Districte de Sant Martí Direcció de Serveis a les Persones i al Territori C. Andrade, 9 08018 Barcelona dspit@bcn.cat barcelona.cat/santmartí Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Assumpte Resum d’acords Lloc Seu del Districte de Sant Martí (pl. Valentí Almirall, 1 – sala d’actes) Data i hora 22 de març, a les 18 h Persones assistents Sílvia Casorrán, consellera de Mobilitat i Accessibilitat Joan Carles Canela, conseller Fernando Alcalde, conseller Maria Arenillas, consellera Joan Carles Altamirano, director de Llicències i Espai Públic Sandra Negredo, tècnica de Persones amb Diversitat Funcional Carme Méndez, secretària del Consell Entitats i equipaments AVV del Clot - Camp de l’Arpa AVV Barri del Maresme AVV La Palmera de Sant Martí AVV Provençals Mar Ciutadania a títol individual: 10-15 aprox Ordre del dia 1. Actuacions de pacificació del districte de Sant Martí (carrils bici, Protegim les escoles, superilles ). Valoració de les actuacions de Mobilitat i Accessibilitat del PAD 2019-2023. 2. Actuacions pendents en la xarxa de metro del districte de Sant Martí: accessibilitat a les estacions del Clot i Ciutadella-Vila Olimpica. Connexió a L4 a Sagrera. 3. Canvis previstos en els serveis d’autobús del districte de Sant Martí 8 V31,136, B25,B20, H14 i d’altres. 4. Torn obert de paraules. S’inicia el Consell amb la salutació de la consellera de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional, Sra. Sílvia Casorrán. Informa que al web del districte es poden consultar totes les convocatòries, actes i documents que s’han fet des de que es va constituir el Consell de Mobilitat des de l’any 2020. Informa que s’ha parlat diverses vegades del programa Protegim les escoles, del servei del transport públic, dels temes de mobilitat i del 22@, de l’Àrea Verda, tot el districte ja té regulat l’aparcament. Dels canvis de Glories, de l’espai Paraguai-Perú. Informa que cal ser conscients que tenim aquests espais de participació, espais reglats de l’Ajuntament i que totes aquestes trobades han estat gravades, i que abans d’intervenir dient que les coses no han estat participades es consultin les actes i gravacions per saber que aquests temes han estat participats des de fa temps, amb aquelles persones que han volgut participar. Per petició expressa de la tècnica, es dóna pas al punt 3, a càrrec de Veronica Sánchez, de Mobilitat. S’adjunta document al web. Resum d’acords del Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional pàg: 1 Punt 3. Canvis previstos en els serveis d’autobús del districte de Sant Martí 8, V31, 136, B25, B20, H14 i d’altres S’adjunta document que es presenta amb els diferents canvis previstos sobre les línies de bus H14, B20 i B25. La consellera demana a Mobilitat que no s'empitjori la connexió amb transport públic a aquest eix del districte, ja que es tracta d'un àmbit on els propers anys hi haurà un important creixement de les necessitats de mobilitat. Pregunta: un veí comenta que el bus 54 acaba a l’estació del Nord i va pel carrer Casp, i que també es podria allargar. Pregunta: un veí comenta que el bus vagi per la Gran Via i no pel carrer Perú. Un veí manifesta que tot el barri està en contra que passi el bus pel carrer Perú. La consellera manifesta que ja es va decidir en el seu dia i que no és certa aquesta afirmació del veí. També indica que per la Gran Via ja hi passa l'H12 i no es vol duplicar. Que a la part del 22@ hi haurà moltes oficines i cal desenvolupar noves alternatives. Als carrers Perú i Paraguai hi ha prevista una nova línia de bus, presentada i validada al procés del 22@, i no es pot decidir canviar-ho en aquest Consell. Pregunta: una veïna pregunta quin criteri se segueix per dir a quin carrer ha d’anar carril bus o no. La consellera respon que al Poblenou, i en aquest àmbit en concret, falten carrers amb mobilitat horitzontal i hi ha pocs carrers amb continuïtat. El servei de bus té una velocitat molt baixa i l’Ajuntament aposta per fer-ne més per millorar la connectivitat. La veïna qüestiona que calgui un carril bus al carrer Perú. La consellera confirma que normativament el carrer Perú és un carrer 30 des del 2020 encara que no estigui senyalitzat, i passa la paraula a la tècnica de Mobilitat. Aquesta respon que la zona es considera xarxa bàsica i d’ alguna manera s’ha de penalitzar de forma que el vehicle se’n vagi a la xarxa bàsica. I aquesta xarxa bàsica es composa de un carril bus, un carril bici i 2 carrils de circulació. Malgrat això, el carrer Perú es una excepció ja que, encara que és xarxa local (per a la mobilitat veïnal), per a l’autobús té consideració de via principal. La consellera informa que al carrer Pallars i Llull també hi haurà carril bus. Totes aquestes propostes es recullen des de fa temps. Pregunta: la consellera Arenillas pregunta per què no es va fer una reunió tècnica abans d’aquest Consell i per què no s’està gravant la sessió. La consellera Casorran respon que es va fer una sessió especifica a petició del Consell de Barri de Provençals de Poblenou sobre aquest tema. No es fa streaming ni Youtube per qüestió de pressupost. Pregunta: El conseller Canela, intervé per comentar que s’han tallat diversos carrers horitzontals, que és el que ens preocupa. Pregunta: un veí demana reflexionar, però si no hi ha més remei que passi el bus per Perú- Paraguai que s’utilitzi per portar els nens i les nenes a les escoles, i si serveix per què els treballadors vagin en transport públic al 22@, millor que millor. També defensa que a la Gran Via no hi pot anar perquè ja hi ha el H12 i el tramvia. També proposa que el carrer Puigcerdà s’utilitzi per que giri l’autobús des de Paraguai. Pregunta: un veí pregunta quantes places d'aparcament es veuran afectades. La tècnica de Mobilitat explica la modificació de la línia del bus 136 per millorar-ne la freqüència. La V31 escurçarà el recorregut per millorar a canvi la 136. Resum d’acords del Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional pàg: 2 Pregunta: un veí Demana allargar la V31 fins a l’hospital de Mar. La tècnica de Mobilitat explica que s’opta per prolongar la 136 per l’ús més acurat fins arribar al centre sanitari i per la reducció del temps. La consellera comenta que seria molt interessant poder fer transport a demanda per motius sanitaris (CAP i hospital) per a les persones amb mobilitat limitada, perquè així ho tinguin mes fàcil. Al final el servei d’autobús mai podrà satisfer totes les necessitats porta a porta. Pregunta: un veí manifesta que el carrer Perú té un greu problema si es fa passar el bus. La consellera posa d’exemple el que s’ha fet a la Meridiana a l’alçada de Rogent (passant de 12 carrils per a cotxes els anys 60 a només 2 des de fa pocs anys, i que el carrer Perú ha de canviar. Informa que hi ha 80.000 cotxes censats al Districte, 240.000 habitants i 17.000 places verdes aparcament, i que la majoria d’habitants aparquen el seu cotxe en soterrani. A la crítica de les persones assistents manifesta que l’espai públic ha de ser per a les persones. Pregunta: un veí diu que el fracàs és haver tret els autobusos de Pere IV, i que no han de passar per Perú. 2- Actuacions pendents en la xarxa de metro del districte de Sant Martí: accessibilitat a les estacions del Clot i Ciutadella-Vila Olímpica. Connexió a L4 a Sagrera Informa que la Generalitat no ha pogut assistir avui, però li han passat la informació. Es va demanar com estava l’accessibilitat al metro de la L4 Clot i informen que les obres estan en licitació i es preveu iniciar-les a la tardor. L4 Ciutadella –Vila Olímpica, es licitaran les obres a l’abril i s’iniciaran les obres cap a la tardor. L4 La Pau també s’està treballant el projecte constructiu per ubicar un ascensor de connexió amb una de les andanes que fins ara estava en desús, les obres es preveuen abans de la tardor. Connexió L4 la Pau amb la Sagrera, han informat que es farà un nou projecte que se sotmetrà a informació publica un nou estudi. L1 Glòries es millora l’accés a Badajoz per millorar la capacitat i es connecta sota carrer amb el Museu del Disseny, la 2a fase és la que s’està fent actualment i la 3a fase la farà la Generalitat. Es pot afirmar que properament el districte comptarà amb un transport públic totalment accessible. 1-Actuacions de pacificació del districte de Sant Martí (carrils bici, Protegim les escoles, superilles). Valoració de les actuacions de Mobilitat i Accessibilitat del PAD 2019-2023 La consellera vol fer un repàs de les actuacions que s’han fet i el que queda pendent per fer. Eixos verds: s’ha fet la connexió de la Meridiana fins a Navas. Els carrers Muntanya i Taulat durant la covid-19 van ser tallats per caminar. Ara s’estan fent més verds amb les obres d’urbanització del c. Muntanya, mentre que de Taulat aviat sortirà la licitació per fer-ho també mes verd. I tots els eixos verds del 22@ han fet el seu curs d’implantació, Almogàvers, etc. i s’han fet els processos participatius de Maresme i de Pere IV des de Roc Boronat fins a Joan d’Àustria, s’està redactant el projecte per a que es pugui fer en el proper mandat. S’ha aprovat inicialment el projecte del passeig Marítim de la Mar Bella, que canviarà molt l'entorn del front marítim. S’està fent de forma temporal la separació i millora del carril bici de Bac de Roda fins a Fòrum, per millorar la convivència amb el vianant. Resum d’acords del Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional pàg: 3 S’està redactant el projecte de l’anterior pàrquing de cotxes del litoral per fer-lo mes verd. Superilles: els pressupostos participatius van aconseguir que al Camp de l’Arpa es porti a terme una superilla. L’execució es farà aquest any. I la superilla del Poblenou incorporarà una nova una pista de basquet i unes graderies a la zona de l’actual plaça Tísner. Pregunta: un veí demana que els interiors d’illa siguin segurs per a la gent gran. També demana que els verds privats es puguin obrir a tot el veïnat. En Joan Carles Altamirano li respon que la solució passa per què la comunitat privada faci una cessió del seu verd privat a l’administració, però que tot el veïnat ha d’estar d’acord. Protegim les escoles: s’han fet actuacions a l’escola Antoni Brusi, l’escola Dovella, l’Antoni Balmanya, l’institut Broggi, i escola Miralletes, i l’eix Perú–Paraguai s’espera el que digui la Comissió d’Ecologia Urbana, però s’espera que es tiri endavant. Continuen arribant demandes de les escoles de la rambla Guipúscoa, i altres del Poblenou, com l’Arenal de Llevant i l’escola Llacuna, que fa anys que reclamen millores. Carrils bici: no s’ha aconseguit encara que es baixin alguns carrils bici a calçada com el de la rbla. Prim i Diagonal. Està en projecte el de Diagonal, però per ara sense data d’execució. Sí que s’estan executant els carrils bici del carrer Independència, el carrer Mallorca, Freser i pg. Maragall, Cantàbria i el pont de Santander. Al 22@ també hi ha nous carrils bici com carrer Tànger . No s’ha implementat el “districte pilot 30”. Hi ha alguns radars al voltant d’ escoles. Manquen més aparcaments de bici. No s’han pogut treure les motos de la vorera a la calçada. S’han fet noves places d’aparcament de motos. No s’ha pogut impulsar de forma oportuna la distribució de mercaderies en bicicleta. Encara és un desig. Sí que s’ha pogut fer la regulació de l’aparcament en superfície però encara queden 3 bosses d’aparcament lliure. Pregunta: una veïna comenta que l'escola Catalònia va demanar velocitat 10 al carrer Fluvià i que hi haurà alguna desgràcia si no es fa. Ja fa molts anys d’aquesta petició. Discussió entre els mateixos veïns i veïnes de si participen o no els veïns i veïnes a les decisions sobre el barri amb visions contraposades. L’Altamirano comenta que s’ha encarregat un nou estudi de viabilitat del carrer Taulat per possible pacificació. Obrir el carrer Prim esta condicionat per l’estació de la Sagrera fins l’any 2025. Finalitza el Consell a les 20.30 h. Ma Carme Méndez Secretaria del Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Barcelona, 23 de març de 2023 Resum d’acords del Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional pàg: 4