar de diferents serveis gratuïts. Feminismes i LGTBI 35 Temps i ciutat sostenible Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Incorporació de Realitzada 2016 Servei Gerència Aquest programa és a llarg termini i té actuacions la perspectiva continu d’Àrea planificades (Sant Gervasi, la Sagrera, etc.), en de temps a les d’Ecologia elaboració (eixos verds i places de l’Eixample) i superilles Urbana realitzades (Sant Antoni, Horta, Hostafrancs, el Poblenou) degut a la seva durada des del 2015. El programa ja s’ha implementat en alguns territoris de la ciutat i ha estat ben rebut entre els veïns, alhora que ha obtingut un gran reconeixement internacional, fet que s’ha traduït en l’increment de la demanda de la implementació del programa en altres àmbits de la ciutat. Pla de mobilitat Realitzada 2020 2030 Gerència Mobilitat El pla concreta un total de 60 línies d’actuació i urbana 2024 d’Àrea més de 300 mesures per assolir una mobilitat més d’Ecologia sostenible, segura i saludable, i es fixa l’objectiu Urbana que el 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, amb transport públic o amb bicicleta. La proposta posa com a base de la mobilitat el vianant i fa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i regulació de l’aparcament en superfície. S’està pendent de l’avaluació de resultats de l’impacte. El cicle “Transicions: Realitzada 2022 Servei Gerència Departament En el marc del cicle de conferències s’han Debats per a una continu d’Àrea d’Acció mantingut tres debats: l’economia del dònut, salut nova economia” d’Ecologia Climàtica i planetària i cultura dels límits. En tots ells, ha sorgit Urbana Territori els usos del temps com a factor clau. Manual d’urbanisme Realitzada 2019 2019 Gerència La guia s’ha publicat en el repositori BCN ROC. de la vida quotidiana: d’Àrea urbanisme amb d’Ecologia perspectiva de gènere Urbana Marxes Exploratòries Realitzada 2016 Servei Gerència Fins a aquest moment s’han realitzat 20 caminades continu d’Àrea on han participat dones de la ciutat de Barcelona. d’Ecologia Així mateix, s’ha elaborat un quadern metodològic Urbana feminista sobre com organitzar les marxes exploratòries amb el títol: “Urbanisme i gènere: marxes exploratòries de la vida quotidiana”. En aquest manual, es preveu la dimensió temporal com a eix clau d’anàlisi durant les marxes. Pla de mobilitat a peu En 2022 Servei Gerència S’ha realitzat una maqueta tenint en compte els elaboració continu d’Àrea itineraris a peu fins a llocs de treball quotidians com d’Ecologia escola, magatzem de mercaderies, parades de Urbana transport públic, centres mèdics, etc. El resultat del model configura un mapa que destaca les rutes a peu de les tasques d’atenció diària. Quadern En 2022 2023 Gerència El quadern porta com a títol provisional “Com metodològic elaboració d’Àrea incorporar la perspectiva de gènere al planejament feminista X d’Ecologia urbanístic”. El quadern incorpora la perspectiva Urbana de temps, en tant que valora el moment del dia en què tenen lloc els usos de l’espai públic. I al mateix temps també té en compte la mobilitat generada en un determinat lloc. Actualment el quadern està pendent de reformular-se i fixar una data de publicació. Pacte per la En 2020 Servei Gerència Gerència de En el marc del pacte, s’ha contactat amb diverses mobilitat laboral elaboració continu d’Àrea Mobilitat i empreses interessades en l’adhesió per l’Oficina d’Ecologia Infraestruc- de Mobilitat Laboral. En concret: Urbana tures Hospital Vall d’Hebron El Port de Barcelona ATM Consorci de la Zona Franca Pla estratègic metropolità de Barcelona Associació Àrea 8 Merlin Properties BCNActiva B Regional 36 Temps i ciutat sostenible Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Gerència BIMSA d’Àrea BCASA d’Ecologia BSM Urbana Algunes d’elles, ja han iniciat el procés de gestió Barcelona per l’Oficina de Mobilitat Laboral. En concret: Activa AMB Hospital del Mar Hospital del Pilar Patrimoni de la Generalitat 22@ Wallbox Decathlon “Protegim les Realitzada 2020 Servei Gerència D’acord amb el Pla establert, s’han assolit els escoles”. continu d’Àrea objectius següents: d’Ecologia 1/3 escoles amb actuació Urbana Entorns escolars executats i agendats: 2015-19 25 escoles 2020 26 escoles 2021 76 escoles 2022 74 escoles 2023 17 escoles Total esperat el 2023: 218 escoles Pla de Realitzada 2019 Servei Gerència Les persones beneficiàries del PDE, principalment, desplaçament de (PDE continu d’Economia, són les persones treballadores de Barcelona l’empresa 2021) Recursos i Activa, que segons la Memòria d’RSC del 2021 Promoció el componen un col·lectiu de 384 persones Econòmica treballadores, 301 dones i 83 homes. Temps i salut Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable “Activa’t fent salut”. Realitzada 2019 Servei Gerència Barcelona L’“Activa’t fent salut” ha arribat a la quarta edició, continu d’Economia, Activa i s’han realitzat tres tallers: Recursos Taller del cicle hormonal i vital de les dones, i Promoció d’una hora i mitja de durada i amb una Econòmica participació de 73 persones. Taller sobre l’ús i abús de les pantalles i les noves tecnologies en persones adultes, amb una durada d’una hora i mitja i una participació de 42 persones. Taller de Batch Cooking, amb una durada d’una hora i mitja i una participació de 62 persones. Moltes persones treballadores visualitzen els tallers posteriorment, en el moment que els va millor, a través del Campus d’aprenentatge virtual. Els usos del temps En 2020 Servei Gerència Direcció En el marc d’aquesta línia d’actuació, s’han dut a en la salut laboral. elaboració continu d’Àrea de de Salut terme les accions següents: i una part Drets Socials, Decàleg i catàleg de recursos de salut mental en realitzada Justícia l’àmbit laboral. Global, Decàleg i catàleg d’orientacions per incorporar Feminismes el teletreball de manera saludable a les empreses i LGTBI més enllà de la covid-19. Formulari d’adhesió per tal que les empreses i les organitzacions s’adhereixin a l’Acord per cuidar la salut mental a la feina. Introducció a les En 2021 Març del Gerència Agència A l’Enquesta de salut de Barcelona s’han inclòs enquestes de elaboració 2022 d’Àrea de de Salut preguntes sobre hores de treball remunerat, hores salut pública de la Drets Socials, Pública de desitjades al treball remunerat, temps de treball perspectiva dels Justícia Barcelona domèstic a casa, temps de treball de cura a casa usos del temps. Global, i temps de treball de cura a persones properes Feminismes fora de casa. També s’han inclòs preguntes sobre i LGTBI el temps dedicat a l’activitat física i a dormir. 37 Temps i educació Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Patis en família a les Realitzada 2019 Servei Gerència Direcció D’acord amb les darreres dades, 12 escoles escoles bressol. continu d’Àrea de d’Educació bressol municipals participen del programa Cultura, Edu- “Patis en família”. cació, Ciència i Comunitat Incorporació de la Realitzada 2008 Servei Gerència Institut Els EFCM han estat utilitzats per: perspectiva d’usos del continu d’Àrea de Municipal L’any 2021 van utilitzar aquest servei 281 temps en els espais Cultura, Edu- d’Educació famílies. familiars de criança cació, Ciència de L’any 2020 van utilitzar aquest servei 291 municipals (EFCM) i Comunitat Barcelona famílies. Pla del joc a l’espai Realitzada 2007 2030 Gerència Direcció El servei està en funcionament des de l’any 2007 als públic amb horitzó d’Àrea de d’Educació 10 districtes. El servei obre els patis de 59 escoles 2030, en el marc Cultura, Departament de la ciutat els caps de setmana i en períodes de la línia de treball Educació, de de vacances escolars, per convertir-se en espais Barcelona Ciutat Ciència i Programes públics dels barris fora de l’horari lectiu. A més, Jugable. Patis oberts Comunitat Educatius també organitza activitats dinamitzades als patis, al barri en centres de Ciutat es coordina amb entitats dels barris on s’obren els escolars patis, i dona suport a les AFA que ho requereixin. Pla del joc a l’espai Realitzada 2019 2030 Gerència Institut S’han realitzat 47 propostes aquest estiu 2022 públic amb horitzó d’Àrea de Infància i repartides en places de 27 barris de la ciutat i que 2030, en el marc Cultura, Adolescència es presenten en diferents formats. de la línia de treball Educació, Barcelona Ciutat Ciència i Jugable. Juguem a les Comunitat places Realitzar una nova En 2020 Servei Gerència Institut Aquest curs 2022 s’han obert dos nous projectes prova pilot a una elaboració continu d’Àrea de Municipal de diversificació horària, i per tant, actualment hi escola bressol amb Cultura, Edu- d’Educació ha 4 escoles bressol que ofereixen els dos torns dos torns de servei: cació, Ciència de Barcelona de servei. matí/tarda. i Comunitat Continuar Realitzada 2016 Octubre Gerència Institut El projecte Baobab es troba actualment en el desenvolupant i del 2022 d’Àrea de Municipal següent estat d’execució: estenent el projecte Cultura, d’Educació Consolidats el programa Baobab en 7 barris de de lleure educatiu i Educació, de Barcelona Barcelona. comunitari Baobab. Ciència i Se segueix reforçant en 3 districtes de Barcelona. Comunitat Els Casals Baobab continuaran en els 10 barris de Barcelona el proper estiu. Es preveuen les accions següents: Reforç en els grups motor de 3 barris: la Verneda i la Pau, Ciutat Vella i Sant Genís dels Agudells, amb el suport de PdB Planificació dels casals agost 2023 a 10 barris de Barcelona L’impacte del programa des de la seva creació ha estat el següent: Infants beneficiats: 4.800 (casals Baobab) Joves del territori que estan implicats en el projecte: 300 Entitats que hi han col·laborat: - Total d’entitats acompanyades: 21 entitats de lleure associatiu - Total d’esplais acompanyats: 12 - Total de caus acompanyats: 7 - Total MIJAC acompanyats: 2 - Total de federacions de lleure vinculades: 10 federacions de lleure associatiu - Total grups motors acompanyats: 6 grups motors dels quals se n’han constituït 3 (Baró de Viver, el Bon Pastor (Apinya2), Sant Genís dels Agudells, el Raval (Joves Ravels), la Verneda (Joves Perifèriks), la Trinitat Nova - Entitats de nova creació a través del Baobab: 3 (AE Trini Nova, AE El Roure, Esplai Perifèrik) 38 Temps i participació Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Subvencions a Realitzada 2013 Servei Gerència Direcció de El programa ha atorgat les següents subvencions iniciatives amb el continu Municipal Serveis de en els darrers tres anys: factor temps com a Gènere i Any 2020: 54.400 euros, correspon al 46,43% eix vertebrador. Polítiques del de l’import total sol·licitat Temps Any 2021: 55.000 euros, correspon al 46,49% de l’import total sol·licitat Any 2022: 55.000 euros, correspon al 59,20% de l’import total sol·licitat. Reconeixement Realitzada 2018 Servei Gerència Departament El programa ha establert el distintiu “Actius”. del temps social continu d’Àrea de de Partici- Actualment, 24 entitats de l’Acord Ciutadà ja de les persones Drets Socials, pació Social disposen del distintiu dels Actius i la convocatòria voluntàries. Justícia (Acord Ciu- de candidatures del programa Actius de l’Acord Global, tadà per una està oberta. Feminismes Barcelona i LGTBI Inclusiva: Àgora ciuta- dana). Decidim Barcelona, Realitzada 2016 Servei Gerència Direcció El 27 de setembre de 2022 hi ha un total de tecnologia al servei continu d’Àrea de d’Innovació 149.279 persones registrades a la plataforma de la participació. Cultura, Edu- Democràtica decidim.barcelona cació, Ciència i Comunitat La plataforma Realitzada 2018 Servei Gerència Direcció Unes 20 organitzacions socials de segon i tercer Decidim, també per continu d’Àrea de d’Innovació grau utilitzen la plataforma Decidim per a la seva a les organitzacions. Cultura, Edu- Democràtica democràcia interna amb el suport de l’Ajuntament cació, Ciència de Barcelona. i Comunitat Incorporació de Realitzada 2021 Servei Gerència Direcció En aquest segon any de funcionament, el Canòdrom la perspectiva de continu d’Àrea de d’Innovació està consolidantse com a equipament referent de temps en la gestió Cultura, Democràtica l’empoderament digital, les tecnologies lliures i la de l’equipament Educació, democràcia a la ciutat. Canòdrom. Ciència i Juntament amb la inscripció de les activitats, en un Comunitat percentatge considerable d’activitats, s’ofereix la possibilitat d’espai de cures. Espais de Realitzada 2018 Servei Gerència Direcció de S’ha incorporat aquest servei a diferents actes, participació equipats continu d’Àrea de Serveis de com ara les jornades “Consultes Ciutadanes al Món per fer streaming. Cultura, Democràcia Local. Democràcia sense intermediació”, 18 juny Educació, Activa i Des- 18, o la 18a Conferència Internacional de l’OIDP Ciència i centralització que va tenir lloc a Barcelona els dies 25, 26, 27 de Comunitat novembre de 2018. Diagnosi dels No iniciada 2020 - Gerència Democràcia Es tracta d’una mesura acordada prèvia a la diferents consells d’Àrea de Activa i Des- pandèmia. Es treballarà en una nova diagnosi que de participació en Cultura, Edu- centralització tingui en compte el format híbrid de participació. relació amb horaris i cació, Ciència reunions operatives. i Comunitat Prova pilot sobre Realitzada 2020 Servei Gerència Direcció de Durant el confinament per la covid-19 s’ha avançat reunions operatives continu d’Àrea de Serveis amb la comunicació via telemàtica, i s’han portat a a un consell Cultura, d’Acció terme plenaris de fins a 100 persones. S’ha estès sectorial. Educació, Comunitària l’ús de Decidim, tant en persones (8.000 persones Ciència i més) com en edat (s’ha normalitzat el seu ús entre Comunitat gent gran); també en àmbits: s’ha posat a disposició de les escoles, per a processos participatius, reunions amb delegats/ades de classe, etc. El 2022 s’han anat normalitzant les sessions presencials o híbrides als òrgans sectorials de ciutat. Treballar amb En 2020 Servei Gerència Direcció El 2020 es van impulsar diferents accions per Decidim infantil elaboració continu d’Àrea de d’Innovació incorporar infants de 8 a 13 anys amb plenes i jove. Cultura, Democràtica garanties de seguretat al decidim.barcelona, tot Educació, complint amb la legislació de privacitat de dades Ciència i personals i drets digitals de menors. Comunitat En aquests moments s’estan duent a terme diferents desenvolupaments que permetran al febrer de 2023 la navegació segura d’infants i adolescents de 8 a 13 anys a la plataforma decidim.barcelona. 39 Temps i participació Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Inclusió del servei Realitzada 2018 Servei Gerència Democrà- S’ha inclòs aquesta recomanació en el document de cura d’infants en continu d’Àrea de cia Activa i de desplegament del Reglament de participació actes i processos Cultura, Descentra- en el funcionament i composició dels consells de participatius. Educació, lització barri. Aquest document s’ha presentat a tots els Ciència i districtes de Barcelona perquè les seves directrius Comunitat es vagin incorporant en la dinàmica dels consells de barri. S’ofereix a processos participatius de ciutat. Els districtes ofereixen el servei a consells de barri, audiències o processos (alguns districtes tenen pressupost per implementar aquest servei i d’altres d’inclusió). Execució de la Realitzada Març Març Gerència Direcció En el marc de la Capital Mundial de les Polítiques Capital Mundial de de de 2023 Municipal de Serveis del Temps, s’han realitzat les actuacions següents: les Polítiques del 2022 de Gènere S’ha enviat el material comunicatiu a Temps 2022-2023 i Polítiques 304 equipaments de la ciutat. del Temps S’han programat 20 sessions de l’activitat “Barcelona, el temple del temps” i 10 sessions de la xerrada sobre salut i son. Han assistit més de 1.000 persones a la Time Use Week. Han assistit 94 persones a l’acte d’intercanvi amb ciutats espanyoles. S’ha renovat el web i impulsat un nou butlletí per informar sobre les principals novetats en polítiques de temps a l’Ajuntament de Barcelona. 40 Temps i serveis a la ciutadania Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Elaboració dels Realitzada 2006 Servei Gerència Direcció de S’han publicat 18 Dossiers del Temps sobres les Dossiers del Temps. continu Municipal Serveis de temàtiques següents: Gènere i Jornada laboral, crisi i flexibilitat Polítiques Temps, ciutadania i desigualtats del Temps Usos del temps i gestió comunitària Temps de créixer, temps per créixer (espais per a infants i adolescents) Temps i gent gran Hàbitat i temps per a la convivència Joventut i temps Usos del temps i ciutat Temps, cura i ciutadania Els homes i el seu temps Usos del temps i salut Organització del temps de treball Temps i cultura Usos del temps i mobilitat Usos del temps i famílies Nous temps, nous usos i noves tecnologies Les polítiques del temps: un debat obert Temps i sostenibilitat Aproximació Realitzada 2006 Servei Gerència Direcció de L’estudi fet ha arribat a les següents conclusions clau: quantitativa a la continu Municipal Serveis de El 2021, un 39,2,6% de les dones i un 35,8% percepció d’angoixa Gènere i dels homes ha tingut molta o bastant sensació de temps i pobresa Polítiques de no poder atendre totes les persones que de temps en relació del Temps requereixen la seva assistència. amb la cura de El percentatge de dones que han tingut molta o persones. bastant sensació de no poder atendre persones que requereixen cura en les darreres setmanes s’ha mantingut entre el 35% i el 45% en els darrers 5 anys. Publicació d’estudis Realitzada 2006 Servei Gerència Direcció de Des del 2006 s’han publicat 13 estudis. sobre usos del temps. continu Municipal Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Campanya adreçada a No iniciada Gerència Direcció de No s’escau uns horaris saludables d’Economia, Comerç, i conciliadors per a Recursos i Restauració i l’àmbit del comerç. Promoció Consum Econòmica Campanya adreçada No iniciada Gerència Direcció de No s’escau a uns horaris d’Economia, Comerç, més saludables i Recursos i Restauració i conciliadors per a la Promoció Consum restauració. Econòmica Campanya de Realitzada 2021 Servei Gerència Institut S’està portant a terme una tasca de digitalització dels digitalització dels continu d’Economia, Municipal de mercats municipals consistent a potenciar la venda mercats municipals. Recursos i Mercats de en línia i el servei a domicili (17 mercats alimentaris Promoció Barcelona amb servei domiciliari centralitzat). Alguns mercats Econòmica disposen ja de plataforma pròpia de venda en línia. Amb el Marketplace es busca posar-ho a disposició de tots els mercats, cosa que s’aconseguirà el 2023, trobant-se actualment en fase d’implementació. També s’han localitzat lockers (armariets refrigerats) a 14 mercats de la ciutat (1a) per a la recollida de comandes fora d’horari comercial (i en el futur per a la venda en línia). Per acabar, s’està fent nova instal·lació de fibra a tots els mercats, juntament amb pantalles informatives i promocionals (amb previsió d’acabar el desembre de 2022). Píndoles formatives Realitzada 2021 Servei Gerència Direcció S’han realitzat tres píndoles formatives durant el per a entitats del continu Municipal de Serveis 2021 orientades a empreses i entitats. S’ha desen- Pacte del Temps. de Gènere volupat una píndola sobre desconnexió digital el i Polítiques 2022, i estan previstes dues píndoles addicionals del Temps durant l’any 2023. 41 Temps i serveis a la ciutadania Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Actuacions Realitzada 2017 Servei Gerència Direcció S’han implementat les actuacions següents: encaminades a evitar continu d’Àrea de Serveis Gratuïtat del telèfon d’atenció ciutadana desplaçaments a la d’Agenda d’Informació des de l’1 d’abril de 2017. Pel que fa a la ciutadania: millores 2030, i Atenció potenciació d’aquest servei com un canal per en el portal de tràmits Transició Ciutadana fer tramitacions, aquests s’han incrementat i telefònics. Digital i del 2015 al 2018. Esports S’està construint un nou Portal web, que facilitarà la tramitació telemàtica i el mandat legal d’assistència a la ciutadania en la tramitació electrònica. Increment de la tramitació del 2015 al 2018 dels quioscos d’autoservei més campanya temporal per a la seva coneixença, millora de la usabilitat i reubicacions per facilitar la tramitació per autoservei de cites a les OAC. El 2020 gairebé no s’estan fent servir per la pandèmia (està aturat de moment). Actuacions Realitzada 2021 Servei Gerència Direcció Es volen incorporar preguntes a les enquestes encaminades a reduir continu d’Àrea de Serveis que duu a terme la Direcció en relació amb l’impacte en el temps d’Agenda d’Informació els usos del temps, per tal de poder millorar el de la ciutadania 2030, i Atenció servei. Si bé s’han fet propostes de preguntes per que és atesa en les Transició Ciutadana incorporar en l’enquesta, no s’ha arribat a temps oficines de manera Digital i per incorporar-ho a l’enquesta del 2021, i potser presencial. Esports es pot incorporar a la del 2022. Seguiment de la Realitzada 2020 2030 Gerència Direcció de Alguns dels indicadors clau que han estat inclosos incorporació del Municipal Serveis de en l’Agenda 2030 amb la finalitat de copsar factor tmps en Gènere i l’impacte del factor temps sobre les desigualtats l’Agenda 2030 de Polítiques de gènere són els següents: l’Ajuntament. del Temps Percentatge de persones que s’ocupen d’una persona amb dependència sense cap suport Bretxa de gènere en els treballs de cura Bretxa de gènere en les feines de la llar Cobertura de les prestacions per dependència Nombre d’empreses i entitats que formen part de la xarxa NUST Proporció de dones en el Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona Proporció de dones en els càrrecs de govern i les gerències de l’Ajuntament de Barcelona Proporció d’equipaments culturals públics dirigits per dones Proporció de dones en llocs de decisió a les empreses Aquests indicadors s’han dotat de fórmules de càlcul que n’assegurin la viabilitat. Assessoraments Realitzada 2019 Servei Gerència Direcció Els principals resultats dels darrers anys són els virtuals per a joves. continu d’Àrea de de Serveis següents: Drets Socials, d’Infància, Setembre – Desembre 2020 – Es van realitzar Justícia Joventut i 852 assessoraments, dels quals 443 assesso- Global, Gent Gran raments virtuals. El 52% dels assessoraments Feminismes i durant aquest període van ser virtuals. LGTBI El 2021 es van realitzar un total de 2.732 asse- ssoraments, dels quals 669 assessoraments virtuals. El 24,45 % dels assessoraments anuals realitzats han estat virtuals. Del gener al juliol de 2022 s’han realitzat un total de 1.959 assessoraments, dels quals 382 han estat virtuals. El 19,5% dels assessoraments realitzats durant aquest període han estat virtuals. Millorar l’adequació Realitzada 2020 Servei Gerència Consorci de Els horaris de les biblioteques s’han modificat. dels horaris de continu d’Àrea de les Biblio- Aquesta mesura ha impactat en: les biblioteques Cultura, teques de Persones treballadores. Durant el 2021 han municipals. Educació, Barcelona treballat a Biblioteques de Barcelona 531 Ciència i persones, de les quals el 71% eren dones i el Comunitat 29%, homes. Persones usuàries. Pel que fa als assistents a les activitats han estat 52.170 persones, de les quals el 63,3 eren dones i el 36,7% eren homes. 42 Temps i serveis a la ciutadania Actuació Estat Any Anyd’aca- Gerència Unitat Resultats d’execució d’inici bament / organitzativa servei continu responsable Pla director de Realitzada 2020 Servei Gerència Consorci El Pla director de biblioteques ha incorporat biblioteques. continu d’Àrea de de les aspectes relacionats amb els usos del temps. Cultura, Biblioteques Aquesta mesura ha impactat en: Educació, de Persones treballadores. Durant el 2021 han Ciència i Barcelona treballat a Biblioteques de Barcelona 531 Comunitat persones, de les quals el 71% eren dones i el 29%, homes. Persones usuàries. Pel que fa als assistents a les activitats han estat 52.170 persones, de les quals el 63,3 eren dones i el 36,7% eren homes. Ampliació de la En 2020 2024 Gerència Oficina Els resultats d’aquesta acció es coneixeran l’any mostra de l’enquesta elaboració Municipal Municipal 2024 quan estiguin disponibles les dades de de l’ús del temps de de Dades l’enquesta. l’IDESCAT. / Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Desenvolupament Realitzada 2020 2021 Gerència Direcció de S’han presentat dos articles per part de l’Ajuntament d’una recerca Municipal Serveis de de Barcelona a la conferència de l’IATUR 2021. centrada en temps Gènere i per tal de poder Polítiques presentar-la al proper del Temps congrés de l’IATUR 2021. 43 Les polítiques públiques Gener 2023 Direcció de Serveis de temps impulsades de Gènere i Polítiques per l’Ajuntament de del Temps Barcelona 2022